.
#حضرت_رسول_سرود
#امام_صادق_سرود
#سرود #میلاد_رسول_الله
چشمه ی رحمت بجوشد نور چشم عالم آمد
که به دنیا خلقت اول ، رسول خاتم آمد
شده سرد و خموش ، اگر آتشکده
بشارت می رسد ، محمد آمده
رسول الله مدد......
.......
نفس باد صبا شد پر زعطر نام احمد
شد سرود آسمانها ، یا محمد یا محمد
به مکه مژده گو ، شب عیدت رسید
بشارت آمنه ، که خورشیدت رسید
رسول الله مدد....
.......
شهر مکه تا مدینه پر شد از دلهای عاشق
ذکر جانها یا رسول و ورد لبها نام صادق
به دنیا آمده ، دو جنت آفرین
دو قدر و هل اتی ، دو قرآن مبین
امام صادق مدد
#هفدهم_ربیع_الاول #میلاد_امام_صادق
#میثم_مومنی_نژاد ✍
👇
5.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 یاران مهدی در آخرالزمان از زبان #امام_حسین(ع)
👤استاد رحیم پور ازغدی
#
.
#ازدواج_نبوی
❤️ماجرای "خواستگاری" حضرت خدیجه (س) از پیامبر اکرم(ص)
💐دهم ربیع الأول، سالروز ازدواج حضرت محمد (ص) با حضرت خدیجه (س) است. ماجرا از مهمانی در خانه خدیجه(س) آغاز شد. روزی خدیجه(س) در خانه خود مجلسی تشکیل داده بود و از عالمان یهودی دعوت کرده بود تا برایش صحبت کنند. در اواسط جلسه جوانی خوش سیما از مقابل خانه خدیجه(س) گذشت. دانشمند یهودی از خدیجه(س) خواست که او را به مجلس دعوت کند. پس از پایان مجلس و در هنگام خداحافظی در حالی که شعف از صورت آن عالم یهودی مشهود بود، رو به خدیجه کرد و گفت: «آن چه من در کتاب های آسمانی گذشته خواندهام، نشان می دهد که او پیامبر آخرالزمان است. خوشا به سعادت بانویی که چنین جوانی شوهرش باشد که در این صورت به شرافت، عزت و شکوه دنیا و آخرت نایل آمده است.».
📗مناقب ابن شهر آشوب، ج ۱، ص ۴۱؛ سيد هاشم رسولي محلاتي، درسهايي از تاريخ تحليلي اسلام جلد ۲، ص۱۷
خدیجه با پیامبر(ص) در جد چهارم از طرف پدر و در جد هشتم از طرف مادر متحد بودند، به همین دلیل گاهی همدیگر را پسر عمو، دختر عمو می خواندند.
هم حضرت خدیجه(س) تاجر بود، هم حضرت محمد(ص). تقدیر الهی به گونه ای رقم خورد که اسباب همکاری میان حضرت خدیجه(س) و حضرت محمد(ص) فراهم شد. از برخوردهای نخست، مهربانی و ایمانی الهی در رفتار حضرت محمد(ص) میدید. روح پاک و قلب لطیف این دختر قریشی، پس از سالها هم کفو خود را پیدا کرده بود. چند بار با این جوان ۲۵ ساله بنی هاشمی مواجه شده بود و دلش دیگر تاب دوری از وی را نداشت.
بانوی قریشی حصار غرورش را شکست و جایگاه و شوکت دنیایی را به خوشبختی ابدی، به آسانی فروخت. تصمیم گرفت که در نخستین مواجهه، دغدغه ازدواجش با پیامبر(ص) را مطرح کند.
🌷روز سرنوشت ساز زندگی خدیجه (س) فرا رسید. پس از سفر تجاری که پیامبر (ص) سرپرستی آن را به عهده داشتند و برای حضرت خدیجه (س) انجام دادند، فرصت ملاقات فراهم شد. خدیجه با حفظ حیا مقابل پیامبر (ص) آمد و گفت: «ای عموزاده من بر اثر خویشی که میان من و تو برقرار است و عظمت و عزتی که در میان قوم خود داری و امانت و حسن خلقت که شهره همه اهل مکه است، مایلم که با تو ازدواج کنم.»
