جنگ روایت ها برای روزگار ما نیست؛ پیامبر (ص) را به قرائن متعدد شهید کردند و حدود یک قرن کتابت را ممنوع کردند و تاریخ را آنگونه که دوست داشتند روایت کردند و امروز پیامبری که اگر با محبتش از دنیا بروی شهید محسوب میشوی، خودی ها هم روی لفظ شهادت حساس هستند و باید ساعت ها بحث کنیم تا ثابت کنیم میشود به پیامبر شهید گفت یا خیر!!...
امروز هم ما اگر خواب باشیم نسل های بعد روایت جبهه باطل را باور خواهند کرد.
شیخ فرهاد فتحی
🆔 @h_falahati
🔴سیره پیامبر اکرم(ص) در برخورد با هنجارشکنان
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻سيرة پيامبر اکرم(ص) اينگونه بود که با اهانتها و بياخلاقيهايي که نسبت به شخص خودشان ميشد، کريمانه برخورد ميکرد. اين برخورد کريمانه و نرم و منعطف، تا جايي است که تمجيد و تحسين بینظیر الهي را در پي داشته است: «وَ إِنَّكَ لَعَلى خُلُقٍ عَظيم (قلم، آيه 4)»
🔻در توصيفي که هند بن ابي هاله، از اخلاقيات #پيامبر_اکرم(ص) دارد، ميگويد:
كَانَ دَائِمَ الْبِشْرِ سَهْلَ الْخُلُقِ لَيِّنَ الْجَانِبِ لَيْسَ بِفَظٍّ وَ لَا غَلِيظٍ
دائماً بشاش و خندهرو بود؛ اخلاقي ساده داشت؛ نرم و مهربان بود؛ خشن و سنگدل نبود.
🔹اما وقتي که مقررات و قوانين اجتماعي اسلام ناديده گرفته ميشد، به هيچ وجه اغماض نميکرد. هيچ نوع قانونشکني و هنجارشکنی را برنمیتافت. چنين نبود که مثلاً اگر ثابت ميشد کسي شراب خورده يا دزدي کرده است، خلق عظيم پيامبر و نرمخويي و محبتش به خلق خدا موجب شود اين جرم را ناديده بگيرد و حد الهي را دربارة او جاري نکند!
پيامبر اکرم(ص) به شدت با نقض مقررات اسلامي برخورد ميکرد. هيچ واسطه و شفيعي را براي اجراي حدود الهي نميپذيرفت.
🔹هند بن ابي هاله دربارة چگونگي برخورد آن حضرت با حقکشيها و ظلمها ميگويد:
وَ لَا تُغْضِبُهُ الدُّنْيَا وَ مَا كَانَ لَهَا فَإِذَا تُعُوطِيَ الْحَقَّ لَمْ يَعْرِفْهُ أَحَدٌ وَ لَمْ يَقُمْ لِغَضَبِهِ شَيْءٌ حَتَّى يُنْتَصَرَ لَهُ؛
دنيا و ناملايمات آن هرگز او را به خشم در نميآورد، و وقتي که حقي پايمال ميشد از شدت خشم کسي او را نميشناخت و از هيچ چيزي پروا نداشت تا آنکه حق را ياري ميکرد و احقاق حق مينمود.
#اخلاق
🆔 @h_falahati
جنگ ایران و عراق، پرسشها و پاسخ ها.pdf
3.01M
پیشنهاد #مطالعه
کتاب جنگ ایران و عراق، پرسشها و پاسخ ها
این کتاب یک اثر جامع راجع به سوالات نسبت به جنگ در ابعاد گوناگون است می توانید در فهرست سوال مد نظر خود را بیابید.
در نوع خود یک اثر ویژه محسوب می شود.
#روایت_حماسه
🆔 @h_falahati
ایستاده در غبار
از مجموعه پراکنده و نامنسجم خاطرات و روایات افراد مختلف درباره احمد متوسلیان شکلگرفته و عینی شده. خاطراتی که برخلاف اغلب روایات اینچنینی از بزرگان جنگ، صرفا ستایش سوژه نیست و کارگردان با برگزیدن آنها برای فیلمش سعی کرده قهرمانی با خصایل انسانی و واقعی بسازد که از ویژگیهای قهرمانی رایج در سینمای جنگ تا حدی به دور است. انسانی معمولی که قهرمانی ستودنی میشود...
