گریزهای مداحی و گریز های مناجاتی
. 🔆 درسهای اخلاقی در #زیارت_عاشورا 💠در چند بخش درس های اخلاقی از زیارت عاشورا می توانیم بگیریم و به
.
برخی از مظاهر عرفان در زیارت عاشورای #امام_حسین
🔹سلام دادن زائر به امام حسین (ع) به نیابت از خدای تبارک و تعالی «عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ».
🔸درخواست مقام عنداللهی و وجیها عنداللهی از خدا در این زیارت بسیار با عظمت «اَللّهُمَّ اجْعَلْنی عِنْدَکَ وَجیهاً بِالْحُسَیْنِ..».
🔹رسیدن به مقام قرب الهی و اهل بیت علیهم السلام به واسطه ی توسل به سیدالشهداء «اِنّی اَتَقَرَّبُ اِلی اللَّهِ وَ اِلی رَسُولِهِ وَ اِلی امیرِالْمُؤْمِنینَ وَ اِلی فاطِمَةَ وَ اِلَی الْحَسَنِ وَ اِلَیْکَ بِمُوالاتِکَ وَ بِالْبَراَّئَةِ.. مِمَّنْ اَسَّسَ اَساسَ الظُّلْمِ وَ الْجَوْرِ».
🔸رسیدن به مقام بهره مندی از درود و رحمت و مغفرت الهی در مقام زیارت سیدالشهداء «اَللّهُمَّ اجْعَلْنی فی مَقامی هذا مِمَّنْ تَنالُهُ مِنْکَ صَلَواتٌ وَ رَحْمَةٌ وَ مَغْفِرَةٌ».
🔹درخواست بالاترین مقام در پیشگاه خدا برای خود «اَنْ یُبَلِّغَنِی الْمَقامَ الْمَحْمُودَ لَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ».
🔸درخواست مقام معیت با اهل بیت در دنیا و آخرت «اَنْ یَجْعَلَنی مَعَکُمْ فِی الدُّنْیا وَالاْخِرَةِ».
🔹درخواست میل به مقام عنداللهی «مَعَ الْحُسَیْنِ» در بهشت، در ذکر سجده زیارت عاشورا به آن اشاره دارد «وَ ثَبِّتْ لی قَدَمَ صِدْقٍ عِنْدَکَ مَعَ الْحُسَیْنِ»
🔸نائل آمدن به مقام خاکساری در برابر خدا و فنا فی الله در پایان زیارت عاشورا و آن هم حالت بسیار معنوی سجده است.
🎤 استاد نصوری، معاونت ارتباطات و تبلیغ مرکز تخصصی مهدویت قم
🏴 #شرح_زیارت_عاشورا
.
.
🔆 آموزش فرهنگ جهاد و شهادت طلبی در زیارت عاشورا
👌زیارت عاشورا زیارتی مجاهد پرور است که با ایجاد یک رغبت و علاقه به حماسه سازی و جانفشانی در راه خدا زائر را برای جریان سازی🌀 دینی و آرمانی تربیت می کند. این زیارت افرادی که بی تفاوت باشند را به انسانهای مجاهد و مسئولیت پذیر تبدیل می کند.
📖 مداومت بر این زیارت، هراس از مرگ را به اشتیاق✨ به شهادت تبدیل می کند و زائر را در آن درجه منازل حب به اهل بیت پیش می برد،
👈که نه تنها حاضر می شود خودش را فدای آرمانهای مکتب امام خودش بکند، بلکه حاضر هست عزیزترین کسان خودش یعنی پدر و مادرش🧔🏻🧕🏻 را نیز فدای ارزشهای والای امام بکند و آرمانهای مقدس امام را در نظر قرار می گیرد و در همین راستا در زیارت عاشورا عرضه میداریم «بِاَبی اَنْتَ وَ اُمّی».
⚠️اما نکته ای که وجود دارد این است وقتی ما می گوییم👇
⬅️«اَللّهُمَّ اجْعَلْ مَحْیایَ مَحْیا مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ مَماتی مَماتَ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ» یعنی طلب مرگ شهادت گونه را انجام میدهیم، از جان خودمان می گذریم و روحیه جهاد و شهادت طلبی را به امام خودمان نشان می دهیم.🌷
⬅️«اَنْ یَرْزُقَنی طَلَبَ ثارِکَ مَعَ اِمامٍ مَنْصُورٍ ...»✨ یعنی مجاهدت در رکاب امام مد نظر ماست.
