eitaa logo
گریزهای مداحی و گریز های مناجاتی
5.5هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
612 ویدیو
835 فایل
گریز زیارت عاشورا ، دعای کمیل و دعای توسل و جوشن کبیر https://eitaa.com/gorizhaayemaddahi
مشاهده در ایتا
دانلود
4_6028201794977401774.mp3
6.6M
یابن الحسن به حرمت شاه نجف مرا آماده ورود به ماه خدا کنید. 🎙
401-01-13 momeni amadegi baraye vorud be mah ramezan~1.mp3
8.49M
🔖منبر کامل 🔖 💠آداب ورود به ماه مبارک رمضان 💠 فروردین ۱۴۰۱ 🔷جلسه اول 🕌 حرم حضرت معصومه سلام الله علیها
401-01-14 rafiee falsafeh ruze - ahamiyat ramezan va quran 01 RA~1.mp3
8.69M
🔖منبر کامل 🔖 💠فلسفه روزه 💠 فروردین ۱۴۰۱ 🔷جلسه اول 🕌 حرم حضرت معصومه سلام الله علیها
. 🔷 وزغ بن وزغ 👈🏼 در اين روز(یکم ماه رمضان) در سال ۶۵ ه’ مروان بن حكم در سن ۸۱ سالگى در دمشق به دركات جحيم شتافت، و مدت خلافت او ۹ ماه بود. مروان پسر حكم بن ابى العاص بود و به «وزغ بن وزغ» ملقب گرديده بود. حاکم در «مستدرک» از طریق عبدالرحمن بن عوف این روایت را نقل کرده که در مدینه براى هیچ کس کودکى متولّد نمى شد مگر اینکه پیش پیامبر(صلى الله علیه وآله) مى آوردند و [حضرت براى او دعا مى فرمود] پس مروان بن حَکَم را نزد حضرت آوردند؛ حضرت فرمود: «هو الوزغ ابن الوزغ، الملعون ابن الملعون»؛ (او وزغ فرزند وزغ و ملعون فرزند ملعون است). مروان در عداوت با خدا و پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله و اهل بيت عليهم السّلام خصوصاً أمير المؤمنين عليه السّلام از زمان عثمان تا آخر ايام خود بسيار كوشيد. بعد از آنكه عثمان او و پدرش حكم را از طائف بر خلاف امر پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله به مدينه باز گردانيد، خمس افريقيه را به مروان داد و فدك را هم به او واگذار كرد و او را وزير و كاتب خود قرار داد. او در ايام خلافت عثمان فتنه‌ها بپا كرد. در جنگ جمل تيرى زد و طلحه را كشت و بعد از فتح هنگامى كه اسير شد حسنين عليهماالسّلام را شفيع قرار داد و أمير المؤمنين عليه السّلام او را رها كرد. به حضرت عرض كردند: از او بيعت بگير. فرمود: همانا دست او دست يهودى است، چه اينكه يهود به مكر و حيله معروفند. بعد از آن كه مروان به معاويه پيوست هر گاه حكومت شهرى به او داده مى شد، در ترويج سب أمير المؤمنين عليه السّلام مجّد و مصّر بود. او در مدينه هر جمعه بر منبر پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله بالا مى رفت و در حضور مهاجرين و انصار أمير المؤمنين عليه السّلام را سب مى كرد. مروان بعد از هلاك شدن يزيد به جاى وى نشست، و همسر او را به عقد خود در آورد و نه ماه خلافت كرد. همسر يزيد زهرى در غذاى او ريخت كه لال شد و آخر الامر متكا بر دهان او گذاشت، و با كنيزان روى آن نشستند تا اينكه در اول ماه رمضان به درك واصل شد. .
