💢کارگاه مجازی:
اعتبار سنجی منابع حدیثی
❇️ ویژه طلاب حوزه های علمیه،دانشجویان،استادان،معلمان و مربیان
🔹استاد: حجت الاسلام سید محمد کاظم طباطبایی
🔸ثبت نام تا دهم بهمن ماه۱۴۰۰ تمدید شد
🆔@qhuacir
#تولیدکانال
#نرم_افزار
نرم افزارهای علمی_پژوهشی #اندروید
که در مسیر پژوهش، مثمر ثمر هستند.
جهت دریافت هر یک، عنوان آن، لمس شود.
1⃣مقاله نویسی آسان و کاربردی
ــــــــــــــــــــ
2⃣آشنایی با مفاهیم پژوهشی
ــــــــــــــــــــ
3⃣مهارت روش نقد
ــــــــــــــــــــ
4⃣پژوهش و حوزه(موجود در کانال)
✅کلیه خدمات،صلواتی(رایگان)است.
ــــــــــــــــــــ
کانال پژوهشیار؛
@Pajouheshyar
با#نشروتبلیغ کانال، در ثواب فعالیتهای آن#سهیم باشید.
#کتابخانه_دیجیتال
۱) کتابخانه دیجیتالی تبیان
http://www.tebyan.net
۲) کتابخانه دیجیتال نور
http://www.noorlib.ir
۳) کتابخانه آنلاین
http://infoketab.ir/
۴) کتابخانه دیجیتال سازمان اسناد و كتابخانه ملي
http://www.nlai.ir
۵) کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی
http://www.ical.ir
۶) کتابخانه اینترنتی علاءالدین
http://www.aladdinlibrary.org
۷)کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران
http://library.ut.ac.ir/
۸) کتابخانه تخصصی اهل البیت (علیهم السلام)
https://library.razavi.ir
۹) کتابخانه پایگاه حوزه
www.hawzah.net
۱۰) کتابخانه پایگاه اندیشه قم
www.andishe qom.com
۱۱) کتابخانه باشگاه اندیشه
WWW.bashgah.net
۱۲) کتابخانه امام علی (علیه السلام)
www.imamAlinet.net
۱۳) کتابخانه دیجیتالی مذاهب
http://mazaheb.com
۱۴) کتابخانه آیة اللّه مکارم شیرازی
www.makaremshirazi.org
۱۵) کتابخانه آیة اللّه مصباح یزدی
www.mesbahyazdi.org
۱۶) کتابخانه الکترونیکی معارف اسلام
www.maarefislam.com
۱۷) کتابخانه آیة اللّه مرعشی نجفی
https://www.ghbook.ir/index
۱۸) کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام
www.historyLib.com
۱۹) کتابخانه تخصصی فقهی ائمه اطهار
www.Lankarani.com
۲۰) کتابخانه مدرسه فقاهت
https://lib.eshia.ir
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✳️واحد پژوهش مدرسه علمیه
حضرت مهدی عج
🌐#معرفی_سایت_پژوهشی
مجلات معتبر علمی پژوهشی در زمینه تفسیر و علوم قرآنی و حدیث
1- آموزه های قرآنی ( دانشگاه علوم اسلامی رضوی)، سردبیر سید محمد باقر حجتی، وبسایت: www.razavi.ac.ir
2- پژوهش نامه تفسیر و زبان قرآن ( دانشگاه پیام نور با همکاری دانشگاه ها)، سردبیر عبدالهادی فقهی زاده، وبگاه www.quran.journals.pnu.ac.ir
3- پژوهش نامه علوی (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی)، سردبیر: علیرضا میرزامحمد، وبگاه: www.alavi.ihcs.ac.ir
4- پژوهش نامه نهج البلاغه ( دانشگاه بوعلی سینا همدان)، سردبیر: علی باقر طاهری نیا، وبگاه: www.nab.basu.ac.ir
5- پژوهش نامه قرآن و حدیث ( انجمن قرآن و حدیث)، سردبیر: عباس هماهمی، وبگاه: www.quranhadith-ngo.ir
6- پژوهش های قرآن و حدیث (دانشگاه تهران – دانشگاه الهیات و معارف اسلامی)، سردبیر: منصور پهلوان، وبگاه: www.jqst.ut.ac.ir
7- پژوهش های نهج البلاغه ( بنیاد نهج البلاغه)، سردبیر: منصور پهلوان، وبگاه: www.nahj-albalaghe.ir
8- تحقیقات علوم قرآن و حدیث (دانشگاه الزهرا)، سردبیر: عبدالکریم بی آزار شیرازی، وبگاه: www.research.alzahra.ac.ir