📗(سيد هاشم رسولي محلاتي، درسهايي از تاريخ تحليلي اسلام جلد ۲، ص۱۹-۲۴)
🌹پیامبر(ص) در پاسخ گفت که این موضوع را با نزدیکان و بزرگانش در میان می گذارد.
با موافقت عموی پیامبر (ص) مجلس خواستگاری برگزار شد. در مجلس خواستگاری، ابوطالب عموی پیامبر(ص) به بیان ویژگی های پیامبر (ص) پرداخت. نقاط مشترک و هم کفوی خدیجه (س) و پیامبر (ص) موجب ازدواج این دو شد.
در وصف پیامبر خاتم (ص) همین بس که وی برترین انسانها روی زمین بود، اما در خصوص خدیجه روایتی از عایشه گویای عظمت این همسر پیامبر (ص) است.
عایشه مىگوید: كمتر اتفاق مىافتاد كه پیامبر (ص) از خانه بیرون رود و خدیجه را به خیر و خوبی یاد نكند، چندان كه یک روز آتش حسد من مشتعل شد و گفتم: یا رسولالله، تا كى خدیجه را یاد مىكنى؟ او پیرزنى بیش نبوده (!) خداوند بهتر از او را به تو مرحمت كرد. پیامبر (ص) از سخن من غضبناک شدند و فرمودند: نه؛ به خدا قسم بهتر از خدیجه(س) نصیب من نشده. او به من ایمان آورد، هنگامى كه مردم كافر بودند، و تصدیق نبوت من نمود در وقتى كه مردم مرا تكذیب مىكردند، و اموال خود را در اختیار من گذارد، در وقتى كه مردم مرا از خود دور مىكردند. خداوند متعال از خدیجه به من فرزندانى روزى كرد، در حالی كه تو را عقیم قرار داد.
📗ریاحین الشریعه: ج ۲، ص ۲۰۲، ۲۰۷، ۲۱۱
.
گریزهای مداحی و گریز های مناجاتی
#اصول_مولودی_خوانی #دکتر_محمد_فراهانی ✅ #سرود_خوانی #ارجوزه چیست❓ 📚بخش اول📚 #مجمع_حضرت_یاس_
.
#اصول_مولودی_خوانی
#دکتر_محمد_فراهانی
#سرود_خوانی
بخش دوم✅
شورانگيزترين قسمت محافل شادي بخش سرود و #ارجوزه است، اشعار ريتم دار كه با ضرب خوانده مي شود اگر مفهوم حماسي داشته باشد ارجوزه از ماده رجز نام دارد و الا اشعار ريتم دار با ضرب و مفهوم توصیفی، مدحي، حدیث نفس و شادي، سرود مي باشد.
توجّه به چند نکته دراين قسمت لازم به نظر مي رسد:
🔷استفاده از سبکهايي که از روي الگوهاي مجاز ساخته شده است؛ در این بخش باید دقت نماییم که از روی الگوهای غیر مجاز سبک ساخته نشود که شرعا حرام است، الگوهای غیر مجاز دو حالت دارد: ☝️ اگر ریتم سبکی مُطرِب و مناسب مجالس لهو و لعب باشد، غیر مجاز محسوب می شود. ✌️ اگر ریتم سبکی مشکل نداشت اما محتوای آن راجع به عشقهای مجازی و دارای عباراتی تحریک آمیز بود، غیر مجاز محسوب می شود.
⛔️پرهيز از غلو و محتويّات دور از شأن معصومين(ع)؛ یکی از مسائلی که باید در سرودها بدان توجه داشت، توجه به صحت در بعد اعتقادی محتوای اشعار سرود است، خواندن اشعاری که در آن به اهل بیت(ع) نسبت الوهیت داده می شود، اهل بیت(ع) به خدا تشبیه می شوند، برای خدا حد و مرز قائل می شود و ... شرعا اشکال دارد و باید به شدت از اینگونه اشعار پرهیز کرد.