. ‍ 🔴بخش اول سخنان عميق هميشه جلب توجه می كند. لذا نقل يك سخن مناسب ازآيات و روايات و سخن بزرگان ، یکی از بهترين روشهای شروع مجلس است. و اين يك نوع حسن ابتداي محتوايي است. نمونه از آیات قرآن 1⃣ يا أَيُّهَا الْعَزيزُ مَسَّنا وَ أَهْلَنَا الضُّرُّ وَ جِئْنا بِبِضاعَةٍ مُزْجاةٍ فَأَوْفِ لَنَا الْكَيْلَ وَ تَصَدَّقْ عَلَيْنا إِنَّ اللَّهَ يَجْزِي الْمُتَصَدِّقين. يوسف،88. («اى عزيز! ما و خاندان ما را ناراحتى فراگرفته، ومتاع كمى باخود آوردهايم؛ پيمانه رابراى ما كامل كن؛ و بر ما تصدّق وبخشش نما، كه خداوند بخشندگان را پاداش مىدهد!») 2⃣ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذي هَدانا لِهذا وَ ما كُنَّا لِنَهْتَدِيَ لَوْ لا أَنْ هَدانَا اللَّه. اعراف،43.(ستايش خدايى را كه ما را بدين[راه] هدايت نمود، و اگر خدا ما را رهبرى نمىكرد ما خود هدايت نمىيافتيم.) 3⃣ رَبِّ اشْرَحْ لي صَدْري وَ يَسِّرْ لي أَمْري وَ احْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِساني يَفْقَهُوا قَوْلي. طه، 25ـ 28. (پروردگارا، سينهام را گشاده گردان، و كارم را براى من آسان ساز، و از زبانم گره بگشاى، [تا] سخنم را بفهمند،) ♨️نمونه ای از روایات 1⃣ یَا دَائِمَ الْفَضْلِ عَلَى الْبَرِیَّهِ یَا بَاسِطَ الْیَدَیْنِ بِالْعَطِیَّهِ یَا صَاحِبَ الْمَوَاهِبِ السَّنِیَّهِ، صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ خَیْرِ الْوَرَى سَجِیَّهً وَ اغْفِرْ لَنَا یَا ذَا الْعُلَى فِی هَذِهِ الْعَشِیَّهِ مفاتيح الجنان، اعمال شب جمعه. (اى خدايى که فضل و کرمت بر خلق دايم است و دو دستعطا و بخششت به جانب بندگان دراز است اى صاحب بخششهاى بزرگ، درود فرست بر محمد و آلش که در اصل خلقت و فطرت بهترين خلقند اى خداى بلند مرتبه در همين شب گناه ما را ببخش.) 2⃣ «الحمدُ للهِ الذی جَعَلنَا مِنَ المُتَمَسِّكِینَ بِوِلایَةِ اَمیرِالمُؤمِنین وَ الاَئِمَّةِ عَلَیهِمُ السلام» مفاتيح الجنان، اعمال روز غدير. (سپاس خداي را كه ما را از جمله درآويختگان به ولايت اميرالمومنين علي و ائمه عليهم السلام قرار داد.) 3⃣ سلمان می فرماید:حضرت زهرا سلام الله علیها کلامی به من آموخت که حضرت رسول صلی الله علیه و آله به او آموخته بود که صبح و شام آنرا می خواند.حضرت زهرا سلام الله علیهافرمودند: اگر می خواهی دردنیا هرگز به تب گرفتار نشوی مداومت کن بر این دعا: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ بِسْمِ اللَّهِ النُّورِ بِسْمِ اللَّهِ نُورِ النُّورِ بِسْمِ اللَّهِ نُورٌ عَلَى نُورٍ بِسْمِ اللَّهِ الَّذِي هُوَ مُدَبِّرُ الْأُمُورِ بِسْمِ اللَّهِ الَّذِي خَلَقَ النُّورَ مِنَ النُّورِ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي خَلَقَ النُّورَ مِنَ النُّورِ وَ أَنْزَلَ النُّورَ عَلَى الطُّورِ فِي كِتابٍ مَسْطُورٍ فِي رَقٍّ مَنْشُورٍ بِقَدَرِ مَقْدُورٍ عَلَى نَبِيٍّ مَحْبُورٍ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي هُوَ بِالْعِزِّ مَذْكُورٌ وَ بِالْفَخْرِ مَشْهُورٌ وَ عَلَى السَّرَّاءِ وَ الضَّرَّاءِ مَشْكُورٌ وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِين. مفاتيح الجنان بعد از دعاي توسل.(به نام خداوندي که نور است به نام خداوندي که نور نور است به نام خداوندي که نور است بالاي نور به نام خداوندي که فقط تدبير کننده کارها است به نام خداوندي که نور را از نور آفريد ستايش خدايي که نور را از نور آفريد نور را بر کوه طور فرو فرستاد در ميان نامه نوشته شده در کاغذ و ورقه گشوده به اندازه معين بر پيامبر دانشمند ستايش مخصوص خدايي است که به عزت ياد شده و به فخر مشهور است و بر خوشي و ناخوشي سپاس گذارده است. حضرت سلمان فرمود: چون اين دعا را از حضرت فاطمه س آموختم به خدا قسم به بيش از هزار نفر از اهل مکه و مدينه که به تب مبتلا بودند آموختم پس همه يه اذن خداي تعالي شفا يافتند.) حليه التقين، ص۱۵۱، منتهي الامال: ص ۱۶۳. 💠💠💠💠💠💠💠💠💠 .👇
گریزهای مداحی و گریز های مناجاتی
. ‍#چگونه_شروع_کنیم ❓ #روش_مداحی #آغاز_سخن_با_آيات_و_روايات_و_سخن_بزرگان 🔴بخش اول سخنان عميق هميشه
. 🔴بخش دوم ✅نمونه ای از سخنان بزرگان 1⃣ صلوات نامه خواجه نصیر طوسی: «اللّهم صلّ و سلّم و زد و بارك عَلى صاحب الدعوة النبوية، والصولة الحيدرية والعصمة الفاطمية والحلم الحسنية، والشجاعة الحُسينية» صلوات نامه، خواجه نصير طوسى. (خدايا! درود و سلام فراوان و پر بركت بفرست بر صاحب دعوت نبوى و صلابت حيدرى و عصمت و پاكى فاطمى و بردبارى و صبر حسنى و شجاعت حسينى.)در بعضي منابع در ادامه آمده (و العباده السجاديه و المآثر الباقريه و الآثار الجعفريه و العلوم الكاظميه و الحجج الرضويه و الجود التقويه و النقاوه النقويه و الهيبه العسكريه و الغيبيه الالهيه، الحجه الغائب المهدي) 2⃣ شعرجامی: «سَلامٌ عَلی آلِ طه وَ یاسین/سَلامٌ عَلی آلِ خَیرِ النَّبِیّین ـ سَلامٌ عَلی روضَةٍ حَلَّ فیها/اِمامٌ یُباهی بِهِ المُلکُ وَ الدِّین» دو بيت اول شعري از جامي. معنا: «سلام بر آل طه و ياسين و سلام بر خاندان بهترينِ پيامبران. سلام بر آن حريمی که امامي که تمام عالم و اديان الهي به او افتخار مي کنند در آن دفن شده.» : مقام معظم رهبری می فرمایند: «اگر آغاز مجلس را با اخلاق و سياست و معارف و آداب معاشرت و اينگونه شعرها پر كنيد، فوق العاده خواهد بود. چون اين اشعار به ميزان بسيار زيادي در بالا بردن سطح فرهنگ جامعه مؤثر است.» بيانات مقام معظم رهبري در ديدار با مداحان 20/11/66. 💠💠 .
