eitaa logo
حدیث هفته
395 دنبال‌کننده
14 عکس
1 ویدیو
0 فایل
🌹امام رضا علیه‌السلام: فان الناس لو علموا محاسن کلامنا لاتبعونا🌹 آیدی ادمین کانال جهت پیشنهادات، انتقادات و ...؛ @Dr_Hossein_Ghafouri
مشاهده در ایتا
دانلود
💐🌸💐🌸💐 🌸💐🌸💐 💐🌸💐 🌸💐 💐 حدیث هفته ۷۵۶ پیامبر اعظم صلی‌الله‌علیه‌وآله مَنْ سَعَی لِمَرِیضٍ فِی حَاجَتِهِ فَقَضَاهَا خَرَجَ مِنْ ذُنُوبِهِ کَیَوْم وَلَدَتْهُ أُمُّهُ، فَقَالَ رَجُلٌ مِنَ الأَنْصَارِ: یَا رَسُولَ الله! وَ إِنْ کَانَ الْمَرِیضُ مِنْ أَهْلِهِ؟ فَقَالَ رَسُولُ الله صلی‌الله‌علیه‌وآله: مِنْ أَعْظَمِ النَّاسِ أَجْراً مَنْ سَعَی فِی حَاجَةِ أَهْلِهِ وَ مَنْ ضَیَّعَ أَهْلَهُ وَ قَطَعَ رَحِمَهُ حَرَمَهُ الله تَعَالَی حُسْنَ الْجَزَاءِ یَوْمَ یَجْزِی الْمُحْسِنِینَ وَ ضَیَّعَهُ. هرکس برای برآوردن نیاز بیماری بکوشد و آن را برآورد، همانند روزی که از مادرش زاده شده، از گناهان خویش پاک می‌شود. مردی از انصار پرسید: ای رسول خدا! اگرچه بیمار از خانواده‌اش باشد؟ رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمودند: از جمله کسانی که بزرگ‌ترین پاداش‌ها را دارد، کسی است که در برآوردن نیاز خانواده [و خویشاوندان] خود تلاش کند و کسی که خانواده [و خویشاوندان] خود را ضایع نماید [و تلاشی برای رفع نیاز ایشان نداشته باشد] و پیوند خویشاوندی را با آنها بگسلد، خداوند او را از بهترین پاداش‌ها در روزی که جزای نیکوکاران را می‌دهد، محروم می‌سازد و وی را ضایع و تباه می‌نماید. ثواب‌الاعمال و عقاب‌الاعمال ص۵۶۶ [یکی از چیزهایی که از آداب و توصیه‌های موجود در آموزه‌های اسلام به دست می‌آید، این است که در جامعه اسلامی نباید هیچ نقصان و کمبود و احتیاجی بدون پاسخ بماند و در واقع نیازهای دیگران همچنان‌که برای خودشان باعث ابتلاء و رشد است برای بقیه افراد نیز موجب ابتلاء و رشد و کمال خواهد بود به شرط اینکه نسبت به آن نواقص بی‌تفاوت نباشند و این، یعنی تکامل هر دو طرف در این ابتلائات! و جالب این‌که بیشترین توجهات نسبت به خانواده و اقوام انسان صورت گرفته تا جایی که گفته شده؛ اگر انسان صدقه‌ای و کار نیکی انجام بدهد در حالی‌که در بین خانواده و اقوام خود افراد محتاجی هستند، آن صدقه و نیکوکاری از وی پذیرفته نمی‌شود، چرا که موثرین تربیت برای انسان در درون خانواده رقم می‌خورد و این، یعنی رشد و تربیت مضاعف!] می‌توانید از طریق لینک‌های زیر 👇👇 کانال حدیث هفته را دنبال کنید؛ پیام‌رسان ایتا eitaa.com/hadisehafte پیام‌رسان سروش sapp.ir/hadisehafte 💐🌸💐🌸💐