استفاده از سبکهاي جديد و حرکت به سمت #سبک_سازی ؛ نوآوری و نوگرایی با رعایت اصول و شئون از محمورهای این بخش است، تا با استفاده از ابزارهای مباح بتوانیم هرچه بیشتر قشر جوان را به این محافل جذب نماییم و در ادامه با کسب معرفت و تبلیغ معارف آل الله علیهم صلوات الله، هرچه بیشتر در زمینه سازی ظهور حضرت مهدی(عج) بکوشیم.
برای رسیدن به سبک سازی مقدماتی لازم است که اجمالا بدان می پردازیم و تفصیل آن را به مباحث تخصص آن احاله می نماییم. 1⃣ غنی کردن ذهن از سبکهای مداحی و دستگاههای آواز. 2⃣ شعر گذاری روی بعضی از سبکها. 3⃣ ساختن سبکهای تلفیقی از تلفیق بخشهای چند سرود، که در یک دستگاه هستند و شعر گذاری روی آن. 4⃣ ثبت نواهایی که بعضی مواقع به ذهن می رسد و پردازش آن و ایجاد ترکیب جدید سبکی بر مبنای دستگاههای آواز و شعر گذاری روی آن
#مجمع_حضرت_یاس_کبود
#آموزش_مداحی
.👇
.
#میلاد_رسول_الله
از حجتالاسلام سیدحسین خادمیان، مدرس حوزه و دانشگاه پرسیدیم اگر پیامبر اسلام نبود، دنیا چه چیز کم داشت؟. پاسخ تفصیلی این مبلغ مذهبی را با هم میخوانیم:
به نظرم، امیرالمؤمنین(ع) بهترین پاسخ را به این سؤال دادهاند «کریماً میلاده»؛ یعنی پیامبر اکرم(ص) وجودی است که با ولادت و بعد، بعثت ایشان، کرامت انسانی به مردم عرضه شد. هرجا در جهان امروز، کرامت انسانی دیده میشود به اسلام و پیامبر(ص) باز میگردد، چون تاریخ نشان میدهد و اثبات میکند که فرهنگهای دنیا در زمان ظهور اسلام در تاریکی مطلق بودند و به واسطه اسلام رشد کردند. بیایید به انسان قبل از اسلام در ایران نگاهی بیندازیم؛ زن چه جایگاهی داشت؟ قبائلی بودند که وقتی مرد از دنیا میرفت همسرش را با او زنده دفن میکردند!، اگر مردی به زن خود گمان بد میکرد اجازه داشت او را در رودی خروشان بیندازد، اگر زن زنده بیرون میآمد میگفتند که پاک است، زن در دوران عادت ماهانه باید در اتاقی زندانی میشد و بعد از ۱۵ روز باید خود را با ادرار گاو میشست تا تطهیر شود، اینها که عرض میکنم از متن زرتشت است. تاریخ آن دوران نشان میدهد اگر جوانی از خانواده ثروتمند از دنیا میرفت، پدر و مادر او دختری را میخریدند و این دختر موظف بود از طلوع تا غروب آفتاب کنار قبر بنشیند تا پسرشان تنها نماند! در همان دوران اگر پدر خانواده از دنیا میرفت، کاسه سر پدر را در میآوردند و پسر خانواده موظف بود تا آخر عمر در آن غذا بخورد.
👇
گریزهای مداحی و گریز های مناجاتی
. #میلاد_رسول_الله از حجتالاسلام سیدحسین خادمیان، مدرس حوزه و دانشگاه پرسیدیم اگر پیامبر اسلام نب
.
