۱۴
#شرح_و_تفسیر_زیارت_عاشورا
📕خلاصهای از کتاب «اسرار نهفته در کلمه مقدسه اباعبدلله و ابن رسولالله»، تالیف استاد زاهدی
⭕️ قسمت چهاردهم
❇️اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها.
🔻گفتيم كه واژه «ابن» سه شأن دارد. حالا مصاديق اين سه شأن را درباره حضرت اباعبدالله الحسين (ع) شرح میدهيم.
♦️مفهوم «ابن» از نظر ژنتيكی
🔻امام حسين (ع) از نسل كيست و خون چه كسانی در رگهايش جريان دارد؟ مادر و پدر و جدش چه كسانی هستند؟ مادر حضرت كسی است كه خود رسول خدا (ص) دست حضرت زهرا (س) را میگرفت و میفرمود: «من عرفها فقد عرفها و من لم يعرفها فانها هي حوراء انسيّة». هر كه او را میشناسد كه میشناسد و هر كه او را نمیشناسد، او فرشته و حوریهای است كه در صورت انسان متجلّی گشته است. اين پيام وحی است كه رسول خدا (ص) به دستور حقتعالی توسط جبرئيل به زبان جاری میفرمايد. طبق نص صريح قرآن كريم رسول خدا (ص) از نزد خودش حرفي نمیزند. «وَ مَا يَنطِقُ عَنِ الْهَوَي* اِنْ هُوَ اِلاَّ وَحْيٌ يُوحَي» (نجم:۳-۴).
🔻حضرت زهرا (س) بلاشك موجودی صددرصد ملكوتی است. حضرت امام خمينی (ره) فرمود كه بزرگترين مقام حضرت زهرا (س)، مقام «محدثه» بودن آن حضرت است كه رسول مكرّم اسلام اين لقب را به حضرت فاطمه دادند. محدّثه يعنی كسی كه فرشتگان بر او حديث میكنند و او را میآموزند. يعنی جبرئيل دائماً بر حضرت فاطمه (س) نازل میشود! اين در حالی است كه وجود هر كسی توانايی ندارد كه ملائكه بر او نازل بشود، به اين مطلب خوب توجه كنيد. چون تحمّل نزول ملائك بر روح هر فرد، پيشنيازهايی لازم دارد تا او با ملائك سنخيت پيدا كند كه بدون آن پيشنيازها محال است كه كسی بتواند نزول ملائك را بر وجود خود تحمل كند. سنخيت لازم دارد، مقام عرفانی لازم دارد، مقام معرفتی لازم دارد. مقام ملكوتی لازم دارد.
🔻فرشته، موجودی است از غير اين عالم. بدان جهت به اين عالم، دنيا میگويند كه ادنی مرتبه وجود است، يعنی پستترين مرحله وجود. اما ملائك مربوط به عالم كمال هستند و لذا حضور عالم كمال در ادنی مرتبه وجود، زمينههای آمادهشدهای لازم دارد و در غير اين صورت، اگر ملائك بدون آمادگی بر آن نازل شوند، موجب متلاشی شدن آن وجود میشوند. يكی از دلايل - نه همه دلايل - اينكه اهل گناه در موقع جان دادن معذّب میشوند، اين است كه فرشته وقتی كه در لحظه احتضار میآيد تا روح شخص محتضر را بگيرد، آن روحی كه آماده نيست، نزول فرشته بر او به چنان عذابی تبديل میشود كه طبق روايت، ذره ذرههای سلولش و هر نقطه از بدنش به اندازه هزار زخم شمشير درد میكشد و اين به دليل نزول فرشته بر روح اوست كه توان و آمادگی برای حضور فرشته را ندارد. فرشتگانی که بالای سر محتضر میآيند، طبق فرموده قرآن كريم «باسِطُوا أَیْدِیهِمْ» (انعام: ۹۳) هستند، يعنی برای هرگونه عمل و برخورد با محتضر، دستشان باز و صاحباختيار میباشند و در آن حال به محتضر میگويند «أَخْرِجُوا أَنْفُسَكُمُ» يعنی زود باشيد جان بدهيد؛ جانهای خود را تحويل بدهيد؛ جانهای خود را خارج كنيد.
🅾پایان قسمت چهاردهم
👈ادامه دارد...
#شرح_زیارت_عاشورا
📕 #گریز_زیارت_عاشورا
.
۱۵
#شرح_و_تفسیر_زیارت_عاشورا
📕خلاصهای از کتاب «اسرار نهفته در کلمه مقدسه اباعبدلله و ابن رسولالله»، تالیف استاد زاهدی
⭕️ قسمت پانزدهم
❇️اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها.
♦️ائمه اطهار (ع) آسمانی بودند ولی زمينی زندگی میكردند
🔻بعضیها میگويند من كه مثل حضرت فاطمه (س) نيستم تا مثل ایشان عملكنم! بله تو مثل حضرت فاطمه (س) نيستی، اما حضرت فاطمه (س) زمينی زندگی كرد و مثل تو زندگی نمود تا تو ياد بگيری. حضرت فاطمه (س) آسمانی بود اما برای آنكه قابل پيروی باشد، زمينی زندگی كرد. حضرت حسين (ع) آسمانی بود اما گذاشت تا علی اصغرش را پاره پاره كنند تا من هم علی اصغرم را بتوانم قربانی كنم و بتوانم مانند او از دين دفاع كنم.
🔻از نظر ژنتيكی اين مادر با اين همه مقام و اين همه جلال و مرتبت، مادر حضرت حسين (ع) است. حالا اين مادر، دختر رسول خدا (ص) است، لذا در ابتدای زيارت عاشورا میگوييم «يَابن رسولالله». زيرا نسب اين «ابن» به چندين لحاظ به رسولخدا (ص) میرسد. او فرزند رسول خدا (ص) به لحاظ ژنتيك است، او فرزند رسول خدا (ص) به لحاظ دامن تربيتی است، او فرزند رسول خدا (ص) به لحاظ ميراثبری ملكوتی و معارف و اسرار نبوت و هدايت و رسالت است.
