eitaa logo
مدرسه علمیه امام محمدباقرع-مشهدمقدس
422 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
528 ویدیو
114 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
بیان خاطرات انقلاب توسط مدیریت محترم مدرسه حاج آقا ی خیر ابادی⬆️⬆️⬆️⬆️
آنچه از اساتید آموختم حجت‌الاسلام والمسلمین ملکی، گفت: استاد ما مرحوم موسوی‌نژاد، گمنام باقی ماند و گاهی متهم به چیزهایی شد که واقعاً تهمت ناروا بود، اما یکی از چیزهایی که از ایشان آموختیم، گمنامی در فضای اجتماعی است؛ خدمات فراوان اما بی نام و نشان. خبرگزاری حوزه علمیه خراسان در سلسله گفت‌و‌گوهایی با اساتید این حوزه به مرور زندگی‌نامه و توصیه‌های ایشان به طلاب علوم دینی پرداخته كه در این نوشته، پای صحبت‌های حجت‌الاسلام والمسلمین محسن ملکی، از اساتید دروس خارج این حوزه می‌نشینیم. کل دوره سطح تا درس خارج را در شش سال خواندم در شهریور سال 1343 در روستای ابرده از توابع مشهد مقدس و در خانواده‌ای کشاورز متولد شدم. پدرم با اینکه درس نخوانده بود، اطلاعات دینی و معرفتی خوبی داشت و در روستا نسبت به مسائل دینی معتمد بود. من دوره دبستان را در همان روستا و راهنمایی را در شاندیز و دبیرستان را تا سال سوم در مشهد بودم. سال 1361 هم‌زمان با دبیرستان در حوزه علمیه و مدرسه مرحوم آقای موسوی‌نژاد نیز مشغول تحصیل شدم؛ اما اواخر سال بود که حاج‌آقا مروارید تأکید کردند وقتی کسی در مدرسه حجره دارد باید تمام‌وقت در حوزه باشد؛ بنابراین به‌دلیل وضعیت خاص و علاقه جدی که به حوزه علمیه داشتم مجبور شدم دبیرستان را رها کنم. بعد از سه ماه که ادبیات را مشغول بودم، آقای موسوی‌نژاد شاگردی به من دادند و در همان آغاز طلبگی، تدریس من شروع شد. همیشه همگام با مباحثی که می‌خواندم، برای مقاطع پایین‌تر نیز تدریس می‌کردم، تا اینکه در دوره‌ای شش‌ساله، کل سطح را تمام کرده و وارد بحث خارج شدم. کفایه را در درس آیت‌الله رضازاده و رسائل را در درس آیت‌الله شاهرودی شرکت کردم. در بحث فلسفه و مباحث معقول، با اینکه آن زمان در مشهد کم بود، مقداری را نزد مرحوم آیت‌الله سید عزالدین زنجانی بودم و از برخی اساتید دیگری که در مشهد بودند، استفاده کردم و اگر استادی نبود از نوارهای ضبط‌ شده در ایام تابستان بهره گرفتم و بحث فلسفه را تعقیب کردم. در سال 1369 با پیشنهادی که به استاد موسوی‌نژاد شد، برای عده‌ای از طلبه‌ها فلسفه را در مدرسه سلیمانیه شروع کردم؛ ولی آن زمان در مشهد شرایطی بود که این کار ادامه پیدا نکرد و با تذکری که برخی بزرگان مشهد به من دادند، متوقف شد؛ زیرا گرایش فکری حوزوی به بهره‌وری از معقولات بر پایه کتاب و سنت بود. ما همواره سعی می‌کردیم ممحض به مسائل فقه و اصول باشیم. بحث خارج را با درس مرحوم آیت‌الله میرزاعلی فلسفی در فقه و اصول شروع و درس آیت‌الله مرتضوی هم شرکت کردم و حدود 10 