eitaa logo
روزی یک حدیث🇵🇸
248 دنبال‌کننده
951 عکس
4 ویدیو
2 فایل
«إن حدیثنا یحیی القلوب» در این کانال سعی می شود روزانه یک حدیث یا روایت از فرمایشات معصومین صلوات الله علیهم، به امید زنده شدن دلها تقدیم شود. ارتباط با مدیر @hmadreza اکنون در ۳ بخش حدیث تقدیم میشود: کتاب کافی، تربیت نبوی ص و فضائل حضرت امیر المؤمنین ع
مشاهده در ایتا
دانلود
عالم دنیا دوست 🖌 حضرت علیه السلام فرمود: چون عالم را دنیا دوست دیدید او را نسبت به دینتان متهم دانید [بدبین باشید] زیرا دوست هر چیزى گرد محبوبش مى ‏گرد. 🖌 عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ إِذَا رَأَيْتُمُ الْعَالِمَ مُحِبّاً لِدُنْيَاهُ فَاتَّهِمُوهُ عَلَى دِینِكُمْ فَإِنَّ كُلَّ مُحِبٍّ لِشَيْ‏ءٍ يَحُوطُ مَا أَحَبَّ. 📚 اصول کافى جلد 1 صفحه: 58 روایة: 4
علم بزای جایگاه دنیوی حضرت علیه السلام فرمود: هر که علم بیاموزد براى فخر فروشی بر علما یا ستیز با سفها یا جلب توجه مردم جایگاهش آتش است. 🖌 عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ مَنْ طَلَبَ الْعِلْمَ لِيُبَاهِيَ بِهِ الْعُلَمَاءَ أَوْ يُمَارِيَ بِهِ السُّفَهَاءَ أَوْ يَصْرِفَ بِهِ وُجُوهَ النَّاسِ إِلَيْهِ فَلْيَتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ مِنَ النَّارِ. 📚 اصول کافى جلد 1 صفحه:59 روایة: 6
مطالب حکیمانه 🖌حضرت علیه السلام مى ‏فرمود: جان خود را به مطالب جدید حکیمانه استراحت دهید زیرا جان هم چون تن خسته شود. 🖌 كَانَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع يَقُولُ رَوِّحُوا أَنْفُسَكُمْ بِبَدِیعِ الْحِكْمَةِ فَإِنَّهَا تَكِلُّ كَمَا تَكِلُّ الْأَبْدَانُ‏. 📚 اصول کافى جلد 1 صفحه: 60 روایة: 1
مراحل دانش اندوزی 🖌 حضرت از پدرانشان علیهم السلام نقل کردند: مردى خدمت (ص) آمد و گفت: یا رسول الله علم چیست؟ فرمود: سکوت کردن، گفت سپس چه؟ فرمود: گوش فرا دادن، گفت سپس چه؟ فرمود: حفظ کردن، گفت سپس چه؟ فرمود به آن عمل کردن، گفت سپس چه اى رسول خدا؟ فرمود: انتشار دادن آن. 🖌 عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ آبَائِهِ ع قَالَ جَاءَ رَجُلٌ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ص فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ مَا الْعِلْمُ قَالَ الْإِنْصَاتُ قَالَ ثُمَّ مَهْ قَالَ الِاسْتِمَاعُ قَالَ ثُمَّ مَهْ قَالَ الْحِفْظُ قَالَ ثُمَّ مَهْ قَالَ الْعَمَلُ بِهِ قَالَ ثُمَّ مَهْ يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ نَشْرُهُ‏. 📚 اصول کافى جلد 1 صفحه:61 روایة: 4
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
علم غذای اصلی 🖌 از حضرت علیه السلام درباره گفتار خداى عز وجل که "باید انسان به خوراک خویش نظر داشته باشد" پرسیدم طعام چیست؟ فرمود: علمى را که فرا مى ‏گیرد از که فرا مى‏ گیرد. 🖌 عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع فِی قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسانُ إِلى‏ طَعامِهِ قَالَ قُلْتُ مَا طَعَامُهُ قَالَ عِلْمُهُ الَّذِی يَأْخُذُهُ عَمَّنْ يَأْخُذُهُ‏. 📚 اصول کافى جلد 1 صفحه: 63 روایة: 8
