eitaa logo
حبل الله
406 دنبال‌کننده
122 عکس
101 ویدیو
39 فایل
در این کانال به پرسش‌های دینی به‌ویژه قرآنی پاسخ داده شده و به ذکر برخی از نکات قرآنی و روایی پرداخته شده است. سؤالات قرآنی، روایی، اعتقادی و اخلاقی خود را از @jamali114 بپرسید.
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ بی‌نیازیِ برتر 🔹 شخصی برای منزل به چیزهایی نیاز دارد که باید آن‌ها را بخرد و در ضمن با دوستش کاری دارد که باید نزدش برود. 😊 او اتومبیلی دارد که با کمک آن می‌تواند به بازار و نیز نزد دوستش رفته و این نیازهای خود را برطرف سازد. 🔹 شخصی در اداره‌ای مشکلی دارد که نمی‌داند آن را چگونه برطرف سازد. 😊 او در آن اداره آشنایی دارد که می‌تواند با راهنمایی و کمک او، آن مشکل را حل کرده و نیاز خود را برطرف سازد. 🔹شخصی برای انجام کارهایش نیاز به یک رایانه دارد و بدون آن نمی‌تواند کارهای لازم زندگی خود را انجام دهد. 😊 او در کارت بانکی خود به اندازه کافی پول دارد و می‌تواند با آن، رایانه مورد نیاز خود را بخرد. ✳️ در این مثال‌ها یک انسان نیازمند با استفاده از اتومبیل و یک آشنا و اعتبار کارت بانکی و وسیله قرار دادن آن‌ها، نیازهای خود را برطرف می‌سازد و بی‌نیاز می‌شود، بنابراین او برای رفع نیازهای خویش به اسباب آن‌ها یعنی اتومبیل و آشنا و پول، اعتماد دارد و دلخوش است، زیرا با کمک آن‌ها می‌تواند بی‌نیاز شود. ✅ آیا بی‌نیازتر از چنین شخصی هم وجود دارد؟ آری وجود دارد. بی‌نیاز‌تر از او، کسی است که حتی از آن اتومبیل و آشنا و پول هم بی‌نیاز است و به هیچیک از اسباب ظاهری اعتماد و تکیه نمی‌کند و دلخوش نمی‌شود بلکه تنها اعتماد و اطمینان و دلخوشی او به خداست که مسبب الاسباب است و همه اسباب تحت تدبیر و اراده اوست. موحد واقعی، هیچگاه با اسباب ظاهری، آرامش کاذب پیدا نمی‌کند و مغرور نمی‌شود، چنان‌که هیچگاه با نبودن اسباب، ناامید و نگران نمی‌شود. او به خدایی توکل می‌کند و دل می‌بندد که هم همه چیز را می‌داند و هم بر هر کاری تواناست و هم بر بندگانش از همه مهربان‌تر است. 🔸 یکی از حکیمان در سخنی زیبا و عمیق گفته است: بی‌نیازی تو از چیزی، بهتر از بی‌نیازی تو با آن چیز است؛ "إستغناؤك عَن الشیءِ خَیرٌ مِنَ استغناءئك بِهِ". (سفینة البحار، ج۷، ص۳۷۵) 🔸 در دعاها نیز از خدا درخواست شده که بی‌نیازی ما را در درون نفسمان و با تکیه و توکل بر خدا قرار بدهد نه با تکیه بر اسبابی که بیرون از نفس ماست: "اللهم اجعل غنای فی نفسی" (دعای عرفه) ✅ به کانال حبل الله بپیوندید👇👇👇 https://eitaa.com/hablallah
