eitaa logo
روزی یک حدیث🇵🇸
253 دنبال‌کننده
956 عکس
4 ویدیو
2 فایل
«إن حدیثنا یحیی القلوب» در این کانال سعی می شود روزانه یک حدیث یا روایت از فرمایشات معصومین صلوات الله علیهم، به امید زنده شدن دلها تقدیم شود. ارتباط با مدیر @hmadreza اکنون در ۳ بخش حدیث تقدیم میشود: کتاب کافی، تربیت نبوی ص و فضائل حضرت امیر المؤمنین ع
مشاهده در ایتا
دانلود
❓اگر گناه کردیم چه بگوییم؟ 🖌 حضرت صادق علیه السلام فرمود: هر کس گناهى کند هفت ساعت از روز درباره آنها به او مهلت دهند پس اگر سه بار گفت: «استغفر اللّه الذى لا اله الا هو الحى القیوم» آن گناه بر او نوشته نشود. 🖌 عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ مَنْ عَمِلَ سَيِّئَةً أُجِّلَ فِیهَا سَبْعَ سَاعَاتٍ مِنَ النَّهَارِ فَإِنْ قَالَ أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ الَّذِی لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ لَمْ تُكْتَبْ عَلَيْهِ. 📚 اصول کافى جلد 4 صفحه: 170 روایة: 2
پاداش کسی که روزی صد بار بگوید: استغفر الله 🖌 حضرت صادق علیه السلام فرمود: هرکس روزى صدبار بگوید: «استغفر الله» خداى عزوجل هفتصد گناه از وی بیامرزد. 🖌 قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام مَنْ قَالَ أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ مِائَةَ مَرَّةٍ فِی كُلِّ يَوْمٍ غَفَرَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ سَبْعَمِائَةِ ذَنْبٍ. 📚 اصول کافى جلد 4 صفحه: 173 روایة: 10
❓دوای درد گناه چیست؟ 🖌 در حدیث مرفوعى از معصوم علیه السلام حدیث کنند که فرمود: براى هر مشکلى داروئى است، و داروى گناهان استغفار است. 🖌 عِدَّةٍ مِنْ أَصْحَابِنَا رَفَعُوهُ قَالُوا قَالَ لِكُلِّ شَيْ‏ءٍ دَوَاءٌ وَ دَوَاءُ الذُّنُوبِ الِاسْتِغْفَارُ. 📚 اصول کافى جلد 4 صفحه: 172 روایة: 8
❓❓ چه مدت قبل از مرگ توبه پذیرفته می شود؟ حضرت صادق (ع) فرمود: رسول خدا (ص) فرموده است: هر که یک سال پیش از مرگش توبه کند خداوند توبه‏اش را بپذیرد سپس فرمود: یکسال زیاد است هر که یک ماه پیش از مرگش توبه کند خدا توبه‏اش را بپذیرد، سپس فرمود یکماه زیاد است، هر که یک هفته پیش از مرگش توبه کند خدا توبه‏اش را بپذیرد، سپس فرمود: یک هفته زیاد است هر که یک روز پیش از مرگش توبه کند خدا توبه‏اش را بپذیرد، سپس فرمود: یک روز زیاد است هر که پیش از دیدار مرگ (ملک الموت) توبه کند خدا توبه‏اش را بپذیرد. 🖌 عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله مَنْ تَابَ قَبْلَ مَوْتِهِ بِسَنَةٍ قَبِلَ اللَّهُ تَوْبَتَهُ ثُمَّ قَالَ إِنَّ السَّنَةَ لَكَثِیرَةٌ مَنْ تَابَ قَبْلَ مَوْتِهِ بِشَهْرٍ قَبِلَ اللَّهُ تَوْبَتَهُ ثُمَّ قَالَ إِنَّ الشَّهْرَ لَكَثِیرٌ مَنْ تَابَ قَبْلَ مَوْتِهِ بِجُمْعَةٍ قَبِلَ اللَّهُ تَوْبَتَهُ ثُمَّ قَالَ إِنَّ الْجُمْعَةَ لَكَثِیرٌ مَنْ تَابَ قَبْلَ مَوْتِهِ بِيَوْمٍ قَبِلَ اللَّهُ تَوْبَتَهُ ثُمَّ قَالَ إِنَّ يَوْماً لَكَثِیرٌ مَنْ تَابَ قَبْلَ أَنْ يُعَايِنَ قَبِلَ اللَّهُ تَوْبَتَهُ. ‏ 📚 اصول کافى جلد 4 صفحه: 174 روایة: 2
