🔰 فاطمیه در کشاکش روضههای تاریخگذشته و روضههای تاریخساز
🌐 درخواست یک جوان شیعه ۱۴۴۵ قمری از اهل منبر
✍ خانم اخلاقی
🔍 این شبها پای هر منبری نشستم در پی شنیدن حرفهای تازه و کاربردی، اما دستازپادرازتر برگشتم.
❓ اگر قرار نیست بعد از نشستن پای بعضی از منبرها #طاغوت زمانه را شناخت و بعد مبارزه با آن را یاد گرفت پس چه سود؟
❓ اگر گریهکن خوبی باشیم اما در راستای وظایف فردی و به خصوص اجتماعی منفعل باشیم پس چه سود؟
⁉️ آیا فقط سودش برای آن دنیاست که به قول بعضیها در جهنم نمیمانیم؟
⁉️ من جوان اگر پای منبر شما بزرگواران به شناخت وظیفهام نرسم پس کجا برسم؟
❗️ از شما عزیزان منبری توقع میرود که خلأهایی که در هیئتها هست را برطرف کنید نه اینکه بگویید:
«بله در کشورهایی اروپایی مردم برای تخلیه انرژی، گریه میکنند و ما هم برای تخلیه انرژی به روضهها نیاز داریم»
(این را چند شب پیش، خودم از یک منبری شنیدم!) و سطح مخاطب و هیئت را در این حد پایین بیاورید.
⁉️ آیا هیئت صرف گریه کردن و تخلیه انرژی است؟ یا قرار است مکتب باشد؟
❌ خوشبینانه اگر عرض کنم و نگویم همه منبرها، بلکه در اکثر منبرهای ما فقط حرفهای تکراری گفته میشود و مخاطب یا گوش نمیدهد و یا بعد از خروج از هئیت اصلا یادش نمیآید که خطیب چه گفت یا چه شنید.
🔆 افتخارمان این است که در هیئت و در روضه بزرگ شدهایم، اما اگر امروز از من جوان بپرسد در حال حاضر وظیفهات چیست، نمیتوانم جواب بدهم؛ چرا که در منبرهای ما حرف از وظیفه نیست.
⚠️ منبر باید کاربردی باشد؛ فقط نقل تاریخ نباشد؛ تاریخ بهتنهایی دردی از ما دوا نمیکند. ما تاریخ را میخواهیم که بتوانیم وظیفه خودمان را بفهمیم، نه اینکه صرفا در همان سال ۱۱ هجری باقی بمانیم.
✅ ما نیاز به مجالسی داریم که بعد از اتمامش همه به فکر وظیفه و شروع به انجام وظیفه باشند، نه صرف آن حال معنوی که بعد روضه بهش دست میدهد.
✳️ هیئت باید نیرویی برای پیشرو بودن شیعه برای انجام وظیفهاش باشد.
🆔 @Hablollahir
📣 اتاق پاکستان قطب علمی شاهنامه و معاونت فرهنگی دانشکده ادبیات با همکاری کنسولگری پاکستان در مشهد برگزار می کند:
📌 سلسله نشستهای
«زبان و ادبیات فارسی از نگاه استادان دانشگاه های پاکستان»
💠 سومین نشست:
📆 دوشنبه ۴ دی ماه
⏰ ساعت ۱۶
🔻موضوع:
✅ فارسی در پاکستان
(چالشها فرصتها پیشنهادات)
👤 دکتر عنبر یاسمین
مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی
دانشگاه ملی زبانهای نوین (نومل)
اسلام آباد پاکستان
👤 دکتر محمد سفیر
استاد زبان و ادبیات فارسی
دانشگاه ملی زبانهای نوین (نومل)
اسلام آباد پاکستان
👤 دکتر کمیل قزلباش
استاد زبان و ادبیات فارسی
از شهر کویته پاکستان
👤 دکتر حسن رضا نقوی
نویسنده و پژوهشگر زبان اردو
🔻🔗 لینک شرکت مجازی:
http://vroom.um.ac.ir/adabiyat
🌿🇮🇷🇵🇰🇮🇷🇵🇰🇮🇷🌿
🆔 @Hablollahir
14.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🇵🇸 دوگانهی «مقاومت-تسلیم» بهجای دوگانهی «شیعه-سنی»
📃 مهر پایان #طوفان_الاقصی بر دوگانههای جعلی و تحمیلی
🎬 برشی از دیدار بسیجیان با رهبر انقلاب اسلامی، ۸ آذر ۱۴۰۲
#مجمع_اسلامی_حبلالله
🆔 @Hablollahir
🌍 جای خالی «نگاه امتی» در متون درسی
✍ سیدمحمدصادق میرزایی
🌐 یکی از جذابیتهای انقلاب اسلامی ایران برای مسلمانان، نگاه آن به امت و جهان است. این نگاه، یک ابتکار هیجانانگیز از سوی امام خمینی نیست، بلکه برخاسته از درک حوزهی مأموریتی پیامبر اکرم است که به آحاد امت اسلام (با وجود همه تفاوتها) و همزمان به آحاد بشر (با وجود همه تفاوتها) در سراسر جهان مینگریست.