⬅️«وَ حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُمْ اِلی یَوْمِ الْقِیامَةِ ...» یعنی عملا ما در مرحله مبارزه هر چه داریم سکوت نمی کنیم می جنگیم و نسبت به امام خودمان 📚دفاع می کنیم و روحیه ⚔جهاد خودمان را داریم. نمینشینیم یک گوشه فقط ذکر و دعا و مناجات به زبان بگوییم دوستت داریم در عمل دفاع از امام را نشان💕 می دهیم.
⬅️«وَ اَنْ یَرْزُقَنی طَلَبَ ثاری مَعَ اِمامٍ هُدیً ..» مطالبه ی خون امام حسین با جهاد ممکن می شود.
🔸لذا این را راحت می توانیم بگوییم که ما فرهنگ جهاد و مبارزه با ظلم را از زیارت عاشورا یاد می گیریم تا بتوانیم تا پای جانمان در رکاب امام عصر خودمان به نحو احسن اظهار ارادت کنیم.
🎤 استاد نصوری، معاونت ارتباطات و تبلیغ مرکز تخصصی مهدویت قم
🏴 #شرح_زیارت_عاشورا
.
01.mp3
11.2M
🔖منبر کامل 🔖
#استاد_رفیعی
💠فرازی از زیارت اربعین💠
📌جهل و پیامدهای آن/ مبارزه امام حسین علیه السلام با #جهل و جهالت
🕌بیت رهبری
#اربعین
D1736439T15190623(Web).mp3
8.05M
🔖منبر کامل 🔖
#اربعین
💠شش حاجت حضرت ابراهیم 💠
#استاد_رفیعی
حضرت ابراهیم علیه السلام در یکی از دعاهای خود شش حاجت زیر را از خدا خواست که در سوره مبارکه شعراء آیه ۸۳ به بعد به آن اشاره شده است:
۱. ربِ (این عبارت به معنای این است که من فقط از تو می خواهم) خدایا به من تدبیر بده.
۲. خدایا من را به صالحین ملحق کن.
۳. خدایا من را برای آیندگان الگوی خوب قرار بده.
۴. خدایا بهشت را نصیبم کن.
۵. و برای عمویش که حکم پدر برایش داشت دعا کرد.
۶. خدایا در قیامت رسوایم نکن.
این نمونه از دعای ابراهیم علیه السلام می تواند الگوی خوبی برای دعاهای ما باشد.
bandani - shab-arbaeen-13940910.mp3
7.59M
🔖منبر کامل 🔖
#استاد_بندانی_نیشابوری
💠معانی اربعین💠
🔷مفهوم و معانی اربعین
📌ماجرای کامل #جابر انصاری و عطیه
#اربعین
D1737212T12959712(Web).mp3
6.54M
🔖منبر کامل 🔖
#اربعین
💠شرح زیارت اربعین💠
#استاد_ماندگاری
بنا بر روایات امام صادق (ع) علامات مؤمن را چند چیز برشمرده اند که مهمترین آنها خواندن زیارت اربعین است. بعد از واقعه ی کربلا جناب جابر و عطیه، اولین زائران اباعبدالله الحسین (ع) بودند.
یکی از بخش های مهم این زیارت نامه قسمتی است که به تحلیل دو جبهه ی حق و باطل می پردازد.
امام صادق (ع) می فرمایند که کسانی که مقابل امام بودند:
۱. دنیا پرست بودند. آنها برای رسیدن به مال دنیا حق را زیر پا گذاشته و آن را نادیده گرفتند. مؤمن واقعی از سرزنش دیگران نمی ترسد و در امور واجب و حرام پای حق و حقیقت می ایستد.
۲. به خاطر دنیا، آخرت را از دست می دهند و به تعبیری آخرت را به دنیا می فروشند. نمونه ی روشن این امر عمر سعد است که به طمع حکومت بر ری حاضر شد روبروی امام خویش بایستد.
استقامت پای دین و دین داری نیز یکی از ویژگی های یاران امام است که به خاطر این موضوع حاضر شدند جان خود را فدای امام خود کنند. روایات حاکی از آن است که یاران مهدی (عج) نیز چنین هستند و تا پای جان در رکاب امام خواهند ماند.
