eitaa logo
گریزهای مداحی و گریز های مناجاتی
3.8هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
564 ویدیو
801 فایل
گریز زیارت عاشورا ، دعای کمیل و دعای توسل و جوشن کبیر https://eitaa.com/gorizhaayemaddahi
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ ۱ روز تا قال رسول الله صل الله علیه و آله: یا معشر المسلمین لیبلغ الشاهد الغائب، اوصی من آمن بی و صدقنی بولایة علی، الا ان ولایة علی ولایتی و ولایتی ولایة ربی، عهدا عهده الی ربی و امرنی ان ابلغکموه. ای مسلمانان! حاضران به غایبان برسانند: کسی را که به من ایمان آورده و مرا تصدیق کرده است، به ولایت علی سفارش می کنم، آگاه باشید ولایت علی، ولایت من است و ولایت من، ولایت خدای من است. این عهد و پیمانی بود از طرف پروردگارم که فرمانم داد تا به شما برسانم. - بحارالانوار 37: 141، ح 35. .
4_6003379765929575531.mp3
6.25M
▫️او بُوَد جنّت ما، کعبه ی ما، مقصدما خال رخساره ی او، شد حجرالاسود ما... خدمت وجود مقدس حضرت ولیعصر سلام الله علیه، در مکّه مکرّمه. .
. دلها با توست، ولی شمشیرهایشان، علیه توست ✅کاروان امام حسین(ع) به وادی ذات عرق رسیدند و در آنجا شخصی به نام بشر بن غالب را كه از عراق مى‌آمد، ديد و از او در بارۀ اهل عراق پرسيد. بشر گفت : 📋《يَابنَ‌ بِنتِ‌ رَسولِ‌ اللّٰهِ‌(ص)! خَلَّفتُ‌ القُلوبَ‌ مَعَكَ‌، وَالسُّيوفَ‌ مَعَ‌ بَني امَيَّةَ‌!》 ♦️ای پسر دختر رسول خدا(ص)! دل‌هايى را پشتِ‌ سر نهادم كه با تو بودند و شمشيرهايى را كه با بنى اميّه بودند. امام حسین(ع) فرمود : 📋《صَدَقتَ‌ يا أخَا العَرَبِ‌، إنَّ‌ اللّٰهَ‌ تَبارَكَ‌ وتَعالىٰ‌ يَفعَلُ‌ ما يَشاءُ، و يَحكُمُ‌ ما يُريدُ》 ♦️ای برادر بنى اسدى، راست گفتی! البتّه خدا هر چه را بخواهد، انجام مى‌دهد و هر را چه اراده كند، به آن حكم مى‌نمايد. بشر گفت : 《يَابنَ‌ بِنتِ‌ رَسولِ‌ اللّٰهِ‌(ص)! أخبِرني عَن قَولِ‌ اللّٰهِ‌ تَعالىٰ‌ : «يَوْمَ‌ نَدْعُوا كُلَّ‌ أُنٰاسٍ‌ بِإِمٰامِهِمْ‌»》 ♦️اى فرزند پيامبر خدا(ص)! از اين سخن خدا، آگاهم كن كه فرمود : «آن روزى كه هر گروهى را با پيشوايشان، فرا مى‌خوانيم». امام حسین(ع) فرمود : 📋《نَعَم يا أخا بَني أسَدٍ! هُم إمامانِ‌ : إمامُ‌ هُدىً‌ دَعَا إلىٰ‌ هُدىً‌، و إمامُ‌ ضَلالَةٍ‌ دَعَا إلىٰ‌ ضَلالَةٍ‌، فَهَدىٰ‌ مَن أجابَهُ‌ إلَى الجَنَّةِ‌، ومَن أجابَهُ‌ إلَى الضَّلالَةِ‌ دَخَلَ‌ النّارَ》 ♦️آی ای برادر بنی اسدی! پيشوايى كه به هدايت، فرا مى‌خوانْد و [گروهى] به او پاسخ دادند؛ و پيشوايى كه به گم‌ راهى فرا مى‌خوانْد و [گروهى] در آن، اجابتش كردند. گروه اوّل، در بهشت و گروه دوم در آتش‌اند و اين، همان سخن خداست كه گروهى در بهشت و گروهى در دوزخ اند.(۱) 📚منبع : ۱)الفتوح ابن اعثم کوفی، ج۵، ص۶۹ .
. آقای دکتر محمد اسدی گرمارودی در کتاب ( نقش غدیر در کمال انسان ها) مینویسد: به جرج جرداق صاحب کتاب👈 *(الامام علی صوت العدالة الانسانیة)* گفتند: شما یک مسیحی هستی و خیلی هم مذهبی نیستی چه شد که در مورد حضرت علی ع کتاب نوشتی؟ به گریه افتاد و گفت مرحوم علامه امینی هنگامی که کتاب (الغدیر) را نوشت چند جلد از کتاب را برای من فرستاد. یک نامه هم نوشت و گفت آقای جرد جرداق شما یک حقوقدان و وکیل دادگستری هستی، نه شیعه هستی و نه سنی که بگوییم طرفداری را میکنی. کار تو دفاع از مظلوم است‌ . ما با اهل سنت بر سر علی ع بحث داریم ما می گوییم حق با علی ع است آنها میگویند نه ، حالا این چند جلد کتاب( الغدیر) را به عنوان پرونده مطالعه کنید. تمام مدارک هم از اهل سنت است. من از شیعه چیزی در آن ننوشته ام. شما هم در حد یک وکیل دادگستری قضاوت خود را برای من بنویسید. میگوید: من دیدم وقتی انسانی مرا به عنوان یک وکیل دادگستری مخاطب قرار داده و از من کمک خواسته بی انصافی است اگر کمک نکنم بنابراین پذیرفتم. وقتی کتاب ها را دقیق خواندم دیدم در تاریخ از علی(ع) *مظلوم تر نمی شناسم* و لذا تصمیم گرفتم به اقتضای شغلم که وکیل دادگستری می باشم از این مظلوم دفاع کنم و کتاب (الامام علی صوة العدالة الانسانیة) را نوشتم. *ومن الله التوفیق* *لبیک یا علی* .