🕋 بسیار «یا أیها الناس»ها در آیات وجود دارد که پشت میلههای قطورِ کمکاری و تنبلی اسیر شدند و به تشنگان حقیقت نرسیدند.
💡 اما آنچه که «نگاهِ جهانی» و خصوصا «نگاهِ امتی» را از لابهلای درسهای اسلام به کوچهپسکوچههای جامعه رساند، واسطههایی بودند که آن را برای گروههای مختلف مردم تبیین میکردند و حتی دانشآموزان نیز از آن بیبهره نبودند.
✅ دغدغهی موجود در فضای دو دهه اول انقلاب برای ترویج «نگاه امتی» به اندازهای بود که موجب شد سرفصل «آشنایی با کشورهای مسلمان» نهتنها به عنوان بخشی از کتابهای درسی، بلکه در قالب یک عنوان درسی مستقل تدوین شوند.
📚 دستکم تا پایان دههی ۷۰، کتابهایی مانند «جغرافیای کشورهای مسلمان» و «تاریخ اسلام و دولتهای مسلمان» در پایه سوم و چهارم دبیرستان تدریس میشد و قطعا در اعتلای نگاه نوجوانان به امت اسلام مؤثر بود.
⚠️ یکی از دلایل «ضعف نگاه امتی و جهانی»، حذف یا کمرنگ شدن محتوای مذکور از کتب درسی است. انتظار میرود با توجه به قرار گرفتن نوجوان ایرانی در روند جهانی شدن، جایگاه آنان در جهان، نه بیشازپیش، بلکه مانند گذشته به ایشان گوشزد شود.
#مجمع_اسلامی_حبلالله
🆔 @Hablollahir
6.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚠️ جهان اسلام، ایران را حامی فلسطین نمیداند!
⁉️ چگونه برگ برندهٔ جمهوری اسلامی در افکار عمومی مسلمانان به نقطهٔ ضعف تبدیل میشود؟
🎤 حسین کمیلی (فعال بینالملل)
🎬 کارگاه فلسطین و نقش من، مشهد مقدس، پاییز ۱۴۰۲
#طوفان_الاقصی
#مجمع_اسلامی_حبلالله
🆔 @Hablollahir
11.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🇵🇸 نوجوانان مسجد سجاد (ع) مشهد، پای کار غزه 🇮🇷
🎥 انتقال تجربهٔ گروههای فعال مردمی مشهد در #طوفان_الاقصی
🎤 حسین صادقی، بسیج مسجد امام سجاد (ع)
🌐 کارگاه یکروزهٔ «فلسطین و نقش من»، مشهد مقدس، پاییز ۱۴۰۲
#مجمع_اسلامی_حبلالله
🆔 @Hablollahir
🤲 «خدایا! ما را از کسانی قرار بده که با محبت به تمام آفریدگانت، به تو عشق میورزند.» (حضرت زهرا سلاماللهعلیها)
🎊 همزمان با ایام فرخندهٔ ولادت حضرت مادر (س)
📣 فراخوان کمک به برادران مسلمان افغانستانی و مشارکت در تهیه سوخت جهت گرمایش در زمستان سخت پیشرو
🤝 به همت «مرکز فرهنگیتربیتی سلام» (زیر نظر فعالان مهاجر افغانستانی) و با مشارکت «مجمع اسلامی حبلالله» مشهد
💳 واریز کمکهای نقدی به شماره کارت:
5859831195900963به نام آقای عباس کبیر، مدیر مرکز سلام (کلیک روی شماره=کپی) ⏳فرصت شرکت در این پویش خداپسندانه تا پایان چهارشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۲ 📞 شماره تماس جهت اطلاعات بیشتر:
09372447785🧷 آشنایی با فعالیتهای مرکز سلام در: https://t.me/markazesalam #مجمع_اسلامی_حبلالله 🆔 @Hablollahir
💠 جمع سالم بین هویتگرایی و آرمانخواهی چگونه است؟
✍ سیدهادی هاشمیمهر
🔸 هویت هر فرد یا هر گروه با آرمان او تلازم دارد. کارکرد هویت درواقع تحقق آرمان است.
