eitaa logo
گریزهای مداحی و گریز های مناجاتی
5.5هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
612 ویدیو
835 فایل
گریز زیارت عاشورا ، دعای کمیل و دعای توسل و جوشن کبیر https://eitaa.com/gorizhaayemaddahi
مشاهده در ایتا
دانلود
💠شان نزول سوره انسان ؛ [محبت خدا و ایثار] اگر در زندگی سراسر پند و حکمت پیشوایان دین و انسانهای والا نظری بیاندازیم متوجه می‌شویم که اگر آنها مراتب بالای فضایلی مثل ایثار را به نمایش گذاشته‌اند به جهت همین محبت خداوند بوده است . چنانچه در ماجرای معروف ایثار حضرت علی ،حضرت زهرا،و حسنین :که برای شف یافتن حسنین سه روز روزه نذر کردند و موقع افطار نیازمندی آمد و افطاری خود را به او دادند و خود با آب افطار کردند و شیعه و سنی در بیان شان نزول آیاتی از سوره انسان بدان اشاره کرده‌اند اولین و مهم‌ترین انگیزه برای این ایثار بزرگ محبت خداوند بیان شده است؛ وَ یطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلىَ‏ حُبِّهِ مِسْكِینًا وَ یتِیمًا وَ أَسِیرًا إِ نّمَا نُطعِمُکُم لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِیدُ مِنکُم جَزَاءً وَ لَا شُكُورًا إِنَّا نَخافُ مِن رَّبِّنَا یوْمًا عَبُوسًا قَمْطَرِیرًا و بر دوستى و محبت خدا به فقیر و اسیر و طفل یتیم طعام مى‏دهند و (گویند) ما فقط براى رضاى خدا به شما طعام مى‏دهیم و از شما هیچ پاداش و سپاسى هم نمى‏طلبیم .ما از قهر پروردگار خود به روزى كه از رنج و سختى آن رخسار خلق درهم و غمگین است مى‏ترسیم. 🔺مطابق تفسیر المیزان ترجمه شده است که علامه طباطبایی مرجع ضمیر حبه را خداوند دانسته این در حالیست که طبق برخی از تفاسیر مرجع ضمیر طعام می‌باشد 🤲خداوندا به حقیقت محمد و آل محمد ما را به محبت خودت و دوستانت موفق بدار. ــــــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها 1-- بحار الانوار ج 7، ص 24. 2- امالی صدوق،ص438 3 - ارشاد القلوب ديلمي، باب 49، ص 226. 4--قصص الانبیاء سید نعمت الله جزایری،ص37 5-آیات 8-10 سوره انسان ،ترجمه. 🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺 ۴
. اهمیت و برکات ذکر خدا (منبر ده دقیقه ای )🕙 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّیِّبینَ الطَّاهِرِین‏ «یا اَیُّها الَّذِینَ آمَنُواْ اذْكُرُواْ اللَّهَ ذِكْرًا كَثِیرًا وَ سَبِّحُوهُ بُكْرَةً وَ أَصِیلاً». ملكا ذكر تو گویم كه تو پاكی و خدایی نروم جز به همان ره كه توام راهنمائی همه درگاه تو جویم، همه از فضل تو پویم همه توحید تو گویم كه به توحید سزائی تو حكیمی، تو عظیمی، تو كریمی، تو رحیمی تو نماینده فضلی، تو سزاوار ثنائی بری از رنج و گدازی، بری از درد ونیازی بری از بیم و امیدی، بری از چون و چرائی بری از خوردن و خفتن،‌بری از شرك و شبیهی بری از صورت و رنگی، بری از عیب و خطائی نتوان وصف تو گفتن كه در فهم نگنجی نتوان شبه تو گفتن كه تو در وهم نیایی نبُد این خلق و تو بودی، نبود خلق و تو باشی نه بجنبی نه بگردی، نه بكاهی نه فزایی همه عزی و جلالی، همه علمی