eitaa logo
حامد فلاحتی
1.3هزار دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
3.9هزار ویدیو
229 فایل
✅ دانش آموخته سطح 4 حوزه علمیه ✅ مدرس حوزه علمیه ✅ پژوهشگر معارف اسلامی 👈 انقلاب نوشته های مهم 👈 حوادث سیاسی، اجتماعی، فرهنگی 👈 اطلاع رسانی 👈 فایل های درسی و مطالعاتی 👈 سلسله مباحث هویت طلبگی 👈 ترویج مطالعه فلسفه ارتباط با مدیر: @HamedFalahati
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ اگر مذاکرات وین شکست بخورد ... 🔹شکست گفتگوهای وین و نابودی کامل برجام حادثه‌ای است که دو دسته پیامد در پی خواهد داشت: ▪️در کوتاه‌مدت و بواسطه عوامل روانی و فشار فضای مجازی ولنگار، احتمال بالا رفتن قیمت ارزهای خارجی و به دنبال آن افزایش قیمت برخی کالاها و فشار روانی و اقتصادی بیشتر بر اقشار مستضعف جامعه (و البته فرصت‌طلبی بیشتر لاشخورهای اقتصادی داخلی) دور از انتظار نخواهد بود. ▪️ اما در میان‌مدت (و پس از پشت سر گذاشتن جنگ روانی و فشارهای اقتصادی و روانی ناشی از فضای ولنگار مجازی) و با خروج عملی از برجام شاهد این دستاوردها خواهیم بود: ۱) لغو بازرسی‌ها و مطالبات اضافی آژانس و بازگشت به نظام بازرسی‌های عادی و در نتیجه کوتاه شدن دست صهیونیست‌ها و جاسوسان آمریکا و اروپا از تاسیسات و برنامه‌های هسته‌ای ما و افزایش امنیت کشور. ۲) با توجه به وضعیت اقتصادی حاکم بر جهان، صادرات و تجارت خارجی ما با مشکل خاصی روبرو نخواهد شد و تولیدکنندگان و صادرکنندگان ما با خروج از سایه تردیدآفرین برجام، خواهند توانست به برنامه‌ریزی برای تجارت و کار با جهان آزاد از سلطه آمریکا (همسایگان منطقه‌ای، چین، روسیه، آمریکای لاتین، هند و ...) بپردازند. ۳ ) عربستان، رژیم صهیونیستی و سایر کشورهای متخاصم منطقه‌ای در لاک دفاعی فرو خواهند رفت و همین آنها را مجبور خواهد کرد که رفتارشان با ج.ا.ا را با احتیاط بیشتری دنبال کرده و از حرکات تهدیدآمیز خودداری کنند. ❇️ بر خلاف ادعاهای رسانه‌های بیگانه و شبکه‌های لندنی و ...، َشکست مذاکرات وین و نابودی برجام نمی‌تواند احتمال جنگ علیه ج.ا.ا را افزایش بدهد و نه آمریکا و نه هیچ موجودیت و قدرت دیگری برنامه واقعی برای حمله به ایران ندارد. چون جنگ با ایران اوضاع اقتصادی جهان را بدتر خواهد کرد. ✳️ پس از ۳ سال تحریم مسلمین در شعب ابیطالب، خداوند به پیامبر خبر داد که موریانه متن توافق کفار برای تحریم مسلمانان را خورده و این واقعه منجر به شکست این تحریم و خروج موفقیت‌آمیز مسلمانان از شعب ابی‌طالب شد. ان‌شاءالله شکست احتمالی مذاکرات وین و در پی آن نابودی برجام زمینه‌ساز لغو عملی تحریم‌ها و افزایش قدرت ج.ا.ا در عرصه اقتصادی و سیاسی خواهد بود. 🔹 نکته مهم این که دولت سیزدهم باید از هم اکنون خود را برای مقابله با تبعات زودگذر اعلام شکست مذاکرات وین و لغو برجام آماده کند تا مانند چند هفته اخیر سکان اوضاع را از دست ندهد و بازی را به فضای ولنگار مجازی (و در حقیقت جنگ روانی دشمن) و فرصت‌طلبان اقتصادی داخل کشور واگذار نکند. ▪️نکته مهم: در شرایط فعلی و بواسطه تنش حداکثری میان روسیه و غربی‌ها، امکان تصویب هیچ قطعنامه و مصوبه دیگری در شورای امنیت علیه کشورمان وجود ندارد. دکتر کوشکی 🆔 @h_falahati
🔻در برابر چالشِ «هویّت‌زدایی از انقلاب» 🖋 مهدی جمشیدی _______________________ 1. تأکید چندبارۀ آیت‌الله خامنه‌ای بر «هویّت‌زدایی از انقلاب»، نشان می‌دهد که این امر، یک مسألۀ «راهبردی/ اساسی/ بنیادی» و همچنان «روزآمد» است و چالش‌های معطوف به این کلان‌مسأله، تمام نشده‌اند. 2. انقلاب یک واقعیّت اجتماعیِ قدسی و ملکوتی است که هویّتِ واقعی و مستقل دارد. انقلاب، «شخصیّت» دارد و «سیّال» و «شناور» نیست. 3. هویّت‌زدایی، همان «استحاله/ براندازی نرم/ ایدئولوژی‌زدایی/ حذف ساخت حقیقیِ نظام/ سکولاریسم پنهان» است و در طول سه دهۀ گذشته، آیت‌الله‌ خامنه‌ای با این تعابیر از آن یاد کرده است. 4. هویّت‌زدایی به معنی کنار زدن «ارزش‌های انقلابی» از «انقلاب» است؛ «ارزش‌های غایی و اصالی انقلاب» که شخصیّت متمایز آن را می‌سازند و «ذاتیّات و مقوّمات انقلاب را دربرمی‌گیرند. 5. اگر چنین شود، تنها «پوسته‌ای ظاهری و بی‌خاصیّت» از انقلاب بر جا می‌ماند و «معانیِ باطنی»، زدوده می‌شود. در این حال، این صورت ظاهری نیز ماندگار نخواهد بود و پس از چندی، از دست خواهد رفت. 6. برای هویّت‌زدایی در لایۀ حاکمیّتی، از سیاست‌های نظام، هویّت‌زدایی می‌شود و سیاست‌های سکولار و متناسب با نئولیبرالیسم جهانی، طرّاحی می‌گردد. 7. برنامۀ هویّت‌زدایی را در سه دهۀ گذشته، نیروهای سیاسی در درون ساختار رسمیِ نظام در پیش گرفتند؛ از طریق «سیاست تعدیل اقتصادی و تکنوکراتیسم»، «سیاست دموکراتیزاسیون برآمده از لیبرالیسم» و «سیاست تعامل سازنده با جهان». این سیاست‌ها از امتداد فکریِ انقلاب خارج بودند و نیروهای سیاسیِ مولّد آنها، نسبتی با اصالت‌های انقلابی نداشتند. 8. در لایۀ اجتماعی نیز، سبک زندگیِ مردم با ارزش‌های انقلابی، بیگانه می‌شود و مردم در روندی نامحسوس، هویّت تجدّدی می‌یابند. 