🔻حالا اگر بدانيم كه رسول خدا (ص) چه وجود پرعظمتی است، چه عوالمی را ديده است، چه ويژگیهايی دارد، چه اسراری در معرفت به ساحت مقدسش نهفته است، چه توانايیهايی دارد، آنوقت خواهيم فهميد كه حضرت حسين (ع) كه در دامان چنين بزرگواری تربيت شده است، چه عظمتی دارد.
🔻مطلب دوم، كلمه «ابن» را به لحاظ تربيتی مورد توجه قرار میدهيم كه حضرت حسين (ع) در دامن چه بزرگواری تربيت شده است؟ چگونه تربيت شده است؟ شيعه بايد مطالعات زيادی درباره دامن تربيتی حضرت أباعبدالله الحسين (ع) انجام دهد. اگر شيعه درباره دامن تربيت حضرت أباعبدالله الحسين (ع) تحقيق نمايد اسرار و معارف بسياری به دستش میرسد كه در مسأله تعليم و تربيت اسلامی و مبانی آن، مسائل بسياری روشن خواهد شد. خيال میكنی كه حضرت رسول (ص) يك انسان عادی بود؟ حضرت رسول اكرم (ص)، حضرت حسين (ع) را در آغوش میگرفتند و از نوك انگشتان پای او میبوسيدند تا به پيشانی مبارك حضرت میرسيدند و بعد دوباره از پيشانی حضرت میبوسيدند تا به نوك انگشتان پای حضرت میرسيدند. اگر سنی هم باشی در قرآن كريم نوشته كه «لَكُمْ فِي رَسُولِ اللهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ» (احزاب:۲۱). يعنی حضرت رسول (ص) میفرمايد: ای شيعيان من! ببينيد من رسول شما هستم و با حضرت حسين (ع) آنگونه رفتار كردم. شما هم اگر به حرم حضرت اباعبدالله الحسين (ع) رسيديد، چون دست شما به پيكر مطهّر آن حضرت نمیرسد، به ياد پيكر مقدس و خونآلود آن حضرت، از اين طرف حرم ببوسيد برويد آن طرف، بعد از آن طرف ببوسيد تا اين طرف.
🔻پيرو حقيقی سنّتهای طيبه رسولالله (ص) ما هستيم. آنها فقط اسمشان سنی است. آنها در حقيقت پيرو مكتب خلفا و سنت بازمانده از خلفا هستند. سنی حقيقی يعنی پيرو سنت رسول خدا (ص)؛ رسول خدا (ص) حضرت حسين (ع) را اينگونه میبوسيدند. با توجه به اينكه اهلالبيت رسول خدا امينترين و عالمترين صحابه و آگاهترين و متعهدترين پيروان از سنت طيبه رسول خدا (ص) بودند، ما شيعيان با دقت بايد سعی كنيم تا طبق روايات شريفه اهلالبيت رسولخدا (ص) از سنت طيبه رسولخدا (ص) پيروی نماييم.
🔻چند سند از بزرگان اهل تسنن نشانتان بدهم كه رسول خدا (ص) هر روز دستهايشان را به دو طرف درب خانه حضرت فاطمه (س) میگذاشتند و میفرمودند: «السلام عليكم يا اهل بيت النبوة». يعنی حضرت رسول (ص) هر روز حضرت فاطمه (س) را زيارت میكردند. پيروان حقيقی سنت رسولالله (ص) ما شيعيان هستيم زيرا ما نيز به زيارت حضرت فاطمه و اهلالبيت مطهّرش ملتزم و متعهد هستيم. هيچكس به اندازه شيعه به سنت رسول خدا (ص) عمل نكرده است. يكی يكی مطالب را طبق دلايل روايی و قرآنی میگويم كه يكوقت شيطان، قلبت را هدف قرار ندهد و با خود بگويی آيا همه اين مطالب را باور كنم؟ همه مطالب را دارم با تطبيق و استناد به آيات قرآن میگويم.
🅾پایان قسمت پانزدهم
👈ادامه دارد...
#شرح_زیارت_عاشورا
📕 #گریز_زیارت_عاشورا
.
۱۶
#شرح_و_تفسیر_زیارت_عاشورا
📕خلاصهای از کتاب «اسرار نهفته در کلمه مقدسه اباعبدلله و ابن رسولالله»، تالیف استاد زاهدی
⭕️ قسمت شانزدهم
❇️اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها.
♦️چرا «يَابْنَ رَسُولِالله»؟!
🔻داشتيم «ابن» را به لحاظ ژنتيكی شرح میداديم. حضرت اباعبدالله الحسين (ع) به لحاظ ژنتيكی به مادرش حضرت فاطمه (س) و پدرش حضرت مولا اميرالمومنين (ع) و جدش رسول خدا (ص) میرسد. عجيب است كه در تمامی زيارتهای ائمه اطهار (ع)، اول میگوييم «اَلسَّلامُ عَلَيكَ يَابْنَ رَسُولِالله» و حضرت محمّد (ص) را با عنوان «رَسُولِالله» ياد میكنيم.
🔻چرا «يَابْنَ رَسُولِالله»؟ چرا نام خود حضرت رسول (ص) را نمیآوريم؟ چرا زيارت عاشورا از ميان همه القاب و كنيهها، از لقب رسولالله (ص) استفاده فرموده است؟ مقام رسولاللهی غير از شخصيت ذاتی پيامبر (ص) و غير از جوهر وجود ايشان است كه قبلاً گفتیم «أنْواراََ فَجَعَلَكُمْ بِعَرْشِهِ مُحْدِقينَ» است زيرا رسول خدا (ص) غير از آن مقام حولالعرش محدقين، يك مقام ديگری نيز دارد كه در قرآن كريم و روایات به آن اشاره شده است: «فَکانَ قَابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنَى» (نجم:۹). اين سند قرآنی و در سند روايی نيز از قول حضرات معصومين (ع) در ضمن دعای شريف ندبه میخوانيم: «فَكانَ قابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنىٰ دُنُوّاً وَاقْتِراباً مِنَ الْعَلِيِّ الْأَعْلىٰ».