6329316581906.mp3
35.11M
شب اول مناجات خوانی ماه مبارک رمضان 📆 چهارشنبه ۲ فروردین ماه ۱۴۰۲ 🔊 حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضوانی
. 🔴 افراد مؤمن قبل از ظهور امام مهدی (عج) مورد تمسخر و انکار و خواری واقع می شوند! 🔻 پیامبر (ص): و زمانی خواهد آمد که مومن در آن زمان از گوسفند زبون تر خواهد بود. 📚 نهج الفصاحه، ج 2، ص 645 📚 روزگار رهایی، ص 354 🔻 امام علی (ع): امر خدا واقع نمی شود، مگر بعد از آنکه شما مومنان در میان مردان از مردار هم خوارتر و زبون تر باشید و آن هنگامی است که یک ضربت با شمشیر برای مومن از به دست آوردن یک درهم از طریق حلال آسان تر باشد. 📚 منتخب الاثر، ص 314 📚 روزگار رهایی، ص 364 🔻 امام علی (ع): در چنین روزگاری چیزی از شما باقی نمی ماند مگر ته مانده ای همانند ته مانده ی دیگ غذایی که خورده اند و یا باقیمانده ای که در کیف دستی باقی می ماند. اینان همانند پوستی که دباغی می شود، شما را مالش و همانند گندمی که در خرمن کوبیده می شود، شما را فشار می دهند. اینان مومن را از میان شما برای زجر دادن همانند پرنده ای که دانه ی چاق تر را انتخاب می کند، بیرون می کشند. 📚 نهج البلاغه، خطبه 107، ص 239 🔻 امام باقر (ع): آن فرجی که شما انتظار می کشید، واقع نمی شود مگر بعد از آنکه شما چون بز ذبح شده باشید که دیگر قصاب اعتنا نمی کند که دست به کدام عضو آن بزند. آری ستمگران شما را ارجی نمی نهند و شما پناهگاهی پیدا نمی کنید که امر خود را به او مستند سازید. 📚 بحار الانوار، ج 52، ص110 و 264 📚 روزگار رهایی، ص 374 🔻 امام صادق (ع): در آن زمان می بینی که پیروان همه ادیان تحقیر می شوند و حتی هر کس که یک فرد دیندار را دوست داشته باشد، مردم ارتباط با او را تحریم می کنند و از خود می رانند. 📚 بشارة الاسلام، ص 132 🔻 رسول خدا (ص): در آن وقت قلب مومن درونش آب می شود، مثل آب شدن نمک در آب. زیرا منکرات را می بیند و قدرت جلوگیری و تغییر آن را ندارد. مومن در میان آنها با ترس و لرز راه می رود، که اگر حرف بزند، او را می خورند و اگر ساکت شود، دق مرگ می شود. 📚 الزام الناصب، ص 182 📚 روزگار رهایی، ص 355 🔻 امام صادق (ع): مومن در آن زمان محزون و مورد تحقیر قرار می گیرد. او نمی تواند که منکرات را جز در دلش انکار کند و در معرض هر نوع تحقیری قرار می گیرد. 📚 الزام الناصب، ص 183 📚 روزگار رهایی، ص 382 🔻 امام صادق (ع): برای شما زمانی پیش می آید که از افراد متدین کسی نجات نمی یابد، به جز افرادی که مردم آن ها را ابله تصور کنند و آن ها صبر و شکیبایی داشته باشند بر آنان که آنها را ابله و بی خرد بخوانند. 📚 اصول کافی، ج 2، ص 117 ❌ ای منتظران و معتقدان به ظهور امام زمان (عج)، اگر از جانب دنیا انکار و تحقیر و تمسخر می شوید، این یک امر کاملا طبیعی می باشد! شما بیدارید و آنها غافلند! شما روشنید و آنها خاموش! تعداد زیادشان شما را به شک نیندازد که همیشه کثرت جمعیت را ابلهان تشکیل داده اند. فکر می کنند کار و زندگی روزمره اصل ماجراست؛ در حالی که نمی دانند خودشان در اعماق غفلت هستند! اصل ماجرا خدا و آخرت و امام مهدی (عج) است. انکار اطرافیان را به انگیزه خود تبدیل کنید و با شدت بر خلاف جهت آب شنا کنید. اگر پیرو ظلم نباشید و ثابت قدم بمانید، شما پیروزید و آن ها محو خواهند شد. ❌ تصور کنید در زمان نوح چند نفر مؤمنان را تمسخر می کردند و فکر کار روزمره شان بودند و فکر می کردند کار خودشان درست است و یک پیرمرد و چند فقیر اطرافش را دیوانه می دانستند، اما قضیه برعکس شد... آن ها الان کجای تاریخ اند؟! .............. 