❇️ جابه‌جا شدن معروف و منکر در آخر الزمان 🔻 در یکی از برنامه‌های میزگرد فرهنگی، در گرماگرم مباحث و سخنان مطرح شده، ناگهان یکی از مشاوران دکتر پزشکیان در حرکتی زشت و غیراخلاقی که به هیچ وجه شایسته ملت بزرگ ایران نیست، هنگام پخش زنده، با پرخاشگری و فریاد زدن، از جای خود برخاست و میکروفن را پرت کرد و از صحنه بیرون رفت. ⛔️ خشمگین شدن یک انسان و صدور سخنان و حرکات غیرحکیمانه از وی، گرچه در پخش زنده و جلوی چشم میلیون‌ها بیننده عجیب است؛ ولی چندان دور از ذهن نمی‌نماید. آنچه بسیار عجیب و تا حدی غیرقابل باور است این است که عده‌ای، برای رسیدن به منافع حزبی خود و بدون در نظر گرفتن عزت و منافع ملی، اخلاق و فضیلت را زیر پا گذاشته و این کار زشت و غیراخلاقی را به عنوان فضیلتی اخلاقی و عملی شجاعانه معرفی کرده و بکوشند که از مشاور یاد شده، یک قهرمان مبارزه با ظلم و تبعیض بسازند. این دیدگاه که انسان به هر قیمتی و بدون در نظر گرفتن حق و اخلاق، به دنبال پیروزی و حاکمیت حزب خود باشد گاه موجب می‌شود که در نگاهِ وی جای منکر و معروف عوض شود. 🔹 در حدیثی از رسول خدا (ص) نقل شده است که در آخر الزمان، برخی انسان‌ها به جای امر به معروف و نهی از منکر، امر به منکر و نهی از معروف می‌کنند؛ بلکه معروف را به عنوان منکر و منکر را به عنوان معروف می‌شناسند و به دیگران معرفی می‌کنند. (الکافی، ج۵، ص ۵۹) ✅ به کانال حبل الله بپیوندید👇👇👇 https://eitaa.com/hablallah
🔑 کلید تقدیر 🔸بر اساس آیه ۱۱ سوره رعد، خدای متعال هر گاه نعمتی را به ملتی ارزانی داشت دیگر هیچگاه آن نعمت را از آنان بازپس نمی‌گیرد مگر اینکه آن ملت، خودشان با اراده و اختیار و انتخابشان، راه کژی و انحراف را برگزینند و به وظایف دینی و الهی خویش عمل نکنند و با این کار، زمینه محرومیت خود را فراهم ساخته و با انتخاب نادرست خود و با گرایش به گمراهی، موجب شوند که خدای سبحان آن نعمت را از ایشان بازستاند: إِنَّ ٱللَّهَ لاَ يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّیٰ يُغَيِّرُوا۟ مَا بِأَنفُسِهِمْ در آیه ۵۳ سوره انفال نیز پس از آنکه در آیه پیشین به عذاب قوم فرعون و دیگر امت‌های گذشته به سبب کفر و گناهانشان اشاره شده، همین مطلب با تعبیری مشابه بازگو شده است: ذَٰلِكَ بِأَنَّ ٱللَّهَ لَمْ يَكُ مُغَيِّرًا نِّعْمَةً أَنْعَمَهَا عَلَیٰ قَوْمٍ حَتَّیٰ يُغَيِّرُوا۟ مَا بِأَنفُسِهِمْۙ  🔻 از الفاظ و تعبیرات این دو آیه چنین برمی‌آید که مطلب یادشده از سنت‌های قطعی و غیرقابل تغییر خداست. 👈 انقلاب شکوهمند اسلامی، نعمتی بسیار بزرگ بود که خدای متعال به ملت قهرمان ایران عطا فرمود و به آنان توفیق داد تا طولانی‌ترین و قوی‌ترین حکومت شیعی در طول تاریخ را در ایران تشکیل دهند. حفظ این نعمت و مراقبت از عدم انحراف آن در اختیار ماست و نباید با انتخاب‌های نادرست خویش، زمینه محرومیت خود از این نعمت بزرگ الهی را فراهم سازیم. ✌️کلید این تقدیر را خدای حکیم در دستان خود ما قرار داده است. ✅ به کانال حبل الله بپیوندید👇👇👇 https://eitaa.com/hablallah
