🌟مساله ما و فاصله با وضع مطلوب اسلامی:
در جامعه امروز ما، نشانهها برای طرح این ادعا کم نیستند که با یک جامعه مطلوب اسلامی فاصله داریم و البته این ادعا مورد تایید است. این فاصله گاهی دستاویزی میشود تا نظام اسلامی مورد شماتت قرار گیرد که چون به اهدافش نرسیده پس مسیرش اشتباه است و راهحل این است که باید به اسلام غیرسیاسی معتقد شد، تا جایی که برخی حتی مسلمات تاریخی ازجمله تشکیل حکومت توسط نبیمکرم اسلام در مدینه را هم انکار میکنند. آیا فاصله امروز ما با جامعه مطلوب اسلامی، نشانه غلطبودن مسیری است که پیمودهایم؟ یا مسیر درست است و باید سرعت حرکت بهسمت جامعه مطلوب را بالا برد؟ و ملاک ما برای سنجش درستی مسیر طیشده چه باشد؟ اگر بپذیریم که فرآورده اصلی تمدن، انسان متمدن است، انسانی که دارای ویژگیهای مطلوب تمدنش است و نماینده و نماد آن خصوصیاتی است که تمدنش آنها را ممدوح نامیده بود، آیا اساسا چنین چیزی ممکن است که مردمی با هویتی و با روحیاتی به مردمی دیگر با هویت و روحیات جمعی دیگری تبدیل شوند؟ چه عامل کلی این هدف را محقق میکند و ما چقدر در این مسیر پیش رفتهایم؟ آنچه با بعثت نبیاکرم در جامعه اتفاق افتاد و مقاممعظمرهبری در بیانات اخیرشان به آن تصریح فرمودند، تغییر در چه چیزی است؟....
✍اسماء اسدی پور
متن کامل این یادداشت را در روزنامه فرهیختگان بخوانید👇
https://farhikhtegandaily.com/page/218507/
@haad1442
⚡️اغوای خواص و سنگینی دوش ولی
در زیارت حضرترضا(ع) داریم که خدا لعنت کند کسانی را که مردم را بر شانههای آلمحمد سوار کردند، یعنی کاری کردند مردم بهجای اینکه فهم خود را از مسائل بالا ببرند و علت حرکتهای امام را بفهمند و با او حرکت کنند، دچار ضعف در تحلیل وقایع شدند و هم امام را تنها گذاشتند و هم او را متهم به راه خطا رفتن کردند و امام مجبور میشد با مردمی که روی دوش او بار بودند و نه روی پاهای خودشان، حرکت کند و این چقدر سرعتگیر و نفسگیر بود.
وقتی در یک جامعه مردم آگاهی باشند که از امام خود اطاعت کنند، آن امام میتواند جامعه را بهسمت اهداف با سرعت و بدون وقفه حرکت دهد؛ اما امان از روزی که مردم نه اینکه اهل اطاعت نباشند، بلکه دائم امام را شماتت و توبیخ کنند که چرا چنین و چنان کردی و امام بازهم با رافت و محبت برگردد و بازماندهها را روی شانه بگیرد و بیاورد تا حرکت هرچند کُند، اما متوقف نشود. در عبارت زیارت مردم لعنت نمیشوند، بلکه مسببان نافهمی مردم لعنت میشوند...
✍اسماء اسدی پور
متن کامل این یادداشت را در روزنامه فرهیختگان بخوانید👇
https://farhikhtegandaily.com/page/218869/
@haad1442
🌟منِ او!
