چکیده دین اسلام
🖌 به حضرت #امام_باقر (ع) عرض کردم: ...مرا از دینى که شما و خاندانتان خدا را با آن پیروی می کنید خبر دهید، تا خداى عزّوجلّ را با آن پیروى کنم. فرمود: در سخنی کوتاه پرسشى بزرگ نمودى! به خدا دین خود و دین پدرانم را که خداى عزّوجلّ را با آن پیروى مىکنیم، به تو ارائه می کنم: شهادت به آنکه خداوندی جز الله نیست و آنکه محمد (ص) فرستاده خداست و پذیرش آنچه او از جانب خدا آورده و دوستی با دوست ما و بیزارى از دشمن ما و گردن نهادن به فرمان ما و انتظار قائم ما (ع) و کوشش در دین و دوری از آنچه خدا دوست ندارد است .
--------------------
🖌 قُلْتُ لِأَبِى جَعْفَرٍ ع ... أَخْبِرْنِی بِدِینِكَ الَّذِی تَدِینُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ أَنْتَ وَ أَهْلُ بَيْتِكَ لِأَدِینَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ قَالَ إِنْ كُنْتَ أَقْصَرْتَ الْخُطْبَةَ فَقَدْ أَعْظَمْتَ الْمَسْأَلَةَ وَ اللَّهِ لَأُعْطِيَنَّكَ دِینِى وَ دِینَ آبَائِيَ الَّذِی نَدِینُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ شَهَادَةَ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللَّهِ ص وَ الْإِقْرَارَ بِمَا جَاءَ بِهِ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَ الْوَلَايَةَ لِوَلِيِّنَا وَ الْبَرَاءَةَ مِنْ عَدُوِّنَا وَ التَّسْلِیمَ لِأَمْرِنَا وَ انْتِظَارَ قَائِمِنَا وَ الِاجْتِهَادَ وَ الْوَرَعَ .
________
📚 الکافی، ج ۳ ، ص ۳۴ ، ح ۱۰
#حدیث #اسلام
روزی یک حدیث
پیامبران اولوالعزم
قسمت اول
🖌 از حضرت #امام_صادق (ع) درباره قول خداى عزّوجلّ: «چنانکه پیغمبران اولوالعزم صبر کردند تو هم صبر کن» [35 سوره 46] پرسیدم، فرمود: آنان نوح و ابراهیم و موسى و عیسى و محمد (ص) هستند.
عرض کردم: اینها چگونه اولوالعزم گشتند؟ فرمود: زیرا حضرت نوح با کتاب و روشی مبعوث شد و هرکه پس از نوح آمد، کتاب و راه و روش او را اخذ کرد، تا آنکه حضرت ابراهیم (ع) آمد با صحف و فرمان متروک شدنِ کتاب نوح. نه از آن جهت که به آن کافر شده باشند، سپس هر فرستاده ای که بعد از ابراهیم (ع) آمد به راه و روش صحف او رفتار کرد ... .
ادامه دارد
--------------------
🖌 قُلْتُ لِأَبِى عَبْدِ اللَّهِ ع قَوْلَ اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ ﴿فَاصْبِرْ كَما صَبَرَ أُولُوا الْعَزْمِ مِنَ الرُّسُلِ﴾ فَقَالَ نُوحٌ وَ إِبْرَاهِیمُ وَ مُوسَى وَ عِیسَى وَ مُحَمَّدٌ (ص) ). قُلْتُ كَيْفَ صَارُوا أُولِى الْعَزْمِ؟ قَالَ لِأَنَّ نُوحاً بُعِثَ بِكِتَابٍ وَ شَرِیعَةٍ وَ كُلُّ مَنْ جَاءَ بَعْدَ نُوحٍ أَخَذَ بِكِتَابِ نُوحٍ وَ شَرِیعَتِهِ وَ مِنْهَاجِهِ حَتَّى جَاءَ إِبْرَاهِیمُ ع بِالصُّحُفِ وَ بِعَزِیمَةِ تَرْكِ كِتَابِ نُوحٍ لَا كُفْراً بِهِ فَكُلُّ نَبِيٍّ جَاءَ بَعْدَ إِبْرَاهِیمَ ع أَخَذَ بِشَرِیعَةِ إِبْرَاهِیمَ وَ مِنْهَاجِهِ وَ بِالصُّحُفِ... .
