🔶فتنه های اجتماعی هولناک ترین مرداب هایی است که بشریت را تهدید می کند، خطر فتنه گران از قاتلان سریالی بیشتر است از این رو خداوند فرمود « الْفِتْنَةُ أَشَدُّ مِنَ الْقَتْلِ 191 بقره»
🔷نقطه آغازین فتنه ها از جایی است که هواهای نفسانی مورد متابعت قرار می گیرد و برای موجه ساختن و مشروع جلوه دادن به آن امیال پست دنیایی، صورت سازی و تئوری سازی صورت می گیرد. « إِنَّمَا بَدْءُ وُقُوعِ الْفِتَنِ أَهْوَاءٌ تُتَّبَعُ وَ أَحْكَامٌ تُبْتَدَعُ ».
🔻یکی از اقداماتی که فتنه گران انجام می دهند خلط حق با باطل است. ایشان می دانند که اگر حق و باطل آشکارا از هم جدا باشد اشتباهی در تشخیص رخ نمی داد و مردم به سمت باطل سوق پیدا نمی کنند. « فَلَوْ أَنَّ الْبَاطِلَ خَلَصَ مِنْ مِزَاجِ الْحَقِّ لَمْ يَخْفَ عَلَى الْمُرْتَادِينَ، وَ لَوْ أَنَّ الْحَقَّ خَلَصَ مِنْ لَبْسِ الْبَاطِلِ انْقَطَعَتْ عَنْهُ أَلْسُنُ الْمُعَانِدِينَ، ».
🔺از این رو قدری از حق و مقداری از باطل را با هم عجین می کنند و مردم بخاطر ضعف در بصیرت یا ضعف در اطلاعات و تحلیل فریب می خورند و تبعیت می کنند. « وَ لَكِنْ يُؤْخَذُ مِنْ هَذَا ضِغْثٌ وَ مِنْ هَذَا ضِغْثٌ فَيُمْزَجَانِ» اينجا است که شيطان بر دوستان و پيروان خود مسلّط مى شود. «فَهُنَالِكَ يَسْتَوْلِي الشَّيْطَانُ عَلَى أَوْلِيَائِهِ... خ 50».
⛔️حالا مراقب تئوری پردازی های افراد ظاهر صلاح برای مشروع جلوه دادن تقابل با ولایت باشید، خیلی وقته پرچم نهروان برافراشته شده.
مبشرصبح
🔶فتنه های اجتماعی هولناک ترین مرداب هایی است که بشریت را تهدید می کند، خطر فتنه گران از قاتلان سریال
🚫قابل توجه مخاطبان خاص.....
🤲از خدا آخر و عاقبت بخیری برای همه خصوصا حقیر مسئلت دارم.
@h_shafiei
مبشرصبح
🚫قابل توجه مخاطبان خاص..... 🤲از خدا آخر و عاقبت بخیری برای همه خصوصا حقیر مسئلت دارم. @h_shafiei
اینجا بحث عناد است نه جهل
چون می دانند و مخالفت می کنند.
@h_shafiei
❌ این متن، نوشته یکی از لیدرهای عدالتخواه است که برای مخالفت های خود و بخشی از عدالت خواهان و حامیان احمدی نژاد با مقام ولایت دست به تئوری پردازی و نقل گزارش تاریخی بدون سند کرده است.
🔰این متن از آنجا که برخی دوستان درباره استوری های اخیر کانال سوال داشتند بارگزاری می شود. ان شاء الله با بصیرت دوستان و بصیرت افزایی عزیزان این جریان خطرناک ظاهر صلاح که در مسیر تقابل با ولایت هستند خنثی شوند.
@h_shafiei
مبشرصبح
❌ این متن، نوشته یکی از لیدرهای عدالتخواه است که برای مخالفت های خود و بخشی از عدالت خواهان و حامیان
▪️ باز هم توهین و بهتان به مالک اشتر
هنوز امیرالمومنین سلام الله علیه و یارانش غریباند.
