eitaa logo
گریزهای مداحی و گریز های مناجاتی
3.7هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
564 ویدیو
800 فایل
گریز زیارت عاشورا ، دعای کمیل و دعای توسل و جوشن کبیر https://eitaa.com/gorizhaayemaddahi
مشاهده در ایتا
دانلود
۲ روضه‌ وتوسل ویژهٔ ۸ شوال سالگرد تخریب قبور ائمه بقیع اجراشده سال ۱۴۰۱به نفس کربلایی حسین طاهری ●━━━━━━─────── عبدُالزهرا روضه خون بود، روضه ی امام‌مجتبی رو‌خوند رفت خونه خوابید. در عالم رؤیا خواب امام‌ مجتبی رو‌ دید، سلام‌ عرضه داشت خدمت آقاجان، آقاجان جواب سلام داد، آقا فرمود:عبدُالزهرا ازت گله دارم. چرا روضه ی مارو‌نمیخونی؟ عبدالزهرا با تعجب گفت: آقاجان! من عمریه روضه‌ خون شماهستم، نکنه هر روضه ای که تا الان به ما رسیده اشتباه بوده؟! مگه روضه ی شما تشت و زَهر و جگرهای پاره نیست؟ فرمود: روضه ی ما هست. اما روضه ی منِ حسن این نیست... چندسال بیشتر نداشتم، بچه‌که به کودکی میرسه غیرتی میشه روی مادرش، گفتم: بابا! خیالت راحت من با مادر میرم... دستم‌ تو‌ دست مادرم بود با چه‌ دل خوشی میرفتیم مسجد... عبدالزهرا! روضه ی من اینه:...* دست در دست حسن بود که بیرون‌آمد  مِهر با ماه از اشراق مدینه سر زد  سوی مسجدبه شکوه و عظمت گشت روان  گوییا حیدر کرار رود در میدان  نه به کف دشنه و نه خنجر و تیغ و عَلَمی   قصد کرده است کند فتح فدک را به دمی  گامِ مردانه او لرزه به عالم انداخت   گرد و خاک ره او خیبر دیگر می ساخت  کوچه ها گرمِ تماشای خداوند جلال  عرش در زیرِ قدمهاش رسیده به کمال  خطبه آغاز شد و با سخنش شد محشر ذوالفقار آخته انگار علی در خیبر  *مادر آمد تو مسجد، امام‌حسن داره نگاه میکنه مادر داره چه غوغایی میکنه ..* محضر هیبت او کوه اُحد زانو زد   آسمان سجده به خاک قدم بانو زد  بانگ زد دست از این خوابِ گران بردارید  هر چه دارید همه از من و حیدر دارید  سرِ این سفره اگر روزی خود را بستید  همگی ریزِخورِ حیدر و زهرا هستید گردش چرخُ فلک نیز به دستان علی است   در رگ و ریشه زهرا به خدا جانِ علی است  اگر از بند به بند تن من جان برود   نگذارم که علی بی کس و تنها برود  به رخ سرخ و پریشانی این گیسویم   تا زمانی که نفس هست علی میگویم  حُرمت نان و نمک حق علی بود علی  غرض از باغ فدک حق علی بود علی  آن چنان تیغ کلامش نفس از دشمن بُرد   عاقبت پرچم حیدر به سر مسجد خورد  تا شنیدند حقیقت به رهش افتادند  با خجالت فدکِ فاطمه را پس دادند  حسنش بود که تکبیرِ مکرر می گفت  وَن یَکاد از نفس حضرت مادر می گفت  ــــــــــــــــــ ┅═┄⊰༻↭༺⊱┄═┅ 👇
