eitaa logo
قرآن و عترت
37 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
1.8هزار ویدیو
94 فایل
اللهم عجل لولیک الفرج اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از احکام شیرین
🌱✅🌱😂 😂😂 پیرزنه دید عزرائیل داره میاد، رفت تو مهدکودک نشست، شروع کرد به پفک خوردن. 🍱 عزرائیل نشست پیشش گفت:چیکار میکنی؟ پیرزنه با صدای بچگونه گفت:په په میخورم! عزرائیل گفت:بخور می خوایم بریم ددر 😁😂☺️😂 🔰🔰 😢اگر انسان علایم موت را در خود مشاهده میکند و حقی از دیگران یا عبادت به گردن دارد واجب است وصیت کند✍️✍️ اما در غیر اینصورت مستحب است انسان وصیت خود را آماده داشته باشد. بخصوص اگر بدهکاری به کسی دارد🗞📂 ❤️👇 👇 @ahkameshirin 💙❤️
هدایت شده از احکام شیرین
💠مصرف کردن وام در غير جهت آن سوال: آيا جايز است تسهيلاتى را كه بانك براى استفاده خاصى (مانند تعمير، خريد و ساخت خانه ) به اشخاص و اگذار مىكند، در كارهاى ديگر مصرف كرد؟ 🌸 همه مراجع (به جز بهجت ): خير، حق ندارد آن را در غير كار معين شده، مصرف كند. آيةاللَّه بهجت: به طور كلى گرفتن تسهيلات با بهره از بانك حرام است ؛ مگر آنكه خودش با بانك معامله شرعى انجام دهد. تبصره. نظر آيةاللَّه بهجت اين است كه به عنوان مثال: بانك، جنسى را (هرچه كه باشد)، به مبلغ سود سپرده به مشترى بفروشد ؛ به شرط اينكه مبلغى را تا مدت معينى به بانك قرض بدهد. @ahkameshirin
هدایت شده از احکام شیرین
💠حكم فروش جهیزیه توسط شوهر سوال: الف )آیامرد می تواند جهیزیه همسرش را که به خانه شوهر آورده ، بدون اجازه خانم بفروشد؟ آیا در صورت فروش لوازم ، مرد ضامن است؟ ب)آیا خانم می تواند همسر را از استفاده از برخی از جهیزیه اش در زندگی منع کند؟ 🌸پاسخ: الف) جايز نیست و مرد ضامن است. ب) چنین حقی را دارد. 🌻نكته: در صورت فروش جهيزيه توسط شوهر بدون رضايت همسرش، گناه كرده و ضامن است. يعني بايد قيمت آن را به همسر بپردازد. طبق قانون در صورت طلاق، زن مي تواند جهيزيه خود را بازپس گيرد. @ahkameshirin
هدایت شده از احکام شیرین
💬سوال وظيفه ما در قبال کسي که غيبت ميکند اما ما دوس نداريم در غيبتش شريک شويم و همچنين نميتوانيم به او تذکر دهيم چيست؟اگر فقط شنونده اجباري باشيم بازهم در گناه اون سهيم هستيم؟ ــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✍️پاسخ گوینده و شنونده غیبت هردو گناهکارند. شنونده وظیفه دارد که به هر نحوی که می تواند جلوی غیبت را بگیرد، یا از مغتاب (فردی که از او غیبت می کنند) دفاع کند و اجازه ندهد آبرویش ریخته شود، یا مجلس را ترک کند، یا موضوع صحبت را عوض کند و امثال اینها. اما اگر به هیچ وجه نتوانست کاری انجام دهد و امکان ترک مجلس را هم نداشت، همین که در دل از اینکار ناراحت است و راضی به شنیدن غیبت نیست، ان شاءالله در گناه غیبت شریک نخواهد بود. @ahkameshirin
هدایت شده از احکام شیرین
🍃🍃🍃🍃 🍃🍃🍃 🍃🍃 🍃 🙋‍♂️آيا فرش نجس زير باران زياد، پاك مىشود؟ ✍️همه مراجع (بغیر از تبريزى و مكارم ): اگر عين نجاست در آن باقى نماند، پاك مىشود. ✍️آيةاللَّه تبريزى: اگر عين نجاست در آن باقى نماند، پاك مىشود و بنابر احتياط واجب، بايد فرش فشار داده شود. ✍️آيةاللَّه مكارم: اگر عين نجاست در آن باقى نماند، پاك مىشود و (بايد فرش فشار داده شود ) تا غساله آن بيرون بيايد. @ahkameshirin
هدایت شده از احکام شیرین
هدایت شده از احکام شیرین
▪️▪️▪️▪️ ▪️▪️▪️ ▪️▪️ ▪️ 🙋‍♂️ آيا مى توانیم تسبيحات اربعه رکعت سوم و چهارم رو عمداً كمتر يا بيشتر از سه بار بخوانیم؟ ✍️آیات عظام امام خمینی، خامنه ای، بهجت، تبریزی، سیستانی، صافی، نوری، مکارم، وحید: بله، در رکعت سوم و چهارم یک مرتبه تسبيحات اربعه گفتن کافی است؛ ولى بهتر آن است که سه مرتبه گفته شود، بیشتر از سه مرتبه هم اگر به قصد ذكر گفته بشه اشكال ندارد. ✍️ آيت الله فاضل: بنابر احتياط واجب باید تسبيحات اربعه را سه بار بگوید. @ahkameshirin