و یقینی همه نوری و سروری، همه جودی و جزایی همه غیبی تو بدانی، همه عیبی تو بپوشی همه بیشی تو بكاهی، همه كمّی تو فزایی احدٌ لیس كمثله، صمدٌ لیس له ضد لِمَنْ المُلك تو گویی كه مرآن را تو سزایی لب و دندان «سنائی» همه توحید تو گوید مگر از آتش دوزخ بودش روی رهایی 🔳بیان نکته ای در ماهیت ذکر اگر چه خیلی ها ذکر را به معنای یادآوری و یک امر ذهنی تلقی کرده اند اما باید توجه داشت ماهیت ذکرچنانچه راغب اصفهانی در مفردات ، نوشته است عبارت است از حفظ و نگاهداری معارف و اعتقاداتِ حق در درون جان و ملای رومی در شعر معروفش به این معنی اشاره می کند؛ این قدر گفتیم باقی فکر کن فکر اگر جامد بود رو ذکر کن ذکر آرد فکر را در اهتزاز ذکر را خورشید این افسرده ساز پس معلوم باشد که ذکر از مقوله فکر و یک امر ذهنیِ صِرف نیست بلکه یک امر روحانی است که به قلب و جان انسان مرتبط است. و حقیقت ذكر عبارت است از؛توجه قلبی انسان به ساحت قدسی پروردگار. اگر به ذكر لفظی نیز عنوان ذكر اطلاق می‌شود به دلیل این است كه ذكرهاى زبانى، وجود و حضور خداوند را به انسان تلقين مى‌كند و ضمير او را دگرگون مى‌سازد و سرانجام به ذكر قلبى مى‌انجامد یا اینکه ذكر لفظی از آثار ذكر قلبی است، یعنی گفت‌وگو كردن درباره چیزی ناشی از یاد كردن آن در دل است، و گرنه ذكر حقیقی همان ذكر قلبی و توجّه دل به پروردگار است. 🔳اهمیت ذکر خداوند متعال می‌فرماید:« وَ أَقِمِ الصَّلَوةَإِنَّ الصَّلَوةَ تَنهْى‏ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَ الْمُنكَرِ وَ لَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبرَ». عنکبوت/45 و نماز را برپا دار، كه نماز (انسان را) از زشتیها و گناه بازمى‏دارد، و یاد خدا بزرگتر است. از قرآن شریف به خوبی فهمیده می‌شود كه همه عبادات برای ذكر خداست. اگر به ما دستور است كه نماز بخوانیم و روزه بگیریم و حجّ برویم و انفاق كنیم، همه برای یاد خداست. یعنی در همه حال باید احساس مسئولیت شود. اگر ذكر هم برای احساس مسئولیت نباشد ذكر نیست. مثلاً اگر كسی قرآن می‌خواند ولی بر اساس وظیفه و احساس مسئولیت نباشد اجر ندارد. قرآن مجید می‌فرماید: «أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ‏ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» رعد/28. آگاه باشید دل‌هافقط با یاد خدا آرامش می یابد. امام حسین(ع) در دعای عرفه می‌فرمایند:« مَا ذَا وَجَدَ مَنْ فَقَدَكَ وَ مَا الَّذِی فَقَدَ مَنْ وَجَدَک» چه چیزی یافت کسی که تو را گم کرد و چه چیزی از دست داد کسی که تو را یافت؟! حضرت داود(ع)در مناجات خود عرض می‌كند: «اِلهی اِذا رَأیتَنی اُجاوِزُمَجالِسَ الذّاكِرینَ اِلی مَجالِسِ الغافِلینَ فَاكسِر رِجلِی دُونَهُم فَاِنَّها نِعمَة تُنعِمُ بها عَلَیَّ». پروردگارا اگر روزی دیدی كه من از مجالس ذاكرین به مجالس غافلین می‌روم، پای مرا بشكن تا نتوانم به مجالس غافلین بروم،برای این كه شكستن پایم برای من نعمتی از جانب تو است.۱ در وصایای حضرت علی(ع) به امام حسن مجتبی(ع)هست كه:« یا بُنَیَّ كُنْ لِلّه ذَاكِراً عَلَى كُلِّ حَالٍ».پسرم خدا را در هر حال یاد كن.۲ 🔻 ادامه دارد 👇👇 ۱