. فضائل علوی و مهدوی در خطبه غدیر 🌹خداوند على را به عنوان صاحب اختیار و امام شما منصوب نموده است. 🌹حکم على بر هر موحدى موجودى اجراشونده و کلام او مورد عمل و امرِ او نافذست. 🌹هرکس که من صاحب اختیار او هستم، این على، صاحب اختیار اوست. ولایت على از طرف خداوند است و دستور آن را او بر من نازل کرده است. خداوند دین شما را با امامت او کامل کرد. 🌹از راه على به راه گمراهى نروید و از او دور نشوید و از ولایت او سر باز نزنید. 🌹على امام مبین و امام متقین است. 🌹على به سوى حق هدایت می‌کند و به آن عمل می‌نماید؛ و باطل را از بین می‌برد و از آن نهى می‌کند؛ و در راه خدا سرزنش ملامت کننده‌اى او را مانع نمی‌شود. 🌹على اول کسى است که به خدا ایمان آورد. 🌹على را بر همه تفضیل دهید؛ که او بعد از من، از هر مرد و زنى بالاتر است. على«جَنْب» خداست که در قرآن می‌فرماید:«یا حَسْرَتا عَلى ما فَرَّطْتُ فی جَنْبِ‌اللَّهِ». 🌹هیچ آیه‌اى دربارۀ رضاى خداوند نازل نشده، مگر در مورد على. 🌹على یارى‌دهندۀ دینِ خدا و دفاع کننده از رسول خداست. 🌹على است تقى و نقى و ‌هادى و مهدى. 🌹على بشارت‌دهنده است. على هدایت‌کننده است. 🌹على است آن کس که خداوند او را از من خلق کرده و من از اویم. 🌹امیرالمؤمنین جز این برادر من على کسى نیست. 🌹ریاست و امیرىِ مؤمنان بعد از من براى احدى غیر از او حلال نیست. 🌹کسانى که براى سلام کردن به على به عنوان امیرالمؤمنین سبقت بگیرند، رستگارانند. 🌹هیچ علمى نیست مگر آن‌که خداوند به من تعلیم فرموده؛ و هیچ علمى نیست مگر آن‌که من آن را به على آموخته‌ام. 🌹خداوند مرا امر و نهى نموده است؛ و من هم على را امر و نهى کرده ام. پس على، امر و نهى را از سوى خداوند عزّوجل می‌داند. 🌹مردم! من براى شما تبیین کردم و به شما فهمانیدم! و این على است که بعد از من به شما می‌فهماند. 🌹نور از طرف خداوند در من، و سپس در على و نسل او تا مهدى قائم قرار داده شده است. 🌹خاتم امامان مهدى قائم، از ماست.مهدى، حق خداوند و هر حقّى را که براى ماست، خواهد گرفت. اوست که کارها به دست او سپرده شده و گذشتگان به او بشارت داده‌اند. اوست حجت باقى خداوند و ولى او در زمین؛ و امانت‌دار او بر سرّ و آشکار. 🌹کسى جز شقى، على را مبغوض نمی‌دارد. ملعون است کسى که مخالفت على نماید. 🌹خداوند توبۀ کسى را که ولایت على را انکار کند هرگز نمی‌پذیرد و او را نمی‌آمرزد. 🌹ملعون است، ملعون است؛ مورد غضب است، مورد غضب است؛کسى که این کلام مرا دربارۀ على نپذیرد و با آن موافقت نکند. 🌹آنان که امامت على و جانشینان او از فرزندانم و نسل او تا روز قیامت را نپذیرند، کسانى‌اند که اعمال آنان سقوط می‌کند و دائماً در آتش خواهند بود. عذاب آنان تخفیف داده نمی‌شود و به آنان مهلت داده نخواهد شد. 🌹دشمنان على، اهل شقاق و نفاق و معارضه‌کنندگان و تجاوزکنندگان از حق خودند؛ آنان برادران شیاطینند که سخنان نادرست و به‌ظاهر زیبا را از روى غرور به یکدیگر می‌رسانند.
گریزهای مداحی و گریز های مناجاتی
. ‍ ‍ ┄┅═══✼✨✼═══┅┄ 🔷 #جلسه‌دهم_زیارت‌عاشورا_وگریزها ┄┅═══✼✨✼═══┅┄ 💠... اَللّهُمَّ اجْعَلْ مَحْياى
. وقتی آیه نازل شد که اکملت لکم دینکم یعنی دین شما رو کامل کردم، پیامبر دستِ نسخه ی عملیِ انسان کامل را که امیرالمؤمنین است بالا میبرد . در غدیر خم؛ پیامبر، علی را بعنوان میوه و ثمره ی رسالتش معرفی کرد لذا وقتی قرآن میگه همه ی کون و مکان خدا رو تسبیح میکنن ، لازمه ی رسیدن به توحید، اقرار به رسالت نبی اکرم و وصایت امیرالمؤمنین، بعنوان انسان کامل است. . پس وظیفه ی ما محبان و شیعیان چیست؟ اَللّهُمَّ اجْعَلْ مَحْياىَ مَحْيا مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ مَماتى مَماتَ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ... باید سعی کنیم اعمالمان را به اعمال انسان کامل و اهلبیت نزدیک کنیم ، که اگر این تلاش را در دنیا کردیم، میتوانیم امیدوار باشیم که در قیامت نیز با آن حضرات انس و مجالست خواهیم داشت. .
. 🔆 این همه سر و صدا برای چیست؟!! 🔹روز عاشورایی، مرحوم شیخ مرتضی انصاری(ره) جلوی در ورودی صحن مطهر امیرالمؤمنین(ع) ایستاده بود و از دسته‌جات سینه زنی استقبال می‌کرد و در کنار او أفندی که از طرف حکومت عثمانی حاکم عراق بود، ایستاده بود. 🔸أفندی از شیخ انصاری پرسید: "ای شیخ، هم ما قبول داریم که حسین(ع) مظلوم شهید شده و یزید انسان پست و خونخواری بود و ما هم در عزای آن بزگوار غمگین هستیم، اما پرسش من این است که این مراسم یعنی چه؟ سینه زنی، زنجیرزنی، دسته راه انداختن، گِل به سر مالیدن و ...، اینها چه هدفی را دنبال می‌کنند؟!" 🔹شیخ انصاری فرمودند: "سِرّ مطلب این است که ما شیعیان یک بار سرمان کلاه رفت و با این مراسم تلاش می‌کنیم دوباره چنین نشود." 🔸أفندی پرسید: "یعنی چه؟" 🔹شیخ انصاری فرمود: "در جریان غدیر، پیامبر (ص) در برابر صد هزار نفر، علی(ع) را با صراحت به وصایت خود برگزید و شما انکار کردید و گفتید غدیر نبوده یا اگر بوده چیز مهمی نبوده است، فقط سفارش به دوستی با علی (ع)بوده است." ⛔️اشکال از ما بود که عید غدیر خم را با سر و صدا و شعار، بزرگ نداشتیم و این چنین شد. ترسیدیم که اگر عاشورا را هم بزرگ نشماریم و با شعار و تظاهر برگزار نکنیم، شما انکار کنید و بگویید اصلا حسین(ع) شهید نشد یا حسین(ع) را راهزنان میان راه کشتند و یزید (لعنت الله علیه) انسان با تقوایی است! .
