امروز و بعد از بحران کرونا این اعداد برای کشورهای دیگر بسیار بیشتر شده است. سال ۹۵ که میزان gdp ما رتبه هجدهم دنیا را داشت در بحث بدهی خارجی رتبه ۱۹۷م را دارا بودیم. این یعنی کشوری که در حال جنگ اقتصادی است توانسته #استقلال خود را حفظ کند و وابستگی کمتری به خارج داشته باشد
مهمترین شاخصی که نشاندهنده بزرگی #بخش_عمومی (به معنای کل حاکمیت و نه فقط قوه اجرایی) است نسبت #اشتغال_بخش_عمومی از کل #اشتغال کشور است. چین به عنوان کشوری که طولانیترین رشد مستمر اقتصادی را در جهان داشته است با نسبت ۵۰ درصد بزرگترین بخش عمومی را در جهان دارد. همچنین بسیاری از دولتهایی که به لحاظ رفاه اقتصادی در زمره دولتهای موفق محسوب شده و معروف به دولتهای رفاه هستند مانند نروژ (۳۷ درصد)، سنگاپور (۳۲ درصد) و دانمارک (۳۱ درصد) نیز از جمله کشورهای دارای دولتهای بزرگ در قیاس با بقیه کشورهای دنیا هستند. این در حالی است که ایران بر خلاف تصور رایج با برخورداری از نسبت ۱۸ درصد در این شاخص از لحاظ اندازه دولت در میانه کشورهای جهان قرار داشته و حتی از بعضی کشورهای دارای اقتصاد لیبرال مانند فرانسه (۲۸ درصد) و انگلستان (۲۱ درصد) نیز دولت کوچکتری دارد.
ضریب جینی
از بعد از جنگ تا ۸۵
و از ۹۲ تا ۱۴۰۰
یا ثابت بوده...
یا افزایش پیدا کرده...
وقتی از سرطان اصلاحات میگوییم دقیقا یعنی همین...
#نئولیبرالیسم
شاید بارها شنیده باشید که اقتصاد ایران در دوره خاتمی خوب بود
ار نظر لیبرالها خوب بودن یعنی همین:
در دوره خاتمی تعداد فقیر در ایران کم نشده و در دوره روحانی زیاد شده است.
کاهش درصد جمعیت فقیر در دو دوره جنگ و دهه هشتاد شگفتانگیز است.
#حافظه_تاریخی
جنگشناختی
ما در #جنگ_شناختی با ۵ سطح مواجهیم:
💠 مساله
💠 علت
💠 مقصر
💠 راهکار
💠 روش
✅ درسطح اول دشمن سعی میکند:
1. مسالهسازی کند (همجنسگرایی)
2. مسالهای را پاک کند (خودکفایی-در اسناد پروژه ایران ۲۰۴۰ استنفورد امده است که مسئولین ایران نباید واژه خودکفایی را استفاده کنند)
3. اولویتبندی مسائل را تغییر دهد (تولید یا تحریم)
متاسفانه در این سطح ضعیفترین عملکرد را داشتهایم و باید سطح جنگ را به این مرحله برگردانیم.
در این سطح مهمترین نیروهای دشمن #نخبگان دانشگاهی هستند.
خط مقدم جبهه دشمن، لیبرالهایی هستند که اهداف غربِ استکباری را در ایران دنبال میکنند.
✅ در سطح دوم دشمن سعی میکند:
1. علت را نقطه قوت ما نشان دهد
2. علت را چیز دیگری نشان دهد
3. علت را کم اهمیت جلوه دهد
رسانهها در این سطح موثرند اما رسانههای مکتوب اینجا فعالترند. مثل دنیای اقتصاد و تجارت فردا و ... در زمینه جنگ اقتصادی.
✅ در سطح سوم مردم مساله را شناختهاند علت را هم شناختهاند اما دشمن سعی میکند مقصر را شخص گروه سازمان یا دولت دیگری جلوه دهد.
مثلا میگویند علت تحریمهای ظالمانه، دشمنی آمریکا نیست بلکه رفتار خود جمهوری اسلامی است.