از فرج شخصی من تا زمینه سازی ظهور او
انگشتم روی صفحه ی گوشی سر می خورد و پیغام ها یکی یکی از زیر دستم رد می شوند. تیتر آخرین پیغام، شاخک هایم را تیز می کند و انگشتم را متوقف؛ مکث می کنم و پیغام را تا آخر می خوانم: "از یکی از بزرگان نقل کرده اند که کسی آمده بود پرسیده بود که چرا آقا ظهور نمی کنند؟ آن بزرگ گفته بود که خب حالا آقا ظهور کند که چه اتفاقی بیفتد؟ شما چه کار کنی؟ آدم خوبی بشوی؟ خوب الان آدم خوبی بشو. دنیا را آن بزرگوار اصلاح خواهد کرد، ارتباط شخص تو چگونه است با ظهور آن بزرگوار؟ نمی خواهی که آقا بیاید به تو پول بدهد، جاه بدهد، مقام بدهد، می خواهی آقا بیاید تا این که دنیا اصلاح بشود. خیلی خوب! حالا شما یکی از آن افرادی که وقتی امام زمان تشریف آوردند، بناست آدم خوبی بشوی؛ خب همان کارهایی را که قرار است آن زمان انجام بدهی، حالا انجام بده. البته آن زمان آسان تر است، حالا مشکل تر است، خب اجرش هم بیش تر است، وظیفه ی ما این است"
به این جا که می رسم، مکدر و دل گیر، "چه کج سلیقه!" ای حواله ی ادمین کانال خامنه ای نقطه آی آر می کنم؛ وسط پروژه ی عظیم خودسازی انقلاب و جامعه پردازی و تمدن سازی اش، چرا باید متنی با موضوع خود سازی فردی را با عنوان "تلاش در راه ظهو" تیتر بزنی آخر؟!!! به نظرم این کار همان قدر کج سلیقگی است که وسط پخش زنده ی بازی انتخابی جام جهانی فوتبال، ناگهان آنتن را بدهی به گزارش گر افتخاری ات برای گزارش کردن تمرینات فلان وزنه بردار بی نام و نشان در باشگاه سوت و کور محله ی بهمان!!!
مشغول همین تحلیل ها و غرغرها هستم که دانلود پیغام صوتی بعدی تمام می شود و صدای حضرت آقا، رشته ی افکارم را پاره می کند. کلیپ صوتی، بریده ای از همان بیاناتی ست که پیغام قبلی را هم شامل است، البته مفصل تر، گویاتر و صریح تر؛ شستم خبردار می شود که تیتر پیغام قبلی، نه سلیقه ی ادمین کانال خامنه ای نقطه آی آر، که عین فرمایش خود آقا سید علی آقای خامنه ای است! و همین متقاعدم می کند که به جای مکدر شدن و غرغر کردن، در سکوت و آرامش به نسبت بین خودسازی با ابر پروژه ی جهانی ظهور مهدی فاطمه و زمینه سازی ش فکر کنم.
سکوت و آرامش و تفکر، کار خودش را می کند و در یک آن، کانه این فیلم های سینمایی که یک ساعت و اندی ماجرا، ظرف چند ثانیه با دور تند و نمایش صحنه های کلیدی مرور می شود، داستان خودم از جلوی چشمانم می گذرد. به خاطر می آورم آن روزهایی را که مشغول حل مسئله ای کاملا شخصی بودم اما بعد، ماجرا امتداد پیدا کرد تا نوشتن طرح پایلوت جامعه ی تراز تمدن اسلامی مشرف به ظهور!
متذکَّر می شوم، برای آن که مسئله ی شخصی ات با مسئله ی ظهور مهدی فاطمه گره بخورد کافی ست تا بخیل و در من فرومانده نباشی و با اعطا و تقوا، استعداد ما شوندگی را در خودت شکوفا کرده باشی، آن وقت خواهی توانست منیت و فردیت خودت را تا ابعاد تمام بشریت و انسان کبیر توسعه دهی و منافع شخصی ات را با مصالح این انسان کبیر رنگ بزنی و در چارچوب ابرپروژه ی تمدن اسلامی جهانی مهدی فاطمه، به مسئله ی شخصی ات بیندیشی. قله ی ظهور که پیش چشمانت باشد، خود به خود صورت مسئله هایت ویرایش می شود و در پازل ظهور تعریف خواهد شد.