و هنوز شخصیت مالک اشتر شرحه شرحه میشود.
چه قدر زشت است که یک روز آقای اصلاحطلبی برای مقابله با " اَینَ عمار " با چنگ زدن به هر رطب و یابسی، شخصیت مالک و عمار را تندرو، تندخو و بیاخلاق معرفی میکرد.
و حالا با استناد به همان اخبار ضعیف که معارضهای فراوانی دارند، یک عدالتخواه؟ برای تجویز یا عادیسازی نقد تند به رهبری و لزوم عدم برخورد دستگاههای امنیتی، مالک را منتقد حکومت حضرت معرفی مینماید.
🔻وقتی چنین رسما با غرض و انگیزهی سیاسی به سراغ تاریخ برویم و بین پژوهش روشمند با داستان سرایی و ... تفاوت نگذاریم، چنین میشود.
آیا به صرف این که به خواسته و میلمان نزدیک است، هر چه به دستمان برسد باید نقل کنیم؟
یا فارغ از صحت و سقم هر گزارهای، اگر برای اغراضمان مفید بود، آنچه یافتیم بیان کنیم؟
فرق بین حَشویه با مجتهد چیست جز این؟
🔻درباره سخنان آن اصلاحطلب در جلسات یازدهم تا بیست و چهارم
بحث " جستاری در حکومت امیرالمومنین سلام الله علیه " به نقد و بررسی پرداختهایم. و صوت و متنش در سایت ما موجود است.
و به زودی در برنامه سمت خدا نیز سیر تاریخی حوادث به شخصیت مالک اشتر در اثنای پیکار صفین میرسد و به بخشی از این اتهامات خواهیم پرداخت.
پ.ن؛ دردآور این است که این برادران عدالتخواه یک روز که جایگاه مساله مصلحت در حکومت حضرت مطرح میشود، از حواشی و ابعاد ابقای ابوموسی طفره میروند و حالا برای اعتراض به رهبری، به اصرار مالک برای ابقای ابوموسی متمسک میشوند.
پ.ن۲؛ دردآورتر این که این برادر عدالتخواه؟ بهتان زشت دیگری به مالک اشتر میزند و آن این است که مالک، ابوموسی را "آیت الله" و " مومن و انقلابی" میدانسته و از طرفداران ابوموسی بوده است!!!
ننگ بر این همه بی مبالاتی.
درباره این فهم سخیف و ناپخته نیز در بحث ابقای ابوموسی در روز سهشنبه ۸ بهمن ۹۸ در برنامه سمت خدا، موضوع و مطلب را شکافتهایم. علاقمندان مراجعه فرمایند.
پ.ن۳؛ مسئولان جمهوری اسلامی باید با سعه صدر و گوش شنوا از نقدهای دلسوزان استقبال کنند و ناقدان نیز باید در مصونیت باشند، اما برای این خواسته درست، نیازی به سخنان بیارزش، سبک و غیرعلمی نیست.
📝 حجتالاسلام کاشانی
@Fars_Plus
مبشرصبح
❌ این متن، نوشته یکی از لیدرهای عدالتخواه است که برای مخالفت های خود و بخشی از عدالت خواهان و حامیان
🔶نسبت اندیشه و عبرت گیری در حوادث تاریخی کجاست؟
آیا تاریخ برای سرگرمی است؟ یا برای آینده سازی! اگر خبطی در تاریخ دیدیم ما هم باید همان را تکرار کنیم؟ آیا نباید عبرت بگیریم و مسیر خود را اصلاح کنیم؟
@h_shafiei
مبشرصبح
🔶نسبت اندیشه و عبرت گیری در حوادث تاریخی کجاست؟ آیا تاریخ برای سرگرمی است؟ یا برای آینده سازی! اگر
@h_shafiei
🔷اگر بنا به تطبیق تاریخ و مشابهت یابی در تاریخ است قطعا #اشعث از #اشتر به عزیزانمان نزدیک تر است.