اما این رابطه ممکن است دچار آسیبهایی شود.
1⃣ یک آسیب این است که هویت برای فرد جای آرمان و هدف نهایی او قرار میگیرد و فرد را در خود نگه میدارد و همچون یک غرور کاذب از حرکت فرد به سمت آرمان جلوگیری میکند.
🔸 در واقع هویت از آنجا که در دل خود حس برتربینی به همراه دارد، فرد خود را جلوتر و موفقتر از دیگران میبینید و در نتیجه احساس نیاز به حرکت نمیکند.
🔹 بهعنوان نمونه بسیار دیده شده است که هویت مذهبی شیعیان، جای آرمانهای مذهبی آنان را میگیرد و افراد، شیعه بودن را مساوی با تحقق آرمانها میدانند و دیگر وظیفهای برای تحقق آرمان تصور نمیکنند. گویا اینکه تخیل میکند همین که شیعه هستیم یعنی کار تمام شده است و به قله رسیدیم...
▶️ متن کامل یادداشت را اینجا ببینید.
#مجمع_اسلامی_حبلالله
🆔 @Hablollahir
💠 جمع سالم بین هویتگرایی و آرمانخواهی چگونه است؟
✍ سیدهادی هاشمیمهر
🔸 هویت هر فرد یا هر گروه با آرمان او تلازم دارد. کارکرد هویت درواقع تحقق آرمان است.
اما این رابطه ممکن است دچار آسیبهایی شود.
1⃣ یک آسیب این است که هویت برای فرد جای آرمان و هدف نهایی او قرار میگیرد و فرد را در خود نگه میدارد و همچون یک غرور کاذب از حرکت فرد به سمت آرمان جلوگیری میکند.
🔸 در واقع هویت از آنجا که در دل خود «حس برتربینی» به همراه دارد، فرد خود را جلوتر و موفقتر از دیگران میبینید و در نتیجه احساس نیاز به حرکت نمیکند.
🔹 بهعنوان نمونه بسیار دیده شده است که هویت مذهبی شیعیان، جای آرمانهای مذهبی آنان را میگیرد و افراد، شیعه بودن را مساوی با تحقق آرمانها میدانند و دیگر وظیفهای برای تحقق آرمان تصور نمیکنند. گویا اینکه تخیل میکند همین که شیعه هستیم یعنی کار تمام شده است و به قله رسیدیم.
🔸 رهبری در یکی از دیدارهای مردمی در حسینیه امام خمینی (ره) خطاب به حاضرینی که شعارهای هویتی مانند «ما اهل کوفه نیستیم علی تنها بماند» سر میدادند، فرمودند: اینها شعار است (یعنی سرگرم و یا مغرور شدن به هویت) مهم این است که عمل کنیم.
2⃣ آسیب دیگر هویت این است که اگر در جنبه برتریبینی هویتی افراط شود، هویت به صورت سلبی عمل میکند.
🔹 یعنی فرد از آنجا که تنها هویت برتر را هویت خود میداند و تحقق آرمان را تنها از کانال هویت خود میداند، حاضر به مشارکت دیگر هویتها در تحقق آرمان نمیشود و نقش و سهمی برای دیگر هویتها در تحقق آرمان تصور قائل نمیشود.
🔸 اما اگر هویت به عنوان «بهترین مسیر» برای تحقق آرمان بهحساب آید، نه تنها مسیر، دیگر عامل برتربینی سلبی نمیشود و فرد مشارکت سایر هویتها را برای تحقق آرمان پس نمیزند.