در ایران قبل از اسلام، فقط شاهزادهها و اشراف حق تحصیل داشتند به همین دلیل هم در آن دوران شکوفایی علمی را نمیبینیم. همان انوشیروانی که او را به عادل معروف کردهاند، اجازه نداد بچه یک تاجر کفش درس بخواند در حالی که پدر او حاضر بود مخارج سه سال ارتش آن روز ایران را تأمین کند! قانون این بود که کفاشزاده باید کفاش شود. این نظام طبقاتی از نظام بردهداری هم بدتر بود. جالب است بدانید شیربها یکی از واقعیتهای تلخ ایران قبل از اسلام بود که به نوعی دختر را از پدرش میخریدند اما در اسلام گفته شد که این پول باید به هدیه تبدیل شود و به خود عروس اعطا شود. وضعیت دیگر تمدنهای مقارن همچون هندوستان و روم هم بهتر از ایران نبود. در چنین شرایطی بود که پیامبر اسلام(ص) ظهور کرد و کرامت انسانی را به دنیا عرضه کرد. این گسترش دین هم به دست خود پیامبر(ص) بود. دین اسلام به دست خود پیامبر اسلام وارد ایران شد، نه دیگران. با نامه حضرت و تبلیغاتی که انجام شد، مردم ایران آماده پذیرش اسلام بودند.
پیامبر اسلام(ص)؛ منادی کرامت انسانی
کرامت انسانی یعنی برادری، برابری، عدالت، انصاف و والانهادن ارزش وجودی انسان، فارغ از اینکه مرد باشد یا زن؛ این کرامت انسانی، علم را برای انسانها طلب میکرد، پیامبر(ص) ما فرمود که بهترین مهریه برای زنان امت من، تحصیل علم است! پیامبر(ص) ما، در جنگ بدر برای آزادی اسیران کفار شرطی گذاشت و فرمودند که هر کدام از اسرا باید به تعداد مشخصی از مسلمانان سواد بیاموزد تا آزاد شود.
البته پیامبران پیشین بنابر وظیفه خود، تعلیمات الهی را پیش برده بودند اما این پیامبر اسلام(ص) بود که موظف شد افق اعلای کرامت انسانی را برای جهانیان تبیین کند. ضمن اینکه ادیان دیگر به اندازه اسلام جهانشمول نبودند و همچنین مورد تحریف نیز قرار گرفته بودند. مکاتب انسانی نیز که بعد از اسلام آمدند، انسان را به طور کامل نشناختند، بنابراین شاید بتوانند انسان را در یک ضلع پرورش دهند اما از جنبههای دیگر وجودی او غافل میشوند. در حالی که مکتب پیامبر(ص) هم روح و هم جسم انسان را به شکوفایی میرساند.
گریزهای مداحی و گریز های مناجاتی
. در ایران قبل از اسلام، فقط شاهزادهها و اشراف حق تحصیل داشتند به همین دلیل هم در آن دوران شکوفایی
.
عموماً نظریهپردازان این مکاتب بعد از چند دهه خودشان اعلام میکنند که اشتباه کردهاند اما هنوز بعد از هزار و چهارصدسال، نتوانستهاند یک نکته غلط در تعالیم اسلام و کلام پیامبر(ص) پیدا کنند، بلکه به عکس با گذشت زمان اعتراف میکنند که یافتههای جدید علمی آنان با تعالیم اسلام منافاتی ندارد، بلکه بسیاری از این مسائل را خود اسلام پیشتر بیان کرده است. اروپائیان تا همین سیصدسال قبل، بدیهیترین مسائل مثل لزوم حمامرفتن را درک نمیکردند و به حمام، خانه شیطان میگفتند! این را با کلام پیامبر(ص) ما مقایسه کنید که میگوید هر کس به حمام برود، به ازای هر قطره آبی که شخص با آن خود را میشوید، ۱۰ حسنه برای شخص کنار گذاشته میشود.
خداباوری در عرصه اخلاق و غفلت ما
پیامبر(ص) ما همراه با کرامت انسانی، یک الگوی اخلاقی کامل و جامع نیز به دنیا ارائه کرد که در آن خدامحوری و خداباوری وجود دارد. درباره اقتدا به خاتم الانبیا(ص) در همه حوزهها و اضلاع مختلف خلقی و اخلاقی ایشان، نیاز مبرم به تبعیت داریم اما در میان همه این نیازهای کلی آنچه که احساس میکنم باید بیشتر به آن توجه و در متن زندگی ما وارد شود، خداباوری در حوزه اخلاق است. مؤمنکردن انسانها مشکل نیست، چون با چند قاعده عقلی انسان عاقل تسلیم عقل خودش میشود؛ پیامبر اسلام(ص) برای موحدکردن و مؤمنکردن انسانها در حوزه عقیده زیاد سختی نکشیدند اما خداباورکردن انسانها در حوزه اخلاق بسیار مشکل بود.
