هدایت شده از عالَم سیاست || داود مدرسی یان
🔴 کدام سکوت حکمت و کدام سکوت خیانت است؟
🔹از امام رضا علیه السلام احادیث متعددی درباره سکوت کردن یا نکردن آمده است اما متأسفانه فقط تأکیدات آن امام رئوف درباره خوبی های «سکوت کردن» نقل و بازنشر می شود؛ خوب است بدرستی نگاه کنیم که سکوت کردن کی حکمت است و کی خیانت؟
🔸ایران ما ایران امام رضاست و این افتخار برای ماست که میزبان حضرت رضا علیه السلام هستیم؛ اما بیش از آنکه به زیارت و گنبدطلا و کفترهای حرم بپردازیم و از الفاظ سلطان و شاه و ارباب برای ایشان استفاده کنیم باید بدانیم نگاه آن امام شهید درباره سبک زندگی و مدل حکمرانی و حکومت داری و روابط بین حاکمان با مردم و متقابل چگونه است و چگونه باید باشد.
🔹ما باید بدانیم که مهم تر از گنبدطلا و کفترای حرم و نقاره زنی که مکرر در مکرر در شعر شاعران تکرار و در تلویزیون به آن می پردازند امام مباحث مهم تری دارند و دستوراتی برای تمدن سازی، جامعه سازی، نهادهای اجتماعی، نهادهای اقتصادی و سیاسی، رفع طبقات اجتماعی و اقتصادی و دفاع از حقوق مظلومان دارند! اما هرکس در ایام ولادت یا شهادت حضرت، مراسمات مساجد را می بیند و تلویزیون را باز می کند همه اش از گنبد طلا و زیارت چندین میلیونی و پرواز کفترها و پنجره فولاد و ... گفته می شود! براستی کی قرار است از خود امام رضا و فرامین ایشان حرف بزنیم؟! کی قرار است ببینیم این جامعه و این مدل از حکمرانی چقدر به آرمان های علی بن موسی الرضا نزدیک است؟!
🔸یکی از موارد مهمی که حضرت رضا علیه السلام درباره آن تأکید داشته اند مسئله سکوت یا فریاد است؛ حضرت رضا(ع) از یک سکوت دفاع می کنند و در برابر یک سکوت هم موضع صریح می گیرند. آن سکوتی که ایشان از آن دفاع می کنند سکوت متفکرانه است؛ سکوتی که از روی حکمت است؛ سکوتی که به نفع جامعه اسلامی است؛ جایی که نباید حرف بی حساب زد؛ نباید شایعه پراکنی و خرافه پرستی و بدعت آوری کرد؛ جایی که نباید به قلب مظلوم و مستضعف، نیش و کنایه زد؛ جایی که نباید حق و جریان حق را تخریب و استهزاء کرد! نباید اصول را رها و به فروع و حواشی پرداخت!
🔹اما حضرت در جایی می فرمایند: «خداوند کسي را که خانه اش مورد تجاوز قرارگيرد و به دفاع برنخيز دشمن مي دارد.»
🔸خداوند متعال، هر فرد، گروه و مردمی را که حقوق شان پایمال می شود، کرامت شان زیر سؤال می رود، سرزمین و خانه شان مورد هجوم و حمله قرار می گیرند اما دفاعی نمی کنند، فریادی نمی زنند و در برابر ظالم و ستمکار و تجاوزگر مماشت می کنند، خداوند متعال اینها را دشمن می دارد!
🔹مرحوم شیخ کلینی، حدیثی از امام رضا(ع) نقل کرده که در آن حضرت از قول رسول خدا(ص) فرموده است: «زمانی که امت من نسبت به امر به معروف و نهی از منکر سهل انگاری کنند و مسئولیت را به گردن یکدیگر اندازند و هر فردی منتظر این باشد که دیگری آن را انجام دهد، در این صورت باید منتظر عذاب الهی باشند و این کار آنها به منزله اعلام جنگ با خداست.»
🔸جامعه ای که عزت و کرامتش مورد ستم قرار بگیرد؛ آزادی و عدالت در آن قربانی شود؛ فاصله طبقاتی در آن نهادینه شود؛ عده ای قلیل بر عموم منابع ثروتش حاکمیت کند؛ انفالش را به بهانه خصوصی سازی به عده ای سرمایه دار واگذار کنند؛ این جامعه ولو مذهبی باشد ولو در ظاهر اهل زیارت و حج و نماز جماعت های باشکوه باشد؛ تردید نکنید جامعه ای ضددینی و ضدخداست! فرمود این جامعه دشمن خداست و با خداوند اعلام جنگ گرده است.