.
#بازگشت_به_مدینه
طبق مقاتل، کاروان اهل بیت(ع) در روز ششم ربیع الاول وارد مدینه شدند.
ابن نما حلی می نویسد :
📋《لَمَّا وَصَلَ زَيْنُ اَلْعَابِدِينَ(ع) إِلَى اَلْمَدِينَةِ نَزَلَ وَ ضَرَبَ فُسْطَاطَهُ وَ أَنْزَلَ نِسَاءَهُ وَ أَرْسَلَ بَشِيرَ بْنَ حَذْلَمٍ لِإِشْعَارِ أَهْلِ اَلْمَدِينَةِ بِإِيَابِهِ مَعَ أَهْلِهِ وَ أَصْحَابِهِ》
♦️هنگامى که کاروان اهل بیت(ع) به [نزدیکی] مدینه رسید، امام سجاد(ع) دستور داد که کاروانیان از شترها فرود بیایند و خیمه ها را برپا کنند و در آن جاى بگیرند و حضرت(ع) بشیر بن جذلم را به مدینه فرستاد تا به آنان اطلاع دهد و آنان را به بیرون مدینه فرا خوانَد.(۶)
حضرت(ع) به بشیر بن حذلم فرمود :
📋《يَا بَشِيرُ! رَحِمَ اَللَّهُ أَبَاكَ! لَقَدْ كَانَ شَاعِراً! فَهَلْ تَقْدِرُ عَلَى شَيْءٍ مِنْهُ؟》
♦️اى بشیر! خدا پدرت شاعرت را رحمت کند، آیا تو نیز مى توانى شعر بگویى؟
بشیر گفت :
📋《بَلَى يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ(ص)! إِنِّي لَشَاعِرٌ!》
♦️آرى، اى پسر رسول خدا(ص)، من نیز شاعرم!
امام(ع) فرمود :
📋《اُدْخُلِ اَلْمَدِينَةَ وَ اِنْعَ أَبَا عَبْدِاَللَّهِ(ع)!》
♦️پس وارد مدینه شو و خبر شهادت حضرت ابى عبدالله(ع) و ورود ما را به مردم ابلاغ کن!
بشیر مى گوید :
📋《فَرَكِبْتُ فَرَسِي وَ رَكَضْتُ حَتَّى دَخَلْتُ اَلْمَدِينَةَ فَلَمَّا بَلَغْتُ مَسْجِدَ اَلنَّبِيِّ(ص) وَ رَفَعْتُ صَوْتِي بِالْبُكَاءِ وَ أَنْشَأْتُ》
♦️بر اسبم سوار شدم و با شتاب وارد مدینه شدم و هنگامى که به مسجد النبى(ص) رسیدم صدایم را به گریه بلند کردم و آنگاه چنین سرودم :
📋《يَا أَهْلَ يَثْرِبَ لاَ مُقَامَ لَكُمْ بِهَا،
قُتِلَ اَلْحُسَيْنُ فَأَدْمُعِي مِدْرَارٌ،
اَلْجِسْمُ مِنْهُ بِكَرْبَلاَءَ مُضَرَّجٌ،
وَ اَلرَّأْسُ مِنْهُ عَلَى اَلْقَنَاةِ يُدَارُ》
♦️اى مردم مدینه، دیگر مدینه جاى ماندن شما نیست، زیرا حسین(ع) کشته شد که اشک من این گونه سرازیر است.
پیکر او در کربلا به خاک و خون غلطیده و سر مقدسش بالاى نیزه، شهر به شهر گردانده شد.
ادامه مطالب :👇
👆
سپس بشیر گفت :
این على بن الحسین(ع) است که با عمه ها و خواهرانش در آستانه شهر فرود آمده اند و من فرستاده او هستم تا ماجرا را به اطلاع شما برسانم.