اَللّهُمَ صَلِّ عَلي علي بن مُوسَي الِّرِضا المَرُتَضي اَلاِمامِ التَّقيِّ النَّقيِّ وَ حُجَتِكَ عَلي مَن فَوقَ الاَرضِ و َمَن تَحت الثَّري اَلصِدّيقِ الشَّهيدِ صَلاةً كَثيرَةً تآمَّةً زاكِيَةً مُتَواصِلَةً مِتَواتِرَةً مُتَرادِفَة كَاَفضَلِ ما صَلَّيتَ عَلي اَحَدٍ مِن اوليائِكَ.
@h_shafiei
هدایت شده از انتشارات صهبا - موسسه جهادی
004 - نقش امام رضا در زندگی ۲۵۰سالۀ ائمۀ اطهار (۱).mp3
5.38M
📢 منتخبی از مجموعۀ اسناد حَلَقات «انسان ۲۵۰ساله»
🔘 قطعۀ چهارم:
نقش امام رضا در زندگی ۲۵۰سالۀ ائمۀ اطهار (۱)
🗒 یکشنبه بعد از نماز عشاء، تهران، مسجد المصطفی
۱۳۵۹/۶/۳۰
#پنجشنبه_صهبایی
@sahba_nashr1
💠استاد سید علی خامنه ای: ( هر کس تاریخ را شناخت، آینده را شناخت).
🔸ببینید حوادث و پدیده های تاریخی، معلول چه قوانین و سنت هایی هستند. وقتی که در تاریخ کسی فهمید که چه عاملی جامعه ای را به وجود می آورد، نظمی را زائل می کند، نظمی را نابود می کند، مردمی را روی کار می آورد، مردمی را به زوال می رساند، حکومت ها را عوض می کند، نظام ها را دگرگون می کند؛ وقتی اینها را فهمید، می تواند بفهمد #آینده به چه شکلی خواهد بود. و هر کس #تاریخ را شناخت #آینده را شناخت.
#فلسفه_تاریخ
📖حلقه سوم انسان ۲۵۰ ساله، ص۱۶۰
@h_shafiei
مبشرصبح
💠استاد سید علی خامنه ای: ( هر کس تاریخ را شناخت، آینده را شناخت). 🔸ببینید حوادث و پدیده های تاریخی،
🔶با دیدن ۵ تا تیکه از پازل ۵۰۰ تیکه ای نمیشه به اصول اساسی و حاکم بر سیره سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی یا خانوادگی معصومین علیهم السلام دست یافت.
@h_shafiei
📚 #معرفی_کتاب
📘جستارهایی نظری در باب تمدن اسلامی
📕بحران تمدنی ایران معاصر
🖋 سید محمد حسین متولی امامی
📌 نشر معارف
1⃣ #جستارهایی_نظری_در_باب_تمدن_اسلامی ، در حاشیه تأملات مؤلف در باب چیستی تمدن و مختصات آن، ماهیت تمدن اسلامی و الگوهای علمی و راهبردی نیل به افق تمدن اسلامی و نسبت معارف دینی با تمدن های بشری، سامان یافته و دغدغه اصلی اش، نمایش دورنمایی از پیکره تمدن اسلامی در آینده انقلاب اسلامی است.
کلیت مباحثی که در این مجموعه ارائه شده، تلاش دارد تا تصویر مناسبی از ابعاد مفهومی و ماهوی #تمدن_اسلامی و بایسته های نیل جوامع اسلامی به آن را ترسیم کند.
2⃣ #بحران_تمدنی_ایران_معاصر با دغدغه معرفی اصول مواجهه جمهوری اسلامی ایران با تمدن غربی و بایسته های گذار ایرانیان از وضعیت غرب زدگی تألیف شده و سعی دارد بحران زندگی امروز مسلمین و به خصوص ایرانیان را معرفی کند.