🔹چه در عرصه داخلی، چه در عرصه خارجی با بیگانگان؛ اگر روحیه اصلاح امور و مبارزه طلبی و امر به معروف و نهی از منکر در جامعه بمیرد و جامعه به یک جامعه مذهبی مناسکی اما مرفهین بی درد یا عافیت پرست تبدیل شود و اهل شجاعت نباشد و اهل ریسک نباشد و از حقوق و کرامت و عزت خودش دفاع نکند، این جامعه به ضدخودش تبدیل می شود.
🔸اینکه عده ای می گویند حرف حق را نزنید تا دشمن نداشته باشد، تا هزینه ندهید، تا زندانی نشوید، تا تحریم نشوید، به اسم وفاق و تنش زدایی و فرار از هزینه، سکوت اختیار کنید، اینها حرف امام رضا علیه السلام را نفهمیدند که این را اعلام جنگ با خدا می دانند! اسلام سازش کاری؛ اسلام بی تفاوتی؛ اسلام شخص محوری؛ اسلام عافیت پرستی؛ اسلام خودخواهی؛ اسلام ترسو و اسلام سیاه! به تعبیر رهبر انقلاب در کتاب طرح کلی «اسلام مخدر جامعه»!
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
گسترش مکتب اقتصادی شیکاگو از آزمایشگاه شیلی به سایر کشورهای جنوب آمریکای لاتین
🔸 همزمان با اجرای سیاستهای نئولیبرالیستی پینوشه در شیلی، کودتاچیان نظامیِ تحت حمایت آمریکا برزیل را کنترل میکردند و چندین تن از شاگردان برزیلیِ فریدمن سمتهای تعیینکنندهای در کابینه کودتاچیان برعهده داشتند. فریدمن در اوج وحشیگریهای پینوشه در شیلی، به برزیل سفر کرد و تجربه اقتصادی شیلی را یک معجزه اعلام کرد.
🔸در اورگوئه نیز در ۱۹۷۳ نظامیان کودتا کردند و یک سال بعد تصمیم گرفتند که در مسیر "مکتب اقتصادی شیکاگو" گام بردارند. فقط به علت ناکافی بودن فارغالتحصیلان اوروگوئهایِ دانشگاه شیکاگو، ژنرالها از اساتید اقتصاد دانشگاه شیکاگو برای اصلاح نظام مالیاتی و خطمشی بازرگانی اوروگوئه دعوت کردند.
🔸تاثیرات این اقدامات بر جامعه اوروگوئه سریعا عیان شد: دستمزدهای واقعی به میزان ۲۸ درصد کاهش یافت و برای نخستینبار جماعتِ زبالهگردها در خیابانهای اوروگوئه ظاهر شدند.
🔸کشور بعدی که به این آزمایش پیوست آرژانتین بود که نظامیان در سال ۱۹۷۶ کودتا کردند و به این ترتیب شیلی، اوروگوئه و برزیل یعنی کشورهایی که الگوی توسعهگرایی (حمایتگرایی از تولید داخلی) بودند، اکنون همگی به وسیله دولتهای نظامیِ تحت حمایت آمریکا اداره میشدند و آزمایشگاههای زنده "مکتب اقتصادی شیکاگو" بودند.
#دکترین_شوک ۴۶
@haad1442
مردمیسازی اقتصاد
🔸 در نظام سرمايهداری، اقليتی كارفرما و مالك ابزار توليد هستند و اكثريت جامعه به عنوان كارگر و مزدبگير به استخدام اقليت درمیآيند، الگوی توليد انبوه و متمركز است. اين اقليت منابع عمومی را در اختيار دارند.
🔸 «جان رالز» از اين مدل به شرط افزايش رفاه محروم ترين افراد جامعه دفاع كرد، ولی اين مهم حاصل نشد و شكاف طبقاتی عميقی شكل گرفت. جمله آغازين مقاله «دارون عجم اوغلو» در مجله فارين افرز این است: «جهان در چنگال يك بحران فراگير اسير شده است. شكاف ميان فقير و غنی در بسياری از كشورها عميق تر شده است».