همان پیامبری که جامعهای را موحد کرد و به دست خود ایمان در حوزه عقیده را گسترش داد، میفرماید اگر به من بگویند کوه قبیس را با دست خالی جابجا کنم برایم آسانتر است تا بخواهم یک خصلت اخلاقی را در کسی اصلاح کنم. این مسئله نشان میدهد اخلاق چقدر مهم است. مشکل جامعه، مسئله ایمان و توحید نیست. همه خدا و معاد را در حوزه عقیده قبول داریم اما در حوزه اخلاق آن چنان که باید خدا را باور نداریم! خدای سبحان در قرآن از نماز، روزه و جهاد طاقتفرسای پیامبر(ص) تعریف خاصی نمیکند، از ایمان پیامبر(ص) هم تمجید خاصی نمیکند اما در مورد اخلاق میفرماید «وَإِنَّکَ لَعَلَى خُلُقٍ عَظِیمٍ»(قلم، آیه ۴). آنچه که امروز در جامعه بدان محتاج هستیم این است که در حوزه اخلاق، باورهای ایمانی خود را تقویت کنیم.
در دین مسیحیت امروزه میگویند که خوردن شراب از نظر اخلاقی زشت است اما از نظر دینی اشکال ندارد! ما نیز گرفتار چنین التقاطی شدهایم؛ یعنی در لایههای رفتاری خود دچار چنان غفلتی شدهایم که گویی کارهای زشت دیگر قبح ندارند! به نظر میرسد قبح دروغگفتن، فحاشی، ترک نماز، ضایعکردن حقالناس، رشوه کم شده است و مردم فکر میکنند کار حرام دیگر در دنیا و آخرت، عقاب ندارد یا مثلاً اگر آن کار حرامی را انجام ندهند، برایشان صرفاً یک ثواب و فضیلت است. در مسیحیت بیحجابی جایز نیست اما مسیحیت را به همین سمت بردند، گفتند این مسائل سلسله دستورات دینی نیست بلکه اخلاق است، اخلاق هم بحثی شخصی است. این اشتباه را میخواهند به مسلمانان هم تسری بدهند، از این روی معتقدم بحث ادیان، موضوع مهمی است که حوزههای علمیه باید حتماً به آن وارد شوند و طلبهها این مسائل را بدانند تا بتوانند تحلیل درستی از وضعیت جامعه داشته باشند. بنابراین تأکید میکنم که همه مردم ما مسلمان و موحداند اما مشکل کجاست که بعضی رفتارهای ناشایست را در جامعه مشاهده میکنیم؟ مشکل در اخلاق است.
.
گریزهای مداحی و گریز های مناجاتی
. عموماً نظریهپردازان این مکاتب بعد از چند دهه خودشان اعلام میکنند که اشتباه کردهاند اما هنوز بعد
.
در این روز خجسته، از همه مؤمنان و مبلغان حوزوی و دانشگاهی عاجزانه خواهش میکنم ظرافتها و لطافتهای اسلام را برای مردم بیان کنند، این ظرافتها در سیره پیامبر(ص) و احادیث اهل بیت(ع) جاری است، اطلاع از آنها و بیان آن برای مردم کار سختی نیست. مدیون پیامبر هستیم که به ما آموخت زندگی فقط این ظواهر و لذات دنیایی نیست بلکه باید به آسمان نیز بنگریم و آسمانی بیندیشیم. ارتقای جسم و روح انسان هیچکجا جز در مکتب پیامبر (ص) یافت نمیشود. مشکل این است که بر منبرها و در رسانهها و کتابهای درسی ما بیان نمیشود که مکتب پیامبر(ص) با چه ظرافتی به ابعاد وجودی انسان پرداخته و کرامت انسانی را برای او مطالبه کرده است. فرزندان ما نمیدانند که ایران قبل از اسلام و اروپاییان مدعی تا همین سیصد سال قبل، در چه دوران تاریکی میزیستند.