⛔️ بازگشت به عقب ممنوع در گرماگرم غزوه احد، انتشار شایعه‌ای اوضاع جنگ را دگرگون کرد. داستان از آنجا شروع شد که یکی از مشرکان فریاد زد: محمد را کشتم. شایعه کشته شدن پیامبر اکرم(ص) به سرعت در میان رزمندگان اسلام پیچید و مسلمانان دو دسته شدند: 1⃣ گروهی اندک که درک عمیقی از دین داشتند، هیچگونه تزلزلی در دل‌هایشان پدید نیامد و به جهاد در راه خدا ادامه دادند، زیرا می‌دانستند که هدف از دین و فرستادن رسولان الهی، رسیدن انسان‌ها به توحید و برقراری رابطه عبودیت با خدایی است که همیشه زنده و حاضر است و هیچگاه مرگ و غیبتی ندارد، بنابراین مرگ یا شهادت پیامبران(ع) تاثیری در پیمودن طریق توحید و عبودیت ندارد و انسان مؤمن هیچگاه نباید از انجام وظایف عبودیت و از جمله جهاد در راه خدا دست بردارد. 2⃣ ولی بسیاری از مسلمانان سست ایمان و بیمار دل، با شنیدن این شایعه دست از جهاد برداشته و پا به فرار گذاشتند و حتی برخی از آنان تصمیم گرفتند توحید و خداپرستی را رها کرده و به شرک و بت‌پرستی بازگردند. ◀️ به زودی روشن شد که خبر کشته شدن رسول خدا(ص) دروغ و شایعه‌ای بیش نبود و آن حضرت زنده است؛ ولی خدای سبحان عملکرد این دو گروه را نادیده نگرفت و با فرستادن آیه‌ای گروه دوم را به شدت سرزنش کرد و پاداش گروه نخست را یادآور شد و فرمود محمد(ص) تنها یک فرستاده الهی است که پیش از او نیز رسولانی بودند؛ آیا اگر او بمیرد یا کشته شود شما به عقب بازمی‌گردید؟ هر کسی به عقب باز گردد هرگز به خدا ضرری نمی‌زند بلکه خودش آسیب می‌بیند و خدا به زودی شکرگزارانی را که به عقب بازنگشتند پاداش خواهد داد: وَ مَا مُحَمَّدٌ إِلاَّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِهِ ٱلرُّسُلُۚ أَفَإِيْن مَّاتَ أَوْ قُتِلَ ٱنقَلَبْتُمْ عَلَیٰٓ أَعْقَٰبِكُمْۚ وَ مَن يَنقَلِبْ عَلَیٰ عَقِبَيْهِ فَلَن يَضُرَّ ٱللَّهَ شَيْـًٔاۗ وَ سَيَجْزِی ٱللَّهُ ٱلشَّٰكِرِينَ (آل عمران/ ۱۴۴) 🔻 متأسفانه روزگاری در دولت جمهوری اسلامی، تفکری حاکم بود که با کشور قلدر و سلطه‌گری مانند آمریکا، تعاملی ذلیلانه داشت و کلید حل مشکلات ایران را در دیپلماسی التماسی و کوتاه آمدن در برابر آمریکا و چند کشور اروپایی می‌دانست؛ ولی در برابر محرومان کشور خودمان، فروتنی لازم را نداشت و غمخوار آنان نبود. ✅ با انتخاب شهید رئیسی به ریاست جمهوری، این اوضاع تغییر کرد و آن شهید بزرگوار و سید محرومان، برابر دستور قرآن کریم با دشمنان مستکبر، برخوردی عزیزانه و مقتدرانه داشت و با محرومان و مستضعفان کشور، رفتاری متواضعانه و دلسوزانه: أَذِلَّةٍ عَلَی ٱلْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَی ٱلْكَٰفِرِينَ (مائده/۵۴) 🔸 اکنون آن سید بزرگوار در راه خدمت به مردم کشورش به فیض شهادت رسیده و ملت قهرمان ایران در آزمایش مهمی قرار گرفته‌اند و ضروری است که همگی در انتخابات روز جمعه شرکت کنند و با رأی درست خویش، مانع بازگشت کشور به عقب شده و موجب شوند که راه شهید رئیسی عزیز ادامه پیدا کند. ✅ به کانال حبل الله بپیوندید👇👇👇 https://eitaa.com/hablallah