سپس نقل می کند :
با این سخن،
📋《فَمَا بَقِيَتْ فِي اَلْمَدِينَةِ مُخَدَّرَةٌ وَ لاَ مُحَجَّبَةٌ إِلاَّ بَرَزْنَ مِنْ خُدُورِهِنَّ مَكْشُوفَةً شُعُورُهُنَّ مُخَمَّشَةً وُجُوهُهُنَّ ضَارِبَاتٍ خُدُودُهُنَّ يَدْعُونَ بِالْوَيْلِ وَ اَلثُّبُورِ فَلَمْ أَرَ بَاكِياً أَكْثَرَ مِنْ ذَلِكَ اَلْيَوْمِ وَ لاَ يَوْماً أَمَرَّ عَلَى اَلْمُسْلِمِينَ مِنْهُ》
♦️حتّى زنان مدینه از خانه هایشان با موهاى پریشان بیرون ریختند و درحالى که از شدّت مصیبت صورت هاى خود را مى خراشیدند و بر چهره هاى خود لطمه مى زدند، صدا به گریه و زارى بلند کردند و هیچ مرد و زنى را گریان تر از آن روز ندیدم و روزى تلخ تر از آن روز بر مسلمانان نگذشت!(۷)
در مورد معرفت و ارادت این بانوی جلیل القدر به امام حسین(ع)، همین بس که وقتی، بشیر خبر شهادت امام حسین(ع) را به مدینه رساند، در این هنگام در مسیر خود با ام البنین(س) مواجه شد و خبر شهادت فرزندانش را به او داد.
در این هنگام؛ ام البنین با صبر و بصیرتى بى نظیر پرسید :
📋《یَا بَشِیرُ! اَخبِرنِى عَن اَبِى عَبدَاللهِ الحُسَینِ(ع)! اَولَادِى وَ مَن تَحتَ الخَضرَاءَ کُلُّهُم فِدَاءُ لِاَبِى عَبدِاللهِ الحُسَینِ(ع)》
♦️اى بشیر! مرا از اباعبدالله الحسین(ع) باخبر ساز! فرزندان من و همه آنچه زیر این آسمان است فداى اباعبدالله(ع) باد.(۸)
هنگامی که بشیر خبر شهادت امام حسین(ع) را به او داد؛
📋《هُنَالِكَ اَنهَارَت وَ لَطَمَت وَجهَهَا وَ صَاحَت : وَاوِيلَاهُ! وَاحُسَينَاهُ!》
♦️در این هنگام، در همان جا بر زمین افتاد و بر صورت زد و فریاد کشید : واویلاه! واحسیناه!(۹)
و آهى کشید و با دنیایى از غم و اندوه گفت :
📋《قَد قَطَعتَ نِیَاطَ قَلبِى!》
♦️آه که بندهاى قلبم را پاره پاره کردى.(۱۰)
به این ترتیب، ام البنین شهادت چهار پسر رشید را درک کرد و در سوگ آنها نشست.
او براى پسران خود ندبه و گریه مى کرد و گاهی در بقیع مى نشست و ندبه هاى جانسوزى سر می داد و می گفت :
📋《يَا مَنْ رَأَى الْعَبَّاسَ كَرَّ عَلَى جَمَاهِيرِ النَّقَدِ،
وَ وَرَاهُ مِنْ أَبْنَاءِ حَيْدَرَ كُلُّ لَيْثٍ ذِي لَبَدٍ،
أُنْبِئْتُ أَنَّ ابْنِي أُصِيبَ بِرَأْسِهِ مَقْطُوعَ يَدٍ،
وَيْلِي عَلَى شِبْلِي أَمَالَ بِرَأْسِهِ ضَرْبُ الْعَمَدِ》
♦️اى كسی که عباس(ع) را ديدى حمله می كرد بر توده هاى فرومايه و از فرزندان حيدر هر شير يال دارى دنبال او بود.
خبردار شده ام كه به سر فرزندم ضربت وارد شده درحالى كه بريده دست بود، واى بر من بر شير بچه ام كه ضربت عمود سرش را خميده كرد.
📋《لَوْ كَانَ سَيْفُكَ فِي يَدِيْكَ، لَمَا دَنَا مِنْهُ أَحَدٌ،
لا تَدْعُوِنِّي وَيْكِ أُمَّ الْبَنِينَ، تُذَكِّرِينِي بِلِيُوثِ الْعَرِينِ》
♦️اگر شمشيرت در دستت بود، كسى نمى توانست به تو نزديك شود و نيز از اوست.
واى بر تو مرا ديگر مادر پسران مخوان، كه مرا به ياد شيران بيشه ام مي اندازى.
