🔻نقد روششناسانۀ تحلیل آیتالله علیدوست:
قواعد مصلحتاندیشی در بازسازی اجتماعی
🖊 مهدی جمشیدی
۱. آیتالله علیدوست در مصاحبه با تارنمای جماران، مطالبی را دربارۀ مداخلۀ حاکمیّت در ماجرای کشف حجاب مطرح کردهاند که به نظر این قلم، دربردارندۀ این مضامین هست:
الف. لازمۀ «حجاب قانونی»، «اجبار به حجاب» است.
ب. نتیجۀ اجبار به حجاب نیز در شرایط کنونی، ایجاد «لجاجت» بلکه «بیاعتقادی» در جامعه است.
ج. این وضع، نقض غرض شارع است.
د. چون عمل حاکمیّت در این باره، مصداق نهیازمنکرِ مفسدهانگیز است، این تکلیف از حاکمیّت ساقط میشود.
هـ . پس در موقعیّت کنونی، اقتضای «مصلحت فقهی» این است که تحقّق حجاب در جامعه بهصورت «اجباری» نباشد، بلکه از «سازوکارهای فرهنگی» استفاده شود.
۲. از ایشان که نظریهپرداز و مؤلّف «فقه مصلحت» هستند، انتظار میرفت که بسیار فراتر از معادلههای گفتهشده و تکراری، استدلال کنند و متغیّرها و عنصرهای بیشتر و دیگری را وارد سنجش فقیهانۀ خویش سازند تا محاسبۀ مصلحتاندیشانهشان، «بخشی» و «بُرشی» نباشد. مصلحتبینی ایشان تنها بر «یک متغیّر» تکیه دارد و آن «تولید لجاجت در مکشفهها» است، حالآنکه مصلحت از سنجش مبتنی بر «برآیند همۀ متغیّرها» به دست میآید. تنها آنهنگام میتوان سخن ایشان را پذیرفت که تمام یا بیشتر متغیّرهای حاضر در این عرصۀ اجتماعی و حاکمیّتی، گرد آورده شوند و «منافع» و «مضار» مترتّب بر آنها، در کنار یکدیگر دیده شوند. حتّی در فقه فردی، «معادلهسازیهای تکمتغیّره»، موجب «سادهسازی نابجا» میشوند و ازاینرو، رهزن طریق صواب در فهم و تدبیر هستند؛ چه رسد به فقه اجتماعی که در هر لایه از آن، دهها متغیّر حاضر هستند و هر یک به گونهای در صورتبندی مسأله، مدخلیّت دارند. این وضع آنچنان غلیظ و برجسته است که باید گفت مسألههای اجتماعی، نقطۀ اوج «پیچیدگی» در جهان انسانی هستند و پیچیدگیشان نیز برخاسته از «تراکمِ» متغیّرها و همچنین «مناسبات تودرتو»ی آنها نسبت به یکدیگر است. این جهان را جز با منطق «تحلیل شبکهای» نمیتوان فهم کرد و سیاست اجتماعی نیز مدّتهاست از عهد آغازین ربطهای علّیِ خطّی و تکبُعدی عبور کرده است. یکی از دلایل پدید آمدن اختلافها و پراکندگیهای فراوان در مسألههای اجتماعی نیز همین امر است که احصای همۀ متغیّرها و یافتن مناسبات و تعاملات آنها، دشوار است و داوریها و آراء، برآمده از «فهمهای موردی» و «بینشهای تکّهای» هستند.
