🌎 حسن علی یحیی العماد رابیشتر بشناسیم.
👈عصام یحیی عماد (به عربی: عصام علي يحيى العماد) محقق علوم اسلامی، و مذهب وی وهابیت بود که شیعهشد.
👈او شیعهشناس، متخصص در علم رجال و حدیث وتاریخ، مدرس مجمع جهانی اهل بیت و فارغالتحصیل دانشگاه مذاهب عربستان سعودی است.
🔻او هماکنون به دلیل شیعه شدن مورد تکفیر وهابیون و ضد حقیقت ها است.
🔻عصام العماد، در خانوادهای وهابی مذهب در یمن به دنیا آمد. او پس از مدتی با مذهب شیعه اثنا عشری آشنا شد و به این مکتب گروید او بهعنوان یک مستبصر هماکنون فعالیت میکند.
🔻گفته میشود که عصام العماد در ادعاهایش صادق نیست و گروهی به بیانات او که در برنامهی «ماه عسل» ذکر کرده، خرده گرفته و آن را نادرست میدانند. عصام العماد در آن برنامه اعلام کرد که "دانشجویان وهابی" سخنرانیهایی بر علیه حضرت علی داشتهاند، اما تا کنون مدرکی برای صحت چنین قضایایی ارائه نشدهاست
👈حسن علی یحیی العماد را گروهی روحانی شیعه نزدیک به حوثی ها و انصارالله و عامل ایران می دانند و برخی دیگر عامل نفوذی عربستان!
http://eitaa.com/akhbaremoqavemateislami
« بسم الله الرحمن الرحیم »
عرض ادب خدمت همراهان گرامی🌹
نظر به اهمیت بالای علم #رجال و عدم توجه کافی و ناموجه به این علم در نظام آموزشی حوزه ؛ بر آن شدیم تا جهت مرتفع ساختن این نقصان ، ولو به میزان اندک ، گامی برداریم.
لذا پس از جستجو و تامل فراوان مجموعه ۸ جلسهای « #آموزش_مقدماتی_رجال » را آماده کرده و در کانال جهت استفاده دوستان قرار دادیم .
🔹مدرس : محمدباقر پوسانی
(یکی از اساتید توانمند علم رجال و حدیث)
لذا دوستانی که علاقهمند به فراگیری علم رجال شیعه هستند از استماع این اصوات غافل نباشند.
🔸تذکر : این دوره #مقدماتی است و صرفاً توضیح برخی مفاهیم مهم و سرفصل های علم رجال می باشد .
در صورت استقبال دوستان جلسات تخصصی تر نیز در کانال #واحد_علمی بارگذاری خواهد شد.
🔰#واحد_علمی🔍📚
🆔https://eitaa.com/VahedElmi110
💥 نصیحت #خواجه_نصیر به طلاب:
روزشان را بین نوشتن و مطالعه و تفکر و حفظ کردن تقسیم کنند. از کارهای خیر از جمله نماز[مستحبی] و روزه (هر هفته یک یا دو روز) استقبال کنند. همین طور صدقه بدهند ولو یک فلس. از شرور و انواع خبائث از جمله فتن و امور دیگر پرهیز کنند.
#نسخه_خطی
✴️ کشکول ناب حوزوی🔻
🆔 @kashkolenab
#روش_شناسی
#آیتالله_وحید_خراسانی
💠 روش شناسی فقهی آیت الله وحید خراسانی:
🔻 هر چند ایشان کتابی استدلالی تألیف نکردهاند و انتشار تقریرات درس خود را نیز به دلایل شخصی اجازه نفرمودهاند
👈 اما با بررسی دو کتاب منتشر شده از تقریرات درس ایشان توسط شاگردانش (تحقیق الاصول آیتالله میلانی و أمالی الوحید آیتالله انصاری قمی) میتوان نکات زیر را استنباط کرد:
1️⃣ علم #رجال یکی از مقومات علم اصول است.
2️⃣ عمل مشهور #جابر ضعف سند روایت نیست.