🔴دل‌های با ایمان مهمترین ویژگی یاران امام زمان که مانند شاه کلید، قفل‌های بستهٔ همه مسائل را باز می‌کند، ایمان عمیق و استواریست که: همت را بر می‌انگیزد، گام‌ها را استوار می‌کند، دل‌ها را قوّت می‌بخشد و مانع لرزش قلوب در حوادث عجیب و فتنه‌های آخرالزمان می‌شود امام صادق فرمودند: «آن‌ها (گنجینه‌ها) مردانی هستند که دل‌هایشان مانند پاره‌های آهن است؛ هیچگونه تردیدی در آن‌ها راه ندارد؛ در اعتقادشان به خدا از صخره و سنگ محکمترند.»*1 حضرت، مؤمن‌ترین افراد را براى برقراری حکومت جهانى خود انتخاب می‌کند. اگر قصد یاری حضرت را داری باید از هر فرصتی برای تکمیل و تقویت ایمانت استفاده کنی. ظهور، نامشخص اما نزدیک است. مبادا با تعلّل و سهل انگاری، فرصت یاری حضرت را از دست بدهی! مبادا به خودت بیایی و ببینی در لشکر دشمن و در مقابل حضرت ایستاده‌ای 📖 امام صادق فرموده‌اند: «ایمان خود را قبل از ظهور تکمیل کنید، چون در لحظات ظهور ایمان‌ها به سختی مورد امتحان و ابتلاء قرار می‌گیرند.»*2 📚1.بحارالانوار، علامه مجلسی، ج52،ص308 2.كمال الدين و تمام النعمة، ج‏ 1،ص18 .
. ✅ شرح دعای روز اول👇👇👇 در اين دعا از خداوند مي‌خواهيم كه روزه ما را در زمرة روزه‌ روزه‌داران واقعي قرار دهد. مرحوم حضرت آيت الله ميرزا جواد ملكي تبريزي (ره) در كتاب «المراقبات» روزه و روزه دار را به اقسامي تقسيم مي‌فرمايد؛ ايشان سه نوع روزه را ذكر مي‌كنند كه در حقيقت اين سه حالت، مانند سه درجه براي روزه محسوب می شوند و ما بايد با تلاش و مسألت از درگاه خداوند سبحان سعي كنيم از روزه حالت اول به سوي روزه حالت سوم حركت كنيم. اين عالم ربانی اولين درجه را روزه عوام مي‌نامند؛ اين روزه با خودداري از مبطلات روزه كه فقها در رساله‌هاي عمليه خود نوشته‌اند تحقق مي‌يابد. دومين قسم، روزه خواص است؛ در اين حالت روزه‌دار علاوه بر رعايت مسائل فقهي روزه و پرهيز از مبطلات روزه، از انجام هر عمل حرام و حتي مكروه خودداري مي‌كند و بدون ارتکاب به غيبت و تهمت و ديگر گناهان قلبي يا جوارحي از ياد خدا غافل نمي شود. سومين حالت، روزه خواص خواص مي‌باشد؛ در اين نوع، روزه ‌دار حتي از امور حلالي كه او را از ياد خداوند متعال دور مي‌کند نيز اجتناب مي ورزد و فقط مشغول ياد خداست و در واقع بالاترين درجة روزه، روزة كسي است كه آني از ياد خداوند غافل نگردد و روزه‌اش خاصّ الخاص باشد. سپس ايشان به ذكر انواع روزه‌داران مي‌پردازند و آنان را به پنج گروه تقسيم مي‌كنند: گروه اول آنانكه از روي عادت يا براي ريا يا خوشامدِ مردم يا منافع دنيوي و يا... روزه مي‌گيرند. دسته دوم، آنانكه علاوه بر دلايل گروه اول،کمی هم ترس از مجازات و اميد به پاداش الهي دارند. سومين گروه، فقط