🔸مردم قصد و انگيره مشاركت در امر اقتصادی دارند ولی بستر آن مهيا نیست.
🔸توزيع سهام عدالت و سهامدارشدن كارگران در كارخانه شايد توفيقاتی مانند دولت رفاه داشته باشد ولی تغييری در سيستم کلی نابرابری ایجاد نمیكند.
🔸ما برای مشاركت آحاد مردم در اقتصاد به يك «سیستم توليد كوچك مقياس و غيرمتمركز» كه مردم امكان مالكيت، توام با مديريت بر ابزارهای توليد خود داشته باشند، نيازمنديم.
🔸برای اين تحول بنيادین تغيير در چهار سطح آلات توليد، محيط توليد، نظام توزيع و نقش دولت ضروری است.
🔸برای اين مهم بايد از آغاز زنجیره شروع كرد و آلات توليد كوچك مقياس را با آلات توليد انبوه جايگزين كنيم. توليدكنندگان به جای رابطهی هرمیِ حاكم در توليد سرمايهداری به رابطه شبكه ای و وابستگی متقابل می رسند و كل كشور به شبكه ای هم افزا از افراد مولد تبديل خواهند شد و دولت به عنوان حامی، هادی و ناظر در مركزيت اين شبكه قرار میگيرد.
🔸فناوری ارتباطات امكان بیسابقه ای را برای توزيع فراهم كرده است و شبكه های اجتماعی بسياری برای ايجاد هم بستگی بين حلقه ها ايجاد شده است.
#قدرت_و_پیشرفت ۱۵
@haad1442
پیشنهاد تدوین سیاستهای کلی اصل ۴۳ قانون اساسی
🔸 حاكميت برای مردمیسازی اقتصاد و تحقق عدالت از طریق تقویت مدل توليد كوچك مقياس باید اقداماتی انجام دهد:
_ايجاد زيرساختهای ملی توليد (مادی و معنوی)
_تحقيق و توسعه بر روی فناوریها و آلات مدرن توليد متناسب با توليد كوچك مقياس
_جهت دهی و نظارت بر روند توسعه فناوری _بازمهندسی نهادها و فرايندها برای توليد كوچك مقياس
_اشراف كامل بر جريان پول و كالا در كشور
_ترسيم چشم انداز، تعيين اهداف، برنامه ريزی و تقسيم كار
_حمايت مالی-فنی-اجرایی از توليدكنندگان محصولات كشاورزی با سوددهی كمتر
_گسترش جغرافيایی بازار داخلی و خارجی
_توزيع عادلانه منابع ملی بين مردم
_جذابيت زدایی از فعاليتهای غير مولد
_صيانت از بازار ملی برای توليدكننگان داخلی
🔸 در موارد استثنا نظير صنايع بالادستی و انحصارات طبيعی، چاره ای جز تن دادن به الگوی توليد متمركز و انبوه نيست.
🔸 رهبر معظم انقلاب: «برای اينكه بتوانيم كشور را از لحاظ ثروت ملی به حد استغنا و بی نيازی برسانيم بايد سرمايه گذاری و فعاليت اقتصادی و توليد ثروت در معرض انتخاب همه آحاد فعال كشور قرار بگيرد يعنی همه بتوانند در اين زمينه فعاليت كنند».
🔸 در اصل 43 قانون اساسی «قرار دادن وسايل كار در اختيار همه كسانی كه قادر به كارند ولی وسايل كار ندارند» تصريح شده است. اين الگو پیشنهادی برای تدوین "سياستهای كلی اصل ۴۳ قانون اساسی" است.
#قدرت_و_پیشرفت ۱۶
@haad1442
سر به نیست شدن به جرم طرفداری از توسعهگرایی
🔸با رسیدن نیمه دهه ۱۹۷۰، سر به نیست کردن مخالفان به اصلیترین وسیله تحمیل و اجبار در دست نظامیانِ کودتاچیِ مکتب اقتصادی شیکاگو در شیلی، آرژانتین، اوروگوئه و برزیل بود. توسعهگرا بودن در آن سالها سرانجامش شکار شدن بود.