. 18 ذی الحجّه 1 ـ عید غدیر در این روز در سال دهم هجرت واقعه ی غدیر در بازگشت از حجّة الوداع به وقوع پیوست، (1) و طی سه روز ـ که کاروان صد و بیست هزار نفری حجّاج در غدیر خم توقّف داشتند ـ پیامبر صلّی الله علیه و آله در بلندترین خطبه ی خود علی بن ابی طالب و یازده امام علیهم السّلام بعد از او را به عنوان امامان مردم تا روز قیامت معرّفی کردند و از همه ی آن جمعیّت بیعت گرفتند. ← عید بزرگ آل محمّد علیهم السّلام این روز بزرگترین عید آل محمّد علیهم السّلام به شمار می آید، چرا که واقعه ای مهمّ و عظیم بعد از زحمات انبیاء و اوصیاء و اولیاء است، و طی آن به دستور الهی اعلان عمومی به وصایت بلا فصل امیر المؤمنین علی بن ابی طالب علیه السّلام شده است. این روز عید مبارک آسمانی است. روزی است که خداوند متعال حضرت ابراهیم علیه السّلام را از آتش نجات داد. روزی است که توبه ی حضرت آدم علیه السّلام قبول شد. روزی است که خداوند متعال حضرت موسی علیه السّلام را بر ساحران غلبه داد. روزی است که حضرت موسی علیه السّلام در حضور امّت خود هارون و بعد از وفات او یوشع بن نون را وصیّ خود گردانید. روزی است که حضرت عیسی علیه السّلام شمعون الصفا را جانشین خود گردانید. روزی که حضرت سلیمان علیه السّلام رعیت خود را بر جانشینی آصف بن برخیا گواه گرفت. (2) در این روز کشتی حضرت نوح علیه السلام روی زمین قرار گرفت. (3) روز عقد اخوت بستن پیامبر صلّی الله علیه و آله بین اصحابش است. (4) در این روز پیامبران جانشینان خود را معیّن می نمودند، (5) و زیارت امیر المؤمنین علیه السّلام در این روز وارد شده است. (6) ← شرکت کنندگان در مراسم غدیر ماجرای غدیر چنین بود که در روز شنبه، چهار یا پنج روز مانده به آخر ذی القعده سال 10 هـ، پیامبر صلّی الله علیه و آله غسل نمودند و همراه با 120 هزار نفر از مسلمانان از مدینه خارج شدند. در این سفر حضرت علیا مخدّره صدّیقه طاهره فاطمه زهرا علیها السلام، امّ هانی خواهر امیر المؤمنین علیه السّلام، فاطمه بنت حمزه، امّ سلمه و سایر همسران پیامبر صلّی الله علیه و آله از جمله عایشه و حفصه حضور داشتند. امیر المؤمنین علیه السّلام هم از یمن با عدّه ای وارد مکّه شدند. (7) 📚 منابع : 1. الغدیر : ج 1،ص 10، 33، 231، 236، 268، 280، 286، 296، 392. و ... . 2. مسار الشیعه : ص 22. و ... . 3. امالی صدوق : ص 190. بحار الأنوار : ج 45، ص 203. 4. مصباح کفعمی : ج 2، ص 125. و ... . 5. توضیح المقاصد : ص 32. 6. بحار الأنوار : ج 97، ص 358، 359، 372. فرحة الغری : ص 136. 7. کافی : ج 4، ص 248. و ... . ... . 👇
. ← دستور الهی برای مراسم غدیر بعد از انجام اعمال حجّ دستور الهی رسید که علم و ودایع انبیاء را به امیر المؤمنین علیه السّلام تحویل دهند و امر ولایت آن حضرت را به مردم تبلیغ نمایند. پیامبر صلّی الله علیه و آله بسیار گریست، به طوری که محاسن مبارکش از اشک تر شد. حضرت از خداوند خواستند که ایشان را از شرّ منافقین محافظت فرماید. (8) در مِنی پیامبر صلّی الله علیه و آله دو بار خطبه ایراد فرمودند، و اشاره ی کلّی به ولایت امیر المؤمنین علیه السّلام فرمودند. در مسجد خیف جبرئیل نازل شد که خداوند می فرماید : «ولایت علی علیه السّلام را به مردم برسان ولی وعده ی محافظت از شرّ دشمنان را برای آن حضرت نیاورد. در کُراع الغُمَیم، بار دیگر جبرئیل نازل شد و این آیه را آورد که : فَلَعَلَّکَ تارِکٌ بَعْضَ ما یُوحی إلَیْکَ وَ ضائِقٌ بِهِ صَدْرُکَ : «شاید تو ترک کنی بعضی از اموری را که به تو وحی می شود و سینه ی تو به خاطر آن گرفته باشد». (9) باز این بار هم امر ولایت مورد تأکید قرار گرفت، ولی آیه ای دالّ بر محافظت آن حضرت از شرّ دشمنان نیامد. پیامبر صلّی الله علیه و آله مطالب منافقین را به جبرئیل فرمود و کوچ کردند. اوایل روز 18 ذی الحجّه به غدیر خُم رسیدند، و بار دیگر جبرئیل نازل شد و آیه 67 سوره ی مائده را آورد که شامل تبلیغ ولایت مولی الموالی امیر المؤمنین علیه السّلام و در امان بودن آن حضرت از شرّ منافین بود : یا أیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النّاسِ إنَّ اللهَ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکافِرینَ : «ای پیامبر تبلیغ کن به مردم آن امری را که در باره ی علی علیه السّلام از جانب خدا بر تو فرستاده شد و اگر این کار را انجام ندهی رسالت الهی را تبلیغ نکرده ای، و خدا تو را از شرّ مردم حفظ می نماید. خداوند کافران را هدایت نمی کند». (10) ... 📚 منابع : 8. بحار الأنوار : ج 37، ص 129 ـ 127. 9. سوره ی هود : آیه 12. 10. سوره مائده : آیه 67. .