بخاطر ترس از مجازات يا رسيدن به ثواب الهي روزه مي‌گيرند. دسته چهارم علاوه بر خوف از عِقاب و رجاء به ثواب، قصد جلب رضايت خداوند را نيز دارند. پنجمين گروه، آنانند كه فقط براي رضايت و نزديكي به خداوند متعال روزه مي‌گيرند. بايد از خدا مسألت كنيم كه در زمرة گروه پنجم باشيم و خالصاً لِوَجْه الله و فقط به نيت تقرّب روزه بگيريم. (المراقبات ، صفحات 200 تا202) در فراز دوم اين دعا، توفيق قيام و شب زنده‌داري را از خداوندمتعال مسألت مي‌كنيم؛ قرآن كريم به رسول گرامي اسلام (ص) دستور شب زنده داري مي‌دهد و مي‌فرمايد: « قُمِ اللَيْلَ اِلّا قَليلاً ؛ شب را ـ بجز اندكي ـ بيدار باش».(سوره مباركه مزمل ، آيه 2) در اين زمينه دستورات مستحبي اسلام جهت عبادت و اقامه نماز در دل شب بركسي پوشيده نيست. حضرت امام صادق (ع) می فرمايند: « شَرَفُ المؤمِنِ صَلاةُ اللَيْلِ ؛ نماز شب مايه شرافت و والايي انسانِ مؤمن است.»(ثواب الاعمال ، ص122) ابوبصير از آن حضرت نقل مي‌كند كه فرمودند: «نماز شب مايه سلامتيِ بدن، خشنوديِ خداوند، متمسّك به اخلاق پيامبران شدن و در مَعرَضِ رحمت الهي قرار گرفتن است.» (همان ، ص123) در دعاي روز اول ماه مبارک رمضان، توفيق قيام در شب را از خداوند متعال درخواست مي‌كنيم تا از شب زنده‌داران محسوب شويم. فراز ديگري از دعاي اين روز، بيداري از خواب غفلت را مورد توجه قرار داده است. غفلت از بزرگترين دردهاي روحي و از سخت‌ترين موانع در راه سلوك به سوي خداوند است. غفلت، انسان را از بالاترين درجات به پايين‌ترين دركات تنزل مي دهد، لذا همواره بايد از خدا بخواهيم كه در زمره غافلين نباشيم. قرآن كريم در وصف اين گروه آيه عجيبي دارد: «وَ لَقَدْ ذَرَ أنا لِجَهَنَّمَ كثيراً مِنَ الجِنّ والاِنْسِ لَهُمْ قلوبٌ لا يَفْقَهونَ بِها و سهم اَعْيُنٌ لا يُبْصِرونَ‌بِها و لَهُمْ اذانٌ لا يَسْمَعونَ بِها اولئِكَ كَالْاَنعامِ بَلْ هُم اَضَلُّ اولئِكَ هُم الغافِلون» (سوره مباركه اعراف ، آيه 179) خداوند متعال در اين آيه شريفه غافلان را گمراهتر و پايين‌تر از چهارپايان معرفي مي‌كند و براي آنان ويژگي‌هايي را بر می شمرد؛ اينكه آنها (غافلان) با دلهايشان فهم نمي‌كنند؛ با ديدگانشان (حقايق را) نمي‌بينند و با گوش‌هايشان (حرف حق را) نمي‌شنوند و جايگاه چنين كساني را جهنم معرفي مي‌فرمايد. در روايات زيادي به موضوع «غفلت» و عوامل و نشانه‌هاي آن اشاره شده است كه فقط به چند نمونه از آن ها اشاره مي‌كنيم: 1)حضرت امام باقر (ع) فرمودند: «از غفلت دوري كن زيرا مايه قساوت قلب است» (بحارالانوار، ج 78، ص164) 2)رسول گرامي اسلام (ص) فرمودند: «غافلترين مردم كسي است كه از دگرگوني‌هاي دنيا پند نگيرد.» (همان، ج 74، ص113) 3)اميرالمؤمنين(ع) فرمودند: «با مداومت بر ياد خدا از غفلت دوري كن» (غرر الحکم، ص 189) 4)حضرت علي(ع) فرمودند: «مستيِ غفلت و غرور از مستيِ شراب‌ها بدتر است.» (همان، ص 266) 5)لقمان حكيم به فرزندش فرمود: «غافل دو علامت دارد: سرگرمي، حواس پرتي و فراموشي» (بحار الانوار، ج 69، ص206) 📚 برگرفته از کتاب "تا آسمان" اثر دکتر حسین محمدی فام https://eitaa.com/gorizhaayemaddahi/4462