❓ پرسش: تسبیح در فرهنگ دینی به چه معناست و چه تفاوتی با تقدیس دارد؟ 👈 پاسخ: تسبیح غالبا در آیات و روایات به تنهایی به کار رفته و گاهی نیز همراه با تقدیس استعمال شده است. 🔸اگر تسبیح به تنهایی به کار رفته باشد، مانند: يُسَبِّحُ لِلَّهِ مَا فِی ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَ مَا فِی ٱلْأَرْضِ (جمعه/۱) به معنای پاک و منزه بودن خدا از هرگونه عیب و نقص است؛ ولی اگر همراه با تقدیس به کار رفته باشد، مانند: نَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَ نُقَدِّسُ لَكَۖ (بقره/۳۰) در این صورت تسبیح به معنای منزه بودن خدا از هر عیبی است و تقدیس به معنای منزه بودن خدا از هر نقصی. 🔸عیب به این معناست که چیزی، صحیح و سالم نباشد مثلا لباسی که پاره یا سوخته است و نقص به این معناست که چیزی سالم است ولی کامل نیست مانند لباس بچه‌گانه‌ای که سالم است ولی برای انسان بزرگسال کوچک است و قابل استفاده نیست. 🔸درباره ارتباط تسبیح و تقدیس با اسمای الهی باید گفت: در مورد اسمای الهی سه فرض ذهنی وجود دارد: اسمای قبیح، اسمای حسَن، اسمای احسن. تسبیح یعنی خدا اسمای قبیح مانند جاهل و عاجز ندارد و تقدیس یعنی خدا اسمای حسن نیز ندارد مانند عالمی که علمش محدود است و یا قادری که قدرتش محدود است. نتیجه اینکه همه اسمای الهی احسن و بهترینند: وَ لِلَّهِ ٱلْأَسْمَآءُ ٱلْحُسْنَیٰ (اعراف/۱۸۰) یعنی خدا عالمی است که علمش نامحدود است و قادری است که قدرتش نامحدود است و ... 👌خلاصه اینکه نتیجه تسبیح و تقدیس الهی آن است که خدا نه اسم قبیح دارد و نه اسم حسن؛ بلکه همه اسمای الهی احسن و بهترینند. ✅ به کانال حبل الله بپیوندید👇👇👇 https://eitaa.com/hablallah
❓پرسش: در روایتی از رسول اکرم (ص) آمده است: محبت علی‌ بن ابیطالب (ع) حسنه‌ای است که با آن هیچ گناهی زیان نمی‌رساند: حُبُ‌ عَلِيِ‌ بْنِ‌ أَبِي‌ طَالِبٍ‌ حَسَنَةٌ لَا تَضُرُّ مَعَهَا سَيِّئَةٌ (بحارالانوار، ج 39، ص 238 ) آیا مطابق این روایت، کسی که امام علی (ع) را دوست دارد می‌تواند مرتکب هر گناهی بشود و با انجام هر گناهی، هیچ ضرری نمی‌کند؟ 👈 پاسخ: مقصود از محبت در این حدیث شریف، دوست داشتن واقعی است و کسی که واقعا امیرمؤمنان (ع) را دوست داشته باشد همیشه می‌کوشد که خود را مانند آن حضرت کرده و از وی پیروی و اطاعت کند و آرزوی چنین شخصی آن است که امامش از او راضی باشد. 🔹این حالت در قلب کسی که حقیقتا امام علی (ع) را دوست دارد به همراه نورانیتی که از محبت آن حضرت در دل حاصل می‌شود موجب می‌شود که دوستدار آن حضرت پیوسته از گناه دوری کند و بکوشد که هیچگاه مرتکب گناهی نشود و اگر گاهی نفس اماره و شیطان ملعون او را فریب دادند و مرتکب گناهی شد به خاطر محبتی که به امیرمؤمنان (ع) دارد خیلی زود از آن گناه توبه می‌کند و خدای متعال او را می‌بخشد. 