. ← پیامبر صلّی الله علیه و آله بر فراز منبر غدیر قبل از ظهر، پیامبر صلّی الله علیه و آله بعد از دو رکعت نماز جماعت عید غدیر، بالای منبری ـ که زیر دو درخت کهنسال بود و توسّط سلمان و ابوذر و مقداد و عمّار ساخته شده بود ـ رفتند و امیر المؤمنین علیه السّلام را بر فراز منبر یک پله پائین تر قرار دادند، در حالی که عدّه ای از منافقین مقابل منبر بودند. بعد از بیان کلمات دُرر بار خویش در توحید و صفات کمال حق تعالی و بیان قسمت عمده ای از احکام حلال و حرام دین خدا، گذشته ی عرب و زندگی و عقائد آنان و زحماتی که آن حضرت کشیده اند را بیان داشتند. سپس فرمودند : بین قرآن و اهل بیت علیهم السّلام اتّصال ناگسستنی است و از یکدیگر جدا نمی شوند تا روز قیامت کنار حوض کوثر بر من وارد شوند. سپس قسمتی از فضائل و مناقب امیر المؤمنین علیه السّلام را بیان فرمودند، و درباره ی امامت و ولایت آن حضرت و اولادشان تا حضرت مهدی علیه السّلام چند بار تأکید کردند. آنگاه فرمودند : بر من وحی شده است : «بسم الله الرحمن الرحیم یا ایها الرسول بلِّغ ما انزل الیک من ربّک ...». سپس فرمودند : ای مردم، من در تبلیغ آنچه خدا بر من نازل کرده کوتاهی نکردم و من سبب نزول این آیه را بیان می کنم. جبرئیل دوبار بر من نازل شد و از جانب خداوند متعال به من امر کرد که در این مکان به هر سفید و سیاهی از هر قبیله ای اعلام کنم که علی بن ابی طالب وصیّ و جانشین و امام بعد از من است. او بعد از خدا و رسولش ولی و صاحب شما و اولی بر همه ی شما از خود شماست. در این باره خداوند بر من آیه ای نازل نموده است : إنَّما وَلِیُّکُمُ اللهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذینَ آمَنُوا الَّذینَ یُقیمُونَ الصَّلاهَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ راکِعُونَ. (11) سپس فرمودند : من از جبرئیل خواستم که از خداوند بخواهد مرا از تبلیغ این امر معذور بدارد، چون به کمی مؤمنین و زیادی منافقین و استهزاء کنندگان به اسلام آگاهم. آنگاه فرمودند : معاشر الناس و هو الامام المبین، روی بر مگردانید از ولایت او. فهو الذی یهدی الی الحق و یعمل به. اوست که هدایت به حق می کند و عمل به آن می نماید. او را فضیلت دهید که خدا او را فضیلت داده و او را قبول کنید که خداوند او را منصوب نموده است. ای مردم، او امام از طرف خداست. منکر ولایت او آمرزیده نخواهد شد و توبه اش قبول نمی شود. بعد از من افضل از همه ی زنان و مردان علی علیه السلام است. ملعون و مورد غضب الهی است کسی که قول مرا رد کند و موافق آن نباشد. بدانید جبرئیل خبر داد که خداوند متعال می فرماید : «هر کس با علی علیه السلام دشمنی کند و او را دوست نداشته باشد لعنت و غضب من بر او باد». بعد فرمودند : خداوندا، تو شاهد باش. من رسالتم را ادا کردم. من رساندنم آنچه فرموده بودی. من بر همگان واضح نمودم. آگاه باشید، غیر از برادرم علی بن ابی طالب علیه السّلام دیگری أمیرالمؤمنین نیست. امارت مؤمنین بعد از من برای احدی جز علی بن ابی طالب علیه السّلام حلال نیست. 📚 منبع : 11. سوره مائده : آیه 55. ... .👇
. ← معرّفی علی بن ابی طالب علیه السّلام در اینجا بازوی علی علیه السّلام را گرفتند و در همین حال علی علیه السّلام دستان مبارکش را به طرف آن حضرت بلند کرد. پیامبر صلّی الله علیه و آله آن حضرت را بالا برد به حدّی که پاهای مبارک حضرت تا سر زانوهای پیامبر صلّی الله علیه و آله رسید. سپس فرمود : «ألَستُ اُولی بِکُم مِن أنفُسِکُم» ؟ همه گفتند : «اللّهمَّ بلی». فرمود : «هذا علی اخی و وصیی، من کنت مولاه فهذا علی مولاه و هو علی بن ابی طالب. هر کس که من مولی و صاحب اختیار او هستم این علی مولی و صاحب اختیار اوست. مکان و منزلت او مثل مکان و منزلت من نزد شماست. بار الها، دوست بدار هر کس او را دوست بدارد، و دشمن بدار هر کس او را دشمن بدارد، و کلماتی دیگر برای تأکید فرمان الهی و اقرار مردم بیان نمودند. سپس فرمودند : خبر غدیر را حاضرین به غایبین و پدران به فرزندان تا روز قیامت برسانند. ... .👇
. ← بیعت لسانی عملی همین که آن حضرت از منبر پایین آمدند، مردم با صدای بلند با زبان و دست بیعت کردن و پیامبر صلّی الله علیه و آله می فرمودند : «هنِّئونی هنِّئونی » (12) به من تبریک بگویید. بعد دستور دادند تا چادری جداگانه برای امیر المؤمنین علیه السلام زدند و فرمودند : همه بروند و به آن حضرت سلام کنند و بگویند : «السلام علیک یا امیر المؤمنین». عُمَر آمد و سلام کرد و گفت : «بَخٍ بَخٍ یَا بنَ ابی طالب، أَصبَحتَ مَولای و مولی کلِّ مؤمنٍ و مؤمنةٍ». (13) ابوبکر نیز در این تهنیت با عُمَر شریک بود. (14) بیعت سه روز طول کشید و در این سه روز نماز ظهر و عصر را با هم می خواندند. بعد از نماز بیعت تا غروب ادامه داشت، و نماز مغرب و عشاء را نیز با هم می خواندند. ← بیعت زنان برای بیعت زنان، ظرف آبی زیر پرده ای قرار دادند، به طوری که نصف طرف در طرفی و نصف دیگر آن در طرف دیگر پرده قرار داشت. یک طرف امیر المؤمنین علیه السلام دست مبارک خود را داخل ظرف آب قرار داده بودند، و طرف دیگر زن ها دست خود را می گذاشتند و ضمن تبریک می گفتند : «السلام علیک یا امیر المؤمنین». حضور حضرت صدیقه طاهره علیها السلام زینت بخش این مراسم بود. از سوی دیگر بیعت عایشه این سابقه ی او را در اذهان ثبت کرد تا روزی که جنگ جمل را بر پا کرد، و در مقابل صاحب غدیر صف آرایی نمود و با خواری و ذلّت از لشکر ولایت شکست خورد. (15) بعد از اعلام ولایت در غدیر، جبرئیل نازل شد و این آیه را آورد : الیَوم اَکملتُ لَکُم دینَکُم وَ اَتمَمتُ عَلَیکُم نِعمَتی وَ رَضیتُ لَکُم الاِسلامَ دیناً (16) : «امروز برای شما دینتان را کامل نمودم و نعمتم را بر شما تمام نمودم و اسلام را بعنوان دین شما راضی شدم». 