🌹 ادله ای محکم برای اثبات شهادت پیامبر اعظم(ص) [قسمت اول]
♦️یکی از شیوه هایی که دشمنان، برای خاموش کردن نور خدا به کار می گرفتند، کشتن اولیای الهی بوده است که این روش بارها درباره اهل بیت (ع) به کار گرفته شده است.
♦️روایات متضافره ای که درباره شهادت همه معصومین رسیده است، ثابت می کند همه ایشان به شهادت رسیده اند و هیچ یک با فوت طبیعی از دنیا نرفته اند و پیامبر گرامی اسلام نیز از این عموم خارج نیستند.
همه علمای بزرگ شیعه بر این باورند که پیامبر اکرم(ص) به سبب سمّ به شهادت رسیده اند. هرچند بعضی از ایشان به خاطر رعایت تقیه وخفقان موجود در زمان حکومت های ظالم به این مطلب تصریح نکرده اند ولی هیچ یک از ایشان مطلبی را که دال بر این باشد که رسول خدا (ص) با فوت طبیعی از دنیا رفته اند را نقل نکرده اند.
🔰شیخ مفید رحمه الله می گوید: «ایشان در 28 صفر سال دهم هجری در سن 63 سالگی در مدینه منوّره مسموم به شهادت رسید.»(۱)
🔰شیخ طوسی رحمه الله نیز همین مطلب را در تهذیب الاحکام یادآور می شود.(۲)
🔰و مرحوم مجلسی رحمه الله نیز می نویسد: شهادت پیامبر (ص) در سال یازدهم هجری بوده است.(۳)
🔰علامه حلی رحمه الله نیز شهادت پیامبر را با سمّ تایید می کند.(۴)
🔰مرحوم محمد علی اردبیلی رحمه الله نیز می گوید: پیامبر (ص) در مدینه با سمّ به شهادت رسید.(۵)
💠علاوه بر اجماع علمای شیعه بر این مطلب که پیامبر (ص) به شهادت رسیده اند، روایاتی نیز در این باره رسیده است، که این روایات را می توان به دو دسته کلی تقسیم کرد:
1) روایاتی که عموماً در مورد شهادت همه معصومین (ع) وارد شده است.
2) روایاتی که در خصوص شهادت پیامبر اکرم (ص) وارد شده است.
✔دسته اول
روایاتی که در مورد شهادت همه معصومین (ع) رسیده است، اگر نگوییم به حد تواتر رسیده است، حداقل می توان گفت مستفیضه هستند که به اختصار بیان خواهیم کرد.
1⃣ رسول خدا (ص) فرمودند: «ما من نبيٍّ أو وصيٍّ إلا شهیدٌ»(۶)، «هیچ نبی و یا وصی نیست مگر این که شهید می شود»
2⃣در روایت دیگری فرمود: «ما منا إلا مسمومٌ أو مقتول»(۷) «هیچ یک از ما نیست مگر این که یا مسموم یا کشته می شود».
3⃣ امام مجتبی (ع): «والله ما منّا إلا مقتول شهید»(۸) «به خدا سوگند هیچ یک از ما نیست مگر این که مقتول و شهید است». همین روایت از امام صادق و امام رضا علیهما السلام هم نقل شده است.
✅از این روایات می توان فهمید تمام اهل بیت به شهادت رسیده اند چون حرف نفی و «الا» در یک کلام افاده عموم می دهد و همه ایشان را شامل می شود مگر این که با دلیل محکم و یقینی یکی از ایشان خارج شود که چنین دلیلی موجود نیست.
✔دسته دوم
روایاتی که به خصوص در مورد شهادت پیامبر (ص) رسیده اند اگر چه تعدادشان به اندازه دسته اول نیست، لکن از نظر سند صحیح و غیر قابل خدشه هستند.
1⃣سلیم بن قیس هلالی از عبدالله بن جعفر نقل میکند که رسول الله(ص) خطبه ای خواندند و فرمودند:
🕯«ای مردم! زمانی که من شهید شوم، علی أولی به نفس شماست(امر دنیا و آخرت شما به ید ولائی اوست و بر همه ی شما ولایت دارد)، و زمانی که علی به شهادت برسد، فرزندم حسن أولی به نفس مؤمنین است و وقتی فرزندم حسن به شهادت برسد، فرزندم حسین أولی به نفس مؤمنین است و زمانی که فرزندم حسین به شهادت برسد،فرزندم علی بن حسین أولی به نفس مؤمنین است، با وجود او امر به دست مؤمنین نیست.