۳ روضه‌ وتوسل ویژهٔ ۸ شوال سالگرد تخریب قبور ائمه بقیع اجراشده سال ۱۴۰۱به نفس کربلایی حسین طاهری ●━━━━━━─────── آفرین بر تو، بر خطبه ی تو مادر من   همه دیدند چطور آمده قرآن به سخن   *انگار تو‌این‌خانواده دخترا خطبه خوندن رو از مادر به ارث بردن، از مادر یاد‌گرفتن... آخه یه بار دیگه زینب خطبه خوند. اینجا مادر میخواست فدک رو‌ پس بگیره، کربلا زینب می گفت به خدا ما مُسلمونیم ..* دست در دست حسن بود که بیرون آمد   بعد چندی همه دیدند که لبخندی زد  گرچه زن بود ولی نیست چو او مرد غیور  کوچه ها از قدمش پرشد از احساس غرور  ناگهان سایهٔ یک پست به دیوار افتاد   بند بند فلک از دست ستم شد فریاد  *همه ائمه دستور به اشک‌دادن امام رضا فرمود: "إِنْ کُنْتَ بَاکِیاً لِشَیْ‏ءٍ" اگه‌ خواستی گریه‌ کنی "فَابْکِ لِلْحُسَیْنِ" گریه کن بر حسین... فرمود: اما گریه ی بر حسین پلکهای مارا زخم‌ کرد. امام صادق فرمود: آی گریه‌کنا! اگه روضه ی مادر من شد، بلند بلند گریه کنید.... آخه امام‌حسن آستین به دهان گرفت..* تیره شد کوچه و در شهر سکوتی پیچید  دست شب رنگ سیاهی به رُخ دَهر کشید  کوچه ای تنگ و دلی سنگ خدا رحم کند   حضرت حوریه و جنگ خدا رحم کند  *پیغمبر اکرم صلوات الله علیه فرمود: دختر من انسیة الحوراست. میدونی یعنی چی؟ یعنی برگ‌ گُل رو صورتش بشینه جا میندازه..* می وزید از دلِ کوچه خبری سرخ کبود   دیده ای تنگ حرامی به فدک دوخته بود  دور و بر را نظری کرد نباشد خبری   یا مبادا که ازاین ره گذرد رهگذری  هر چه مادر به عقب رفت عدو پیش آمد   عاقبت تکیه به ناچار به دیواری زد ناگهان سایهٔ دستی روی خورشید افتاد   پسرش سینه سپر کرد مقابل اِستاد  جگر شیر حسن داشت، ولیکن اَفسرد  دستی از روی سرش رد شد بر مادر خورد  ضربه ای از دو طرف بود و خسوفی پر درد  رحم بر بی کسی فاطمه دیوار نکرد  : موسی علیمرادی *امام صادق فرمود: یه ضربه زد اما دو تا گوشواره های مادرم شکست. صورتش نزدیک‌ دیوار بود تا نانجیب سیلی زد مادر یه سیلی هم از دیوارخورد... تا خیلی بعد میگفت: "مُعَصَّبَةَ الرَّأْس" همش سرش رو می بست، حسن! سرم‌ درد میکنه مادر... طبیبا میگن اگه کسی بار شیشه داشته باشه هر چی بشه تا چند ماه بعدش باید تو بستر باشه. اما مادر ما بلند شد تا چشم‌ وا کرد گفت: فضه! علی کجاست ؟... میگه بلند شد رفت.چهل نفر تو کوچه دارن علی رو‌ میکِشن تا دست گرفت به کمربند علی، با دستِ یدالله فاطمه چهل نامرد عرب زمین‌خوردن... امام‌صادق میفرماید:سندِ قتل مادر ما رو اینجا امضا کردن... نانجیب یه نگاه کرد به قنفذ گفت آبرومون رو برد، نمیخواین این دست رو‌کوتاه کنید ؟....* گردیده بود همدست قنفذ با مغیره این با غلاف شمشیر او‌ تازیانه میزد ــــــــــــــــــ کربلایی ┅═┄⊰༻↭༺⊱┄═┅ 👇
14010220eheyat-taheri-roze.mp3
7.84M
|⇦•میشود حال شیعیان... اجرا شده سال ۱۴۰۱ به نفس کربلایی حسین طاهری
. 🔘 وقتی دلت گرفت، فقط فَٱبکِ لِلحُسین... ⚡️ دستورالعمل إمام سجاد علیه‌السلام برای حسرت به‌دلانِ زیارت کربلا... نقل کرده‌اند: شخصی آمد نزد امام سجاد علیه‌السلام و عرض کرد: مدتی است آرزوی زیارت پدرتان مولا اباعبدالله الحسین علیه‌السلام را دارم اما برایم میسّر نمی‌شود؟! 🔻امام سجاد علیه‌السلام فرمودند: بر پدرم گریه کن، که اگر بر او گریستی چنان است که او را زیارت کرده‌ای و حضرت زهرا و علی مرتضی علیهماالسلام را از خود راضی کرده‌ای. 📚مقتل بیاض (نسخه‌خطی) ص ٢٠٩ ‌‌.