🔻خداوند در قرآن كريم میفرمايد: «وَالنَّجْمِ إِذَا هَوَى». خداوند قسم میخورد، بعد میفرمايد، كه شماها كجا بوديد كه ببينيد چه چيزهايی به رسولمان در معراج نشان داديم. او نزديك شد پس نزديكتر. «فَکانَ قَابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنَى». به اندازه طول دو قوس حتی كمتر به خدا نزديك شد. آن وقت نادانها نوشتند منظور قوس تير و كمان است!كمان چقدر است؟ يك متر؟ خوب آنهايی كه از نهرهای عسل در بهشت چسبناك میشوند، آنهايی كه از نهر شير، اسهال میگيرند، آنهايی كه سلامشان فقط به معنی درود است، آنهايی كه «بِسْمِ ٱللهِ ٱلرَّحْمنِ ٱلرَّحِيمِ» گفتنشان فقط به معنی «بنام خداوند بخشنده مهربان» است، آنهايی كه «اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِالله» گفتنشان درود بر تو ای پدر عبدالله است، اينها در اينجا نيز كسر میآورند و «قاب قوسين» در قرآن را دو تا كمان معنی میكنند. كجا قرآن تير و كمان بازی كردهاست؟! در حالی كه در اين آيه شريفه، فقط از كلمه قوسيناستفاده شده است و كلمه «كمان» وجود ندارد. معلوم نيست چگونه جرأت كردهاند فاصله بين حق مطلق كه هرگونه تفكر حد و نهايت درباره او شرك است و بين تجلّی انوار كمال يعنی رسول خدا (ص) در عالم خارج را با واحد اندازهگيری دو كمان، اندازه بگيرند!!
🅾پایان قسمت شانزدهم
👈ادامه دارد...
#شرح_زیارت_عاشورا
📕 #گریز_زیارت_عاشورا
.
۱۷
#شرح_و_تفسیر_زیارت_عاشورا
📕خلاصهای از کتاب «اسرار نهفته در کلمه مقدسه اباعبدلله و ابن رسولالله»، تالیف استاد زاهدی
⭕️ قسمت هفدهم
❇️اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها.
🔻مفهوم اين دو قوس در آیه شریفه، «قوسنزول من الحق» و «قوس صعود الي الحق» است. در مورد نزول من الحق، خود قرآن میفرمايد: كه «وَ إِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلاَّ عِنْدَنا خَزائِنُهُ وَ ما نُنَزِّلُهُ إِلاَّ بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ» (حجر:۲۱). يعنی هيچ چيزی نيست مگر اينكه خزائنش در نزد ماست و ما فقط به اندازه معلوم آن را نازل میكنيم. ترجمه «بقدر معلوم» دقيقاً يعنی طبق برنامه. قرآن كريم میفرمايد ما همه چيز را طبق برنامه نازل كردهايم. اينگونه نيست كه همه وجود حضرت رسول (ص) بر ما نازل شده باشد. حضرت اباعبدالله الحسين (ع) هنوز همه وجودش بر ما نازل نشده است. حضرت زينالعابدين (ع) و يا حضرت مولا اميرالمومنين (ع) نيز همه وجودشان بر ما نازل نشده است، حضرت فاطمه (س) وجود مقدسش بر ما نازل نشده است. از وجود آن بزرگواران، آن مقدار بر ما نازل شده است كه ما بتوانيم از رهروان آنها بشويم. از اينجا به بعد آنوقت هرچه جلوتر برويم يك حضرت فاطمه (س) ديگری را خواهيم شناخت. باز اگر جلوتر برويم، مجدداً حضرت فاطمه (س) ديگری را خواهيم شناخت. هرچه جلوتر برويم يك مولا علی (ع) ديگری را خواهيم شناخت.
🔻مثل كودكی كه تازه به مدرسه رفته و الفبا را ياد گرفته و كلماترا به سختی میخواند. اگر مثلاً در مقابل او اشعار محتشم كاشانی را قرار دهند و بگويند بخوان، به سختی میخواند. وقتی سواد خواندن و نوشتن را خوب ياد گرفت و به كلاسهای بالاتر رفت، همان اشعار را بسيار زيباتر میخواند. وقتی به دانشگاه رفت و در رشته ادبيات تحصيل كرد، سلامت و روانی و زيبايی اشعار فوق، او را مجذوب خواهد نمود. اما وقتی كه سينه چاك امام حسين (ع) شد، هنگامی که اين اشعار را میخواند، زار زار گريه میكند. اين شعر همان شعر است اما وقتی بچه بود دريافت او از اين اشعار بسيار سطحی بود و هر قدر بيشتر رشد كند، دريافت بالاتری از اين اشعار دارد تا آنكه به جايی از معرفت برسد كه اسرار اين شعر در سينهاش نازل گردد.
🔻بايد صلوات بفرستی تا اين معارف را بفهمی. اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها. كسانی هستند كه شبانه ۱۴ هزار صلوات میفرستند. حالا فكر نكنی دو تا صلوات فرستادی خسته شوی، نكند نگران شوی كه وقت جلسه گرفته شد و نوار اين جلسه، همهاش صلوات شد. ما عاشقان سينه چاكی داريم كه با صلوات تا صبح عشق میكنند. «هلهله عرشيان بزم شبانه دل»، مربوط به آنهاست. با گوشهايشان صدای ملكوت را میشنوند كه ملكوتيان با آنها صلوات میفرستند.
🅾پایان قسمت هفدهم
👈ادامه دارد...
#شرح_زیارت_عاشورا
📕 #گریز_زیارت_عاشورا
.
۱۸
#شرح_و_تفسیر_زیارت_عاشورا
📕خلاصهای از کتاب «اسرار نهفته در کلمه مقدسه اباعبدلله و ابن رسولالله»، تالیف استاد زاهدی
⭕️ قسمت هجدهم
❇️اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها.