3️⃣ نقد مصلحت #سلوکیه (مصلحت نه بر عمل یا تطبیق آن، بلکه به خصوص همان اماره موجود تعلق میگیرد)
4️⃣ توقف در مورد #وثافت سهل بن زیاد
5️⃣ فهم نسبی #قرآن (وجود آیات متشابه در قرآن از لوازم اعجاز و کمال قرآن بوده و واجب است)
6️⃣ نگاه غیر #فلسفی به فقه و اصول
🔺 تطبیق قاعده فلسفی «الواحد لا یصدر منه الا الواحد» بر ذات خداوند مورد تردید است. ایشان که جزو منتقدین جدی #فلسفه و عرفان اسلامی محسوب میشود، در رد تطبیق این قاعده بر ذات خداوند معتقد است این اراده و مشیت خدا، و نه ذات اوست که علتالعلل خلقت است. البته تفاوت نگاه آقای وحید با فلاسفه اسلامی بدین معنا نیست که از آرای آنها غفلت کرده باشد. صفحات نخست هر دو تقریر گواه آن است که وی در بررسی مباحث عقلی محض در اصول فقه، بیاعتنا به آرا و مبانی فیلسوفان مسلمان نبوده است.
📚 برگرفته از سایت #مباحثات (https://mobahesat.ir/13050)
👈 نکات #اجتهادی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
May 11
دانشنامه اسلامی - اینترنت :
می توان فقه الحدیث را چنین تعریف کرد: «دانشی که به بررسی متن حدیث می پردازد و با ارائه مبانی و سیر منطقی فهم آن، ما را به مقصود اصلی گوینده حدیث نزدیک می گرداند.
منابع فقه الحدیث
محدثان شیعه و سنی تلاشهای فراوانی در جهت ابهام زدایی و تبیین روایات انجام داده اند. این کوششها از شرحهای ساده بر یک حدیث در سالهای آغازین صدور احادیث آغاز می شود و به شرحهای بسیار بزرگ و مفصّل در قرنهای بعد منجر می شود. در حوزه فقه الحدیث علاوه بر این منابع، کتابها و رسائلی نیز وجود دارد که به بررسی قواعد و روشهای فهم روایات می پردازد.
منابع فقه الحدیث شیعه
کتابها و رسائلی که به شرح احادیث پیشوایان شیعه پرداخته اند فراوان هستند. برخی از مهمترین آنها عبارتند از: «معانی الاخبار» شیخ صدوق، «روضة المتقین» محمدتقی مجلسی، «الوافی» فیض کاشانی و «بحار الانوار» محمدباقر مجلسی.
همچنین برخی از اولین کتابهای مستقلی که دانشمندان شیعه در مورد مبانی و قواعد فقه الحدیث نگاشته اند عبارتند از «درایه» شهید ثانی و «الرواشح السماویه» میرداماد.
«علوم حدیث - ویکی فقه» https://wikifeqh.ir/%D8%B9%D9%84%D9%88%D9%85_%D8%AD%D8%AF%DB%8C%D8%AB
بسم الله الرحمن الرحیم. بررسی سند ، متن و صحتش ، دلالت. یافتن و مقایسه همه نسخههای یک حدیث و احادیث مشابه و مقارب و تکمیل و رفع اشکال( و فهم متن حاصل)
مقایسه با احادیث دیگر [ و قرآن و عقل و قول علما ] و بررسی تعارضات ( نهایتاً فهم معنی و مراد).
دانشنامه اسلامی - اینترنت :
می توان فقه الحدیث را چنین تعریف کرد: «دانشی که به بررسی متن حدیث می پردازد و با ارائه مبانی و سیر منطقی فهم آن، ما را به مقصود اصلی گوینده حدیث نزدیک می گرداند.
منابع فقه الحدیث
محدثان شیعه و سنی تلاشهای فراوانی در جهت ابهام زدایی و تبیین روایات انجام داده اند. این کوششها از شرحهای ساده بر یک حدیث در سالهای آغازین صدور احادیث آغاز می شود و به شرحهای بسیار بزرگ و مفصّل در قرنهای بعد منجر می شود. در حوزه فقه الحدیث علاوه بر این منابع، کتابها و رسائلی نیز وجود دارد که به بررسی قواعد و روشهای فهم روایات می پردازد.
منابع فقه الحدیث شیعه
کتابها و رسائلی که به شرح احادیث پیشوایان شیعه پرداخته اند فراوان هستند. برخی از مهمترین آنها عبارتند از: «معانی الاخبار» شیخ صدوق، «روضة المتقین» محمدتقی مجلسی، «الوافی» فیض کاشانی و «بحار الانوار» محمدباقر مجلسی.
همچنین برخی از اولین کتابهای مستقلی که دانشمندان شیعه در مورد مبانی و قواعد فقه الحدیث نگاشته اند عبارتند از «درایه» شهید ثانی و «الرواشح السماویه» میرداماد.
🔰مقایسه رجال آقای خوئی با جامع الرواة اردبیلی
آیتالله شبیری زنجانی:
🔸يكى از امتيازات رجال آقاى خوئى بر جامع الرّواة اردبيلى، امانت زيادى است كه در نقل روايات و در نقل آدرس وجود دارد.
