eitaa logo
گریزهای مداحی و گریز های مناجاتی
5.4هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
607 ویدیو
834 فایل
گریز زیارت عاشورا ، دعای کمیل و دعای توسل و جوشن کبیر https://eitaa.com/gorizhaayemaddahi
مشاهده در ایتا
دانلود
🔅 شرح فراز ششم 🔅 ((السلام علیک و علی الارواح التی حلت بفنائک )) سلام بر تو و بر روان هائی که در آستان تو جاگرفته اند. ارواح: جمع روح اصل روح به معنی طیّب و طهارت هست و به همین جهت : روح انسان را روح گفته اند.(به ملاحظه طهارتی که در بدو تکوین و اصل خلقت دارد.) ملائکه مطهرین را ارواح گویند. جبرئیل را روح القدس نامند. ملک اعظم را روح گویند. عیسی را روح الله لقب دهند. هر ذی روحی را روحانی نامند مثل مکان روحانی و ... مراد از روح در زیارت: نفس ناطقه انسان است که بعد از فنای بدن ، به امر خدای تعالی ، باقی می ماند. حلّت: حلول ، حل، محل ، فرود آمدن است. فِناء ( به کسر فاء): گشادگی اطراف خانه ✳️احتمالات معانی در این فراز زیارت: ۱) مراد ازارواح، خصوص ارواح ملائکه و انبیا و اولیائی باشد که در واقعه حاضر بودند.(چنانچه از برخی اخبار استفاده میشود . و این معنی بعید است. ) ۲) مراد عموم ارواح مکرمه و نفوس مقدسه باشد. پس مراد از فناء، معنی لبّی واقعی است نه فِناء جسمانیِ ظاهری (این معنا نیز بعید است.) ۳) مراد اصحاب باوفای حضرت باشد، اعم از نزدیکان و خویشاوندان و یا دورافتادگانِ ظاهری که با قرب معنوی از بسیاری نزدیکان پیشی گرفتند. (نظر مولف) 📙منبع: شفاء الصدور فی شرح زیارةالعاشور
🔅شرح فراز هفتم 🔅 ((علیکم منی جمیعا سلام الله ابدا ما بقیت و بقی اللیل و النهار)) بر شما باد از قِبَلِ من، سلام و رحمت خدای "عز اسمه" همیشه و مستمر، مادام که من زنده باشم و شب و روز پاینده. 🔹جمیع: حال و منصوب و موکّدِ عمومِ مستفاد از ضمیر جمع 🔸ابد: به معنی دهر، دائم، قدیم 🔺ظاهر این است که از "ابود" به معنی اقامه در مکانی گرفته شده ↩️ در این فراز از زیارت به معنی: دائم است که همیشه باشد و این دوام حقیقی اعتبار شده به دلیل" وبقی اللیل و النهار " 🔹ابداََ : ظرف است 🔸ما: زمانیه مصدریه است و جایز است: ۱) برای تایید سلام باشد و قید مبتدا شود.(این معنی اقرب است) ۲) و هم جایز است که برای تایید معنای مستفاد از "علیکم منی" یعنی اهداء و ارسال باشد؛ یعنی همیشه از جانب من، سلام خدا بر شما باد و این معنی بر این وجه می شود که حال من چنین است که در تسلیم بر شما، استمرار و دوام دارد که اگر همیشه باشم مُسلِم هستم و این سلامِ اجمالیِ دائمی، نازل منزله ی سلامِ مستمرِ تفصیلی است، عرفا و شرعا و اعتبارا. (این معنی بعید است) 🔶 در لفظ"منی سلام الله" دو احتمال است: ۱) آدم خود را بر سبیل تنزیل و ادعا، حامل سلام خدا کند و سلام خدا را برساند. به این اعتبار که سلامِ خود را شایسته ی این بارگاه نمیداند بلکه سلام خدا را میرساند. ۲) چون "سلام الله علیک" دعاست به سلام فرستادن خدا و چون سبب این رحمت و تسلیم، توجه دعا کننده است در حقیقت این سلام آغاز کننده داعی میشود و بر این وجه جایز است که