📋《كَانَتْ بَنُونَ لِي أُدْعَى بِهِمْ وَ الْيَوْمَ أَصْبَحْتُ وَ لا مِنْ بَنِينَ، أَرْبَعَةٌ مِثْلُ نُسُورِ الرُّبَى، قَدْ وَاصَلُوا الْمَوْتَ بِقَطْعِ الْوَتِينِ》
♦️مرا پسرانى بود، كه به آنان خوانده مى شوم، اما امروز براى من پسرانى نيست.
چهار پسر مانند كركسان بلندي ها كه با بريده شدن رگ حيات يكى پس از ديگرى به مرگ پيوستند.
📋《تَنَازَعَ الْخِرْصَانُ أَشْلاءَهُمْ، فَكُلُّهُمْ أَمْسَى صَرِيعاً طَعِينَ،
يَا لَيْتَ شِعْرِي أَ كَمَا أَخْبَرُوا، بِأَنَّ عَبَّاسا قَطِيعُ الْيَمِينِ》
♦️نيزه ها بر پيكرهايشان ستيزه داشتند، همه آنان با تن مجروح به خاك افتادند.
اى كاش مي دانستم آنچنان است كه خبر دادند، اين كه دست عباسم بريده شده بود.(۱۱)
زنان مدینه نیز دور او جمع مى شدند و می گریستند.
ابوالفرج اصفهانی می نویسد :
📋《فَكَانَ مَروَانُ يَجِيءُ فِيمَن يَجِيءُ لِذَلِكَ، فَلَا يَزَالُ يَسمَعُ نُدبَتَهَا وَ يَبكِي》
♦️حتی مروان بن حکم اموی، از دشمنان اهل بیت نیز با شنیدن سرودههای جانسوز او میگریست.(۱۲)
اما تاریخ وفات ام البنین(س) اطلاع دقیقی در دست نیست.
📚منابع :
۱)بحارالانوار مجلسی، ج۴۳، ص۱۹۲
۲)عمدة الطالب ابن عنبه، ص۳۵۷
۳)تنقیح المقال مامقانی، ج۲، ص۱۲۸
۴)مقاتل الطالبیین ابوالفرج اصفهانی، ص۸۲
۵)اللهوف ابن طاووس، ص۸۸
۶)مثیرالاحزان ابن نمای حلی، ج۲، ص۱۱۲
۷)اللهوف ابن طاووس، ص۱۷۴
۸)شرح الأخبار قاضی نعمان، ج۳، ص۱۸۶
۹)العبّاس بن على(ع) مدرسی، ص۲۴
۱۰)ریاحین الشریعه محلاتی، ج۳، ص۲۹۴
۱۱)سفینة البحار محدث قمی، ج۳، ص۳۰۸
۱۲)مقاتل الطالبیین ابوالفرج اصفهانی، ص۹۰
#بازگشت_کاروان_به_مدینه
#امام_حسین
.
اگر به حامد کاشانی اجازه بدهند قسمتی از عاشورا را پاک کند....mp3
4.82M
🎬 #صوتی #حامد_کاشانی
📌 برگرفته از برنامه اینترنتی #مهلا
📋 اگر به شما اجازه بدهند قسمتی از عاشورا را پاک کنی...
اباعبدالله وقتی داشت بسمت علقمه با کمر خم ، میرفت ، یه چشمش به سمت خیمه های بدونِ #حضرت_عباس بود و یه چشمش به علقمه بود.شاید در فکر بود که؛ این خیمه های بدون عباس چه خواهند شد.؟
مردم ما که داعش رو دیدند ، بهتر میفهمند که سی هزار بی ادبِ وحشی یعنی چی؟
.
حضرت #شریفه بنت الحسن علیهما السلام
تذکر: مطالبی که در رابطه با ایشان بیان شده است را در کتب تاریخی نیافتیم. آنچه که به ما رسیده است از طریق نقل شفاهی می باشد.
حضرت فاطمه صغری علیهاالسلام به لقب (شریفه ) مشهور هستند و در حله مدفون میباشند.
بنابر آنچه که از قدیم اهالی شهر حله، سینه به سینه از گذشتگان خود نقل میکنند، این بانو بعد از گذراندن ایام اسارت و تحمل مصائب آن، با اسراء اهلبیت علیهم السلام به کربلا بازگشته و بعد از مراجعت کاروان از کربلا به طرف مدینه، دو روز بعد از اربعین بر اثر تازیانه ها و شدت مصائب به شهادت رسیده و در حله دفن شدند.