9. هویّت‌زدایی با این استدلال صورت می‌گیرد که هویّت انقلابی، مخالف «منافع ملّی» است و «هزینه» می‌آفریند و «معیشت» را بر مردم دشوار می‌سازد. «خواصِ اغواگر» می‌گویند انقلابی‌گری یعنی مخالفت با عقلانیّت و تدبیر و منطق، آرمان‌گراییِ محض و واقعیّت‌ستیزی و ندیدن مصلحت‌ها، مخالفت با علم و کار کارشناسی، تندروی و افراطی‌گری و خشونت‌گرایی، تعصّب کور و دفاع مطلق و توجیه همه‌چیز، تحمیل دین به مردم و دینِ دولتی و به زور به بهشت بردن مردم، ماجراجویی و جنگ با دنیا و دشمن‌تراشی. 10. امّا منطق انقلابی، در قالب نظریۀ مقاومت، هزارها حججی به سوریه فرستاد؛ در قالب نظریۀ اردوهای جهادی، هزارها حججی به مناطق محروم فرستاد؛ در قالب نظریۀ نهضت کمک‌های مؤمنانه، هزارها حججی به یاری فقرای شهرها فرستاد؛ و ... . دروغ، ندیدن این فضیلت‌های عظیم است. و کسی صداقت و خلوص ندارد که برای منافع سیاسیِ خویش، توجیه‌گرِ بی‌کفایتیِ تکنوکرات‌ها می‌شود. به‌راستی، تحریف از تحریم، بدتر است. 11. هویّت‌زدایی، امری تدریجی است؛ چنان‌که با اوّلین قدم به عقب، «چرخۀ انفعال» آغاز می‌شود و اندک‌اندک، انقلاب از ارزش‌های انقلابی، تهی می‌شود. زمانی جامعه به خویش خواهد آمد و در خواهد یافت که انقلاب از خودش عبور کرده است که دیگر، کار از کار گذشته و مسیر طی‌شده، بازگشت‌پذیر نیست. 12. سنگربندی در برابر هویّت‌زدایی از انقلاب، جز با «جهاد تبیین»، ممکن نیست. این دو از جنس یکدیگرند و راه دیگری در اختیار نداریم. بی‌ثبات‌سازیِ هویّتی از طریق روشنگری و گفتن و تحلیل‌گری، برطرف می‌شود. 13. اگر در سه دهۀ گذشته، آیت‌الله خامنه‌ای حضور نداشت، انقلاب به ضدّانقلاب تبدیل شده بود. او به‌راستی، نگاهبانِ قاطعِ اصالت‌های انقلابی است. 🆔 @h_falahati
اعلامیه تاریخی حضرت آیت‌الله در حمایت از در خرداد ۴۲ 🔹بعد از دستگیری امام خمینی در سحرگاه #۱۵خرداد۴۲، نخستین مرجعی که در حمایت از ایشان به میدان آمد، آیت‌الله مرعشی نجفی بود. ایشان با صدور اعلامیه ای (به تاریخ ۱۲محرم ۱۳۸۳/برابر با ۱۵خرداد ۴۲)، از امام به عنوان «آیت الله العظمی آقای خمینی» یاد کرد و تلویحا اشاره کرد که حاضر است خون خود را در این راه نثار کند. در بخشی از این اعلامیه تاریخی، چنین آمده است: «بدانید که یکی از و را از تاریکی شب استفاده کرده و ایشان را از خانه خود غفلتا بیرون و به جای نامعلومی برده است. وقاحت و بی شرمی دولت بجایی رسیده که به حمله می کند.... مبادا از پشتیبانی مراجع عظام دریغی داشته باشید. ما بدینوسیله (هل من ناصر ینصرنا) گفته و تا آخرین لحظه خواهیم ورزید. ما رنگین تر از خون برادر عزیزمان آقای خمینی نیست....» (منبع: اسناد انقلاب اسلامی، ج۱، ص ۱۰۲) 🔶حاشیه برخی از ضدانقلاب فراری خاصه یک شیخ لندن نشین از افراد بیت آقای ، در سال های اخیر با سوءاستفاده از فقدان حافظه تاریخی نسل جدید، تلاش کرد مرجعیت امام را امر سیاسی و مرهون اقدامات مراد خود معرفی کند! عینا همین رویه توسط حامیان داخلی و خارجی آقای تکرار نیز تکرار شد! در حالی که یازده خرداد ۴۲، یعنی چهار روز قبل از دستگیری امام، رساله توضیح‌المسائل ایشان به قلم آیت‌الله ، وارد بازار شده بود. پیش از این نیز بارها سران حکومتی در سطح نخست وزیر، با امام به عنوان یکی از مراجع تقلید اربعه قم دیدارهایی داشتند که در رسانه‌ها نیز انعکاس یافته بود. از این گذشته اگر قرار به ملاک بودن تأییدات دیگران باشد، آیت‌الله مرعشی نجفی پیشتر از همگان بر مسأله مرجعیت امام تأکید ورزیده اند. تلاش مذبوحانه در تحریف تاریخ و دوگانه‌سازی کاذب بین مراجع عظام و امام و انقلاب، اخیرا نیز به شدت دنبال می‌شود که البته آب در هاون کوفتن است و ره به جایی نمی‌برد! ... ! 🆔 @h_falahati
🌀 استبداد طاغوت، بر حوزه و روحانیت 📝 برکت استقلال حوزه از انقلاب خمینی است 🔸 وقتی می‌گوییم: «اگر انقلاب خمینی نبود، آقایانی که امروز به هر بهانه‌ای انقلاب و جمهوری اسلامی را آزادانه نقد می‌کنند، جرأت ابراز انتقاد نداشتند چون طاغوت اجازه تنفس به آنها نمی‌داد» یعنی چه؟ ❇️ یک نمونه تاریخی که نشان می‌دهد پیش از انقلاب، حوزه و روحانیت استقلالی نداشتند، حتی منبری‌ها برای منبر رفتن باید از حکومت طاغوت اجازه می‌گرفتند!! 🗒 مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین علی دوانی در خاطراتش می‌نویسد: 🔹 [در زمان طاغوت] آقای حاج سید مهدی یثربی -امام جمعه‌ی بعد از انقلاب کاشان- (پدر سید محمد یثربی از سران نشست اساتید) پنج روز از من [برای منبر] دعوت کرد. آن زمان، اوج انقلاب و بگیر و ببند منبری‌ها بود. 🔻 یکی دو ساعت بعد از ورودم به خانه آقای یثربی، رئیس آگاهی شهربانی آمد و نوشته متحدالمآلی (بخشنامه‌/ ابلاغیه‌ای) را جلوی من گذاشت و گفت: «به احترام آقای یثربی، شما را به شهربانی نخواسته‌ایم. این ورقه را پر کنید تا بتوانید اینجا منبر بروید.» 