🔸تعداد ناپدیدشدگان آرژانتین، تا پایان حاکمیت ژنرالها، سی هزار نفر برآورد شده است. بازداشتشدگان به یکی از سیصد و اندی اردوگاه شکنجه منتقل میشدند و دیگر هیچ نشانی از آنها نمیآمد.این اقدامات تزلزلی فوقالعاده در اراده مردم ایجاد میکرد و آرام و قرار را از آنان می ربود. چون بیسر و صدا انجام میشد موثرتر از کشتارهای جمعی علنی بود ولی حساسیت جامعه بینالمللی را برنمیانگیخت.
🔸رژیم نظامی اوروگوئه نیز همینقدر بیشرم بود. یکی از شکنجهگاههای اصلیاش یک پادگان نیروی دریایی در مجاورت ساحلی بود که تا پیش از این محل پیکنیک و قدم زدن خانوادهها بود. طی دوران دیکتاتوری نظامیان این مکان زیبا خالی بود چون ساکنان شهر از شنیدن صدای جیغهای قربانیان شکنجه احتراز میکردند.
🔸محاسبه دقیق کسانی که در دوره اقتصاد نئولیبرالی نظامیان کودتاچی اسیر دستگاه شکنجه کشورهای جنوب آمریکای لاتین شدند ناممکن است اما احتمالا چیزی بین ۱۰۰ هزار تا ۱۵۰ هزار نفر است که دهها هزار نفر از آنان کشته شدند.
🔸یکی از بچههای شیکاگو در آررانتین وزیر دارایی شد. او اعتصابات کارگری را ممنوع کرد و کارفرمایان اجازه یافتند که کارگران را به میل خود اخراج کنند، کنترل دولت بر قیمتها لغو شد و هزینه مواد غذایی افزایش یافت. محدودیت مالکیت خارجی حذف و صدها شرکت دولتی به حراج گذاشته شد.
🔸 در نتیجه قدرت خریدِ دستمزدها ۴۰ درصد کاهش یافت، کارخانهها تعطیل شدند و فقر سیر صعودی طی کرد. نواحی محروم آب آشامیدنی نداشتند و بیماریهای قابل پیشگیری فراگیر شد.
#دکترین_شوک ۴۷
@haad1442
مکتب اقتصادیِ سیهروزیِ برنامهریزی شده
🔸تمام آرژانتینیها در دوره کودتاچیان به نحوی شاهد سربهنیستی هموطنانشان بودهاند. با وجود این، اکثر مردم مدعی بودند که نمیدانند چه خبر است! می گفتند: "از آنچه هیچکس نمیتوانست انکار کند هیچ اطلاعی نداشتیم"!
🔸 رودولفو والش روزنامهنگار کاوشگرِ افسانهای آرزانتین که نامش در صدر فهرست "افراد تحت تعقیب" ژنرالها بود، از طریق شبکه اطلاعاتیاش می کوشید جنایات بیشمار شورای نظامی کودتاچیان را پی بگیرد. فهرستی از کشتهشدگان، ناپدیدشدگان، محل گورهای جمعی و شکنجهگاههای مخفی رژیم تنظیم کرده بود. در سال نخستِ حکومت نظامیان، دهها نفر از دوستان و همکارانش در اردوگاههای مرگ ناپدید شدند و دختر بیست و شش سالهاش کشته شده بود. او شروع به نوشتن نامهای برای تاریخ کرد که سند محکومیت قاطع روشهای ترور حکومتی و نیز محکومیت نظام اقتصادیای است که ترور حکومتی در خدمتش انجام وظیفه می کرد.
🔸والش با شرح عملیات تروریستی ژنرالها، استفاده آنها از حداکثر شکنجه بیهیچ نقطه پایانی و نیز دست داشتن سازمان سیا در آموزش پلیس آرژانتین شروع می شود و سپس می نویسد: "با وجود این رویدادها، که وجدان دنیای متمدن را به لرزه در میآورد، نه دردناکترین رنجهایی است که بر مردم آرژانتین تحمیل شده است و نه بدترین تخلفات حقوق بشری که شماها مرتکب شدهاید. با نگاهی به سیاستهای اقتصادیِ این دولت، علل جنایات پیشگفته و نیز علل شقاوتهای به مراتب بدتری که از طریق ایجادِ سیهروزیِ برنامهریزی شده، به مجازات میلیونها انسان میپردازد روشن میشود. کافی است چند ساعتی در حواشی بوئنوس آیرس بگردید تا ببینید که سیاستهای اقتصادی مزبور با چه سرعتی دارد شهر را به حلبی آبادی ده میلیونی تبدیل می کند."