🔳 آثار و برکات ذکر الهی آثار و برکات فراوانی بر ذکر الهی مترتب است که فقط به سه مورد اشاره میکنیم؛ ❶شفای قلب خیلی از افراد جامعه همه وسایل زندگی را دارند ولی پژمرده و افسرده هستند و از زندگی خود راضی نیستند و آرام و قرار ندارند. اینگونه افراد فکر می‌کنند که اگر نیاز مادی آنها برطرف شود آرامش به سراغ آنها خواهد آمد و حال آنکه نیازهای روحی را نمی‌توان با امکانات مادی برطرف کرد و چون به بُعد روحی زندگی توجه ندارند دل‌هایشان بیمار می‌شود، حال اگر بخواهیم از این بیماری نجات پیدا کنیم بهترین و تنهاترین راه، یاد خداست. حضرت علی (ع) : «ذِكْرُ اللَّهِ دواءُ اِعلالِ النُّفوس». یاد خدا داروی بیمار های نفوس است.۳ «اِنَّ اللهَ سُبْحانَهُ جَعَلَ الذِّکْرَ جَلاءً لِلْقُلُوبِ...؛ همانا خداوند سبحان، ذکر را جلا و صفای دل‌ها قرار داده است....»۴ ❷قدرت ایمان از آیات و روایات فراوانی می توان این معنا را اثبات کرد که ذکر الهی موجب قدرت ایمانی و روحی است چنانچه فرمود: إِنَّ الَّذينَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا فَلا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُون‏. احقاف/۱۳. یکی از جاهایی که قدرت ایمان کارایی خود را نشان می دهد در سختی ها و مصیبت هاست که انسانی که جانش با ذکر خدا قوی شده است خوف و حزنی در او کارگر نیست و او اهل استقامت در سختیهاست. حضرت علی(ع)می‌فرمایند:«مُدَاوَمَةُ الذِّكْرِ قُوتُ الْأَرْوَاح‏». تداوم و پایداری ذکر نیروی جانهاست.۵ ❸رهایی از شیطان یکی از مهم‌ترین ثمرات ذکر خدا، مصون ماندن از مکر فریبنده شیطان است که می‌خواهد بال پرواز به سوی خوبی‌ها را بشکند و در منجلاب دنیا زمین‌گیر کند و با یاد خداست که بینی شیطان به خاک مالیده می‌شود. إِنَّ الَّذِينَ اتَّقَوْا إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِنَ الشَّيْطَانِ تَذَكَّرُوا فَإِذَا هُمْ مُبْصِرُونَ چون اهل تقوا را از شیطان وسوسه و خیالی به دل فرا رسد همان دم خدا را به یاد آرند و همان لحظه بصیرت و بینایی پیدا کنند.اعراف/۲۰۱. با ذكر خداوند متعال انسان راحت است و شیاطین از او دور می‌شوند. اما كسی كه از خداوند متعال دور است همیشه ناراحت است و كمبودی دارد. خداوند متعال می‌فرماید:« وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْری فَإِنَّ لَهُ مَعیشَةً ضَنْكاً وَ نَحْشُرُهُ یوْمَ الْقِیامَةِ أَعْمى». و هر كس از یاد من روى گردان شود، زندگى (سخت و) تنگى خواهد داشت و روز قیامت، او را نابینا محشور مى‏كنیم‏.طه/۱۲۴. همچنین اگر كسی از یاد خدا روی گرداند همیشه با شیاطین خواهد بود. خداوند متعال می‌فرماید: «وَ مَنْ یعْشُ عَنْ ذِكْرِ الرَّحْمنِ نُقَیضْ لَهُ شَیطاناً فَهُوَ لَهُ قَرینٌ ». و هر كس از یاد خدا روى‏گردان شود شیطان را به سراغ او میفرستیم پس همواره قرین اوست‏.زخرف/۳۶. شیاطین انسان غافل را خواهند گرفت و دنیاگرا خواهد شد. اگر انسان به یاد خدا نباشد حسود و متكبر و مغرور، معجب خواهد بود و همیشه رذائل، او را در ناراحتی و نا آرامی فرو خواهد برد. البته مصادیق ذكر زیاد است یكی از مصادیق ذكر دعا نمودن است. یكی از مصادیق ذكر نماز خواندن است و یكی از مصادیق ذكر عبارت است از ذكر فضایل اهل 🔻 ادامه دارد 👇👇 ۲