◾️سپس رو کردند به علی (ع) و فرمودند:
🕯یا علی! تو او را درک خواهی کرد پس سلام مرا به او برسان و زمانیکه او به شهادت برسد، فرزندش محمد أولی به نفس مؤمنین است و تو یا حسین! او را به زودی درک خواهی کرد، پس سلام مرا به او برسان.
🕯سپس بعد از محمد مردانی هستند یکی بعد از دیگری و با وجود ایشان امر در اختیار مؤمنین نخواهد بود و این فرمایش را سه مرتبه تکرار کردند و فرمودند: هیچ کدام از ایشان نیست مگر این که أولی به نفس مؤمنین است، با وجود ایشان، امر در دست مؤمنین نیست، همه ایشان هدایتگر و هدایت شدهاند، که ایشان؛ نُه نفر از فرزندان حسین اند. پس علیبنابیطالب (ع) ایستاد و در حالیکه گریه میکرد، فرمود: پدر و مادرم فدایت ای پیامبر خدا! آیا کشته میشوی؟!
🕯حضرت فرمود: بله، به وسیله سمّ به شهادت میرسم و تو با شمشیر کشته میشوی و محاسنت از خون سرت خضاب میشود و فرزندم حسن نیز با سمّ کشته میشود! و فرزندم حسین با شمشیر کشته میشود، او را ظالم پسر ظالم! زنا زاده پسر زنا زاده! منافق پسر منافق می کشد»(۹)
🌹اللّهم صَلّ عَلی نُورِ مُحَمَّدٍ و آلِ مُحَمَّدٍ
@habib_khoda
🌹 ادله ای محکم برای اثبات شهادت پیامبر اعظم(ص) [قسمت پایانی]
2⃣امام صادق از پدرانشان (ع) روایت کرده که فرمودند: امام حسن (ع) به اهل بیتشان فرمودند: «من با سمّ کشته می شوم همان طور که رسول خدا (ص) با سمّ به شهادت رسید. پرسیدند: چه کسی این کار را با شما می کند؟ فرمودند: همسرم جعده دختر اشعث، معاویه او را فریب می دهد و او را به این کار امر می کند.(۱۰)
3⃣هم چنین عیاشی از حسین بن منذر روایت کرده که گفت: «از امام صادق (ع) در مورد قول خداوند ﴿أفإن مات أو قتل إنقلبتم علی أعقابکم﴾ پرسیدم: آیا قتل بوده یا موت؟ فرمود: اصحابش کردند آن چه کردند[یعنی: ایشان را به شهادت رساندند] (۱۱)
♦️تا این جا از روایات استفاده شد که پیامبر عظیم الشأن اسلام به شهادت رسیده اند و شهادتشان به سبب سمّ بوده است البته نه آن سمّی که در خیبر خورده اند.
♦️البته در تاریخ و تفاسیر به نمونه های متعددی برمیخوریم که منافقین در صدد ترور حضرت ختمی مرتبت بوده اند و همه ی این قرائن نشان از بغضی است که آخرالامر نتیجه داد.