🔻در حوزه مفاهيم عرفانی و واژههای قرآنی، كجای قرآن شجرهاش بهمعنی درخت و گياه است كه قوسش به معنی كمان باشد؟! تا در اسرار آياتِ معراج و روايات معراج تدبّر نكنیم و ندانیم كه رسول خدا (ص) چه چيزهايی ديده و چه ظرفيتهای وجودی دارد، مگر میتوانیم بفهمیم كه رسول خدا (ص) كيست؟ آنوقت مگر میتوانیم بفهمیم «قاب قوسين» يعنی چه؟ اگر آن معارف قرآنی و روايی را درباره معارف مربوط به معراج ندانیم، مفهوم قوسين را به ناچار به معنی دوسر كمان ترجمه خواهیم كرد. بعضی از تفسيرها اينگونه نوشتهاند. ببخشيد آقای مفسر! يادتان نرود كه داريد قرآن ترجمه میكنيد! مگر قرآن شجرهاش همين درخت از نوع گياه است كه قوسش همين تير و كمان باشد؟ اگر در قرآن كلمه الميزان آمده است، آيا به معنی همين ترازويی است كه در فروشگاهها است؟! چرا اينگونه ترجمه میكنی؟!
🔻قوس اول "نزول من العلي الاعلي الي الدنيا" است و قوس دوم "صعود من الدنيا الي العلي الاعلي" است. حالا اين دو قوس چه هستند؟ اين دو قوس مربوط به نزول و صعود كل هستی است. يعنی رسول خدا (ص) قائممقام كل هستی است و به اذن خدا، در كل هستی نماينده و تجلیگاه قدرت خداست. نماينده قدرت مطلقه حق است، زيرا میگويم به اذن خدا. كسی كه به اذن خدا باشد كه خدا نمیشود. يك وقت اشتباه نگيری. خداوند متعال در حديث قدسی میفرمايد: «عبدي اطعني حتي اجعلك مِثلي او مَثَلي». به اذن حقتعالی كل هستی در چنگ اهلالبيت (ع) است. آن بزرگواران دليل و منشأ و منتهی و سبب و راهنما و هادی كل هستی هستند.
🔻يعنی همينطور كه حضرت حقتعالی در قرآن میفرمايد: «هُوَ الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِنُ وَ هُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ» (حدید:۳). در مورد رسول خدا (ص) بايد بگويی: «هُوَ الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِنُ وَ هُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ».
🔻حضرت مولا (ع) در خطبهالبيان در بصره میفرمايد: «اَنا الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِنُ وَهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ». اين وجود پرعظمت و بیمنتهی، رسولالله (ص) است، اين مقام رسول خداست. تا اينجا متوجه شديم كه بايد رسولالله (ص) را بشناسيم تا به مفهوم «يَابنَرَسولِالله» پی ببريم.
🅾پایان قسمت هجدهم
👈ادامه دارد...
#شرح_زیارت_عاشورا
📕 #گریز_زیارت_عاشورا
.
۱۹
#شرح_و_تفسیر_زیارت_عاشورا
📕خلاصهای از کتاب «اسرار نهفته در کلمه مقدسه اباعبدلله و ابن رسولالله»، تالیف استاد زاهدی
⭕️ قسمت نوزدهم (آخر)
❇️اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها.
♦️حسين منّی و انا من حسين
🔻وقتی كه میگويی «اَلسَّلامُ عَلَيكَ يَابْنَ رَسُولِالله» سه معنا را شامل میشود كه سومی آن اين است كه حسين جان! تمام اين قدرت مطلقه رسولاللهی را به جز تو كيست كه به ارث برده باشد؟ خود رسول الله (ص) فرموده است «حسين منّي و انا من حسين». يعنی من هر چه دارم حضرت حسين (ع) همه آنها را از من به ارث میبرد و «انا من حسين» يعنی اوست كه دين من را زنده میكند و دين من فقط به وجود او تكميل میشود و به وجود او احيا میگردد.
🔻همه حقيقت دين من به وسيله او متجلی میشود. يعنی آنچه كه در رخدادهای آينده بايد متجلّی نمود، چون در زمان حيات من اتفاق نيفتاده است، من نتوانستم متجلی كنم، امّا حضرت حسين (ع) آن را متجلی خواهد نمود.
🔻حضرتحسين (ع) در روز عاشورا تمام آنچه كه من گفتم و يا نگفتم - كه جلسات قبل گفتم كه رسول خدا (ص) چه چيزهايی را اصلاً فرصت نداشت بگويد - همه آنها را متجلی میكند. برای همين است كه عرض كردم اگر ده سال هر شب ما زيارت عاشورا را تفسير كنيم، تمام نمیشود. و اکنون هم كه شروع به تفسير آن كردهايم، به رغم آنكه دقت میكنيم تا حاشيه نرويم، ولی ملاحظه میفرماييد كه چقدر نياز به باز كردن كلمه به كلمه آن وجود دارد. چه كنيم كه وقت كافی نيست. هنوز دامن تربيتی، كه جزئی از مفاهيم كلمه «ابن» بود، مطرح نشده است و نيز مفهوم «ابن» به معنی ميراثبری نيز تشريح نشده است. اگر فكر كنی كه مفهوم «ابن» به معنی ژنتيك و صفات موروثی به اندازه كافی تشريح شده است، اشتباه كردهای. متأسفانه فرصت كافی برای تشريح اين مطلب را نيز نداريم.
🔻بنابراين مفهوم «ابن» به معنی ژنتيك نيز تشريح نشده است بلكه فقط به صورت ناقص درباره رسول خدا (ص) توضيح داده شد كه آن خلاصه خلقت و عصاره معرفت و عظمت، چه وجود بی انتهايی بود.