💠داستان؛ چهل بار بگو اینجا قم است!!! آیت الله مظاهری در كتاب جهاد با نفس نوشته‌اند:«یكی از خویشان ما به نام سرهنگ مظاهری در زمان طاغوت یك وقت رئیس شهربانی قم بود. به من گفت آقای حاج انصاری كه آن‌وقت از وعاظ مشهور قم بود خیلی مرد عجیبی است. روزی در خیابان جلو مرا گرفت و گفت با فلانی! نماز صبح می‌خوانی؟ گفتم آری. فرمود:«تسبیح به دست بگیر و چهل بار بگو این‌جا قم است، این‌جا قم است.» راستی این سخن خیلی عالی است. اگر انسان هر روز چند بار بگوید خداوند حاضر و ناظر است بسیار تأثیر دارد. و یا اگر بگوید این‌جا دنیا است، این‌جا دنیا است خیلی تأثیر دارد. ذكر الهی موقعیت و حضور الهی را دانستن و از قید اسارت رهاشدن است. خداوند متعال می‌فرماید: ذكر خدا را زیاد نمایید. یعنی در تمام حركات و افعال‌تان و در هر امر و نهی، خداوند متعال را حاضر و ناظر بدانید و رضای خدا را جست‌وجو كنید . همه‌جا را محضر خدا بدانید. اگر با ذكر خداوند متعال باشیم شیاطین از ما دور می‌شوند و از شرّ شیاطین آسوده می‌شویم. 💠داستان؛ ذکر مرغان سحر سعدی گوید: یک شب از آغاز تا انجام، همراه کاروانی حرکت می‌کردم. سحرگاه کنار جنگلی رسیدیم و در آنجا خوابیدیم. در این سفر شوریده دلی (مجذوب حق شده) همراه ما بود، نعره از دل برکشید و سر به بیابان زد، و یک نفس به راز و نیاز پرداخت. هنگامی که روز شد به او گفتم: این چه حالتی بود که دیشب پیدا کردی؟ در پاسخ گفت: بلبلان را بر روی درخت و کبک‌ها را بر روی کوه، قورباغه‌ها را در میان آب و حیوانات مختلف را در میان جنگل دیدم، همه می‌نالیدند، فکر کردم که از جوانمردی دور است که همه در تسبیح باشند و من در خواب غفلت. 💠داستان؛ در آرزوی اعمال صالح تعدادی از فقراء مدینه نزد پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم آمدند و گفتند: ثروتمندان کارهای خیر مانند آزاد کردن بندگان، صدقه دادن، حج به جای آوردن و… انجام می‌دهند که ما قادر بر انجام آن‌ها نیستیم (و در نتیجه اجر ایشان بیش از ما می‌باشد.) پیامبر فرمودند: کسیکه صد مرتبه الله اکبر بگوید، بیش از ثواب آزاد کردن صد بنده برایش ثبت می‌شود. ➖کسیکه صد مرتبه (سبحان الله) بگوید، بهتر از حج بر او پاداش نوشته می‌شود. ➖کسیکه صد مرتبه (الحمد الله) بگوید، بهتر از دادن صد اسب با تجهیزات کامل در راه خدا می‌باشد. ➖کسیکه صد مرتبه ذکر (لا اله الا الله) بگوید، بهترین مردم در روز قیامت است!! ثروتمندان مدینه که این خبر را شنیدند، آن‌ها نیز به دستورات عمل کردند. فقراء مجدداً نزد پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم آمدند و گفتند: ثروتمندان هم به دستور شما عمل نمودند! فرمود: این لطف و فضل خداوندست، به هر کس بخواهد عطاء می‌کند. 