eitaa logo
گریزهای مداحی و گریز های مناجاتی
5.5هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
624 ویدیو
841 فایل
گریز زیارت عاشورا ، دعای کمیل و دعای توسل و جوشن کبیر https://eitaa.com/gorizhaayemaddahi
مشاهده در ایتا
دانلود
وصیّت حضرت زهرا (س).mp3
2.73M
🏴 چگونه حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) اجازه ندادند عدّه‌ای تاریخ را لوث کنند؟ 🎙 استاد شهید مرتضی مطهّری(ره) ▪️
Untitled.pdf
5.55M
🌀استقامت فاطمی pdf متنی 🔺بسته «ایدۀ + مستندات مفصل» 📌«ویژه مبلغان نخبه انقلابی» 🔰 مناسبت: فاطمیه 1401 🔻چرا به استقامت فاطمی می پردازیم؟ 1️⃣. استقامت ما؛ نقطه ضعف دشمن است 2️⃣ .عدم پایداری فکری برخی خوبان؛ عامل سکوت در فتنه 3️⃣ .استقامت مردمی، عامل شکست فتنه 4️⃣ .استقامت راه پیشرفت 5️⃣ .شرط ظهور، استقامت در راه ولایت 📍شرح دلایل ╭┅─────────┅╮ 🆔فایل کتابچۀ «استقامت فاطمی»👆
. بسم الله الرحمن الرحیم جلسه اول کلاس آموزش مداحی مجمع الذاکرین هیات رزمندگان اسلام در فاطمیه بزرگ تهران – حاج سعید حدادیان ۹۴/۷/۸ کتاب صیادان معنی ، بعد از آنکه ما غور کردیم و تدبر کردیم و تمرین کردیم در بیانات رهبرمعظم آیت الله خامنه ای به این کتاب رسیدیم . بی اغراق عرض می کنم اگر حضرت ایشان در اقامه عزای عترت علیهم السلام ورود پیدا نمی کردند ما اینهمه پیشرفت را پیدا نمی کردیم. همیشه ضعف هایی هست اما اینکه ستایشگری اهل بیت این چهره های درخشان را به عنوان علمدار دارد زحمات ایشان از مهمترین ارکان این رشد بوده است . ایشان در مورد محتوا قبل و بعد از انقلاب زحمت کشیده اند . جریان های مختلف مداحی کشور را هم رصد کرده اند هم هدایت هم حمایت کرده اند و هم گاهی رسما مدیریت کرده اند . مثلا هیئت رزمندگان اسلام سال ۷۶ تأسیس شده و خیلی برکات داشته است در سطح کشور و خارج از کشور. صدها بلکه متجاوز از هزار جلسه از حمایت ها و هدایت های هیئت رزمندگان بهره برده است . مقام معظم رهبری از بدو تشکیل هیئت رزمندگان -که هیئت مدیره یکی آقای آهنگران بوده و یادداشت داده اند و آقا نامه ای داده اند که باید بازخوانی شود – از همان موقع تا کنون هر از گاهی جلساتی بوده و حضرت آقا هم گزارش کارها را بررسی می کرده اند و هم رهنمود داده اند . این از ۷۶ به بعد است . اما از دهه ۶۰ که آقا رئیس جمهور بوده اند مجمع الذاکرین که با محوریت آقای سازگار رقم می خورد عده ای از شاعران وستایشگران اهل بیت در تولد حضرت زهرا خدمت حضرت آقا می رسند و آن جلسه تا الآن هم تشکیل می شود . حضرت آقا راجع به مرحوم آهی صحبت می کنند که مشهد ۶ تا مداح داشت تهران هم زیاد نداشت . آقای آهی زمانی که بنده را نمی شناخت من ایشان را می شناختم و رصد می کردم .چه بسا از احوالات ما هم خیلی قبل ترها آگاه بوده اند . از آن طرف جریانی که استاد ما حاج آقای ارضی داشته اند به ویژه از آغاز دهه هفتاد عمده برنامه های فاطمیه و محرم را در بیت علمداری کرده حاج آقای ارضی و یاران ایشان و اینها را هم حضرت آقا مکرر مورد هدایت ها و حمایت ها قرار داده اند نه حمایت مالی بلکه حمایت معنوی و هدایتی . ایشان اشرافی که داشته اند همه را هم می شناسند . مثل آقای انسانی چه در زمینه شعر چه خواندن . از آنطرف مشهد وامدار ایشان است. مداحی 1 این کتاب که معرفی می کنم کتابی است که من از آقای امیری اسفندقه شنیدم که حضرت آقا فرمودند این کتاب بالینی بنده است .خود بنده مدت ها این کتاب را استفاده می کنم. نه اینکه فقط شعر حفظ کنیم دعای عرفه و کمیل و ندبه را حفظ باش اینها را هم حفظ کن. در زمینه ستایشگری اهل بیت مبحث منبر خوانی داریم که بالأخره ما مسئولیت تعلیم داریم یزکیهم و یعلمهم . ما در قبال مکتبمان اسلام دینمان وظیفه شرعی داریم . بنده بسیار پیش می آید که در جلسات همه طیب الله می گویند و راضی هستند ولی من خودم را سرزنش می کنم. مثلا در عرفه از خودم ناراضی بودم چون در مورد پدر و مادر نگفتم گرچه در مورد همه چیز خواندم یکی از اولیای الهی صبح عرفه به من فرمود امسال منا خونین می شود . من جدی نگرفتم و الا باید برای سلامتی حجاج بیشتر توسل می کردیم. یا موارد دیگر . ما باید قرآن بخوانیم و همه جا با قرآن باشیم و خود را بر قرآن عرضه کنیم . ما شب اول ماه مبارک رمضانی رسیدیم خدمت آیت الله حق شناس فوق العاده عصبانی بودند روایتی را نشان دادند گفتند بخوان که اگر گناه زیاد شود بلا می آید، باید با لباس بخوابید . ما جدی نگرفتیم . دو ماه بعد دیدیم زلزله بم آمد . خوب ما با دعا باید اینها را دفع کنیم ادفعوا امواج البلایا بالدعا . شماها ارباب توسل هستید سر بزنگاه باید حواستان بیشتر جمع باشد. صائب از ۸۰ هزار تا ۳۰۰ هزار بیت می گویند شعر گفته تا ۸۰ سالگی عمر کرده است . شعرهای او به درد مداحی می خورد ولی من می بینم فضای این نسل به سمت این شعرهای صائب نمی رود .این کتاب صیادان معنی از آقای محمد قهرمان به این درد می خورد که به سبک هندی است . سبک هندی خیلی به کار ما مداحان می آید. ساده آن قصاب کاشی است که رده سوم سبک هندی است اسلوب معادله است یک مصرع معقول است یک مصرع محسوس است می گوید : عمر عزیز خود منما صرف ناکسان حیف از طلا که خرج مطلا کند کسی با تمثیل جلو می برد تا متوجه شویم . جلوتر دو طرف اینطوری می شود : دندان که در دهان نبود خنده بد نماست دکان بی متاع چرا وا کند کسی من به این نتیجه رسیدم که چرا بگویم غزل حفظ کنید . محمد قهرمان از کسانی است که آقا می فرمایند دلبسته یاران خراسانی خویشم . ما خدمت آقا بودیم آقای قاسمیان واعظ گفتند ما شعر شما را خوانده ایم . فرمودند از کجا داری ؟ عرض کرد نوارش را گوش کرده ام : سرخوش زسبوی غم پنهانی خویشم