بگوید:"منّی" 🔷 در لفظ "سلام" دو احتمال است: ۱) مثل صلات مراد از آن رحمت باشد چرا که سلام تحیت است و تحیت خدا همان بزرگداشت از جانب خدا و رسیدن به قرب اوست. ۲) به معنی تسلیم است؛ به این معنی که خدا او را از جمیع نقایص و عیوب سالم بدارد و به درجات بالا برساند. وقتی چنین شد ، حرم امن و وسیله محکم خواهد شد، در نتیجه بین مُسلِم و مُسلِمٌ علیه ، ربطی تام و ثابت حاصل خواهد شد که موجب امید شفاعت و رسیدن به ثواب عظیم خواهد شد. ان شاءالله 📙منبع: شفاء الصدور فی شرح زیارةالعاشور
🔅 شرح فراز هشتم 🔅 ((یا ابا عبدالله ، لقد عظمت الرزیة و جلّت و عظمت المصیبة بک علینا و علی جمیع اهل الاسلام )) ای اباعبدالله!به تحقیق که بزرگ شد سوگواری تو و عظیم شد مصیبت، به واسطه تو بر ما و بر جمیع اهل اسلام. 🔸جلال و عظمت: هر دو مترادف اند ولی آنچه به حسب استعمال بدست آمده آن است که عظمت در مقابل صغر ، بکار می رود و جلالت ، مقابلِ دقت مانند علما که می گویند: نظر دقیق و نظر جلیل 🔹مصیبت: اسم فاعل از اصابة در اصل به معنی رسیدن است ولی بکار بردن آن در بلیة که به کسی برسد غالب شده است. 🔸رزیّة : در اصل رزیئه(با همزه) بوده که به جهت تخفیف همزه، قلب به یاء شده است. 🔶🔹در امالی شیخ صدوق آمده است: "روزی امام حسین علیه‌السلام بر امام حسن علیه‌السلام وارد شد و چون نگاهش به برادر افتاد شروع به گریستن کرد؛ امام حسن علیه‌السلام از برادر پرسید: ـ ای اباعبدالله، چه امری باعث گریه تو شده است؟ امام حسین علیه‌السلام پاسخ داد: ـ برای آنچه با تو انجام می‌دهند گریه کنم. امام حسن علیه‌السلام فرمود: آنچه به من آید زهری است که به کامم ریزند و کشته شوم ولی ای اباعبدالله روزی چون روز تو نباشد ، ۳۰ هزار مردی که مدعی هستند از امت جد ما محمد (صلوات الله علیه) هستند و خود را به دین اسلام بندند، بر تو گرد آیند و هم‌دست شوند برای کشتن تو و ریختن خونت و هتک حرمت و اسیر کردن ذریه‌ات و زنانت و غارت بُنه‌ات. در اینجاست که بر بنی‌امیه لعنت فرود آید و آسمان خاکستر و خون بارد و همه چیز بر تو بگریند حتی وُحوش بیابان و ماهیان دریاها." 📙منبع: شفاء الصدور فی شرح زیارةالعاشور
🔅 شرح فراز نهم 🔅 (( و جلّت و عظمت مصیبتک فی السماوات علی جمیع اهل السماوات )) و بزرگ و عظیم شد سوگواری تو در آسمان ها بر تمامت اهل آسمانها. 🔴 الف) اخبار و روایات رسیده در ذکر تاثر و بکاء ملائکه عموما و جبرئیل خصوصا: 🔷🔸در کامل الزیارة از ابان بن تغلب نقل می کند امام صادق علیه السلام: همانا چهار هزار ملک فرود آمدند و می خواستند در رکاب حسین (علیه السلام) کارزار کنند اذن به ایشان داده نشد ، بازگشتند به آسمان تا اذن بگیرند و هبوط کردند در حالتی که حسین (علیه السلام) کشته شده بود از این رو ایشان نزد قبر او هستند پریشان حال و آشفته مو و گرد آلود. 🔷🔸در بحار از محاسن برقی روایت فرموده از امام صادق (علیه السلام): خدای تعالی موکل نموده به حسین (علیه السلام) ۷۰ هزار ملک که صلوات می فرستند بر او هر روز ، آشفته و غبار آلود از وقتی که کشته شد تا هر وقت که خدا بخواهد. ♦️و فراوان و در حد تواتر است احادیث دیگری که بر این مضامین دلالت دارند . 