📚 منابع : 12. الغدیر : ج 1، ص 274، 284، 375. و ... . 13. الروضة فی المعجزات و الفضائل : ص 129. و ... . 14. الغدیر : ج 1، ص 11، 273، 281، 282، 303، 309، 354. و ... . 15. بحار الأنوار : ج 21، ص 38. عوالم : ج 3/15، ص 309. 16. سوره ی مائده : آیه ی 3. .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. *دستورات امام رضا سلام الله علیه به ریّان بن شبیب برای رسیدن به عالی ترین درجات* ...اى پسر ! همانا محرم ماهى است كه اهل جاهليت در آن ظلم و كشتار را حرام مى‌دانستند. لكن اين امت حرمت آن را نشناخت و حرمت پيامبرش را نگاه نداشت و در اين ماه ذريۀ پيامبرش را كشتند و زنانش را اسير و اموالش را غارت كردند. خداوند هرگز ايشان را نيامرزد. اى پسر شبيب! اگر اهل گريستن هستى، بر حسين بن على بن ابى طالب سلام الله علیهما گريه كن، همانا او ذبح شد، چون قوچى كه او را بكشند و همراه او هيجده نفر از مردانى كشته شدند كه در زمين شبيه نداشتند و همانا آسمان‌هاى هفتگانه و زمين‌ها براى قتل او گريستند. همانا چهار هزار فرشته براى يارى او آمدند، پس به ايشان اذن نداد و ايشان همواره نزد قبر او محزون و خاك‌آلود هستند تا هنگامى كه قائم سلام الله علیه قيام فرمايد و از انصار او باشند و شعار ايشان يا لثارات الحسين است. اى پسر شبيب! همانا پدرم از پدرش از جدش روايت فرمود كه هنگامى كه جدم حسين سلام الله علیه كشته شد، آسمان خون باريد و خاك سرخ. اى پسر شبيب! اگر بر حسين گريستى تا جايى كه اشك بر گونه‌ات روان شد، خداوند همۀ گناهان تو را می آمرزد، كوچك و بزرگ، و كم و زياد. اى پسر شبيب! اگر خوشحال مى‌شوى كه خدا را ملاقات كنى در حالى‌كه گناهى بر گردن تو نباشد، حسين سلام الله علیه را زيارت كن. اى پسر شبيب! اگر خوشحال مى‌شوى كه در خانه بهشتى با پيامبر همنشين گردى، قاتلين حسين را لعنت كن. اى پسر شبيب! اگر خشنود مى‌شوى كه ثواب شهداى همراه حسين سلام الله علیه را داشته باشى، هرگاه ياد او كردى بگو: ”يٰا لَيْتَنِي كُنْتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِيماً اى كاش با شما بودم،پس فوز فراوان مى‌بردم“ اى پسر شبيب! اگر بودن با ما در درجات بالاى بهشت تو را خوشحال مى‌كند، از حزن ما محزون باشد و از خوشى ما خوشحال و بر تو باد ولايت ما، همانا اگر مردى سنگى را دوست داشته باشد، خدا او را در روز قيامت با آن سنگ محشور مى‌سازد. __________ 📚کتاب عيون أخبار الرضا عليه السلام، تألیف شیخ صدوق ج ۱، ص ۲۹۹. .
. ﷽؛ ✅ آیۀ ، فضیلت بزرگ علی علیه‌السلام 💎 حضرت رضا علیه‌السلام در مناظره با مأمون ، هنگامی که وی از بالاترین فضیلت قرآنی امیرالمومنین علیه السلام پرسید ، با اشاره به آیۀ مباهله ، فرمودند : " پیامبر صلےالله‌علیه‌وآله ، حسن و حسین علیهم‌السلام را فراخواند که به حُکم قرآن پسران او حساب شدند ، و فاطمه سلام‌الله‌علیها را فراخواند که آن حضرت مصداق زنانِ مذکورِ او در آیه حساب شد . سپس امیرالمؤمنین علیه‌السلام را فراخواند که به حکم خدای عزوجل ، صلےالله‌علیه‌وآله قرار داده شد . این مطلب هم ثابت است که هیچ یک از مخلوقات خدای تعالی از پیامبر بالاتر و افضل نیست . بنابراین به حکم خدای عزوجل باید کسی از نفس رسول الله امیرالمؤمنین بالاتر نباشد . الفصول المختاره صفحه ۳۸ .
. ✨﷽✨ 🔰جبران کردن اشتباه شیخ مفید توسّط امام زمان علیه‌السلام‌ ✍ می گویند از روستایی کسی خدمت شیخ مفید رسید و در مورد زنی حامله که فوت کرده و فرزندش زنده است سؤال کرد که: «آیا باید شکم این زن را پاره کرده و طفل را بیرون آوریم و یا این که با آن بچّه، او را دفن کنیم؟»شیخ مفید فرمود: «با همان بچّه او را دفن کنید.» پس آن مرد برگشت. در وسط راه دید مرد اسب سواری از پُشت سر، سریع می آید، وقتی به نزدیک مرد رسید، گفت: «ای مرد! شیخ مفید فرموده است که شکم آن زن را پاره کنید و طفل را بیرون بیاورید و زن را دفن کنید.» آن مرد نیز همین کار را کرد. پس از مدّتی اتّفاق را برای شیخ مفید بیان کردند، شیخ فرمود: «من کسی را نفرستادم و معلوم است که آن شخص صاحب الامر (ع) بوده است. حالا که در احکام دینی اشتباه می کنم همان بهتر که دیگر احکام دینی را بیان نکنم.» پس به خانه رفتند و درب خانه را بستند و بیرون نیامدند. ناگاه از حضرت ولی عصر (ع) نامه ای برای شیخ مفید آمد که: «بر شما واجب است تا احکام دینی را بیان کنید و ما هم شما را همراهی کنیم و مواظب باشیم که اشتباه نکنید.» پس شیخ مفید دوباره شروع به بیان احکام دین کرد. 📔 نجم الثّاقب .