. این غزل پخته و سخت و پر و پیمانی است . بعد یکی از آقایان گفتند که آن جلسه که آقای قهرمان و دیگران بودند ضبط شده و بعدا پخش شده . که بعد هم آقای قهرمان به بهترین وجه شعر بسیار خوبی در پاسخ آن گفته اند و خاضعانه تواضع کرده اند . محمد قهرمان جمع آوری کرده شعرهای صائب را . ایشان تک بیت ها و دو بیت های برگزیده سبک هندی را جمع کرده وشاعران آنها را هم معرفی کرده اند .تقریبا وسط کتاب ۹۵ تا ۱۰۰ صفحه تک بیت های صائب را آورده است . بدترین چیزی که گریبان افراد را می گیرد وقتی سخنور می شوند این است که این بیت ها را می خواهند همه جا خرج کنند . نه ؛ قدر آنها را بدانیم و بجا استفاده کنیم . مثلا یک بیت که می گوید : نماز نیست رخت با من و دلت با غیر آدم پررو هرکه نماز می خواند این را می خواند . استفاده بجا کن . زندگی در کنار بزرگتر ها قاعده دارد نباید همیشه بپرد وسط حرف بزند . باید مراعات کرد که کی باید سخن گفت و کی نباید سخن گفت . از حالا تا دوسال آینده شما ۱۰۰ تا یک بیت حفظ کنید بس است . کل تکلیفی که ما بدهیم همین است . هفته ای یک تک بیت . شاگردان دهه هفتاد ما ۱۱۰ بیت قصیده غدیریه آقای سازگار را حفظ کردند که در هیچ مجلسی برای امیرالمؤمنین کم ندارند . بنده در بخش منبر خوانی می خواهم شما سخنور شوید . برخی مداحان با صدای عالی می خوانند وقتی می خواهند وسطش حرف بزنند آدم عزا می گیرد . دو تا تک بیت بگویم بعد با هم انتخاب کنیم . هیات رزمندگان 4 بس که ترسیده است چشم غنچه از غارتگران بال بلبل را خیال دست گلچین می کند یک بیت دیگر : کمان بال و پر پرواز گردد تیر بی پر را (کمان خودش مثل پرنده است) در آغوش وصال از بیم هجران بیش می ترسم در این گوشی همراهتان می توانید صائب را داشته باشید اگر علاقه مند شدید کل غزل را حفظ کنید . عزیزی خاری و خاری عزیزی آورد از پی در آغوش پدر از چاه و زندان بیش می ترسم بدون اینکه اسم یوسف را ببرد . شما الآن بروید کربلا این غزل را زمزمه کنید . همه اش که شور و حرارت نیست زمزمه هم داریم. محرم امسال : کسی بود از این ابیات آقای سازگار دلش نلرزیده باشد ؟ این شعر را ما ۲۰ سال پیش داشته ایم دهه هفتاد . ای ملائک دشت را هامون کنید … آقای سازگار صدا داشت و با نغمه خواند ؟ نه اما همه گریه کردید. پس ما هیچ مشکلی غیر از موقعیت های خاص –منا پیش آمده شعر جدید می خواهد- هیچ نیاز به شعر جدیدی نداریم . بعضی می گویند این شعر را فلانی شش سال پیش خوانده . من و جناب حسن آقای خلج و در بیشتر موارد حاج محمود آقای کریمی می گوییم این شعر را کسی خوانده خوب است من هم می خوانم . شعر خوب الی ماشاء الله در این ۵ جلد کتاب آقای سازگار هست . سال ۶۳ یا ۶۴ بود مداحی شعری خواند من گفتم ۳ بیتش را حفظ کردم ۲ بیت دیگرش را بگو گفت برو نوارش را بخر . امروز می فهمم او کار درستی کرد ۵ جلد کتاب آقای سازگار در خانه ات هست می گویی چه بخوانم ؟ شعرهای سازگار آنقدر خوب است که برای خواندن همه هست . همه مصیبت ها را خواندند تو بیا در مولودی ها آخرش مصیبت است . امسال محرم شما تأمین است .بعدا می بینیم شعرهای خوب دیگر می آید آنها را هم می خوانیم . می توانی حفظ کن . حداقل موظفیم ۱۴ قصیده حفظ باشیم ۱۴ غزل مصیبت بلد باشیم . تا بعد به فضای نوحه بیاییم . یک وقت هست من شور نمی خوانم نه اینکه نمی توانم بلکه استادهای من به من اجازه نمی دهند آقا تو از این کارها نکن اگر هر از چند گاهی شوری هم بخوانیم ما را مؤاخذه می کنند می گویند تو کار دیگری وظیفه دیگری داری . اینکه آقای کریمی می خواند مخصوص خودش است با تکیه بر ویژگی های صدایش این برای من نیست . نکته مهم اینجاست که من چه کسی هستم ؟ زور می زند با گردن کوچک خودش می خواهد حاج محمود کریمی را بخواند نمی تواند . خوب بیا از من تقلید کن .برو ببین یک هفته می توانی با حاج محمود زندگی کنی؟ او به اندازه همه شما ورزش می کند . می رود کوه از اینجا تا آنجا . خوب تو نمی توانی . آقای خلج گام بالا دارد ولی خرجش نمی کند . دکتر گفت یک مدت بالا نخوان همه را پایین می خواند . روضه می خواهی بخوانی کار تو نیست که روضه مرا بخوانی . آقای مؤمنی چند وقت پیش زنگ زد گفت من چیزی در مقتل دیدم نمی توانم این را بخوانم گریه می کرد .آقای مؤمنی که روضه های سنگین می خواند گفت من نمی توانم بخوانم . گفت گفت بعد من گفتم ادامه اش این است ، من این را شب بیست و یکم خوانده ام هنوز دارم تاوانش را پس می دهم . کار تو نیست . هر کار من کار تو نیست . باید با خودت مثلا بگویی تا سی سالم نشده فلان روضه را نمی خوانم تا چها سالم نشده فلان روضه را نمی خوانم … بعد هم اذن می خواهد باید بنشیند . مرحوم سراج دندان مصنوعی اش را در آورد گفت آقا این قالب دهان من است . ورزش کنگ فو مثلا شکم قوی می خواهد چه و چه می خواهد .مداحی هم صدا می خواهد .