و البته فراموش نباید کرد که همین فرج های شخصی، غایت قیام قیامتی مهدی فاطمه هم هست حتی! به یاد تعبیرهای کتاب "طرح کلی اندیشه مقاومت" می افتم: "امام و انصار و تشکیلات او، فاعل تغییر و قیام در جامعه اند و بدون فاعل به مقصد نخواهیم رسید. تغییر کل جامعه و قیام جامعه که مقدمه ی تحقق حاکمیت الهی ست نیز، مقصد اولیه است و بدون مقصد، فاعل بی فایده است.... حالا کدام مقدم اند؟ تربیت انسان رشد یافته یا تشکیل حاکمیت الهی؟ .... کادر و رهبر تربیت شده بر شکل دادن جامعه ی دینی و حکومت الهی به معنای فاعلیت تقدم دارد مانند تقدمی که پیامبر اکرم و جمع اطراف او برای شکل گیری مدینه النبی دارند..... انبیاء کارخانه ی انسان سازی دایر می کنند یعنی حکومت دینی شکل می دهند تا تربیت انسان ها به وفور محقق شود. پس تربیتی که مقدم است، تربیت کادر و نخبگان است که تقدم در فاعلیت دارد و تربینی که موخر بر حکومت است وفور تربیت است که بعد از شکل گیری حکومت خواهد بود."
پس فرج شخصی را نباید که تخفیف داد و به پای هیچ چیز ذبح کرد، حتی به پای ابر پروژه ی ظهور! گفتن و شنیدن از فرج شخصی، وسط پروژه ی زمینه سازی ظهور، قطع پخش زنده ی فوتبال و نمایش تمرینات وزنه برداری نیست! بلکه مرور صحنه های گل، حین همان پخش زنده ی فوتبال است، مثل بزرگ داشت یاد شهدای وطن و حرم! مهم، درست فهم کردن مفهوم فرج شخصی و فراموش نکردن صبغه ی مدنی و تمدنی آن است که نباید به گیج بازی هایی از جنس مقدس مابی های رهبانی و انجمن حجتیه ای آلوده شود.
✍زینب بنی فاطمه
@haad1442
هدایت شده از لفظ قلم | زهرا محسنیفر
خاورمیانه، از جده تا اربیل و از الانبار تا بیروت انبار باروت است. داعش، نسخهی جانوری ناتو بود و گاوهای شیرده سعودی، جهش ژنتیکی فیلهای ابرهه محسوب میشوند. نفت، زیر پای نوادگان حمّالةُ الحطب را خیس کرده و تا فتیلهی جنگ در #یمن پایین کشیده نشود، هر شب اویسمردی فندکی در عربستان میکشد. تکنولوژی استفاده از پهپادهای انتحاری را نه ایرانیها بلکه پرندگان ابابیل به انصارالله انتقال دادهاند تا مرتب بر شعلههای آتش آرامکو، اسپند بریزند. به واقع وحوش شبهجزیرهی عربستان را چه به آرامکو؟! کل اقتصاد یمن یکچهارم ٣٠٠ میلیارد دلار قرارداد تسلیحاتی است که خائن الحرمین با کدخدا بسته بود، اما این انصارالله است که با خدا بسته.
تا بنسلمان برای اصلاحات فرهنگی مشغول سربرهنه کردن زنان مکه است، پابرهنههای یمنی در عربستان اصلاحات ارضی انجام میدهند. مثل تمام دیکتاتورهای سرنگون شدهی بهار عربی که جنگها را آغاز میکنند اما برای پایان دادنش به این و آن دخیل میبندند، زود است که جوجهشاهزادهی سعودی به پای ایران بیفتد. روزگاری غرب با چماق و هویج وارد مذاکره با ایران میشد، اما امروز به لطف به آتش کشیده شدن پترودلارهای سعودی، دست برتر فشار از پایین و چانهزنی از بالا با ایران است. خاورمیانه مثل همیشهی تاریخ آبستن حوادث بزرگ است و اینبار برخلاف همیشهی تاریخ، لُنگ و خنجر و عقیق بر نفت و دلار و اسلحه پیروز خواهد شد، انشاءالله...
✍#زهرا_محسنی_فر
https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
هدایت شده از خانه طلاب جوان
#یادداشت
#نشر_حداکثری
"به مناسب ۱۲ فروردین، روز جمهوری اسلامی"
💠 از ۱۲ فروردین ۵۸ تا امروز
🔻 چرا جمهوری اسلامی حرم است؟!