فیلم روایت مستند گونه دارد و جذابیت اثر بالا رفته است.
یاد حاج احمد متوسلیان گرامی باد!
پیشنهاد #دیدن فیلم
🆔 @h_falahati
کانال ماهی، کربلای شلمچه
حاج قاسم به مدافعین حرم قبل از عملیات می گفت یکی از بهترین موقعیت ها در زندگیتان است! استفاده کنید؟!
یکی از بهترین موقعیت ها در زندگیم روزهای کانال ماهی بود!
رزمنده پاسدار محمد علی جعفری فرمانده گردان میثم لشکر ٢٧:
پنج روز در این کانال ماهی بودیم.اکثر بچهها را از روز دوم به سمت جلو و روی همان خاکریزها مُقطعی فرستادیم تا برای تأمین این کانال عمق بیشتری بدهیم. سه روز بود که پای مصنوعی ام را در نیاورده بودم و همه بچهها هم در این مدت چیزی جز بیسکوییت نخورده بودند.سه تا از معاونهای من مجروح شده بودند و به عقب برگشته بودند.من جوانی ٢٢ ساله با ٢٠٠ نیرو که حالا دست تنها شده بودم...
کانال ماهی یکی از مکان های جانسوز دفاع مقدس است.
#روایت_حماسه
🆔 @h_falahati
⭕️ انقلاب با نسل بیهویت؟
✍️ مهدی پناهی، روزنامه نگار:
🔹طبق تجربههای قبلی فوران احساسات در قالب اغتشاش به خاطر مهسا امینی فروکش خواهد کرد اما باید نگران نسلی بود که بیهویتاند و به صورت تودهای کف خیابان میآیند.
🔹همانهایی که معترض گشت ارشادند اما همزمان به دختر معترض همردیف خود تعرض میکنند یا چشمچرانی میکنند
🔹باید نگران همان نسلی بود که زود و بیدلیل ازدواج میکند و زود و بیدلیل هم طلاق میگیرد.
🔹نه کنکور شرکت میکند و درس میخواند و نه کار میکند و پول مستمر درمیآورد. مدام یا کف خیابانها هستند یا فضای مجازی یا درحالی گیم زدن
🔹نه میداند چه میخواهد و نه میداند چه نمیخواهد
🔹حالا برخی با تکیه بر چنین نسل بیهویتی دم از انقلاب میزنند و خوش خیالانه با انقلاب ۵۷ مقایسه میکنند که از سال ۴۲ شروع شد. یعنی آنها هم توقع یک حرکت انقلابی مستمر ۱۵ ساله دارند در حالی که ۴۲ سال سابقه براندازی دارند
🔹اما خواسته انقلاب ۵۷ مشخص بود و برخلاف اندک مدعیان منصف تر امروز که خواهان یک حکومت سکولار هستند، انقلابیون و مردم خواهان حکومت اسلامی بودند.
🔹یک سند را صرفا اشاره میکنم؛ دیوار نوشتههای سال ۵۷ در شهر تهران
🔹محسنیان راد در کتاب"در حسرت فهم درست" نتایج تحلیل محتوا شعارهای روی دیوارها در سال ۵۷ را منتشر کرده است. طبق یافتههای این استاد علوم ارتباطات ۸۷ درصد از دیوار نوشتههای تهران در تایید اسلام و حکومت اسلامی بود که بیشترین فراوانی پس از شعار علیه شاه و له امام خمینی را داشت.
صفحه توییتری مهدی پناهی
🖊این تحلیل قابل تامل است!
🆔 @h_falahati
حجتالاسلام ذوالنوری.mp3
10.49M
🎙 #بشنوید || سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین #ذوالنور پیرامون حوادث اخیر
🔸تاریخ ۱۴۰۱٫۷٫۱
🔸 مصلای پردیسان قم
روزنه
🆔 @h_falahati
🔻آن جوان ۱۸ساله که سالها هدف رسانهای دشمنان ایران بوده و در تجمعات هیجانی، سنگی پرتاب کرده را باید حرفهایش را شنید و به سوالاتش جواب داد و نسبت به رفتارش آگاه کرد و برخورد سطحی تر باشد.
