eitaa logo
اقتصاد فرهنگی
5.9هزار دنبال‌کننده
6.8هزار عکس
3.4هزار ویدیو
135 فایل
در میانه‌ یک جنگ تمام عیار ترکیبی مطالب کانال کپی‌رایت ندارد! ارتباط: حسین عباسی‌فر @h_abbasifar تبلیغات حرام است! 😊 "دکتر نیستم" https://virasty.com/ABBASIFAR
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برخورد امیرالمومنین علیه‌السلام با نهادهایی مثل اتاق بازرگانی! ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
نیش عقرب نه از ره کین است اقتضاء طبیعتش این است! ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
اون بخش قرمز کوچک بالای نمودارها زحمت بانک‌های خصوصی در تامین مالی بخش دولتیه! از اون طرف سهم بدهی‌شون رو هم نگاه کنید! بعد میگن بانک دولتی و خصوصی فرقی نداره! آره بانک دولتی که تامین مالی جاده و مسکن و وام ازدواج و... بکنه با بانک خصوصی که ایرانمال بسازه و سفته‌بازی کنه یکیه!!! ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
پرسش و پاسخ در مورد علم اقتصاد! دوستی گفت: بیا همین علم اقتصاد سرمایه‌داری را بپذیریم. بعد بحث عدالت را به‌صورت برونزا حل کنیم! مثلا دولت به فقرا و محرومین کمک کند! و البته ممکن است به خاطر حرکت به سمت عدالت قدری هم تعادل اقتصاد به بخورد که عیبی ندارد! پاسخ دادم: این که به جای عدالت می‌گوئید "تعادل"، این همان نظریه عدالت لیبرال‌هاست. درصورتی‌که هر عدالتی در وضع تعادل است اما هر تعادلی عادلانه نیست. عدالت بازتوزیعی مدنظر شما که میتونه برونزا وارد بشه اساسا عدالت نیست. اتفاقا امام بحث را از مالکیت شروع می‌کنند و به آن استاد دانشگاه آمریکا می‌فرمایند مالکیت در اسلام به گونه‌ای‌ست که همه تقریبا در یک سطح زندگی می‌کنند. این حرفها برای اقتصادخوانده‌ها سنگین است. تا تکلیفشان را با این مبانی مشخص نکنند بقیه بحث‌ها بادهواست. تا تکلیفتان را با اصل ۴۳ مشخص نکنیم که به تعبیر شهید بهشتی و ۷۰ فقیه شیعه و کارشناسان نویسنده قانون اساسی "اصل اقتصاد اسلامی" است بقیه بحث‌ها حاشیه است. عدالت را در وضع و توزیع اولیه باید جستجو کرد نه در بازتوزیع. آن پیچ و مهره‌هایی که تصور می‌کنید علم اقتصاد شناخته است سرتاپا پیش‌فرض‌های ایدئولوژیک دارد! گزاره‌های علمی مطلق نیستند. حتی رالز هم که پرده جهل را مطرح می‌کند وقتی می‌گوییم آن فرد پشت پرده اگر جاهل است چطور انتخاب می‌کند می‌گوید جهل مطلق که ندارد! مثلا اقتصاد بلد است! :) می‌گوئیم کدام اقتصاد را بلد است! از پاسخ می‌ماند. هیچ اندیشمند بزرگی در دنیا این ادعایی که برخی در ایران مطرح می‌کنند (علم منهای ارزشها و ایدئولوژی‌ها) را قبول ندارد اما چند مهندس اقتصادخوانده که فقط سرشان در حل معادله و ریاضی بوده این حرف را تکرار می‌کنند. همان ریاضی هم خنثی نیست چه برسد به اقتصاد. شما وقتی اصول کافی را علم نمی‌دانی و تصور می‌کنی والراس حرف علمی زده چون زبانش ریاضی است، یعنی بین زبان علم و علم خلط کرده‌ای. وگرنه پرفسور موریشیما هم مارکسیسم را به زبان ریاضی بیان کرده. شد حرف علمی؟ پنهان شدن پشت واژه علم نباید باعث بشه ایدئولوژی‌ها و ارزش‌های پشت یک نظریه یا سیاست یا... را نبینیم. ضمنا فرمود ان فی العدل سعه! توسعه نتیجه عدالت است اگر جایی عدالت نیست حتما توسعه هم اتفاق نیفتاده! عینکمان را باید عوض کنیم. ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