🔴 ب) اخبار رسیده در آثار و انقلابات که در فلک و فلکیات بر آن مصیبت عظمی روی داد: 🔶🔹در کامل الزیارة روایت می کند که امیرالمومنین علی (علیه السلام) در مسجد کوفه این آیه مبارک تلاوت می فرمود " عمل بکت علیهم السماء و الارض و ما کانوا منتظرین " ناگاه حسین (علیه السلام) از دری از درهای مسجد وارد شد . امام فرمود: اما اِن هذا سیقتل و یبکی علیه السماء و الارض . 🔶🔹در امالی و عیون از ریان بن شبیب نقل شده که امام رضا (علیه السلام) فرمودند: آسمان های هفتگانه و زمین ها بر حسین (علیه السلام) بگریستند. 🔶🔹در کامل الزیارة است که داوود بن فرقد از صادق آل محمد (علیه السلام ) نقل میکند که فرمودند : سرخ شد آسمان در قتل حسین یک سال و فرمود : گریست آسمان و زمین بر حسین بن علی (علیه السلام) یک سال و بر یحیی بن زکریا، و گریه او سرخی اوست. ♦️اخبار در این مضامین فراوان است. 📙منبع: شفاء الصدور فی شرح زیارةالعاشور
🔅 شرح فراز دهم - بخش اول 🔅 (( فلعن الله اُمة اسّست اساس الظلم و الجور علیکم اهل البیت )) پس خدا دور کند از رحمت خود جماعتی را که تاسیس اساس ظلم و جور بر شما اهل بیت نمودند. 🔸فاء: بر ای تفریع است و داخل بودن حکم سابق در جمله بعد را افاده میکند. 🔹لعن: به معنی طرد و تبعید است. 🔶🔹 لعن از طرف خدا: به معنی طرد از مقام قرب و تبعید از جوار رحمت است. 🔷 لعن از طرف مردم : به معنی دعا و سبّ است. 🔸اُمّة: به معنی گروه و جماعت است . 🔹تاسیس: بنیاد نهادن است. 🔺اساس: بنیاد است. 🔴 ظلم: در اصل لغت ، به معنی وضع چیزی در غیر موضع خودش است.( این وجه قوی تر است) 🔺در النهایة آمده است: اصل ظلم ، عدول از طریق است . 🔺ظلم گاه به معنی نقص و گاه به معنی منع هم می آید. ⚫️ جور: در اصل، به معنی عدول از طریق است . 🔺به معنی تَعَدّی نیز است. 🔶🔷اهل البیت: منصوب به اختصاص است. 🔺🔸مراد از بیت، بیت رسالت و نبوت است. چون معرفه به الف و لام عهد است. 📙منبع: شفاء الصدور فی شرح زیارةالعاشور
🔅 شرح فراز دهم - بخش دوم🔅 ⬛️ مراد از آن امت که تاسیس اساس و بنیاد ظلم کردند: ▪️۱) یا عموم آنهایی هستند که در روز وفات پیامبر (ص) هنوز جسد مبارک را حمل نکرده و غسل نداده ، به طلب ریاست باطل ؛ رو به سقیفه بنی ساعده گذاشته ، مخالفت با نصوص و آیات مشهود و شنیده شده ، نمودند . و خلافت را از خانواده وحی و تنزیل (اهل بیت پیامبر) ربودند و بردند ، که اگر حق را تمکین میکردند و به اهلش می سپردند و خود تصرف نمی کردند ، عدل روی زمین فراگیر میشد و شوکت اسلام ، کفر را در هم می کوبید. ▪️ ۲)محتمل است که مراد اُمّة همان شخصی باشد که موسس آن بدعت بوده و اول کسی بوده که در سقیفه بیعت کرده است. و از این جهت علماء عامه گفته اند : اجماع بر خلافت فلان (ابوبکر لعنة الله علیه) به بیعت فلان (عمر لعنةالله علیه) منعقد شد و پیروی از او (ابوبکر لعنةالله علیه) بر جمیع مسلمین واجب شد. و در صحاح ایشان وارد شده که امیر المومنین علیه السلام و بنی هاشم و جماعتی از خواص صحابه: زبیر، عمار، سلمان، حذیفه، ابوذر، و ... در طول حیات فاطمه زهرا سلام الله علیها، بیعت نکردند و با این وجود اجماع به بیعت همان یک نفر منعقد شد و متابعت واجب شد در نتیجه سوختن خانه فاطمه زهرا سلام الله علیها ، برای حفظ نظام امت و صلاح خلق برایشان جایز بود اگه چه علی علیه السلام و فاطمه سلام الله علیها و حسنین علیهم السلام در آن خانه بودند. 📙منبع: شفاء الصدور فی شرح زیارةالعاشور