🔻 دیدم نوشته متحدالمآل (بخشنامه) قریب به این مضمون است و جای امضای آن را خالی گذاشته‌اند: «این جانب ... در منبر، جز بیان مسائل دینی و مواعظ مذهبی چیزی نمی‌گویم. و اگر برخلاف مصالح مملکتی سخنی گفتم، به جرم سردستۀ خراب‌کاران تحت تعقیب قرار گیرم.» ❗️گفتم: «استاد و مرجع تقلید ما، حضرت آیت الله خمینی در نجف اشرف به حال تبعید است، و من بیایم برای چند منبر چنین تعهدی به شما بسپارم؟ امضا نمی‌کنم.» گفت: نمی‌شود. گفتم: نمی‌خواهید، برمی‌گردم. 🔻 گویا اعلامیه [دعوت به مجلس منبر و روضه] هم صادر شده بود. [مأمور شهربانی] از آقای یثربی خواست که مثل دیگری که قبل از من آمده و نوشته را امضا کرده بود، مرا وادار کند که من هم چنان کنم، ولی او ساکت بود. ♨️ سید محمد یثربی (از اعضای اصلی نشست اساتید و پسر امام جمعه بعد انقلاب کاشان) که هنوز عمامه نگذاشته بود گفت: «ورقه را پر کنید و امضا کنید. آقای ... (از فضلای معروف قم) امضا کرد و داد.»‼️ ❓گفتم: فلانی؟ ‼️ گفت: بله، آخر او قرض دارد! ❇️ گفتم: «ما طلبه‌ها اغلب قرض داریم. این موجب می‌شود که چنین چیزی را امضا کنیم و به اینها بدهیم؟ محال است که من امضا کنم. تعجب است که آن آقا تن به این ذلت داده است. 🔹 پس از بگومگو، به رئیس آگاهی گفتم: «چون اعلامیه [منبر] صادر کرده‌اند و مردم از امشب منتظر منبر هستند، اگر بخواهید من نوشته را پر نمی‌کنم، ولی خطی زیر آن می‌کشم و خودم چیزی می‌نویسم و می‌دهم.» گفت: بنویسید ببینم! خطی زیر نوشته و محل امضا کشیدم و نوشتم: «اینجانب گوینده و نویسنده دینی مدت پنج روز به کاشان دعوت شده‌ام و طبق وظیفه دینی با کمال نظم و آرامش برنامه را اجرا می‌کنم.» سپس امضا کردم. گفت: یعنی چه؟ این بی‌اعتنایی به متحدالمآل (بخشنامه) ماست که شهربانی به می‌دهد و از آنها و امضا می‌گیرد.» گفتم: از من همین است. نخواستید، همین حالا به قم برمی‌گردم. 🔹 همانجا به شهربانی تلفن کرد و گفت: «این طور نوشته است و می‌گوید اگر نخواستید، برمی‌گردم. شب هم باید منبر برود.» ✅ گوشی را گذاشت و گفت: خیلی خوب. ما همین را قبول داریم. نوشته را برداشت و رفت. 📗 نقد عمر، مرحوم علی دوانی، ج ۱، ص ۴۴۲ 📌 مناهج: امثال این حقایق تاریخی را به افرادی که با شعار استقلال حوزه، مدام آرزوهای خود را به عنوان خاطرات پیش از انقلاب، مطرح می‌کنند، باید نشان داد؛ بلکه حافظه تاریخی این جماعت احیا شود... وگرنه واضح است که استقلال و عظمت و برکت امروز حوزه، مدیون خمینی کبیر است. مناهج 🆔 @h_falahati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 شما رهبر بشوید! 🎥 سخنان منتشرنشده رهبر انقلاب درباره دیدار محرمانه با امام خمینی(ره) 🔹جایی که امام برای اولین‌بار در حضور سران قوا به ایشان می‌گویند:« شما رهبر بشوید». 🖋یکی از خدمات امام به جامعه ما رهبری آیت الله خامنه ای است! 🆔 @h_falahati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥کلیپ جنجالی از اظهارات زارع فومنی مدیرمسئول روزنامه صدای اصلاحات که چندی پیش با حکم دادسرای ویژه روحانیت بازداشت شد. 🖋 این فرد بی لیاقت تازه مدعی جبهه مردمی اصلاحات است! اصلاحات بدون روتوش! 🆔 @h_falahati
ژورنالیسم تنظیم نشر! ⭕️ وقتی موفق می شوید که مردم باشند/ فیلتر کردن نتیجه‌ای ندارد 👤 سید حسن خمینی در برنامه زنده «صف اول»: 🔹هیچ چیزی هم به اندازه حضور مردم، توانایی یک مملکت را بالا نمی برد. واقعیت این است که باید خیلی چیزها داشت ولی اگر مردم باشند همه کار می توانی بکنید. 🔹امام چون مردم را داشت در مقابل دنیا می ایستاد و مردم هم می ایستادند. البته امام می گفتند اگر همه هم با من نباشند وظیفه من این است که همین کار را انجام بدهم. 🔹فیلتر و بستن نتیجه ای ندارد. تلگرام را فیلتر کردند اما بعد که دیدند نتیجه ای ندارد، همه دوباره به آن برگشتند. 🔹کسانی که تصدی دارند باید درد مردم را بچشند؛ در زندگی خودشان را با طبقات پایین همتراز کنند. 🔹 در مورد فضای مجازی، راجع به همه چیز، چیزهایی که امکان مبارزه با آنها نیست را باید مدیریت کرد. 🔹ماهواره را ببینید. بحث خوب و بدش یک بحث است، مدیریتش یک بحث است تلگرام فیلتر شد، الان دوباره همه تشریف آوردند. 🖋روشن نیست جنابتان کی می خواهد از ژورنال سخن گفتن و رهاکردن عنان سخن بر پوپولیسم دست بردارد. شخصی که مدعی علمیت و موضع نظری است بهتر است عالمانه و با مستندات متقن سخن بگوید. شما باید با امثال تاجزاده، عبدی و زیباکلام متفاوت باشید. مساله مردم و آراء آنها به جایگاه آنها در حاکمیت برمی گردد صحیح و در موضع نظری سخن بگویید، گمان نکنیم دچار روزنامه ای سخن گفتن هستید! جایگاه مردم را در مقبولیت معتقدید یا مشروعیت؟! حضرت والا! بهرحال شما به وجود حوزه ای به اسم حکمرانی مجازی برای صیانت از مردمی که از آن دم می زنید هستید یا خیر! نمی شود منویات خود را از طریق زاگربرگ و پاول دوروف بیان کنید! مجازی به یمن بازی های سیاسی دولت متبوع شما تقریبا ول است! اگر به عدم امکان مبارزه در بعضی حوزه های استعماری رسیده اید، خوب با امام مرزبندی کنید چون انگاره های نظری شما با امام ره بی ارتباط است! امام در مبارزه با طاغوت به عدم امکان معتقد نبود! می توان از کلامتان اینگونه برداشت کرد که نسبت سنجی شما با انقلاب در این برهه بیشتر به سیاق اپوزیسیون سنخیت دارد تا مدافعان! از درد مردم گفتید و چه گفتید!؟ آقازاده مکرم با اسب در استبل شخصی و از تفریحات لاکچریش عکس قرار می دهد؟! حتی حاضر نیست در نماز عید مانند مردم عادی آن طرف نرده های نماز در بین مردم بایستد؟! خودتان سبک زندگی گویایی دارید نسبتتان با طبقات پایین چیست؟! اگر پسوند خمینی نمی داشتید الان صاحب کرسی تدریس خارج در مدرس های بزرگ مدرسه دارالشفاء بودید؟! بد است این همه از رانت فامیلی متنعم هستید و دم از طبقات پایین می زنید!؟ ♦️زیاده عرضی نیست ظاهرا از این موضع لذت می برید که هیچ گاه به هیچ کس پاسخی ندهید و خود را مطالبه گر یک میراث بدانید؟! بدون آنکه بدانید آن میراث یک سبک فکری و عملی است نه یک ژورنالیسم رسانه ای! اینها نشان می دهد همان سالی یکبار هم رخ نشان دادن زیاد است! 🆔 @h_falahati
🔴سید حسن و حاشیه‌های سالگرد ارتحال 🔻امسال هم سید حسن در هنگام سخنرانی در سالگرد ارتحال امام راحل، با شعارهای گلایه آمیز مردم مواجه شد که موجب تذکر دقیق و بجای رهبر انقلاب گردید. 🔻طبعا تذکر رهبر انقلاب، به معنای تایید عملکرد سیدحسن و نادرست بودن گلایه‌های مردم نیست؛ بلکه به معنای ضرورت رعایت حرمت مراسم های رسمی نظام اسلامی، به ویژه با توجه به احتمال سوء استفاده جریاناهای ناسالم داخلی و خارجی از این نوع اقدامات است. 🔻متاسفانه سید حسن و جریان حامی او در سالهای پس از فتنه۸۸، شعارهای گلایه آمیز قاطبه مردم زائر و عاشق امام در مراسم های ۱۴ خرداد را در حد اقدامات گروه های خاص معرفی و تقلیل دادند و حرف مردمی که می خواستند سید حسن به گلایه انها توجه کند، ناشنیده گرفته شد. 🔻آیا جای گلایه نیست که چرا سیدحسن، دو روز قبل از چهارده خرداد امسال، در جمع تعدادی از روحانیون به ولایت مطلقه فقیه به عنوان مهمترین میراث امام راحل به نوعی حمله کند و آن را در حوزه مربوط به قانون اساسی معتبر نداند؟ 🔻آیا جای گلایه نیست که چرا میلیاردها تومان پول بیت المال در موسسه نشر آثار امام صرف تولید آثاری می شود که به جای تبیین خط امام، در مسیر تحریف گام برمی دارد؟ 🔻آیا جای گلایه نیست که حسینیه مقدس جماران به جای آن که پایگاه حضور جوانان انقلابی شود، تبدیل به حیاط خلوت جریان فتنه شده است؟ 🔻آیا جای گلایه نیست که فرزند سید حسن، جمهوری اسلامی را رسما متهم به ظلم می کند و از کسانی که به نظام حمله می کنند حمایت می کند؟ و دهها گلایه دیگر... 🔻بنابراین برای رفع این گلایه ها، نیاز به روشنگری، مطالبه جدی عالمانه و مستمر و نقد و گفتگو‌ وجود دارد و حتما شعار دادن در مراسم رسمی فقط موجب تولید مظلومیت رسانه‌ای نابه جا و‌ پوشاننده برای سید حسن و حلقه خاص پیرامون او می شود. 👤حمیدرضا ابراهیمی 🆔 @h_falahati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خدا رحمت کند استاد دینانی را که این کلام عصاره همان شریعت و حرف انبیاء است فقط زبانش با زبان انبیاء متفاوت است. 🆔 @h_falahati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 رئیس دستگاه قضا: دستگاه‌‌‌های اطلاعاتی اتفاقات سالگرد رحلت امام را بررسی کند 🆔 @rasanewsagency 🖋 این هم از آن دسته غصه هاست که پس از آنکه رهبری در برابر تندروی و بی فکری برخی افراد که در میان آنها دلسوز و علاقه مند به انقلاب است فرمودند این مورد پسند من نیست. حال آقایان مسوول این موارد را به اطلاعات و دادگاه می کشند لکن در برابر این همه توهین به امام و مبانی انقلاب و این حجم وسیع حملات به ارزشهای کشور که در زیر مجموعه جناب مصطفوی رخ می دهد از سایت جماران گرفته تا مراکز آموزشی و پژوهشی و مجلات و نشریه ها، ساکت هستند و دم برنمی آوردند؟! 🆔 @h_falahati
🔰 چرا آژانس انرژی اتمی گستاخ شده است! آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ظاهرا یک رژیم حقوقی است که تعهدات طرفینی را برای منع اشاعه سلاح های اتمی و از طرفی انتقال فناوری صلح آمیز به کشورها، ایجاد می کند. ما از زمان هسته ای شدن بیش از بیست بار گول این آژانس جاسوسی و استعماری را که به ابزاری برای سلطه تبدیل شده است خورده ایم. متأسفانه در چند ماه پیش آقای اسلامی رئیس منصوب جدید عملا تعهدی را برای همکاری با آژانس پذیرفت که مصوبه مجلس را دور زد و مجلس سکوت کرد؟! دولت انقلابی با رویکردی مبهم و غلط دوباره بلکه دهباره و بیست باره این اشتباه را مرتکب شد و رئیس این نهاد بین المللی در رفتاری کاملا برآمده از سلطه اسرائیل به آنجا سفر کرد! کشوری که عضو آژانس نیست و زرادخانه اتمی دارد؟! دستور جدید یک گزارش بد از این فرد دست‌نشانده و تلاش کشورهای غربی برای محکومیت ایران در آژانس است. حال باید دولت و مجلس بگویند چرا این اقدام ذلیلانه را مرتکب شده اند و هزینه تراشی کرده اند. بوقچی های غربی هم هرروز دارند مردم و بازار و بنگاه های اقتصادی را از صدور قطعنامه و رفتن دوباره پرونده به شورای امنیت می ترسانند؟! چه کنیم از این ابهام های راهبردی دولت! 🆔 @h_falahati
