.
#هجوم_به_بیت_وحی
🏴 زدن حضرت فاطمه (س) و بردن حضرت علی (ع)
اگر چه بیشتر اینطور شنیدهایم که دستان مولا را با طناب بستهاند اما در کتاب شریف “الدمعة الساكبة” روایتی از بحارالانوار، ج۲۸، ص۲۷۰ نقل شده که در آن آمده است:
دشمنان خدا در حالی که طنابی به گردن مبارک امام (ع) انداخته بودند، آن حضرت را به سمت مسجد میکشیدند که فاطمه (س) بین علی (ع) و آنان حائل شد و در خانه را گرفت تا نگذارد که علی (ع) را ببرند.
فاطمه (س) در این حال بود که ناگهان قنفذ او را با تازیانه زد. آن ضربه به قدری شدید بود که اثرش تا رحلت حضرت زهرا (س) مثل بازوبند گرد بازویش باقی بود.(۱)
الا لعنة الله على القوم الظالمين
▫️ شیخ طوسی(متوفای ۴۶۰ ق) معروف به شیخ الطائفه میگوید:
از جمله مواردی که تکذیب کردهاند، زدن فاطمه سلام الله توسط آنان است. در حالی که روایت کرده که آنان، فاطمه سلام الله را تازیانه زدند. مشهور و بدون اختلاف نزد شیعه این است که عمر به شکم فاطمه سلام الله زد. فاطمه سلام الله در اثر آن، بچه اش را سقط کرد که محسن نامیده شد. این مساله هم نزد آنان مشهور است. همینطور قصد مهاجمان در آتش زدن خانه بر روی زهرا سلام الله آن هنگام که گروهی به او پناه آوردند و از بیعت با ابوبکر خودداری کردند؛ نیز مشهور است.
احدی نمی تواند روایت این مساله را انکار کند. زیرا ما روایت وارده از طریق اهل سنت توسط بلاذری و دیگران را بیان کردیم. روایت شیعه در این باره مستفیض است و کسی در این باره اختلاف ندارد.
📚منبع
(۱) الدمعة الساكبة، عبدالکریم بهبهانی، ص ۱۱۲
(۲) تلخیص الشافی، شیخ طوسی، ج ۳، ص ۱۵۶
رنج های حضرت زهرا(س)، نوشته علامه سید جعفر مرتضی عاملی
#حضرت_زهرا #فاطمیه
#مصائب_حضرت_فاطمه
#مداحی_عالمانه
.
.
#هجوم_به_بیت_وحی
♠️ طناب به گردن حضرت علی (ع) و شدت سیلی به حضرت زهرا (س)
شیخ یوسف بحرانی(متوفای۱۱۸۶ق)، فقیه و محدث بزرگ، در مقام احتجاج میگوید:
«…و او را به زور و در حالی که طنابی به گردنش انداخته بود و در میان مردم میکشید، بیرون آورد و دور تا دور خانهاش هیزم چید تا آن را به روی او و کسانی که در خانه بودند،آتش بزند… و زدن زهرا(س) که در اثر آن فرزندش را سقط کرد، و زدن سیلی، چنان که به صورت نقش برزمین شد، وسوز و گداز و ناله اش به هوابرخاست.»
📚منبع
الحدائق الناظره، بحرانی، ج۵، ص ۱۸۰
رنج های حضرت زهرا(س)، علامه سید جعفر مرتضی عاملی
#حضرت_زهرا #فاطمیه
#مصائب_حضرت_فاطمه
#مداحی_عالمانه
.
⚫️ بستن دستان حضرت علی(ع)
وقتی مردم صدای فاطمه(س) و گریه او را شنیدند گریان بازگشتند به گونهای که نزدیک بود دلها پاره و جگرها سوراخ گردد. اما خلیفه دوم و عدهای دیگر ماندند.
علی(ع) را بیرون کشیده و میدواندند تا به نزد ابوبکر آوردند.