سال امتحان دادم. امتحان درس خارج آن زمان به‌شکل خاصی بود و به‌زبان عربی در جلسه ارائه می‌شد. من به‌شیوه سنتی گذشته «طلبه‌داری» می‌کردم در سال 1370 به‌دلیل کسالتی که برایم پیش آمد، با پیشنهاد برخی بزرگان به شیراز رفتم و سه سال در آنجا «طلبه‌داری» کردم. هم‌زمان روزی پنج تا شش تدریس هم داشتم، تا زمانی که کسالت تا حدودی برطرف شد. این طلبه‌داری یکی از کارهایی بود که بزرگان حوزه از من خواستند، ضمن اینکه تدریس را هیچ‌وقت رها نکردم و در تمام مقاطع تحصیلی تدریس می‌کردم. وقتی به مشهد برگشتم در مدرسه مرحوم موسوی‌نژاد مباحثی مثل قواعدالاساسیه و مختصرالمعانی را که در حوزه‌ها مغفول بود تدریس کردم و بعد کتاب مطول را با سماجت در مدرسه شروع کردم. سه سال نیز مدرسه حضرت ابوالفضل(ع) را با حدود 300 طلبه اداره کردم و ضمن آن در دانشگاه رضوی تدریس می‌کردم. در گذشته و تا اوایل دهه هفتاد، پایه‌های درسی و نمره، زیاد مطرح نبود و طلبه درس می‌خواند تا کتاب را خوب بفهمد و بعد سراغ کتاب بعدی برود. من نیز سعی می‌کردم آن شیوه، مترود نشود و به همان شیوه سنتی گذشته طلبه‌داری می‌کردم.. هنوز هم به آقایان و اساتید گاهی تذکر می‌دهم که آن اصول باید حفظ شود و علاوه بر آن، سازمان مدیریت حوزه باید مدرن و به‌روز باشد؛ یعنی سنت‌های دیرینه موفق که توفیق‌زا بوده نباید ترک شود. در سال 1389 ابتدا بحث تدریس خارج فقه را آغاز کردم و بعد هم اصول را شروع کردم و در تمام این دورانی که ممحض در حوزه بودم، بارها برای کارهای مختلف از من درخواست شد، اما عشق به درس، تدریس، مباحثه و طلاب و ارتباط با این قشر، نگذاشت به مسیرهای دیگر بروم و در حوزه ماندگار شدم. طلبه باید بروز باشد و خود را منزوی نکند در تمام مدت تحصیلم، مسجد و تبلیغ و برنامه‌های مختلفی که برای طلبه نیاز است را در نظر داشتم و در فرصت‌های مناسب با حج و زیارت همکاری کردم؛ زیرا طلبه نباید منزوی و گوشه‌گیر در حوزه باشد، بلکه باید با جامعه ارتباط داشته و نهایتاً در سیر تکاملی زندگی علمی باید برحسب نیاز، ورود پیدا کند. همواره به طلبه‌ها درباره فضای جامعه تذکر می‌دهم و معتقدم طلبه باید بروز باشد. طلبه باید خوب درس بخواند و عاشق درس و بحث و معرفت در حوزه باشد و نگاه به جامعه نیز داشته باشد
که اگر روزی نظام مقدس جمهوری اسلامی به او نیاز داشت، برود و کارهای مؤثری که در شأن او است را قبول کند. اول قوت علمی بعد فعالیت اجتماعی استاد ما آن زمان نمی‌گذاشت طلبه‌ای که هنوز استخوان‌بندی علمی اش قوی نشده وارد کارهای اجتماعی شود. این طرحی معقول و عرفی است که عالمان در هر رشته‌ای خصوصاً در حوزه علمیه باید مدارجی را برای ورود به جامعه و خدمت‌رسانی طی کنند و طلبه ابتدا به‌شیوه قرنطینه در حوزه زندگی کند و کم‌کم وارد جامعه شده و بعد اوج بگیرد که فایده‌اش برای جامعه بیشتر خواهد بود و این روند