گناهان چند دسته اند؟ 🖌 امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: اى مردم همانا گناهان سه گونه‏اند: گناهى که آمرزیده است، و گناهى که آمرزیده نشود، و گناهى که بر صاحبش هم امیدوار و هم بیمناکم. اما گناه آمرزیده: گناه آن بنده ایست که خداوند او را در دنیا بر گناهش عقوبت کند پس خدا بردبارتر و کریم تر از آن است که بنده خود را دوباره عقوبت کند. و اما گناهى که آمرزیده نشود ستمکاریهائى است که بندگان برخى به برخى کنند. و اما گناه سوم گناهى است که خداوند بر خلقش پنهان داشته، و توبه از آن را بر گنهکار روزى کرده، و به وضعى در آمده که از گناهش بیمناک و به پروردگارش امیدوار است، پس ما براى او (یعنى این شخص گنهکار) همان حال را داریم که خودش آن حال را براى خود دارد امید رحمت براى او داریم، و از عذاب نیز بر او بیمناکیم. ‏ 📚 اصول کافى جلد 4 صفحه: 178 روایة: 1
راه پیامبر اکرم ص کدام است؟ 🖌 پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: از هدايت خدا پيروى كنيد تا ره يافته شويد و به راه راست برويد و هدايت او، هدايت من است و هدايت من، هدايت على‌بن‌ابى‌طالب است. پس هركس در زمان حيات من و پس از مرگم از هدايت او پيروى كند، از هدايت من پيروى كرده، و هر كس از هدايت من پيروى كند، هر آينه از هدايت خدا پيروى كرده است... 🖌 قال رسول الله صلی الله علیه و آله: اتَّبِعوا هُدَى اللّهِ تَهتَدوا وتُرشَدوا ، وهُوَ هُدايَ ، وهُدايَ هُدى عَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ ، فَمَنِ اتَّبَعَ هُداهُ في حَياتي وبَعدَ مَوتي فَقَدِ اتَّبَعَ هُدايَ ، ومَنِ اتَّبَعَ هُدايَ فَقَدِ اتَّبَعَ هُدَى اللّهِ....» . 📚 تأويل الآيات الظاهرة: ج ۱ ص ۳۲۰ ح ۱۹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
یکی از دلایل غمگین شدن چیست؟ حضرت صادق علیه السلام فرمود: چون گناه بنده بسیار گردد (و خدا بخواهد او را پاک کند) و چیزى از کردار (نیک) نداشته باشد که آن را جبران کند و کفاره آنها شود او را به اندوه گرفتار سازد تا کفاره گناهانش گردد. قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: إِنَّ الْعَبْدَ إِذَا كَثُرَتْ ذُنُوبُهُ وَ لَمْ يَكُنْ عِنْدَهُ مِنَ الْعَمَلِ مَا يُكَفِّرُهَا ابْتَلَاهُ بِالْحُزْنِ لِيُكَفِّرَه. 📚 اصول کافى جلد 4 صفحه: 180 روایة: 2
❓چه چیزهایی ممکن است باعث پاک شدن گناهان شود؟ 🖌 حضرت صادق علیه السلام فرمود: همانا مؤمن ممکن است خواب هولناک ببیند و گناهش آمرزیده شود، و یا تنش رنجور شود و به آن گناهش آمرزیده شود. 🖌 قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: إِنَّ الْمُؤْمِنَ لَيُهَوَّلُ عَلَيْهِ فِی نَوْمِهِ فَيُغْفَرُ لَهُ ذُنُوبُهُ وَ إِنَّهُ لَيُمْتَهَنُ فِی بَدَنِهِ فَيُغْفَرُ لَهُ ذُنُوبُهُ. ‏ 📚 اصول کافى جلد 4 صفحه: 180 روایة: 4
❓اگر خداوند خیر بنده گنهکار را بخواهد چه می کند؟ 🖌 حضرت صادق علیه السلام فرمود: چون خداى عزوجل خیر بنده‏اى را بخواهد بدی او را در دنیا کیفر کند، و چون درباره بنده‏اى خیر نخواهد گناهانش را بدون کیفر نگه می دارد تا در روز قیامت (کیفر) همه را بدو بدهد. 🖌 عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ إِذَا أَرَادَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِعَبْدٍ خَيْراً عَجَّلَ لَهُ عُقُوبَتَهُ فِی الدُّنْيَا وَ إِذَا أَرَادَ بِعَبْدٍ سُوءاً أَمْسَكَ عَلَيْهِ ذُنُوبَهُ حَتَّى يُوَافِيَ بِهَا يَوْمَ الْقِيَامَة. ِ 📚 اصول کافى جلد 4 صفحه: 181 روایة: 5