🔰 آقایان فتنه گر! تا فرصت دارید جبران کنید! شیخ صلح کل شما درگذشت و از خدای متعال تقاضای عفو و بخشش او را خواستاریم. متأسفانه سالیان زیادی مرحوم آقای دعایی همگام و همراه با ملی گراها، مجاهدینی ها و عناصر خائن و مشکوک به اسم اخلاق! رفت و آمد داشت و بر مرده آنها نماز خواند! این اواخر هرچند در فتنه ٨٨ کمرنگ بود ولیکن دفاع های زیادی از خاتمی کرد؟! همه رفتنی هستیم ولی جرم خیانت به نظام اسلامی سنگین است. خاتمی در تهمت بزرگ تقلب به نظام و دادن گرای تحریم به غرب آلوده است و جرئت بیان و بازگو کردن را ندارد. در جلسات خصوصی بارها اعتراف کرده است لکن جوانان و افراطی های اصلاحات و جنبش خائن سبز او را کنترل می کنند! سیدحسن که گوش شنوایی ندارد لکن دو عنصر فتنه گر و خاتمی هنوز فرصت دارند. تا فرصت هست اصلاح کنید. 🆔 @h_falahati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❗️نگذارید ضدانقلاب حقیقت انقلاب را واژگونه نشان بدهد... دوستان گرامی ضد انقلاب فقط در خارج از کشور نیست! در لباس روحانیت... در بین افراد به ظاهر متدین... گاهی در بین برخی سیاسیون... گاه در بین مسئولان جاهل و گاه مسئولان نفوذی... ورزشکار، سلبریتی و... چاره کار تبیین است بعد از فهم عمیق! 🆔 @h_falahati
🔰‍ پاس گل ساده‌انگاران به جریان انحرافی! 🔹فرهیختگان نوشت: پس از انتشار پست مبهم کتایون ریاحی، بسیاری از عوامل سینمای ایران که بیانیه ۸۰۰ زن را امضا کرده بودند، علیه آن شروع به انتقادهایی کردند. اول هنگامه قاضیانی خودش را از این جمع بیرون کشید و بعد نوبت به مستانه مهاجر، تدوینگری که همسر پژمان بازغی هم هست رسید و همچنان ادامه یافت. 🔹هم پیکر حبابی شبح مبارزه، زیر تیغ آفتاب رسوایی رفت و فمینیست‌بازی‌های قلابی دست‌شان رو شد و هم نسبت به وجود بعضی تبعیض‌ها و تعرض‌ها در سینمای ایران آگاهی و حساسیت به وجود آمد. خود جشنواره کن هم که حسابی تکلیف خیلی چیزها را روشن کرده بود. 🔹همین دستاورد خوب و مفید اما با متلک بی‌نمک یک بلاگر و فعال فضای مجازی به نام علی‌اکبر رائفی‌پور به هم خورد. او متلک هتاکانه‌ای در توئیتر پراند که پاس گل را به جماعت سلبریتی‌ها داد. همان‌ها که زیر ضرب شدید افکارعمومی بودند و دنبال راه فراری برای مظلوم‌نمایی و عوض کردن بحث می‌گشتند. 🔹رائفی‌پور اما از راه رسید و بساطی در اختیارشان گذاشت که برای فروش اجناس‌شان داد و قال کنند و بحث اصلی گم شود. رائفی‌پور اما کار را جایی بیشتر خراب کرد که به هیچ‌وجه حاضر نشد کوتاه بیاید و سینه‌خیز به حرکتش همچنان ادامه داد و لحن اولیه‌اش را پی‌گرفت. این خاصیت بلاگر بودن در فضای مجازی است. 🔹شاخ مجازی نباید کم بیاورد و کوتاه بیاید وگرنه همین را هربار به رویش می‌آورند. مشکل اینجاست که در بحثی تا این حد جدی و مهم، پای یک شاخ مجازی باز شود. یک نوع سلبریتی‌ مجازی، در برابر جماعت دیگری از سلبریتی‌ها قرار گرفت که با سینما پیوند دارند. 🖋 بدون شرح اضافی! 🆔 @h_falahati
51.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
در گفتگو با خبرگزاری دانشجو، درباره قطعنامه احتمالی شورای حکام آژانس علیه ایران نکات زیر را مطرح کردم: 🔸در صورت صدور قطعنامه باید همکاری با آژانس قطع شود. تفکر حاکم بر شورای عالی امنیت ملی با تغییر دولت، تغییر نکرده است. درواقع تفکر حاکم بر نهادهایی که می‌توانند پاسخ مناسب به اقدام احتمالی شورای حکام بدهند، تغییر چندانی نداشته است 🔸همچنان در وزارت خارجه و شورای عالی امنیت ملی، روند گذشته ادامه دارد با این تفاوت که صرفا مسئول تیم مذاکره کننده تغییر کرده است 🔸دستگاه دیپلماسی بعد از قطعنامه احتمالی شورای حکام باید اعلام کند که به دلیل بدعهدی‌ و بدقولی‌های آژانس انرژی اتمی، همکاری‌های خود را به مدت طولانی با این نهاد قطع می‌کند. امیرحسین ثابتی 🆔 @h_falahati
🔴 در پاسخ به قطعنامه احتمالی شورای حکام، ایران با اتخاذ تصمیماتی همچون خروج از ان‌پی‌تی NPT و اعلام ممنوعیت ورود گروسی مدیرکل آژانس بین‌الملل انرژی اتمی به کشور، قطعا میتواند درس خوبی به زیاده‌خواهی‌های غرب و سیاست‌های حاکم در شورای حکام دهد. سیدحسن‌موسوی‌نژاد 🆔 @h_falahati
⭕️ تنها راه ایران خروج از ان‌پی‌تی است ✍حسین شریعتمداری، سردبیر روزنامه کیهان 🔹قطعنامه احتمالی شورای حکام علیه ایران، روال قانونی و طبیعی ندارد؛ انتظارات و خواسته‌های طرف مقابل بر اساس اطلاعاتی است که رژیم صهیونیستی در اختیار آنها قرار می‌دهد. 🔹به همین علت با استناد به ماده ۱۰ معاهده NPT پیشنهاد خروج از این پیمان را دادیم. در ماده ۱۰ تصریح شده «هر دولتی باید حق داشته باشد در اجرای حاکمیت ملی خود درصورتی که احساس کند موارد فوق‌العاده‌ای دررابطه با موضوعات این پیمان منافع حیاتی کشورش را به مخاطره انداخته، از پیمان خارج شود». 🔹این پیشنهاد با اعتراض شدید روحانی که مسئول مذاکرات هسته‌ای بود روبه‌رو شد اما بعدها خروج از NPT به‌عنوان یکی از گزینه‌ها مطرح شد ولی خیلی زود کنار گذاشته شد. 🆔 @h_falahati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آماده شویم که دیگر به این شیوه تعامل یک طرفه که محصول جریان روشن فکری و نفوذی هاست پایان دهیم! امید که مسوولین انقلابی درک صحیحی داشته باشند. 🆔 @h_falahati