اما آن چهره سیاسی و مشهور فربهشده از بیتالمال که جوانها را به آشوب، تهییج و تحریک میکند، به هیچ وجه نباید قسر در برود.
#حجاب
#مهسا_امینی
🆔 @h_falahati
🔰صحبت های مقام معظم رهبری پیرامون تنظیم رابطه صدا و سیما با افراد مسئله دار /خب از کشور برود... ثم ماذا؟
صحبتهای آقا در ۳ شهریور ۹۷ خطاب به صداوسیما:
🔸 ایشان در بحث #مجری_سالاری گفتند:
«نکته پنجم، مجری سالاری است. مجری که اساسا در تلویزیون رشد کرده و چیزی نبوده اما اینجا توسط شما اعتبار پیدا کرده، حالا بالاتر از گل نمی شود به او گفت چون قهر می کند و می گوید از اینجا می روم! بعد هم آقایان می گویند ما نگرانیم برود خارج در شبکه من و تو.
🔸برود، ثم ما ذا؟ چه می شود!؟ ... وقتی شما نگران اینجور مسائلید، باید هنر داشته باشید که نسبت به این مسائل، واقعیت را تبیین کنید. در داستان امام حسن (ع) وقتی عبیدالله بن عباس فرار کرد و رفت سمت معاویه، جانشین او قیس آمد صحبت کرد. در تاریخ هست طوری صحبت کرد که سپاهیان این طرف گفتند خوب شد رفت! یعنی صحنه را در واقع به نفع سپاه اسلام تغییر داد. شما هم باید نوعی رفتار کنید که کسی رفت بیرون، برای نظام، آسیب و چالش نشود. نگران این نباشید که بروند بی بی سی و من و تو، #بروند هر غلطی می توانند بکنند، شما هم در دهان آن ها بزنید...»
🆔 @h_falahati
⭕️جناب #احسان_علیخانی.. چشمهات را باز کن.. فهم و فهمیدن، عقل و اندیشیدن، نعمت خوبی است 👆
این دفعه خواستی چرت و پرت بگی، بدون
اونیکه ما دیدیم، اعتراض نبود، جنایت بود
اونیکه ما دیدیم، سرکوب مردم نبود، کشتار پلیس و نیروهای امنیتی بود
چطور آدم میتونه انقدر کور باشه؟ این همه فیلم کشتار نیروهای امنیتی را نمی بینن؟
#حجاب
#مهسا_امینی
ایران سیاست
🆔 @h_falahati
واقعا مساله فراتر از بی خبری این افراد است!
یا اصلا گوششان به اخبار ما نیست و همان صدا و سیمایی که پول می گیرند را دروغگو می دانند!؟ یا عنصر برانداز هستند؟!
🆔 @h_falahati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
♻️ حمید رسایی در گفتگوی ویژه خبری (۱) :
اولویت نیروی انتظامی در اعمال قانون و برخورد با کسانی که مشکل پوشش دارند، باید سلبریتیهایی باشند که با اسم و آدرس مشخص این سبک زندگی غربی را ترویج میکنند.
🆔 @h_falahati
اوکراین امروز به یک کشور جنگ زده و درجه چندم تبدیل شده چون سالها قبل عرصه سیاست ورزی را به یک سلبریتی دلقک به نام زلنسکی واگذار کرد.
همین نسخه را امروز میخواهند برای ایران بپیچند و با میدان دار کردن دلقک هایی مثل مهران مدیری، علی کریمی و... ایران را به سقوط بکشانند.
امیرحسین ثابتی
🆔 @h_falahati
🔰 بن بست تئوریک لیبرالها!