🔸نظامی که والش توصیف می کرد نئولیبرالیسم مکتب اقتصادی شیکاگو بود، آن مدل اقتصادیای که بعدها دنیا را درنوردید. بیش از نیمی از جمعیت جهان را به زیر خط فقر راند. از دید والش این نه یک تصادف که اجرای دقیق یک طرح بود: اجرای "سیهروزیِ برنامهریزی شده"
🔸والش این نامه را به تاریخ ۲۴ مارس ۱۹۷۷ امضا کرد. فردا در نسخههای متعدد به صندوقهای پست انداخت و ساعتی بعد در تله ماموران افتاد. هفتتیرش را بیرون کشید و از خود دفاع کرد اما او را کشتند، جسدش را سوزاندند و در رودخانه انداختند.
#دکترین_شوک ۴۸
@haad1442
"بازار آزاد" و "انسان آزاد" شعارهای فریبنده برای حذف مردمسالاری و بروز سرمایهسالاری
🔸درست یک دهه پیش از این کودتاها، کشورهای جنوب آمریکای لاتین با بخشهای صنعتیای که از شدت رشد به مرز انفجار رسیده بود، با طبقات متوسطِ سریعا در حال رشد و سامانههای توانمندِ بهداشتی و آموزشی، امید جهانِ رو به توسعه بودند.
🔸اما حالا پس از کودتای مشترک نظامیان و مکتب اقتصادی شیکاگو، دارا و ندار هر یک به دنیاهای اقتصادی متفاوتی افکنده میشدند. ثروتمندانِ این کشورها شهروندیِ افتخاریِ ایالت فلوریدای آمریکا را کسب میکردند در حالی که بقیه به وضعیت توسعهنیافتگی رانده میشدند.
🔸این کشورها که دیگر نمونههای الهامبخشی نبودند، اکنون هشدارهایی هراسانگیز درباره تبعات ملتهای فقیر برای خروج از "جهان سوم" بودند.
🔸از زمان سقوط کمونیسم، "بازار آزاد" و "انسان آزاد" را به عنوان ایدئولوژیِ واحدی یکجا بستهبندی کرده اند. این ایدئولوژی مدعی است که بهترین و تنها دفاع بشریت در مقابل تکرار فجایع گورهای جمعی، میدانهای اعدام و اتاقهای شکنجه است. اما در کشورهای جنوب آمریکای لاتین، یعنی نخستین جایی که کیشِ معاصرِ "بازار آزاد" رها از قید و شرط از کارگاههای زیرزمینِ دانشگاه شیکاگو بیرون زد و در جهان واقعی امکان عمل یافت، نه فقط مردمسالاری به همراه نیاورد که استقرار آن به سرنگونی مردمسالاری در کشوری بعد از کشور دیگر منوط شد و سرمایهسالاری بوسیله دیکتاتوری و خشونت جایگزین شد.
#دکترین_شوک ۴۹
@haad1442
دیوار حاشا برای نئولیبرالیسم بلند است
🔸 آیا ایدئولوژی نئولیبرالیسم ذاتا خشونتبار است؟
درست همانطور که برای اشغال کشوری بر خلاف عزم و اراده مردمش راهی صلحجویانه وجود ندارد، برای ربودن ضروریات یک زندگی آبرومندانه از میلیونها شهروند نیز راهی مسالمتآمیز موجود نیست.
🔸 آیا جنایات ارتکابی در کشورهای جنوب آمریکای لاتین گریبان جنبش نئولیبرال را گرفت؟
فریدمن بعدها که صدای فجایع انسانی کودتاچیان بلند شد، همکاری با حکومت نظامی پینوشه را رد کرد و نوشت: "به رغم مخالفت شدیدم با نظام سیاسی استبدادی شیلی، ارائه مشاوره فنی اقتصاددانان به دولت شیلی را اقدامی شریرانه نمیبینم"
🔸با همین دست فرمان برای جداسازی شوکهای اتاقهای شکنجه و شوکدرمانیهای اقتصادی تلاش فراوانی توسط سازمان عفو بین الملل و بنیاد فورد انجام شد. در ۱۹۷۶ فریدمن به دریافت جایزه نوبل اقتصاد نائل آمد و سال بعد سازمان عفو بین الملل به خاطر اقدامات شجاعانهاش در افشای موارد نقض حقوقبشر در شیلی و آرژانتین، جایزه صلح نوبل را دریافت کرد.