همه علم 🖌 حضرت علیه السلام مى‏ فرمود: همه علم مردم را در چهار چیز یافتم: اول: پروردگار خود را بشناسى. دوم: بدانى برای تو چه کرده. سوم: بدانى او از تو چه خواسته است، چهارم: بدانى چه چیز ترا از دینت خارج کند 🖌 سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ وَجَدْتُ عِلْمَ النَّاسِ كُلَّهُ فِی أَرْبَعٍ أَوَّلُهَا أَنْ تَعْرِفَ رَبَّكَ وَ الثَّانِی أَنْ تَعْرِفَ مَا صَنَعَ بِكَ وَ الثَّالِثُ أَنْ تَعْرِفَ مَا أَرَادَ مِنْكَ وَ الرَّابِعُ أَنْ تَعْرِفَ مَا يُخْرِجُكَ مِنْ دِینِكَ . 📚 اصول کافى جلد 1 صفحه: 63 روایة: 11
عاقل کیست؟ 🖌حضرت علیه السلام در بعضى از سخنرانی ها مى‏ فرمود: بدانید کسیکه از سخن ناحقی که به او گویند آشفته شود عاقل نیست، و آنکه به ستایش نادان خرسند شود حکیم نیست. 🖌 أَنَّ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ ع قَالَ فِی بَعْضِ خُطَبِهِ أَيُّهَا النَّاسُ اعْلَمُوا أَنَّهُ لَيْسَ بِعَاقِلٍ مَنِ انْزَعَجَ مِنْ قَوْلِ الزُّورِ فِیهِ وَ لَا بِحَكِیمٍ مَنْ رَضِيَ بِثَنَاءِ الْجَاهِلِ عَلَيْهِ. 📚 اصول کافى جلد 1 صفحه: 64 روایة: 14
بنویس حفظ شو 🖌 حضرت علیه السلام فرمود: بنویسید زیرا تا ننویسید حفظ نمیکنید. 🖌 سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ اكْتُبُوا فَإِنَّكُمْ لَا تَحْفَظُونَ حَتَّى تَكْتُبُوا . 📚 اصول کافى جلد 1 صفحه:66 روایة: 9
تقلید در غیر امر خدا =پرستش غیر خدا 🖌 حضرت علیه‏ السلام در تفسیر آیه «غیر از خداوند، علما و راهبان خود را پروردگار گرفتند » مى‏ فرماید: به خدا براى آنها روزه نگرفتند و نماز نگذاردند بلکه ایشان (احبار و رهبان) حرام را حلال و حلال را حرام ساختند و ایشان ( مردم )هم پذیرفتند. 🖌عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع فِی قَوْلِ اللَّهِ جَلَّ وَ عَزَّ «اتَّخَذُوا أَحْبارَهُمْ وَ رُهْبانَهُمْ أَرْباباً مِنْ دُونِ اللَّه»ِ فَقَالَ وَ اللَّهِ مَا صَامُوا لَهُمْ وَ لَا صَلَّوْا لَهُمْ وَ لَكِنْ أَحَلُّوا لَهُمْ حَرَاماً وَ حَرَّمُوا عَلَيْهِمْ حَلَالًا فَاتَّبَعُوهُمْ . 📚 اصول کافى جلد 1 صفحه:69 روایة: 3
بدعت = عذاب خدا 🖌 صلی الله علیه و آله فرمود: هر بدعتى گمراهى و هر گمراهى در آتش است. بدعت یعنی چیزی که جزء دین نیست را جزئی از دین بدانند. 🖌 عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص كُلُّ بِدْعَةٍ ضَلَالَةٌ وَ كُلُّ ضَلَالَةٍ فِی النارِ 📚 اصول کافى جلد 1 صفحه:73 روایة: 12
قیاس؟! 🖌 حضرت علیه السلام فرمود: شیطان خود را به آدم قیاس کرد و گفت: «مرا از آتش و انسان را از خاک آفریدى» و اگر گوهرى را که خدا آدم را از آن آفرید با آتش قیاس مى ‏کرد آن گوهر درخشنده‏ تر و روشن‏تر از آتش بود. 🖌 عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ إِنَّ إِبْلِیسَ قَاسَ نَفْسَهُ بِ‏آدَمَ فَقَالَ خَلَقْتَنِی مِنْ نَارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طِینٍ وَ لَوْ قَاسَ الْجَوْهَرَ الَّذِی خَلَقَ اللَّهُ مِنْهُ آدَمَ بِالنَّارِ كَانَ ذَلِكَ أَكْثَرَ نُوراً وَ ضِيَاءً مِنَ النَّارِ . 📚 اصول کافى جلد 1 صفحه: 75 روایة: 18