تاجزاده میگوید که رهبری نباید میگذاشت ایران تحریم شود. گویی آمریکا تحریم نکرده است و مقصر تحریمها خود جمهوری اسلامیست.
در اینجا آقا فرمودند اگر جریان تحریف شکست بخورد، جریان تحریم شکست خواهد خورد.
✅ در سطح چهارم دشمن سعی میکند راهکارهایی ارائه کند که:
1. به ضرر ما باشد
2. نتیجه ندهد
3. نتیجه کمتری حاصل شود
اصلاحطلبی و اصولگرایی به جای انقلابی بودن یعنی همین. به جای تغییرات اساسی و حرکتهای انقلابی میگویند در همین چارچوب موجود تغییراتی را اعمال کنیم کافیست و بیشتر از آن افراطیگری و تندرویست.
مثلا به جای حذف بانکهای خصوصی و بازارهای سفتهبازانه میگویند باید همین بانک را اسلامی کنیم و فقط کمی قوانین را اصلاح کنیم یا ... اما اصلا به اصل این نهاد که ریشه ی فساد است دست نزنیم.
یا مثلا در مورد خودرو میپذیرند که ریشه مشکلات انحصار است اما راهکارشان #واردات است نه تولید رقابتی داخلی یا تعاونی یا مدیریت انقلابی.
✅ اما در سطح پنجم مباحث بسیار فنی و اختلافی است. کافی است دشمن شما را به این سطح از جنگ بکشاند و شما در چهار سطح دیگر شکست خورده باشید. در این صورت دیگر نیاز نیست خودش وارد جنگ شود. نیروهای خودی به جان هم خواهند افتاد. مهم نیست نتیجه چه بشود. هر چه باشد بازی در پازل دشمن است و شما بازنده این جنگ.
مثلا موضوع ارز ترجیحی. اگر شما بپذیرید که به جای تولید (که آقا فرمودند مادر همه مشکلات است) #ابرتورم موهومی #مساله است و بعد هم بپذیرید که علت این ابرتورم تحریم است و بعد بگویید راهکار رفعِتحریم است و روشش را هم مذاکره با آمریکا در نظر بگیرید، از قبل در مذاکره سه هیچ باخته اید! حتی اگر فکر کنید زبان دنیا را خیلی بلدید!
#حسین_عباسی_فر
هدایت شده از اندیشکده قصد
⚜️ بانک اسلامی؛ دولتی، خصوصی یا ملی؟ (۱)
✍️ پروفسور مسعود درخشان
🔸 از آغاز انقلاب اسلامی تاکنون تصمیمها و اقدامات مدیران ارشد نظام فقط و فقط در حوزههایی موفق بوده است که چارچوبهای به ارث رسیده از رژیم سلطنتی و وابسته به نظام سلطه را تغییر دادهاند و در جاهایی شکست خوردهاند که در همان چارچوبها بهدنبال اصلاحطلبی رفتهاند. #راهبرد_امام راحل قَدَسَالله روحه برای اقامۀ حکومت اسلامی این نبود که اصلاحاتی را «در چارچوب» نظام سیاسی شاهنشاهی انجام دهند بلکه ارادۀ ایشان این بود که «چارچوب» نظام شاهنشاهی را تغییر دهند. به همین دلیل با عنایات حضرت حق سبحانه و تعالی موفق شدند. اگر ایشان میخواستند در همان چارچوب رژیم شاهنشاهیِ وابسته به آمریکا و انگلیس اصلاحاتی را انجام دهند آنگاه قطعاً سرنوشت دکتر محمد مصدق را میداشتند همچنان که امیرکبیر نیز سرنوشت مشابهی داشت.
✅ فرضیۀ بنده این است که #ربا به صورت کامل قابل حذف است به شرط آنکه مدیران ارشد نظام با روحیه و تفکر انقلابی و اقدام جهادی تصمیم بگیرند که در گام نخست همۀ بانکها اعم از خصوصی و دولتی را در یک بانک فراگیر دولتی به نام #بانک_ملی_اسلامی ادغام کنند.