⁉️ پس نقدها چه می شود؟
🔰 در سالگرد رای قاطع مردم به #جمهوری_اسلامی یکبار دیگر جمله آن بزرگ را مرور کنیم: "جمهوری اسلامی حرم است". واقعا چرا؟ آیا این تعبیر ذوقی است؟ عاطفی و از سر شور و علاقه است؟
🔰 ابتدا حرم؛ حرم کجاست؟ نقطه ای برای اتصال به #انسان_کامل که او ظهور و بروز حق است. زائرین گرد حرم جمع می شوند و زیارت و توسل می کنند تا هم نمک سفرهشان را بگیرند و هم توشه سفرشان به ابدیت.
🔰 با این توضیح چه نسبتی میان جمهوری اسلامی با این همه خطا و نقص در گوشه وکنارش با حرم مقدس اهل بیت وجود دارد؟ چه آنکه از این نیز بالاتر و فرمود: "والله والله والله اگر این خیمه آسیب دید، بیتاللهالحرام و مدینه و نجف و کربلا ....و قرآن آسیب می بیند."
چرا؟ نسبت ایندو چیست؟ جمهوری اسلامی چیست که آنقدر مقدس است؟ جمهوری اسلامی مسئولین آن است؟ ساختارهاست؟ قانون اساسی است؟ رهبری است؟ چیست؟
🔰 جمهوری اسلامی هیچ کدام از این نیست. جمهوری اسلامی به آدمها و ساختارها و قوانین نیست. جمهوری اسلامی یعنی #مردم.
🔰 یعنی چی مردم؟ مردم چه هستند که جمع شان حرم می شود؟ جمهوری اسلامی حرم است چون مردمش مومناند. مؤمن یعنی چی؟ یعنی صرفا تسبیح و چادر؟ خیر. یعنی حرکت به سمت #توحید. "حرکت و حرکت" این مردم. جمعشان حرم است. رهبری هم یک عضو در میان مردم است که نقش اتصال درونی و کانونی این مردم را برعهده دارد.
🔰 جمهوری اسلامی حرم است، چون تمام فضائلی که ما می شناسیم و در حریم مقدس اهل بیت استغاثه داریم که کسب کنیم، در جمهوری اسلامی هدف گذاری شده است. دقت کنیم هدف؛ نه تحقق. گوئی جمهوری اسلامی راه است. مسیر است. مقدمه تعالی توأمان مادی و معنوی است.
خروجی چنین حرمی، همان انسان هائی است که جمهوری اسلامی برای ساختن آن ها برپا شده است. #کارخانه_انسانسازی است. چنانچه یکی از خروجی های این حرم شهید بزرگواری است که به تعبیر رهبری خودش مکتب است.
🔰 قیمت جمهوری اسلامی به مردم معنوی و متحول آن است. مردمی در حال حرکت به سمت حق. با تمام سختیها و حوادث. با همه کم کاری های داخلی و پرکاری های دشمنان. بودن در درون این جریان مردمی، خودش #انسان_ساز است؛ همچون حرم.
🔰 مردم ایمانی حرکتشان رو به جلو است. ممکن است در راه دچار وقفه درونی و بیرونی شوند، اما حرکتشان رو به جلو است. نقش تاریخی معصوم نیز همین است. حرم پرفروغ شان نیز: "بلند کردن و حرکت دادن".
اینجاست که حرمت جمهوری اسلامی به تعبیر #خمینی_بزرگ از حفظ جان امام زمان نیز بیشتر می شود. چرا؟ چون خود امام زمان نیز جانش را خرج حرکت ایمانی مردم میکند. خود را خرج می کند تا مردم بلند شوند.
🔰 حالا ۴۰ و اندی سال است این مردم بلند شدند و حرکت میکنند. آیا چنین قیام و حرکتی حریم نیست؟ حرم نیست؟ حرمت ندارد؟ هست؛ چون حرکت ساز است؛ همچون حرم.