از خود نظری نداریم 🖌 مردى از امام صادق علیه السلام مسأله ‏اى پرسید و حضرت جوابش داد. سپس گفت: به نظر شما اگر چنین و چنان باشد جوابش چیست؟ حضرت فرمود خاموش باش! هر جوابى که به تو مى‏ دهم از قول رسول خدا (ص) است، ما از خود رأیى نداریم. 🖌 سَأَلَ رَجُلٌ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ مَسْأَلَةٍ فَأَجَابَهُ فِیهَا. فَقَالَ الرَّجُلُ أَ رَأَيْتَ إِنْ كَانَ كَذَا وَ كَذَا مَا يَكُونُ الْقَوْلُ فِیهَا؟ فَقَالَ لَهُ مَهْ مَا أَجَبْتُكَ فِیهِ مِنْ شَيْ‏ءٍ فَهُوَ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ ص لَسْنَا مِنْ أَ رَأَيْتَ فِی شَيْ‏ءٍ . 📚 اصول کافى جلد 1 صفحه:76 روایة: 21
بدعت = حذف سنت 🖌 حضرت علیه السلام فرمود: هیچ کس بدعتى را شروع نکرد جز آنکه به سبب آن سنتى را ترک کرد. [بدعت: وارد کردن چیزی در دین که جزء دین نیست] 🖌 قَالَ عَلِيٌّ ع مَا أَحَدٌ ابْتَدَعَ بِدْعَةً إِلَّا تَرَكَ بِهَا سُنَّةً . 📚 اصول کافى جلد 1 صفحه: 75 روایة: 19
همه در قرآن آمده 🖌 حضرت علیه السلام فرمود: خداى تبارک و تعالى در قرآن بیان هر چیز را فرو فرستاده... تا آنجا که هیچ بنده ‏اى نتواند بگوید ای کاش این در قرآن آمده بود جز آنکه خدا آن را در قرآن فرو فرستاده است. 🖌 عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَنْزَلَ فِی الْقُرْآنِ تِبْيَانَ كُلِّ شَيْ‏ءٍ ... حَتَّى لَا يَسْتَطِیعَ عَبْدٌ يَقُولُ لَوْ كَانَ هَذَا أُنْزِلَ فِی الْقُرْآنِ إِلَّا وَ قَدْ أَنْزَلَهُ اللَّهُ فِیهِ . 📚 اصول کافى جلد 1 صفحه: 76 روایة: 1
در قرآن هست عقل نمی رسد 🖌 حضرت علیه السلام فرمود: هیچ مطلبى نیست که دو نفر در آن کشمکش دارند مگر اینکه براى آن در کتاب خدا پاسخی وجود دارد؛ ولى عقل مردم به آن نمی رسد. 🖌 قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع مَا مِنْ أَمْرٍ يَخْتَلِفُ فِیهِ اثْنَانِ إِلَّا وَ لَهُ أَصْلٌ فِی كِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَكِنْ لَا تَبْلُغُهُ عُقُولُ الرِّجَالِ. 📚 اصول کافى جلد 1 صفحه:78 روایة: 6
🖌حضرت علیه السلام می فرمود: برای صاحب الامر [عجل الله تعالی فرجه] شباهتی به یوسف وجود دارد... خداى - جل و عز - با حجت خود همان کند که با یوسف کرد، به طوری که او در بازارهاى ایشان راه رود و پاى روى فرش آنها گذارد [با وجود این او را نشناسند] تا خدا درباره او اجازه دهد، چنانکه به یوسف اجازه فرمود و آنها گفتند آیا تو خود یوسف هستى؟!! گفت: من یوسفم. 🖌 سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ إِنَّ فِی صَاحِبِ هَذَا الْأَمْرِ شَبَهاً مِنْ يُوسُفَ ع ... فَمَا تُنْكِرُ هَذِهِ الْأُمَّةُ أَنْ يَفْعَلَ اللَّهُ جَلَّ وَ عَزَّ بِحُجَّتِهِ كَمَا فَعَلَ بِيُوسُفَ أَنْ يَمْشِيَ فِی أَسْوَاقِهِمْ وَ يَطَأَ بُسُطَهُمْ حَتَّى يَأْذَنَ اللَّهُ فِی ذَلِكَ لَهُ كَمَا أَذِنَ لِيُوسُفَ قَالُوا أَ إِنَّكَ لَأَنْتَ يُوسُفُ قالَ أَنَا يُوسُفُ‏. 📚 اصول کافى جلد 2 صفحه 134 روایت 4