ابوبکر جوهری در جلد ۶ ص ۱۱۵ کتاب السقیفه با ذکر سند به طور روشنتری به بسته بودن دستان حضرت اشاره کرده و آورده است: سپس عمر داخل خانه آمد و به علی(ع) گفت: برخیز و بیعت کن. علی(ع) سرپیچی کرد و خودداری نمود عمر دست او را کشید و گفت: برخیز اما علی(ع) از برخاستن خودداری میکرد.
آن گاه بر او حمله کردند و به سختی و زور همان گونه که با زبیر رفتار کردند او را نیز بیرون آورده، خالد بن ولید (دست) آنها را بست و خلیفه دوم و همراهانش آن دو را با خشونت کشان کشان میبردند. در کوچه ها ازدحام جمعیت شده و مردم برای تماشا جمع شده بودند.
فاطمه(س) تا درب خانه آمد و فریاد زد: «ای ابابکر! چه زود برخاندان رسول خدا(ص) هجوم آوردید، به خدا سوگند که تا هنگام مرگ با عمر سخن نخواهم گفت.»
📚منبع
الامامة و السياسة، ابن قتیبه، ج١، ص١٣
السقيفه، ابوبكرجوهری، ج٦، ص١١٥
.
.
#هجوم_به_بیت_وحی
#در_و_دیوار
🏴 روضه درب و دیوار
علامه مجلسى گويد:
در كتاب سليم بن قيس هلالى به روايت ابان بن ابى عيّاش از او، از سلمان و عبد اللَّه بن عبّاس روايت شده كه گفتند:
هنگامى كه پيامبر اسلام(ص) رحلت كردند هنوز جنازه مقدس آن حضرت را به خاک نسپرده بودند كه مردم عهد و پيمان خود را شكستند و مرتد شدند و علم مخالفت را برافراشتند.
اما حضرت على(ع) مشغول غسل و كفن و حنوط جسد مبارک پيغمبر عزيز اسلام شد تا اينكه آن جسد مقدّس را به خاک سپرد. سپس على عليه السّلام طبق #وصيت حضرت رسول صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم مشغول جمع آورى قرآن مجيد شد.
پس از اين جريان عمر به ابوبكر گفت: مردم عموما غير از على و اهل بيتش با تو بيعت كردند، به دنبال وى بفرست تا بيايد و بيعت كند. ابوبكر پسر عموى عمر را كه نامش قنفذ بود خواست و به او گفت: نزد على برو، به وى بگو: خليفه پيغمبر تو را خواسته! چندين مرتبه قنفذ اين مأموريت را انجام داد ولى حضرت امير نزد آنان نيامد.
عمر در حالى كه خشمناک بود برجست و خالد بن وليد و قنفذ را خواست. به آنان دستور داد تا هيزم و آتش برداشتند و به سوى خانه حضرت روانه شدند. در آن هنگام حضرت زهرا عليها السّلام پشت در نشسته بودند و جسم آن بانو پس از رحلت رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ناتوان شده بود.
عمر به در خانه على(ع) كه رسيد دقّ الباب كرد و فرياد زد: اى پسر ابى طالب! در را باز كن! حضرت زهرا(س) فرمود:
«ما را با تو چه كار كه نمى گذارى به عزادارى خويشتن مشغول باشيم؟!»
عمر به حضرت فاطمه(س) گفت: در را باز كن! والا آتش به جان شما مى زنيم!
فاطمه زهرا(س) در جوابش فرمودند: «آيا از خداى توانا نمىترسى كه داخل خانه من مى شوى و به خانهام حمله و هجوم مى كنى؟!» ولى او حاضر نشد كه برگردد! آتش خواست و در خانه را آتش زد. وقتى در سوخت او در را باز كرد! در همين لحظه بود كه حضرت زهرا(س) در مقابل وى قرار گرفت و فرياد زد:
«پدر جان! اى رسول خدا!» او شمشير خود را همان طور كه در غلاف بود، بلند كرد و به پهلوى فاطمه عليها السّلام زد. وقتى ناله آن بانوى مظلومه بلند شد با تازيانه به نحوى به ساق دست آن حضرت نواخت كه صيحه اى زد و پدر خود رسول خدا(ص) را به فرياد طلبيد.