۳. از این گذشته، همۀ متغیّرها نیز «وزن» و «اعتبار» یکسان ندارند و چهبسا یک متغیّر آنچنان مهم و تعیینکننده باشد که متغیّرهای دیگر را به حاشیه براند. این امر نیز در تحلیل ایشان به چشم نمیخورد؛ گویا فقط پای یک متغیّر در میان است و باید بر اساس همان نظر داد و حکمرانی کرد. در محاسبههای مصلحتاندیشانۀ اجتماعی، هم متغیّرهای متعدّدی حضور دارند و هم این متغیّرها، وزانت و منزلت یکسانی ندارند. چهبسا اگر پای متغیّرهای دیگری به این تحلیل باز شود و «ضریب واقعی» به آنها داده شود، ایجاد لجاجت در مکشفهها آنچنان اهمّیّت نیابد و صدرنشین نباشد. «روند فزایندۀ کشف حجاب به کشف نقاط دیگر بدن»، «احتمال گذار زنان از مرحلۀ ضعف حجاب به مرحلۀ کشف حجاب»، «پیدایی چرخۀ ساختشکنی در عرصههای دیگر»، «سستشدن انگیزۀ بدنۀ انقلابیِ مردم»، «وقوع نزاع در لایۀ مردمی»، «رقیقشدن اقتدار نظام در روایتها» و ... از جملۀ متغیّرهای بنیادین و سرنوشتساز در معادلهسازیهای معطوف به کشف مصلحت اجتماعی هستند.
۴. از سوی دیگر، ایشان میان الزام قانونی به حجاب و ایجاد لجاجت در فرد، «ربط علّیِ قطعی» برقرار کرده است؛ حالآنکه این سخن، اثباتنشده و در حد یک «فرضیه» است. هیچگونه پیمایشی، این نظر را تأیید نمیکند و این گفته، بیش از یک گمان قیاسی و حدس پیشینی، اعتبار ندارد. ایشان امر «محتمل» را «مفروض» انگاشتهاند و بر اساس آن، قضاوت کردهاند، درحالیکه این احتمال، فقط «یکی از مسیرهای ممکن» است. فارغ از این نقص روشی، هرگز نمیتوان حکم کرد که میان الزام قانونی به حجاب و لجوجشدن فرد، «تلازم ذاتی» برقرار است و خواهناخواه، همه یا بیشتر از افراد چنین خواهند شد، بلکه شاید تنها «برخی» مبتلا به کینه و لجاجت شوند و «بقیه» یا موضع خنثی داشته باشند و یا حتّی بهتدریج، متنبّه شوند و پس از مدّتی در اثر غلبۀ فضای اجتماعی، همراه گردند. تمام این فرضیهها در متن این واقعیّت، ممکن و محتمل هستند و هیچگونه مسیر منحصربهفردی و مطلقی وجود ندارد. جهان اجتماعی، جهان «تنوّعها» و «تکثّرها» است، نه جهان «یکنواختیها» و «همگونیها». ازاینرو، باید برای فهم و تدبیر آن، «منطق پیوستاری» را به کار گرفت و طیفها و طبقهها را دید و مراتب و درجات را ملاک قرار داد.
دکتر جمشیدی
🆔 @h_falahati
.
خاتمی، نصیری، نفاق
♦️خاتمی در دیدار با برخی عناصر سیاسی و روزنامه نگاران همسو، به مهدی نصیری گفت: «به نظر من تفکرات و مقالات پراکنده خود را در یک کتاب جمع آوری کنید، بسیار مسائل درست و مهمی را مطرح میکنید».
🔹تمجید خاتمی از نصیری در حالی است که نصیری در گذشته، منتقد خاتمی و خاتمی هم معترض نسبت به وی بوده است. با این حال، ارتجاع و سقوط در دامن منافقین و عناصر ضد انقلاب، موجب شده تا این دو مخالف دیروز، همدیگر را بستایند و به یکدیگر نان قرض بدهند؛
♦️به تعبیر امیر مومنان (ع) در توصیف منافقین:"یتقارضون الثناء و یتراقبون الجزاء. به یکدیگر، تمجید و ستایش قرض می دهند و انتظار پاداش دارند".
🔹تصویر بالا، اعتراض خاتمی به نصیری، هنگام حضور هر دو نفر در کیهان در دهه ۶۰ و است. خاتمی، عدم پوشش کافی تظاهرات علیه بدحجابی را روشنفکری زدگی و طرفداری از فساد خوانده است.
♦️امیر مومنان (ع) درباره ائتلاف طلحه، زبیر، مروان و ولید (اصحاب جمل) فرمود که آنها را نارضایتی از من، دور هم جمع کرد.
🔹حکایت ائتلاف برخی عناصر معارض با یکدیگر علیه جمهوری اسلامی هم از جنس نارضایتی و عقده گشایی همین خواص سقوط کرده است.