🏴🌴🏴🌴🏴 🌴🏴🌴🏴 🏴🌴🏴 🌴🏴 🏴 حدیث هفته ۷۵۷ امام صادق علیه‌السلام عَنِ ابْنِ‌أَبِی‌عُمَیْرٍ عَنْ هِشَامِ‌بْنِ‌سَالِمٍ عَنْ أَبِی‌عَبْدِالله علیه‌السلام قَالَ: مَنْ صَلَّی أَرْبَعَ رَکَعَاتٍ، فَقَرَأَ فِی کُلِّ رَکْعَةٍ بِخَمْسِینَ مَرَّةً "قُلْ هُوَ اللهُ أَحَدٌ"، کَانَتْ صَلَاةَ فَاطِمَةَ علیهاالسلام وَ هِیَ صَلَاةُ الْأَوَّابِینَ.  هر کس چهار رکعت نماز بخواند [هر دو رکعت به یک سلام] و در هر رکعت [پس از سوره حمد] پنجاه مرتبه سوره «قل هو الله احد» را بخواند، این نماز، نماز فاطمه علیهاالسلام است و آن، نماز توبه‌کنندگان [نیز] هست. کتاب‌من‌لایحضره‌الفقیه ج۱ ص۳۵۴ [مسئله "توسل"، ریشه در آیات قرآن دارد. در آیه ۳۵ سوره مائده آمده است: 《یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اتَّقُواْ الله وَابْتَغُواْ إِلَیهِ الْوَسِیلَةَ وَجَاهِدُواْ فِی سَبِیلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ》 ترجمه؛ اى كسانى كه ایمان آورده‌اید، از خداوند پروا كنید و (براى تقرّب) به سوى او (از مقرّبان درگاهش و از اعمال صالح) وسیله بجویید و در راه او جهاد كنید، باشد که رستگار گردید. آنچه در توسل باید در نظر گرفته شود، این است که توسل، برای تقرب به خداوند است و توسل به اولیای الهی، هیچ منافاتی با صحبت کردن با خدا بدون واسطه ندارد؛ یعنی انسان از دو راه می‌تواند با پروردگار و خالق خود ارتباط برقرار کند: یکی با واسطه قرار دادن اولیای خداوند و دیگر بدون واسطه. بزرگان دین و اولیای الهی، جایگاه معنوی والایی نزد خداوند دارند. همه موجودات عالم، آیات و نشانه‌های حضرت حق هستند و عالی‌ترین و تابناک‌ترین جلوه و ظهور حضرت حق، در وجود انسان کامل یعنی همان پیشوایان معصوم قرار دارد. توسل به انسان کامل می‌تواند توجه به جلال و جمال خدا و توسل به چشمه فیض الهی باشد. اولیای الهی انسان‌هایی از جنس خود ما هستند و راحت‌تر می‌توانیم با آنها رابطه عاطفی برقرار کنیم. خداوند اراده نموده تا اولیای او در کانون توجهات باشند و مردم آنها را اسوه و الگوی خویش قرار دهند و این، معنای توسل است. بی‌گمان، تقرب به خداوند به وسیله‌ی اولیایش که مورد محبت او هستند، چه بسا آسان‌تر باشد و باعث شود انسان راحت‌تر به بارگاه قرب الهی برسد.] می‌توانید از طریق لینک‌های زیر 👇👇 کانال حدیث هفته را دنبال کنید؛ ایتا eitaa.com/hadisehafte سروش sapp.ir/hadisehafte 🏴🌴🏴🌴🏴
🌷🍀🌷🍀🌷 🍀🌷🍀🌷 🌷🍀🌷 🍀🌷 🌷 حدیث هفته ۷۵۸ امام صادق علیه‌السلام عن طلحه‌بن‌زيد عن ابى‌عبدالله عليه‌السلام قال: مر عيسى‌بن‌مريم عليه‌السلام على قوم يبكون. فقال: ما يبكى هولاء؟ فقيل: يبكون على ذنوبهم! قال: فليدعوها يغفر لهم. عيسى عليه‌السلام بر عده‌اى عبور کرد كه گريه مى‌كردند. او پرسيد چرا اینان گريه مى‌كنند؟ جواب دادند: به خاطر گناهان‌شان مى‌گريند! حضرت مسیح عليه‌السلام فرمود: اگر آن‌ها گناهان خویش را ترك نمايند، آمرزيده مى‌شوند. ثواب‌الاعمال و عقاب‌الاعمال ص۲۵۹ [قطعاً آموزه‌های ادیان الهی، حق و صحیح است و هر کدام از آنها در زمان خودشان حقانیت داشته‌اند و با بشارت به ادیان بعدی، انسان‌ها را به سمت دین کامل‌تر راهنمایی کرده‌اند و حضرت مسیح علیه‌السلام نیز طبق آموزه‌های انجیل و شواهد تاریخی و آنچه در قرآن آمده است، پیروان خود را به آخرین دین و آخرین پیامبر بشارت داده است و اسلام به عنوان کامل‌ترین آیین به بشریت عرضه شد. مقایسه بین آموزه‌های ادیان الهی، این مطلب را بیشتر برای ما روشن خواهد کرد.] می‌توانید از طریق لینک‌های زیر 👇👇 کانال حدیث هفته را دنبال کنید؛ ایتا eitaa.com/hadisehafte سروش sapp.ir/hadisehafte 🌷🍀🌷🍀🌷
🥀🌾🥀🌾🥀 🌾🥀🌾🥀 🥀🌾🥀 🌾🥀 🥀 حدیث هفته ۷۵۹ اميرالمؤمنين عليه‌السلام أَوَّلُ الدِّینِ مَعْرِفَتُهُ وَ كَمَالُ مَعْرِفَتِهِ التَّصْدِیقُ بِهِ وَ كَمَالُ التَّصْدِیقِ بِهِ تَوْحِیدُهُ وَ كَمَالُ تَوْحِیدِهِ الْإِخْلَاصُ لَهُ وَ كَمَالُ الْإِخْلَاصِ لَهُ نَفْی الصِّفَاتِ عَنْهُ. سرآغاز دین، معرفت و شناخت خداست و کمالِ معرفت و شناخت نسبت به خداوند، تصدیق و ایمان به ذات پاک اوست و کمالِ تصدیق به ذات پاک او، توحید و یگانه دانستن اوست و کمالِ توحیدش، اخلاص براى اوست و کمالِ اخلاص براى او، نفى صفات [مخلوقات] از اوست. نهج‌البلاغه خطبه ۱ [امیرمؤمنان علیه‌السلام در این سخن، پنج مرحله براى شناخت خداوند ذکر فرموده‌اند؛ ۱. شناخت خدا بر اساس دلیل و برهان: دین در اینجا، به معناى مجموعه عقاید و وظایف الهى و اخلاق است و علم و آگاهی نسبت به وجود خداوند، پایه و اساس اولیه و اصلى براى تمام اصول و فروع دین است که بدون آن، این درخت هرگز به ثمر نخواهد نشست. البته تحقیق درباره اصل دین به عنوان مقدمه ورود به دین، در جای خود صحیح است. ۲. تصدیق و ایمان به وجود خداوند: معرفت، اشاره به علم و آگاهى نسبت به خداوند است ولى تصدیق، اشاره به ایمان است؛ زیرا علم از ایمان جداست، ممکن است انسان به چیزى یقین داشته باشد ولى ایمان قلبى ـ که عبارت است از تسلیم در برابر آن و به رسمیت شناختن آن در درون دل یا به تعبیرى دیگر اعتقاد به آن ـ نداشته باشد. ۳. یگانه دانستن خداوند: هنگامى که انسان خدا را با استدلال و برهان بشناسد، هنوز به مرحله توحید نرسیده است. توحید، آن است که ذات او را از هر گونه شبیه و نظیر، پاک و منزه بداند. ۴. اخلاص در توحید: کمال توحید، خالص ساختن اعتقاد نسبت به پروردگار است، یعنى او را از هر نظر یگانه و یکتا، بى‌نظیر و بى‌شبیه دانستن و از اجزاى ترکیبى، پاک و منزه شمردن است. زیرا اگر شبیه و مانندى براى او بپذیرد، در حقیقت آنچه را شناخته است خدا نبوده، چرا که خداوند