که می تواند؟ 🖌 خدمت حضرت علیه السلام نشسته بودیم، به ما فرمود: همانا صاحب الامر را غیبتى است، هر که در آن زمان دینش را نگه دارد مانند کسى است که خار درخت خارقتاد را با دست بتراشد. سپس فرمود: اینچنین و با اشاره دست مجسم فرمود.سپس فرمودند کدامتان می تواند درخت خارقتاد را با دست بگیرد؟ 🖌 كُنَّا عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع جُلُوساً فَقَالَ لَنَا إِنَّ لِصَاحِبِ هَذَا الْأَمْرِ غَيْبَةً الْمُتَمَسِّكُ فِیهَا بِدِینِهِ كَالْخَارِطِ لِلْقَتَادِ ثُمَّ قَالَ هَكَذَا بِيَدِهِ فَأَيُّكُمْ يُمْسِكُ شَوْكَ الْقَتَادِ بِيَدِهِ. 📚 اصول کافى جلد 2 صفحه 132 روایة 1
در غیبت بخوان 🖌 حضرت علیه السلام فرمود: اى زراره: اگر به آن زمان ( زمان غیبت) رسیدى،خدا را با این دعا بخوان: «خدایا خودت را به من بشناسان، زیرا اگر تو خودت را به من نشناسانى، من رسولت را نشناسم خدایا تو پیغمبرت را به من بشناسان، زیرا اگر تو پیغمبرت را به من نشناسانى، من حجت تو را نشناسم خدایا حجت خود را به من بشناسان، زیرا اگر تو حجتت را به من نشناسانى، از دینم گمراه می شوم. سمعت ُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع ... قَالَ يَا زُرَارَةُ إِذَا أَدْرَكْتَ هَذَا الزَّمَانَ فَادْعُ بِهَذَا الدُّعَاءِ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی نَفْسَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی نَفْسَكَ لَمْ أَعْرِفْ نَبِيَّكَ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی رَسُولَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی رَسُولَكَ لَمْ أَعْرِفْ حُجَّتَكَ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی حُجَّتَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دِینِی. 📚 اصول کافى جلد 2 صفحه 134 روایت 5
کیست آورنده امام؟ 🖌 حضرت علیه السلام درباره قول خداى عزوجل: «بگو تصور می کنید اگر آب شما به زمین فرو رود چه کسى براى شما آب روان مى‏ آورد؟» فرمود: زمانى که امام شما غایب شود، کیست (غیر خدا) که براى شما امام تازه‏اى آورد؟ 🖌 عَنْ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ ع فِی قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ «قُلْ أَ رَأَيْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ ماؤُكُمْ غَوْراً فَمَنْ يَأْتِیكُمْ بِماءٍ مَعِینٍ» قَالَ إِذَا غَابَ عَنْكُمْ إِمَامُكُمْ فَمَنْ يَأْتِیكُمْ بِإِمَامٍ جَدِیدٍ. 📚اصول کافى جلد 2 صفحه 139 روایت 14
مؤمنی استغفار.mp3
303.4K
حجت الاسلام مؤمنی استغفار