________
📚 الکافی، ج ۳ ، ص ۲۸ ، ح ۲
#حدیث #اسلام
روزی یک حدیث
پیامبران اولوالعزم
قسمت دوم
🖌 از حضرت #امام_صادق (ع) درباره قول خداى عزّوجلّ: «چنانکه پیغمبران اولوالعزم صبر کردند توهم صبر کن» [35 سوره 46] پرسیدم، فرمود:...
...تا زمانیکه جناب موسى آمد و تورات و راه و روش خود را با فرمان ترک صحف آورد، و هر فرستاده ای بعد از موسى (ع) آمد، به تورات و راه و روش او عمل کرد، تا زمانی که جناب مسیح (ع) با انجیل و فرمان ترک راه و روش موسى آمد، سپس هر فرستاده ای بعد از مسیح آمد شریعت و طریقه او را گرفت، تا زمانی که محمد (ص) آمد و قرآن و راه و روش خود را آورد، که حلال او حلال است تا روز قیامت، و حرام او حرام است تا روز قیامت. و پیغمبران اولوالعزم اینها هستند.
--------------------
🖌 قُلْتُ لِأَبِى عَبْدِ اللَّهِ ع قَوْلَ اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ ﴿فَاصْبِرْ كَما صَبَرَ أُولُوا الْعَزْمِ مِنَ الرُّسُلِ﴾ فَقَالَ ...
... حَتَّى جَاءَ مُوسَى بِالتَّوْرَاةِ وَ شَرِیعَتِهِ وَ مِنْهَاجِهِ وَ بِعَزِیمَةِ تَرْكِ الصُّحُفِ وَ كُلُّ نَبِيٍّ جَاءَ بَعْدَ مُوسَى ع أَخَذَ بِالتَّوْرَاةِ وَ شَرِیعَتِهِ وَ مِنْهَاجِهِ حَتَّى جَاءَ الْمَسِیحُ ع بِالْإِنْجِیلِ وَ بِعَزِیمَةِ تَرْكِ شَرِیعَةِ مُوسَى وَ مِنْهَاجِهِ فَكُلُّ نَبِيٍّ جَاءَ بَعْدَ الْمَسِیحِ أَخَذَ بِشَرِیعَتِهِ وَ مِنْهَاجِهِ حَتَّى جَاءَ مُحَمَّدٌ ص فَجَاءَ بِالْقُرْآنِ وَ بِشَرِیعَتِهِ وَ مِنْهَاجِهِ فَحَلَالُهُ حَلَالٌ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ وَ حَرَامُهُ حَرَامٌ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ فَهَؤُلَاءِ أُولُو الْعَزْمِ مِنَ الرُّسُلِ ع .
________
📚 الکافی، ج ۳ ، ص ۲۸ ، ح ۲
#حدیث #اسلام
روزی یک حدیث
دین حنیف یعنی
🖌 از حضرت #امام_صادق (ع) درباره قول خداى عزّوجلّ: ﴿ حنیفاً مسلماً ﴾ فرمود: یعنى پاک و بی آلایش، که چیزى از پرستش بتها در آن نباشد.
--------------------
🖌 عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع فِی قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ ﴿ حَنِیفاً مُسْلِماً ﴾ قَالَ خَالِصاً مُخْلِصاً لَيْسَ فِیهِ شَيْءٌ مِنْ عِبَادَةِ الْأَوْثَانِ .
________
📚 الکافی، ج ۳ ، ص ۲۵ ، ح ۱
#حدیث #اسلام
روزی یک حدیث
توضیح: حنیف به معناى راه مستقیم و معتدلى است که از افراط و تفریط خالى باشد.
مخلص کسی ست که
🖌 حضرت #امام_رضا (ع) فرماید: #امیرالمؤمنین (ص) می فرمود: خوشا به حال کسى که عبادت و دعایش خالص برای خداست و دلش مشغول آنچه دیده نیست و یاد خدا را به واسطه شنیده ها فراموش نکند و به خاطر آنچه به دیگران داده شده دلگیر نمی شود.
--------------------
🖌 عَنْ أَبِی الْحَسَنِ الرِّضَا ع أَنَّ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ ص كَانَ يَقُولُ طُوبَى لِمَنْ أَخْلَصَ لِلَّهِ الْعِبَادَةَ وَ الدُّعَاءَ وَ لَمْ يَشْغَلْ قَلْبَهُ بِمَا تَرَى عَيْنَاهُ وَ لَمْ يَنْسَ ذِكْرَ اللَّهِ بِمَا تَسْمَعُ أُذُنَاهُ وَ لَمْ يَحْزُنْ صَدْرَهُ بِمَا أُعْطِيَ غَيْرُهُ .