رهبر انقلاب: سراغ اختلافات شیعه و سنی نروید 🔹صدبار تکرار می‌کنیم باز یکی از آن طرف صدایش بلند می‌شود راجع به مسئله‌ شیعه و سنی و اختلافات و شکاف‌ها حرف می‌زند. چرا این کار را می‌کنند؟ چرا به سود دشمن کار می‌کنند؟ نمی‌دانند که انگلیس‌ها هنرشان ایجاد اختلاف است و یکی از گسل‌ها و شکاف‌هایی که همیشه انگلیس‌ها استفاده کرده‌اند شکاف بین شیعه و سنی بوده؟ 🔹حالا بتدریج دیگران هم یاد گرفتند و در این اندیشکده‌های آمریکا، اندیشکده‌های سیاسی و... ملاحظه می‌کنید که می‌گویند بله فلان افراد شیعه‌اند، فلان جاها شیعه‌اند فلان جاها سنّی‌اند. به آنها هم رسیده شیعه و سنی! نکنید، برادرانه باهم زندگی کنید. 🔹بله اختلاف‌نظر هست، در اعتقادات هم اختلاف‌نظر هست در عقاید هم هست. اما اشتراک نظر هم هست. ما این همه مشترکات داریم این همه موارد اشتراک داریم. اینها را به کلی ندیده بگیریم برویم سراغ اختلافات؟ نگذارید، نگذارید. 🔹امام (ره) ممنوع کردند نماز جماعت را در داخل کاروان‌ها ‌و آن وقت گفتند نکنید، بروید در مسجد نماز بخوانید. این برای همان اتحاد است. این اتحاد را هرچه می‌توانید بیشتر کنید. @Farsna 🖋 سکولارهای حوزه که متأسفانه کم هم نیستند در مراکز تحقیقاتی و پژوهشی خود به دور از رویکردهای تقریبی فقط بر آتش اختلاف می دمند! نمی گوییم پژوهش نکنند ولی همراه سازی بیگانه ها با جبهه حق راهبرد اهل بیت علیهم السلام است که اینا بلد نیستند و به اسم شیعه و اهل بیت ع اختلاف افکنی می کنند! متأسفانه این کارها در قالب موسسات کلامی و امام شناسی و وهابیت شناسی صورت می گیرد. در مشهد که منبری ضد وحدت تولید می شود!
🔲 تحلیلی بر حکم رهبری در نصب مسئول جدید روزنامه اطلاعات ◻️ انتصاب سریع یک چهره ی اصلاح طلب بجای مرحوم دعایی در روزنامه اطلاعات از طرف رهبری چه معنایی دارد؟ ◻️آیا این حکم حضرت آقا معنایش تمایل ایشان همچنان به حضور و تثبیت دو‌جناح سنتی در عرصه ی سیاسی کشور است؟ ◻️از این حکم لزوما این برداشت فهم نمی شود.بیان‌مسئله نیازمند شرحی است که اینجا مختصرا به آن پرداخته می شود. 1⃣ اول: حضرت آقا کار آینده کشور را به جوانان سپرده‌اند و در این دو جریان رویش وجود ندارد 2⃣ دوم: جریان چپ به دو بخش رادیکال و معتدل تجزیه شده است . در سپهر سیاسی آینده کشور جریان‌تندرو جریانی میرا و تمام شده است. جریان چپ با تکیه بر عقلانیت می تواندبقای خود را در آینده تضمین‌کند 3⃣ سوم: نه جریان اصلاحات و‌ نه اصولگرا با آنچه حضرت آقا تفکر انقلابی نامیده اند منطبق نیستند. 4⃣چهارم: رویش یک فضای بالنده سیاسی نیازمند بستر های سالم و طبیعی است و تا آن وقت، صورت‌بندی سیاسی کشور و کنش‌گران درون آن عمدتا با همین موجودین معنا می یابند 5⃣ پنجم: جریان اصولگرا با شعار آزادی و مردم سالاری پیوند عمیق ندارد . جریان اصلاح طلب هم با شعار استقلال و اسلامیت خیلی میانه ای ندارد. وجود این دو جریان فعلا موجب تعدیل نسبی فضای سیاسی کشور به نفع شعارهای انقلاب است. 6⃣ ششم: انقلاب منتظر ظهور و شکوفایی یک جریان جوانانه ی انقلابی است. حضرت آقا جوانان را نسبت به تحزب موجود نهی کرده اند. اما آنها را به سیاست‌ورزی دعوت کرده اند نتیجه روشن است. قالب فعلی سیاسی در کشور نیازمند پوست اندازی است 7⃣ هفتم : فضای سیاسی انقلابی آینده به معنای حذف همه ی سلایق سیاسی و پیدایش و حاکمیت یک نگاه و یک سلیقه و یک‌مشی نیست.‌در درون فضای انقلابی آینده یک تنوع، سرزندگی، تضارب آراء و رقابت سالم و‌جدی بر اساس مسابقه در خیرات نه رقابت در قدرت شکل خواهد گرفت 8⃣ هشتم: شعارهای انقلاب روشن است: استقلال، آزادی، مردم سالاری، جمهوریت، عدالت، معنویت، اخوت، وحدت مسلمانان، مقاومت در برابر نظام سلطه و... ترکیب بندی جریانهای سیاسی آینده با وفاداری واقعی نسبت به این اصول و تفاوت و تنوع در مشی در تحقق اهداف انقلاب شکل خواهد گرفت. 9⃣ نهم: آینده سیاسی کشور متحول خواهد شد و از جریانهای قدیمی آنها که‌توانسته اند خود را با این تحول تطبیق دهند، خواهند ماند. اما پیشران سیاسی در کشور یک‌جریان جوان بالغ ، عاقل، اصولی، روشن اندیش، مردمی ،‌خدمتگذار و متدین خواهد بود ◻️مدیریت تحول یک مدیریت تک‌گزاره ای، تک خطی، غیر منعطف و بی توجه به واقعیات میدانی نیست. جمع بین واقع بینی و آرمانگرایی اکسیر تحول سیاسی در کشور است .✍🏻یادداشتی از حجت الاسلام ثقفی، مسئول بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی 🆔 @h_falahati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 جزئیات جدید از ترور رئیس جوخه‌‌های ترور سازمان موساد در اربیل @Farsna 🖋 الحمدلله علی جمیع النعم! سنگ در برابر سنگ! موساد کاری کرد که ماهم مجبور شویم مانند خودش رفتار کنیم. 🆔 @h_falahati