هنگامى كه حضرت امير(ع) با اين منظره مواجه شد از جاى برجست و كمربند او را گرفت و او را از جاى كند و بر زمين افكند آنگاه بينى و گردن وى را كوبيد و تصميم گرفت كه او را به قتل رساند! ولى دستور پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم را به ياد آورد كه به آن حضرت فرموده بود: «بايد صبور و شكيبا باشى.»
لذا فرمود: «اى پسر صهاك! سوگند به حقّ آن خدايى كه حضرت محمّد(ص) را به مقام نبوّت گرامى داشت اگر نه چنين بود كه من به خاطر امر خداوند بايد صبر كنم تو مىديدى كه نمىتوانستى داخل خانه من شوى!»
و عمر پيوسته استغاثه مىكرد! در اين هنگام مردم به ميان خانه على(ع) ريختند و بر آن حضرت غلبه يافته ريسمان به گردن مقدّسش انداختند! فاطمه زهرا(س) نزديک در آمد كه حضرت امير(ع) را از دست آنان رها كند، ولى قنفذ آن بانوى مظلومه را هدف تازيانه قرار داد! و اثر آن تازيانه نظير يک بازوبند به بازوى آن حضرت بود تا زمانى كه رحلت فرمود.
آنگاه آن بانو را به نحوى به در كوبيد كه دنده و پهلويش شكست و جنين خود را كه در رحم داشت سقط كرد! پس از آن زهرا عليها السّلام چنان در بستر بيمارى افتاد كه ديگر برنخواست و به شهادت رسيد.
📚منبع
زندگانى حضرت زهرا عليها السلام، ترجمه بحارالانوار، علامه مجلسی، ص ۶۴۴
#حضرت_زهرا #فاطمیه
#دیوار_و_در
#مصائب_حضرت_فاطمه
#مداحی_عالمانه
.
TarikhHayateAmirAlmomenin[97].mp3
46.45M
⭕️ #تاریخ_حیات_امیرالمومنین (ع)
🔺 دکتر میثم مطیعی
جلسه نود و هفتم | جایگاه رأی اکثریت چیست؟ اگر نصف به علاوه یک مردم، حکومت اسلامی را نخواستند تکلیف چیست؟
Shab5Fatemieh1-1402[05].mp3
16.93M
▪️بی تو یا زهرا، آه از این دنیا (زمینه)
🎙بانوای: حاج میثم مطیعی
🏴 ویژه #فاطمیه
بی تو یا زهرا، آه از این دنیا
بی تو مانده مرتضایت با غم دنیا
برده ای با خود، جان حیدر را
شد پس از تو بی حیاتر دشمن مولا
مدینه ای دیار غم، بگو به زهرا چه گذشت
بگو در این وداع تلخ به جان مولا چه گذشت
چنین غریب و تنها وداع دل با جان را
ندیده کس جز مولا واویلا واویلا
(جان علی یا زهرا)
گریه های تو، در نهان دارد
بی تو مولا در گلویش استخوان دارد
حیدر بی تاب در دل محراب
بی تو شوق پر گشودن از جهان دارد
بعد تو شیعه تا ابد به داغ غربت آشناست
شعله ی فتنه بعد تو به خیمه های کربلاست
بدون کوثر با ما، تشنگی عاشوراست
زینب از این پس تنهاست، واویلا واویلا
(جان علی یا زهرا)
خواندنش سخت است، روضه زهراست
ماجرایش در سقیفه بین بیعت هاست
قاتل زهراست، بنده بت هاست
نامسلمان نام نحسش تا ابد رسواست
قاتل جان ما شده، حال غریبانه تو
بشکند آن بت نفاق که زد درِ خانه تو
چشمه کوثر زهرا، جان پیمبر زهرا، شهید حیدر زهرا
واویلا واویلا
(شهید حیدر زهرا)
تا زمام ما در کف مولاست
دل دمادم روضه خوان حضرت زهراست
تا شهادت ما، با شهیدانیم
تا قیامت در رگ ما خون عاشوراست
چشم من و راه حسین، چشم من و امر ولی
جان من و پیر خمین، جان من و سید علی
نمانَد از ما چیزی، به جز ولای مولا
به غیر داغ زهرا واویلاواویلا
(شهید حیدر زهرا)
شاعر: #میلاد_عرفان_پور✍
#فاطمیه
#حضرت_زهرا
#فیش_فاطمیه
🎴 [جلسهی چهارم]
#جریان_شناسی_نفاق_در_صدر_اسلام
۱۷ آذر ۱۴۰۱شمسی
👈🏼 فیش منبرهای #فاطمیه1444
📚 مطالب مطرح شده:
۱۲. نکتهای جالب دربارهی قلم و دوات
۱۳. دفاع بزرگان اهلسنت از عمر
۱۴. دفاع سندی از عمربنخطاب
#مطالبنابدرمنبر
.