🔅 شرح فراز دهم- بخش سوم🔅 ⬛️ جواز لعن بر آن جماعت ، که ظلم در حق آل محمّد نموده و تاسیس این اساس کردند: ◾️ ۱) از آیات قرآن میتوان استفاده کرد: عمومات لعن بر ظالمین و کاذبین در قرآن بسیار است و اثبات این عناوین برای آن طائفه ، آسان است . بلکه رجوع به اخبار و آثار ، قاطع به ظلم و افتراء آنها و اینکه از دین برگشتند و به آخرت پشت پا زدند . خدای تعالی در قرآن می فرماید:" ان الذین یوذون الله و رسوله لعنهم الله فی الدنیا و الآخرة و اعد لهم عذابا مهینا" ◾️ ۲) ضمیمه اخبار صحاح اهل سنت: ▪️. در صحیح بخاری وارد است که پیغمبر فرمود:" فاطِمَةُ بَضعَةٌ مِنّي ، فَمَن أغضَبَها أغضَبَني ." پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : " فاطمه ، پاره تن من است . هر كه او را به خشم آورَد ، مرا به خشم آورده است." ▪️. در صحیح مسلم به یک طریق روایت کرده که پیامبر فرمود: "إنَّمَا ابنَتي بَضعَةٌمِنّي ،يُريبُني ما رابَهاويُؤذيني ما آذاها" پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ در باره فاطمه عليهاالسلام ـ :" دخترم ، پاره تن من است . نگرانى او ، نگرانى من است و آزردن او ، آزردن من است" ▪️. در صحیح ترمذی حدیث کرده که پیامبر فرموده :" انما فاطمه بضعة منی یوذینی مااذاها و ینصبنی ما انصبها" 🔺ما حصل مضمون این اخبار از سه صحیح این است: فاطمه پاره ی تن من است. غضب او غضب من است. اذیت او اذیت من است. تعب او تعب من است. رنجوری او رنجوری من است. ▫️ از این قبیل اخبار در منابع اهل سنت زیاد است. 📙منبع: شفاء الصدور فی شرح زیارةالعاشور
🔅 شرح فراز دهم - بخش چهارم🔅 ❇️ مراد از اهل بیت چه کسانی هستند؟ ۱) ⚜ خصوص آل عباست(علی و فاطمه و حسن و حسین علیهم السلام) ؛ چنانچه در آیه تطهیر موافق نقل فریقین (شیعه و سنی) چنین است. ۲) ⚜ خصوص ائمه اثنی عشر(۱۲ امام علیهم السلام) ؛ چنانچه در روایات تمسک و وجوب متابعت آمده است و معصومی غیر از این ۱۴ نفر بالاجماع نیست. ۳) ⚜ مطلق قرابت با رسول (ص) ؛ چنانچه در اخبار و روایات مودت بالجمله ، اعانت، تعظیم و تکریم وارد شده است. و ایشان کسانی هستند که صدقه بر آنها حرام شمرده شده است. (سادات) ✳️ در این فراز از زیارت( فراز دهم) هر سه معنی جایز است. ✅ اولویت در معانی اول و دوم است. 🔰 اگرچه مخاطب سید الشهداء علیه السلام است ولی با ورود به صیغه جمع و مخاطب قرار دادن همه اهل بیت علیهم السلام منافات ندارد،(علیکم اهل البیت) چنانکه در زیارت جامعه می خوانیم "یا ولیَّ الله" با اینکه مخاطب واقعی یک نفر است اما به همه ائمه معصومین علیهم السلام خطاب کرده است. 📙منبع: شفاء الصدور فی شرح زیارة العاشور
