eitaa logo
ندای قرآن ونهج البلاغه جبهه حامیان ولایت
174 دنبال‌کننده
146 عکس
31 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم با سلام خدمت همه دوستان بزرگوار وقتتون بخیر با شرح حکمت اول نهج البلاغه باموضوع ها در خدمت دوستان هستیم
⬅️قال عليه السلام : كُنْ فِي الْفِتْنَةِ كَابْنِ اللَّبُونِ لاَ ظَهْرٌ فَيُرْكَبَ وَ لاَ ضَرْعٌ فَيُحْلَبَ. ⬅️امام على (ع) فرمود: به هنگام بروز فتنه چون اشتر دو ساله باش كه نه پشتى استوار دارد كه بر آن سوار توان شد و نه پستانى شيرده، كه از آن شير توان دوشيد. ۱
⬅️فتنه، در اصل به معناى قرار دادن طلا در کوره است تا از ناخالص جدا شود سپس به معناى هرگونه و امتحان و بلا و عذاب و حتى شرک و بت پرستى و  هاى اجتماعى آمده است و در اینجا منظور همان آشوب هاى  اجتماعى است.. ⬅️لبون، به شترى گفته مى شود که به جهت زائیدن مکرر پیوسته در پستانش شیر است (لبون به معناى شیر دار است از ماده لبن) و ابن لبون به بچه چنین شترى گفته مى شود که دو سال آن تمام شده و وارد سال سوم شده است; نه قوت و قدرت چندانى دارد که بتوان بر پشت او سوار شد و نه پستان پر شیرى (زیرا هم کم سن و سال است و هم نر) و به این ترتیب هیچ گونه استفاده اى از آن در آن سن و سال نمى توان کرد. ظهر به معنی پشت است . ⬅️حلب به معنی سرازیر شدن شیر .اشک چشم .اب دهان ولوله حالب که مجرای ادرار از کلیه به مثانه است هم از این ریشه است . ⬅️ضرع معانی زیادی دارد .از جمله نزدیک شدن به جیزی .ضعیف شدن .رام شدن .و پستان و …… در این حکمت به همین معنای پستان بکار رفته است . ⬅️ باتوجه به معانی کلمات روشن مى شود که هدف امام این است که به هنگام شورش هاى اهل باطل و فتنه هاى ناشى از خصومت آنها با یکدیگر نباید دست این و آن شود. باید خود را دور نگه دارد و به هیچ یک از دو طرف که هر دو اهل باطل اند کمک نکند. ۲
⬅️در هنگام فتنه معمولاً هر کدام از طرفین به سراغ بانفوذ و باشخصیت مى آیند تا از نفوذ و قدرت آنها براى کوبیدن حریف استفاده کنند. در این هنگام باید این افراد بلکه تمام افراد، خواه ضعیف باشند یا قوى. نهایت مراقبت را به خرج دهند که در دام  گران و غوغاسالاران نیفتند مبادا دین و یا دنیاى آنها آسیب ببیند و در بعضى از روایات جمله «ولا وَبَر فَیُسْلَب» نیز به آن افزوده شده است یعنى شتر دو ساله پشمى هم ندارد که آن را بچینند و از آن استفاده کنند. ⬅️نمونه این فتنه ها در صدر اسلام و قرون نخستین فراوان بود که امامان اهل بیت و یارانشان همواره از آن کناره گیرى مى کردند حتى داستان ابومسلم بر ضد بنى امیه گرچه در ظاهر براى کوبیدن باطلى بود ولى در باطن براى تبدیل باطلى به باطل دیگر و حکومت بنى عباس به جاى بنى امیه بود. به همین دلیل هنگامى که ابو مسلم به وسیله نامه اى پیشنهاد حکومت و خلافت را به امام صادق(علیه السلام) کرد امام آن را نپذیرفت زیرا مى دانست در پشت پرده این قیام چه اشخاصى کمین کرده اند و به تعبیر دیگر امام مى دانست این یک فتنه است که دو گروه باطل به جان هم افتاده اند و نباید به هیچ کدام امتیازى داد. ⬅️دوستان توجه فرمایید که نوعی از فتنه هست که بین دو گروه و باطل پیش میاید .و انسان به شک میافتد که کدام حق و کدام باطل است .و امر بر انسان مشتبه میشود . درین گونه موارد بهتر است خود را فتنه نکند . ۳