Kashani-14020905-JaygaheFatemiyeDarMaarefeEslami-08-Hkashani_Com.mp3
34.51M
📋 جایگاه فاطمیه در معارف اسلامی؛ جلسه هشتم از ده جلسه
🎙 حامد کاشانی
📆 یکشنبه ۵ آذرماه ۱۴۰۲
#حامد_کاشانی 🎤 #فاطمیه
.
#فاطمیه
🔳 روضه حضرت زهرا (س) از زبان رسول خدا (ص)
عمران نخعی از نوفلی، از حسن بن علی بن ابی حمزه، از پدرش از سعید بن جبیر از ابن عباس که گفت:
رسول خدا(ص) نشسته بود که حسن آمد. پیامبر(ص) چون او را دید گریست .سپس فرمود: «پسرم! نزد من بیا.»
سپس حسین آمد… سپس فاطمه… آنگاه امیر المؤمنین(ع)… اصحاب، علت را پرسیدند. پیغمبر(ص) به آنان پاسخ داد. ازجمله فرمود:
«اما دخترم فاطمه، او سرور زنان عالمیان است. وقتی او را دیدم به یاد آوردم که پس از من با او چه خواهند کرد. گویی میبینم که خواری وارد خانهاش شده، حرمتش شکسته شده، حقش غصب شده، ارثش منع، پهلویش شکسته، جنینش سقط شده و فریاد میزند: یا محمد! اما پاسخ نمیشنود، فریاد استغاثه سر میدهد اما کسی به یاریاش نمیرود. او همچنان محزون،غمگین و گریان است.»
«او پس از آن که در روزگار پدرش عزیز و گرامی بود، خودش را خوار میبیند. او اولین فرد اهل بیت من است که به من ملحق میشود. او محزون، اندوهگین، مغموم ، مغصوب و مقتول به نزد من میآید.»
در این هنگام رسول خدا(ص) میگوید: «خداوندا! کسی را که بر او ستم کرد لعنت کن و کسی را که حقش را غصب کرد عقوبت فرما و کسی را که او را خوار کرد خوار و ذلیل نما و کسی که به پهلویش زد تا فرزندش را سقط کرد برای همیشه در آتش جهنم مخلد کن در این هنگام ملائکه میگویند: آمین.»
—————————-
علامه مجلسی به هنگام نقل این حدیث می گوید: صدوق در امالی به اسناد معتبر از ابن عباس روایت کرده…
برخی در وصف این سند گفته اند: گویا موثق است. زیرا در توثیق و تضعیف عبدالله بن عبدالرحمن اصمّ اختلاف دارند.
📚منبع
فرائد السمطین، ابراهیم جوینی، ج۲، ص۳۴
امالی، شیخ صدوق، ص۱۰۹_۱۰۱
اثباة الهداة، شیخ حر عاملی، ج ، ۱ص۲۸۰
رنج های حضرت زهرا(س)، علامه سید جعفر مرتضی عاملی
#روضه_حضرت_زهرا
#رسول_الله
#مصائب_حضرت_فاطمه
#مداحی_عالمانه
................
.