محمد ایمانی
🆔 @h_falahati
📮 #توییت
⭕️ عبدالله گنجی، عضو شورای اطلاع رسانی دولت:
🔹جناب آقای قالیباف
🔹جناب آقای اژه ای
🔹جناب آقای رئیسی
🔹توقع مردم و حیثیت قوای محترم ایجاب می کند تکلیف جناب بیگی، فاطمی امین و صحت و سقم ٧۵خودرو را در موضعی صریح، واضح و مشترک به مردم اعلام بفرمائید.باز نگهداشتن این پرونده ها خیانت به انقلاب اسلامی، نمایندگان و مدیران سالم است.
▪️پ.ن
👈 علیرضا بیگی، نماینده مجلس در گفتوگو با ایلنا مدعی شد: بنا ندارم از امتیازاتی که داده شده است صحبت کنم، اما خوب است هیات رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی بیاید تکلیف آن خودروهایی که به نمایندگان داده شد را مشخص کند. مشخص کند چرا قریب به ۷۰ تا ۷۵ دستگاه خودرو در اختیار نمایندگان قرار گرفت و تکلیف و ارتباط آن را با موضوع استیضاح نمایندگان روشن کنند.
رصد تحلیل
🆔 @h_falahati
💠گناه حافظه را ضعیف میکند:
✍️عبادت و بندگی نکردن و یا گناه و معصیت انجام دادن همان طور که برکت از مال کاسب و تاجر میبرد همان طور هم برکت از حافظه ما طلبه ها می برد با این وجود آن کاسب و تاجر اگر پشیمان شوند و برگردند و توبه کنند، توبه آنها زودتر پذیرفته میشود تا توبه ما اهل علم.
📚ص۴۸۶ ، کتاب آداب الطلاب
#اخلاق
🆔 @h_falahati
🔴نامه وزیر صمت به دادستان کل کشور
🔹 سید رضا فاطمیامین در نامهای خطاب به دادستان کل کشور، با اشاره به انتشار خبری مبنی بر واگذاری خودرو به نمایندگان مجلس در جریان استیضاح وزیر صمت و تاکید بر اینکه چنین اتهام فسادی در شان دولت مردمی و مجلس انقلابی نیست و به اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی کشور صدمه وارد کرده است، خواستار بررسی موضوع در اسرع وقت و پیگیری قضایی خطاکاران گردید.
🆔 @h_falahati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
من شمشیر را کشیده ام!
جنگ امروز با گذشته متفاوت است!
ما در #جنگ_نرم هستیم!
🆔 @h_falahati
آزادسازی حجاب مساوی فروپاشی خانواده
دکتر نعمت الله کرم الهی مدیرگروه علوم اجتماعی دانشگاه باقر العلوم(علیه السلام) گفتوگو با خبرگزاری رسا تبیین کرد:
حجاب دستور الهی است و برای تنظیم مناسبات انسانی و نه حیوانی وضع شده است و تجربه بشر نیز ثابت کرده است که آزادسازی حجاب باعث فروپاشی خانواده ها که اساس جامعه هستند میشود.
آنچه که خدا حرام کرده است مفسده دارد و با رعایت نکردن حرمت آن اصل هستی انسان به خطر میافتد بنابراین چیزی که نباید تجربه کرد چون بعد از تجربه آن تجربهگری باقی نمی ماند محرماتاند.
📎 ادامه خبر
🌐https://rasanews.ir/0034bW
🆔 @h_falahati
این مطلب مادر کیان پیرفلک است!
این خانم رسما مشغول کاسبی و فعالیت براندازانه با خون فرزندش است!
چه کسی بر کدام قاعده گفته است که هرمظلومی محِق است؟!
طبق کدام قاعده مظلوم خودش گنه کار و خطاکار و بعضا مجرم نیست؟!
همین مستضعفین فکری هستند که سودان را به این وضعیت رسانده اند؟!
چرا با این گستاخان لجوج که فقط از مظلومیت سوءاستفاده می کنند، برخورد نمی شود!؟
این افراد همچون پدر مهسا امینی، پدر قاتل شهید عجمیان و... چون رهاگشتند و برخوردی ندیدند سلبریتی ها را گستاخ تر کردند و فتنه ها را غلیظ تر!!