مفهوم شناسی و مؤلفه های اساسی تمدن ها و بحران تمدنی معاصر در جامعه ایرانی و ریشه های تاریخی این وضعیت، همچنین مواردی از آشوب های فرهنگی و تمدنی ایرانیان را برشمرده و در نهایت به معرفی راه کارهای خروج از وضعیت بحران تمدنی ایران اشاره دارد.
🔸 مطالعه هر دو اثر را به دوستان علاقمند به حوزه مطالعاتی فرهنگ و تمدن پیشنهاد می کنم، امکان خرید فایل pdf کتاب بحران تمدنی ایران معاصر در پایگاه اطلاع رسانی مولف وجود دارد.
bineshetamadoni.ir/product/فایل-کتاب-بحران-تمدنی-ایران-معاصر-نسخه
@h_shafiei
هدایت شده از واقعنگریهای یک آرمانگرا
#تبعات_یک_استیضاح!
🔸البته از این اختلاف در جبهه نیروهای انقلابی ناخرسندم که درباره چنین موضوعی اینقدر اصرار بلاوجه میکنند.
ترسیم فضای پسا استیضاح👇
علت استیضاح بررسی ناتوانی رییس جمهور در عملکرد 7 سال ریاست جمهوری است ازجمله گرانی، تورم و ... نتیجه سیاستهای دولت_مثل سیاست گران کردن یکباره بنزین_ که منجر به تنش در کشور است و #نارضایتی_عمومی شده است.
خب نهایت این استیضاح به برکناری روحانی منجر میشود
1. بلافاصله با این وضعیت همین نیم بند اداره دولت هم تحت الشعاع قرار میگیرد و تاثیر مستقیم بر افزایش قیمتها و تورم و نتیجه #نارضایتی دارد.
2. فرایند برگزاری انتخابات اعم از آمادگی ساختارهای برگزار کننده مستلزم زمان است یعنی همان معطلی اقتصاد و طبعا #نارضایتی
3. کاندیداها باید خود را معرفی و فرایند تبلیغات هم مستلزم صرف زمان و طبعا هدف بهبود وضعیت در این برهه زمانی محقق نمیشود و تداوم همان #نارضایتی!
👈تا اینجای کار که اوضاع مناسب نخواهد بود و تقریبا رسیده به همان زمان پایان ریاست جمهوری حسن روحانی!
4. طبیعتا این فضا، واکنشهای متفاوت شخصیتها و احزاب را به دنبال خواهد داشت که به ترتیب موافق و یا مخالف هستند و نتیجه آن در تنش سیاسی و تداوم وضعیت بحرانی اقتصادی و همان تداوم #نارضایتی عمومی خواهد بود.
5. این دولت تا دقیقه آخر خود #مدعی!! است که مشکلات مردم را حل میکند!، یادمان باشد بیش از اینکه ما از #سوء_تدبیر دولت نگران و ناراحتیم، از #تفکر_غربزده دولت نگران و ناراحتیم و باید مردم این تفکر را خوب شناخته و کنار بگذارند.
👈با این استیضاح و کنار نهادن و بدنبال آن، فعالیتهای رسانه ای طرفداران دولت که با پشتیبانی دولت، فعلا بر قشر قابل توجهی تاثیرگذارند(تلگرام و اینستاگرام و برخی خبرگزاریها و سایتهای طرفدار دولت و ...) و ورود اپوزوسیون هم که کلا به دنبال ایجاد نزاع و آشوب هستند، این مهم محقق نخواهد شد. آنها این را القاء خواهند کرد که تا دقیقه آخر 6 گل میزدند و این فرصت یکساله از آنها گرفته شده!!!! و جمعی هم باور خواهند کرد!