🔅 شرح فراز یازدهم 🔅 (( و لعن الله اُمة دفعتکم عن مقامکم و ازالتکم عن مراتبکم التی رتبکم الله فیها )) ترجمه: خدا لعنت کند گروهی را که دفع کردند شما را از مقام خودتان و دور نمودند شما را از مراتب ریاستی که خدا شما را در آنها مرتبت نموده است. 🔹دفع: دور کردن و راندن. 🔸مقام: در اصل مکان قیام است. 🔹ازاله: دور کردن است. 🔸رتوب(رتبه): ایستادن و ثبات. ▫️ترتیب یعنی هر چیزی را به جای خود ایستاده کردن. ⚫️ مراد از دفع از مرتبه و اخراج از مقام الهی: ⬅️ تمکین نکردن از ریاست ظاهری و ولایت صوری است نه حقیقت امامت و واقع خلافت چرا که آن قابل غصب نیست و هزار مرتبه بالاتر از آن است که دست مخالفین به آن برسد و آن منصبی الهی و کمالی نفسانی است و درجه ای است وهبی(هدیه و عطاشده) 🔻🔺این فراز از زیارت مساوی این فقره از دعای صحیفه سجادیه هست که امام سجاد علیه السلام فرمودند: " اللهم ان هذا المقام لخلفائک و اصفیائک و مواضع امنائک فی الدرجة الرفیعة التی خصصتهم بها قد ابتزّوها " 👈 این ابتزاز و ازاله و دفع ظاهری ⬅️همه ناشی از عدول صحابه در قرن اول است که با ظلم به اهل بیت علیهم السلام و آتش زدن خانه فاطمه زهرا سلام الله علیها و با مخالفت علی علیه السلام و بغض حسنین علیهم السلام، منافات نداشت. بلکه با تغییر کلیه فروع و اصول احکام و نابودی اساس شریعت مقدس اسلام منافی نیست، چنانچه از تامل در اخبار صحیحه ایشان روشن میشود. این جمله در دست صحابه و تابعین جاری شده که در حق آنها روایت شده است: "خیر القرون قرنی ثم القرن الذی یلیه ، فکیف بقرون لاحقة و اعصار التابعة" یعنی؛ اگر حال قرن اول و دوم که خیرُ القرون است چنین شد ، پس حال قرون و اعصار بعدی که هر روزه حالشان در تبدیل و امرشان در تنزل است چگونه خواهد شد.؟ ((یعنی تا این حد احکام را در همان قرن اول و دوم بعد از رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم دگرگون کرده بودند که تابعین و صحابه خودشان زبان به اعتراف گشودند.)) 📙منبع: شفاء الصدور فی شرح زیارة العاشور
🔅 شرح فراز دوازدهم🔅 ((و لعن الله الممهدین لهم بالتمکین مِن قتالکم)) ترجمه: خدا لعنت کند گروهی را که تهیه اسباب و تمهید(فراهم کردن مقدمات) امور قاتلین شما را کردند تا بدان وسیله متمکن(بهرمند) از پیکار با شما شدند. ◼️ تمهید: 🔹از مهاد: به معنی بساط و فراش 🔸ویا از مهد : به معنی گهواره ؛ گرفته شده است و این هردو راجع به اصل واحدند. در اساس البلاغة نوشته : ⤵️ 🔳 تمهید : به معنی توطئه و تسهیل امر و اصلاح (که مراد در امثال این مواقع (جنگ) است) ◼️ تمکین : به معنی اقدار (توانمند سازی)و متمکن ساختن ▪️باء در بالتمکین: برای سببیت است. 🔴 قتال: به معنی کشتار کردن و پیکار نمودن است. ⚫️ مقصود از ممهدین: شامل کسانی است که از اولِ کار، تسهیل راه ، توطئه و مقدمه چینی در کار و تهیه اسبابِ ظلم ، نمودند. 👈 چرا که اگر اینها این طریقه را باز نمیکردند، آنها (قاتلان سیدالشهداء) راه به این ظلم نمی یافتند. این از صحیح ترین وجوه برای ممهدین هست.✔️ 📙منبع: شفاء الصدور فی شرح زیارةالعاشور .