✅لیبرال های وطنی در مقابل نظام دینی که مدام به استبداد و انحصار متهمش می کنند یک مشکل و بن بست تئوریک دارند و آن این است که در فلسفه لیبرال از انقلاب به معنای براندازی و ساختارشکنی خبری نیست ، آنان از یک طرف ، مزایای قوه مجریه و دولت را خواهانند و از طرفی فاقد "نظریه انقلاب" هستند لذا جبرا به اصطلاح روغن ریخته را نذر امامزاده می کنند ؛ ژست مخالف و قهر می گیرند ولی همیشه در سهم خواهی و استفاده از مزایای دولتی پیشتاز و حریص هستند۰ وقتی هر دو راهی برای آنها بن بست باشد ( نه توانایی انقلاب مردمی و نه کنار رفتن از قدرت ) لاجرم پشت شعار و ایده رفورم یا همان اصلاحات قرار می گیرند، در این میانه هم حالت نه قهر و نه آشتی یا همان طلبکار بودن را ادامه می دهند ، فرصت طلبانه میخواهند شریک امکانات نظام شده و با سیاست یک بام و دو هوا ، فقدان و محال بودن توانایی نظریه انقلاب را زیرکانه پنهان و یا بهتر بگوییم معامله کنند۰ به نظر می رسد لیبرالیسم برانداز ایرانی فاقد مبانی نظری منطقی و روشن برای توصیف یک نظام دینی شیعه که تقریبا شبیه هیچ نظام سیاسی در جهان نیست ، می باشد ۰ این عجز فلسفی در لیبرالیسم دینی و فقر واژه ها در مورد لیبرالیسم سکولار نیز قابل تسری است ۰
دکتر موسی نجفی
🖊سالهاست معتقدم جریان روشنفکر در ایران پایبند به اعتقادات خود نیست هم می خواهد از مواهب حکومت برخوردار باشد و هم آروغ روشن فکری می زند!! و اپوزیسیون نمایی می کند!
🆔 @h_falahati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تصاویر هوایی از حماسه میلیونی امت رسولالله (ص) در میدان انقلاب تهران!
این صحنه ها توسط مردمی ساخته شده است که با کیک و ساندیس و یا زور و اجبار رژیم!! به صحنه آمده اند!
در محاسبات سلبریتی های مردمی!! اینان مردم نیستند!!
🆔 @h_falahati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅پدر مادرایی که قرار بود برن دم مدرسه دنبال بچشون الان جلوی زندان اوین دنبالشون میگردن
🔸 نتیجه اعتماد به علی کریمی این شد که خودش بره خارج، پاشو بندازه رو پاش، تا بتونه با عصبی کردن بچههای مردم به سرویسهای اطلاعاتی خارجی خدمت کنه!
🖊انسان غصه می خورد از اینکه این افراد با سن کم سابقه دار می شوند و در این ماجرا دیگر راه اغماض بسته شده است!
🆔 @h_falahati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگر فیلم زدن خانمی یا آقای به ظاهر بیگناهی در اجتماعات توسط نیروهای نپو را دیدید.
زود قضاوت نکنید همان صحنه را نبینید، قبلش را هم ببینید که اینطور از همان خانم و آقا خواهش شده است در آنجا نمانند و فضا را برای آشوبها و آسیب رسیدن به دیگران و خودشان فراهم نکنند.
🆔 @h_falahati
🔺7 اشکال یک مفسر قرآن بر تفسیر المیزان و برخورد درسآموز علامه طباطبایی!
✍حجتالاسلام ارباب سلیمانی، مسئول دبیرخانه کانونهای فرهنگی هنری مساجد کشور:
«آیت الله #نجفی_کاشانی در کاشان به بیان درس #تفسیر مشغول بودند که درس تفسیر ایشان به قدری سنگین بود که ما در آن درس واقعا از گستردگی بیان مطالب و همچنین عمیق بودن آنها گیج میشدیم.
بعد از فوت ایشان قرار شد ما در لا به لای کتب ایشان جستجو کرده تا اگر دست خطی از ایشان باقی مانده از آن استفاده کنیم که ناگهان به دست خط #علامه_طباطبایی برخوردیم. ابتدا نمیدانستیم که این دستخط علامه است و بعد از مدتها این را متوجه شدیم و ماجرا از این قرار بود که آیت الله نجفی به هفت قسمت از تفسیر المیزان علامه طباطبایی ایراد گرفته بودند و علامه طباطبایی طی نامهای به ایشان فرموده بودند بنده تمامی این ایرادها را بررسی کرده و متوجه شدم که حق با شماست و خدا را شاکرم که در زمان حیاتم این ایرادها برطرف شد و برای شما که از من ایراد علمی گرفته اید دو رکعت نماز در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) اقامه میکنم.»