6.رییس جمهوری بعدی بیاید با #انتظار بیش از حدی که بوجود آمده است فشار مضاعف برای فعالیت دارد که همین انتظار و فشار در عملکرد نهاد دولت جدید که برای شناخت اوضاع و محیط شدن به کار نیازمند فرصت و مرور زمان است مضر خواهد بود که منجر به #نارضایتی_مضاعف خواهد شد.
👈 تازه فرض بر این است که کسی رای بیاورد که مردمی، پاکدست و انقلابی باشد و نه تجربه تلخ دیگری چون حسن روحانی رای بیاورد.
👈اینهایی که عرض شد خلاصه ای از تصویر وضعیتی است که برخی بر آتش آن می دمند! حالا از #تبعات_خارجی آن میگذریم.
پینوشت🔻
بهتر است مجلس در این زمان به جای برخورد هیجانی و ایجاد تنش، کج دار و مریض و کاملا #تخصصی و با نگاه یاری به دولت برای به پایان رساندن کار برخورد کند.
✍محمود باقری
@mahmoudbagheri1
حجتالاسلام سلیمانی در یادداشتی دستاویز شدن شخصیت مالک اشتر از سوی برخی جریانهای موسوم به عدالتخواهی را مورد نقد قرار داد.
https://www.tasnimnews.com/fa/news/1399/04/14/2299549/
مبشرصبح
حجتالاسلام سلیمانی در یادداشتی دستاویز شدن شخصیت مالک اشتر از سوی برخی جریانهای موسوم به عدالتخواه
از سوی دیگر انتقادات مالک کاملا دلسوزانه و با هدف حفظ و تقویت نظام اسلامی انجام میشد و از آنجا که امیرالمومنین نیز بر نیت صادقانه جناب مالک نیز اشراف کامل داشت، در مواردی مطالبی که او نیز مطرح کرده بود را مورد قبول قرار میدادند، در صورتی که خوارج هیچ گاه از روی دلسوزی نبوده که در مخالفت با فرامین و منویات حضرت امیر سخن بگویند بلکه به حضرت می گفتند که ایشان مسائل را بد می فهمد و به همین دلیل جایز نمی دیدند که حتی پشت سر ایشان نماز بخوانند و در نهایت در مقابل ایشان شمشیر نیز کشیدند.
نکته بعدی درباره تمایز انتقاد جناب مالک با عناد خوارجِ نهروانی این بود که زمانی که انتقادی به ذهن مالک اشتر میرسید، این انتقاد را با خود حضرت_ گاهی بی واسطه و گاهی با واسطه_ به گوش حضرت میرساند و دیگر در جامعه اسلامی علیه امیرالمومین اقدام به جریان سازی نمیکرد و به دنبال ایجاد اصطلاحاً کمپینی برای ابراز مخالفتهای خود نبود. در حالی که جریان های مدعی عدالتخواهی هر بار که نسبت به نظر ولی فقیه نظر دیگری دارند، با ایجاد کمپینهای رسانهای سعی در جریان سازی علیه مقام ولایت فقیه داشتهاند.
سوال این است که آیا مالک اشتر نیز نمی توانست دست به چنین اقداماتی بزند؟! با این وجود چرا هیچگاه اقدام به ایجاد جریان هایی خلاف نظر ولی امر خود نکرد؟ چون که از صمیم قلب و با ایمان قلبی ولایت حضرت علی (ع) را قبول داشت. به طوری که در توصیف مقام و منزلت حضرت امیر، ایشان را تنها شخصی معرفی می کند که فضائل را به شکل اکمل آن دارد و وصی و وارث علم پیامبران است. بنابراین مدعیان عدالتخواهی نمیتوانند با مستمسک قرار دادن رفتار جناب مالک و این ادعا که صدای ما به ولی فقیه نمی رسد، خود را مجاز به جریان سازی علیه ولایت کنند.