. شما اگر صدا نداری نباید دلت بشکند. نمی شود کاری کرد. بله می توانی دکلمه بخوانی . مثل حاج محسن آقای عسکری و آقای اقدم نژاد اما اینها ویژگی دیگری دارند سوزشان است . ما دو حرف اصلی امشب زدیم محتوا بود : یکی صیادان معنی و یک ۵ جلد نخل میثم . ما دعای عرفه خواندیم ، صبح جمعه دعای ندبه داشتیم . بعد از آن تا شب خانواده را بردیم گردش. خانواده داری هم می کنیم . هفته ای یک بیت حفظ کنید . و اینکه بروید خودتان را بشناسید ببینید به چه دردی می خورید . بنده با آقای سازور یک شنبه ها یکسال رفتیم خانه آقای ارضی مقتل گفته برای ما جوان جوان بودیم . یک سال من رفتم خانه آقای انسانی روضه عصر جمعه ایشان عاشورا خوانده ام گفته حالا بیا من بعدا به تو بگویم که تو به درد چه رشته ای می خوری بعد از یک سال گفته شما دو مقوله دعا و روضه . بد گفته ؟ ما گوش دادیم و عمل کردیم . تکلیف سوم این است که یک هفته با خود کار کنید که ببینید می خواهید چه کنید . شهرت غیر از پیشرفت است . باید بفهمیم معنای پیشرفت چیست؟ آیا به تعداد جمعیت است؟ نه . ما درِ خانه حضرت زهرا هستیم . حضرت زهرا به تعداد جمعیت نگاه نمی کند . هر کسی وظیفه ای دارد .المؤمن هو عارف بزمانه مؤمن علی شأنه . با علما صاحب نفس ها . خدا رحمت کند آیت الله حق شناس را که دست ما را گرفت می فرمود : داداش جون یک نفر به روضه ات گوش بدهد بس است مسجد ما می آیی من واو به واوش را گوش می دهم . سال ۷۲ یا ۷۳ دهه سوم که بار می خوابید من می رفتم خانه آقای قریشی با ۶ نفر می خواندیم آخرش شاید شده بودند ۲۰ نفر . فکر نمی کردم ضبط میشده . بعدا پخش شد و رادیو هم گذاشت . برای امام حسین باید خودمان بسوزیم بهترین گریس کاری حنجره گریه بر امام حسین است . بنده هم در گیر هستم نفس است . خیلی بد است که من دنبال شهرت باشم . اگر دنبال شهرتی برو مطربی کن . برای امام حسین باید سوخت . خدا به ما توفیق داد در زمان جنگ می خواندیم . شما سر قبر پدرت گریه می کنی کسی بیاید بگوید بارک الله چقدر خوب می خوانی ، واقعا تو قدر پدرت را می دانی . نمی خواهی او را بزنی ؟ گریه بر امام حسین تواضع می خواهد هیچ چیزی ندیدم که به اندازه گریه بر امام حسین محبت بیاورد . روش حفظ کردن شعر : کار مهم و سختی است و مراحلی دارد . اول یک بیت را حفظ کن هیچ کاری به بقیه نداری. ۲۰ – ۳۰ – ۴۰ بار بخوان بطوری که خودکار بیاید . فکر نخواهد . وقتی در خواندن راحت شدی بیت دوم را با هم می خوانی دوتا را با هم می خوانی تا مسلط شوی . بعد بیت سوم …آنقدر می خوانی که کاملا مسلط شوی . یک قصیده را ۴ بخش ۵ بیتی می کنی و ۵ بیتی حفظ می کنی. مواظب باشید ادبیاتتان درست باشد . در مَثَل ها هم مواظب باشید . بخش دوم حفظ تثبیت است حتما زود یک جا بخوان . اول خانواده رفیق ها. مرتب بخوانید . بعد یک جلسه مذهبی ثابت دارید بخوانید . منبع: متن کامل جلسه اول کلاس آموزش مداحی مجمع الذاکرین هیات رزمندگان اسلام در فاطمیه بزرگ تهران -
. بسم الله الرحمن الرحیم دومین جلسه آموزش مداحی مجمع الذاکرین مورخ ۹۴/۰۷/۱۵ معاونت آموزش2 ان شاء الله بعد از دهه اول محرم سطح بندی می کنیم . مراقب باشید در جلسه حاج سعید آقای حدادیان با نظم باشید و قدر بدانید . ایشان قبلا ناراحت بودند از کسانی که میکروفون به دست هستند اما زانوی شاگردی نمی زنند . عرصه های روضه خوانی و مناجات و دعاخوانی را باید برایش خوب وقت گذاشت. من مقدماتی را عرض می کنم. اگر کسانی می دانند ، برایشان تکرار است و مفید خواهد بود . اینکه مداحان بزرگ اینقدر موفق اند و اثرگذار هستند به خاطر این است که اینها شده اند یک مقتل سیار چون اینقدر تکرار کرده اند که در وجودشان رسوخ کرده است. بحث اصول و فنون را عرض می کنم و شما سعی کنید یادداشت کنید . چند فایده دارد : اولا به سنت پیامبر عمل کرده اید . پیامبر فرمودند : قیدوا العلم بالکتابه .