♦️ بنویسید که ای کاش شوَم مثل "حبیب" تا کِشم سُرمه ز خاکِ رَهِ آن شاهِ غریب... نقل کرده‌اند: یک روز رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله با گروهی از اصحاب در حال عبور بودند. ناگاه به کودکانی برخوردند که بر سر راه مشغول بازی بودند. پیامبر نزد یکی از آنان _ که حبیب بن مظاهر بود _ نشست و میان چشمان او را بوسید و نسبت به او محبت نمود، سپس او را در کنار خود نشانید و وی را بیش از پیش بوسید. وقتی دلیل این کار را از حضرت پرسیدند، فرمود: إِنِّی رَأَیْتُ هَذَا الصَّبِیَّ یَوْماً یَلْعَبُ مَعَ الْحُسَیْنِ وَ رَأَیْتُهُ یَرْفَعُ التُّرَابَ مِنْ تَحْتِ قَدَمَیْهِ وَ یَمْسَحُ بِهِ وَجْهَهُ وَ عَیْنَیْهِ 🔻یک روز دیدم که این کودک با حسینم بازی می‌کرد و خاک پای حسین علیه‌السلام را برمی‌داشت و به صورت و چشمان خود می‌مالید. فَأَنَا أُحِبُّهُ لِحُبِّهِ لِوَلَدِیَ الْحُسَیْنِ وَ لَقَدْ أَخْبَرَنِی جَبْرَئِیلُ أَنَّهُ یَکُونُ مِنْ أَنْصَارِهِ فِی وَقْعَةِ کَرْبَلَاءَ. 🔻 من این کودک را به این خاطر دوست دارم که او حسینم را دوست دارد. جبرئیل به من خبر داده، این کودک در کربلا از یاران حسین علیه‌السلام خواهد بود. 📚 بحارالانوار ج۴۴ ص۲۴۲. 📚 المنتخب ص۲۰۲ .
♦️ «حبیب‌بن‌مظاهر»، آن عاشق شیدایی که «دو بار» برای امام حسین علیه‌السلام جان سپرد... نقل کرده‌اند: حبیب بن مظاهر نوجوانی بود که روزی پدرش "مظاهر" از او پرسید: ای پسرم! چه آرزو داری؟ حبیب گفت: آرزو دارم حسین علیه‌السلام به خانهٔ ما بیاید؛ "مظاهر" قبول کرد و نزد امیرالمومنین علیه‌السلام آمد و حضرت دعوت او را پذیرفت. ➖روز مهمانی فرارسید و حبیب مشتاقانه به بالای بام خانه آمد و از دور، آمدن إمام حسین علیه‌السلام را به نظاره نشست. سرانجام لحظه دیدار سر رسید و سراسیمه از پشت بام پایین می‌آمد که پای او لغزید و از پشت بام به زمین افتاد. ➖پدرش خود را به او رسانید اما حبیب دیگر جان در بدن نداشت؛ "مظاهر" سریع او را پنهان کرد و به خاطر رعایت حال مهمان، چیزی به امیرالمومنین علیه‌السلام نگفت، امّا حضرت بارها اصرار کرد که حبیب کجاست که در آخر "مظاهر" قصه را گفت. امام علیه‌السلام خواست تا مظاهر جسد حبیب را بیاورد؛ چون امیرالمومنین علیه‌السلام جسد حبیب را دید، گریه کرد و به إمام حسین علیه‌السلام فرمود: إبنٖی حُسَین! إنّ هٰذا الشّابّ یُحبُّکَ وَ قَد ماتَ شَوقاً إلیک،فَماذا تَصنَعُ لَه؟ 