و همچنین آمده ایشان بیستم یا بیست دوم محرم در مسیر شام وقتی براثر خستگی و مصائب روی زمین افتادند ،زیر پای ناقه سواری که با عمد بر روی ایشان با ناقه رفت به شهادت رسیدند.
شیعیان در این سالها معجزات خارق العاده ای مثل شفای بیماریهای صعب العلاج را از صاحب این حرم دیده اند.
بنحوی که حضرت شریفه خاتون سلام الله علیها رابه "دکتور آل الله" و "طبیبة معلولین" لقب داده اند. حرم ایشان در تمامی ایام سال مملو از زائران دلباخته است.
در این شهر مرسوم است که بعد از توسل و گرفتن حاجت، به عنوان عرض تشکر ازین بانوی جلیل القدر با نصب متنهای مختلفی بر در و دیوار حرم از حضرت سپاسگذاری میکنند. هم اکنون، از فاصله ی زیادی قبل از حرم مطهر ایشان، بسیاری از این تشکرات بر در و دیوارها مشاهده میشود.
جالب اینکه در بین امامزادگانکشور عراق بیشترین موقوفه و نذورات را این حرم داشته است که نشان می دهد چقدر حاجتمند را پاسخ داده است
.....................
#حضرت_شریفه_بنت_الحسن علیهماالسلام
شریفه ای که شرف داده ای شرافت را
کریمه ای که بها داده ای کرامت را
قرار بوده که حلّه ، مدینه ای باشد
که وا کنی تو در آن باب استجابت را
نوشته اند به دیوارهای مرقد تو
کریم زاده ،کریمانه داده حاجت را
چقدر نذر و نیاز و چقدر موقوفه
میان حلّه، عَلَم کرده ای سخاوت را
فلج کنار ضریح تو پا شده ،باید
گرفت از مطبت ،فضل خرق عادت را
شبیه قاسم اگر زیر دست و پا رفتی
گمان کنم که عسل ،خوانده ای شهادت را
میان درد ،چه زیبا نموده ای تفسیر
برای حضرت ایّوب، صبر و طاقت را
به لطف حجب و حیا ،دور ماندی از انظار
کشیده ای به رخ کوفیان،نجابت را
میان سلسله ها کم نشد جلالت تو
که ارث برده ای از مجتبی صلابت را
برای تو که عزیز دل حسن بودی
چگونه شرح دهم محنت اسارت را
بگو نداشته ای زیوری به همراهت
دمی که وصف کنم درد عصر غارت را
کنار فاطمه ها در مسیر شام بلا
چشیده ای همه دم تلخی جسارت را
برای کشتن تو پای ناقه لازم نیست
که دیده ای به سر نی، سر امامت را
✍علی مهدوی نسب(عبدالمحسن)
.
.
متن روضه اربعین امام حسین علیه السلام ـ ناشناس
کاروان اربعین سه روز کنار قبر ابی عبدالله عزاداری کردند ، امام سجاد دید اگر این زن و بچه بیشتر بمانند هلاک می شوند .
دستور داد بار شتران را ببندند از کربلا به طرف مدینه حرکت کنند وقتی بارها را بستند ، آماده حرکت شدند همه با ناله و فریاد جهت وداع کنار قبر امام حسین (ع) جمع شدند ، سکینه قبر بابا را در آغوش گرفت ، گریه می کند صدا زد :
اَلا یا کربلا نُودِعکِ جِسماً بَلا کَفَنٍ وَ غُسلٍ دَفِینا
ای زمین کربلا ! بدنی را در تو به ودیعه گذاردیم ، که بدون غسل و کفن مدفون شد .
اَلا یا کربلا نُودِعکِ رُوحاً لِاَحمَدَ وَ الوصِیِّ مَعَ الاَمِینا ۱
ای کربلا کسی را در تو به یادگار نهادیم که او روح احمد و وصی اوست .