🆔 @h_falahati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این مناظره بسیار بد و ضعیف بود!
اما حجمی از شبهات توسط مشاور و استاد ارشد مدیران لیبرالی چون آخوندی، یعنی دکتر غنی نژاد مطرح شد و پاسخ هم نگرفت؟!
رهبران جامعه طبق قانون اساسی سیاست گذار جامعه هستند؟!
چرا نباید سیاستها را اعلام کنند!
او هم مشاورانی دارد. حتما باید مطابق نظرات شما یا فون هایک که یک فیلسوف سیاسی است در اقتصاد!! نظر بدهد؟!
این وضعیت اقتصاد معلول رفتارهای شماست آقای غنی نژاد که برداشت های سطحی از اقتصاد اسلامی، قانون اساسی و تفسیر آن و افکار مکتبی های انقلاب دارید و به همه آنها انگ مارکسیست زدید!
شما و اطرافیان اقتصادی لیبرال تان که حتی همان لیبرالیسم را هم به صورت نئوکلاسیک معنی نمی کنید و بیشتر به یله و رها بودن عمل کردید، این کارها را در کشور انجام دادید، شما جناب طبیبیان، عبده تبریزی، مسعود نیلی و... پاسخگو که نیستید مطالبه گر هم هستید!
مشاور و مسوول اقتصادی بودید در حالی که اصول قانون اساسی را نمی توانید تفسیر کنید!
واقعا نحوه مواجهه پروفسور درخشان ضعیف بود!
🆔 @h_falahati
در سوگ تخریب قبور ائمه مظلوم بقیع علیهمالسلام
(سروده آیت الله العظمی صافی گلپایگانی)
خوش آن نسیم که می آید از کنار بقیع
خوشا هوای روان بخش و مُشکبار بقیع
فرشتگان زِ زمین میبرند سوی بهشت
برای غالیهی حوریان، غبار بقیع
اگر که طور تجلّی زِ صدق میطلبی
بیا به گلشن روحانی دیار بقیع
دریغ و درد که از ظلم دشمنان خدا
خراب شد همه آثار بی شمار بقیع
ایا که غیرت دین داری و ولایت آل
ببار خون عوض اشک، در کنار بقیع
خراب کرد ستم، مشهد چهار امام
کز آن شرف به سما یافت خاکسار بقیع
نخست مرقد سبط نبی امام حسن
بزرگ محور اعزاز و افتخار بقیع
مزار حضرت سجاد اسوه عبّاد
امین اعظم حقّ، رکن استوار بقیع
مزار حضرت باقر، عزیز پیغمبر
که بر فزوده به اجلال و اشتهار بقیع
مزار حضرت صادق رییس مذهب و دین
جهان علم و عمل، نور کردگار بقیع
قبور منهدم دیگر از تبار رسول
فزوده است بر اوضاع رنجبار بقیع
زِ ظلم فرقه وهّابیان نا کس دون
بیا ببین که خزان گشته نوبهار بقیع
در این مصائب عظمی ولیّ عصر بوَد
شکسته خاطر و محزون و داغدار بقیع
کند ظهور و جهان پر کند زِ دانش و داد
زند به ریشه خصم ستم شعار بقیع
قیام باید و مردانگی و همّت و عزم
که بر طرف کند این وضع ناگوار بقیع
و گرنه تا نشود قطع دست استعمار
جهان شیعه بود زار و دل فگار بقیع
حرامیان به حرم تا که حاکم اند رواست
که مسلمین همه باشند شرمسار بقیع
سلام بی حد و بسیار بر پیمبر و آل
درود وافر و بی انتها نثار بقیع
ز یاد مرقد ویران اولیای خدا
همیشه لطفی صافی است بی
قرار بقیع
عتبهبوس آستان اهل البیت علیهمالسلام
لطف الله صافی.
رحمةاللهعلیه و علی والدیه
🆔 @h_falahati
متاسفانه طبق اطلاعاتی که بدست آوردیم رسانه ها این مساله را کتمان کردند و شاید تا حدودی توجیه داشته باشید.