🔻حسین‌جان ای پسرم! این جوان تو را دوست داشته و از شوق تو مُرده است، برای او چه می‌کنی؟ سیدالشهداء علیه‌السلام هم گریست؛ سپس رو به آسمان کرد و دعایی نمود و حبیب زنده شد؛ در آن حال امیرالمومنین علیه‌السلام رو به حبیب کرده و فرمودند: لِحُبّکَ لِلحُسینِ یٰا حَبیب! سَتَکونُ مُسَجِّلَ زُوّارِ وَلَدیَ الحُسین فَلا یَزورُه الّا مَن سَجَّلتَ اِسمَهُ یا حبیب. 🔻به خاطر محبّتت به حسین علیه‌السلام، تو ثبت‌کنندهٔ اسامی زوّار او خواهی بود و او را زیارت نکند کسی مگر آن‌که تو اسمش را نوشته باشی. 📚حسین،سیدالشهداء،حقیقت بلاانتهاء، ص۵۳۴ .
♦️ از علم مَنایا و بلایا تا ختم کل قرآن در هر شب... ⚡️ پاره‌ای از مقامات والای «حبیب بن مظاهر» ➖ شاید بالاترین فضلیتی که برای جناب حبیب بن مظاهر بتوان گفت، حال و مَقال سیدالشهداء علیه‌السلام به هنگام شهادت حبیب است؛ که مقاتل اینگونه نوشته‌اند: لمّا قُتل العبّاسُ و حبيبُ بن مظاهر، بانَ الانكسارُ في وَجه الحسين عليه‌السلام. ▪️وقتی که حضرت عباس علیه‌السلام و حبیب بن مظاهر به شهادت رسیدند، آثار شکستگی در چهره مبارک سیدالشهداء علیه‌السلام نمایان شد. ثمّ قال: لِلَّه دَرَّكَ يا حبيب، لقَد كُنتَ فاضلًا تَختمُ القرآنَ فِي لَيلةٍ واحِدة ▪️سپس فرمود: خدا تو را جزای خیر دهد ای حبیب؛ به درستی تو یک انسان فاضلی بود که در هرشب قرآن را ختم می‌نمودی.(۱) ➖نقل کرده‌اند: إنّ حَبيباً نزَلَ الكوفةَ، و صَحِبَ عليّاً عليه‌السلام فٖي حُروبه كِلّها، وَ كانَ مِن خاصّتِه وَ حَمَلةِ علومِه 🔻حبیب بن مظاهر از آن زمان که وارد کوفه شد در تمام جنگ‌ها همراه امیرالمؤمنین علیه‌السلام بود و از خواصّ آن حضرت و حامل علوم امیرالمؤمنین علیه‌السلام بود.(۲) ➖ در جایی دیگر نقل کرده‌اند: و كانَ هُو مِمَّن عَلّمَهُ عليُّ عليه‌السلام عِلمَ المَنايا والبَلايا 🔻حبیب بن مظاهر از آن کسانی بود که امیرالمؤمنین علیه‌السلام علم مَنایا (علم به کم و کیف مرگ و میرها) و بلایا ( علم به بلاهایی که قرار است به وقوع بپیوندد) را به او تعلیم داد.(۳) 📚 منابع: ۱. مقتل أبي مخنف،ص۶۶ ۲. إبصار العين،السّماوي،ص ۵۶ ۳.العیون‌العبری،میانجی،ص۱۴۰ / زینب الکبری علیهاالسلام ،النقدی،ص۱۰۲ .