⬅️شخصی نزد مولا علی (ع )مراجعه ومیگویند که من در جنگ بین شما و گروهای دیگر که سه جنگ اتفاق افتاده .نمیدانم که کدام حق اید  و کدام باطل .و بعد میگوید من نمیخواهم از سربازان تو بیرون بروم  تو مرا به جایی بفرست که اسلام و کفر در گیر باشد و یا اسلام و یهودی و…. حضرت موافقت میکنند و او را به مرز ایران و روم میفرستد. ⬅️در نهج البلاغه امام (ع) از حاکمیت بنی امیه نیز به یاد کرده اند وشاید به این دلیل است که بنی امیه بقدری تبلیغات وسیع داشته که حق و باطل برای مردم روشن نبود.(دقیقا مثل تبلیغات رسانه های استکبار) و گاهی هم میشود شامل دو گروه حق هم بشود .هر دو حق اند اما در بعضی حوزه ها هر کدام نظری دارند و تشخیص حق و باطل برای انسان سخت میشود . ⬅️باید بدانیم که همیشه عده تئوریسین هستند که نظریه میدهند امام (ع )میفرمایند به اینها شیر ندهید .تغذیه هم  نکنید این ها را . و معمولا این ها هستند که های سیاسی جهان را میسازند .امام علی (ع) در یکی از تذکرات خود میفرمایند که این مردم هستند که معاویه را سر کار اوردند. ⬅️و اما  قسمت دوم کلام مولا علی( ع) اشاره به جامعه دارد .این ها جامعه هستند که نشان نمیدهند در کدام طرف هستند . منافع خیلی جدی اقتصادی دارند کسب و کار برای اینها از همه چیز مهمتر است . امام (ع) تذکر میدهند که درین گونه مواقع منافع خود را بر حق ترجیح ندهید.و جانب حق را بگیرید . ۴
⬅️انسان مومن و با بصیرت چون نسبت به حق و باطل حساس است باید ابزارهای شناخت حق و باطل را بدست اورد. ⬅️سوره مبارکه الأنفال آیه ۲۹ يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا إِن تَتَّقُوا اللَّهَ يَجعَل لَكُم فُرقانًا وَيُكَفِّر عَنكُم سَيِّئَاتِكُم وَيَغفِر لَكُم ۗ وَاللَّهُ ذُو الفَضلِ العَظيمِ﴿۲۹﴾ ای کسانی که ایمان آورده‌اید! اگر از(مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید، برای شما وسیله‌ای جهت جدا ساختن حق از باطل قرارمی‌دهد؛ (روشن‌بینی خاصّی که در پرتو آن، حق را از باطل خواهید شناخت؛) و گناهانتان را می‌پوشاند؛ و شما را می‌امرزد؛ و خداوند صاحب فضل و بخشش عظیم است. ۵
خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی وما رستگار اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم ان شاءالله دوستان بامطالعه حکمت اول نظراتشون رو درباره این تفسیر ارائه فرمایند موفق وسربلند باشید التماس دعا قریش حسین پور
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پیامبر اكرم (ص) فرمودند: 🔷 اى على اگر تو نبودى بعداز من مؤمنان شناخته نمى شدند. 📖کنزالعمال، ح ۳۶۴۷۷ 🌹عید غدیر مبارک🌹
بسم الله الرحمن الرحیم با سلام خدمت همه دوستان بزرگوار وقتتون بخیر با شرح حکمت دوم نهج البلاغه باموضوع ارزش ها در خدمت دوستان هستیم
⬅️قَالَ (علیه السلام): أَزْرَى بِنَفْسِهِ مَنِ اسْتَشْعَرَ الطَّمَعَ، وَ رَضِيَ بِالذُّلِّ مَنْ كَشَفَ عَنْ ضُرِّهِ، وَ هَانَتْ عَلَيْهِ نَفْسُهُ مَنْ أَمَّرَ عَلَيْهَا لِسَانَه.   ⬅️امام علی (ع): آن که جان را با طمع ورزی بپوشاند خود را پست کرده، و آن که راز سختی های خود را آشکار سازد خود را خوار کرده و آن که زبان را بر خود حاکم کند خود را بی ارزش کرده است. ۱
◀️افراد طمع كار انسان هاى ضعيف، زبون، دون همت و فاقد شخصيت اند و چون اعتماد به نفس ندارند سعى مى كنند از طريق وابستگى به ديگران به مقصود خود برسند. در مقابل اين صفت رذيله فضيلتى است كه از آن به عنوان «يأس عَمّا في أيدِى النّاسِ; قطع اميد از آنچه در دست ديگران است» تعبير شده و به بيان ديگر قناعت به آنچه خود دارد. ۳