(با نوشتن ، علم را حفظ کنید) روانشناسان می گویند اگر مطلبی را بنویسی و حتی دور بیندازی اثر خودش را می گذارد . خواندن و شنیدن و نوشتن و دیدن هرکدام اثری در مغز می گذارد و باقی می ماند . از جهت اخلاقی هم استاد دلگرم می شود احساس می کند برای درسش اهمیت قائل هستی ، نطقش گویا می شود . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچه نشکفته بلبل را به گلزار آورد چهار اصل در بحث بهداشت حنجره عرض می کنم : اصول بهداشت صوتی اصل اول :استفاده صحیح از تارهای صوتی مثلا دادی که فرمانده گروهان ها می زنند و فریاد مربیان ، داد میوه فروش ها ، داد میان دارها به حنجره آسیب می زند . گاهی برخی اساتید توصیه می کنند که داد بزن تا صدایت باز شود . این به معنای داد بدون آهنگ نیست . نباید به تارهای صوتی آسیب زد . سرفه های مکرر برای پاک کردن سینه (و صاف کردن سینه) که گاهی عادت می شود به حنجره ضربه می زند . مورد بعدی آسیب زا به حنجره ، تقلید صداست . اما استفاده از سبک و روش اساتید اشکال ندارد . مورد بعدی این است که شما سرما خورده اید یا دچار التهاب پوشش حنجره شده اید اصطلاحا لارنجیت ، یا مجالس سنگینی داشته اید و تارهای صوتی متورم است در این شرایط اگر فشار بیاورید به تارها صدمه می زند . اما اگر روی اصول خوانده ای و صدایت گرفته در اینجا اشکال ندارد مثل ورزش اگر خسته شده ای اگر از آنجا به بعد بخوانی برایت مفید است . بله روی خستگی خواندن برای حنجره مفید است البته خستگی روی اصول . صحبت کردن در حالی که گردن کج است برای تارهای صوتی مضر است . اصل دوم :بهداشت مواد غذایی مواد غذایی و خوراکی و نوشیدنی ها اثر دارد بر تارهای صوتی . بیشترین اثر را هم اثر گوارشی دارد نه اثر موضعی . وقتی آب می نوشید مستقیم از روی تارها رد نمی شود . مواد خوراکی از مری رد می شود که چسبیده به لوله ای که تارهای صوتی در آن است . اثرمواد خوراکی اثرهای ملازمی است چون ملازم هم هستند . بعضی از صداها را ما اسمش را گذاشتیم گوارشی یعنی خوراکی ها روی آن اثر می گذارد. خودتان را ببینید آیا اینجوری هستید یا نه ؟ گروه دوم کسانی هستند که صدایشان اصطلاحا تنفسی است یعنی آب و هوا و رطوبت و آلودگی روی صدای آنها اثر دارد . دود اسفند مثلا صدایشان را می بندد . بعضی هم دارای صدای ذاتی هستند .خوش به سعادت اینها مثل استاد کریم منصوری و سلیم مؤذن زاده حاج آقا مرتضی طاهری اینها به هیچ نحوی صدایشان نمی گیرد .اگر این گروه هستید پرهیز از مواد غذایی برای شما لازم نیست. نکته اول : حساسیت گوارشی خود را بشناسید که چه چیزی اثر منفی می گذارد چه چیزی اثر مثبت دارد . مثلا همه متخصصان می گویند کاکائو برای حنجره مضر است اما مداحی هست که کاکائو صدایش را باز می کند. نکته دوم : مواد محرک مثل ادویه جات را باید پرهیز کرد. اما فلفل قرمز چون ضد اسپاسم است گرفتگی تارهای صوتی را برطرف می کند این تجربه حاج محمود آقای کریمی است. فلفل قرمز طبیعی که با اسانس تند نشده باشد مقدار کمی -اگر مشکل معده ندارید- این مفید است اما ما بقی ادویه جات را باید پرهیز کرد . البته نه صددرصد پرهیز. مداحان عزیز سوز نفس را باید از دعا و اشک سحری بگیرند خیلی در بند اینها نباید باشند . مقام معظم رهبری فرمودند : کل این مباحث صدایی و بهداشت حنجره و سبک و اینها همه اش در مداحی ۵درصد است ؛۹۵ درصد در محتویات و معنویات و اخلاقیات و تجربیات و اشک سحر است . مولوی می گوید : قافیه اندیشم و دلدار من گویدم مندیش جز دیدار من ما در قافیه خیلی گیر نکنیم . بیشتر دنبال دیدار معشوق باشیم. دعبل خزاعی که در دستگاه برای امام رضا نمی خوانده که امام رضا به او فرمود تو با شعرهایت داری ما را یاری کنی ؟! پس اینها همه فرع است دنبال اصل باشیم. نکته سوم : از مواد حساسیت زا پرهیز کنیم . ببینید به چیزی حساسیت دارید از آن بپرهیزید. بادنجان و گوجه مثلا. به طور کلی مداحان غذای خیلی چرب و سرخ کرده را نباید استفاده کنند .