🔸بنابراین معنای روایت یادشده این است: کسی که واقعا امام علی (ع) را دوست دارد هیچ گناهی به او ضرر نمی‌زند، چون به خاطر محبت امیرمؤمنان (ع) و نورانیت حاصل از چنین محبتی، آن گناه را یا اصلا انجام نمی‌دهد و یا اگر انجام داد پشیمان شده و به سرعت توبه می‌کند و در نتیجه بدون گناه از دنیا می‌رود. ✅ به کانال حبل الله بپیوندید👇👇👇 https://eitaa.com/hablallah
به نام خدا با سلام و آرزوی سلامتی و عاقبت به خیری حدیث روز 💐 رابطه دنیا و آخرت از امام هادی علیه‌السلام نقل شده که فرمودند انَّ اللهَ جَعَلَ اَلدُّنیا دارَ بَلوی وَالآخِرَةَ دارَ عُقبی وَ جَعَلَ بَلوَی الدُّنیا لِثَوابِ الآخِرَةِ سَبَباً وَ ثَوابَ الآخِرَةِ مِن بَلوَی الدُّنیا عِوَضاً *خداوند دنیا را منزل حوادث و آخرت را خانه ابدی قرار داده است و بلای دنیا را وسیله به دست آوردن ثواب آخرت قرار داده است و پاداش اخروی نتیجه بلاها و حوادث ناگوار دنیاست* تحف العقول ص۴۸۳ 🌹🌹🌹 ✅ به کانال حبل الله بپیوندید👇👇👇 https://eitaa.com/hablallah
به نام خدا با سلام و آرزوی سلامتی و عاقبت به خیری حدیث روز 💐فواید کم خواهی از امام صادق علیه‌السلام نقل شده که فرمودند:  مَكتوبٌ في التَّوراةِ : مَن رَضِيَ مِن اللّه ِ بالقَليلِ مِن الرِّزقِ قَبِلَ اللّه ُ مِنهُ اليَسيرَ مِن العَمَلِ ، و مَن رَضِيَ باليَسيرِ مِن الحَلالِ خَفَّتْ مُؤنَتُهُ ، و زَكَتْ مَكسَبَتُهُ ، و خَرَجَ مِن حَدِّ الفُجُورِ الكافي ج 2 ص 138 *در تورات نوشته شده است : هر كس به روزىِ کم خدا راضى باشد، خداوند نيز به عملِ کم او رضايت می دهد و هركس به مالِ حلال کم رضايت دهد، رنج و زحمتش كم می شود و درآمدش پاكيزه می گردد و از مرز زشت كارى (افتادن در ورطه حرام) فاصله می گيرد* 💐💐💐 ✅ به کانال حبل الله بپیوندید👇👇👇 https://eitaa.com/hablallah
به نام خدا با سلام و آرزوی سلامتی و عاقبت به خیری حدیث روز 💎 سه دسته خوشبخت در روز قيامت 🔻 امام موسی کاظم عليه‌السلام: ثَلاثَةٌ يَسْتَظِلُّونَ بِظِلِّ عَرْشِ اللّه ِيـَوْمَ لاظـِلَّ اِلاّ ظـِلُّـهُ: رَجُلٌ زَوَّجَ اَخاهُ الْمُسْلِمَ، اَوْ اَخْـدَمـَهُ، اَوْكَتَمَ لَهُ سِرّا. ❇️ سه دسته در روز قيامت، روزى كه سايه و پناهى جز سايه خداوند نيست، در سايه و پناه خدا هستند: ◻️ ۱. مردى كه زمينه ازدواج برادر مسلمانش را آماده نمايد. ◻️۲. مردى كه خدمتگزارى به برادر مسلمانش بدهد. ◻️۳. كسى كه سرّ برادر مسلمانش را بپوشاند. 📚 بحارالأنوار، ج ۷۲، ص ۷۰ ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• ✅ به کانال حبل الله بپیوندید👇👇👇 https://eitaa.com/hablallah