هدایت شده از احکام شیرین
▪️▪️▪️▪️ ▪️▪️▪️ ▪️▪️ ▪️ 🙋‍♂️آیا ابروی مصنوعی که به جای ابروی طبیعی کاشته می شود، مانع وضو محسوب می شود؟❗️ ✍️آیة الله بهجت(ره): اگر آب به پوست ابرو برسد، اشکال ندارد. ✍️آیة الله تبریزی(ره): اگر مو را کاشته باشد مانعی ندارد ولی باید آب را در وضو مثل غسل به زیر موها برساند و شستن موها و مسح بر آنها کافی نیست. ✍️آیة الله خامنه ای(دام ظلّه): اگر مانع رسیدن آب به پوست صورت نیست وضو صحیح است. ✍️آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظلّه): اگر کاشتن مو به نحوی باشد که مو به بدن متصل می شود و رشد می کند مانند موی طبیعی، در این صورت غسل و وضو هر دو صحیح است ولی چنانچه مو روی حاجبی بافته شده باشد و آن را به وسیله چسب و غیر ذلک به سر بچسبانند، جایز نیست و در صورت چسباندن اگر قابل کندن نباشد باید علاوه بر وضو و غسل جبیره ای، تیمم بدل از غسل یا وضو نیز بنماید. ✍️آیة الله فاضل لنکرانی(ره): اگر به نحوی باشد که عرفاً جزء بدن شود اشکالی ندارد والا مانع غسل و وضو می باشد. اگر مو عرفا جزء بدن شده و به صورت طبیعی موی او شمرده می شود مثل بقیه افراد می باشد اما اگر موها را به وسیله ای چسباندند به طوری که بشره زیر چسب قرار گرفته و برداشتن آن مشکل است روی همان چسب یا به بیخ موها وصل نماید و احتیاطاً تیمم هم بکند. ✍️آیة الله مکارم شیرازی(دام ظلّه): اگر منظور از ترمیم کاشتن مو است و آب به پوست بدن برای وضو و غسل می رسد اشکالی ندارد و اگر منظور خال کوبی با رنگ است که زیر پوست قرار می گیرد آن هم اشکالی ندارد در غیر این صورت حکم جبیره را دارد. ✍️آیة الله نوری همدانی(دام ظلّه): در فرض سوال، وضو صحیح است، اگر فعلاً جزء صورت محسوب می شود. ✍️آیة الله وحید خراسانی(دام ظلّه): اگر در جای وضو و غسل چیزی چسبیده که برداشتن آن ممکن نیست یا موجب حرج است بنابر احتیاط واجب جمع کند بین وضو یا غسل جبیره ای و تیمم. 📚برگرفته از استفتائات و رساله های توضیح المسائل مراجع تقلید __________ @ahkameshirin
هدایت شده از احکام شیرین
▪️▪️▪️▪️ ▪️▪️▪️ ▪️▪️ ▪️ 🙋‍♂️اگر کف دست رطوبت کافى برای مسح نداشته باشد چه وظیفه ای داریم؟ 😊اگر برای مسح، رطوبتی در دست نمانده باشد نمی‌تواند دست را با آب خارج تر کند. ◀️ اگر رطوبت دست فقط به‌اندازه مسح سر باشد سر را با همان رطوبت مسح کند ✍️ آیت الله خامنه ای: باید از تری ریش یا ابرو بگیرید. ✍️آیات عظام مکارم، صافی و فاضل: از اعضای دیگر وضو بگیرید. ✍️آیات عظام سیستانی، وحید و زنجانی: بنابر احتیاط واجب اول از تری موی ریش(که داخل در حدّ صورت است) بگیرید. 📚1- بعضی مراجع احتیاط واجب دارند 2- توضیح المسائل مراجع م 257 و رساله آموزشی آیت الله خامنه ای __________ @ahkameshirin
هدایت شده از احکام شیرین
🍃🍃🍃🍃 🍃🍃🍃 🍃🍃 🍃 🙋‍♂️پیش دعا نویس رفتن کار درستی است؟ چطور باید بفهمیم که دچار این دسیسه ها نشدیم؟ ✍️نوشتن دعاهایی که از حضرات معصومین (علیهم‌السلام) رسیده و در کتب معتبر موجود است، اشکالی ندارد. ولی دعانویسی حرفه‌ای، که شغل افراد سودجوست، صحیح نیست و غالب کتاب‌هایی که به آن استناد می‌کنند، اعتباری ندارد. این امر اگر چه ممکن است ولی شرعا جایز نیست، و بسیاری از مدّعیان آن، افرادی دروغگو یا خطاکارند و فالگیری از خرافات است و گرفتن پول برای گرفتن فال جایز نیست. 📚برگرفته از استفتائات و رساله های توضیح المسائل مراجع تقلید ___________ @ahkameshirin