نکته پنجم: اهداف بیان صفت بخل
در این جمله حضرت صفت بخل را تقبیح کرده است تا با این تقبیح،
1- توبیخ بخیل
2- تشویق به معالجۀ آن
3-تهدید مبتلایان بی تفاوت را از عواقبش
4-تنبیه بی خبران
5- سخاوتمندان را به طور ضمنی،ستایش فرموده باشد.
۶
خدایا چنان کن سرانجام کار
تو خشنود باشی وما رستگار
اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم
ان شاءالله دوستان بامطالعه حکمت سوم نظراتشون رو درباره این تفسیر ارائه فرمایند
موفق وسربلند باشید
التماس دعا
قریش حسین پور
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️ من غلام نوکراتم، عاشق کربلاتم...
🎙محمدحسین پویانفر
#استقبال_محرم
صدای پای کاروان کربلا نزدیک است؛ امسال را کجا روضه خواهی رفت حاجی؟!
کاش روضهخوان امسالت، عباس نباشد!
کتیبهها همه دم گرفتهاند:
«سقای حرم؛ میر و علمدار نیامد».
بیچاره لشکر دلهای ما که علمدارش ارباًاربا برگشت.😭
#ما_ملت_امام_حسینیم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حسین جااان
از ما نگیری جون مادرت،
ما به دلمون صابون زدیم، ما کلی وعده میکنیم؛
ما اصلاً سالمون با #محرم تو، تحویل میشه...
#استقبال_محرم
💔اى دلم طاقت بياور آتش غم می رسد
💔بر مشامم بوى اسپند محرم می رسد
#بوی_اسپند_عزاخانه_ی_تو_می_آید
😭😭😭😭
بسم الله الرحمن الرحیم
باسلام خدمت همه دوستان بزرگوار
وقتتون بخیر
با شرح حکمت چهارم نهج البلاغه با موضوع #ناتوانی و شکیبایی در خدمت دوستان هستیم
⬅️وَ قَالَ (علیه السلام) الْعَجْزُ آفَةٌ، وَ الصَّبْرُ شَجَاعَةٌ، وَ الزُّهْدُ ثَرْوَةٌ، وَ الْوَرَعُ جُنَّةٌ، وَ نِعْمَ الْقَرِينُ [الرِّضَا] الرِّضَى.
⬅️و فرمود (ع): و ناتوانى، آفت است و شكيبايى، دليرى است و زهد، توانگرى است و پارسايى، چونان سپر است. بهترين همنشين خشنودى است از خواست خداوند.
1
⬅️امام عليه السّلام فرموده است:
1- و عجز و واماندگى آفت و بيچارگى است (كه شخص را از پا در مى آورد)
2- و شكيبائى دلاورى است
3- و پارسائى دارائى است (زيرا پارسا مانند مال دار كه بكسى نيازمند نيست بدنيا و كالاى آن نيازمند نمى باشد)
4- و دورى از گناهان سپر است (از عذاب الهىّ، همانطور كه سپر شخص را از شمشير محافظت مى نمايد پرهيزكارى او را از سختيهاى دنيا و آخرت رهائى مى دهد)
5- رضا و خوشنود بودن بقضاء نيكو همنشينى است (همانطور كه همنشين شخص را در رفاه و آسايش دارد، خوشنود بآنچه خداوند خواسته در رفاه و آسايش مى باشد).
2
✅قوىّ و صبور باش:
⬅️امام در چهارمین کلمه از کلمات قصارش به پنج وصف از اوصاف #انسانى اشاره مى کند که یکى منفى و چهار وصف از آن مثبت است و آثار هر کدام را در جمله بسیار کوتاهى بر مى شمارد.
نخست مى فرماید: «عجز و ناتوانى آفت است»; (الْعَجْزُ آفَةٌ).
3
⬅️عجز مفهوم وسیعى دارد که هرگونه ناتوانى علمى، جسمى، اقتصادى و فکرى را شامل مى شود و به یقین اینها بزرگ ترین آفات زندگى انسان است; انسان عاجز، ذلیل و خوار عقب مانده و شکست خورده و بى ارزش و بى مقدار است به همین دلیل اسلام مى گوید: بکوشید و هرگونه عجز را از خود دور سازید و با قدرت و قوت به اهداف مالى و معنوى خود برسید. البته گاه مى شود که عجز و ناتوانى بدون اختیار دامان انسان را مى گیرد، ولى غالباً چنین نیست، بلکه نتیجه کوتاهى ها و بى برنامگى هاست.
4