🔻اكنون به مفهوم توسل «اَلسَّلامُ عَلَيكَ يَابْنَ رَسُولِالله» اشاره میگردد. حضرت حسين (ع) به مقام سلطنت بر كل هستی يعنی مقام ابن رسول خدا (ص) بودن رسيده است، هيچ كس به غير از ائمه اطهار (ع) شايسته مقام «ابْنَ رَسُولِالله» بودن با توجه به معاني خاص آن نيست. مقام «يَابْنَ رَسُولِالله» با تمام مفاهيم «ابن» خاص ائمه اطهار (ع) است. به اين مقام رسولاللهی كه حضرت حسين (ع) محتوای آن را از رسول خدا (ص) - در صورت و قالب امامت- به ارث برده است، بايد توجه كنيم. بايد درباره آنها بحث و تحقيق كنيم كه البته با اين فرصتها نمیشود. بايد توسل كنيم. حالا بگو تا قلبت باز شود: اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِالله، اَلسَّلامُ عَلَيكَ يَابْنَ رَسُولِالله.
♦️اعتقادات ما به بازسازی نياز دارد
🔻با عرضه اين معارف، اساس و بنيان اعتقادات اسلامی را به قول مهندسين ساختمان، میتوان آرماتوربندی و بتنريزی كرد. با اين مطالب و اين معارف میتوان زندگی كرد. والله میتوان در محضر مبارك حضرت مهدی (عج)، معارف فوق را به عنوان اعتقادات الهی و اسلامی خود عرضه نمود و میتوان مطمئن بود كه اعتقادات و دين خود را عرضه نمودهايم. ما بايد اعتقادات و دينمان را دوباره خدمت حضرت عرضه كنيم. ما مهندسی دينمان خراب شده و نیاز به بازسازی دارد و برای همين است كه يك عده جاهل يا خائن به محض آنکه مردم را دچار شبهه میكنند، اعتقادات اين همه جوان به باد میرود. جامعه شيعه نبايد اينطور باشد كه با يك مقاله منحرف در بين آن، موج انحراف بيفتد. كسی نبايد بتواند در وسط مردم شيعه، فتنه قرائتهای مختلف راه بياندازد. تأثير نفوذ مقالات منحرف در جامعه شيعه به اين دليل است كه از اسلام ناب محمدی (ص) دور افتادهايم. بايد دوباره اعتقاداتمان را درست كنيم. لازم است پيچ و مهرههايش را تعويض و محكم كنيم. دينمان را بايد بازسازی كنيم.
🅾پایان خلاصه کتاب «اسرار نهفته در کلمه مقدسه اباعبدلله و ابن رسولالله»
#شرح_زیارت_عاشورا
📕 #گریز_زیارت_عاشورا
#اسرار_نهفته_در_کلمه مقدس_اباعبدلله
📕پایان خلاصهای از کتاب📚 «اسرار نهفته در کلمه مقدسه اباعبدلله و ابن رسولالله»، تالیف استاد زاهدی
.
۱
#شرح_و_تفسیر_زیارت_عاشورا
📕خلاصهای از کتاب «کشتی نجات»، تالیف استاد زاهدی
🔴 قسمت اول
👈توضیح: کتاب «کشتی نجات» برگرفته از جلسات سوم و چهارم شرح زیارت عاشورا توسط استاد زاهدی است که در سال ۱۳۸۲ در انتشارات صابره منتشر شده است. لازم به ذکر است که جلسات اول و دوم شرح زیارت عاشورا در قالب کتاب «در عظمت زیارت عاشورا» منتشر شده که اخیراََ طی ۲۱ قسمت در این کانال درج شد.
💠اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها.
💠أَيْنَ صَدْرُالْخَلائِقِ ذُوالْبِرِّ وَ التَّقْوي، أَيْنَ بابُ اللهِ الَّذي مِنهُ يُؤْتي، أَيْنَ وَجْهُ اللهِ الَّذي اِلَيْهِ يَتَوَجَّهُ الاَوْلِيآء.
♦️ضرورت ذكر صلوات قبل از درس
🔻قبل از تشكيل جلسه درس، چه خوب است افرادی كه موفق میشوند زودتر بيايند، مجلس صلوات تشكيل دهند، زيرا با صلوات، تقاضای تمام حاجات و مقامات از طرف حقتعالی اجابت خواهد شد. بنابراين خوب است قبل از درس شرح زيارت عاشورا، اطراف پارچهای كه نام مبارك ائمه معصومين(ع) بر آن نگاشته شده باشد بنشینیم و بر روح مطهر حضرت فاطمه زهرا سلاماللهعليها و اهل البيت رسول خدا(ص) صلوات بفرستیم. تمام مشكل ما مربوط به كوتاهی در درك و فهم ما از معارف اهلالبيت است. صلوات كليد ملكوت برای دلهاست. لذا اين صلواتهاست كه پشتوانه اين سخنرانیها و معارف است.
♦️تجسم عينی مفاهيم وحيانی
🔻خداوند متعال، رسول خدا (ص) و ائمه اطهار علیهم السلام را از عالم ملكوت به عالم ناسوت نازل فرموده است تا يك اسوه و سرمشق عملی و يك نسخه كاربردی و يك قرآن عينی را به ما ارائه بدهند. ائمه اطهار(ع) آمدهاند تا به ما بگويند كه چگونه از ابزار ادراكات عالی خود مثل قلب استفاده نموده و آنرا فعال نماييم تا آن وقت ما عيناً ببينيم و بفهميم كه میتوان از اين عالم خاكی بيرون آمده و بر اسرار ملكوتی قرآن دست يافته و با آن صاعد شده و به ملكوت پرواز كرد. قرآن نقشه گنج است و اهلالبيت هم راهنمايش هستند. حالا امام حسين(ع) آمده تا تمام اسلام، همه قرآن، همه ارزشها، همه فهمها، همه معارف و همه اصول را با هم در روز عاشورا متجلی سازد.