🌐 سایت دفتر تنظیم و نشر آثار آیت الله نجفی کاشانی(صوت دروس و کتب و...)
#سیره_علما
#اخلاق
🆔 @h_falahati
⚡️ رسانۀ مدرن به ساحت تعلّقات و تفکّرات مردم و مسئولان دستبرد میزند و بهصورت ناخودآگاه، دستگاه محاسباتیشان را به هم میزند و آدمهای دیگری میسازد.
سواد رسانهای یک دانش صیانتی در برابر رسانۀ مدرن است.
⚡️ در مواجهۀ تمدنی با رسانۀ مدرن، سواد رسانهای یعنی سواد غلبه بر رسانۀ مدرن. سواد رسانهای یعنی دانش و مهارتی که بتواند قدرت غلبۀ تمدنی به ما بدهد و ما بتوانیم بر این رسانه غالب بشویم و این رسانه را در ساحت تمدنی خودمان بازتعریف و هضم کنیم.
💠 آیتالله میرباقری:
🔶 شما اگر بگویید ما مطلقاً از رسانه استفاده نمیکنیم او میآید و شما را با خودش میبرد! شما ناچار به مواجهه هستید و رویکردتان هم نباید انفعالی باشد.
رسانه یک ابزار سادۀ بیخطر نیست که [مثل موم] در اختیار شما باشد؛ مخاطراتی دارد و با تعلّقات و تفکّر شما بازی میکند و بسیار پنهان است و آن ایدئولوژیای که [در ضمن خودش] دارد به لایههای باطنی مخاطبِ خودش منتقل میکند و به فکر و روح و ساحت اندیشهاش دستبرد میزند و مهارتهایش را تغییر میدهد و آدمهای متناسب با خودش را میسازد.
🔶 شما یکبار میگویید من رسانه را میآموزم که استفادۀ کامل کنم و این منوط به این است که همه دانشهای پشتیبان آن را یاد بگیرم.
گاهی میگویید نه، سواد رسانهای برای محفوظ بودن از آسیبهای رسانه است؛ هم میخواهیم بهنحوی مواجهه کنیم که منزوی نشویم و هم اینکه اقتضائات تکنیکی آن را بفهمیم و معانی و مبانی و مفاهیمی که در چرخش او در جریان است را بشناسیم تا صیانت ایجاد کنیم.
رویکرد سوم، مواجهۀ تمدنی با رسانه است. من رویکرد سوم را میپسندم که یک رویکرد فعال است و البته این هم خودش یک عرض عریضی دارد. هرچند سواد رسانه در شکل دوم را هم حتماً باید آموخت تا منزوی نشویم.
🔶 نحوۀ مواجهۀ شما با رسانۀ مدرن که توسط دانشها و اندیشههای عمیق فلسفی و دانشی غربی پشتیبانی میشود، باید یک مواجهۀ تمدنی باشد؛ یعنی شما صاحب یک رویکرد تمدنی جدید هستید که با تمدن دیگری مواجه میشوید، نه این که شما خودتان را تسلیم آن تمدن کنید و یا بخواهید خودِ آن تمدن را دستکاری کنید. شما یک دستگاه مکانیکی ساده را بهراحتی نمیتوانید دستکاری کنید. نمیتوانید بگویید که من یک تمدن را دستکاری میکنم و به تمدن اسلامی تبدیل میشود. این مواجهۀ تمدنی، نه مواجهۀ زاویهنشینی و حاشیهنشینی است و نه مواجهۀ انفعالی و از روی تسلیم است، بلکه یک مواجهۀ بزرگ و فعّال تاریخی است که ظرفیت تاریخی و طرح تاریخی میخواهد؛ کمااینکه رقبای شما اینگونه هستند و در برخورد تمدنی به کمتر از هضم کردنِ ما در جهاز هاضمۀ فرهنگی خودشان راضی نیستند؛ یعنی میخواهند اسلامی باشد که هیچ درگیریای با الگوی توسعۀ غربی نداشته باشد و با الگوهای توسعۀ غرب آشتی کند و به تعبیر امام راحل(ره)، اسلام آمریکایی باشد.