. 🔅پیوند دو نهضت حسینی و مهدوی در زیارت عاشورا 📜 عهدنامه ی وفاداری به امامت و میثاق نامه ی مشارکت با اهل بیت علیهم السلام است، یاری ایشان در دو نهضت و قیام بزرگ سرخ حسینی و سبز مهدویست.✌️این دو نهضت الهی که هر دو نقطه ی عطفی در تمدن و مکتب تشیّع و تاریخ بشریت است برای محو ظلم و تاریکی و در کنار آن بسط عدالت و نورانیّت رقم می‌خورد. ✅یعنی همان جوری که امام حسین (ع) برای اصلاح دین جدشان قیام کردند امام زمان هم برای اصلاح دین قیام خواهد کرد. همان جوری که مردم در دوران امام حسین افت معنویت📉 داشتند و با بدعت ها و خرافات افت غیرت دینی❌ ایجاد شده بود و امام باید با کمک یاران خود اصلاح امور می کرد و احیاء می کرد آن دین رسول الله را، لذا این کار را هم امام زمان دارد انجام می دهد. ☝️نکته ای که هست این است که نهضت سرخ حسینی که آغاز حرکت جهادی از سوی اهل بیت و یاران⚔ ایشان برای تحقق آرمان های الهی بود، هر چند به ظاهر به شکست انجامید اما از نظر تفکر همچنان پویا، زنده و فعال است و فرجام این حرکت جهادی ان شاءالله به نهضت سبز مهدوی🌟 ختم خواهد شد و پیروزی جهانی نهضت سبز مهدوی که قیام الهی در دوره ی پایانی قطعه ی تاریخ بشر است، کاروان بشریت👥 را به دوره ای روشن و نورانی از تاریخ وارد می کند. ✅شما نگاه کنید اکثر جریانات اصلاحی که در دوران امروزی اتفاق می افتد متأثر از فرهنگ امام حسین انقلاب می کنند و با نگاهی سبز منتظر امام زمان می مانند و انقلاب خودشان را نگه می دارند. ✍زیارت عاشورا شرح حال قیام جهادگران جان برکف برای احیای اصلاح دین و احیای امر به دین است. میان دو نهضت سرخ و سبز پیوندی زیبا و 🔄دوسویه برقرار است و کسی که زیارت عاشورا می خواند با الهام گرفتن از درس جهاد و شهادت در مکتب عاشورا خودش را مهیای شرکت در قیام مهدوی و زمینه سازی برای ظهور امام زمان☀️ می کند و آماده است از همه ی بدکاران و ستمگران انتقام بگیرد. 🔸در دو جا از زیارت عاشورا در این خصوص می خوانیم: ◀️«أَنْ يَرْزُقَنِی طَلَبَ ثَارِكَ مَعَ إِمَامٍ مَنْصُورٍ مِنْ أَهْلِ بَيْتِ مُحَمَّدٍ صَلَّى‌ اللَّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ ...» ◀️«وَ أَنْ يَرْزُقَنِی طَلَبَ ثَارَكُمْ مَعَ إِمَامٍ هُدًى ..»  👆در اینجا عملا خودمان را با این رویکرد بین جریان امام حسین (ع) و امام زمان (ع) پیوند می دهیم. یعنی هویت مکتب شیعه و آغاز انجام این دو، ریشه در واقعه‌ی جریان غدیر و عاشورا و مهدویت دارد که در 📖متن زیارت عاشورا هم به جریان غدیر، هم عاشورا و هم مهدویت اشاره می کند و قیام امام زمان حلقه ی تکمیل کننده ی نهضت عاشوراست. زیارت عاشورا به نوعی در کنار ذکر القاب امام عصر✨، حرکت اصلاحی آن حضرت و ارتباط تنگاتنگ دو قیام الهی را کاملا نشان می دهد که ما باید اینها را توجه کنیم. 👤کسی که زیارت عاشورا می خواند دارد به نوعی فرهنگ امام حسین (ع) را با فرهنگ مهدوی گره می زند و خود را مطیع امام دوران خودش می داند. ان شاءالله که بتوانیم مطیع دوران امام خودمان باشیم و بتوانیم بستری برای فرج امام زمان (ع) آماده کنیم. 🎤 استاد نصوری، معاونت ارتباطات و تبلیغ مرکز تخصصی مهدویت قم .