❓یکی از دلایل وجود اندوه در زندگی مؤمنان چیست؟ 🖌 امام باقر علیه السلام فرمود: پیوسته غم و اندوه گریبانگیر مؤمن باشد تا براى او گناهى بجا نگذارند. 🖌 عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام: قَالَ لَا يَزَالُ الْهَمُّ وَ الْغَمُّ بِالْمُؤْمِنِ حَتَّى مَا يَدَعُ لَهُ مِنْ ذَنْبٍ. ‏ 📚 اصول کافى جلد 4 صفحه: 182 روایة: 9
❓آیا می توان در جایی که گناه می شود حضور داشت؟ 🖌 حضرت صادق علیه السلام فرمود: براى مؤمن سزاوار نیست که در مجلسى بنشیند که خداوند در آن مجلس نافرمانى شود و آن مؤمن قدرت بر تغییر آن مجلس (جلوگیری از گناه) را نداشته باشد. 🖌 عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ لَا يَنْبَغِى لِلْمُؤْمِنِ أَنْ يَجْلِسَ مَجْلِساً يُعْصَى اللَّهُ فِیهِ وَ لَا يَقْدِرُ عَلَى تَغْيِیرِهِ . اصول کافى جلد 4 صفحه:82 روایة:1
یکی از دلایل منع همنشینی با افراد منحرف 🖌 حضرت صادق علیه السلام فرمود: با اهل بدعت رفاقت و هم نشینى نکنید تا نزد مردم چون یکى از آنها محسوب شوید. 🖌 عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام أَنَّهُ قَالَ لَا تَصْحَبُوا أَهْلَ الْبِدَعِ وَ لَا تُجَالِسُوهُمْ فَتَصِیرُوا عِنْدَ النَّاسِ كَوَاحِدٍ مِنْهُمْ. 📚 اصول کافى جلد 4 صفحه:83 روایة:3
❓در هر مجلسی می توانیم شرکت کنیم؟ 🖌 عبد الاعلى گوید: شنیدم از حضرت صادق علیه السلام که مى‏فرمود: هر کسى به خدا و روز جزا ایمان دارد نباید در مجلسى بنشیند که از پیشوایی در آن عیبجویی کنند یا از مؤمنى بدگویی نمایند. 🖌 قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام يَقُولُ مَنْ كَانَ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْ‏آخِرِ فَلَا يَقْعُدَنَّ فِى مَجْلِسٍ يُعَابُ فِیهِ إِمَامٌ أَوْ يُنْتَقَصُ فِیهِ مُؤْمِنٌ. ‏ 📚 اصول کافى جلد 4 صفحه:87 روایة:11
❓آیا می توان در مجلسی که حق را ناحق جلوه می دهند نشست؟ قرآن کریم پاسخ می دهد 🖌 شعیب عقر قوفى گوید: پرسیدم از حضرت صادق علیه السلام از گفتار خداى عزوجل (که فرماید): «و بتحقیق فرو آورده است بر شما در کتاب که اگر شنیدید به آیات خدا کفر ورزى مى‏شود یا استهزاء مى‏شود بدانها... » تا آخر آیه -که فرماید: با ایشان ننشینید- [سوره نساء آیه 140]. حضرت فرمود: مقصود از این گفتار این است که هرگاه شنیدید که مردى حقیقت را انکار می کند و دروغ مى‏پندارد، و درباره امامان علیهم السلام بد مى‏گوید از نزد او برخیز و هم نشین با او مشو، هر که خواهد باشد. 🖌 شُعَيْبٍ الْعَقَرْقُوفِيِّ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ قَدْ نَزَّلَ عَلَيْكُمْ فِى الْكِتابِ أَنْ إِذا سَمِعْتُمْ آیاتِ اللَّهِ يُكْفَرُ بِها وَ يُسْتَهْزَأُ بِها ... إِلَى آخِرِ الْآيَةِ. فَقَالَ إِنَّمَا عَنَى بِهَذَا إِذَا سَمِعْتُمُ الرَّجُلَ الَّذِى يَجْحَدُ الْحَقَّ وَ يُكَذِّبُ بِهِ وَ يَقَعُ فِى الْأَئِمَّةِ فَقُمْ مِنْ عِنْدِهِ وَ لَا تُقَاعِدْهُ كَائِناً مَنْ كَانَ . 📚 اصول کافى جلد 4 صفحه:86 روایة:8