نکته پایانی اینکه خوارج در صدر اسلام مدعی بودند که تنها آنان هستند که مصداق و مفهوم عدالت را درک می کنند و بر این باور غلط بودند که خیلی بهتر و جامع تر از حضرت امیر، اسلام را میشناسند. هرگاه جنبش عدالت خواهی و اسلام شناسی به این نقطه برسد که ولایت هم مصداق عدالت را متوجه نمیشود و اسلام را به درستی نشناخته است این مرحله آغاز حرکت در مسیر خوارج صدر اسلام است.
بارها دیدهایم که برخی دلسوزان (برای مثال جناب آقای قرائتی در نامه اخیرشان) نسبت به برخی امور انتقاداتی را در محضر مقام معظم رهبری بیان میکنند ولی هیچگاه داد و فریاد به راه نمی اندازند. از سوی دیگر ایجاد مجمعی تحت عنوان مجمع تشخیص مصلحت نظام از ولی فقیه به چه منظور بوده است؟ به این خاطر بوده که گروهی از کارشناسان در ارتباط با موضوعی بحث و تبادل نظر کنند و به نظر واحدی رسیده و نظر خود را به عنوان نظر کارشناسی در اختیار ولی فقیه قرار دهند که بارها شاهد بودیم که ایشان نیز با استناد و احترام به نظر واحدی که در مجمع تشخیص مصلحت نظام در ارتباط با موضوعی گرفته میشود، نظر خود را اعلام میکند.
مبشرصبح
حجتالاسلام سلیمانی در یادداشتی دستاویز شدن شخصیت مالک اشتر از سوی برخی جریانهای موسوم به عدالتخواه
گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم- در روزهای گذشته برخی جریانات موسوم به عدالتخواه با استناد به برخی روایات، شخصیت مالک اشتر نخعی از یاران وفادار امیرمومنان را دستاویز قرار داده و مدعی شدند که وی نیز در مقاطعی خلاف نظر ولیِّ خود حرکت کرده است.
البته دستاویز قرار دادن شخصیت مالک اشتر برای توجیه رفتارهای سیاسی مسبوق به سابقه است. برای مثال روزنامه ایران 4 خرداد 92 ضمیمهای رایگان برای روزنامه رسمی دولت با عنوان "راوی" و تیتر یک "اتهام ولایت گریزی به مالک اشتر" منتشر کرد و رفتار احمدی نژاد و مشایی را با مالک اشتر قیاس کرد!
در روزهای گذشته نیز شاهد شکلگیری چنین فضایی بودیم که با استناد به چند حدیث درباره نقدهای مالک اشتر به مدیریت امیر مومنان، انتقادهای خود از رهبری را با رفتار مالک مقایسه میکردند!
در همین رابطه حجتالاسلام و المسلمین جواد سلیمانی امیری پژوهشگر تاریخ اسلام و استاد حوزه و دانشگاه در یادداشت شفاهی برای خبرگزاری تسنیم، ضمن رد چنین ادعاهایی به تخریب شخصیت مالک اشتر برای توجیه رفتارهای غلط واکنش نشان داد.