💠 داستان ذکرهای شبانه فاطمه زهرا(س) شبی حضرت زهرا (س)رختخواب خود را پهن کرده بود و می‌خواست بخوابد که حضرت رسول (ص) بر وی وارد شد ،و فرمود :ای فاطمه ، نخواب مگر اینکه چهار عمل بجا آوری :اول آنکه قرآن را ختم کنی، دوم اینکه پیامبران را شفیعان خود گردانی ، سوم اینکه مؤمنین را از خود خوشنود کنی ، چهارم اینکه حج و عمره بجا آوری. حضرت این را فرمود و مشغول نماز شد. حضرت زهرا (س) صبر کرد تا نماز خود را تمام کرد .سپس فرمودند :یا رسول الله به چهار چیز امر فرمودی که من در این وقت ،قدرت ندارم آن‌ها را انجام دهم. حضرت تبسم کرد و فرمود : ⇤هر گاه سه مرتبه قل هو الله احد بخوانی مثل آن است که ختم قرآن کردی ⇤ و هر گاه صلوات بفرستی بر من وبر پیامبران قبل از من،در روز قیامت ما شفیعان تو خواهیم بود ⇤و هر گاه برای مؤمنین استغفار کنی همه آنان از تو خشنود می‌شوند ⇤ و هر گاه بگویی «سبحان الله و الحمدالله و لا اله الا الله و الله اکبر »،مثل آن است که حج و عمره انجام دادی .۶ 🔷نکته ؛ وصیت حکیمانه لیلی به مجنون حضرت آیة الله جوادی آملی در كتاب اسرار عبادات صفحه ۹۴ نقل می‌كند كه نظامی گنجوی در خمسه‌اش جریان عشق حقیقی و عشق مجازی را بیان می‌كند و می‌گوید: در پایان امر كه لیلی مریض شد، به مادرش وصیت نمود كه پیام مرا به مجنون برسان و به او بگو: «اگر خواستی به كسی علاقه پیدا كنی، به موجودی كه با یك تب از بین می‌رود دل مبند.» حیف است كه انسان به متغیر دل ببندد. انسان باید فقط به خدای بزرگ دل ببندد و علاقه‌مند شود. ــــــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱.محجه البیضا، ج۲،ص ۲۷۰ ۲.امالی طوسی ،ج۸،ص۸ ۳.غرر الحکم، ص۱۸۸. ۴.نهج البلاغه،خطبه۲۲۲. ۵.تصنیف غرر الحکم،ص۱۸۹ ۶.بهجه،ج ۱ص ۳۰۴ 🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺 ۳
🎴 [جلسه‌ی نهم] 👈🏼 فیش منبرهای 📚 مطالب مطرح شده: ۱. خاک‌سپاری شبانه ۲. سخنان بی‌بی در مسجد و در بستر ۳. در خطبه‌ی خود، اشاره به بدعت و تباهی و ظلم کردند ۴. عیادت سیاسی مهاجمان ۵. براساس دشمنان فاطمه زهرا علیهاالسلام ۶. جراحاتِ شدیده‌ی حضرت زهرا علیهاالسلام 🔆
. شیعتنا خلقوا من فاضل طینتنا یفرحون لفرحنا و یحزنون لحزننا 🔻 میگوید: بخدمت امام صادق علیه‌السلام رسیدم وعرض کردم: جُعِلْتُ فِدَاك یَابنَ رَسُولِ الله إنِّی لَأَغْتَمُّ وَأحْزَنُ مِنْ غَیْرِ أَنْ أَعْرِفَ لِذَلِك سَبَباً. 📝 فدایتان شوم ای فرزند رسول خدا! من گاهی غمگین و محزون می شوم بدون آنکه علت و سببی برای آن بدانم. حضرت فرمودند: إنَّ ذَلِك الحَزَنَ‏ وَ الفَرَحَ یَصِلُ إِلَیْکُمْ مِنَّا إِذَا دَخَلَ عَلَیْنَا حَزَنٌ‏ أَوْ سُرورٌ کَانَ ذَلِك دَاخِلًا عَلَیْکُمْ لِأَنَّا وَإیَّاکُمْ مِنْ نُورِ الله عَزَّوجَلَّ فَجَعَلَنَا وطِینَتَنَا وَطِینَتَکُمْ وَاحِدَهً. 📝 این حزن ویا سروری که بشما میرسید ازسوی ماست. هرگاه ما محزون یا مسرور شویم این حزن وسرور برشما نیز واردمیشود. زیرا ما و تنها شما از نورالهی هستیم وخدا طینت ما وطینت شما را یکی خلق کرد. 📚علل الشرائع، ج۱،ص٩٤ 🔆