________
📚 الکافی، ج ۳ ، ص ۲۶ ، ح ۳
#حدیث #اخلاص
روزی یک حدیث
عمل خالص
🖌 حضرت #امام_صادق (ع) فرمود: عمل خالص آن ست که: بابت آن، ستایش کسی جز خداى عزّوجلّ را نخواهی!
--------------------
🖌 عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع ... الْعَمَلُ الْخَالِصُ الَّذِى لَا تُرِیدُ أَنْ يَحْمَدَكَ عَلَيْهِ أَحَدٌ إِلَّا اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ .
________
📚 الکافی، ج ۳ ، ص ۲۶ ، ح ۴
#حدیث #اخلاص
روزی یک حدیث
عمل نیکو
🖌 حضرت #امام_صادق (ع) درباره قول خداى عزّوجلّ: ﴿ تا بیازماید شما را که کدامیک نیکو کردارترید ﴾ [2 سوره 67 ] فرمود: مقصود بسیاری عمل نیست، بلکه مقصود نتیجه بخش ترین عمل است، و به درستی که نتیجه: خشوع در مقابل خدا و نیت راست و زیبا ست.
--------------------
🖌 عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع فِی قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ ﴿ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا ﴾ قَالَ لَيْسَ يَعْنِى أَكْثَرَ عَمَلًا وَ لَكِنْ أَصْوَبَكُمْ عَمَلًا وَ إِنَّمَا الْإِصَابَةُ خَشْيَةُ اللَّهِ وَ النِّيَّةُ الصَّادِقَةُ وَ الْحَسَنَةُ .
________
📚 الکافی، ج ۳ ، ص ۲۶ ، ح ۴
#حدیث #اخلاص
روزی یک حدیث
اثر ایمان خالص
🖌 حضرت #امام_باقر (ع) فرمود: هیچ بندهاى نیست که چهل روز ایمانش به خدای بلند مرتبه را خالصانه حفظ کند ... جز آنکه خداى عزّوجلّ او را نسبت به دنیا بی رغبت سازد و درد و دواى دنیا را به او بنماید، و حکمت را در دلش جای دهد و زبانش را به آن باز کند.
--------------------
🖌 عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ مَا أَخْلَصَ الْعَبْدُ الْإِیمَانَ بِاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَرْبَعِینَ يَوْماً ... إِلَّا زَهَّدَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِى الدُّنْيَا وَ بَصَّرَهُ دَاءَهَا وَ دَوَاءَهَا فَأَثْبَتَ الْحِكْمَةَ فِى قَلْبِهِ وَ أَنْطَقَ بِهَا لِسَانَهُ .
________
📚 الکافی، ج ۳ ، ص ۲۷ ، ح ۳
#حدیث #اخلاص
روزی یک حدیث
قلب سلیم
🖌 از آن حضرت [حضرت #امام_صادق (ع)] درباره فرمایش خداى عزّ و جلّ: ﴿جز کسیکه با قلب سلیم نزد خدا آید﴾ [89 سوره 26] پرسیدم، فرمود: قلب سلیم آن است که پروردگارش را در حالی ملاقات کند، که جز خدا کسی در دلش نباشد.
--------------------
🖌 قَالَ سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ ﴿إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِیمٍ﴾ قَالَ الْقَلْبُ السَّلِیمُ الَّذِى يَلْقَى رَبَّهُ وَ لَيْسَ فِیهِ أَحَدٌ سِوَاهُ .
________
📚 الکافی، ج ۳ ، ص ۲۶ ، ح ۵
#حدیث #اخلاص
روزی یک حدیث
عَنِ النَّبِىِّ صلي الله عليه و آله: شَرُّ الْكَسْبِ كَسْبُ الرِّبا.
[بحارالانوار: 103/115]
پيامبر خدا صلي الله عليه و آله فرمود: بـدتـرين درآمــدهـا، درآمدى است كه از راه ربا به دست آيد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بدترین درآمد
#حدیث #تربیت_نبوی(ص) #تجارت #ربا
روزی یک حدیث
چرا زهد؟
🖌 آن حضرت [حضرت #امام_صادق (ع)] فرمود: زهد را در دنیا انتخاب کردند تا دلهاشان برای کسب آخرت بیشتر وقت داشته باشد.