🔰 و اما:
پس نقدها و نقص ها و ضعف ها و آسیب ها چه؟
🔰 آنچه از خطاهای جمهوری اسلامی میدانید، خطاهای مسئولين است؛ خطاهای این و آن است؛ حتی خطای بروکراسی و قوانین است. اما جمهوری اسلامی این نیست. جمهوری اسلامی هویت مؤمنانه مردم است. به همین دلیل است که رهبرانقلاب میفرمایند ممکن است کسی من را هم نقد داشته باشد اما پای نظام اسلامی بایستد.(۹۶/۱۱/۲۹)
🔰 نقص ها و آسیب ها هست؛ نه قائل به عصمت مسولینیم و نه عصمت قواینن. جمهوری اسلامی با دولت اسلامی متفاوت است. از جمهوری اسلامی تا دولت اسلامی راه بسیار است.
نقص ها را بگوئیم. فریاد هم بزنیم. با محافظه کاری نیز از آنها عبور نکنیم. اما بدانیم اصل و فرع چیست و به چه فخر میکنیم و به چه نقد داریم.
🔰 #دشمن نیز یک هدف بیشتر ندارد؛ بهم زدن همین نسبت ساده. او می خواهد خطای دولتها(یعنی مسئولین و قوانین و بروکراسی) را به حساب جمهوری اسلامی بگذاریم. نه دلش برای حجاب سوخته و نه ورزش و نه اقتصاد و نه هیچ. او هر درز دیواری را نشانهی ترک بر جداره جمهوری اسلامی میداند. همین تفکیک را بدانیم، نقشه دیوان و ددان نقش بر آب است.
✏️ نویسنده: #محسن_مهدیان
🌀🌀 خانه طلاب جوان 🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
هدایت شده از لفظ قلم | زهرا محسنیفر
برای حاشیهنشینان کار میکرد، اما خدا او را به متن جامعه آورد. این سنت خداست. راه در رو ندارد. کجا فرار میکنی ای شیخ؟! بایست! خدا را با تو کاریست که خلق باید بدانند. چیزی بین تو و اوست که بین تو و او نمیماند.
اخلاص، شاید قایمباشکبازی نیتها با مردم باشد، اما کار خدای مردم افشاگری مخلصان است. اگر خدا برای عاصیان ستارالعیوب است، برای خالصان رازدار نیست. و برای انتخاب شهید، خدا گل یا پوچ بازی نمیکند. مرگ تصادفی در کار و بار او نیست و شهادت، پادشاه مرگهاست که از سلسلهی اولیای الهی به عزیز دردانههای خدا به ارث میرسد. و ماه صیام، اتوبان چهارباندهی بندگان زرنگ خداست که در آن میتازند و از روزه به روزی میرسند. و حرم امام معصوم، نسخهی اورجینالیست که بهشت را از روی آن کپی کردهاند. و زیارت، فرصت سر از آب برآوردن و نفسچاقکردن شناگریست که باید عرض دنیا را شنا کند و دامن به آب نیالاید.
بایست ای شیخ مخلصِ روزهدارِ زائرِ شهید! خدا را با تو کاری هست...
#شهید_اصلانی
✍#زهرا_محسنی_فر
https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
دیروز تیتری از سخنان رهبر انقلاب زده شد که صحیح نبود و واکنش هایی را در پی داشت و البته بعد از ساعاتی تیتر اصلاح شد. تیتر اول این بود: "مذاکرات هستهای به خوبی پیش میرود." در حالی که رهبر انقلاب فرموده بودند: "دیپلماسی دولت در جهت خوبی حرکت میکند"
موارد مشابهی قبلا اتفاق افتاده و به نظر می رسد برای حل این مسئله باید راهکاری در نظر گرفت چرا که مسیر تحریف همین است.
جمله منتخب سال ۹۸ رهبر انقلاب از نظر کاربران، جمله ای بود که ایشان نفرموده بودند!
تیترگذار محترم سایت فرموده بود!