برای خود او نیز مؤثر است. ما با شرایط سختی که آن دوران داشتیم، این مراحل را گذراندیم. الان طلبه‌ها از سختی‌ها سخن می‌گویند اما مشغول‌بودن به علم مهم است که در کنار آن، زندگی، سخت یا آسان می‌گذرد؛ اما کسانی که دنبال این هستند که وضع زندگی‌شان بهتر شود و گاهی دست از درس می‌کشند، در این صورت زندگی سخت و دشواری خواهند داشت. گمنام ولی اثر گذار باش استاد ما مرحوم آیت‌الله موسوی‌نژاد، گمنام باقی ماند و گاهی متهم به چیزهایی شد که واقعاً تهمت ناروا بود. یکی از چیزهایی که از ایشان آموختیم گمنامی در فضای اجتماعی است؛ خدمات فراوان اما بی نام و نشان. در مدرسه ایشان، طلاب از همه گرایش‌ها درس می‌خواندند و ایشان کاری نداشته و می‌گفت: ملا بشو و پایه‌های حوزوی را بیاموز. شخصیت‌های بزرگی نیز از این مدرسه بیرون آمدند؛ مثل آقای رئیسی یا آقای مروی و خیلی از شخصیت‌هایی که الان در کشور یا خارج از کشور داریم که پایه‌های طلبگی و آخوندی‌شان آنجا بسته شد. آنچه از اساتید آموختم از استادم آیت‌الله فلسفی بحث توجه به جامعه در اوج فقاهت و اصول و اجتهاد را در ذهن دارم. ایشان در دهه 60 و زمانی که بحث جبهه و جنگ بود منبر می‌رفتند و مردم از همه نوع فکری پای منبر ایشان بودند؛ چون متن و حقایق و اخلاقیات دین را بیان می‌کردند و خاطره من از ایشان، جامع‌نگری است. از استاد آیت‌الله مرتضوی، بحث نظم، جدیت و تعصب در درس و بحث را آموختم و از استاد مرحوم سید عزالدین زنجانی نیز بحث معقول و توجه به مسائل نافذی مثل مثنوی مولانا را در خاطر دارم. جلساتی روزهای جمعه در منزل آیت الله حسنعلی مروارید برپا می‌شد که به‌شکل استاد و شاگردی نبود. روش ایشان سبک سیر و سلوکی بود و از جهت روابط با مردم، با تواضع و بی‌نظیر بودند و من شخصیتی مثل ایشان در ایران نمی‌شناسم. میرازا جوادآقای تهرانی نیز ممحض در کتاب و سنت بود. اگرچه در مسائل علمی با امام و طیف حاکم بر جامعه مخالفت داشت، یعنی از جهت فکری مخالف با فلسفه و عرفان بود، ولی تابع امام بود و این از هنرهای انسان کامل است. کسی که به مقام اخلاص در حد اعلی می‌رسد، می‌تواند همه واقعیت‌ها را ببیند و احترام بگذارد و ما از منش و روش و معاشرت‌های اجتماعی این اساتید واقعاً درس گرفته و لذت می‌بردیم. دهه۶۰، جمع بین حجره و جبهه دهه 60 بسیار شیرین بود. جمع بین جبهه‌نشینی و حوزه و درس و بحث، یکی از لطایف این دهه بود و این تأثیرگذاری حوزه‌ها و ارتباط خوب با رزمندگان از دوران بسیار شیرین زندگی من بود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ پاسخ صریح مقام معظم رهبری(حفظه الله) در مخالفت برخی از چهره های مشهور با قانون حجاب 🔻جایگاه امروز غرب در رسوایی‌‌های جنون جنسی و از هم پاشیدگی نظام خانواده، یادآوری میکند که، نسخه‌ی غربی آزادی جنسی و پوشش برای چشم و دل‌سیری منسوخ و شکست خورده است...