وجودى است نامحدود از هر جهت و بى‌نیاز از هر کس و هر چیز. ۵. نفی تشبیه از خداوند: براى رسیدن به کمالِ اخلاص در توحید، باید هر گونه صفاتى را که مخلوقات دارند از او نفى کرد، خواه این صفت، داشتن اجزاى ترکیبى باشد یا غیر آن. ذات پاک خداوند نه اجزاى خارجى دارد و نه اجزاى عقلى، نه در خارج قابل تجزیه است و نه در فهم و درک ما، و کسى که به این حقیقت توجه نکند توحید خالص را نیافته است، و اینکه حضرت فرموده‌اند: کمال توحیدش، نفى صفات از اوست، نه به معناى نفىِ صفات کمالیه است، چرا که تمام صفات کمال اعم از علم و قدرت و حیات و غیر آن، همه از آنِ اوست، بلکه منظور صفاتى است که ما همیشه به آنها خو گرفته‌ایم و آنها را شناخته‌ایم؛ یعنى صفات مخلوقات که همه جا آمیخته به نقص است. مخلوقات داراى علم و قدرت هستند اما علم و قدرتى ناقص و محدود و آمیخته با جهل و ناتوانى، در حالى که ذات پاک خداوند از چنین علم و قدرتى منزه است.] می‌توانید از طریق لینک‌های زیر 👇👇 کانال حدیث هفته را دنبال کنید؛ پیام‌رسان ایتا eitaa.com/hadisehafte پیام‌رسان سروش sapp.ir/hadisehafte 🥀🌾🥀🌾🥀
🌷🍂🌷🍂🌷 🍂🌷🍂🌷 🌷🍂🌷 🍂🌷 🌷 حدیث هفته ۷۶۰ حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها قَالَتْ [فَاطِمَةُ] عَلَیْهَاالسَّلَامُ: فَجَعَلَ اللهُ الْإِیمَانَ تَطْهِیراً لَکُمْ مِنَ الشِّرْکِ وَ الصَّلَاةَ تَنْزِیهاً لَکُمْ عَنِ الْکِبْرِ وَ الزَّکَاةَ تَزْکِیَةً لِلنَّفْسِ وَ نَمَاءً فِی الرِّزْقِ وَ الصِّیَامَ تَثْبِیتاً لِلْإِخْلَاصِ وَ الْحَجَّ تَشْیِیداً لِلدِّینِ. خداوند [سبحان و حکیم]، ایمان و اعتقاد را برای طهارت انسان‌ها از شرک [و نجات از گمراهی‌ها و شقاوت‌ها] قرار داد و نماز را برای خضوع و فروتنی و پاکی از هر نوع تکّبر و غرور مقرّر نمود و زکات و خمس را برای پاک نمودن نفوس و وسعت رزق تشریع کرد و روزه را برای استقامت و اخلاص در اراده لازم دانست و حجّ را برای استحکام اساس شریعت و بنای دین اسلام واجب نمود. بحارالانوار ج۲۹ ص۲۲۲ [ممکن است همه ما با سوالاتی در زمینه علت و حکمت اعمال و عبادات شرعی مواجه شویم، مثل اینکه؛ چرا ما باید خمس بدهیم؟! چرا به واسطه روزه که میهمانی خداوند است، از خوردن و آشامیدن منع شده‌ایم؟! چرا نماز صبح دو رکعت است ولی نماز ظهر، چهار رکعت می‌باشد؟! چرا ...؟! و امثال این شبهات که خصوصاً امروزه زیاد شنیده می‌شود! توجه به نکته اساسی زیر که با الهام از حدیث فوق و استدلال‌های عقلی به دست می‌آید، می‌تواند پاسخ‌گوی بسیاری از این شبهات در زمینه احکام و فروع دین باشد؛ قطعاً تشریع احکام توسط خداوند بر اساس حکمت است و بیهوده و عبث نیست چون‌که خداوند، حکیم مطلق است و یقیناً اعمال و عبادات ما هیچ نفع