♠️ گریه پیامبر (ص) بر سیلی خوردن حضرت فاطمه (س)
شیخ صدوق (م. ۳۸۱ ق) و ابن شهر آشوب (م. ۵۸۸ ق) روایت مفصلّی را از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل مینماید که ایشان در ضمن آن خطاب به حضرت علی علیه السلام میفرمایند:
«أبكِی مِن ضَربَتِكَ عَلي القَرنِ وَ لَطمِ فاطِمَةَ خَدَّها.»
«از ضربه بر فرق سر تو و سیلی بر گونه فاطمه می گریم.»
📚منبع
أمالی، شیخ صدوق، ص ۱۳۴، چاپ کتابخانه اسلامی
مناقب آل أبی طالب، ابن شهر آشوب، ج ۲، ص ۲۰۹، چاپ المکتبة العلمية
درسنامه فاطمی، مجید جعفرپور
..................
.
📢 گریه پیامبر (ص) برای خانواده خود
امام علی(ع) فرموده است:
روزی من، فاطمه(س)، حسن(ع) و حسین(ع) نزد رسول خدا(ص) بودیم. حضرت نگاهی به ما کرد و گریه کرد. عرض کردم چرا گریه میکنی؟ فرمود: «بخاطر آنچه پس از من بر سر شما میآید.»
عرض کردم: بر سر ما چه میآید؟ فرمود: «من بخاطر شمشیری که بر سر تو میخورد، ضربه سیلی که به صورت فاطمه(س) اصابت میکند، خنجری که بر ران پای حسن(ع) میخورد و زهری که به او مینوشانند و کشته شدن حسین(ع) گریه میکنم.»
با شنیدن این حرف خانوادگی باهم گریه کردیم. به آن حضرت عرض کردم: ای پیامبر! انگار خدا ما را فقط برای بلا آفریده.
فرمود: «ای علی! تو را بشارت میدهم به این که خداوند به عهدهی خود گرفته است که تو را جز مومن دوست نداشته باشد و جز منافق کینهی تو را به دل نگیرد.»(۱)
📚منبع
الدمعة الساكبة، بهبهانی، گریه برای یک خانواده، ص ۱۰۰
(۱) امالی، شیخ صدوق؛ ص ۱۹۷
..............
.
▪️ گریه پیامبر(ص) بر مصائب حضرت زهرا(س)
شيخ طوسى در امالى به سندش از عبد اللَّه بن عبّاس روايت كرده:
هنگامى كه وفات پيغمبر اسلام صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم نزديك گرديد آن حضرت به قدرى گريست كه محاسن مباركش تر شد. عرض شد: يا رسول اللَّه! چرا گريه مىكنى؟
فرمود: «براى ذرّيّه و فرزندانم و آن ستمهايى كه از جفاكاران امّتم بعد از من به ايشان مىرسد، مىگريم. گويا مىبينم دخترم فاطمه زهرا بعد از من مظلوم واقع شده، هر چه صدا مىزند: يا ابتاه! احدى از امّت من به فرياد او نمىرسد.» وقتى فاطمه اين مطلب را شنيد، گريان شد.
پيغمبر اكرم به وى فرمود: «دخترم، گريان مباش!» فاطمه گفت:«پدر جان! من براى ظلمهايى كه بعد از تو خواهم ديد گريه نمىكنم، بلكه براى فراقت اشك مىريزم.» پيغمبر فرمود: «دخترم، مژده باد تو را! زيرا تو اوّلين كسى هستى كه در ميان اهل بيتم به من ملحق خواهد شد.»
📚منبع
زندگانى حضرت زهرا عليها السلام، ترجمه بحار الانوار، علامه مجلسی، ص ۵۷۳
.
.
بسمه تعالی
🔴متن #تحلیل_روضه_خوانی در
#روضه_حضرت_زهرا سلام الله علیها
#حاج_حسن_خلج
تحلیل توسط #دکتر_محمد_فراهانی
در این فایل روضه حضرت زهرا(س)، #حاج_حسن_خلج را، مورد بحث و بررسی قرار می دهیم.
💠الف) تناسب محتوایی
یکی از مهمترین شاخصه های محتوایی مداحی اهل بیت علیهم السلام این است که بین اجزای محتوایی مجلس، یک ارتباط و حلقه محکم وجود داشته باشد.