TarikhHayateAmirAlmomenin[91].mp3
25.5M
⭕️ (ع) 🔺 دکتر میثم مطیعی جلسه نود و یکم | اعتراض مستمر امام علی (علیه‌السلام) به نتیجه
Javad Moghadam - Be Del Daram Shoghe Roye Tora (128).mp3
7.43M
🎤 به دل دارم شوق روی تو را عطر روی تو را ، ای حبیب من شده مجنون گوشه گیر غمت زار و پیر غمت ، ای طبیب من به عشق لیلا شدم مجنون مرا با دوری مکن دل خون یوسف زهرا ، یوسف زهرا اباصالح العجل آقا ... اباصالح العجل آقا به عشق خود لایقم کردی عاشقم کردی جان به قربانت تمام هستم فدای تو دل برای تو بهر احسانت مرا تاب انتظارم نیست دگر آرام و قرارم نیست یوسف زهرا ، یوسف زهرا اباصالح العجل آقا ... اباصالح العجل آقا گنه کارم ، زار و خسته ، اسیر توبه ام بپذیر از شکیبایی شود یوسف مست بوی تو محو روی تو بس که زیبایی ببین از غم گریه سر دادم عزیز دل بشنو فریادم یوسف زهرا ، یوسف زهرا اباصالح العجل آقا ... اباصالح العجل آقا اباصالح التماس دعا هرکجا رفتی یاد ما هم باش نجف رفتی ، کاظمین رفتی کربلا رفتی یاد ما هم باش به عشق لیلا شدم مجنون مرا با دوری نکن دل خون یوسف زهرا ، یوسف زهرا اباصالح العجل آقا ... اباصالح العجل آقا
گریزهای مداحی و گریز های مناجاتی
. جهاد با نفس (۱۴) منبر یک دقیقه ای🕙 [ نکاتی برگزیده و کوتاه تقدیم می شود تا به سلیقه سخنران به مقد
. جهاد با نفس (۴۰) «يَا عَلِيُّ ثَلاَثُ خِصَالٍ مِنْ مَكَارِمِ اَلْأَخْلاَقِ تُعْطِي مَنْ حَرَمَكَ وَ تَصِلُ مَنْ قَطَعَكَ وَ تَعْفُو عَمَّنْ ظَلَمَكَ ». اى على! سه چيز از جمله كرامت هاى اخلاقى است : با كسى كه از تو گسسته ، بپيوندى ، و به كسى كه از تو دريغ ورزيده ، بخشش كنى ، و كسى را كه به تو ستم كرده ، ببخشايى.(۱) 🟢تبیین حدیث خلق انسانی قابل تغییر است و انسان می‌تواند موجودی متکبر، فخور، عنود، بخیل، خسیس، ظالم،‌مسرف، عجول و مانند آن شود یا می‌تواند موجودی متواضع، عاقل، مهربان، بخشنده،‌عادل، معتدل و صابر و مانند آنها باشد. انسان چنان از قابلیت انعطافی برخوردار است که می‌تواند به تعبیر آیات و روایات گام به گام در مسیر ترسیمی شیطان رود و جنود جهل و شیطانی را در خود تقویت کند، یا گام به گام رنگ الهی به خود گیرد و جنود عقل و رحمانی را در خود تجلی بخشد و خدایی شود. انبیا با آموزه های اخلاقی در صددند انسان الهی تربیت شود. ♻️مراتب زیبایی های اخلاق محاسن➖ مکارم در یک تقسیم بندی کلی می توان دستورات اخلاقی را به دو گروه محاسن و مکارم اخلاق تقسیم کرد: ➖محاسن اخلاقی:آن دسته از دستورات اخلاقی که مربوط به روابط اجتماعی و جلب منافع مادی و چگونگی معاشرت با دیگران است و موجب بهبود زندگی دنیوی می شود، در گروه محاسن اخلاق قرار می گیرد. این قسم خلق