--------------------
🖌 قَالَ... و إِنَّمَا أَرَادُوا الزُّهْدَ فِى الدُّنْيَا لِتَفْرُغَ قُلُوبُهُمْ لِلْآخِرَةِ .
________
📚 الکافی، ج ۳ ، ص ۲۶ ، ح ۵
#حدیث #اخلاص
روزی یک حدیث
قالَ رَسُولُ اللّه ِ صلي الله عليه و آله: اِنَّ اللّه َغـافِرُ كُلِّ ذَنْبٍ اِلاّ مَنْ جَحَدَ مَهْرا اَوِ اغْتَصَبَ اَجِيرا اجَرَهُ اَو باعَ رَجُـلاً حُرّا.
[بحار الانوار 103/129]
رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود: خـداوند تمام گنـاهان را مى آمـرزد، مگر كسى كه مهر زنى را نپردازد، مزد كارگرى را ندهد و شخص آزادى را بفروشد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
گناه مالی
#حدیث #تربیت_نبوی(ص) #تجارت
روزی یک حدیث
ایمان عامل آرامش
🖌 از حضرت #امام_باقر (ع) درباره قول خداى عزوجل: ﴿ ما آرامش را بر دل مؤمنین فرود آوردیم ﴾ [4 سوره 48] پرسیدم، فرمود: منظور ایمان است.
--------------------
🖌 عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ ﴿ أَنْزَلَ السَّكِینَةَ فِى قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ ﴾ قَالَ هُوَ الْإِیمَانُ .
________
📚 الکافی، ج ۳ ، ص ۲۴ ، ح ۱
#حدیث #ایمان
روزی یک حدیث
قالَ رَسُولُ اللّه ِ صلي الله عليه و آله: غَبْنُ الْمُسْتَرْسِلِ رِبا.
[بحارالانوار 103/104]
پيامبر خدا صلي الله عليه و آله فرمود: ضرر وارد کردن به كسى كه كار را به انصاف خود انسان سپرده، حكم رباخوارى دارد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
انصاف
#حدیث #تربیت_نبوی(ص) #تجارت
روزی یک حدیث
ایمان مایه تایید الهی
🖌 از حضرت #امام_باقر (ع) درباره قول خداى عزوجل: ﴿ با روحى از جانب خود ایشان را تأیید کرد ﴾ پرسیدم، فرمود: آن روح ایمان است.
--------------------
🖌 عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع... قَالَ وَ سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ ﴿ وَ أَيَّدَهُمْ بِرُوحٍ مِنْهُ ﴾ قَالَ هُوَ الْإِیمَانُ .
________
📚 الکافی، ج ۳ ، ص ۲۴ ، ح ۱
#حدیث #ایمان
روزی یک حدیث
احتکار گناه بی بازگشت
قالَ رَسُولُ اللّه ِ صلي الله عليه و آله: اَيُّما رَجُلٍ اشْتَرى طَعاما فَكَبَسَهُ اَرْبَعِينَ صَباحا، يُريُد بِهِ غَلاءَ الْمُسْلِمِينَ ثُمَّ باعَهُ فَتَصَدَّقَ بِثَمَنِهِ، لَمْ يَكُنْ كَفّارَةً لِما صَنَعَ.
[بحارالانوار 103/98]
پيامبر خدا صلي الله عليه و آله فرمود: هركس مواد خواركى بخرد وچهل روز براى ايجاد گرانى نگهدارد، سپس بفروشد وقيمت آن را در راه خدا صدقه بدهد، كفّاره احتكارش حساب نمى شود.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#حدیث #تربیت_نبوی(ص) #تجارت #احتکار
روزی یک حدیث
عروة الوثقی ایمان است
🖌 حضرت #امام_صادق (ع) و درباره قول خداى عزوجل ﴿ به دست آویزى محکم چنگ زده است﴾ [256 سوره 2 ] فرمود: آن دست آویز ایمان به خداى یگانه بىشریک است.
--------------------
🖌 عَنْ أَبِى عَبْدِ اللَّهِ ع ...وَ قَالَ فِى قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَّ ﴿ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقى ﴾ قَالَ هِيَ الْإِیمَانُ بِاللَّهِ وَحْدَهُ لَا شَرِیكَ لَهُ .
________
📚 الکافی، ج ۳ ، ص ۲۳ ، ح ۱
#حدیث #ایمان
روزی یک حدیث