. آب یخ حکم سم را دارد منظور آبی است که در آن یخ می اندازند . آب یخچال هم نباید خیلی یخ باشد. اصل سوم : حفظ رطوبت کافی در حنجره . منظور این نیست که موقع خواندن دائما آب بخورید این خوب است بلکه مداحان باید مایعات زیاد بخورند . کف آن روزی هشت لیوان آب است . برخی مداحان عادت دارند قرص بخورند یا آمپول بزنند . هرقرصی که شما استفاده کنید به هر دلیلی ، اولین کاری که می کند این است که رطوبت بدن را کم می کند و این کار به تارهای صوتی ضرر می زند. مداح باید داروها را بشناسد. به جای قرص ویتامین سی آب پرتقال بخورید. پس اول مایعات زیاد مصرف کنید . دوم اینکه دارو زیاد مصرف نکنید . اگر صدایت می گیرد این تفضل خداست یعنی زیاد فشار آورده ای نباید بیشتر از این بخوانی . لذا مجلس زیاد قبول نکنید تا به دارو دچار نشوید.مگر کسانی که صدای ذاتی دارند . اصل چهارم : سلامتی جسمی و روحی. سلامت جسمی : مداح برای موفقیت باید ورزش کند . چرا مقام معظم رهبری عزیز ما اینقدر سرحال هستند ؟ چون ایشان به سلامتی جسمی توجه دارند . در هفته سه روز کوهنوردی دارند . اساتید آواز کوهنوردی جزء ملزومات زندگیشان است . اگر بتوانید استخر را در برنامه خود قرار دهید . البته کلر مضر است . حتما سعی کنید در محیطی که می خوانید رطوبت داشته باشد. مثلا دستگاه بخور بگذارید . سلامت روحی : حاج آقای راشد یزدی را همه می شناسید ایشان برای مداحان نخبه کشوری می گفتند که مداح موفق باید فضای خانه اش آرام باشد . یکی از بیماری های حنجره این است که صدایش می گیرد ، هرچه آزمایش هم می کنند می بینند هیچ عارضه ای ندارد این مشکل عصبی است . استاد سازگار توصیه می کردند برای سلامتی جسمی : استراحت کافی و منظم ، خواب کافی و منظم . یکی از فرهنگ هایی که بین برخی مداحان متأسفانه باب شده شب دیر خوابیدن است . سعی کنیم هیئت ها را زودتر شروع کنیم تا شب زودتر بخوابیم . نماز صبح قضا نشود . صبح تا دیروقت خوابیدن اثر منفی دارد . مداح بدون اعتماد به نفس هیچ چیز نیست . مهمترین عامل ایجاد اعتماد به نفس نماز شب است . شش ساعت در شب بخوابید بعد از نماز صبح هم بروید سرکار خود . قبل از نماز ظهر هم خواب قیلوله . پس سلامت جسم و روح مهم است. منبع: متن بیانات استاد در دومین جلسه آموزش مداحی مجمع الذاکرین
. جلسه دوم، مورخ ۱۵/۷/۹۴ قانون جلسه گردانی : هرنفر ۵ تا ۶ دقیقه غزل می خواند . باید بودجه بندی زمان را رعایت کنیم. نمی شود با وقتِ کلان جمعیت ها بازی کرد. مراعات وقت خیلی مهم است . اینکه به تو التماس کنند بس است یا تو التماس کنی که بیشتر بخوانم بد است. خوانندگی فن است و باید ما اهل فن باشیم. بیت هایی برای حفظ کردن در این جلسه : از برای امتحان چندی مرا دیوانه کن گر به از مجنون نبودم باز عاقل کن مرا بیت دوم: گرفتم سهل سوز عشق را اول ندانستم که صد دریای آتش از شراری می شود پیدا بیت سوم : ز من مپرس که در دل چه آرزو داری که سوخت عشق ، رگ و ریشه ی تمنا را (در مناجات مریدین می گوید : “فانت لاغیرک مرادی” فقط خودت را می خواهم غیر خودت را نمی خواهم “و لک لا لسواک سَهَری و سُهادی” شب زنده داری من و همه اینها برای خودت است) بیت چهارم (خیلی بخوانید این بیت را) یوسف ما ز تهی دستی خلق آگاه است به چه امید به بازار رساند خود را آقایان که می خوانند باید خودتان نقد کنید . باید چند نکته را در نقد رعایت کنید : اولا باید نکات مثبت را بگوییم . بعد نکات منفی . دوم : نقد ادبی داریم نقد صوت و لحنی داریم . نقد نحوه اجرا داریم نحوه تنفس داریم . نقد نحوه ارائه شعر با توجه به آکسان ها وقف ها وصل ها مثل کاری که در قرائت قرآن می کنید . قالوا یا ویلنا من بعثنا من مرقدنا هذا ماوعدالرحمن … این هذا ما وعد الرحمن باید جدا شود از قبلش. شعر صابر همدانی : هرچه هستم ناامید از درگه او نیستم این نیستم را باید به قبلش بچسبانیم و الا خراب می شود . رعایت وقف ها مهم است. ذاکری نفر اول : نکات: این غزل آقای سازگار قشنگ است ولی برای بعضی از سنین و خیلی از مجالس خوب نیست . “تمنایم تمنای حسین است ” خوب است ولی پرونده ام پاک است خوب نیست برای سن شما و … از ۵۰ سال به بالا برای مردم تا می توانی از شفاعت امام حسین بگو ولی برای جوان ها از حماسه بگو . سرور آزادگان مجاهد فی سبیل الله مصلح دین نبی . حسین مبارز و مجاهد است . در انتخاب شعر اینها مهم است .مگر اینکه بگویید: کاش میشد روز قیامت من هم بگویم “بود پرونده ام چون برگ گل پاک” … پس اینجور چیزها را با یک تبصره می شود گفت . چکار کنیم لرزش صدا نداشته باشیم ؟ خوب یک سبک پر تحریر را انتخاب نکنیم . اگر لرزش دارد صدایت ، سرودی اش کن . در قرائت قرآن هم همین طور است غلوش زیاد تحریر دارد . اگر نمی توانی برو کسی را انتخاب کن که کم تحریر است . نکته بعد اینکه سعی کنیم دهان را برای خواندن شعر خوب باز کنیم از همه دهان استفاده کنیم . قاریان قرآن خوب از دهان استفاده می کنند . در آینه امتحان کنید و تمرین کنید . شعر حفظ نبودن و از روی کاغذ خواندن خیلی سخت است . شعر نوشتن هم فرمول دارد : روی تای کاغذ ننویسید ، درشت بنویسید ، خوانا بنویسید ، با روان نویس ننویسید چون در هیئت عرق می کنند ، تمیز بنویسید تا یک شعر را صد بار ننویسید، از خانواده کمک بگیرید از رفقا کمک بگیرید برای نوشتن تا آنها هم استفاده کنند. چجوری بگیریم تا میکروفون را هم در دست داشته باشیم .اینها همه فرمول دارد . زیاد نگاه کردن به مردم هم گاهی حواس آدم را پرت می کند . ممکن است حال آدم را عوض کند، اگر اهل دلی باشد او را نگاه کنی خوب است. خواننده باید برای ابیاتش شاهد مثال بیاورد از آیات ، روایات و اشعار . این روایات را باید پای منبر یاد بگیریم . شاعر آیینی باید سواد داشته باشد . برخی شعرها اشتباه های عقیدتی دارد . ذاکری نفر دوم: نکات : غیر از آقای سازگار اشعار آقای انسانی و حسان و شفق و مؤید هم خوب است ولی ما برای جلسات فعلا فقط اشعار آقای سازگار را قبول می کنیم. فعلا شعرهای آقای سازگار را حفظ کنید این همه شعر خوب دارند . ذاکری نفر سوم نکات : نباید کلمه به کلمه تحریر بزنیم . نباید از اول با تحریر زیاد شروع کرد ابیات بعد را می خواهید چکار کنید؟! بودجه بندی تحریر را رعایت کنیم . بعضی از تحریرها برای فرار کردن از شعر خواندن است. چند خط شعر بخوانید برای اصلاح مردم نه اینکه فقط مردم از صدای ما کیف کنند . اشعاری که حاج منصور می خواند گاهی برای این است که شاعر ۱۵ ساله اش دلش خوش باشد این برای من و شما نیست . او با ما فرق می کند ما فعلا اشعار سازگار را بخوانیم . چرا شعرهای حماسی نخوانیم . اینهمه شعر می توان ساخت از فرمایشات امام خمینی که منبعث از امام حسین است . چرا برای فاجعه منا نخوانیم ؟ والمسارعین الیه فی قضاء حوائجه ما باید برای امام زمان باب الحوائج باشیم . دل امام زمان را شاد کنیم . مباحث روز را دنبال کنیم در کار خودمان . آقا امروز در مورد روحیه جهاد صحبت کردند این وظیفه ماست. (آقا تنهاست علمای پیرو ایشان را خشن جلوه داده اند ما باید در رکاب باشیم . ) ‌.