رهبر انقلاب فرموده بودند: "شهادتها، قدرتنمائی های نظامی، حضور بینظیر مردمی، روحیهی قوی و عزم راسخ جوانان، در کنار هزاران مجموعهی فعال در عرصهی دانش و فناوری و نیز رویکرد دینی و معنوی در بخش عظیمی از جوانان سراسر کشور، همه از سر بر آوردن یک پدیدهی یکتا در جهان امروز خبر می دهد. پدیدهئی که میتواند در آیندهی تاریخ تأثيرات عميق و تعیینکننده بگذارد"
تیترگذار فرموده بود: "حوادث مهم اخیر به ما خبر میدهد، پدیدهای یکتا و موثر در آینده تاریخ، در راه است"
و اتفاقا این جمله منتخب مردم شده بود و این جایی ست که باید از تحریف ترسید. بارها دیده شده که با تغییر کلمات رهبر انقلاب در تیترها که ظاهرا به قصد خلاصه سازی صورت می گیرد، بزرگنمایی یا کوچک نمایی متن اصلی صورت می گیرد، برداشت های نارسایی از کلام ایجاد می شود که با مقصود حضرت آقا فاصله دارد و این موضوع، زمینه سوء استفاده را در برخی موارد فراهم آورده است.
مثلا در سال ۹۹ وقتی حضرت آقا درباره ضرورت تشکیل دولت جوان حزب اللهی سخن می گفتند و بین نخبگان بحثی در گرفت که منظور آقا از جوان چه سنی است، آقا فرمودند: "دولت جوان صرفاً به معنای این نیست که باید یک رئیس دولت جوان، آن هم مثلاً جوان به معنای ۳۲ ساله داشته باشد؛ نه، دولت جوان، [یعنی] یک دولت سرِ پا و بانشاط و آمادهای که در سنینی باشد که بتواند تلاش کند و کار بکند و خسته و از کارافتاده نباشد"
در متن خبر سایت این جمله بدون ذکر کلمه "صرفا" منتشر شد که نیمه اول صحبت را برعکس می کرد. گاهی وجود یا عدم وجود یک کلمه، معنای کل جمله را تغییر می دهد.
یکی از وجوهی که دوست و دشمن از قدیم الایام در آقا دیده اند و به آن اذعان کرده اند بلاغت ایشان است. بلاغت یعنی اینکه گوینده توانایی داشته باشد تمام منظور خود را در شیواترین کلمات و در کمترین عبارات بقدری جامع و مانع بیان کند که خواص بپسندند و عوام بفهمند. ضرورتی ندارد که جملات کامل و رسای ایشان طبق سلیقه اپراتور سایت تغییر داده شود هر چند این اپراتور اهل فضل باشد. امت به دنبال شنیدن بی واسطه ی بیانات امام خود است و نباید کوچکترین جهت دهی و تخلیصی تحت عنوان تیترگذاری اعمال شود.
لازم است حتی در تیتر خبر، بیانات آقا بدون کوچکترین تغییری عینا مطابق فرمایشات ایشان و درون گیومه قرار داده شود.
✍اسماء اسدی پور
@haad1442
💫تربیت؛ ترسیم مسیر یا تصویر مقصد؟
در بازیهای مسابقهای با کودکان، اگر از تمام مهارت بزرگسالی خود استفاده کنیم، کودک روحیهاش را از دست میدهد و از پیروزی ناامید میشود، بنابراین بازی را ادامه نمیدهد. ما بزرگسالان نیز اینگونهایم؛ گاهی دیدن فاصله زیاد با مطلوب و متصور نبودن روندی منطقی بین وضع موجود و نقطه مطلوب از حرکت ناامید میشویم، بهندرت پیش میآید که افراد با علم به فاصله نجومی با مطلوب، عزم به پیمودن راه داشته باشند. بعضی توصیههای اخلاقی و عرفانی یا برخی توصیفها از صلحا و شهدا از این جنسند، یعنی نقطه مطلوب را چنان در دوردست ترسیم میکنند که عموم مردم ورود به این مسیر را برای خود سخت و دشوار و بلکه غیرممکن می پندارند. لذا اثر مورد انتظار را روی مخاطب نمیگذارند؛ چراکه منجر به ناامیدی در طیطریق میشوند که نتیجه طبیعی آن عدمحرکت است.