♦️از باب مثال، زمخشرى (از علمانی اهل سنت) در «كشّاف» در تفسیر قول خداوند تعالى: وَ كَفَرُوا بَعْدَ إِسْلامِهِمْ وَ هَمُّوا بِما لَمْ یَنالُوا «توبه ۷۴»، می گوید: مراد از این اهتمام به رسول خدا، فتك و ترورى است كه مى خواستند به رسول خدا وارد آورند، و این قضیّه در رجوع آنحضرت از غزوه تبوك واقع شد، كه پانزده نفر از منافقین، هم میثاق شدند كه چون آنحضرت بر فراز عقبه بالا آید، او را از روى شترش در درّه و ته وادى پرتاب كنند. عمّار بن یاسر رضى الله عنه دهانه شتر رسول الله را گرفته بود و حذیفه از پشت سر شتر را مى راند. در این بین حذیفه شنید كه صداى پاى شتر و بهم خوردن اسلحه مى آید. چون به پشت سر روى گردانید، دید جماعتى هستند كه لثام و نقاب بر چهره خود انداخته اند. به آنها گفت: دور شوید اى دشمنان خدا و آنها فرار كردند.(۱۲)
♦️البته باید دقت نمود که احساس نشود که قصد ترور منحصر در یک مرتبه بوده و این توطئه ها، بارها به شکل های مختلف طرح ریزی شده است. که این ترورها، مربوط به منافقان و افراد مطرح مسلمان بوده است، تا آن جا که حذیفه، در ماجرای ترور به پیامبر (ص) می فرماید: اى رسول خدا، من شرّ و بدى را در چهره برخى از فرماندهان سپاهت بخوبى در مىیابم.(13)
✅لذا باید بحق اذعان کرد که شهادت پیامبر مکرم اسلام(ص) در نهایت غربت است؛ همو که تمامی شهداء و انبیاء از شعاع نور وجودش برای ابد در هستی و وادی ملکوت متشعشع میباشند و همه شهد شیرین شهادت ها از جان کوثر او میتراود و بر امت راستین ایشان واجب است که شهادت ایشان را با لحاظ ظرافتهایی که موجب تفرقه بین آحاد مسلمین نشود فریاد زنند.
🌹اَللّهُم صَلّ عَلی مُحَمَّدٍ و آلِ مُحَمَّدٍ ما دامَتِ الصَّلوه
📖پینوشت:
۱)المقنعه، شیخ مفید، ص456
۲)تهذیب الاحکام، شیخ طوسی، ج 6، ص 1
۳)بحارالانوار، علامه مجلسی، ج 22، ص 514
۴)منتهی المطلب، علامه حلی، ج 2، ص 887
۵) جامع الروات، محمدعلی اردبیلی، ج 2 ص 463
۶)بصائر الدرجات، محمد بن حسن صفّار، ص 148؛ بحارالانوار، علامه مجلسی، ج 17، ص 405 و ج 40، ص 139
۷) وسائل الشیعه، شیخ حر عاملی، ج 14، ص 2 و ص 18؛ من لا یحضره الفقیه، شیخ صدوق، ج 4، ص 17
۸)اعلام الوری، طبرسی، ج 2، ص 132 از امام صادق (ع)؛ عیون الاخبار، شیخ صدوق، ج 1، ص 287 از امام رضا (ع)
۹)اسرار آل محمد (ص)، سلیم بن قیس هلالی ص 362؛ بحارالانوار، علامه مجلسی، ج 33، ص 266
۱۰) اثبات الهداه، شیخ حر عاملی، ج 2، ص 558؛ بحارالانوار، علامه مجلسی، ج 43، ص 327
۱۱) تفسیر عیاشی، محمد بن عیاش، ج 1، ص 200
۱۲) «تفسیر كشاف» ج ۱ ص ۵۵۴
۱۳)الإحتجاج على أهل اللجاج، ج۱، ص ۵۴
@habib_khoda
با عرض ادب و احترام و تسلیت
اعضای محترم کانال حبیب الله
لطفا دو مطلب بالا که درباره شهادت پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله میباشد را با دقت مطالعه فرمایید.
با تشکر
@habib_khoda
24.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚫️روضه شهادت امام حسن مجتبی(ع)
🎙استاد شیخ حسین انصاریان
@habib_khoda
مدیر مؤسسه خیریه امام هادی علیهالسلام مطرح کرد
🔰پخت و توزیع بیش از ۶ هزار پرس نذری در تایباد و بین کاروان های پیاده زیارتی امام رضا علیه السلام
🔺️در سالروز شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام کریم اهل بیت علیهم السلام و امام رئوف حضرت علی ابن موسی الرضا علیه السلام بیش از ۶ هزار پرس غذا گرم نذری در تایباد پخت و بین عزاداران امام حسن مجتبی علیه السلام و کاروان های زیارتی امام رضا علیه السلام توزیع شد.