🔹 لزوم دخالت مردم در امور اقتصادی‏ ‏‏دولت چنانچه کراراً تذکر داده ام بی شرکت ملت و توسعۀ بخشهای خصوصی جوشیده از طبقات محرومِ مردم و همکاری با طبقات مختلف مردم با شکست مواجه خواهد شد. کشاندن امور به سوی مالکیت دولت و کنار گذاشتن ملت، بیماری مهلکی است که باید از آن احتراز شود و در این موضوع گزارشهای مختلفی می رسد و هیأت دولت موظف است این امر را به طور همگانی گزارش دهد و کیفیت عمل را در اختیار عموم گذارد و این امر را جدی تلقی کند. و تذکر این نکته مهم است که دخالت دادن کسانی که در امور تجارت واردند،از بازاریان محرومیت کشیده و درد اسلام و انقلاب چشیده تا متخصصان وارد و مسلمان و متعهد از امور ضروری است. دولت و این دوستان باید دقیقاً توجه کنند که آزادیِ بخش خصوصی به صورتی باشد تا هرچه بهتر بشود به نفع مردم محروم و مستضعف کارکرد؛ نه چون گذشته تعدادی از خدا بی خبر در تمام امور تجاری و مالی مردم سلطه پیدا کنند. ‏‏22 / 11 / 63‏ کتاب حکومت اسلامی و ولایت فقیه در اندیشه امام خمینی (س) صفحه 447 ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
چگونه در ۱۴۰۰-۱۳۹۶ نسبت به ۹۶-۱۳۹۲، افزایش سالانه ۵۳ واحد-درصدی قیمت دلار و ۶۳ واحد-درصدی قیمت مواد اولیه تورم زا نیست، اما رشد ۳.۴ واحد-درصدی نقدینگی این قدر تورم زا است، با این که نسبت نقدینگی به تولید ۱۸ واحد-درصد کاهش یافت؟ اغراق روی تاثیر نقدینگی برای توجیه شوک قیمت ارز است. 💠 @h_abasifar
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
35.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌙منافسه ماندگار تلاوت آیات ۱ تا ۸ سوره مبارکه شمس توسط دو قاری بزرگ قرآن، استاد حامد شاکرنژاد و استاد سید محمدجواد حسینی وَالشَّمْسِ وَضُحَاهَا ‎﴿١﴾‏ وَالْقَمَرِ إِذَا تَلَاهَا ‎﴿٢﴾‏ وَالنَّهَارِ إِذَا جَلَّاهَا ‎﴿٣﴾‏ وَاللَّيْلِ إِذَا يَغْشَاهَا ‎﴿٤﴾‏ وَالسَّمَاءِ وَمَا بَنَاهَا ‎﴿٥﴾‏ وَالْأَرْضِ وَمَا طَحَاهَا ‎﴿٦﴾‏ وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا ‎﴿٧﴾‏ فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا ‎﴿٨﴾‏ لذت خالص ببرید ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
تامین کاه و یونجه و رد پول! آقای خیرخواهان از اساتید اقتصادی ضدانقلاب در داخل کشور، پس از توهین تلویحی به رهبری معظم، عارض شدند که اگر کاه و یونجه ایشان را بیت رهبری تقبل میفرمود، این بنده خدا توجیه‌گر وضع فلاکت بار کشور میشد. این بنده خدا بعد از اینکه از ذات خود پرده برداشت و اذعان کرد برای پول هر کاری میکند، باید به این سوال پاسخ دهد که پس کاه و یونجه حضرتعالی را احتمالا آمریکا تامین میکند که توجیه‌گر وضع فلاکت بار موجود آنجا هستید؟ پس رد پول خیلی چیزها را مشخص میکند درست است؟ مثل رد پول تامین مالی تحصیل بچه‌های شیکاگو و بازگرداندن آنها به سمت های کلیدی اقتصاد ایران؟! یا رد پول حامیان مالی دانشکده اقتصاد دانشگاه شریف؟! یا رد پول رسانه‌های زنجیره‌ای اقتصادی شما؟! ضمن تشکر از جناب خیرخواهان بابت گوشزد این نکته ارزشمند، باید این کد ماجرای را جدی گرفت.. در این لینک میتوانید بخشی از حجم مالی این رد پول را دنبال کنید. ✍سیدامیرحسین حسینی ✅به افرا بپیوندید: @afra_eco
غم بعدِ تو نشست کناری و ناله کرد ساقی ز غم طلب ز شراب دو ساله کرد آتش ز داغِ این خبر از بُهت یخ زده دریا کویر شد ز غمت، سنگ ژاله کرد از آسمان صدای خدا می‌رسید؛ آه... گویی که تیغ بر سر جلّ جلاله کرد عدل از کمر شکست چو سجاده سرخ شد ظلم از سر خوشی میِ خون در پیاله کرد شیطان پس از تو رفت و به یک گوشه‌ای نشست هر کار، مانده بود به انسان حواله کرد هرچند خون سرخ حسین‌ات نجات داد اسلامِ بی ولای تو را حق اهاله کرد انسان میان رحمت تو غرق بود و رفت رویش به‌جای سیبِ گلستان به کاله کرد یک نام بود راه رسیدن به حق ولی آدم به جای نام تو بی‌خود اطاله کرد دنیا ز مرد، بعد تو خالی شده علی رو سوی هر سفیه و صغیر و رجاله کرد فتوا فقط تو بودی و ما را خدای تو بعد از علی کلافه‌ی حکم و رساله کرد اسلام با وجود تو بالانشسته بود لعنت بر آن نفاق که دین را سفاله کرد رفتی تو ای علی و نبی با دو چشم خون قرآن به سر اشاره به آل و سلاله کرد راه ظهور حجت حق نیست جز علی باید غبارِ غیر تو از دل ازاله کرد ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
بانک‌های خصوصی در اغلب کشورهایی که شکاف طبقاتی دارند وجود دارند و دزدی می‌کنند!اینکه نئولیبرال‌ها شکاف طبقاتی و تداول ثروت و تکاثر را توجیه می‌کنند بخاطر جهل نیست. دین‌شان و اعتقادشان و مکتب‌ و ایدئولوژی و نظریه عدالتشان می‌گوید توجیه کن!اینها هم ماله را دست می‌گیرند قربتا الی راکفلر! واقعا چرا باید یک‌نفر از لجنزار بانکهای خصوصی دفاع کند؟! در دانشگاه شریف چه می‌گذرد؟ چگونه این بچه‌ها را سحر می‌کنند؟ ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
نمی‌دانم اطلاعی ندارم! ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
هدایت شده از دکتر علی سعیدی
🔅 لَهُۥ دَعوَةُ ٱلحَقِّۚ وَٱلَّذِینَ یَدعُونَ مِن دُونِهِۦ لَا یَستَجِیبُونَ لَهُم بِشَیءٍ إِلَّا كَبَـٰسِطِ كَفَّیهِ إِلَى ٱلمَاءِ لِیَبلُغَ فَاهُ وَمَا هُوَ بِبَـٰلِغِهِۦۚ وَمَا دُعَاءُ ٱلكَـٰفِرِینَ إِلَّا فِی ضَلَـٰل🔅 [سوره الرعد: ۱۴] دعوت حق متعلق به اوست. و کسانی که غیر از او را می‌خوانند هیچ پاسخی از آنها دریافت نمی‌کنند، مانند کسی که دستان خود را به سمت آب دراز می‌کند تا به دهانش برساند ولی نمی‌تواند! درخواست کافران جز در گمراهی نیست. 🔸 می‌گوید ثروت نباید صرفاً بین اغنیا دست به دست شود اما می‌گوید درآمدهای خود را مصرف نکنید و پس‌انداز کنید تا مبالغ بیشتر و بیشتری در اختیار قرار دهید تا آنها ثروت بیشتر و بیشتری به دست آورند! 🔸 می‌گوید اموالی را که زندگی شماست به سفیهان ندهید، اما می‌گوید اموالتان را به بورس‌بازان و بانکداران بدهید تا به شما بدهند! 