#سواد_رسانهای یعنی سواد غلبه بر رسانۀ مدرن. در سواد رسانهای ما نیازمند دانش و مهارتی هستیم که بتواند قدرت غلبۀ تمدنی به ما بدهد و ما بتوانیم بر این رسانه غالب بشویم و این رسانه را در ساحت تمدنی خودمان تعریف کنیم و تغییر بدهیم و هضم کنیم. این دانش، تمدنساز است و دانشی است که میخواهد رسانۀ تمدنی ایجاد کند. این دانش خودش حتماً لایههای بنیادین و راهبردی و کاربردی دارد.
🔗https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/4822
🔗https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/4573
🔗https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/4638
#سواد_رسانهای
🆔 @h_falahati
May 11
حامد فلاحتی
⚡️ رسانۀ مدرن به ساحت تعلّقات و تفکّرات مردم و مسئولان دستبرد میزند و بهصورت ناخودآگاه، دستگاه محا
👆👆👆👆👆👆👆👆👆👆👆گفتار آموزشی، بینشی و تحلیلی حضرت استاد میرباقری حفظه الله!
🔰 هم می خواهند در حاکمیت باشند هم اپوزیسیون!
این حکایت جریان اصلاحات روشنفکری است که وقتی در حاکمیت است هیچ کاری با مردم ندارد و سرگرم آروغ روشنفکری و عیش تنعم منصب و مقام است! وقتی کنار می رود به نام مردم تناقض گفته و اغتشاش را طلب می کند!!
آوينی عزیز می گفت:
نظام اجتماعی ما ترکیبی دارد که در آن هرگز جایی برای روشنفکر جماعت پیدا نمی شود. آنها موجوداتی
هستند هُرهری، بی رگ و ریشه، پا درهوا، گرفتار وهم و خیال، بادگرا و بیگانه با تاریخ، فرهنگ و مردم خویش
که اگر هم بخواهند، چیزی ندارند که در مقام دفاع از آن برآیند.
حلزون های خانه به دوش، ص13
برای همین است که مردم مذهبی و علاقه مند به مذهب و امام حسین ع در نظر آنها مردم نیستند!؟
نیهیلیسم آن چیزی است که سرنوشت آنها و اتوپیای شان خواهد بود!
#اصلاحات
🆔 @h_falahati
«خوارج نو» در ایران امروز
پیش از این در مقالۀ «تفکر اجتماعی خوارج» بر اصل «گسست میانِ من و دیگری» به مثابه نخستین اصل در اندیشه خوارج پرداختهام، اینکه هرکسی از من نیست در دارالکفر هست. این اصل، پایهای موثر در اخلاق دینداری خوارج و خودشیفتگی و خودارضاییِ دینی و سیاسی آنها در برخوردهای اجتماعی¬ با دیگران بوده و همین نیز موجب انسداد گفتگوی خوارج با اغیار بوده است. آنگاه که این مقاله را مینوشتم فکر میکردم مصادیق مهم از این جریان را میتوان در برخی از خطبا و گاه روحانیان لجباز در ایران مشاهده کرد، لیکن تجربههای مختلف اجتماعی و سیاسی در ایران نشان داد که روحیۀ خوارجی صرفا یک روحیۀ دینی و مذهبی نبوده، بلکه قالبهای روشنفکری و گاه ریشههای دانشگاهی عمیقی دارد، قالبهایی که دارالکفرش را از خودیها شروع میکند، «دیگری»هایش را از خودیها و «خودی»هایش را از بیگانگان برمیگزیند، و به رغم ادعای گفتگوی تمدنها، نمیتواند همین گفتگو را در وطن بوجود آورد و بلکه در دام تئوری های جدید خشونت میافتد.