ضارب ایشان را می شناخته و کلماتی هنگام شلیک به زبان آورده است که نشان می دهد این رفتار عامدانه بوده است هرچند بلحاظ حقوقی این کار قتل عمل است ترور نیست اما این نتیجه فضایی روانی است که در مجازی شکل می گیرد و دودش به چشم روحانیت ساده زیست مردمی می رود.
خدای متعال روحانی ساده زیست مردمی حجةالاسلام سلیمانی را رحمت کند ایشان مزد اخلاص خدمت را گرفت حقیقتا شایسته نام #شهید_خدمت است و خدا می داند آن کسی که این فضا را ساخت! آنی که رها کرد! آنی که آلوده کرد! آنی که دنبال کرد و نشر داد و ابراز علاقه مندی کرد چه عقبایی خواهند داشت!!
چگونه از سطل ماست بر سر مجرم به اسید و اعدام می رسند و از رگبار گلوله به دوست داشتم و خیلی مهم نبود و شلوغش نکنید؟!!
این نشان می دهد در مجازی خشونت کلامی و رفتاری زیادی علیه روحانیت است که در فضای حقیقی نیست چون آنجا احترام و اکرام است تشییع ایشان این مساله را اثبات می کند.
#قشر_مظلوم
🆔 @h_falahati
حمله سازمانیافته رسانهای به #لباس_روحانیت و ضرورت مواجهه هوشمندانه و بهنگام
#تلنگر
🔻🔻🔻
به موازات اقدامات خصمانه دشمن در مسئله #حجاب، #عمامه_ستیزی نیز در دستور کار اتاق فکر دشمن قرار گرفته است.
امتداد این پروژه در ماههای اخیر، در کف خیابان با حمله به روحانیت بیدفاع و مردمی و مظلوم خود را نشان داده که نمونه اخیر آن حمله به چند روحانی است که جدیدترین آن مربوط به ۶:۳۰ صبح در چهارراه شهدای قم است(تفصیل ماجرا را متولیان امر در زمان مناسب اطلاعرسانی خواهند نمود) اینکه این اقدامات کور توسط معدود پادوهای نادان و احمق صورت میگیرد یا عناصر آموزشدیده و مزدور سرویسهای جاسوسی بیگانه، موضوعی است که اهلش باید بررسی کنند اما در اصل ماجرا چندان تفاوت ایجاد نمیکند. دشمن حوادثی در میدان لازم دارد برای موج سواری و جنگ روانی.
در فضای رسانهای اما این اقدامات کور علیه لباس روحانیت(که گاه با هدف گرفتن شخص روحانی و گاه اهانت به لباس همراه است) هزار بار بیشتر و شدیدتر از ابعاد واقعی اش #بازنمایی میشود.
دشمن به دنبال آن است که از این حوادث، پروژه #ادراکسازیمنفی و #نفرتپراکنی علیه لباس روحانیت را دنبال کند.
تبعات اجتماعی این پروژه در بدنه روحانیت و در میان آحاد مردم، بسیار قابل بحث و بررسی تفصیلی است که در آینده بدان خواهیم پرداخت.انشالله.
در مواجهه با این راهبرد رسانهای خصمانه و خبیثانه، #خوابزدگی و #سهلانگاری اصلا جایز نیست.
روحانیان کف میدان این مجاهدان فرهنگی و پرچمداران خدمت بیمنت به مردم نجیب و عزیز ایران را نباید در این #کارزار_خصمانه تنها گذاشت!
(البته حالا اگر چند نفر پیدا نشوند که بگویند باید در این مسئله هم #کار_فرهنگی کنیم و جنس مسئله فرهنگی است و... !)
اطلاعرسانی پیشدستانه و حکیمانه، #روایتسازی_هوشمندانه، ورود بزرگان حوزه و از همه مهمتر، مجموعه مدیریت حوزه به عنوان متولی اداره امور روحانیت، بسیار ضروری و حیاتی است.
اهمیت این یادداشت در آینده نزدیک بیشتر روشن خواهد شد.
روزنه
🆔 @h_falahati