9- حدیث پژوهی (دانشگاه کاشان)، سردبیر: سیدرضا مؤدب، وبگاه: www.kashanu.ac.ir
10- علوم حدیث ( دانشگاه قرآن و حدیث)، سردبیر: محمد محمدی نیک (ری شهری)، وبگاه www.ulumhadith.ir
11- علوم قرآن و حدیث ( دانشگاه فردوسی مشهد)، سردبیر: سید کاظم طباطبایی، وبگاه www.jm.um.ac.ir/index.php/muslim
12- قرآن شناخت ( مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی)، سردبیر: محمود رجبی، وبگاه www.nashriyat.iki.ac.ir
13- کتاب قیم ( دانشگاه یزد)، سردبیر: محمد کاظم شاکر، وبگاه www.yazduni.ac.ir
14- مطالعات تفسیری ( نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه – دانشگاه معارف اسلامی) سردبیر: سیدرضا مؤدب، وبگاه www.maaref.ac.ir
15- مطالعات قرآن و حدیث ( دانشگاه امام صادق)، سردبیر: مهدی ایزدی، وبگاه www.mag.isu.ac.ir
16- مطالعات قرآنی ( دانشگاه آزاد اسلامی واحد جیرفت)، سردبیر: مهدی ممتحن، وبگاه www.qsf.iranjournals.ir
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✳️واحد پژوهش مدرسه علمیه
حضرت مهدی عج
#معرفی_نرم_افزار
پیشنهاد میکنیم نرمافزارهای علمی و کاربردی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن #نسخه_اندروید را از صفحه زیر، ملاحظه و نصب نمایید.
🔸🔹به اینجا مراجعه شود
با موضوعات مختلف و عناوینی همچون:
1⃣دائرةالمعارف قرآن کریم
2⃣امنیت و اطلاعات در قرآن
3⃣مطالعات اجتماعی و مدنی در قرآن
4⃣محیط زیست در قرآن
5⃣فرهنگنامه قرآن و سلامت
6⃣کلام اسلامی در قرآن
7⃣خانواده در قرآن
8⃣پرسمانهای قرآنی
9⃣و...
✅در مسیر پژوهش نیز بسیار کاربردی هستند.
ــــــــــــــــــــ
کانال پژوهشیار؛
@Pajouheshyar
با#نشروتبلیغ کانال،در ثواب فعالیتهای آن#سهیم باشید.
🔰#معرفی_سایت 🔰
❇️ آشنایی با جستجوگر جُهد
📌معرفی یک پایگاه اینترنتی منبع یابی بسیار سودمند برای محققان علوم اسلامی .
📌جستجو گر جُهد جستجو در بین بیش از ۵۰۰۰۰ جلد کتاب ، نشریه و تقریر علوم اسلامی را برای محقق فراهم می کند .
🔸لینک سامانه :
☘️ https://johd.ir/
📌#کپی فقط با ذکر منبع مجاز است
#معرفی_سایت
💢 به کتابخانه عمومی ایتا ( کتابیتا ) بپیوندید :
🆔 http://eitaa.com/joinchat/839057428Cbb18df1b3c
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✳️واحد پژوهش مدرسه علمیه
حضرت مهدی عج
⚘[@pajoheshmojtama]⚘
از ممیزات مکتب اصول عرفی آن است که توجه خاصی به علم رجال دارد .
و علم رجال را بعنوان یکی از مبادی علم اصول می پذیرد و در پاسخ بسیاری از مسایل اصولی و فقهی از آن استفاده می کنند
همانند مسئله خبر متواتر ، اجماع ، حجیت کتب اربعه و... .
@FazelToni
طرائف
@Taraaif
نکاتی برگرفته از دروس استاد سید محمد جواد شبیری در ارتباط با مباحث حدیثی ، رجالی ، تاریخی ، اصولی و ...
#معرفی کتاب الافصاح
#رجال
مقدمه محقق با تعريفى از سنت نبوى بهعنوان دومين منبع پس از كتاب خدا آغاز شده است. وى قول، فعل و تقرير نبى(ص) را سنت دانسته و با تعريف هریک از اين الفاظ، اين مفهوم اصطلاحى از سنت را مورد اتفاق جميع فرق و مذاهب اسلامى مىداند؛ لكن متأسفانه از صدر اول به بسيارى از دروغها و تحريفات مبتلا شده و تا به امروز نيز استمرار يافته است.
در ادامه، تعريف علم حديث و معناى لغوى و اصطلاحى و مصطلحات جرح و تعديل و سپس شرح حال مؤلف به قلم شيخ طاهر شيخ راضى، اساتيد و شاگردان، ويژگىهاى اخلاق و وفات و مدفنش ذكر شده است.