✳️ در عصر انقلاب تجاری در اروپا یهودیان برای نخستین بار بانکداری به سبک نوین را بنیانگذاری کردند. با ظهور انقلاب صنعتی ثروتهای افسانهای در دست بانکهای خصوصی تجمیع شد و شکاف طبقاتی در جامعه شکل گرفت...دولتها بهتدریج کوشیدند با تأسیس بانکهای دولتی مانع عمیقتر شدن شکاف طبقاتی شوند اما...
🔰ادامه مطلب:
🔗http://profderakhshan.qasd.ir/articles/611#start
#پروفسورـدرخشان
💠 @QasdWay
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آقامون آقاااست 😍😍😍
هدایت شده از حسین زمانی میقان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چرا آقای رئیسی هرچه کار میکند در کشور حرکت پرسرعتی اتفاق نمیافتد؟!
#بحران_نیلی
@hzamanim
#اندیشکده_حکمرانی_شریف پاسخی کودکانه به نصیحتهای مشفقانه پرفسور درخشان داده است. کاش قدری بزرگ میشدند. اما دو نکته در نامهشان مطرح شده بود که به ما مربوط میشد.
اول این بخش که گفتهاند "عدهای از افراد مغرض و تهی از دانش که امثال آنها را این روزها در فضای مجازی میتوان دید که اظهارات شما را دستاویزی برای جوسازیها و هشتگسازی خود قرار دادهاند"
اولا جالب و پر از تناقض است که ایشان میگویند ما با دانشکده اقتصاد شریف و نیلی و #بچههای_شیکاگو هیچ ارتباطی نداریم در صورتی که نقد ما به لیبرالهای شریف را به خودشان گرفتهاند و با جاهل و مغرض خواندن ما سعی کردند آنها را هم تطهیر کنند.
بگذریم از مقالاتی که با شخص نیلی مینویسند یا طرحهایی که کپی برابر اصل طرحهای اوست.
ثانیا اینکه نقدهای ما به جریان نئولیبرال اینقدر درد داشته که جاهلانه این نقدها را به پرفسور درخشان نسبت میدهند عجیب و درخور توجه است.
اگر دستاویز ما سخنان استادی چون پرفسور درخشان باشد که باعث افتخار است و دستاویزیست بس محکم، اما به استناد کدام مطالب چنین دروغی گفته شده است؟
ایشان آن زمانی که شما به دنیا نیامده بودید کتابی در نقد مبانی سرمایهداری و سوسیالیسم نوشتهاند و امروز هم که جوانان جویای نام هستید باز هم در نقد لیبرالیسم مطالب بسیار ارزشمندی به رشته تحریر درآوردهاند.
اتهام زدن به ایشان هم بیاخلاقیست و هم نشان میدهد شما اصلا متوجه نقد ایشان نشدید.
چرا از پاسخ به پرسش اصلی فرار میکنید؟
حمایتهای بانک جهانی و صندوق بینالملل پول و چتم هاوس از اندیشکده محل اشکال بود که بیجواب ماند.
البته شما حتی لیبرالیسم را هم نمیشناسید. به شما حق میدهیم.
از یک طرف اعتقادات اسلامی دارید و از طرفی دیگر آنچه به عنوان علم به شما خوراندهاند پر از مبانی ایدئولوژیکی لیبرالیستیست. توقع هم نداریم درک کنید این مسائل را. زیرا این مسائل نیاز به تعمق و تامل بسیار دارد که شما همان بهتر به مسائلی چون ارز ترجیحی و امثالهم بپردازید و فکر کنید اینها که ربطی به مکتب و ... ندارد و علم محض است!!! (خود این حرف یک حرف غیرعلمی و کاملا ایدئولوژیک است)
البته که سواد و تخصص شما در این زمینهها آنقدر کم است که ارزش وقت گذاشتن و مناظره کردن ندارید اما اینها را برای آنهایی میگویم که نادانسته اسیر بازیهای به اصطلاح علمی شما شدهاند.