در این جلسه، مداحی، آذری زبان، شعر زیر را به عنوان زبانحال حضرت علی (ع) خواندند که :
ناچار اگر گذار من افتد به گلستان بر هر گلی رسد گذرم بو نمی کنم
با توجه به محتوای این شعر آقای خلج شعری را به عنوان مکمل خوانی ارائه می دهند که امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند:
ز کوچه ای که در آن بر رخت جسارت شد تمام عمر از آنجا نمی کنم گذری
می بینیم که «گذر» وجه اتفاق و تناسب بین دو شعر مذکور است که در بیت اول تأکید بر این است که « اگر به گلستان هم بروم، گلی را بو نمی کنم» در بیت دوم موضوع این است که : « اصلاً در کوچه ای که بر تو جسارت شد گذر نمی کنم»
در ادامه آقای خلج با توجه به این تناسب، خطاب به امیرالمؤمنین علیه السلام عرضه داشتند : « علی جان اگر از اون کوچه گذر نمی کنی، با در و دیوار چه کار می کنی»
در پایان با توجه به موضوع روضه که گفته بودند « علی جان با در و دیوار چه می کنی؟» به شعر دیگری کاملاً متناسب با موضوع اشاره می کنند که :
« می رسد از خشت خشت خانه بوی فاطمه کرده پیدا زینبم در شانه موی فاطمه»
نکته : حلقه ارتباطی در تمام اجزای این ابیات و روضه ها، «نشانه های باقیمانده از حضرت زهرا(س)» بود. که هر چه به سمت پایان مجلس رفت ظریفتر و لطیفتر شد.
1- در بیت اولِ شعر حلقه ارتباطی «بو نکردنِ گل در گلستان»
2- در بیت دوم « گذر نکردن از کوچه»
3- در بیت سوم« یافتن موی فاطمه (س) در شانه توسط حضرت زینب(س)»
💠ب) استفاده از اتفاقات روزمره به عنوان حلقه روضه
این امر، روضه را برای مخاطب کاملاً ملموس می کند و به تبع آن اثر گذاری را بالا می برد.
در این جلسه آقای خلج به یک اتفاق که برای خودشان رخ داده است اشاره می کنند که در آن آقای خلج سوار یک خودرو می شوند و راننده از رفتن به میدان ولیعصر(عج) ابا دارد به این دلیل که در این میدان همسر باردارشان در شب به دنیا آمدن فرزندشان، از دنیا رفته اند.
در این استشهاد به چند کلید واژه اشاره می کند که عبارت است از :
1- نوکری امام حسین(ع): راننده به آقای خلج می گوید: « امشب دیدم وسیله نیست تو هم نوکر امام حسینی گفتم ببرمت»
2- بارداری: « راننده گفت : خانومم باردار بود»
3- تولد: « راننده گفت: شب به دنیا اومدن بچه ام شد»
💠ج) تناسب بین بیان و گوینده کلام
تناسب و سنخیت عبارات و الفاظ و جمله بندی ها و به طور کلی بیان، با شرایط و اقتضای کسی که آن سخن را می گوید بسیار مهم است.
در اتفاقی که برای آقای خلج افتاده بود و ایشان نقل کردند تناسب کاملاً رعایت شده است و چون قائل راننده ای است که جزء قشر عام است و در مطالبی که از قول ایشان نقل می شود از اصطلاحات فنی، مکاتبه ای و از این قبیل به کار نمی رود و به جای آن بیانی کاملاً متناسب با گوینده ارائه می شود.
💠د) سبک ترکی
سبکی که آقای خلج استفاده می کنند، جزء نغمات آذری است که در مناطق آذربایجان ایران و خارج از ایران مورد استفاده قرار می گیرد.
پیشنهاد می کنیم ذاکرین اهل بیت(ع) این نغمه را بیاموزند که بسیار کاربردی است؛ مخصوصا در مکمل خوانی ها.
#دکتر_محمد_فراهانی ✍
#مجمع_حضرت_یاس_کبود
#آموزش_مداحی_رایگان
.👇👇