🔺️حجت الاسلام حیدر سجادی گفت: یکی از برنامه های سالروز شهادت امام حسن مجتبی (ع)، طعام نیازمندان و عزاداران حسینی بود که به همین منظور بیش از ۶۰۰۰ پرس غذای گرم به صورت بیرون بر در بین خانوارهای نیازمند و عزاداران و موکب ها توزیع شد.
🔺️حجت الاسلام حیدر سجادی در گفت و گو با خبرنگار تایبادسلام، گفت: یکی از برنامه های مؤسسه خیریه امام هادی علیهالسلام در طول سال بزرگداشت مناسبت های ملی و مذهبی است.
🔺️سجادی گفت: همزمان با دهه آخر صفر و به همت خیران، محبان و دوستداران اهل بیت علیه السلام بیش از شش هزار پرس غذای گرم نذری پخت و بین عزاداران امام حسن مجتبی علیه السلام و بین کاروان های پیاده زیارتی علی ابن موسی الرضا علیه السلام توزیع شد.
🔺️مدیر مؤسسه خیریه امام هادی علیهالسلام شهرستان تایباد افزود: در همین راستا شامگاه امروز هم زمان با شب شهادت امام حسن مجتبی (ع) مراسم عزاداری برگزار شد و در پایان مراسم از عزاداران پذیرایی شد.
🔺️وی ابراز کرد: یکی دیگر از برنامه های سالروز شهادت امام حسن مجتبی (ع)، طعام نیازمندان و عزاداران حسینی بود که به همین منظور غذای گرم به صورت بیرون بر در بین خانوارهای نیازمند و عزاداران توزیع شد.
🔺️مدیر مؤسسه خیریه امام هادی علیهالسلام یادآور شد: تعداد ۵۰۰ خانوار نیازمند در سطح شهر تایباد تحت حمایت این مؤسسه قرار دارند که به مناسبت های مختلف از آنها حمایت می شود.
🔺️وی اظهار کرد: هم زمان با شهادت امام حسن مجتبی (ع) تعداد ۵۰ کیسه برنج و ۲ گوسفند اهدایی خیر اهل سنت بین نیازمندان شهرستان تایباد توزیع شد.
🔺️حجت الاسلام سجادی تاکید کرد: بچه های مسجدی و هئیتی مسجد امام هادی(ع) امام حسن (ع) را سرلوحه فعالیت های خود قرار داده اند و بر همین اساس از هر فرصتی برای یاری رساندن به نیازمندان بهره می برند.
🔺️مدیر مؤسسه خیریه در خاتمه عنوان کرد: این بچه مسجدی ها به صورت خودجوش و جهادی و مخلصانه به کمک مردم و نیازمندان شتافته اند.
@habib_khoda
7.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 حسین نهی به قاسم دهد، حسن دستور
زِ من بپرس که سلطان کربلا حسن است...
➕ نکتهای که رهبر انقلاب در جریان شعرخوانی آقای محمد سهرابی در ديدار شاعران درباره نسل امام حسن(علیه السلا) یادآور شدند
🗓 ۲۸صفر، سالروز شهادت پیامبر(صلی الله علیه و آله) و سالروز شهادت امام حسن(علیه السلام)
15.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹آخرین لحظات رسول اکرم(صلی الله علیه وآله وسلم) و امام مجتبی(علیه السلام)
#سخنرانی🔊
آیتالله👇
#فاطمی_نیا🎙
🏴
🏴
لطفا تا آخر گوش کنید.
التماس دعای فراوان
@habib_khoda
26.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ماجرای طلب حلالیت پیامبر(ص) از مردم در بیانات رهبر انقلاب. ۱۳۸۰/۲/۲۸
🗓 ۲۸صفر، سالروز رحلت پیامبر(ص) و سالروز شهادت امام حسن(ع)
💻 Farsi.Khamenei.ir
پروردگارا ما را از امت پیغمبر قرار بده.mp3
381.6K
🎧 بشنوید | رهبرانقلاب: پروردگارا زیارت چهرهی پیامبر در قیامت را نصیب ما بفرما
✏️ او را به معنای واقعی کلمه اسوه ما قرار بده...
💻 Farsi.Khamenei.ir