و خویی است که در شرع مقدس، ممدوح شناخته شده و با غرایز حیوانی و تمایلات نفسانی هماهنگ است، یا لااقل با آنها تضادی ندارد. ➖مکارم اخلاق: اخلاقیاتی که معیار انسانیت است و از بزرگواری و طبع بالا و تعالی روحی و معنوی انسان حکایت می کند. این قسم،آن قسم خلقیات عالی و رفیعی که اگر کسی بخواهد انجام دهد یا باید با هوای نفس خود و کشتن غرایز خویش بجنگد و در جهت مخالف آنها قدم بردارد یا لااقل باید نداری آنها را نادیده انگارد. 👈محاسن اخلاق با تمایلات نفسانی هم آهنگ است، امّا مکارم اخلاق در نقطه‌ مقابل غرایز است. 🟢دین ضامن اخلاق سوالات مهمی که امروزه مطرح میکنند ؛آیا با فرض عدم وجود خدا می‌توان از اخلاق سخن گفت و اخلاقی زندگی كرد؟ یا آنكه به‌گفتة داستایوسكی «اگر خدا نباشد، هر كاری مجاز است»؟ به‌عبارت‌دیگر، آیا جهان‌بینی مادی و تفكر ماتریالیستی لزوماً به لاابالی‌گری و اباحی‌گری می‌انجامد؟ یا آنكه بدون دین و باورهای دینی نیز می‌توان از اخلاق سخن گفت؟ در پاسخ به این قبیل سوالات باید گفت: اولا شناخت خوب و بد اخلاقی از بشر خاکی ممکن نیست ثانیا بدون شك، حتی به فرض توانایی انسان در تشخیص خوب و بد، برخلاف تصور سقراط، صرف شناخت افعال خوب و بد، نمی‌تواند علت تامة انجام یا ترك آنها باشد. بدون دین و برخی آموزه‌های دینی، همچون اعتقاد به علم و عدالت الهی، وجود معاد و حسابرسی به اعمال بندگان، اكثریت مردمان چندان التزامی به اصول و ارزش‌های اخلاقی نخواهند داشت.(۲) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱.وسائل الشيعة ،ج۱۱،ص۱۴۰. ۲.در این مطلب از بیانات استاد مصباح استفاده شد .
گریزهای مداحی و گریز های مناجاتی
. جهاد با نفس (۴۰) «يَا عَلِيُّ ثَلاَثُ خِصَالٍ مِنْ مَكَارِمِ اَلْأَخْلاَقِ تُعْطِي مَنْ حَرَمَكَ
امام صادق عليه السلام :  المَكارِمُ عَشْرٌ ، فإنِ اسْتَطَعْتَ أنْ تكونَ فيكَ فلْتَكُنْ ، فإنّها تَكونُ في الرّجُلِ و لا تكونُ في ولدِهِ ، و تكونُ في ولدِهِ و لا تكونُ في أبيهِ ، و تكونُ في العَبدِ و لا تكونُ في الحُرِّ : صِدْقُ البَأسِ ، و صِدقُ اللِّسانِ ، و أداءُ الأمانَةِ ، و صِلَةُ الرَّحِمِ ، و إقْراءُ الضَّيفِ ، و إطْعامُ السّائلِ ، و المُكافاةُ على الصَّنايعِ ، و التَّذَمُّمُ للجارِ ، و التّذَمُّمُ للصاحِبِ ، و رأسُهُنَّ الحَياءُ . مكارم [اخلاق] ده تاست ، اگر مى توانى آنها را داشته باش؛ زيرا گاهى شخص آنها را دارد، ولى فرزندش ندارد و گاهى در فرزند هست و در پدرش نيست و گاهى در بنده هست و در آزاد نيست [اين ده خوى كريمانه عبارتند از : ]پايمردى در جنگ، راستگويى ، امانتدارى ، صله رحم، ميهمان نوازى ، اطعام بينوا ، جبران كردن نيكيها ، مراعات حقّ همسايه ، مراعات حقّ رفيق، و در رأس همه، شرم و حيا . 