پاسخ به شبهات انقلاب اسلامی.pdf
6.03M
📕 فايل کتاب پاسخ به شبهات پرتکرار انقلاب اسلامی مناسب ایام الله دهه فجر 🇮🇷 در جهاد تبيين مشاركت نموده و لطفا در سطحي وسیع منتشر کنید. Eitaa.com/Sajedi_ir/ فهرست مطالب كانال:👇🏼 Eitaa.com/sajedi_ir/672
🌀 راه ترقی مرحوم آیت‌الله آخوند خراسانی 👤 آیت‌الله شبیری زنجانی 🔸 آقای حاج میرزا احمد کفایی از پدرش (آخوند خراسانی) نقل می‌کرد ... سیدعلی شوشتری از آخوند می‌پرسد: شیخ محمدکاظم! تو چگونه درس مرا می‌نویسی؟ پاسخ می‌دهد: می‌روم منزل و یادداشت می‌کنم. 🔹 می‌گوید: نه این راهش نیست. اول مطالعه کن و فکر کن و بنویس، بعد بیا به درس ما. بعد اگر درس ما با مطلب تو موافق بود، خب تاکید می‌شود و اگر زیادتی داشت، آن را می‌افزایی و اگر اختلافی بود، با هم بحث می‌کنیم یا تو مرا قانع می‌کنی، یا من تو را. ✅ آخوند می‌گفت راه ترقی من این‌گونه بوده؛ چنین می‌کردم و خیلی هم موجب موفقیت من شد. 📚 جرعه‌ای از دریا، ج۲ ص ۴۳۶ و ۴۳۷. پژوهش مدرسه امام محمد باقر علیه‌السلام
📣 ✅سلسله نشست های انقلاب اسلامی 👤حجت الاسلام والمسلمين دكتر رضا حق پناه با موضوع: ويژگي هاي انقلاب اسلامي 👤حجت الاسلام والمسلمين علي اكبر نوايي باموضوع: نظام اسلامي در فقه سياسي 👤حجت الاسلام دكتر علی نعمتي باموضوع:آسيب ها و موانع انقلاب اسلامي در حوزه اقتصاد 🔸 دبیر نشست : حجت الاسلام محمد حسین محمدی 👥 مخاطبان: کادر مدارس،اساتید و طلاب محترم 🗓 دوشنبه 1400/11/18 سه شنبه 1400/11/19 چهارشنبه 1400/11/20 🕚ساعت 18:30 🌐لینک ورود به جلسه : 📎 https://b2n.ir/n24639 ♻️ برگزارکننده:واحد پژوهش مدرسه علمیه بقیة اللّه(عج) آشخانه •┈┈••••✾🔆✾•••┈┈• 🌐معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: 📚 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f 🔎 @howzehpajohesh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سخنرانی مدیریت محترم مدرسه حاج آقا ی خیر ابادی موضوع صبحت :ترجمه دعای هر روز ماه رجب : یا من ارجو⏫⏫⏫⏫
14001119_42680_128k.mp3
699.3K
🎙 بشنوید مقام معظم رهبری(حفظه الله)، صبح امروز: من هم تزریق نوبت سوم واکسن کرونا را انجام دادم، توصیه میکنم مردم هم حرف پزشکان و متخصصین را گوش کنند. ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سخنرانی حجةالاسلام والمسلمین استاد صادقی سیرانی درباره ویژگی های انقلاب اسلامی:1_انقلاب انقلاب دینی بود 2_فرد در راس انقلاب مجتهد وبا تقوا بود 3_انقلاب ما مستقل و وابسته نبود 4_انقلاب فقط برای خدا بود وخدایی بود 5_انقلاب ما مردمی بود
نشست بصریتی تبین با موضوع آثار ویرکات انقلاب اسلامی با سخنرانی حجةالاسلام والمسلمین استاد فرزانه امام جمعه موقت مشهد مقدس برگزار شده است
📸 👳‍♂️👳‍♂️ 📸👳‍♂ گزارش تصویری مراسم عمامه گذاری تعدادی از طلاب مدرسه علمیه امام محمد باقر علیه السلام مشهد مقدس در ایام ولادت باسعادت امام جواد «علیه السلام» و همزمان با ایام الله دهه مبارک فجر با حضور حجت الاسلام و المسلمین فرازنه دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان و امام جمعه موقت مشهد مقدس وهم چنین تولیت معزز مدرسه علمیه امام محمد باقر علیه السلام ومدیریت محترم مدرسه در محل نمازخانه مدرسه روز پنج شنبه مورخ: 21/بهمن ماه برگزار گردید. ┄┅┅┅•••••✺🔷✺•••••┅┅┅┄ ✔️واحد فرهنگی-تبلیغی 🤲اَللّٰهُـــــــمَّ عَجِّـــــــلْ‌ لِوَلِیِّــــــڪ َ‌الفَـــــرَجْ🌤