🔸 می‌گوید ندهید و نگیرید تا تجارت‌تان نشود، اما می‌گوید ربا باعث ایجاد انگیزه برای جذب سرمایه‌های نقدی می‌شود و برای ضروری است! 🔸 می‌گوید داشته باشید تا از زمین و آسمان برایتان برکت بجوشد و از زیر پا و بالای سرتان متنعم شوید، اما می‌گوید آنچه اصالت دارد، مطلوبيت یا است و کار خوب کاری است که بیشترین سود پولی و مادی را داشته باشد، سایر ارزشها و فضائل انسانی و الهی نیز تا جایی خوب است که منتج به سود بیشتر شود! 🔸 دعوت حق متعلق به اوست و دعوت کفار جز در گمراهی نیست، هیچ اکراه و اجباری هم در کار نیست، مسیر از متمایز شده است، انتخاب با شما! 🆔 @DrSaeedi
هدایت شده از تربیت و حکمرانی
شهید مولای عالمیان (س) فرمود: قَدرُ الرجلِ علی قَدرِ هِمَّتِه... اگر شهید ، کابوس دشمنان خدا شد، قدر همتش آنقدر بلند بود که وصیت کرد: روی قبرم بنویسید اینجا مدفن کسی است که میخواست را نابود کند. خدایا در این شب قدر، مشارکت در نابودی و و را برای ما مقدر فرما. 🆔️ @rajaaei_ir
سه نمودار در مورد شکاف طبقاتی و چند نتیجه: ۱. روند افزایشی شکاف طبقاتی در اروپا ۲. شکاف طبقاتی بالا در آمریکا با روند افزایشی ۳. روند کاهشی ضریب جینی در جمهوری اسلامی ایران (به جز دورانی که نئولیبرال‌ها حاکم بودند) ۴. روند افزایشی ضریب جینی در دوره سیاه روحانی با دستیاری و مشاوره نیلی! ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
انجمن علمی دانشجویان معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات با همکاری اندیشکده مطالعات فرهنگ و توسعه دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات و انجمن علمی معارف اسلامی و اقتصاد برگزار می‌کند؛ اقتصاد و یاری‌گری فرهنگ 📌تأمل در راهکارهای فرهنگی بهبود وضعیت اقتصادی باحضور: 👤 دکتر کمیل قیدرلو مدیر اندیشکده مطالعات فرهنگ و توسعه عضو هیئت علمی دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق علیه‌السلام 👤 حسین عباسی‌فر تهیه کننده رادیو جوان دانش‌آموخته معارف اسلامی و اقتصاد ⏰دوشنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۲ 💻جلسه به صورت مجازی برگزار خواهد شد. https://vc.isu.ac.ir/ch/culture-sci-assn _ 🌐@iseu_isu ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
❎ اسب سرکش عقلانیت اقتصادی ❎ اینکه فروش دلاری مواد اولیه به تولیدکننده داخلی را منطقی بدانیم، یعنی به منطق عقلانیت سرکش نهفته در اقتصاد متعارف تن داده‌ایم. ✅ امام صادق(ع) در قحطی مدینه بر اسب وحشی عقلانیت اقتصادی متعارف مهار می‌زند، و برخلاف منطق هزینه فرصت، ذخیره گندم موجود در خانه را می‌فروشد و برای تهیه نان روزانه ترکیبی از گندم و جو می‌خرد تا به بازار ارزاق مردم فشار نیاید. ❎ امام صادق (ع) سودی که پیشکارش مصادف با استفاده از هزینه فرصت گرانفروشی محصول کمیاب بدست آورده بود را نپذیرفت. ✳️ این منطق عقلانی اسلامی متفاوت از عقلانیت زیاده‌خواهانه مبتنی بر هزینه فرصت است. ✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2