تمام خیر... 🖌 حضرت علیه السلام فرمود: چگونه باشى زمانى که حمله سختى میان دو مسجد واقع شود و دانش مانند ماری که به سوراخ خود می خزد، به جایی دیگر بخزد، و میان شیعیان اختلاف افتد و یکدیگر را دروغگو خوانند و به صورت هم تف اندازند، عرض کردم: قربانت، در چنان وضعى خیرى نیست، حضرت سه مرتبه فرمود: تمام خیر در آن وضع است. [توضیح: زیرا مردم امتحان می شوند و امام زمان علیه السلام ظهور میکند]. 🖌 قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع كَيْفَ أَنْتَ إِذَا وَقَعَتِ الْبَطْشَةُ بَيْنَ الْمَسْجِدَيْنِ فَيَأْرِزُ الْعِلْمُ كَمَا تَأْرِزُ الْحَيَّةُ فِی جُحْرِهَا وَ اخْتَلَفَتِ الشِّیعَةُ وَ سَمَّى بَعْضُهُمْ بَعْضاً كَذَّابِینَ وَ تَفَلَ بَعْضُهُمْ فِی وُجُوهِ بَعْضٍ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ مَا عِنْدَ ذَلِكَ مِنْ خَيْرٍ فَقَالَ لِی الْخَيْرُ كُلُّهُ عِنْدَ ذَلِكَ ثَلَاثاً. 📚 اصول کافى جلد 2 صفحه 140 روایت 17
بصیرت؛ کار اصلی منتظر 🖌 حضرت علیه السلام به ایشان عرض کردم: هرگاه صبح و شام کنم و امامى را که از او پیروى کنم نبینم چه کنم؟ فرمود: آن که را باید دوست داشته باشى دوست بدار و آن که را باید دشمن بدارى دشمن بدار (دوست و دشمنت را بشناس) تا خداى عزوجل او را ظاهر کند. 🖌 عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قُلْتُ إِذَا أَصْبَحْتُ وَ أَمْسَيْتُ لَا أَرَى إِمَاماً أَئْتَمُّ بِهِ مَا أَصْنَعُ قَالَ فَأَحِبَّ مَنْ كُنْتَ تُحِبُّ وَ أَبْغِضْ مَنْ كُنْتَ تُبْغِضُ حَتَّى يُظْهِرَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَ‏. 📚 اصول کافى جلد 2 صفحه 143 روایت 28
خشم خداوند 🖌 حضرت علیه السلام به من نوشت: زمانیکه خداى تبارک و تعالى بر خلقش خشم کند، ما را از مجاورت آنها دور کند. 🖌 كَتَبَ إِلَيَّ أَبُو جَعْفَرٍ ع إِذَا غَضِبَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى عَلَى خَلْقِهِ نَحَّانَا عَنْ جِوَارِهِمْ‏. 📚اصول کافى جلد 2 صفحه 145 روایت 31
ظهور نمی شود تا... 🖌 منصور گوید: حضرت علیه السلام: به من فرمود: اى منصور: این امر (ظهور امام دوازدهم) به شما نمى ‏رسد مگر بعد از ناامیدى و الله نمی رسد تا خوب از بد جدا شود والله نمی رسد تا خلوص شما سنجیده شود والله نمی رسد تا شقی، بد عاقبت شود و سعید، خوش عاقبت. 🖌 قَالَ لِی أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع يَا مَنْصُورُ إِنَّ هَذَا الْأَمْرَ لَا يَأْتِیكُمْ إِلَّا بَعْدَ إِيَاسٍ وَ لَا وَ اللَّهِ حَتَّى تُمَيَّزُوا وَ لَا وَ اللَّهِ حَتَّى تُمَحَّصُوا وَ لَا وَ اللَّهِ حَتَّى يَشْقَى مَنْ يَشْقَى وَ يَسْعَدَ مَنْ يَسْعَدُ. 📚 اصول کافى جلد 2 صفحه 195 روایت 3
