هدایت شده از 🕋 ⚘ مُحَمَّد رحمة للعالمین ⚘⚘⚘
بسمالله الرحمن الرحیم
امام رضا(علیهالسلام) :
مَن اَرادَ العِلم فَلیُثَوِّرِ القُرآن؛
هر کس خواهان علم و آگاهی است پس باید قرآن را زیر و رو کند.
این حدیث شریف به صراحت، نیل به علم و آگاهی را
معطوف به زیر و رور کردن قرآن و شخم زدن آن می داند.
گویی گنج های پنهانی در آن نهفته است
که جزء با ژرف نگری در آن به دست نمی آید.
وجود حضرت امام رضا(علیهالسلام) به عنوان قطب الهام بخش در جغرافیایی فرهنگی ایران و نیز شعاع معنوی زندگی ایرانیان این انگیزه را ایجاد می کند که آموزه های آن امام مهربان در این رابطه مورد توجه قرار گیرد. روایات و احادیث ژرف و شگرفی از سیره و بیان مبارک آن سرچشمه حیات درباره قرآن به دست ما رسیده است که توجه به آنها گریزناپذیر است.
در روایتی منسوب به امام رضا(علیهالسلام) آمده است : مَن اَرادَ العِلم فَلیُثَوِّرِ القُرآن؛ هر کس خواهان علم و آگاهی است پس باید قرآن را زیر و رو کند. این حدیث شریف به صراحت نیل به علم و آگاهی را که نیاز همیشگی و ارزش پایدار و مورد پسند همه انسان ها و جوامع انسانی است را معطوف به زیر و رور کردن قرآن و شخم زدن آن می داند. گویی گنج های پنهانی در آن نهفته است که جزء با ژرف نگری در آن به دست نمی آید.
در این روایت شریف به روشنی و صراحت راهبرد بهره مندی از قرآن و کلید راهیابی به گنج های آن «تدبر» دانسته شده است. مسئله ای که امام علیه اسلام را که خود قرآن ناطق است را از سرعت در قرائت باز می دارد و به تأنی و صبر در تدبر می کشاند.
قرائت فراوان قرآن به همراه تفکر در آن است، برای نیل به علم و آگاهی که بر هر مرد و زن مسلمان واجب گشته است؛ طلب العلم فریضة علی کل مسلم و مسلمة و این طلب از رهگذر ثور (مَن اَرادَ العِلم فَلیُثَوِّرِ القُرآن ) و زیر و رو کردن قرآن حاصل می گردد.
این بررسی ها نشان می دهد راه ایجاد و توسعه توجه به قرآن گسترش «تدبر» است. تدبری که بنا به آموزه های روایی امکان تبدیل آن به «نهضت» هم ممکن است و هم لازم و ضروری.
خبرگزاری رضوی
هدایت شده از 🕋 ⚘ مُحَمَّد رحمة للعالمین ⚘⚘⚘
بسمالله الرحمن الرحیم
امام رضا(علیهالسلام) :
مَن اَرادَ العِلم فَلیُثَوِّرِ القُرآن؛
هر کس خواهان علم و آگاهی است پس باید قرآن را زیر و رو کند.
این حدیث شریف به صراحت، نیل به علم و آگاهی را
معطوف به زیر و رور کردن قرآن و شخم زدن آن می داند.
گویی گنج های پنهانی در آن نهفته است
که جزء با ژرف نگری در آن به دست نمی آید.
وجود حضرت امام رضا(علیهالسلام) به عنوان قطب الهام بخش در جغرافیایی فرهنگی ایران و نیز شعاع معنوی زندگی ایرانیان این انگیزه را ایجاد می کند که آموزه های آن امام مهربان در این رابطه مورد توجه قرار گیرد. روایات و احادیث ژرف و شگرفی از سیره و بیان مبارک آن سرچشمه حیات درباره قرآن به دست ما رسیده است که توجه به آنها گریزناپذیر است.
در روایتی منسوب به امام رضا(علیهالسلام) آمده است : مَن اَرادَ العِلم فَلیُثَوِّرِ القُرآن؛ هر کس خواهان علم و آگاهی است پس باید قرآن را زیر و رو کند. این حدیث شریف به صراحت نیل به علم و آگاهی را که نیاز همیشگی و ارزش پایدار و مورد پسند همه انسان ها و جوامع انسانی است را معطوف به زیر و رور کردن قرآن و شخم زدن آن می داند. گویی گنج های پنهانی در آن نهفته است که جزء با ژرف نگری در آن به دست نمی آید.
در این روایت شریف به روشنی و صراحت راهبرد بهره مندی از قرآن و کلید راهیابی به گنج های آن «تدبر» دانسته شده است. مسئله ای که امام علیه اسلام را که خود قرآن ناطق است را از سرعت در قرائت باز می دارد و به تأنی و صبر در تدبر می کشاند.
قرائت فراوان قرآن به همراه تفکر در آن است، برای نیل به علم و آگاهی که بر هر مرد و زن مسلمان واجب گشته است؛
هدایت شده از 🕋 ⚘ مُحَمَّد رحمة للعالمین ⚘⚘⚘
🏴🔉صوت زیارت عاشورا
هدایت شده از 🕋 ⚘ مُحَمَّد رحمة للعالمین ⚘⚘⚘
بسمالله الرحمن الرحیم
امام باقر عليه السّلام فرمود;خداوند متعال به شعيب نبى عليه السّلام وحى كرد كه;من از قومت صد هزار نفر را عذاب مى كنم؛چهل هزار نفر از افراد اشرار و شصت هزار نفر هم از خوبان
امر به معروف و نهی از منکر.
امام باقر عليه السّلام فرمود:خداوند متعال به شعيب نبى عليه السّلام وحى كرد كه:من از قومت صد هزار نفر را عذاب مى كنم؛چهل هزار نفر از افراد اشرار و شصت هزار نفر هم از خوبان،شعيب گفت:پروردگارا آنان را كه عذاب مى كنى نااهلانند،پس علّت عذاب خوبان چيست؟ خداوند عزّ و جل به او وحى كرد كه:آنها با اهل معصيت مدارا كردند و به خاطر غضب من خشمگين نشدند.
امام باقر (علیه السلام)
وَ عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ : أَوْحَى اَللَّهُ تَعَالَى إِلَى شُعَيْبٍ اَلنَّبِيِّ أَنِّي مُعَذِّبٌ مِنْ قَوْمِكَ مِائَةَ أَلْفٍ أَرْبَعِينَ أَلْفا مِنْ شِرَارِهِمْ وَ سِتِّينَ أَلْفا مِنْ خِيَارِهِمْ فَقَالَ يَا رَبِّ هَؤُلاَءِ اَلْأَشْرَارُ فَمَا بَالُ اَلْأَخْيَارِ فَأَوْحَى اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَيْهِ دَاهَنُوا أَهْلَ اَلْمَعَاصِي فَلَمْ يَغْضَبُوا لِغَضَبِي
منبع : مشکاة الأنوار في غرر الأخبار، ج 1، ص 91