. ((  إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا   )) (خداوند اراده فرموده است که هرگونه رجس و پلیدی را از شما اهل بیت برطرف کند و شما را پاک و مطهر گرداند.)   این آیه دلیل معصوم بودن ( پیامبر صلی الله علیه و آله ) و  اهل بیت پیامبر ( حضرت علی ، حضرت زهرا ، امام حسن و امام حسین علیهم السلام ) می باشد بیست و چهارم ذی الحجه روز نزول آیه ولایت بر شما مبارک . در اواخر عمر شریف پیامبر اسلام (ص) حادثه ای تاریخی رخ داد که به روز مباهله معروف شد. بیست ‌و چهارم ذی‌الحجه روز مباهله نام گرفته است. در این روز که روز نزول آیه «تطهیر» نیز هست، خداوند بر ارزش‌ها و فضیلت‌های اهل بیت(ع) و جایگاه راستین آنان در درک و شناخت اسلام راستین مهر تأییدی دیگر زد. .
. 🔰 | مباهله، سند حقانیت اهل بیت علیهم‌السلام 🔸 به بهانه ۲۴ ذی‌الحجه سالروز 🔶 در شان نزول آیه ۶۱ سوره آل‏‌عمران گفته‏‌اند که این آیه و آیات قبل درباره هیات نجرانى نازل شده. هنگامی که آن‌ها استدلال‌های پیامبر را نپذیرفتند؛ حضرت ایشان را به مباهله دعوت کرد و آن‌ها از حضرت مهلت خواستند و پس از مراجعه، به‏ شخصیتهاى نجران، اسقف (روحانى بزرگشان) به آن‌ها گفت: شما فردا به محمد نگاه کنید، اگر با فرزندان و خانواده‏‌اش براى مباهله آمد، از مباهله با او بترسید، واگر با یارانش آمد با او مباهله کنید، زیرا چیزى در بساط ندارد... 🔸فردا که شد پیامبر آمد درحالى که دست على بن ابى طالب را گرفته بود و حسن و حسین در پیش روى او راه میرفتند و فاطمه پشت سرش بود، نصارى نیز بیرون آمدند در حالى که اسقف آنها پیشاپیش‌شان بود هنگامى که نگاه کرد، پیامبر با آن چند نفر آمدند، در باره آنها سؤال کرد به او گفتند: این پسر عمو وداماد او و محبوب‏‌ترین خلق خدا نزد او است و این دو پسر، فرزندان دختر او از على هستند و آن بانوى جوان دخترش فاطمه است که عزیزترین مردم نزد او، و نزدیک‏ترین افراد به قلب او است… 🔸و در روایتى آمده است اسقف مسیحیان به آنها گفت: من صورتهایى را میبینم که اگر از خداوند تقاضا کنند کوه‏ها را از جا برکند چنین خواهد کرد هرگز با آنها مباهله نکنید که هلاک خواهید شد، و یک نصرانى تا روز قیامت بر صفحه زمین نخواهد ماند... 📚 منبع: تفسیر نمونه،ج۲ص۵۸۰، برگرفته از سخنرانی
هدایت شده از امام حسین ع
این،‌ دختر سه ساله‌ام رقیه است ! جناب حجه الاسلام و المسلمین ذاکر اهل بیت عصمت و طهارت (ع) آقای حاج شیخ محمد علی برهانی فریدونی کرامتی را به دفتر انتشارات مکتب الحسین (ع) فرستاده‌اند و در آن مرقوم داشته‌اند: طبق امر مطاع جناب مستطاب حجه الاسلام و المسلمین ونخبه المتقین آقای حاج شیخ علی ربانی خلخالی ( دامت توفیقاته) کرامتی را که حدود سی و چهار سال قبل دریکی از مجالس سوگواری حضرت سید الشهدا(ع) از زبان شیوای خطیب محترم جناب آقای حاج سید عبدالله تقوی شفاها شنیده‌ام نقل می‌کنم. جناب تقوی، که یکی از وعاظ تهران و از اشخاص بااخلاص ونوکران بی‌ریا و عاشق دلباخته جد مظلومش امام حسین (ع) بودند ، فرمودند: من چندین سال است که درتهران در مجالس و محافل ومنازل منبر می‌روم وافتخار نوکری جد مظلومم،‌امام حسین (ع) ، را دارم. یکی از شبها که حدود ساعت 9 شب پس ازختم منبر به منزل برمی‌گشتم صدای زنگ تلفن بلند شد. گوشی را برداشتم،‌دیدم یکی از دوستان است. به بنده فرمود فلان شخص بازاری ، به رحمت خدا رفته و فردا بعد از ظهر در فلان مسجد،‌مجلس ترحیم اوست. من شما را برای منبر رفتن درختم آن مرحوم به فرزندان متوفی معرفی کرده‌ام،‌سر ساعت 3 ( یا 4) بعد از ظهر آنجا حاضر ومهیای منبر رفتن باشید. درهمان حال بنده به یادم آمد که روز گذشته در خیابان .... وکوچه .... که نام آنها درحافظه این حافظه این حقیر نمانده است روضه ماهیانه خانگی خواندم وخانمی درهمان مجلس با التماس به من گفتندکه فردا عصر درهمین ساعت یعنی مثلا ساعت 4 درهمین کوچه،‌ خانه روبرو به منزل ماتشریف بیاورید . من حاجتی دارم ونذر کرده‌ام سفره حضرت رقیه خاتون(ع) را بیندازم وشما باید روضه توسل به آن خانم کوچک وعزیز کرده امام حسین (ع) را بخوانید. من هم به وی قول دادم که سر ساعت موعود می‌آیم . خلاصه، درتلفن به دوستم گفتم من فردا قول قبلی داده‌ام درمنزلی روضه حضرت رقیه خاتون (ع) رابخوانم. دوستم گفت ای آقا،‌ من خواستم خدمتی به شما کرده باشم!‌شما چه فکر می‌کنید؟! پیش خود فکر کردم که من بایدچندین مجلس،‌ روضه حضرت رقیه وحضرت علی اصغر (ع) را بخوانم تا سی تومان پول به من بدهند! این یک تاجر سرمایه‌دار است که فوت شده،‌لااقل پول خوبی به من می‌دهند. به هر حال از رفتن به منزل آن زن منصرف شده، رفتم در رختخواب خوابیدم و به خواب رفتم. درعالم خواب دیدم در خیابان،‌ سر نبش همان کوچه‌ای که دیروز درآنجا روضه خوانده بودم،‌یک سید نورانی ایستاده و دست یک دختر سه ساله‌ای راهم در دست دارد . باهم سلام و تعاریف کردیم و من از او سوال کردم : نام شریفتان چیست و درکجای تهران سکونت دارید؟ پاسخ داد: من درهمه مجالس سوگورای خودم حاضر می‌شوم و این دختر هم دختر سه ساله من رقیه است . شما ما خانواده را به مادیات و دنیا نفروشید . چرا این زن را پس از آنکه به وی قول دادید درمنزلش روضه بخوانید،‌چشم انتظار گذاشتید ؟ چرا به خاطر اینکه آن حاجی بازاری که فوت شده و وارثش پول بیشتری به تو می‌دهند می‌خواهی خلف وعده بکنی؟!‌ و بنا کرد بشدت گریه کردن و با آن دختر به سمت همان خانه‌ای که آن زن منتظر من بود رفتند . من بیدار شدم و به دوستم تلفن کردم . حدود ساعت 2 بعد از نصف شب بود . با گریه به او گفتم : فلانی، فردا برای مجلس ترحیم آن حاجی،‌منتظر من نباشد، که به هیچ وجهی نخواهم آمد . فردا نیز سر ساعت به منزل آن خانم رفتم و روضه مصیبت حضرت رقیه (ع) خاتون را خواندم وقضیه را هم روی منبر گفتم . هم خودم وهم مستعین ،‌شدیدا منقلب گشته وگریه بی‌سابقه‌ای برما حاکم شد، به طوری که بعد از ختم روضه هم باز همگان به شدت گریه می‌کردیم و بوی عطر خوشی فضای خانه را فراگرفته بود وتا به حال چنین حالی درخود ندیده بودم. احقر الناس مخلصکم محمد علی برهانی فریدنی مرغ دلم خرابه شام آرزو کند آن دختری که قبله ارباب حاجت است تاریکی خرابه به چشمان اشکبار خونین چه دیدراس پدر را رقیه خواست خوابید درخرابه که تا کاخ ظلم را تا باسه ساله دخترکی گفتگو کند حاجت رواست هر که بدین قبله رو کند باراس باب شکوه زجور عدو کند با اشک خویش خون زرخش شستشو کند باناله یتیمی خود زیروروکند با فورواد مطالب در اجر معنوی سهیم باشیم 🌹🌺🌹
هدایت شده از امام حسین ع
▪️🔳 ◾️ 😔😔😔😭😭😭 🌴دفن شدن حضرت رقیه (س) با غل و زنجیرهای اسارت... در حکایت ملا محمدهاشم خراسانی و نبش قبر حضرت رقیه سلام الله علیها توسط ایشان به منظور ترمیم قبر و رفع آب‌گرفتگی مضجع شریف حضرت رقیه (سلام الله علیها) در سال ۱۲۸۰ هجری، نقل شده است؛ جناب ملا سید هاشم بعد از نبش قبر ایشان، مدام از شدت گریه و غصه غش می‌کرد. چون او را به هوش می‌آورند، قضیه زنجیر را به مردم می‌گفت و می‌فرمود؛ بدن مطهّر ایشان در پارچه سیاهی کفن شده بود. بخشی از صورت منّور ایشان را دیدم که هنوز از آثار سیلی، کبود و مجروح بود، همچنین یک زنجیر کوچکی هم به گردن آن بانو بسته بودند. سپس به همراه شیون ایشان، صدای ضجه و زاری از مردم بر می‌خواست. 📚اسرار الشهادة، صفحه ٤٠٦. 📚منتخب التواریخ، صفحه ۳۸۸. 📚مقتل جامع مقدم، جلد ۲، صفحه ۲۰۸. 📚تراجم اعلام النساء، جلد ۲، صفحه ۱۰۳ .
هدایت شده از امام حسین ع
‍ ⏺ذکر و توسل و روضه_شب تاسوعا 94_روضه حضرت ابوالفضل علیه السلام_حاج حسن خلج_ (دلمو دریای ماتم می کنم قدم و روی تن خم می کنم نگاه کن با چه مصیبتی دارم از رو خاکا تنتو جمع می کنم..)۲ حسین... پاشو از جا که دیگه دخترم آواره نشه تا میون این سپاه صحبت گوشواره نشه *دستور داد برید همه سر ها رو از بدن ها رو جدا کنید سرها ببرید بیایید رو نیزه ها سوار کنید اومدن گفتن امیر یه سر رو نیزه بند نمی شه چنان فرق متلاشی شده.. از بس که زخم و جای عمودش عمیق بود تنها سری بود که ز پهلو ... حسین... می دونی چرا عباس اینطور خواست؟چون اگه سر درست نصب می شد رو نیزه هی چشم تو چشم سکینه می شد هی چشم تو چشم رباب می شد هی چشم تو چشم رقیه می شد عباس طاقت نداره .... هر کجا نشستی فریاد بزن غریب حسین...حسین.... هشتاد و چند سالشه هنوز کربلا ساکنه خیلیلاتون می شناسیدش،کفشدار سابق قمر بنی هاشم ،شیخ عباس کشوان ؛تو حرم آقا قمر بنی هاشم بودیم،سر شب بود باید درهارو می بستیم داشتیم زوار رو بیرون می کردیم در ها رو ببندیم یک وقتی دیدم یکی از خانم های عرب از این خانم های عرب بیابانی بچش تو بغلشه با عجله اومد تو،گفتم خانم برو،حرم تعطیله داریم می بندیم،دیدم اصلا گوشش بدهکار نیست،اومد دور ضریح قمر بنی هاشم،هی می گه یا ابوفاضل،یا ابوفاضل،یا ابوفاضل ادرکنی،یا ابوفاضل ادرکنی،یا ابوفاضل ادرکنی.. خدام اومدن،خانم بیا برو بیرون دلم سوخت برااین خانم دیدم حال خوشی داره زیارت می کنه،من بزرگتر از خدام بودم بهشون گفتم کاریش نداشته باشید،شما که الان می خواهید نظافت بکنید ،کارتون بکنید کارتون تموم شد من خودم اینو بیرون می کنم بذارید زیارت بکنه،مشغول کار شدیم یک نیم ساعتی گذشت،من دیدم،حواسم بهش بود،دور ضریح می گرده یا ابوفاضل ،یا ابوفاضل.. دیدم خسته شد،بچشو گذاشت زمین،خودش تنهایی داره می گرده یا ابوفاضل،یا ابوفاضل.. منم مشغول کار شدم یک نیم ساعتی گذشت،کارام تموم شد، اومدم سراغش ببینم اگر هنوز داره طواف می کنه نرفته بگم برو دیدم پایین ضریح قمر بنی هاشم نشسته سرشو تکیه داده به ضریح چادرشو کشیده رو صورتش خوابیده.. اومدم کنارش دخترم پاشو دیدم جواب نمی ده،خانم پاشو می خوام در حرم رو ببندم دیدم جواب نمی ده،گفت گوشه چادرشو گرفتم کشیدم،گفتم خانم پاشو ؛نگاه کردم دیدم بچه اش هم داره دست و پا می زنه گفتم پاشو این بچه ناراحته،این بچه شیر می خواد،این بچه کار داره،پاشو بچه ات رو بردار؛ گفت: تا گفتم بچه کار داره چشماشو باز کرد،گفت پس زنده شد؟!! گفت سه روز پیش مرده به من می گن برو دفنش کن، گفتم باید اول برم حرم عباس ... یا ابوفاضل ... برادرم خواهرم گمان نکنی برا عباس کاری داره زنده کردن این برا من و شماست که خیلی مهمه،عباس یک گوشه چشمش هزاران مرده رو زنده می کنه.