. سه مطلب آقا فرمودند : جهاد ، شهید و شهادت و سوم صبر در راه خدا . در مورد همه اینها آقای سازگار شعر دارد خوب اینها را کار کنید و بخوانید. سگ گفتن و اینها نسبت به خود در این فضای جامعه و دنیا به صلاح نیست از این حرفها نزنیم . ما سگ هم نمی شویم. والسلام علیکم و رحمه الله منبع: متن دومین جلسه توسط .
. جلسه سوم مجمع الذاکرین با حضور حاج سعید حدادیان مورخ ۶/۸/۹۴ اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم لزوم خلوت داشتن برای مناجات با خدا و انس با اهل بیت اصبر علی ما یقولون و اذکر عبدنا داود برآنچه که می گویند صبر کن و یاد داود کن که عبد ما بود ذالاید ؛ صاحب دست بود صاحب قدرت بود انه اواب؛ خیلی اهل دعا و انابه بود. در انبیا صوت داود معروف است. انا سخرنا الجبال معه ؛ ما کوه ها را مسخر کرده بودیم با او یسبحن بالعشی و الاشراق ؛شب و روز کوه ها با او هم ناله بودند . خیلی ساده که بخواهیم نگاه کنیم همان پژواک است که او ناله می زد و کوه صدایش را برمی گرداند . بعضی هم می گویند نه ؛ همه با او ناله می کردند واقعا و الطیر محشوره کل له اواب ؛ او برای خدا اواب بود آنها همه برای او . داود حشم داشت که برود برای هیئتش بخواند اما یک خلوتی برای خود داشت . ما این را نداریم . عمدتا هم خاستگاه ها عوض شده، قشنگ من می فهمم که نوع نگرش به دستگاه امام حسین علیه السلام طبقه بندی شده دارد تغییر می کند با فضای نوینی که ایجاد شده –فضای مجازی-مباحث ملکوتی دستگاه امام حسین دارد می آید پایین .به پایین دارند بسنده می کنند . علتش هم این است که ارتباط با خود امام حسین علیه السلام ضعیف است . ما به یک خلوت احتیاج داریم. اگر خلوت داشتیم خودمان، حالا اینهمه عاشورا خواندیم برای مردم یک بیابانی جایی پیدا کنیم یک عاشورا برای خودمان بخوانیم. الآن ما [مشهور و ] معروفیم سختمان است . حرم خون ما یک وقت کم است. نصفه شب می گویم حاج خانم چکار کنیم ما الآن حرم می خواهیم. ما سن این نوجوان ها بودیم می رفتیم حرم سید الکریم کسی ما را نمی شناخت یک گوشه می نشستیم زمزمه می کردیم. یک عاشورا می خواندیم ممکن بود چند نفر هم جمع شوند یا نشوند . یک جاهایی هم باید جوری بخوانی که یکی هم نیاید. باید خواسته ها تغییر کند ما اصلا نوع زندگی مان با امام حسین علیه السلام جور دیگری شده. ما همه اش امام خواهی داریم برای خواسته هامان ؛ باید عوض شویم. نوکر ! هی می گوییم نوکر امام حسین . نوکری کار ساده ای نیست . قرآن سوره دهر را مطالعه کنید . اگر شما در خانه حضرت زهرا جای فضه بودید چه می شدید؟ چه کار کرد ؟ بچه ها مریض اند پیغمبر فرمود نذر روزه کنید . نذر روزه کردند بچه ها خوب شدند گفتند ما هم روزه بگیریم . فرمود بگیرید. دید همه خانه دارند روزه می گیرند او مانده است این می شود پیروی . اول :فضه نگفت اینها که همه می خواهند روزه بگیرند یک نفر باید کار کند خوب آن یک نفر روزه نگیرد. چون من می خوانم؛ سینه زدنش با من نه ، پامنبرش با من نه .به خاطر آن یک دانه کار هزار تا کار دیگر نمی کند. خوب فاطمه زهرا خودش گندم را دستاس کرد و نان پخت . فضه می گوید اجازه هست من هم روزه بگیرم می دانم من خاک پای حسنین هم نمی شوم اما چون اینها روزه اند من هم می خواهم روزه بگیرم . هرکس خودش با خودش دعوا کند [و تکلیفش را روشن کند] دوم : صاحبخانه نیامد بگوید خوب شما در این خانه زحمت می کشی خواهش می کنم روزه نگیر ، همین که کنیزی می کنی بس است . آیا اینجوری بود ؟ می گوید کنیز من هستی ؟ عملا این می شود گدا می آید در خانه ی من ، نباید دست خالی برود ، شده تو هم گرسنه بمانی . به فضه نگفت حالا تو بخور تو خدمتکاری. دنبال تشکر و اجر مردمی نباشیم حالا آقایان بعضی رسما می گویند من برای کمک خرج زندگی ام می خواهم مداح شوم. این به فضای من نمی خورد . نمی گویم کار بدی است . من این را نمی فهمم. من در قطعه ای از عالم به دنیا آمدم که در آن رفیق هایم جانشان را کف دست گذاشته بودند بلکه امام حسین بخرد. من با آنها بودم نمی فهمم اینها را . شما ببینید کجای سوره دهر هستید ؟ برادران : انا لانرید منکم جزاء و لاشکورا ؛ نه از شما پاداش می خواهیم نه تشکر. تجربه می گوید این که هیچ نه پاداش نه تشکر ولی منتظر اذیت هم باش. از در و دیوار اذیت می بارد چون کار بزرگ است . یک: در یک خلوت خودت بخوان . کدام کوه به انعکاس تنهایی تو به لرزه آمده ؟ کدام موج دریایی با یا رب یا رب تو همسنگی کرده؟ کدام برگ درختی با یا الله یا الله تو بالا و پایین شده ؟ کدام ابری با بک یا الله تو آمده ؟ حالا می خواهی دم از امام حسین بزنی ؟! دستگاه امام حسین یک دنیای دیگری است . خوب به من نگاه نکن من فلک زده ام فلاکت زده ام. و الا من با رفقای شهیدم می رفتم . شما باید ارتقا پیدا کنید . معدن رحمت الهی اینها هستند معدن محبت الهی اینها هستند همه چیز اینجاست. باید یک خودی نشان بدهیم . یعنی اینکه برویم در معرض تابش های اینها قرار بگیریم. اصلا آقا ساعت یک ظهر عاشورا که می شود انگار این ساعت ساعت تابش های زهرایی سلام الله علیهاست. عوالم طوری دیگر می شود دارد می تابد. به همه می تابد ولی آنکه حواسش جمع باشد … .