#محمد_حسین_حادمیان✍
.
.
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام و تحیت
شامپو و اسلام
در زمانی که در کثافت ممنوعیت حمام ، غرب غرق بود؛ یک مسلمان هندی بنام ساکه دین محمد ، شامپو را ابداع نمود و بعد در برایتون انگلیس یک حمام عمومی باز کرد و بکار بردن شامپو را بهعنوان یک دوای گیاهی برای اولین بار به غرب وارد کرد تا به بهانه درمان ، بهداشت را وارد غرب کند.
این اسلام است که بشریت را از همه کثافات و نجاسات نجات داده و خواهد داد.
هشیار باشیم با این همه ظلم به مسلمین و تحریف خدمات علمی آنان باز هم بشریت بهداشت را مدیون مسلمین است.
حال ببینید اگر امام زمان علیه السلام ظهور کند در حکومت امنیت و مهربانی آن حضرت بشریت به چه عزتی خواهد رسید.
والله المستعان
سید حسین خادمیان
.
.
#حضرت_رسول_اعظم_صلی_الله_علیه_و_آله
#امام_جعفر_صادق_علیه_السلام
#ولادت
#مسمط_مخمس
شمس رویت همیشه تابنده است
ابرویت ذوالفقارِ برنده است
دلت از مهر و عشق آکنده است
نام احمد تو را برازنده است
یا محمد که هر دو زیبنده است
مست جامت شدم خدا را شکر
صید دامت شدم خدا را شکر
بعد، رامت شدم خدا را شکر
من بنامت شدم خدا را شکر
هر اسیری به تو پناهنده است
خانواده به خانه محتاج است
مو پریشان به شانه محتاج است
مرغ، بر آب و دانه محتاج است
نوکرت بی بهانه محتاج است
دستِ لطفت زِ بس که بخشنده است
زینت دوش تو حسین و حسن
عطر تو برده عطر و بوی وطن
شاهد حرف من اویسِ قرن
بتکان باز هم عبا، دلِ من...
... بر همین عطر دلنشین بند است
خطبه های فصیح تو دریاست
خنده های ملیح تو غوغاست
سینه ی ما... ضریح تو اینجاست
رحمتی و شبیه تو زهراست
نامتان هم مرا خوشایند است
چشم تو کرده بر دلم اثبات
من کجا خواندن از شما... هیهات
پس نوشتم به جای این ابیات
بر محمد و آل او صلوات
این دعا ضامنِ فرستنده است
راه سخت است، راهِ حل داری
میل برچیدن هُبَل داری
صحبت از رب لم یزل داری
فاطمه را که در بغل داری
دشمن ابترت سرافکنده است
سوره خواندی و از ولی خواندی
هر کجا بی معطلی خواندی
سنگ هم خوردی و ولی خواندی
آیه آیه "علی علی" خواندی
شاهد حرف من خداوند است
بستر تو که جای هرکس نیست
منبر تو که جای کرکس نیست
پس خلافت برای ناکس نیست
لایق مسند شما پس نیست...
...غیر خیبر شکن که رزمنده است
حشر، حق است... پس اجل حق است
راه توحید از ازل حق است
الحق این حرف چون عسل حق است
حق علی و علی معَ الْحَق است
حق علی را به قلب ما کنده است
میوه داده است اشک و آه علی
دو جهان، شیعه شد سپاه علی
مذهب صادق است، راه علی
مثل موجی به تکیه گاه علی...
...مکتب جعفری خروشنده است
#محمد_جواد_شیرازی
#حضرت_محمد_صلی_الله_علیه_وآلهوسلم
#میلاد_رسول_الله #هفده_ربیع
.👇