متن یادداشت آقای امیری به شرح زیر است:
اخیرا در فضای مجازی مسئلهای مطرح شده مبنی بر این که مالک اشتر به امیرالمومنین(ع) انتقاد میکرد و این انتقادها در موارد متعددی بوده و حدود 5 مورد سند برای آن وجود دارد و با توجه به این انتقادات، چرا برخی میگویند نباید به ولایت انتقاد کرد و فقط باید اطاعتپذیری داشت؟
در پاسخ به این پرسش یا شبهه چند نکته حائز اهمیت است؛ نکته اول اینکه ما در منابع دینی خود برای استخراج یک فکر، معرفت و اندیشه دینی به قرآن کریم، سنت و عقل تکیه میکنیم و اینها مهمترین منابع ماست. سیره رفتاری یکی از منابع در سنت است و ما اندیشه را از آنجا بهدست میآوریم. اگر در قرآن کریم خداوند می فرماید: «أَطِیعُواْ اللّهَ وَأَطِیعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِی الأَمْرِ مِنكُمْ» (شما اطاعات کنید از خدا و رسول و اولی الامر) و در روایت داریم که مقصود از اولی الامر اهل بیت(ع) هستند؛ اگر در حکومت امیرالمومنین(ع) کسی خلاف این عمل کند و حضرت نیز با او برخورد اخلاقی کند، ما نمیتوانیم بگوییم حرکتی که در سیره آمده ملاکی برای مجوز شرعی است؛ بلکه آن آیه مجوز شرعی است. چون منبع ما در درجه اول اینها هستند. به علاوه اینکه برخورد اخلاقی امام علی(ع) با یک فرد و رفتار او، دال بر این نیست که چنین حرکتی از منظر امام(ع) مجوز شرعی دارد.
با مراجعه به محکمات منابع دینی خود مییابیم که اطاعات از منویات ولیِ خدا چه در عصر حضور و چه در عصر غیبت واجب شرعی است. هرچه خلاف این عمل شود، به لحاظ قرآن و سنت و عقل، عمل خلاف شرع انجام شده است. اگر صحابی امام علی(ع) یا هر امام دیگری چنین حرکتی را انجام دهد، این مجوز شرعی برای جواز مخالفت با امام(ع) نیست.
نکته دوم اینکه با مراجعه به سیره ائمه اطهار(ع) میبینیم که اصحاب نامدار مورد تایید اهل بیت(ع) مانند مالک اشتر، عمار یاسر، مقداد و ابوذر تابعیت بسیار زیادی داشتند در حدی که در مراحل مختلف حکومت امام علی(ع) -البته ابوذر آن زمان نبود ولیکن عمار، عثمان بن حنیف و مالک اشتر بودند- اطاعات اینان بسیار غلبه دارد و فراوانی گزارشاتی که درباره اطاعاتهای آنها داریم بسیار بیشتر از موارد اینچنینی است که در مورد مالک نقل شده است. یعنی فراوانی اطاعتها و ولایتپذیری مالک اشتر در تاریخ به مراتب بیشتر از مواردی است که گزارشاتی مبنی بر بیان انتقاد از سوی مالک به امام علی(ع) بوده است.
نکته بعدی اینکه در برخی موارد تاریخی نقل شده که مالک به امام علی(ع) انتقاد میکند؛ یکی در ماجرای نصب فرزندان عباس(عموی پیامبر(ص) و امام(ع)) عبدالله بن عباس، عبید الله بن عباس و قُثَم بن عباس به استانداری برخی استانها که مالک اشتر انتقاداتی را مطرح کرد مبنی بر اینکه اینان شایستگی لازم را برای اینکار ندارند و امام(ع) هم پاسخ دادند که شما اگر بهتر از آنان را سراغ داری برای ما بیاور. یعنی منظور حضرت این بود که ایشان برای مدیریتهای کلان نیاز به افرادی دارد که جامعیت نسبی داشته باشند و صرف تقوا و صرف تخصص کافی نیست و مدیریت و ریاست مجموعهای از اینها را میخواهد.
یکی از موارد دیگر از موارد انتقادی نسبت به تصمیمات حضرت امیر از سوی مالک به زمانی برمی گردد که مردم به تازگی با امیرالمومنین بیعت کرده بودند. در آن برهه امام علی(ع) در پی عزل ابوموسی اشعری از استانداری کوفه بودند در حالی که مالک به حضرت گفت که بگذارید در آن جایگاه بماند و ظاهرا خواستهاش هم جدی بود و امام(ع) هم پذیرفت. در حقیقت حضرت میخواست اتمام حجت شود و نیروهای مخلص خود را با مسائل آگاه کند و مهمتر اینکه مردم کوفه هم به ابقای ابوموسی تمایل داشتند.