🔻نکته‌هایی دربارۀ مرحوم دعایی و روزنامۀ اطلاعات 🖋 مهدی جمشیدی ____________________ اشاره: این نکته‌ها را در جریان گفتگوی انتقادی در یک گروه مجازی نگاشتم و در برابر آنها به من حمله شد. اینک برای جلوگیری از تحریف مواضعم، آنها را بازنشر می‌دهم. پس از انتشار حکم انتصاب مدیر مسئول جدید روزنامۀ اطلاعات، همین نکته‌ها، دست‌مایۀ تمسخر و ملامت من گردید. بااین‌حال، صادقانه و شجاعانه، استدلال‌های خود را ثبت می‌کنم؛ چه درست و چه نادرست. 1- متأسّفانه مرحوم دعایی، "صلح کلّ" بوده و به روی همه لبخند می‌زده و با همه خوب بوده است؛ به تعبیر استاد مطهری، "جاذبه" داشته، نه "دافعه". به همین دلیل روزنامۀ اطلاعات در طول دهه‌های گذشته، به یک روزنامۀ بی‌اثر و کلیشه‌ای تبدیل شد. انقلاب، پُر هست از آدم‌های "بینابینی" و "متوسط". 2- در نامۀ تسلیت رهبر انقلاب: اوّلاً، بر "گذشتۀ سیاسی" تأکید شده نه "اکنونِ سیاسی". ثانیاً، بر "ارادت سیاسی" تأکید شده نه "عمل سیاسی". ثالثاً، بر "اخلاق فردی" تأکید شده نه "موضع سیاسی". رابعاً، هیچ سخنی از "مدیریّت مطبوعاتیِ طولانی‌مدّتِ" وی به میان نیامده است. بنابراین، با یک متن "بسیار رقیق" مواجهیم، چون سخن از شخصیّت "بسیار رقیق" در میان است. 3- امّا دربارۀ "ارادت به انقلاب" باید گفت: اوّلاً، ارادت، "کف" هست نه "سقف". ثانیاً، خیلیها ارادت دارند و این امر، "خاص" و "تمایزبخش" نیست. ثالثاً، اگر "مواضع" ایشان با ارادتش تطابق داشت، رهبری از "مواضع" هم میگفت. و نگفت. رابعاً، ارادت با "تشخیصهای اشتباه" و "بی‌موضعی" و "انفعال"، قابل‌جمع هست. خوشبختانه این بیانیۀ رقیق، درستیِ سخن ما رو اثبات کرد؛ بیانیه‌ای خالی از اشاره به عینیّتهای سیاسی. 4-کسی انتظار ندارد که رهبر انقلاب در پیام تسلیت، از متوفی "انتقاد" کند. بنابراین، از این جهت، راه کشف معنایِ ذهنیِ رهبر انقلاب، بسته هست. راه‌هایی که باقی می‌ماند، اینهاست: اوّلاً، چیزهایی که گفته است، چه "زمینه‌" و "گستره"‌ای را دربرمی‌گیرد. ثانیاً، چیزهایی که گفته است چه "غلظت" و "برجستگی‌"ای دارد. ثالثاً، چیزهایی که رهبر انقلاب "نگفته" است. می‌دانیم که رهبر انقلاب، رفتار پدرانه با همۀ جریان‍های سیاسی دارد و هرچه که ایشان می‌گوید از سرِ صداقت و راستی است، امّا گاهی به دلیل مصالح، ایشان حقایقی را "بیان" نمی‌کند. برای مثال، این که واقعه‌ای رخ می‌دهد و ایشان "موضع‌گیریِ‌ آشکار" نمی‌کند، خودش معنادار است. پس "نگفته‌ها" نیز معنا دارد. البتّه چنین تحلیلی، دلبخواهانه نیست؛ یعنی نگفته‌ها در نسبت با "موقعیتِ شخص یا واقعه‌"، معنادار است. پس "قالب" و "چهارچوب" دارد. شخصی و سلیقه‌ای نیست. 5- در اینجا، از کسی که "مبارز دیرین امام" بود، انتظار می‌رفت که تا پایان در "خط مبارزه" بماند و مبارزه‌اش، "جلوه" و "تعیّن" داشته باشد و به این مناسبت، رهبری هم بر "تداوم منش مبارزاتی ایشان" اشاره کند، ولی چون این‌گونه نبود، رهبر انقلاب، کفۀ "فضایلِ اخلاقیِ ایشان" را سنگین کرد و کوشید با اشاره به این سجایا، آن "خلاء" را جبران کند. به عبارت دیگر، "گذشتۀ" ایشان، رنگ "مجاهدت" داشته و "اکنونِ" ایشان، رنگ "اخلاق". کاهش غلظت مبارزه در منش ایشان، یک ضعف است، امّا رهبر انقلاب آن را با پُررنگ‌کردن اخلاق، جبران کرده است. 6- مرحوم دعایی، اولاً سی‌وسه‌سال در روزنامۀ اطلاعات بود و به گمان دوستان، خدمات فراوان کرد، امّا رهبر انقلاب در پیامش، حتّی در حد دو کلمه، اشاره‌ای به این سی‌وسه‌سال سال نکرد؛ و ثانیاً شش دوره، یعنی بیست‌وچهار سال هم ایشان نمایندۀ مجلس بوده و باز هم رهبر انقلاب، کوچک‌ترین اشاره‌ای به این‌همه سال حضور در مجلس نکرده است. چرا؟! یعنی در طول این چهل سال، چنان‌که در بیانیه آمده، ایشان فقط "ارادت به انقلاب" و "فضایل اخلاقی" داشته است؟! یعنی اهمّیّت این دو، کمتر از خصوصیّتِ "پایداری و وفا در دوستی و رفاقت" بوده که رهبر انقلاب، این مطلب را آورده، ولی این سال‌های انبوه را ناگفته باقی گذاشته است؟! ارادت ایشان به انقلاب، اغلب در حد ارادت باقی ماند و در دهه‌های اخیر، به کنش تبدیل نشد. 7- جریان اعتدال‌گرا و اصلاح‌طلب، قصد تقابل دارند؛ که "دعایی" چنین‌وچنان بوده و "شریعتمداری"، اینطور است! جریان اصلاحات شروع کرد به "مبالغه" و "الگوسازی" و "قدیس‌پروری" دربارۀ این مرحوم. در حالیکه بی‌موضعی و صلح‌کل‌بودن و به روی همه لبخند زدن و با همه خوب‌بودن، فضیلت نیست. ما شریعتمداریِ عزیز را الگوی کنشگریِ‌ موفق مطبوعاتی می‌دانیم، نه آن مرحوم را. 🖋نوشته اخیر دکتر جمشیدی برایم در این روزها اتفاق افتاد بنا داشتم متنی بنویسم لکن این متن بغایت اولی از متن بنده است لذا نشر می دهم. جمع کردن این متن با نوشته جناب حجةالاسلام ثقفی کمی نیاز به تأمل و دقت دارد لذا باید کمی اندیشه کنید. 🆔 @h_falahati