🖌 شنیدم حضرت علیه السلام می فرمود: اى ثابت همانا خداى تبارک و تعالى هنگام این امر را هفتاد تعیین نمود، چون حسین صلوات اللّه علیه کشته شد، خشم خداى تعالى بر اهل زمین سخت گشت، آنرا تا صد و چهل بتأخیر انداخت. سپس که ما به شما خبر دادیم، آن خبر را فاش کردید و از آن پرده برداشتید، بعد از آن خدا براى آن وقتى نزد ما قرار نداد. خدا هر چه را خواهد محو کند و ثابت گذارد اصل کتاب نزد اوست. 🖌 سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع يَقُولُ يَا ثَابِتُ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى قَدْ كَانَ وَقَّتَ هَذَا الْأَمْرَ فِی السَّبْعِینَ فَلَمَّا أَنْ قُتِلَ الْحُسَيْنُ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ اشْتَدَّ غَضَبُ اللَّهِ تَعَالَى عَلَى أَهْلِ الْأَرْضِ فَأَخَّرَهُ إِلَى أَرْبَعِینَ وَ مِائَةٍ فَحَدَّثْنَاكُمْ فَأَذَعْتُمُ الْحَدِیثَ فَكَشَفْتُمْ قِنَاعَ السَّتْرِ وَ لَمْ يَجْعَلِ اللَّهُ لَهُ بَعْدَ ذَلِكَ وَقْتاً عِنْدَنَا وَ يَمْحُو اللَّهُ مَا يَشَاءُ وَ يُثْبِتُ وَ عِنْدَهُ أُمُّ الْكِتَابِ. 📚 اصول کافى جلد 2 صفحه 190 روایت 1
تعیین وقت ظهور ممنوع 🖌 از حضرت علیه السلام راجع بقائم علیه السلام پرسیدم، فرمود: وقت گزاران دروغگویند، ما خانواده‏ اى هستیم که تعیین وقت نکنیم. 🖌 عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ سَأَلْتُهُ عَنِ الْقَائِمِ ع فَقَالَ كَذَبَ الْوَقَّاتُونَ إِنَّا أَهْلُ بَيْتٍ لَا نُوَقِّتُ‏. 📚 اصول کافى جلد 2 صفحه 191 روایت 3
امامت را بشناس! 🖌 حضرت علیه السلام فرمود: امامت را بشناس، زیرا اگر امامت را بشناسی، این امر (ظهور) زودتر اتفاق بیافتد یا دیرتر، زیانی به تو نمی رسد . 🖌 قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع اعْرِفْ إِمَامَكَ فَإِنَّكَ إِذَا عَرَفْتَ لَمْ يَضُرَّكَ تَقَدَّمَ هَذَا الْأَمْرُ أَوْ تَأَخَّرَ. 📚 اصول کافى جلد 2 صفحه 197 روایت 1
امامت را بشناس حضرت علیه السلام فرمود: ... کسیکه امامش را بشناسد و پیش از قیام صاحب الامر بمیرد، مانند کسى است که در لشکر آن حضرت بوده است، نه، بلکه مانند کسی است که زیر پرچم آن حضرت نشسته باشد. عن أَبَی عَبْدِ اللَّهِ ع ... مَنْ عَرَفَ إِمَامَهُ ثُمَّ مَاتَ قَبْلَ أَنْ يَقُومَ صَاحِبُ هَذَا الْأَمْرِ كَانَ بِمَنْزِلَةِ مَنْ كَانَ قَاعِداً فِی عَسْكَرِهِ لَا بَلْ بِمَنْزِلَةِ مَنْ قَعَدَ تَحْتَ لِوَائِهِ. 📚 اصول کافى جلد 2 صفحه 197 روایت 2
امامت را بشناس 🖌 ابوبصیر از حضرت علیه السلام پرسید: شما عقیده دارید که من حضرت قائم علیه السلام را درک مى‏کنم؟ حضرت فرمود: اى ابابصیر! مگر نه این است که امامت را مى‏شناسى. عرضکرد: چرا بخدا، شما هستید و دست حضرت را گرفت. حضرت فرمود: اى ابابصیر! بخدا از اینکه در سایه خیمه قائم صلوات الله علیه بشمشیرت تکیه نکرده‏ اى باک نداشته باش ! 🖌 قَالَ سَأَلَ أَبُو بَصِیرٍ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع وَ أَنَا أَسْمَعُ فَقَالَ تَرَانِی أُدْرِكُ الْقَائِمَ ع فَقَالَ يَا أَبَا بَصِیرٍ أَ لَسْتَ تَعْرِفُ إِمَامَكَ فَقَالَ إِی وَ اللَّهِ وَ أَنْتَ هُوَ وَ تَنَاوَلَ يَدَهُ فَقَالَ وَ اللَّهِ مَا تُبَالِی يَا أَبَا بَصِیرٍ أَلَّا تَكُونَ مُحْتَبِیاً بِسَيْفِكَ فِی ظِلِّ رِوَاقِ الْقَائِمِ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ‏. 📚 اصول کافى جلد 2 صفحه 198 روایت 4