. مثل باران . ما از اثر باران صدایش را می شنویم، از در یک ذره هوا می آید نمش را می فهمیم. ولی یکی می گوید من بروم زیر باران می دود و می رود و اینجا نمی ایستد . ما این را می گوییم. لزوم بهره مندی معنوی از امام زاده ها یکی از کارهایی که شما باید بکنید تا جوانتر هستید این است که این امام زاده ها را رها نکنید. امام ها که جای خودش . در تهران تو باید بیشتر از همه با امام زاده ها رفیق باشی. امام زاده ها برای توست . مزار شهدا برای توست قبرستان مؤمنین مال توست کار توست. باید بروی با اینها زندگی کنی بگردی بچرخی . قرار است اسباب توسل مردم به عالم ملکوت شوید . شما می روید عمل جراحی ؛وسائلی می آورند می گویند اینها استرلیزه است اینها اسباب عمل جراحی است . یک ذره خش نباید داشته باشد . قرار است شما اسباب توسل مردم به اهل بیت باشید . اسباب ارتباط با عالم ملکوت باشید . پس شما باید به عالم برزخ راه داشته باشید. نمی گویم چشم برزخی داشته باشی . دنبال این نیستیم . طبق روایات وقتی سر مزار مؤمن می رویم روح میت می آید مأنوس می شود با ما . چون مأنوس می شود کمی بمانید زود نروید. پس حسب روایات من می فهمم اینجا میت هست. حسب روایات روز جمعه ارواح می آیند روی دیوار منزل . آقا آن استخوانی که داری می اندازی دور بده به گربه ثوابش به ما برسد. ما آن را هم احتیاج داریم .چون روایت هست می گوییم الآن روز جمعه اموات چشم انتظارند . این می شود جهان بینی علمی . پس الآن اینجا ارواح هستند. عالم برزخ یعنی عالم ارواح . شما قرار است با این امام زاده مردم را مرتبط کنی خوب خودت باید ارتباط داشته باشی . نه من صدایم خوب است . عیب ندارد صدایت هم خوب است . ولی مقصد این نبوده که چون من صدایم خوب است قرآن و روضه بخوانم . فضه را در نظر داشته باش . و در این راه صدقه دادن و پول خرج کردن خیلی مهم است خیلی . بسیاری از مشکلات شما در نوکری با صدقه دادن مرتفع می شود . بگذار تابش ها بتابند الآن می تابد ده سال بعد جوانه اش می زند بیرون . ممکن است ۲۰ سال پیش اتفاقی افتاده الآن مقدمه یک حرکت عظیمی می شود . استفاده از حرم اهل بیت برای اصلاح عیوب خود یک نمونه برای تابش این است که در هر زیارتی چند تا اتفاق می افتد یک اینکه یک عیب آدم را می گویند . آن که امام شناس نیست در ذوقش می خورد .آنکه امام شناس نیست عقب نشینی می کند . ما اگر آمده ایم اصلاح شویم تربیت شویم باید قدر کسی که مربی است را بدانیم . آمدی زیارت . آقا من خوبم؟ دینم را و خودم را عرضه می کنم. امام صادق علیه السلام فرمود رحمت خدا برکسی که عیب مرا به من هدیه کند. برادران! امام صادق العیاذبالله عیب دارد ؟ انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا. پاک پاک است . اگر منِ امام صادق -که درود خدا بر حضرتش باد -بر تو عیبت را گفتم عیبت را به تو هدیه کردم و برادری کردم . یک بخش تابش ها این است . عیبت را می گویند یک دفعه می بینی خودت از خودت بدت می آید. کاش من فلان کار را نکرده بودم . بعضی ها سر یک عیب عوض اینکه جبران کنند خراب می کنند . چون با امین الله آشنا نیستند . در امین الله می گوید زلل من استقالک مقاله . این زلل با گناه فرق می کند . در آخر دعای کمیل دارد واغفر زلتی ؛این با بخشش گناهان فرق می کند. می گوید اگر من در حین دعا خواندنم هم لغزشی داشتم آن را ببخش و الا گناهان را که اول گفته بود . داری می روی زیارت او می داند تو از راه دور آمدی . ممکن است کوتاهی از تو سر زده به رخت می کشد تا آدم شوی نه به رخت می کشد تا قهر کنی بروی. به رخت می کشد تا حواست باشد بزرگی نکنی نه تا اینکه رها کنی بروی . باز ما آمدیم مشهد این خطا از ما سر زد ، قهر کند برود تهران . در هر زیارت یک حکم هم می دهند . امام است کار دارد . برویم خوش بگذرانیم بیاییم نیست. کار دارد با تو . تابش ها دو بحث است . آینه ی تابش – شما که چراغ روشن می شود می بینید که کجا لکه سیاه است . یکی هم در آینه تابش کار می دهد به تو . چیزهای دیگر هم هست . خواندن ما باید ما را به اهل بیت نزدیک کند حالا یک کار بکنید که امسال محرم من چه گیرم آمد؟ من برای امام حسین علیه السلام خوانده ام و زحمت کشیده ام . ته کار چه چیزی به من اضافه شد . آیت الله العظمی بهجت فرمودند بعد از هر خواندی خودتان را وزن کنید . ببین آیا محبتت بیشتر شده عاشق تر شدی؟ ما همه اش دنبال این هستیم که میکروفون خراب بود. فلانی زد آبجوش ریخت روی پای ما . فلانی وسط خواندن رفت. الآن دهه تمام شد. چه کسی به امام حسین نزدیک تر شده ؟ حساب کتاب کنیم. شماها به این چیزها نیفتید: فلانی ترکاند فلانی لرزاند فلانی نتوانست فلانی… .