🔸 در گزارش ۹۲ صفحهای عفو بینالملل هیچ اشارهای به این نمی شود که کودتاچیان نظامی بر اساس سیاستهای رادیکالِ سرمایهداری به بازسازی کشور پرداخته بودند. درباره فقر فزاینده یا تغییر ۱۸۰ درجهایِ برنامههای بازتوزیعِ ثروت نیز سکوت اختیار کرد. از هیچ یک از فرمانهای اقتصادیای که منجر به کاهش دستمزدها و افزایش قیمتها شد ذکری به میان نمیآورد.
🔸در حالی که این فرمانها ناقض "حق برخورداری مردم از غذا و سرپناه" بودند. چنانچه عفو بینالملل طرح اقتصادی کودتاچیان را حتی به طور سرسری هم بررسی می کرد، برایش روشن میشد که چرا چنین سرکوبهای شدیدی ضرورت یافته بود و چرا بسیاری از قربانیان شکنجه از میان فعالان اتحادیههای کارگری و مددکاران اجتماعی، دهقانان، فعالان عرصه فرهنگ و علم بود که فعالیتهایشان مسالمتآمیز و عاری از خشونت بود.
🔸نکته مهم دیگری که در گزارش عفو بینالملل جایش خالی است این است که از هیچ بازیگر دیگری نامی در میان نیست، نه دولت ایالات متحده، نه سازمان سیا، نه زمینداران محلی و نه شرکتهای چندملیتی. در حالی که بدون بررسی طرح وسیعتر یعنی طرح تحمیل سرمایهداری ناب بر آمریکای لاتین، اقدامات سادیستیای که در گزارش ثبت شده غیر قابل درک است و البته خود گزارش به غیر قابل درک بودن علت این رفتارها اذعان کرده است.
#دکترین_شوک ۵۰
@haad1442
بنیاد فورد
🔸بنیاد فورد که مولود شرکت خودروسازی فورد است، در حال حاضر بزرگترین سازمان خیریه جهان است. پیش از کودتای نظامی در آمریکای جنوبی، تعداد زیادی از دانشجویان آمریکای لاتین را در طیف وسیعی از دانشگاههای ایالات متحده بورس کرد. بنیاد فورد تامین کننده اصلی هزینههای "برنامه پژوهش و آموزش اقتصادی آمریکای لاتین" که صدها نفر از "بچههای شیکاگو" حاصل آن بود. بنیاد فورد هزینه برنامهای در "دانشگاه کاتولیکِ" سانتیاگو را نیز تامین می کرد که هدف آن جذب دانشجویان دوره کارشناسی از همسایگان شیلی برای آموزش دیدن از "بچههای شبکاگو"ی شیلی بود.
🔸این امور "بنیاد فورد" را حتی بیش از دولت ایالات متحده به منیع اصلی تامین هزینههای اشاعه ایدئولوژی "مکتب اقتصادی شیکاگو" در سرتاسر آمریکای لاتین تبدیل کرد.
🔸وقتی بچههای شیکاگو همراه با پینوشه، با خونریزی و به زور اسلحه به قدرت رسیدند، برای بنیاد فورد انعکاس خوبی نداشت و این دومین بار ظرف چند سال بود که افراد تحت حمایت بنیاد فورد راهی خشونتبار را برای دستیافتن به قدرت در پیش میگرفتند. "مافیای برکلی" که در اندونزی بعد از کودتای خونین ژنرال سوهارتو به قدرت رسیدند، محصول سرمایه بنیاد فورد در دانشکده اقتصادی دانشگاه اندونزی بود. مافیای برکلی نفت و منابع زیرزمینی اندونزی را به چندملیتیهای غربی به ثمن بَخس فروختند.
🔸بنابراین پرسشهایی مطرح شد که چرا بنیادی که خود را وقف صلح و دموکراسی کرده تا خرخره در منجلاب استبداد و خشونت فرو رفته است؟ فلذا در نیمه دهه ۱۹۷۰ بنیاد فورد خود را از تولیدکننده "مهارتهای فنی" برای جهانسوم به تامینکننده اصلی وجوه برای فعالیتهای "حقوق بشر" در جهانسوم تبدیل کرد.