و ضرری برای خداوند ندارد چرا که او غنی و بی‌نیاز مطلق است و از طرفی علت و منفعت احکام نمی‌تواند با هدف خلقت انسان تعارض داشته باشد زیرا مخالف حکمت می‌باشد، بنابراین کلیه احکام شریعت جهت تکامل انسان‌ها و حرکت هر چه سریع‌تر آنها به سمت هدف خلقت‌شان، تشریع و تعیین گردیده است و تقیّد هر چه بیشتر در انجام دستورات شرعی، گام برداشتن در جهت کمال و نفع مطلق برای انسان می‌باشد.] می‌توانید از طریق لینک‌های زیر 👇👇 کانال حدیث هفته را دنبال کنید؛ پیام‌رسان ایتا eitaa.com/hadisehafte پیام‌رسان سروش sapp.ir/hadisehafte 🌷🍂🌷🍂🌷
🌸🌾🌸🌾🌸 🌾🌸🌾🌸 🌸🌾🌸 🌾🌸 🌸 حدیث هفته ۷۶۱ امیرالمؤمنین علیه‌السلام وَ خَادِعْ نَفْسَكَ فِي الْعِبَادَةِ وَ ارْفُقْ بِهَا وَ لَا تَقْهَرْهَا وَ خُذْ عَفْوَهَا وَ نَشَاطَهَا إِلَّا مَا كَانَ مَكْتُوباً عَلَيْكَ مِنَ الْفَرِيضَةِ فَإِنَّهُ لَا بُدَّ مِنْ قَضَائِهَا وَ تَعَاهُدِهَا عِنْدَ مَحَلِّهَا. نفس خود را در واداشتن به عبادت فريب ده و با آن مدارا كن، و به زور و اكراه بر چيزى مجبورش نساز، و در وقت فراغت و نشاط، به كارش گير، جز در آنچه كه بر تو واجب است و بايد آن را در وقت خاص خودش به جا آورى. نهج‌البلاغه نامه۶۹ [حضرت امیر علیه‌السلام در این کلام نورانی، راهکار مهار نفس و استفاده از آن در اطاعت خداوند را بیان فرموده‌اند؛ اینکه انسان هیچ‌گاه بر خودش سخت‌گیری نکند و از افراط در انجام عبادات مستحب پرهیز کند و آن را به مواقعی واگذار کند که دارای حوصله و نشاط روحی است. نکته قابل توجه این است که نفس انسان همیشه به اندازه انجام واجبات، ظرفیت دارد و نیازی نیست به بهانه بی‌حوصلگی و عدم نشاط روحی، از انجام واجبات اجتناب نماید.] می‌توانید از طریق لینک‌های زیر 👇👇 کانال حدیث هفته را دنبال کنید؛ پیام‌رسان ایتا eitaa.com/hadisehafte پیام‌رسان سروش sapp.ir/hadisehafte 🌸🌾🌸🌾🌸
🌹🍀🌹🍀🌹 🍀🌹🍀🌹 🌹🍀🌹 🍀🌹 🌹 حدیث هفته ۷۶۲ پیامبر اعظم صلی‌الله‌علیه‌وآله فِی الْحَدِيثِ عَنْهُ صَلَّى‌اَلله‌عَلَيْه‌‌وآلِهِ؛ قِيلَ يَا رَسُولَ‌اَلله: مَا حَقُّ اَلْوَالِدِ؟ قَالَ: أَنْ تُطِيعَهُ مَا عَاشَ. فَقِيلَ: وَ مَا حَقُّ اَلْوَالِدَةِ؟ فَقَالَ: هَيْهَاتَ هَيْهَاتَ لَوْ أَنَّهُ عَدَدَ رَمْلِ عَالِجٍ وَ قَطْرِ اَلْمَطَرِ أَيَّامَ اَلدُّنْيَا قَامَ بَيْنَ يَدَيْهَا، مَا عَدَلَ ذَلِكَ يَوْمَ حَمَلَتْهُ فِي بَطْنِهَا. از رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله سؤال شد: حق پدر چیست؟ حضرت فرمودند: تا زمانی که زنده است از او اطاعت کنید. دوباره سؤال کرد: و حق مادر چیست؟ پیامبر فرمودند: بعید است، بعید است [بتوانید حق او را بجا آورید!] اگر روزهایی به عدد ریگ‌های بیابان و قطره‌های باران، در خدمت مادر باشید [و امور او را سامان دهید و دستورات او را اطاعت کنید]، به اندازه یک روز که در شکم او بوده‌اید، نخواهد بود. مستدرك‌الوسائل ج۱۵ ص۱۸۲ [آنچه از آیات و روایات به دست می‌آید، این است که شاه‌کلید خوشبختی و سعادت انسان، خدمت به والدین خصوصاً مادر است. حقی که مادر به عهده فرزند خویش دارد هیچ‌گاه قابل جبران نیست که در روایت فوق نیز به صورت کنایی به آن اشاره شده است.] می‌توانید از طریق لینک‌های زیر 👇👇 کانال حدیث هفته را دنبال کنید؛ پیام‌رسان ایتا eitaa.com/hadisehafte پیام‌رسان سروش sapp.ir/hadisehafte 🌹🍀🌹🍀🌹
🌺🍂🌺🍂🌺 🍂🌺🍂🌺 🌺🍂🌺 🍂🌺 🌺 حدیث هفته ۷۶۳ پیامبر اعظم صلی‌الله‌علیه‌وآله قَالَ رَسُولُ‌اَلله صلی‌الله‌علیه‌وآله: أَ لاَ أُنَبِّئُكُمْ بِأَكْيَسِ اَلْكَيِّسِينَ وَ أَحْمَقِ اَلْحُمَقَاءِ؟ قَالُوا: بَلى يَا رَسُولَ‌اَلله! قَالَ: أَكْيَسُ اَلْكَيِّسِينَ، مَنْ حَاسَبَ نَفْسَهُ وَ عَمِلَ لِمَا بَعْدَ اَلْمَوْتِ وَ أَحْمَقُ اَلْحُمَقَاءِ، مَنِ اِتَّبَعَ نَفْسَهُ هَوَاهُ وَ تَمَنَّى عَلَى اَللهِ اَلْأَمَانِیَّ. رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمودند: آيا به شما خبر ندهم که چه كسى از همه زيركان، باهوش‌تر و زيرك‌تر است و چه كسى از همه احمق‌ها، کودن‌تر و احمق‌تر است‌؟ عرضه داشتند: بله ای رسول خدا! [بفرمائيد] حضرت فرمودند: زيرك‌ترین زيركان، كسى است كه از نَفس خود حساب بكشد و براى جهان بعد از مرگ، تلاش و فعالیت كند و احمق‌ترين احمق‌ها، كسى است كه دنبال هوس‌ها و خواسته‌هاى نفسانى برود و از خداوند توقع‌هاى بيجا و آرزوهاى پوچ طلب نماید. بحارالأنوار ج۶۷ ص۶۹ [شاید برخی تصور می‌کنند؛ انسان زرنگ و باهوش کسی است که بتواند در مراودات و معاملات خویش، سود مادی بیشتری کسب نماید و در واقع در داد و ستدهای روزمره، صاحب منفعت بیشتری شود! به نظر می‌رسد اصل این ایده و رویکرد، درست است ولی باید در مصادیق آن، به دنبال منافع حقیقی و ماندگار باشیم و در مقابل عمر کوتاه خویش که تنها سرمایه واقعی ما در این عالَم است بتوانیم بیشترین و ماندگارترین منفعت را کسب نمائیم. اگر کسی بتواند به گونه‌ای زندگی کند که در مقابل مدت زمان کوتاهی که در این دنیاست، صاحب منفعت و سعادت همیشگی شود، آیا می‌توان او را انسان زرنگ و باهوشی دانست؟! و اگر بالعکس عمل نماید، آیا ضرر نکرده و می‌توان او را انسان احمقی نامید؟! البته تلاش برای کسب منفعت حلال دنیوی و مصرف آن در اموری که مورد رضای خداوند است، همواره مورد تاکید بوده و از مصادیق کمال انسان‌ها می‌باشد.] می‌توانید از طریق لینک‌های زیر 👇👇 کانال حدیث هفته را دنبال کنید؛ پیام‌رسان ایتا eitaa.com/hadisehafte پیام‌رسان سروش sapp.ir/hadisehafte 🌺🍂🌺🍂🌺