🟠 پاسخ شبهه بالا: ✅ از معجزات تشیع این است که اولا مشکلاتی که دیگران دارند اصلا ندارد چون در مکتب "ما رایت الا جمیلا" پرورش پیدا کرده است و مشکلاتی که دارد در حد درک دیگران نیست. ثانیا برای حل مشکلات خودش به خدایی توکل میکند که همیشه حاضر و به هر چیزی عالم و بر هر کاری تواناست و به امامی متوسل می‌شود که گرچه از چشمان ما غائب ولی همیشه حاضر و شاهد است و همینطور امامانی که گرچه از قید بدن رها شده‌اند ولی در حقیقت زنده و مظهر صفات الهی هستند. ✅ باید دانست که توسل منافاتی با توکل ندارد بلکه لازمه و مکمل آن است. خدای متعال جهان را بر پایه اسباب آفریده و تدبیر می‌کند و برای تحقق هرچیزی، اسبابی قرار داده است در عین حال تأثیر خود اسباب به تدبیر الهی و در دست اوست. همانگونه که خدا آب را وسیله‌ای برای رفع تشنگی قرار داده، اهل بیت(ع) را هم وسیله‌ای برای هدایت و سعادت بشر قرار داده و نیز بقیه اسباب را تحت ولایت و قدرت ایشان قرار داده است. راه درست آن است که انسان هم به سراغ اسباب برود و هم بر خدا توکل کند (با توکل زانوی اشتر ببند) و کسی که این دو کار را انجام دهد خدای متعال به او وعده داده است که مشکلاتش را حل کند و حاجت‌هایش را برآورده سازد؛ ولی اگر شخصی یا امّتی یکی از این دو را ترک کند، مثلا فقط توکل کند و سراغ اسباب نرود و یا فقط سراغ اسباب برود ولی بر خدا توکل نکند، چنین انسانی یا امتی از راه درست تکوینی که خدا قرار داده، منحرف شده و خدا به او هیچ وعده‌ای نداده است، پس اگر مشکلاتش حل نشود باید خودش را سرزنش کند. ✍ احمد جمالی ✅ به کانال حبل الله بپیوندید👇👇👇 https://eitaa.com/hablallah
به نام خدا با سلام و آرزوی سلامتی و عاقبت به خیری حدیث روز 💐آمادگی برای مرگ از امیرالمومنین علیه السلام نقل شده که در جواب سوالی فرمودند: وَ قیلَ لِأَمِیرِ اَلْمُؤْمِنینَ عَلَیْهِ السَّلاَمُ مَا اَلاِسْتِعْدَادُ لِلْمَوْتِ قَالَ أَدَاءُ اَلْفَرَائِضِ وَ اِجْتِنَابُ اَلْمَحَارِمِ وَ اَلاِشْتِمَالُ عَلَى اَلْمَكَارِمِ ثُمَّ لاَ يُبَالِي أَ وَقَعَ عَلَى اَلْمَوْتِ أَمْ وَقَعَ اَلْمَوْتُ عَلَيْهِ *سوال شده است ، آماده شدن براي مرگ چگونه است؟ حضرت فرمودند: انجام واجبات و دوري از محرمات و انس با مكارم اخلاقي. در این صورت ترسی ندارد که بمیرد یا مرگ او را در آغوش بگیرد*. الأمالی صدوق، ج1، ص110  🌹🌹🌹 ✅ به کانال حبل الله بپیوندید👇👇👇 https://eitaa.com/hablallah
💬خوردن ناخن، پوست لب و... چه حکمی داره؟ 👌 خوردن ناخن، پوست، چرک، مخاط دماغ و هر چیزی که طبع انسان از اون تنفر داره، علاوه بر اینکه ضرر داره، حرام هم هست. امام، رساله، م۲۶۲۷؛ سیستانی، رساله جامع، ج۲، م۱۴۱۰ ؛ مکارم، رساله، م۲۲۶۰؛ شبیری، رساله، م۲۶۳۶؛ وحید، رساله، م۲۶۹۱؛ نوری، رساله، م۲۶۲۵ ✅ به کانال حبل الله بپیوندید👇👇👇 https://eitaa.com/hablallah