🟢بیان وقتی گفته شود این خلقیات ممکن است در پدر نباشد اما در فرزند محقق شود یعنی اینکه این خصلت ها اکتسابی اند و میتوان با تلاش و مجاهدت و تهذیب نفس در خود ایجاد کرد. 🟢تلاش ،جهاد ،حرکت حدیث فوق از جمله سخنان راهبردی در ایجاد حرکت برای کسب فضایل است. ‌انسان سه ساحت وجودی دارد. هویت طبیعی و حیوانی، هویت عقلانی و انسانی و هویت الهی و عرفانی. انسان ابتدا یک موجود طبیعی است و حیوانیت بالفعل دارد و باید برای رسیدن به کمال خودسازی کند؛ یعنی از نفسانیت به سوی احیای عقل و انسانیت و سپس تقویت بعد عرفانی و هویت الهی خویش مهاجرت نماید. بنابراین خودسازی باعث می‌شود که انسان از حیوانیت خارج، و با علم و تفکر عقل خود را کامل و در یک مرحله بالاتر پس از تکمیل کمال انسانی و عقلانی به وادی عشق و عرفان قدم بگذارد و به کمال نهایی خود که هویت الهی است، برسد. ♻️راهکارهای ایجاد خلقیات پسندیده برخی از راه‌کارهای تحصیل خوش فضایل اخلاقی و مبارزه با خلقیات غلط بیان می‌شود: ➖توجه به ارزش و آثار معنوی و مادی خوش اخلاقى و آثار نیک آن و همچنین زشتى بداخلاقى و آثار بد آن براى این منظور بهترین راه، مطالعه آیات و روایاتی است که در زمینه خوش اخلاقی و بداخلاقی وارد شده است. ➖ تمرین و ممارست یعنی تمرین عملى خوش اخلاقى هنگام برخورد با دیگران. تمرین یکى از عوامل رشد و پرورش صفات اخلاقى است. براى انجام رفتار و کردار پسندیده‌ای همچون خوش اخلاقی و خوش‌رویی، باید تمرین کرد تا به آن عادت نمود. حضرت امام علی(ع) فرمود:«عَوِّدْ نفسَكَ فِعلَ المَكارِمِ» «نفست را به انجام اعمال پسندیده عادت ده».(۲) ➖ مطالعه احوال انسان‌های دارای اخلاق پسندیده در جامعه افراد خوش اخلاق و بد اخلاق فراوانند. با کمی دقت در احوال دیگران خواهیم دید که افراد خوش اخلاق در زندگی و روابط خود موفّق‌تر و شادتراند، سالم‌تر زندگی می‌کنند و بیشتر مورد احترام مردم هستند. و در مقابل؛ افراد بداخلاق منزوی، و دارای شخصیتی شکننده‌تر هستند و از زندگی خود جز رنج و زحمت نصیبی ندارند. ➖ پرورش عواطف انسانی یکى از ابعاد مهم وجودى انسان عواطف طبیعى، انسانى و ایمانى او است. دوست داشتن دیگران و ایجاد رابطه عاطفى با سایر انسان‌ها قابل رشد و تربیت است. انسان‌های اخلاقی و مهربان شاخص‌ترین و دوست داشتنی‌ترین افراد جامعه هستند. قسمت بزرگى از لذت و شادى زندگى از طریق ایجاد ارتباط عاطفى با دیگران تأمین می‌شود. چنان‌که امام على(ع) در توصیف مؤمن می‌فرماید: «شادى مؤمن در چهره او، و اندوه وى در دلش پنهان است». ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱.وسائل الشيعة ،ج۱۱،ص۱۴۰. ۲.غرر الحكم ،۶۲۳۲ .