🌹🌱🌹🌱🌹 🌱🌹🌱🌹 🌹🌱🌹 🌱🌹 🌹 حدیث هفته ۷۶۴ امام هادی علیه‌السلام وَ قَالَ [علی‌بن‌محمدالهادی] علیه‌السلام: لَا تَطْلُبِ الصَّفَاء مِمَّنْ کَدَرْتَ عَلَیْهِ وَ لَا الْوَفَاءَ لِمَنْ غَدَرْتَ وَ لَا النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّکَ إِلَیْهِ، فَإِنَّمَا قَلْبُ غَیْرِکَ کَقَلْبِکَ لَهُ. صفا و محبت و دوستى را از کسی كه دوستى‌اش را برآشفتى و خاطر او را مکدر ساختی، طلب مکن و از آنكه به او نيرنگ زدى، وفاداری مخواه و از کسی كه بدگمانى‌ات را متوجه او كردى، خیرخواهی طلب نکن؛ چرا كه دل ديگران نسبت به تو، همچون دل تو نسبت به آنهاست. بحارالانوار ج۷۵ ص۳۶۹ [سخن مشهوری که دل به دل راه دارد و طبق تجربه‌های شخصی نیز انسان آن را دریافته است، در این کلام امام هادی علیه‌السلام به آن استناد شده است و بر این مطلب تاکید دارد که انتظارات ما از دیگران باید با توجه به روابط و نوع رفتار ما با آنها باشد و این، حداقل رعایت اخلاق و حقوق متقابل در جوامع انسانی است.] می‌توانید از طریق لینک‌های زیر 👇👇 کانال حدیث هفته را دنبال کنید؛ پیام‌رسان ایتا eitaa.com/hadisehafte پیام‌رسان سروش sapp.ir/hadisehafte 🌹🌱🌹🌱🌹
💐🌴💐🌴💐 🌴💐🌴💐 💐🌴💐 🌴💐 💐 حدیث هفته ۷۶۵ امام جواد علیه‌السلام قَالَ الْجَوَادُ علیه‌السلام: مَنْ لَمْ یَعْرِفِ الْمَوَارِدَ أَعْیَتْهُ الْمَصَادِرُ. کسی که بدون علم و شناخت کافی به مسائل گوناگون ورود پیدا کند، برای خروج و رهایی از آنها، به سختی و رنج گرفتار خواهد شد. بحارالانوار ج۶۸ ص۳۴۰ [یکی از واقعیت‌های تلخ در زندگی انسان‌ها این است که در بسیاری از موارد و موقعیت‌هایی که نسبت به آنها شناخت و تسلط لازم را ندارند، ورود کرده و بیخود و بی‌جهت خود را گرفتار می‌نمایند و برای رهایی از آنها، مشکلات و خسارات زیادی را متحمل می‌شوند! پس بهتر است قبل از انجام هر کاری، با مطالعه و تحقیق و مشورت درباره آن مطلب و نهایتاً اخذ تصمیم صحیح در مورد آن، بیشترین بهره و کمترین خسارت را برای خویش رقم بزنیم. یکی از مصادیق این روایت، اظهارنظرهای غیر تخصصی در موضوعات مختلف است که کمترین خسارت آن، تخریب وجهه فرد در جامعه است و همین‌طور نشناختن اقتضائات هر زمان و اخذ مواضع جاهلانه در مسائل سیاسی و اجتماعی نیز از دیگر مصادیق این حدیث گران‌بهاست که می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری را در دنیا و آخرت به همراه داشته باشد.] می‌توانید از طریق لینک‌های زیر 👇👇 کانال حدیث هفته را دنبال کنید؛ پیام‌رسان ایتا eitaa.com/hadisehafte پیام‌رسان سروش sapp.ir/hadisehafte 💐🌴💐🌴💐