. اینقدر به شما بگویم که تجربه داشته باشید : آنکه نشد به نظر تو و آنکه شد به نظر تو گاهی می بینی تفاوتی ندارد. حساب کتاب آن طرف چیز دیگر است . بعضی ملاحظه همدیگر را ندارند . کسی با افتخار می گفت شعر آقای سازگار را من گرفتم قول دادم که نخوانم ولی تا او بیاید من خواندم . کیف هم می کرد و می خندید که دزدی کرده و دروغ گفته . بدن امام حسین علیه السلام تکه تکه شده که من با آن اسم در کنم . این خیلی بد است . یعنی ما اصلا کلا باید یک وقت هایی برای نوحه خواندن مان بنشینیم خودمان را مؤاخذه کنیم . این کلاس به یک لحاظ مخلوط باشد از سطوح مختلف بهتراست به خاطر اینکه آنها که استادند استادی را هم یاد بگیرند نشستن و گوش دادن را هم یاد بگیرند . بنده بلد نیستم . من سه نفر بخوانند باید از مجلس بروم . حاج منصور آقا می نشیند نه نفر می خوانند . من می گویم این را که آن گفت آن را که این گفت من هم می خواهم همین ها را بگویم خداحافظ . اینکه ما شنوایی مان هم در این جلسات تقویت شود مهم است . خواندن ذاکر اول نکات : اهمیت انتخاب شعر اگر ما شعر درست انتخاب کنیم ۵۰ درصد کار ما حل است عده ای که برای بکاء آمده اند اگر من هم خوب نخوانم با مضمون شعر گریه می کنند .خدا نیاورد که شعر خوب نباشد . آقای سازگار خودش هم خوب است . چرا سازگار می شود سازگار ؟ ایشان با یک ایمانی دارد شعر می دهد با یک محبت می دهد . مداحی می گفت از یک شاعر نوحه می گرفتم ، شاعر گفت سه دفعه قبل را پولش را نیاوردی . منا اتفاق افتاده آقای سازگار را گیر آوردم که برای دعای ندبه شعر می خواهم گفت چشم . داشت در تب می سوخت . به سازگار داده اند . صدای سوزدار خود صدا باید جسور باشد خود صدا باید گریه باشد . عزادار صدایش باید بگیرد. مردم دنبال سوز صدای شما هستند . صدای شما باید صدای سوخته اهل بیتی شود. نحوه ی مقتل خوانی شما مقاتل شاذ را نمی خواهد بخوانید. برخی حرف ها زبان گرفتنی است حرف مقتلی نیست . در اینجا سعی کنید مقتل عربی بخوانید و ترجمه اش را بگویید . بعد هم باید پرورش دهید و با تخیل و عاطفه هنرمندانه از مقتل استفاده کنید . در شهرها صدایی که بتواند تحریر دستگاه موسیقی بزند و بخواند نمره دارد هرچند نازک باشد ، نباید با تهران مقایسه کرد. همراه کردن مستع کسی که غزل مصیبت می خواند آخر شعر را باید بکشد . این باعث می شود مستمعان همنوا شوند . چند تا شگرد داریم برای تسهیم کردن یکی این است که شعری را انتخاب کنیم که قافیه آن قابل پیش بینی باشد و پیش بینی خوب باشد . تسهیم یعنی سهیم کردن مستمع . باید دیگران را هم در خواندن روضه سهیم کنیم. وقتی که تلویزیون پخش مستقیم دارد خواندن من می شود ۳۰ درصد وقتی آقای انسانی یا ارضی اینجا باشند خواندن من می شود ۳۰ درصد . قاعده این است که اینجا خواندند ایشان ،در شهر و هیئت خودش سه برابر این بهتر بخواند. ارتباط گرفتن با مستمع کلید واژه ما ارتباط است. برخی برای ایجاد ارتباط با دیگران وقتی می نشینند نگاه می کنند، بعضی ها جوری می نشینند که شما مرا نگاه کنید . بعضی ها تقسیم می کنند . اول به اقتضای حال مجلس یا حال خودش در خودش است. با خودش زمزمه می کند . یا برعکس آن با همه شروع می کند بعد با خودش ادامه می دهد . آشپز دهان همه غذا گذاشت خیالش راحت شد حالا غذای خودش را می خورد . یک مدل دیگر هم داریم که گزینشی است .نگاه می کند در جمع –این بیشتر مال بزرگتر هاست- می بیند این آقا سالم آمده ، برای آن یک نفر می خواند . همه مجلس به گریه این دوتا گریه می کنند .یا چهار تا را در نظر می گیرد. یکی هم ذاتش –آقای سماواتی است – این آدم خودش وصل است سرش پایین است می خواند . هزار تا هستید گریه کردید نوش جانتان ، هزار تا هستید یکی گریه کرد باز هم من وظیفه ام را انجام داده ام . اینها تکنیک های مختلف است .فن همان حدیث است . المؤمن هو عارف بزمانه ، مؤمن علی شأنه .شأن تو چیست ، تو کجا هستی؟ بار مجلس روی شعر است بار مجلس روی نقل روضه است یا روی شعر ؟ حتما روی شعر است کار شما شعر است . ما تصدیق پایه یک را می گیریم مثل راننده پایه یک . یکی ماشین دماغ دار دوست دارد دیگری ویترینی دوست دارد . حاج محمود کریمی همه کار بلد است قصیده ای که می تواند در ۷۰ دقیقه بخواند در ۷ دقیقه می خواند .می تواند یک ساعت روضه بخواند ولی یک ربع می خواند تا نوحه هم بخواند . من حدادیان نوحه نمی خواهم بخوانم لذا روضه طولانی می خوانم . حرفه ای تر که جلو می رویم تخصیص می دهیم که هرکسی کاری را انجام دهد ولی مداح باید اول در همه چیز پر باشد مثل میرداماد. همه فن حریف است . دعا می خواند روضه می خواند مصیبت می خواند مولودی می خواند . باید همه را بلد باشی. این آقایان که اینجا هستند یک بار بروند سر قبر ، همه روی قبر افتاده اند یکی بلد نیست بگوید الآن چکار کنیم . .