🔹موارد مختلفى در رجال آقاى خويى هست، كه به عين تعبيرى كه در خود اسانيد واقع شده است نقل مىكند و آدرس مىدهد، ولى نقطۀ ضعف جامع الرّواة اين است كه در نقل اجتهاد مىكند.
✳️ مثلًا اگر «ابن فضّال» در سندى باشد و به نظرش برسد كه مقصود حسن بن فضّال است، در شرح حال حسن آن را نقل مىكند و مىگويد «عنه فلان»، درحالىكه ممكن است اين ابن فضّال غير از حسن باشد، مثلًا على يا برادرش احمد باشد، چون بنو فضّال زياد هستند.
👈 اين اجتهادات منشأ اشتباهاتى مىشود. ولى آقاى خويى در رجالش اين كار را نمىكند، اگر تعبير ابن فضّال بوده است، همان را نقل مىكند و تصرّفى در آن نمىكند.
▪️كتاب نكاح، ج۱، ص ۱۰۴
🔸 #فقه
💠 هر عموم خصوص من وجهی تعارض نیست
👤 #استاد_شوپایی
📝 معمولا ما در برخورد با دو روایتی که نسبتشان عموم خصوص من وجه است حکم به تعارض می کنیم و تخصیص را صرفا در موارد عام و خاص مطلق می دانیم.
گاهی یک طائفه از روایات به لحاظ موضوع، اطلاق یا عمومیت دارد و طائفه دیگر از ناحیه حکم اطلاق یا عمومیت دارد. و لذا رابطه عموم خصوص من وجه شده است و مشهور قواعد باب تعارض را جاری نموده اند لکن مرحوم آقای خویی، شهید صدر و مرحوم آقای تبریزی بر این باورند که....
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2463
#عموم_خصوص_من_وجه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
منطق فهم حدیث
@manteghefahmhadith
خلاصه و نکاتی پیرامون کتاب منطق فهم حدیث استاد سیدکاظم طباطبایی در موضوع فقه الحدیث + مباحث فقه المعارف استاد بغدادی
مباحثه نوشتاری
@mobaheseneveshtari
با جستجو در گوگل و بازدید از سایتهای علمی شاید مطالبی به دست بیاد. در عناوین و جستجوی سراسری ایتا هم بررسی کنید. از ادمین کانال ها و گروهها هم میشه پرسید.
کتاب زیاده . علاوه بر سوال از طلاب و علما ، میشه در اینترنت جستجو کرد. دانلود اینترنتی از گوگل و گوگل پلی و کتابخانه های اینترنتی و دیجیتالی بررسی کنید و نرم افزار جامع الأصول یا سایر نرم افزارهای دانلودی مؤسسه نور . پرسش از مراکز کتب مثل پاساژ قدس و مجتمع ناشران در قم.
💠نشست روش شناسی اعتبارسنجی حدیث با تاکید برتوقیعات
🔹با ارائه: حجتالاسلام والمسلمین محمدحسن ربانی بیرجندی
📅 ۳٠ فروردین، ساعت ۱۳:۲٠
🌐لینک وبینار:
https://rejal.lms2.hozehkh.com/ws/ti5eqa8ra43 👉
📜از بهترین نوشتاری که در قالب یک مقاله علمی به تقریر یا نقد این نشست بپردازد، تقدیر میشود و جوائز نفیس اعطاء خواهد شد.
🆔 @maalem_ir | معالم
هدایت شده از علی امیری
تقریرات فی علم الاصول، ج۱
انگیزه جعل برخی احادیث طبیعی از نظر آیت الله سیستانی
.
هدایت شده از غلوپژوهی | یادداشتهای حدیثی و رجالی
تاریخی ساختگی
فقیه دانشمند سید موسی شبیری زنجانی درباره تاریخ ولادت و وفات حضرت معصومه(سلام الله علیها) در کتاب «جرعه ای از دریا» میگوید:
«تاریخ ولادت و وفات حضرت معصومه(سلام الله علیها) مجعول است. شخص جاعلی تاریخ ولادت آن حضرت(سلام الله علیها) را سال ۱۸۳ هجری ذکر کرده است.
آقای حاج شیخ علی نمازی حساب کرده بود، چون سال شهادت امام موسی بن جعفر(علیه السلام) سال ۱۸۳ هجری است و تا آن موقع حضرت(علیه السلام) در زندان بود، چگونه ممکن است که حضرت معصومه(سلام الله علیها) در این سال به دنیا آمده باشد؟! لذا گفته است که تصحیف شده و تاریخ درست سال ۱۷۳ هجری است و دیگران هم این تاریخ را از آنجا نقل کردند.