♦️لزوم تدبر در معارف عاشورا
🔻حضرت حسين(ع) قرآن ناطق و قرآن عملی و مجسّم است و همانگونه كه قرآن را بايد بخوانی و تدبر کنی و اگر تدبر نكنی به قلبت قفل خواهند زد (لَهُمْ قُلُوبٌ لا يَفْقَهُونَ بِها وَ لَهُمْ أَعْيُنٌ لا يُبْصِرُونَ بِها وَ لَهُمْ آذانٌ لا يَسْمَعُونَ بِها أُولئِکَ کَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِکَ هُمُ الْغافِلُونَ: اعراف،۱۷۹)، به همان دليل اگر در اسرار حوادث و وقايع عاشورای حسينی و در معارف زيارت عاشورا تدبر نكنی، بر دلت قفل خواهند زد. اگر قفل زدند، آن وقت خودت عليه عاشورا مقاله مینويسی. در شب عاشورا در يكی از آن روزنامههای آنچنانی نوشتهاند كه حضرت ابوالفضل(ع) با برادرش بر سر ارث و ميراث دعوا داشته، لذا اموالش را به آن برادر بخشيد! اين همه اسرار ملكوتی در عاشورا وجود دارد اما نويسنده اين مقاله گويا دلی همچون سنگ دارد و دلش آنچنان گنگ و كور است كه اقيانوسی از معارف عاشورايی را كنار گذاشته و از ميان نوشتههای تاريخی مطالبی را مطرح كرده كه حتی اگر درست باشد، در مقايسه با قلههای عظيم عرفان عاشورايی قابل اعتنا نيست و بالاخص در شب عاشورا يعنی شب تجليات قرآنی، ضعيفترين و بیمحتواترين نكتهها را دستچین کرده است!
📚پایان قسمت اول
👈ادامه دارد...
#شرح_زیارت_عاشورا
📚 #کشتی_نجات
📕 #گریز_زیارت_عاشورا
.
۲
#شرح_و_تفسیر_زیارت_عاشورا
📕خلاصهای از کتاب «کشتی نجات»، تالیف استاد زاهدی
🔴 قسمت دوم
💠اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها.
♦️زیارت عاشورا، تفسیر عاشورا است
🔻گفتيم كه حضرت حسين(ع) در عاشورا تجلی كرده است و كل ارزشها و كل اصول اسلام را در عاشورا به صورت مجسّم به نمايش در آورده است. اكنون بايد ديد كه عاشورا چگونه بايد تفسير شود تا تجليات حسينی را بيان و تشريح نمايد؟ حضرت امامخمينی(ره) كه اعرف عرفا، افقه فقها و اعلم علما بود، فرمودند كه: «قرآن هرگز تفسير نشده است، اين تفسيرها كه نوشته شده است، ترجمههايی بيش نيست». اين ترجمههای لغوی و نحوی است و كسی دست به عمق قرآن نبرده است و هنوز تفسير نشده است. اما عاشورا نه تنها تفسیر نشده، حتی ترجمه هم نشده است. حالا چه کسی توان معرفتی و ملکوتی دارد تا عاشورا را ترجمه کند؟ در طول نزدیک ۱۴۰۰ سال هیچ عالمی حتی از علمای بزرگ جرأت نكرده كه ادعا كند توانسته است عاشورا را تفسير كند. چه كسی میخواهد عاشورا را تفسير كند؟! فقط آنكه توانسته عاشورا را تفسير كند خود خداست. حقتعالی میفرمايد: ملائك از آسمان كه برای زيارت حضرت اباعبدالله الحسين(ع) میآيند، با زيارت عاشورا امام حسين(ع) را زيارت میكنند و بر میگردند. يعنی، زيارت عاشورا، تفسير عاشورا است.
♦️در معرفت دوران كودكی توقف كردهايم
🔻در مورد قرآنِ وجود حسين(ع)، يعني عاشورا، نيز بايد گفت كه عاشورا نه تنها تفسير نشده است، حتی ترجمه هم نشده است. عده كثيری گمان میكنند كه عاشورا يك حادثه است كه فقط مداحان و روضهخوانها بايد به نقل آنها بپردازند و به همين خاطر است كه عمری از ما گذشته است ولی هنوز در حد همان حرفهايی كه در دوران كودكی شنيدهايم، در سطح زيرنويس ترجمه عاشورا هستيم و حتی اندكی در آسمانهای معارف عاشورايی حضرت حسين(ع) پرواز نكردهايم.
♦️یا حسین(ع)
🔻در كودكی بدون تعمق و تدبر در اسرار وجود حضرت حسين(ع) میگفتيم «ياحسين» و اکنون هم هنوز در همان حد هستيم و همان ذكر «يا حسين» را بدون تدبر بر لب داريم. چرا با ذكر «ياحسين» همسفر با شهدای كربلا نيستيم؟ ما چرا با ذكر «ياحسين» توفيق حضور در ركاب حضرت مهدی(عج) را نمیيابيم و نزد حضرت مهدی(عج) نيستيم؟ چرا با ذكر «ياحسين»حضرت حسين(ع) را نمیبينيم؟ چرا با ذكر «ياحسين» به اسرار و معارف و معارج عاشورا پی نمیبريم؟ مگر در هنگام زيارت ائمه اطهار نمی گوييم «اشهد انكم ترون مقامي...»، يعنی شهادت میدهم كه شما من را میبينيد. چرا شهادت دروغ میدهيم!؟ شهادت يعنی شهود، چگونه داريم شهود میكنيم؟ نشان آنكه شهود میكنيم چيست؟ چرا حضرت حسين(ع) را نمیبينيم؟ چرا حضرت زهرا(س) را نمیبينيم؟ چرا حضرت مهدی(عج) را نمیبينيم؟
📚پایان قسمت دوم
👈ادامه دارد...
#شرح_زیارت_عاشورا
📕 #گریز_زیارت_عاشورا
.
.
🍁گریزهای مداحی شهادت امام حسن عسکری علیه السلام
🌴شباهت حضرت نرجس خاتون و مادر حضرت موسی علیه السلام
شبی فرعون در خواب دید که آتشی از طرف شام برافروخت و به مصر رو کرد و سرای قبطیان را سوزانید تا رسید به کاخهای سلطنتی و همه آنها را در میان گرفت و با خاک یکسان نمود.
فرعون با وحشتی برخاست هنگامی که از معبرین، تعبیر خواب خود را پرسید، یکی از آنها گفت: به نظر می رسد که مولودی از بنی اسرائیل بوجود آید و دولت فراعنه را نابود سازد.