محقق همچنين شيوه تحقيق كتاب را كه عبارت از: استنساخ، مقابله نسخه چاپى با خطى، استخراج آيات قرآنى و روايات و اقوال رجالى از مصادر اصلى، تقويم نص و فهرستنگارى است، ذكر كرده است.
وى در بخشى از مقدمه به نقل از حاكم نيشابورى در كتاب معرفة علوم الحديث به اسلوب خاص اميرالمؤمنين على(ع) در تحقيق و تثبيت در روايت حديث اشاره كرده است؛ آن حضرت زمانى كه حديثى را شخصاً از پيامبر(ص) نمىشنيد، سپس آن را از ديگرى مىشنيد، آن محدث را اگرچه ثقه و مورد اعتماد بود، قسم مىداد؛ برای آنكه با آن قسم علم پيدا كند كه بر رسولالله(ص) دروغى بسته نشده است.
ابوحمزه ثمالى، ثابت بن ابىصفيه از جمله راويان مطرحشده در كتاب است. نویسنده ابتدا با اصطلاحاتى از منابع اهل سنت كه در علم رجال، حاكى از ضعف راوى است، چون «ليس بشيء»، «ليّن الحديث»، «ليس بثقة» از وى ياد مىكند، سپس در نقد اين ديدگاهها برخى كلمات اهل سنت را تعصب نسبت به باطل و برای مخالفت با اهلبيت(ع) دانسته كه رسولالله(ص) تمسك به آنها را بر امتش واجب كرده است. نجاشى چنين نقل مىكند كه امام صادق(ع) فرمودند: «ابوحمزه در زمان خود مانند سلمان در زمانش بوده است»؛ البته در كشّى اين روايت به امام رضا(ع) منتسب و به لقمان تشبيه شده است.
دانلود کتاب ها 👇👇👇👇👇
در علم رجال کتاب فارسی اعتبار سنجی احادیث شیعه نوشته سید علیرضا حسینی بسیار عالی است
از کتاب خواندن مهمتر آن است که با بزرگانی که در قم حضور دارند بهره ببرید .
در دوره ها وکلاس های آموزشی کوتاه مدت شرکت کنید.
کتاب های استاد علی صفائی وشهید مطهری را نیز در سیر مطالعاتی خود قرار دهید.
تطهیر با جاری قرآن علی صفایی 👈تفسیر قرآن
آشنایی با قرآن شهید مطهری👈 تفسیر قرآن
پس از آشنایی اجمالی باید بر یک رشته به طور تخصصی متمرکز شوید و در آن زمینه با مراجعه به منابع روایی به نیاز واقتضائات جامعه توجه کنید ومطالب ناب را استخراج نمایید .
سلام
همین دانشنامه ویکی فقه خیلی کمک میکنه
سایت مدرسه فقاهت اگر از جستجو استفاده کنید مناسبه ولی تخصصی تره و درس خارج محسوب میشه.
برای کتابها از کتابخانه های مدرسه فقاهت استفاده کنید.
درباره حدیث هم سایت حدیث نت خوبه
برخی از کتب در برنامه درسی حوزه گنجانده شده است وبه تدریج با همه این علوم آشنایی اجمالی پیدا می کنید .
💡 #سوالات_متداول
🎙 #میرزای_قمی
✍ چه مى فرمائيد در باب محيى الدين و با يزيد و عطار و ملاى روم و امثال آنها⁉️
آیا اینها شیعه بودند و تقیه می کردند⁉️
🚥🚥🚥🚥🚥🚥🚥
📛اين جماعت در ظاهر حال، از اولياء و #عرفاى_اهل_سنت اند.♨️
⚠️و چون ايشان را داعيه مقابله با ائمه ما باعث شده كه بلكه توانند اطفاى نور الهى كنند، اين اساس [یعنی تصوف] را در مقابل چيدند و اين جماعت همان رؤساى ايشانند و هيچ يك اينها معلوم نيست كه مذهب شيعه داشته باشند.
♧♧♧♧
⬅️ و اين كه بعضى از مريدان ايشان، #ادعاى_تشيع اينها مى كنند، و مى گويند كه اينها در زمانِ تقيه بوده اند و به اعتبار تقيه اظهارِ تسنّن مى كرده اند، بسيار دور است به جهت آن كه ؛
☑️ امثال اين فضلا، هرگاه از رؤساى شيعه بوده اند و از كمالِ تقيه، اهل سنت آنها را بزرگ شمرده اند، پس بايست اين معنى بر علماى شيعه مخفى نماند و در ميان شيعه مشهورتر باشند، و حال آنكه هيچ يك از علماى رجال ما ذكرِ احدى [از] آنها را نكرده مگر بعضى را به بدى مثل حلاج و غير آن.