در حالی که هر دو تاریخ نادرست و تاریخ ولادت به دست ما نرسیده است.
این تاریخ را یکی از جعّالین که ویژگی هایش هم نقل شده جعل کرده است.
داستان جعلی از این قرار است که؛
مرحوم «متوّلی باشی» اعلام میکند که اگر کسی تاریخ ولادت و وفات حضرت معصومه(سلام الله علیها) را پیدا کند، دستور می دهم که در آن روزها بازار قم را تعطیل کنند.
آدم کلّاشی ادعا میکند که در فلان کتاب از کتابخانه مدینه این تاریخ ذکر شده است.
متولی باشی آدم زرنگی بود.
گفته بود که متولی کتابخانه مدینه با من آشناست و من آن کتاب را از کتابخانه میخواهم و چاپ میکنم و به این شکل مشتِ آن شخص باز میشود.
متولی باشی مسافرتی تاریخی به حجاز کرده بود و رجال آنجا را میشناخت.»
📚 جرعه ای از دریا، ج۲، ص۵۱۹
الحمدلله کما هو اهله و همچنین إن شاء الله
حتما کار خوبیه
دنبال بگردید، تحقیق و مطالعه، آیات و تفاسیر آیات (مهمه در تشخیص احادیث صحیح)
گاه فقط با دانستن آیات قرآن، نیاز به هیچ موردی نیست و به راحتی حدیث رو تشخیص میدید.
پس آیات و تفاسیر آیات رو بخونید.
بازم امری سوالی بود در خدمتم
برای یادگیری و فهم صحیح قرآن ، تفسیر و تأویل و مانند آن چکار کنیم؟
آقا سید پاسخ دادن:
سلام علیکم
روز شماهم بخیر
گناه نکنید ، مخصوصا گناهانی که در ملأ عام یعنی جلوی چشم بقیه انجام میشه که بهش میگن فسق
با توجه به آیه 26 بقره گفتم.
پس جلوی مردم اصلا گناه نکنید ، در خلوت هم سعی کنید ترک کنید.
سراغ تفسیرهای علما مثل نور یا نمونه یا المیزان برید و یکی رو بخونید.
و یک تفسیر روایی هم همراه یک پفسیر بالا بخونید مثل برهان، قمی، اهل بیت (نام تفاسیر روایی، یعنی تفاسیری که روایات 14 معصوم هست)
والسلام.
اگه درباره تشخیص احادیث با قرآن و تفسیر بیشتر توضیح بدهید لطف میکنید.
👈 احادیث هم مانند آیات قرآن هستن، یعنی گاه تشخیص اونها راحت هست
مثل همین حدیث که درباره اش بحث شد، شر را جز شر جوابی نیست (قصاص در برابر قصاص)
دیگه حالا حدیث و آیه رو تفسیر و شرح نمیدم.
یا مثل اینکه حدیث در مورد نماز میفرماید یا اهمیت نماز یا روزه در اکثر موارد اینها قابل پذیرش هست، بعضی موارد که فکر میکنیم قابل پذیرش نیست تحقیق میکنیم.
یا مثلاً حدیث داریم امام علی نو آخرین امام حکومت کننده در زمین هست
آیه ای در قرآن داریم که اسم امام علی رو موجودی گذاشته که در آخرالزمان میاد... دابة من الارض
حالا مورد بعدی قابل تشخیص نیست به راحتی، اما وقتی بنده تفسیر و تأویل (باطن قرآن که در روایات خود امامان هست، مثل تفسیر برهان یا تفسیر قمی یا تفسیر امام عسکری یا تفسیر اهل بیت و... آمده است)
احادیث عوامانه و بحث های طلاب یا علمای اهل سنت در ایران یا وهابیت در عربستان یا کشور خودمون و... نیاز به این تحقیق های بزرگ نیست، یعنی منابعشون در دسترس هست.
کافیه بعد از تمرین حالا مدت طولانی در کتابخانه های اینترنتی، بلد بشید چگونه احادیث رو بررسی کنید، اینطوری کارتون خیلی راحت میشه، خود به خود علمش هم یاد میگیرید.
توصیه میکنم برای این موارد به قم برید، اونجا اگر بلد باشید و به حوزه ها مراجعه کنید، آموزش میدن إن شاء الله (از هزینه ها خبر ندارم) چون قم معدن این موارد هست دیگه این کاملا واضحه