🌹🌿🌹🌿🌹 🌿🌹🌿🌹 🌹🌿🌹 🌿🌹 🌹 حدیث هفته ۷۶۶ امیرالمؤمنین علیه‌السلام إرحَم مَن دُونَكَ، يَرحَمْكَ مَن فَوقَكَ و قِسْ سَهوَهُ بسَهوِكَ و مَعصِيَتَهُ لكَ بمعصِيَتِكَ لِرَبِّكَ و فَقرَهُ إلى رَحمَتِكَ بِفَقرِكَ إلى رَحمَةِ رَبِّكَ. به زیردست خود رحم کن [و با او با مهربانی رفتار کن] تا کسی که بالادست توست با تو مهربان باشد [و به تو رحم کند] و خطا و اشتباه پایین‌دست خویش را با خطاها و اشتباهات خودت مقایسه کن و همچنین گناه و نافرمانی زیردست خود را با گناه و معصیت خودت نسبت به پروردگار عالَم و احتیاج او به ترحم و مهربانی‌ات را با نیاز شدید خودت به ترحم و مهربانی پروردگارت مقایسه کن. غررالحکم و دررالکلم ص۱۶۲ [حضرت امیر علیه‌السلام در این کلام نورانی به دو نکته مهم و کلیدی در سبک زندگی اسلامی و انسانی اشاره نموده‌اند؛ ۱. سنت و قانون الهی در کل عالَم هستی مبنی بر اینکه هرگونه با دیگران رفتار کنی، در نهایت همان‌گونه با خودت رفتار خواهد شد. ۲. یکی از اموری که نوع رفتار انسان را با دیگران تنظیم نموده و سامان می‌دهد، این است که برای تحلیل رفتار دیگران و انتخاب نوع واکنش به آنها، بایستی دائماً به ضعف‌ها و نیازهای خودش توجه داشته باشد و هر چه برای خویش می‌پسندد، همان‌گونه با دیگران تعامل نماید.] می‌توانید از طریق لینک‌های زیر 👇👇 کانال حدیث هفته را دنبال کنید؛ پیام‌رسان ایتا eitaa.com/hadisehafte پیام‌رسان سروش sapp.ir/hadisehafte 🌹🌿🌹🌿🌹
🍀🏴🍀🏴🍀 🏴🍀🏴🍀 🍀🏴🍀 🏴🍀 🍀 حدیث هفته ۷۶۷ امام کاظم علیه‌السلام عَنْ مُحَمَّدِبْنِ‌الْفُضَيْلِ عَنْ مُوسَى‌بْنِ‌بَكْرٍ عَنْ أَبی‌إِبْرَاهِيمَ علیه‌السلام قَالَ: أَهْلُ الْأَرْضِ مَرْحُومُونَ مَا يَخَافُونَ وَ أدُّوا الْأَمَانَةَ وَ عَمِلُوا بِالْحَقِ. اهل زمین مادامی كه خوف [از خداوند] داشته باشند [و از معصیت الهی دور شوند] و ادای امانت نمایند و حق را دریابند و طبق آن عمل کنند، مورد رحمت [خداوند و برکات الهی] قرار خواهند گرفت. تهذیب الاحکام ج۶ ص۳۵۱ [مقصود از ابوابراهیم در روایات، وجود نازنین امام موسی کاظم علیه‌السلام است. حضرت در این سخن نورانی به سه عامل نزول رحمت و برکات الهی در زندگی شخصی و اجتماعی انسان‌ها اشاره کرده‌اند که البته به معنای نفیِ بقیه عوامل نیست؛ ۱. خوف از خداوند به معنای اجتناب از معصیت و گناه که یکی از آثار آن، دوری از رحمت و برکت است. ۲. عدم خیانت در امانت‌های الهی و مردمی ۳. عمل به حق که لازمه آن شناخت حقیقت و معرفت نسبت به سخن و رفتار صحیح و درست است. عدم سکوت در برابر ظلم و تبعیض، حمایت از سخنان و رفتارهای عادلانه و اتخاذ مواضع منطبق بر حق در مسائل فردی و اجتماعی، از مصادیق این بخش خواهد بود.] می‌توانید از طریق لینک‌های زیر 👇👇 کانال حدیث هفته را دنبال کنید؛ پیام‌رسان ایتا eitaa.com/hadisehafte پیام‌رسان سروش sapp.ir/hadisehafte 🍀🏴🍀🏴🍀