فرعون زنان قابله را خواست و دستور داد هر پسری که از زنان بنی اسرائیل متولد شد بکشند.
قال الله تعالی: یُذَبَّحُونَ اَبنائکُم وَ یَستَحیُونَ نِسائکُم وَ فی ذلِکُم بَلاء.
هر مولود معصومی که به دنیا می آید مانند گوسفندان مسلخ، سر آنها را می بریدند و یا پدر و مادر قبل از رسیدن قابله آن کودک را در رود نیل می انداختند.
یوکابت مادر حضرت موسی علیه السلام پس از ظاهر شدن حملش، آن را مخفی داشت و پس از تولد موسی علیه السلام سه ماه فرزند خود را در خفا تربیت می کرد و به او شیر می داد.
و اوحینا الی امّ موسی ان ارضعیه.(1)
تا او را در صندوق قیراندودی گذاشت و سر آن را محکم بست و به کنار رود نیل آورد. دلش نمی آمد آن را در رود نیل بیاندازد.
فالقیه فی الیمّ و لا تخافی و لا تحزنی انا رادوه الیک.(2)
صندوق را بیانداز نترس و محزون مباش ما او را به تو برمی گردانیم.
⭐️نکته:
در زیارت نامه والده امام زمان علیه السلام حضرت نرجس خاتون می خوانیم:
اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا شَبیهَةَ اُمِّ مُوسی وَ ابنَةَ حَوارِیّ عیسی.
سلام بر تو ای آنکه مانند مادر موسی و دختر حوارّی عیسی هستی.
اَشهَدُ اَنَّکِ اَحسَنتِ الکِفالَةَ وَ اَدَّیتَ الأَمانَةَ وَاجتَهَدتِ فی مَرضاتِ الله وَ صَبَرتِ فی ذاتِ الله وَ حَفِظتِ سِرَّ الله وَ حَمَلتَ وِلِیَّ الله وَ بالَغتِ فی حِفظِ حُجَةِّ الله.(3)
گواهی می دهم که تو نیکو کفالت امام زمان کردی و خوب امانت و عهد خدا را ادا کردی و در راه رضای خدا خدا نهایت جهد و کوشش کردی و هرچه رنج در راه رضای خدا دیدی صبر و تحمل کردی و سرّ خدا را حفظ کردی و به ولیّ خا حمل گشتی و در حفظ حجت خدا جهد بالغ داشتی.
پس از به دنیا آمدن امام زمان علیه السلام مرغان بسیاری نزدیک سر مبارک آن حضرت جمع شدند سپس امام عسکری علیه السلام یکی از آن مرغان را صدا زد که این طفل را بردار و نیکو محافظت نما و هر چهل روز یک مرتبه به نزد ما بیاور مرغ آن جناب را گرفت و به سوی آسمان پرواز کرد و سایر مرغان نیز به دنبال او پرواز کردند.
سپس امام حسن علیه السلام فرمود: سپردم تو را به آن کسی که مادر موسی علیه السلام، موسی را به او سپرد، پس نرجس خاتون گریان شد، حضرت فرمود: آرام باش که شیر از غیر تو نخواهد خورد و بزودی آنرا به سوی تو برمی گردانیم چنانچه حضرت موسی را به مادرش برگردانیدند.(4)
اشاره گریز:
دلها بسوزد برای آن مادری که فرزندش را برای سیراب شدن به دست پدرش سپرد اما دیگر او را ندید.
منابع:
1- سوره قصص، آیه 7.
2- سوره قصص، آیه 7.
3- مفاتیح الجنان، زیارت والده حضرت قائم عجل الله تعالی فرجه
4-منتهی الامال، ص 1051
#گریزهای_مداحی
#شهادت_امام_عسکری
#گریز_شهادت_امام_عسکری
.
🍁 #گریزهای_مداحی_شهادت_امام_عسکری
#شهادت_امام_عسکری
🌴قفس درندگان
نحریر از شکنجه گران سخت دل و بی رحم زندانهای مهتدی عباسی، طاغوت وقت بود که به دستور طاغوت، امام عسگری علیه السلام را دستگیر کرده و به زندان افکندند. نحریر بر آن حضرت بسیار سخت گرفته و آن حضرت را شکنجه می داد.
همسر نحریر به او گفت: وای بر تو از خدا بترس، آیا نمی دانی چه شخصیتی در زندان است؟ آنگاه مقام حضرت را توصیف کرد.
سپس گفت: من در مورد تو در رابطه با حسن بن علی علیه السلام نگران هستم،
نحریر عصبانی شده و گفت: او (امام حسن علیه السلام) را در میان درندگان می اندازم و همین کار را کرد.
ولی متوجه شد آن حضرت در کنار درندگان نماز می خواند و آنان به گرد حضرت حلقه زده اند بی آنکه آزاری به او برسانند.(1)
در فرازی از زیارت امام عسگری علیه السلام می خوانیم:
وَالاِمام الحسن بن علی علیه السلام الّذی طُرِحَ للسَّباعِ فَخَلَّصَتَهُ مِن مَرابِضها وَ امتُحِنَ بِالدّواب الصَّغابِ فَذلَّلتَ لَهُ مَراکِبها.(2)
امام حسن عسگری علیه السلام کسی است که نزد شیران انداخته شد، پس تو او را از چنگال آنها نجات دادی و حیوانهای چموش را برای او رام نمودی.
اشاره گریز:
روضه های امام حسین علیه السلام وخطبه ای حضرت در روز عاشوار و جواب کوفیان...
منابع:
1- اصول کافی، ج 1، ص 513.
2- منتهی الامال، ص 1019.
#گریزهای_مداحی
#گریزهای_مداحی_شهادت_امام_عسکری
.
.
#گریز_های_مداحی شهادت #امام_حسن_عسکری علیه السلام
🌴حضرت در مصیبت برادر گریبان پاره کرد
یکی از پسران امام هادی علیه السلام به نام محمد در زمان آن حضرت از دنیا رفت. شیعیان و دوستان از هر دو به خانه می آمدند و تسلیت عرض می کردند.