📮 های خواندنی! ⭕️ سعید حجاریان تئوریسین جریان اصلاحات: 🔹پروژه هسته‌ای هزینه‌زا و با دستاورد نزدیک به صفر بوده است؛ نه برقی ساخت و نه توان بازدارندگی به‌وجود آورد. این وضعیت ما را یاد خدمات حاجی میرزا آقاسی می‌اندازد: 🔹نگذاشت به مُلک، حاجی دِرَمی 🔹شد خرج قنات و توپ هر بیش و کمی 🔹نه مزرع دوست را از آن آب نَمی 🔹نه لشکر خصم را از آن توپ غمی ⭕️ واکنش محمدجواد اخوان مدیرمسئول روزنامه جوان به توییت حجاریان: 🔹این جملات حجاریان خیلی آشنا است: 🔹شاهان قاجار نفت را ماده بدبو و بی‌خاصیت می‌دانستند! 🔹حاجی‌میرزا آقاسی دریای خزر را یک کف دست آب شور می‌خواند! 🔹رضاشاه هم بخشش آرارات را در مقابل دوستی با آتاتورک ناچیز می‌دانست! 🔹همیشه وابستگی چه سیاسی و چه فکری بد دردی‌ بوده است! ⭕️ مالک شریعتی نماینده مجلس نیز در واکنش به توییت حجاریان نوشت: 🔹باوجود ۱۶سال خودتحریمی دولت‌های خاتمی و روحانی، دستاوردهای فناوری بومی هسته‌ای ایران نظیر چرخه تولید سوخت و ماشین، تولید رادیو دارو و محصولات شیمیایی آب سنگین و... بسیار است. 🔹اما به فرض که چاه هسته‌ای برای مردم آب نیاورده، برای جریان مدعی اصلاحات و اعتدال نان و زبان فراوان داشته! 🆔 @h_falahati
♦️ مسئله فقه، دانشی ناظر به تحقق! ❇️ استاد محمد حسین ملک زاده در یادداشتی تصریح کرد: ⬅️ دانش فقه، عمدتاً به نظام رفتاری می‌پردازد و از جنس دستورالعمل، برنامه کار و اقدام است. اساساً این دانش تدوین شده است تا در عالَم خارج، در فعل مکلفین و در زندگی بشر تحقق یابد؛ از همین رو بی‌هیچ دغدغه می‌توان گفت فقه، دانشی ناظر به تحقق است. همین امر، یعنی ناظر به تحقق بودنِ فقه، می‌تواند ضامن تحقق عینی و عملی آن هم باشد. اگر فقیه در مقام اجتهاد و فقاهت با عنایت به این حقیقت و با لحاظ مقام امتثال و تحقق که پهنۀ واقعی حیات انسان است، به استنباط بپردازد طبعاً خروجی استنباط او دست کم در مواردی که می‌تواند شامل موارد مهم و سرنوشت‌سازی هم باشد، متفاوت خواهد بود. ⬅️ همان‌گونه که بارها گفته‌ایم برای زندگی انسان می‌توان پنج سطح فردی، خانوادگی، اجتماعی، حکومتی و تمدنی در نظر گرفت. همچنان که گفته شد، فقه برای تحقق در خارج و زندگی انسان شکل گرفته و تدوین شده است اما اینکه فقه در چه سطحی از سطوح پنج‌گانۀ زندگی انسان تحقق پیدا کند، بیش از همه در گرو آن است که این فقه در مقام تحقیق و تدوین، برای کدام‌یک از این سطوح و با لحاظ کدام‌ یک از آنها تدوین شده و کدام سطح از این سطوح را هدف‌گیری و هدف‌گذاری کرده است. ⬅️ به طور مثال فقهی که برای تحقق در زندگی فردی و ناظر به آن تنظیم شده است در صورت موفقیت در مقام اجرا، فقط در زندگی فردی و شخصی انسان‌ها خود را نشان می‌دهد و زندگی آنها را عمدتاً در همین سطح سامان و جهت می‌دهد. طبعاً انتظار از چنین فقهی برای تأثیرگذاری جدّی و اساسی در سطوح و لایه‌های دیگر در حیات بشر، انتظار به جایی نیست. پس اگر مثلاً می‌خواهیم فقه در عرصه حکومت، حکومت‌داری و حکم‌رانی، تحقق و تجلی یابد و یک ساختار حکومتی مبتنی بر شریعت اسلامی شکل بگیرد، نخست باید فقهی مناسب و متناسب با این سطح از زندگی انسان‌ها را سامان دهیم و عرضه نماییم. البته آشکار است که این سخن بدان معنا نمی‌باشد که به محض شکل‌دهیِ نظری به فقهی با رویکرد حکومتی و تدوین فقه تخصصی و مضافی همچون فقه الحکومه، کار تمام می‌شود و به پشت سر نهادن هیچ مرحله و برداشتن هیچ گام دیگری نیاز نیست ولی بدون شک، یکی از مهم‌ترین گام‌ها در مسیر تحقق فقه در عرصه حکومت، تدوین فقه ناظر به تحقق در این سطح و عرصه است. همین مطلب درباره تحقق فقه در دیگر سطوح و ساحات حیات بشر نیز صدق می‌کند. ========================================== 🆔 @h_falahati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 تشییع آیت‌الله خویی؛ تجلیل باشکوه از آیت‌الله سید سعید حکیم! 📌 تفاوت در چیست؟! 🔹 شاید کمتر کسی در زمانه نزدیک ما، به اندازه مرحوم آیت‌الله خویی بر حوزه‌ها تاثیر گذاشته باشد؛ هرطور حساب کنیم، مرحوم آیت‌الله خویی در کنار امام و شهید صدر، سه عالمی هستند که از نظر وزن و هیمنه علمی بیشترین نقش را در حوزه معاصر دارند. 🔹 با این حال وقتی مرگ غریبانه و مظلومانه و تشییع غریبانه آیت‌الله خویی و شهادت ددمنشانه و گمنامی پیکر شهید صدر! و از آن طرف شکوه بزرگترین تشییع تاریخ جهان برای امام خمینی را ملاحظه می‌کنیم تنها و تنها یک گزاره در ذهنمان نقش می‌گیرد: ✅ حوزه‌ تا در حکومت دخالت نکند، محکوم به فنا است! 🔹 اگر نبود اقتدار حکومت اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی، هنوز چه بسا صدام ملعون روی کار بود و کنار رفیق صمیمی‌اش پهلوی ملعون، خدای نکرده تشییع خمینی و تمام علمای اعلام نیز همینطور غریبانه برگزار می‌شد! 🔹 کجایند قائلین به کناره‌گیری حوزه از حکومت، که ببینند به برکت اقتدار ایران و رهایی عراق از چنگال صدام و داعش (که در هر دو نقش ایران مما لاریب فیه است) برای شاگرد آقای خویی اینطور مراسم و تجلیل برگزار می‌شود ولی بدون حکومت مقتدر اسلامی، افراد حاضر در تشییع آیت‌الله خویی از ۲۰ نفر فراتر نمی‌روند. 😞 ♨️ لئن شکرتم لازیدنکم و لئن کفرتم ان عذابی لشدید! حوزه توییت 🆔 @h_falahati