اما اهل فن میدانند که راه بردن و راهبری کردن الزامات و اقتضائاتی دارد. راهبر باید موقعیت فعلی رهرو را بشناسد، خود را همراه او و درکنارش ببیند و وضعیتش را درک کند. راهبری موفق به حرکت دادن رهرو میشود که مسیر رفتن را نشان میدهد و نه صرفا مقصد را....
متن کامل این یادداشت را در روزنامه فرهیختگان بخوانید👇
https://farhikhtegandaily.com/news/71141
✍ اسماء اسدی پور
@haad1442
✨مقایسه ترک فعل حضرت یونس(ع) و برخی مسئولان
...چرا ترک قوم توسط حضرت یونس در مقایسه با ترک فعلهای مسئولان در جمهوری اسلامی بزرگ نیست؟ اصلا مگر ترک فعلهای مسئولان ما چقدر بزرگ است؟ چگونه این دو با هم قابل مقایسهاند؟ پیامبر خدا(ص) کجا و ما آدمهای جایزالخطا کجا؟ گمان میکنیم ترک فعل حضرت یونس برای خدا خیلی بزرگ بوده و امثال ما احتمالا دور باشیم از این گناه! تفاوت عمده حضرت یونس با مسئولان در نظام اسلامی چیست که ترک فعل مسئولان ما خیلی بزرگتر از ترک فعل حضرت یونس است؟ آیا این تفاوت به شخص حضرت یونس و شخص مسئولان برمیگردد یا به مردمی که روبهرویشان هستند؟ بهنظر میرسد بیشتر تفاوت در مردمی است که مخاطب این دو هستند. به شرایط مردم در هر دو مورد دقت کنید: یونس درمیان قوم خود سالها دعوت کرد اما اثر نکرد، او عصبانی شد، ناراحت شد و ترک کرد و بعد دچار عقوبت شد و محبوس در شکم ماهی.
اما مردم ما با تحقق انقلاب به آرمان همه انبیای الهی جامه عمل پوشاندند. در کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن اثبات میشود که: «ایجاد حکومت و جامعه توحیدی و برانداختن نظام جاهلی و شرکآمیز و ایجاد رستاخیز عظیم در متن اجتماع هدف همه انبیای عظام است.» آنچه یونس خواسته و نشده بود و باعث ناراحتی و قهرش شد، مردم ما برایش فداکاری کردند، جان دادند، جوان دادند...
متن کامل یادداشت را در روزنامه فرهیختگان بخوانید👇
https://farhikhtegandaily.com/page/220320/
✍اسماء اسدی پور
@haad1442
13.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 در راه قدس، اولین سرود «فارسی عبری و عربی» به مناسب فرار رسیدن روز جهانی قدس
@haad1442
12.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فلسطین کلید رمزآلودی ست که درهای فرج را به روی امت اسلامی می گشاید
@haad1442
💫سامری ام یا انقلابی؟
🍀وقتی حضرت موسی(ع) به میعادگاه خود با خدا رفت و 10روز هم بر این قرار اضافه شد، سامری به قوم بنیاسرائیل گفت موسی رفته تا برای ما راهکارهای رسیدن به سرزمین موعود را بیاورد، اما معلوم نیست کی برگردد و مشخص نیست راهکاری بیاورد که به درد دنیایمان بخورد. بیایید تا من به شما بگویم که چطور میتوانیم خیلی نقدتر و سریعتر، رفاه قابلقبولی را همینجا ایجاد کنیم. اقوامی آنطرفتر از ما هستند که زندگیشان زرقوبرقی دارد. ما میتوانیم با استفاده از نسخههای آنها، به همان حد از آسایش و راحتی برسیم. دلیلی ندارد در بیابان منتظر موسی بمانیم که معلوم نیست کی برمیگردد.
🍀و همین شد شروع پشتکردن قوم بنیاسرائیل به موسی بعد از آن همه معجزات خیرهکننده.