ناگهان مشاهده کردند جوانی را که گریبانش را چاک زده بود، وارد مجلس شد و در جانب راست پدرش نشست.
امام هادی علیه السلام به او فرمود: پسر جان خدا را شکر تازه کن که درباره تو امری را پدید آورد (مقام امامت بعد از مرا به تو سپرد). آن جوان گریه کرد و شکر خدا کرد و کلمه استرجاع را به زبان آورد.
مردم پرسیدند که این جوان کیست؟
گفتند: حسن بن علی علیه السلام پسر امام هادی علیه السلام.(1)
اشاره گریز:
شهادت حضرت ابالفضل علیه السلام
منبع:
1- اصول کافی، ج 1، 326.
#گریزهای_مداحی
#گریزهای_مداحی_شهادت_امام_عسکری
#شهادت_امام_عسکری
.
🍁گریزهای مداحی شهادت #امام_عسکری علیه السلام
🌴سیراب شدن حضرت در لحظه شهادت
ابوسهل می گوید: بر امام حسن عسگری علیه السلام در مرضی که به همان مرض از دنیا رحلت فرمود وارد شدم و در نزد آن حضرت بودم که خادم خود عقید را، امر فرمود: «ای عقید، از برای من آب را با مصطکی».(1) بجوشان پس بجوشانید و مادر حضرت حجة علیه السلام آن آب را برای امام حسن علیه السلام آورد.
پس همین که قدح را به دست آن جناب داد و خواست بیاشامد، دست مبارکش لرزید و قدح به دندان های ثنایای نازنینش خورد، پس قدح از دست نهاد و به عقید فرمود: «داخل این اطاق می شوی، می بینی کودکی را به حال سجده، او را بیاور نزد من.»
ابوسهل می گوید، عقید گفت؛ من داخل شدم به جهت پیدا کردن آن طفل، ناگاه نظرم افتاد به کودکی که سر به سجده نهاده بود و انگشت سبابه را به سوی آسمان بلند کرده بود، پس سلام کردم بر آن جناب، آن حضرت نماز را مختصر کرد و چون تمام کرد، عرض کردم که سید من می فرماید: که نزد او بروی.
پس در این هنگام مادرش آمد و دستش را گرفت و او را به نزد پدرش امام حسن علیه السلام برد، ابوسهل می گوید: چون آن کودک به خدمت امام حسن علیه السلام رسید، سلام کرد نگاه کردم بر او؛
«وَ اِذا هُوَ دُرّیُّ اللَّونِ و فی شَعرِ رَأسِهِ قَطَطٌ مُفَلَّجُ الاِسنانِ.»
یعنی دیدم که رنگ مبارکش روشنایی و تلألؤ دارد و موی سرش به هم پیچیده و مجعد است و مابین دندان هایش گشاده است.
همین که امام حسن علیه السلام نگاهش به کودکش افتاد، بگریست و فرمود:
«یا سَیَدَ اَهلَبِیته اِسقِنی فَانّی ذاهِبٌ اِلی ربّی.»
ای سیّد اهل بیت، خود مرا آب بده، همانا من می روم به سوی پروردگار خود، یعنی رفتنم نزدیک شده.
پس آن آقازاده آن قدح آب جوشانیده با مصطکی را گرفت به دست خویش و حرکت داد لب هایش را و سیرابش کرد.(2)
اشاره گریز:
تشنگی حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام در ل روز عاشورا ولحظه شهادت
منبع:
1- مصطکی صمغی است سفید، نرم، خشبو و شیرین.
2- منتهی الآمال، شیخ عباس قمی ص 1331.
#گریزهای_مداحی
#گریزهای_مداحی_شهادت_امام_عسکری
.
🔸🔹 ابن شهرآشوب در كتاب ارزشمند مناقب از ابوهاشم روايت ميكند كه:
🔸من هيچ گاه به محضر حضرت هادي عليه السلام و حضرت عسكري عليه السلام مشرف نمي شدم مگر اين كه از ايشان دليل و برهاني بر مقام امامتشان مشاهده ميكردم.
🔹 زماني نزد حضرت عسكري عليه السلام مشرف شدم و در نظر گرفتم از آن حضرت مقداري نقره بگيرم كه انگشتري براي تيمن و تبرك بسازم.
🔸وقتي نشستم، منظور خود را فراموش كردم. زماني كه تصميم گرفتم برخيزم، ناگاه ديدم آن برگزيده ي خدا انگشتري به من داد و فرمود:
🔹تو در نظر داشتي كه از من براي ساختن يك انگشتر، نقره بگيري؛ولي من انگشتر ساخته شده به توميدهم كه نگين و مزد ساختن آن افزون برخواسته ي توست. خداوند اين انگشتر را براي تو مبارك نمايد. (١)
گریز :👇
🔸 اينها خانواده ى كرم هستند ، و انگشتر هديه دادن رو از اميرالمومنين آموخته اند ، اما روايتى كه دل هر عاشقى را آتش مي زند روضه ى بريدن انگشت اباعبدالله و بردن انگشتر است .
🔹بجدل بن سليم همان ملعونى بود كه در ميان گودال قتلگاه براى بردن انگشتر امام حسين عليه السلام اقدام كرد،مختار دستور داد او را دستگير كرده و بياورند، به او گفتند كه:
🔸 اين شخص همان كس است كه انگشت مبارك امام حسين عليه السلام را قطع كرده و انگشتر آن حضرت را برداشته است. پس دستور داد دستها و پاهاي او را قطع كردند و او را همانطور رها كردند تا به هلاكت رسيد(٢)
📚منابع:
١- تاريخ چهارده معصوم صفحه ٤١٦ به نقل از مناقب ابن شهر آشوب
٢- قصه ى كربلا به ضميمه قصه ى انتقام صفحه ٥٦٦
#گریزهای_مداحی
#گریزهای_مداحی_شهادت_امام_عسکری
.