تو حرم قمر بنی هاشم روضه می خوند، منبری معروف رو منبر گفت : اشتباه کرد،گفت من نمی دونم از نظر مقامات سلمان بالاتره یا عباس بالاتره"شب خواب امیر المومنین رو دید آقا بهش فرمود چطور نمی دونی؟ اگه عباس من به اولین و آخرین نگاه کنه همه رو سلمان می کنه،همه رو ابوذر می کنه، امشب دامن قمر بنی هاشم رو بگیریم،بگیم آقا جان شما راست می گی مرده زنده کنی،دل مرده منو زنده کن،آقا می ترسم یک روز اسم حسین بیاد این دل نلرزه می ترسم یک روز اسم حسین بیاد این چشم منقلب نشه آقا به داد ما برس.. یا ابوالفضل ابوالفضل ابوالفضل ....* اما مزدِ این وفا و ارادتِ عباس رو ،فقط مادرِ اربابمون ،حضرت زهرا میتونه بده...چطور؟ روایت میگه توی عرصهء محشر ،آقا رسول الله می فرماید:علی جان ،برو به فاطمه بگو از اسبابِ شفاعتِ امتم هرچی داره بیاره...اونوقت فاطمه س می فرماید :دو دستِ قلم شدهء عباسم برای شفاعت کافیه... هرچی ارادت داری اسمِ پسرش رو صدا بزن....حسین..حسین
. استاد عالی موضوع: بلاکشی امام حسین(ع) و سلوک با عاشورا عاشورای امام حسین(ع) ظرفیت عظیمی برای رشد دادن انسانها دارد . شاید یکی از دلایل اینکه سایر ائمه (ع) عاشورایی دیگر را تکرار نکردند این بوده که همین یک صحنه عاشورا برای رساندن همه انسانها به نهایت قرب خداوند کافی است و سایر ائمه تلاششان بر حفظ عاشورا بوده است.انسان باید با عاشورای امام حسین(ع) سالک شود و درسنامه این سلوک هم زیارت عاشوراست. قدم اول: قدم اول برای این سلوک را امام(ع) برمی دارد. قدم اول عبادت بزرگ امام حسین(ع) است که همه بشریت را رشد می دهد. این عبادت بزرگ همان بلای بزرگی است که امام حسین(ع) تحمل نمودند. عبادت بزرگ امام(ع) این بود که در دل سنگین ترین مصیبت ها نه تنها صابر بلکه شاکر بود. امام در کربلا در دل سخت ترین بلاها خدا را اینگونه حمد می فرماید:«اُثْنِى عَلَى اللّه اَحْسَنَ الثَّناءِ وَاَحْمَدُهُ عَلَى السَّرّاءِ وَالضَّراءِ»؛ خدا را به بهترین وجه ستایش کرده و در شداید و آسایش و رنج و رفاه مقابل نعمتهایش سپاسگزارم. این بلاکشی و عبادت بزرگ امام(ع) رحمت خدا را نه فقط بر خود امام(ع) بلکه بر تمام عالم و در همه تاریخ نازل می کند تا هرکس به اندازه معرفت و ظرفیت خودش از این باران رحمت بهره مند شود و با آن سالک شود. پس اولین قدم سلوک عاشورایی بلاکشی امام(ع) است که رحمت واسع خدا را نازل کرد. قدم دوم: کاسه وارونه از باران بهره ای ندارد.  بهره مند شدن از رحمتی که به واسطه بلاکشی معصوم(ع) نازل می شود قدمی است که ما باید برداریم و خودمان را به این رحمت برسانیم و از آن استفاده کنیم. کسی از این رحمت بهره مند می شود که به اندازه ظرفیت و معرفت خودش به بلای معصوم(ع) مبتلا شود. انسانها نسبت به حادثه عاشورا و مصیبت امام حسین(ع) چند دسته هستند. برخی از این مصیبت شادمان می شوند. «هذا یَوْمٌ فَرِحَتْ بِهِ آلُ زِیادٍ وَ آلُ مَرْوانَ بِقَتْلِهِمُ الْحُسَیْنَ صَلَواتُ اللَّهِ عَلَیْهِ» برخی هم بودند که بی تفاوت از کنار  این ابتلای بزرگ می گذرند و بهره ای از آن نخواهند داشت.   اما بعضی از انسانها با این بلا همراه می شوند و به اندازه خودشان و در حد ظرفیت خودشان به بلای معصوم(ع) نزدیک می شوند و سنخیت پیدا می کنند. دلشان با مصیبت امام(ع) همراه می شود در این مصیبت با امام(ع) شریک می شوند. اینها از آن رحمت عظیم خداوند بهره مند می شوند و با آن سالک می شوند. **** اولین قدم را در این سلوک خودِ ولی خدا بر می دارد و آن قدم بلاست و بزرگترین بلا، بزرگترین عبادت معصوم است. به واسطه این بلا که معصوم می کِشد، پروردگار عالم به عالم پایین هم نظری می کند و رحمت واسعه اش را می فرستد. خداوند بندگان راضی و شاکری دارد که حق بندگی را در این عالم ادا می کنند * دومین قدم را در این سلوک ما باید برداریم و از این رحمت واسعه استفاده کنیم. اگر کسی مبتلا به بلای معصوم شود، به اندازه ابتلایش به رشد می رسد * سومین قدم این است که در این سلوک اگر کسی مبتلا به بلای عاشورا شود به این مرحله می رسد که مقام لعن و سلام است و فقط صرفاً لعن و سلام لفظی نیست، بلکه فرد مومن باید موضع گیری کند و این روح دین است که انسان به این حب و بغض برسد. انسان باید نسبت به دشمن اباعبدالله (ع) تبرّی داشته باشد. آخرین قدم، مقام محمود است یعنی مقامی که در دنیا و آخرت معیت با اهلبیت را داشته باشیم و حجابی بین ما و اباعبدالله (ع) نباشد