سامری مرض بینیازی به نسخه توحیدی را در جامعه سرایت داد. مرض بینیازی یکی از شایعترین امراض در جامعه ما نیز هست. افراد زیادی بیان میکنند که با وجود نسخههای غربی برای ساخت جامعه و اقتصاد، نیازی به نسخههایی که از درون تفکر توحیدی جوشیده باشد، نداریم. ما هم بدون نیاز به اینکه بخواهیم بدانیم اساسا امتدادی برآمده از مبانی برای معضلات اقتصادی کشور وجود دارد یا نه، دنبال نسخهپیچیهای تفکرات غربی راه میافتیم.
🍀در مقدمه کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی از انواعی از امراض نام برده میشود که وجود این مرضها در نخبگان جامعه مانع از این است که تفکر ناب توحیدی پا به عرصه اجتماع بگذارد و در راهگشایی برای معضلات جامعه و روشنگری مسیر موحدانه نقش ایفا کند. یکی از این مرضهای نخبگان جوامع، مرض بینیازی از دستورالعملهای الهی و بومی است. بهصرف اینکه از تمدنی دیگر هرچند معارض، نسخهای تجویز شود، بدون اینکه بدانیم آیا همان نسخه کاربردی خودشان است یا نسخه تجویزی برای رقیب تمدنیشان، آن را در جامعه خود بهکار ببندیم و حتی چشم روی تجربههای پیشین همین نسخه ببندیم و بارها تکرارش کنیم و دائما گمان کنیم ما بلد نبودهایم این نسخه شفابخش را خوب و کامل اجرا کنیم وگرنه روی مبارک این نسخه که کمترین گردی از اشکال و تردید نمینشیند.
🍀بهنظر میرسد فراتر از سخن از مزایا و معایب طرحهای اقتصادی باید به این سوال بیندیشیم که این طرح تجویز کدام مبانی اقتصادی است. مبانی توحیدی یا غیرتوحیدی؟ از تمدن پر از تبعیض و بیعدالتی غرب آمده یا از دل اندیشه استقلالطلبانه و عدالتگستر توحیدی؟ قبل از هرچیز باید ببینیم تصمیمگیران اقتصادی مثل سامری مردم را به بهشتی کاذب با نسخههای نئولیبرال وعده میدهند یا دلبریده از نسخههای ناکارآمد و مفتضح غربی هستند؟ سیاستمداران ما در شناخت نسخههای نئولیبرال اقتصادی چقدر تبحر دارند؟ چون ممکن است در کلام مرگ بر لیبرالیسم هم بگویند اما در عمل بهدلیل نشناختن نسخهها، اقداماتشان فرقی با لیبرالترین سیاستمداران نداشته باشد. مشهور است که معاویه دستور داده بود در آموزشهای دینی به مردم حرفی از بیدینی گفته نشود. شناخت مردم از دین و عدم شناخت از بیدینی بیشتر از اینکه هدایتکننده مردم به دین باشد، باعث کشیده شدن مردم به بیدینی شد. وقتی مرزهای دینداری و بیدینی را نمیشناسند کمکم به آن طرف مرز میغلتند و متوجه این غلتیدن نیستند.
🍀دشمنشناسی که یکی از وجوه مهم تفکر امام راحل است، امروز در عرصه اقتصاد باید در شناخت تفکر نئولیبرال و تجویزهایش و نتایج این تجویزها در گذشته همین کشور و سایر کشورها، خودش را نشان دهد. ما باید بدانیم دشمن در اقتصاد چه میگوید که دقیق بتوانیم با او مرزبندی داشته باشیم.
در میانه جنگ اقتصادی، نخبگانی که سواد اقتصادی خود را ارتقا ندهند، قدرت تشخیص خود را از دست میدهند و نخواهند توانست هدایتگر جامعه باشند، بلکه به احتمال زیاد جادهصافکن همان تجویزهای پرطمطراق دشمن باشند. بیایید از همین امروز از معتمدان اقتصادی خود بپرسیم چند کتاب در زمینه مسائل کلان اقتصاد سیاسی به ما معرفی کنند تا در زمینه اقتصاد عوام باقی نمانیم.
✍اسماء اسدی پور
https://farhikhtegandaily.com/page/220944/
@haad1442