Kashani-14020115-ManteghGhoraan-01-Hkashani_Com.mp3
32.62M
🔊 کامل 📋 درنگی در منطق قرآن کریم؛ جلسه اول 📆 سه شنبه ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۲ ▪️ آستان مقدّس امامزاده قاضی الصابر علیه السلام
Kashani-14020116-ManteghGhoraan-02-Hkashani_Com.mp3
30.65M
🔊 کامل 📋 درنگی در منطق قرآن کریم؛ جلسه دوم 📆 چهارشنبه 16 فروردین ماه ۱۴۰۲ ▪️ آستان مقدّس امامزاده قاضی الصابر علیه السلام
Kashani-14020117-ManteghGhoraan-03-Hkashani_Com.mp3
28.94M
🔊 کامل 📋 درنگی در منطق قرآن کریم؛ جلسه سوم 📆 پنجشنبه 17 فروردین ماه ۱۴۰۲ ▪️ آستان مقدّس امامزاده قاضی الصابر علیه السلام
Kashani-14020122-20Ramezan-Hkashani_Com.mp3
43.84M
🔊 کامل 📋 سیر تکوّن عقاید شیعه؛ جلسه دهم از سری دوم (در مجموع جلسه چهلم) - صوت این جلسه منتشر نشده بود. 📆 سحر سه شنبه 22 فروردین ماه ۱۴۰۲؛ مصادف با سحر شب بیستم ماه مبارک رمضان 🔸 با عرض پوزش؛ متأسفانه صوت این جلسه به دلیل نقص فنّی، از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست. ▪️ مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی
Kashani-14020128-26Ramezan-Hkashani_Com.mp3
47.22M
🔊 کامل 📋 سیر تکوّن عقاید شیعه؛ جلسه شانزدهم از سری دوم (در مجموع جلسه چهل و ششم) 📆 سحر دوشنبه 28 فروردین ماه ۱۴۰۲؛ مصادف با سحر شب بیست و ششم ماه مبارک رمضان ▪️ مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی 🔸 بضعة الرسول سلام الله عليها
Kashani-14020129-27Ramezan-Hkashani_Com.mp3
51.97M
🔊 کامل 📋 سیر تکوّن عقاید شیعه؛ جلسه هفدهم از سری دوم (در مجموع جلسه چهل و هفتم) 📆 سحر سه شنبه 29 فروردین ماه ۱۴۰۲؛ مصادف با سحر شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان ▪️ مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی 🔸 بضعة الرسول سلام الله عليها
Kashani-14020130-28Ramezan-Hkashani_Com.mp3
43.93M
🔊 کامل 📋 سیر تکوّن عقاید شیعه؛ جلسه هجدهم از سری دوم (در مجموع جلسه چهل و هشتم) 📆 سحر چهارشنبه 30 فروردین ماه ۱۴۰۲؛ مصادف با سحر شب بیست و هشتم ماه مبارک رمضان ▪️ مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی 🔸 بضعة الرسول سلام الله عليها
Kashani-14020131-29Ramezan-Hkashani_Com.mp3
49.14M
🔊 کامل 📋 سیر تکوّن عقاید شیعه؛ جلسه نوزدهم از سری دوم (در مجموع جلسه چهل و نهم) 📆 سحر پنجشنبه 31 فروردین ماه ۱۴۰۲؛ مصادف با سحر شب بیست و نهم ماه مبارک رمضان ▪️ مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی 🔸 بضعة الرسول سلام الله عليها
Kashani-14020201-30Ramezan-Hkashani_Com.mp3
40.6M
🔊 کامل 📋 سیر تکوّن عقاید شیعه؛ جلسه بیستم از سری دوم (در مجموع جلسه پنجاهم) 📆 سحر جمعه 1 اردیبهشت ماه ۱۴۰۲؛ مصادف با سحر شب سی ام ماه مبارک رمضان ▪️ مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی 🔸 بضعة الرسول سلام الله عليها
Kashani-14020202-01Shaval-Hkashani_Com.mp3
46.41M
🔊 کامل 📋 سیر تکوّن عقاید شیعه؛ جلسه بیست و یکم از سری دوم (در مجموع جلسه پنجاه و یکم) 📆 سحر شنبه 2 اردیبهشت ماه ۱۴۰۲؛ مصادف با سحر عید سعید فطر ▪️ مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی 🔸 بضعة الرسول سلام الله عليها 👈 این جلسه، قسمت پایانی فصل دوم این بحث می باشد.👉 🔸 فصل سوم این بحث ان شاء الله ماه مباک رمضان بعد برگزار می گردد.