⬅️ و اين كه بعضى علماى ما فريب اين طريقه را خورده باشند و خواسته باشند كه آنها را از مورد طعن و #لعن درآورند،[کار غلطی است و] نبايد آنها را شيعه كنند و بعضى كلمات غير واضحة الدلاله را به جهت تشيّع ايشان نقل كنند، با وجودى كه؛
💥 کتابهای اينها از اول تا به آخر فرياد از تسنن مى زند.💯
✅ خلاصه اين كه اول بايد تشيع را ثابت كرد و بعد از آن، اظهارِ تسنّن را حمل بر #تقيه كرد و بعد از آن توجيهات كلماتى كه ظاهرِ آنها كفر است، كرد، و هيچ يك اينها را دليلى و بيّنه و وجه صحيحى ظاهر نيست.💯
⬅️ اگر [میگویند] صوفى هاى ما به سبب آن بعض كلمات[شان]، تشيع را فهميده اند، پس به آنها مى توان گفت؛
[اولا:] كه همه كلمات و كتابها [یشان]اَولى است به دلالت،
و [ثانیاً:] همچنان كه در [عبارات کاشف از تسنن] آنها #احتمال_تقيه داده اند_با وجود كمال بُعد_ در اينها [عبارات مُوهِم تشیع] هم احتمال معنى ديگر هست و دلالت آنها بر تشيع ظاهر نيست و اين مقام گنجايش ذكر كلمات طرفين و بيان دلالت و عدم دلالت آنها را ندارد.
🔘مثل آن كه از بعضى اينها نقل كرده اند اين شعر را كه گفته است كه:
♨️آن زمان كه عشق مى پيمود درد
♨️بو حنيفه، شافعى بوئى نبرد
😳و اين را شاهدِ تشيعِ شاعر گرفته اند و آن هيچ دلالت ندارد، به سبب آن كه ابو حنيفه و شافعى از جمله فقها و #علماى_ظاهر بودند و طعن اصحاب ذوق بر علماى ظاهر مخصوص مذهبى دون مذهبى نيست، طعن از آن راه است نه از راه تسنن.
🔘و همچنين در حكايت #محيى_الدين عربى در اواخر فتوحات در باب سيصد و شصت و ششم- كه مى گويد كلامى كه دلالت دارد بر خلافت و امامت جناب صاحب الامر صلوات اللّه عليه- هم دلالتى واضح بر تشيع او ندارد و آن كلام اين است:
«ان للّه خليفةً يخرُج مِن عترة رسول اللّه صلى اللّه عليه و آله و ولد فاطمة، يواطى اسمُه اسمَ رسول اللّه صلى اللّه عليه و آله، جده الحسين بن على بن ابى طالب يبايع بين الركن و المقام، يشبه رسول اللّه فى الخَلق بفتح الخاء و ينزل عنه فى الخُلق بضم الخاء، اسعد الناس به اهل الكوفة، يعيش خمسا او سبعا او تسعا يضع الحرمة و يدعو الى اللّه بالسيف و يرفع المذاهب عن الارض و لا يبقى الا الدين الخالص، اعداؤه مقلدة العلماء اهل الاجتهاد لما يرونه من الحكم بخلاف ما ذهب اليه ائمتهم... الى آخر ما ذكره»
👈 به جهت آن كه اهل سنت منكر صاحب الامر صلوات اللّه عليه نيستند و اخبار بسيار از رسول خدا صلى اللّه عليه و آله در آمدن او نقل مى كنند. بيش از اين نيست كه مى گويند هنوز نيامده است،
👈و آن كه محيى الدين گفته دشمن او فقهاى زمان اويند وجه اين كلام همان است كه مذكور شد يعنى هركه فقيه و از علماى ظاهر است با رفتار قطب موافقت ندارد، نه اين كه مراد از فقها، فقهاى اهل سنت باشد از راه سنى بودن يا دلالت كند بر تشيع او،
👈و همچنين دلالت واضح بر وجود قائم ندارد به جهت آن كه «يخرج»
▫️محتمل است كه از خروج ،مراد خروج مصطلح باشد يعنى اظهار شوكت مى كند،
▫️و محتمل است كه مراد بيرون آمدن و متولد شدن از عترت باشد بلكه اين اظهر است.
----------------
📚جوابات مسائل رکنیه، مساله اولی
🆔 @safiresheytan🕸