🔸 این چرخش در شیلی و اندونزی بسیار آزاددهنده بود. عجیب نیست که وقتی بنیاد فورد به حیطه حقوق بشر پاگذاشت، عرصهای بسیار محدود و حداقلی تعریف کرد که از چراییها نپرسند. بطوری که با حذف واژههایی چون دارا و ندار، قوی و ضعیف، شمال و جنوب، صرفا عنوان میشد که حقِ هر کسی است که از محاکمه آزاد برخوردار باشد و مورد رفتارهای بیرحمانه و غیرانسانی قرار نگیرد. فقط به معلول می پرداختند. چرا که هر گونه تحقیق جدی درباره اهداف سیاست سرکوب در شیلی ناگزیر مستقیما به بنیاد فورد و نقش محوریاش در القای نظرات اقتصادی نئولیبرالیسم به نظامیان حاکم ختم میشد.
#دکترین_شوک ۵۱
@haad1442
تولد بازار آزاد هشداری به بشریت بود ولی با فریب مصونیت پیدا کرد
🔸 پرسش زیربنایی درباره خشونتهای کودتاچیان در جنوب آمریکای لاتین این بود که "چرا این خشونتها اتفاق افتاد و به نفع که بود؟" این سوال اساسی توسط بنیاد فورد در گزارشات حقوق بشری حذف شد چرا که فعالیتهای حقوق بشری به عدم دخالت در سیاست مشروط شدند. حذف این سوال نقشی تحریفکننده در نحوه تبیین تاریخ بازار آزاد ایفا کرده است. تاریخی که در نگارش آن هیچ گونه اثری از شرایط فوقالعاده خشونتبارِ تولد بازار آزاد دیده نمیشود.
🔸همانطور که اقتصاددانان مکتب شیکاگو چیزی راجع به شکنجه بر زبان نمیآورند زیرا که ربطی به حیطه تخصصی آنان نداشت! گروههای حقوق بشر نیز درباره تغییرات ریشهای که در عرصه اقتصاد روی میداد حرف چندانی برای گفتن نداشتند زیرا اقتصاد ورای تخصص حقوقی آنان بود!
🔸 تنها یک گزارش از یک کمیته بود که اذعان کرد که "سرکوب مردم و پیاده کردن دیدگاههای اقتصاد نئولیبرالی، پروژه واحدی بود" این گزارش توسط کمیتهای انجام شد که هم مستقل از دولت و هم مستقل از بنیادهای خارجی تهیه شد. در این گزارش پس از شرح مبسوط هولناکترین جنایتها این سوال اساسی مطرح می شود که چرا؟ و خود چنین پاسخ میدهد: "از آنجایی که اکثر بخشهای مختلف جامعه با سیاست اقتصادی دولت مخالفت می ورزند، لازم میآمد که چنین سیاستهایی با زور به مرحله اجرا گذاشته شود"
🔸بهرحال اگرچه حکومت نظامیان در آن کشورها برچیده شد اما مکتب اقتصادی شیکاگو جای خود را قویا تثبیت کرد. شکنجهگاههای مخفی کشف شدند و از بین برده شدند اما آنچه که کسی قادر به نابودی آن نبود، برنامه اقتصادیای بود که نظامیان شروع کردند و تا به امروز ادامه یافت.
🔸 نخستین ماجراجویی بچههای شیکاگو در دهه ۱۹۷۰ باید به عنوان هشداری به بشریت تلقی میشد، باید به خطرساز بودن نظراتشان پی میبردند. اما با قصور در مسئول شناختنِ این ایدئولوژی از بابت جنایات ارتکابی در نخستین بروزاتش، این خرده فرهنگِ نظریهپردازانِ بیشرم از مصونیت برخوردار شد و آزاد گذاشته شد تا که دنیا برای فتحهای بعدیش در نوردد.
#دکترین_شوک ۵۲
@haad1442
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
ساختار تولید ما مبتنی بر حمایت یارانهای از بالادست و جنایت دلاری علیه پائین دست است. خروجی این ساختار، نمیتواند جز خامفروشی، ارزشافزوده اندک، اشتغالزایی کم، رشد ناچیز و تورم بالا باشد. تولیدکننده پائیندست که فولاد ایرانی را ۴۶ درصد بالای قیمت جهانی میخرد، محکوم به فناست.
@syjebraily