نقل می کنند : حضرت رباب آمد خدمت امام سجاد ، گفت : آقا من خواهش از شما دارم آقا به من اجازه بده کربلا بمانم آخر نمی توانم قبر حسین را تنها بگذارم ،حسین زهرا کسی را ندارد ، آنهایی که می گویند : رباب یک سال ماند شب و روز برای مصائب حسین گریه می کرد روزها می آمد در برابر آفتاب می نشست، زیر سایه نمی رفت هر چه می گفتند : اجازه بدهید سایبان درست کنیم زیر سایبان گریه کنید . می گفت : آخر من دیدم بدن حسین زیر آفتاب بود ۲
۱٫ نظری منفرد ، قصه کربلا ، ص ۵۳۱ .
۲٫ سوگنامه آل محمد ، ص ۵۰۰ ، قصه کربلا ، ص۵۴۷ ، کامل بن اثیر ۴/۸۸ .
*************
#وداع_با_کربلا
#بازگشت_به_مدینه
#روضه_اربعین
..........
✅امام سجاد(ع) با دست مبارک خود آنهایی را که برای استقبال از کاروان کربلا آمده بودند، ساکت کرد و آنگاه چنین خطبه خواندند :
📋《الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ مالِكِ يَوْمِ الدِّينِ بَارِئِ الْخَلَائِقِ أَجْمَعِينَ الَّذِي بَعُدَ فَارْتَفَعَ فِي السَّمَاوَاتِ الْعُلَى وَ قَرُبَ فَشَهِدَ النَّجْوَى نَحْمَدُهُ عَلَى عَظَائِمِ الْأُمُورِ وَ فَجَائِعِ الدُّهُورِ وَ أَلَمِ الْفَجَائِعِ وَ مَضَاضَةِ اللَّوَاذِعِ وَ جَلِيلِ الرُّزْءِ وَ عَظِيمِ الْمَصَائِبِ الْفَاظِعَةِ الْكَاظَّةِ الْفَادِحَةِ الْجَائِحَةِ. .......
♦️سپاس خداوندی راست که پرودگار دو جهان است و فرمانروای روز جزا و آفریننده همه مخلوقات.
خداوندی که عقلها قدرت درکش را ندارند، و رازهای پنهان، نزد او آشکار است.
خداوند را به خاطر سختیهای روزگار و داغهای دردناک و مصیبتهای بزرگ و سخت و اندوه آوری که به ما رسید، سپاس میگزارم.
حمد خدای را که ما را با مصیبتهای بزرگ و حادثه بزرگی که در اسلام واقع شد، آزمود.
ای مردم، اباعبدالله(ع) و عترت او کشته شدند و زنانش اسیر، و سر مقدس او را بالای نیزه در شهرها گرداندند، و این مصیبتی است که نظیر و مانندی ندارد.
♦️ای مردم! پس از این مصیبت، کدام یک از مردان شما دلشاد خواهد بود؟
کدام دلی است که از غم و اندوه خالی بماند و کدام چشمی که از ریختن اشک خودداری کند؟
در صورتی که هفت آسمان بر او گریستند و ارکان آسمانها به خروش آمد، زمین نالید و درختان و ماهیان و امواج دریاها و فرشتگان مقرب و همه اهل آسمانها در این مصیبت عزادار شدند.
ای مردم! کدام دلی است که از کشته شدن حسین(ع) نشکند؟
کدام چشمی که بر او نگرید و کدام گوشی که بتواند این مصیبت بزرگ را که بر اسلام وارد شده است، بشنود و کر نشود؟
ای مردم! ما را پراکنده ساختند و از شهرهای خود دور کردند، گویا اهل ترکستان یا کابل باشیم! بی آنکه مرتکب جرم و گناهی شده یا تغییری در دین اسلام داده باشیم.
چنین برخوردی را از گذشتگان به یاد نداریم و این جز بدعت چیز دیگری نیست.
به خدا قسم اگر پیغمبر اکر به جای سفارش به رعایت حال ما خاندانش، فرمان میداد با ما جنگ کنند، بیش از این نمی توانستند کاری بکنند.
انالله و اناالیه راجعون.
مصیبت ما چه بزرگ و دردناک و سوزاننده و سخت و تلخ و دشوار بود.
از خدای متعال خواهانیم که در برابر این مصائب به ما اجر و رحمت عطا فرماید؛ زیرا او قادر و انتقام گیرنده است.(۱)
📚منبع :
۱)اللهوف ابن طاووس، ص۱۷۴
.