🔹 هویت وقتی عامل برتربینی سلبی شود، رابطه آرمان با دیگر هویتها را قطع میکند و فرد خود را از مشارکت آنان در تحقق آرمانها محروم میکند که نتیجه آن، تضعیف تدریجی آرمان است.
🔸 آنچه امروز ذیل مسئله غزه در جهان در حال رقم خوردن است، نمونه واضح مشارکت هویتهای مختلف برای تحقق آرمان عدالت و نفی ظلم و استکبار است.
🔹 اگر «حماس» سنی یا «حزبالله» شیعی فقط خود را یگانه مسیر مبارزه با استکبار بدانند و نقشی برای «مسیحیان» و دیگر آزادگان جهان قائل نباشند، مطمئنا ذبح آرمان عدالت و مقاومت برای استکبار جهانی آنچنان دشوار نخواهد بود.
#مجمع_اسلامی_حبلالله
🆔 @Hablollahir
هدایت شده از رنگ زیتون
❗️اطلاعیه
با عرض پوزش از دوستان رنگ زیتون،
به دلیل اختلال در سیستم بانک، تا اطلاع ثانوی از این شماره کارت برای واریز کمکها به غزه استفاده میکنیم:
5022291900056654
#غزه_قهرمان_را_تنها_نگذاریم
🫒 #رنگ_زیتون
10.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚠️ بیش از ۱۰۵ خبرنگار شهید در سه ماه
❓ چرا خط مقدم غزه خبرنگاران هستند؟ ❓چه کمکی از ما برمیآید؟
🎤 حسین کمیلی (فعال بینالملل)
🔰 کارگاه فلسطین و نقش من، مشهد مقدس، پاییز ۱۴۰۲
#طوفان_الاقصی
#مجمع_اسلامی_حبلالله
🆔 @Hablollahir
🔻 از طوفان الاقصی تا انتقام سخت
💠 چرا طوفان الاقصی، آمریکا زدایی است؟
✍ محمدجواد اصغری
🔸 داستان اشغال سرزمین مبارک فلسطین از کجا شروع شد؟ از روز نکبت ۱۹۴۸؟ خیر! بلکه از پنجاه سال قبل از آن در کنگره صهیونیسم تصمیم دولت یهودی گرفته شده بود. اما چه اتفاقی در تاریخ توانست فرآیند تثبیت چنین سرزمینی را سرعت ببخشد و تضمین کند؟ پایان جنگ جهانی اول و معاهده سایکس پیکو!
🔹 وقتی داشتند سرزمینهای اسلامی را به صورت تکه تکه مرزبندی تفرقهگرا میکردند، این وعده و تعهد به شورای صهیونیسم داده شد که نگران سرزمینی برای تشکیل اسرائیل نباشید؛ بدین ترتیب قیمومیت (سرپرستی) سرزمین فلسطین پس از فروپاشی دولت عثمانی به بریتانیا سپرده شد و طی موجهای مهاجرتی مختلف یهودیان به این سرزمین آمدند و در نهایت در سال ۱۹۴۸ حاکمیت قومی و نژادی جدیدی را در جهان به ثبت رساندند.
🔸 جنبشها و تلاشها که از قبل از نکبت علیه مهاجرتهای تعمدی و با برنامهریزی بود، جان تازهای گرفت و اقدامات نیز شدت بیشتری. اما دولت یهودی با پشتیبانیهای متعدد قدرتهای بزرگ جهان به هر قیمتی ولو با کشتن صدها هزار نفر میخواست که «تنها دموکراسی منطقه» بماند.
🔹 این دولت «بدون مرز»، در همه کشورهای اسلامی فتنهها برپا کرد؛ فتنهی تفرقه، تحریم، تردید و تطمیع و در نهایت تطبیع. از شرح آنچه بر سر بزرگترین و موثرترین کشور عربی یعنی مصر گذشت، میگذریم. از پیوندهای نزدیک در اردن هاشمی میگذریم. میگذریم و میگذریم تا سریعتر به زمان اکنون بیایم.
▶️ متن کامل یادداشت را اینجا ببینید.
#مجمع_اسلامی_حبلالله
🆔 @Hablollahir