اصل دیگر در عقاید اجتماعی خوارج، اصل «عدم تبعیض ایمان» است، اینکه ایمان یک امر به هم پیوسته است و قابل تجزیه (بعض بعض کردن) نیست. از این رو کسی یا ایمان دارد و یا ندارد و کافر است. کسانی که گناهکاراند، نمی¬توانند ایمان داشته باشند و کسی هم که ایمان ندارد کافر و مهدور الدم است. دوباره زمانی که این مقاله را مینوشتم تصورم این بود که مصادیق این اصل را باید در میان برخی از روحانیون انحصارطلب جستجو کرد، لیکن بعدها دیدم این سختگیری و گاه سادهلوحی را میتوان در میان برخی جریانهای روشنفکری در ایران نیز پی گرفت. بر اساس چنین اصلی همه باید نابِ ناب باشند و جامعه نیز باید مبرای از خطا باشد (برای همین، این طیف یا سفید سفید می بینند و یا سیاه سیاه). دشوارتر اینکه، نه تنها افراد جامعه باید مصون از خطا باشند، بلکه دولت اسلامی نیز باید خالی از ضعف و اشتباه باشد. از این نظر، اگر دولت جایی مرتکب خطا شود گناه کبیره کرده و «کافر» و «مرتد» می¬شود و در این صورت نه تنها باید از آن سرپیچی کرد بلکه باید با ایشان «جهاد» نمود. (اصل «استعراض» یا «اعدام مرتدان»).
قاعدۀ دیگر در رفتار اجتماعی خوارج تقدم «شور» بر «عقلانیت» است. شور و هیجانات نفسانی (passion) همواره یکی از محوری¬ترین پرسش¬ها در اندیشه سیاسی بوده و هست. اندیشمندان بسیاری مانند اسمیت و پاسکال و دیگران در مورد امکان مهار (harnessing) و یا سرکوب (repressing) هیجانات نفسانی و غریزی سخن گفته¬اند و کسانی نیز با عنوان کردن "کنترل آتش با آتش"، شورهای نفسانیِ خطرناک را قابل کنترل با شورهای و هیجانات دیگر تلقی کرده اند. در این باره برخی نیز تأکید کردهاند که تا زمانی که شورهای نفسانی از رهگذر عقل و اندیشه تعدیل نشود (تبدیل به interest نشود) نظم اجتماعی بوجود نمیآید. آنگاه که این مقاله را مینوشتم دوباره مصادیق آن را در میان برخی از جریانات مذهبی و گروههای به اصطلاح فشار انقلابی میدیدم، لیکن الان که تحولات پیرامونیام را میبینم تقدم هیجانات و شورهای کور نفسانی بر عقل و اندیشه، و تقدمِ تعصبهای کور بر قانون و اخلاق را در جریانهای مدعی مدرنیته درایران بوضوح میبینم.
به نظرم آنچه در دو سویۀ به اصطلاح نخبگانی ایران میتوان مشاهده کرد، دو گونه از خوارجبودگی است که مسیرهای گفتگو را از هر دو سویۀ عرفی و مذهبی در ایران به انسداد میبرد و تراکمی از نفرت و خشونت را در جامعه بوجود میآورد. جنس این خوارجبودگی در ایران، جنس اخلاقی است و نه اندیشهای، و باید آن را در نظام پر از عیب آموزش و پرورشمان چاره کنیم. لیکن عجالتا امروزه لازم است دلسوزان نظام از هر دو طرف برای شنیدن از یکدیگر (حسن الاستماع به مثابه اساس در صورتبندی گفتگوهای سازنده) اندیشه کنند و زمینههای لازم را برای ایجاد ارتباطی موثر با یکدیگر و گفتگو با نسل منتقد و گاه معترض (که بسیاری از آنها در خانه هستند و نه در خیابان) فراهم آورند. یکی از نقطههای مهم گفتگو که باید در مورد آن فکر کرد و به توافقی در سطح ملی رسید، «فرایند مسالمتآمیز نقد و مکانیسمهای قانونی آن» است تا بتوان انتقادات دلسوزان انقلاب و نخبگان جامعه برای اصلاح رویهها و اقدامات به موقع را شنید.
دکتر حبیب الله بابایی
🆔 @h_falahati