در جایی از نامه گفتهاید: مرز بندیهای و مکتبسازیها!!!
اگر به وجود این مکاتب و تعارضشان با اسلام اعتقاد دارید و در همین نامه هم اقرار کردید به این تعارض، پس دیگر این عبارات چه معنایی دارد جز فرافکنی؟
کدام مسلمان است که نباید مرزبندی کند با دشمن فکری و اعتقادی خود؟
مضحکتر آن که شما فکر کنید کسی بدون شناخت، نقد لیبرالیسم میکند و در مقابل خودتان را عالم به هر دو یعنی اسلام و لیبرالیسم بدانید در حالی که در هیچکدام از این دو حتی مطالعه هم نداشتید چه برسد به اجتهاد و فهم عمیق.
نصیحت پدرانه استاد را نشنیدید و البته پیشبینی ایشان هم بود که نخواهید شنید. پس نصیحت برادرانه ما هم به گوش شما نخواهد رفت!
اما باز هم برای دیگران میگویم:
در جنگ شناختی اقتصادی دشمن علیه ایران عدهای خواسته یا ناخواسته در این میدان علیه این مردم قلم میزنند و نظر میدهند. عدهای که سیسال است بر امورات اقتصادی کشور حاکم بودند و به واقع بانیان مصائب موجودند. دوستان حکمرانی اگر نقدی به جریان نئولیبرال ندارند و همان حرفها را تکرار میکنند پس تفاوتی با آنها ندارند چه خوششان بیاید و چه بدشان بیاید ایشان هم نئولیبرال هستند.
اگر نقدی دارند به مبانی (نه رو بناهای روشی) لیبرالیسم خوشحال میشویم بشنویم و بخوانیم که البته تا کنون نداشنهاند و برعکس در دفاع از آن مبانی از آنها خواندهایم و شنیدهایم. اگر هم ندارند که ندارد، پس لیبرالیسم را فحش تلقی نکنند و مثل خیلیهای دیگر افتخار کنند به این دینی که برگزیدند به جای اسلام ناب. دینی که امام بزرگوار ما آن را اسلام خواند، اما اسلام آمریکایی!
حالا برگردیم به پرسش #پرفسور_درخشان: این بانکهای خصوصی دقیقا چه خدمتی به اقتصاد ایران کردهاند و چرا باید وجود داشته باشند (وقتی حتی نظارتی بر آنها نمیتوانید داشته باشید؟ هرچند با نظارت هم اتفاقی نمیافتد)
#حذف_بانکهای_خصوصی
مریدی گفت پیری را که ریشهی فساد چیست؟
پیر گریبان درید و سر در بیابان نهاد!
مریدان پس از تفحص بسیار وی را یافتند و سوالشان را تکرار کردند!
پیر دوباره گریبانِ دریدهاش را درید و خود را به چاهی افکند
مریدان بر سر چاه بنشستند تا صبح!
مریدان را گرگها خوردند!
کاروانی زآنجا عبور میکرد که پیر را از چاه بیرون کشید!
پیر را رئیس کاروان قصه جویا شد! (یعنی رئیس کاروان از پیر قصه را پرسید)
پیر قصه باز گفت و دست از جیب مراقبت بیرون آورد و در جیب شلوارش کرد و کیفش را بیرون آورد.
رئیس کیف را گرفت و نظاره کرد
سیزده کارت بانکی در کیف پیر بود
رئیس گفت ریشهی فساد این است؟
پیر گفت نخیر این است و به پیامکِ موجودیاش اشاره کرد.
رئیس غازقولنج کرد و به دیار باقی شتافت.
راوی میگوید آنروز ما هم متوجه نشدیم چه شد تا آنکه سالها بعد که پیر به مریدان و رئیس کاروان پیوست چند تا از بانکهای خصوصی تعطیل و عزای عمومی اعلام کردند.
آنجا بود که متوجه شدم ریشه فساد خودِ وی بود!
کتاب حِکَمات آس من شیخِ سیّاس
باب فی حالات الپیر و جماعة الاسير
فصل الفساد فی جمیع البلاد
روایت: ماذا فی کیفه و ما شغل شریفه؟
#سرطان_بانک_خصوصی
وقتی وارد قلبی شدید خوشگل زندگی کنید... درست زندگی کنید... نیکو زندگی کنید... مثل مستاجرهایی که مراقب خونه صاحبخونه هستند...
نزار قبانی میگه:
اذا دخلتم القلوب فاحسنوا سکناها...
تایپوگرافی @delavaar
#بازار_آزاد هم مثل همهی عباراتی که تمدن غرب طرح کرده یک فریب است. مثل آزادی، صلح، حقوق بشر، عدالت و... بازاری که در آن افراد آزادانه در چارچوب عدالت و احکام الهی فعالیت کنند کجا؟! بازاری که در آن عده معدودی سرمایهدار با هم رقابت کنند و بقیه حتی نتوانند وارد رقابت شوند کجا؟!
صدام "#جنگ_با_ایران" را
منافقین "#جنگ_با_مردم" را
رژیم صهیونیستی "#جنگ_با_مسلمانان" را
آمریکا "#جنگ_با_اسلام" را راه انداختند و در تمام این جنگها مجاهدانی به شهادت رسیدند.
اما خوش به سعادت کسی که در "#جنگ_بانکها_با_خدا_و_رسول_خدا" به شهادت برسد...
#ربا #فاذنوا_بحرب_من_الله_و_رسوله
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تعبیر فوقالعاده جذاب امام خمینی از فروریختن چهارده کنگره از کنگرههای کاخ کسری...🇮🇷
پیشکش به محضر مولانا الهادی
حضرت علی النّقی علیهالسلام:
"نقی به" گم شده راه است و بر ستاره "نقیب"
فراز عشق خدا با نگاه اوست نشیب
"نقی ز" غیر احد هیچ طاعت از احدی
نکرد و بود "نقیضِ" هر آنچه غیر حبیب
نمی ز قطره ی عشقش بس است دوزخ را
"نقی است" امر "نقیصی" بر امتناع لهیب
به هوش اگر که بیاید...نقار دل ببرد...
وگر ز باده ی هادی رسد به روح نصیب
به قدر قطره ی آبی که بر "نقیر آید":
نه غیر دست "نقی را ید"ی ببیند؛ تیب!
به صدر باده گساران "برو نقی" را بین
نه "رونقی" که در اینجاست با ریا و فریب
"نسیب" صورت حوایی تو آدم کرد
منم که سوی تو بودم از آن زمانه "نه سیب"
نقیب: پیشوا
نقیر: شکاف هسته ی خرما
نقار: کینه و ...
نقیص: آب گوارا
لهیب: زبانه ی آتش
تیب: مدهوش/سیب
نسیب: مدح زیبارویان
معاملات سفتهبازانه و سوداگرانه زمین و مسکن در سطوح کلان (نه معاملات خرد مردم) برای مقابله با تورم نیست بلکه برای ایجاد تورم و کسب سود است.
اینطور نیست که با بالارفتن قیمت مسکن سرمایهدارانِ کلان فقط حفظ ارزش پول کنند بلکه کاملا سود میکنند از محل تورم.
این اصل پایستگی سفره است:
هیچ سفرهای کوچک نمیشود. فقط از خانهای به خانه دیگر منتقل میشود.
که مولا علیهالسلام فرمودند:
هیچ مالی اندوخته نمی شود، مگر اینكه حق مظلومی پایمال شده باشد
هیچ کاخی ساخته نمیشود مگر اینکه کوخی خراب شود...
مثلا کسی که خانه ۱ میلیاردیاش شده ۲ میلیارد، اگر همان یک خانه را داشته باشد نه سود کرده نه ضرر.
اما اگر این خانه مازاد مصرفش باشد به اندازه یک میلیارد تومن سود کرده. یعنی حدودا به اندازه کارکردن ۲۰ کارگر به مدت یکسال.
و البته آن کارگرها با خانهدار شدن بیست سال فاصله گرفتند!