❓عواقب نشستن در مجلسی که در آن به ائمه علیهم السلام توهین شود چیست؟ 🖌 حضرت باقر (علیه السلام) فرمود: هر که در مجلسى که در آن به امامى از امامان دشنام گویند بنشیند در حالی که مى‏تواند برخیزد و نکند خداوند لباس ذلت را در دنیا بر او بپوشاند و در آخرت او را عذاب کند، و چیز خوبی که با عطای آن بر او منت نهاده یعنى معرفت ما را از او بگیرد. 🖌 عَنْ أَبِى جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ مَنْ قَعَدَ فِى مَجْلِسٍ يُسَبُّ فِیهِ إِمَامٌ مِنَ الْأَئِمَّةِ يَقْدِرُ عَلَى الِانْتِصَابِ فَلَمْ يَفْعَلْ أَلْبَسَهُ اللَّهُ الذُّلَّ فِى الدُّنْيَا وَ عَذَّبَهُ فِى الْآخِرَةِ وَ سَلَبَهُ صَالِحَ مَا مَنَّ بِهِ عَلَيْهِ مِنْ مَعْرِفَتِنَا . 📚 اصول کافى جلد 4 صفحه:88 روایة:15
❓می شود در جایی که به اولیاء خدا توهین می شود بمانیم؟ 🖌 حضرت امام صادق علیه السلام فرمود: هر که نزد دشنام گویان به اولیاى خدا بنشیند خداى تعالى را نافرمانى کرده است. 🖌 عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: قَالَ مَنْ قَعَدَ عِنْدَ سَبَّابٍ لِأَوْلِيَاءِ اللَّهِ فَقَدْ عَصَى اللَّهَ تَعَالَى. ‏ 📚 اصول کافى جلد 4 صفحه:88 روایة:14
یا حسین! امام صادق علیه‏السلام فرمود: چون فاطمه علیهاالسلام به حسین ع را آبستن شد، جبرئیل نزد پیغمبر صلى للّه علیه و آله آمد و عرض کرد: همانا فاطمه علیهاالسلام پسرى به دنیا می آورد که امتت او را بعد از تو مى‏کشند. عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ لَمَّا حَمَلَتْ فَاطِمَةُ علیهاالسلام بِالْحُسَيْنِ جَاءَ جَبْرَئِیلُ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه وآله فَقَالَ إِنَّ فَاطِمَةَ علیهاسلام سَتَلِدُ غُلَاما تقتله أُمَّتُكَ مِنْ بَعْدِكَ . 📚 اصول کافى جلد 2 صفحه 364 روایت 3
❓حضرت ابراهیم ع با نگاه به ستگاران چه فهمید که عرض کرد "إني سقيم" ؟ 🖌 امام صادق علیه‏السلام راجع به قول خداى عزوجل: «ابراهیم نگاهى به ستارگان کرد و گفت من بیمارم» 88 سوره 37 فرمود: ابراهیم حساب کرد و فهمید آنچه به حسین علیه‏السلام وارد مى‏شود، سپس گفت: من بیمارم، از آنچه به حسین علیه‏السلام وارد مى‏شود. 🖌 عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام فِی قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ «فَنَظَرَ نَظْرَةً فِی النُّجُومِ فَقالَ إِنِّی سَقِیمٌ» قَالَ حَسَبَ فَرَأَى مَا يَحُلُّ بِالْحُسَيْنِ علیه السلام فَقَالَ إِنِّی سَقِیمٌ لِمَا يَحُلُّ بِالْحُسَيْنِ علیه السلام. ‏ 📚 اصول کافى جلد 2 صفحه 366 روایت 5
🖌 مصقله گوید: شنیدم امام صادق علیه‏السلام مى‏فرمود: چون حسین علیه‏السلام کشته شد، همسر کلبیه آن حضرت (یعنى دختر امرؤالقیس و مادر سکینه) برایش سوگوارى بپا کرد و خود گریست و زنان و خدمتگزاران او هم گریستند تا اشک چشمشان خشک شد و تمام گشت. 🖌 قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام يَقُولُ لَمَّا قُتِلَ الْحُسَيْنُ علیه السلام أَقَامَتِ امْرَأَتُهُ الْكَلْبِيَّةُ عَلَيْهِ مَأْتَماً وَ بَكَتْ وَ بَكَيْنَ النِّسَاءُ وَ الْخَدَمُ حَتَّى جَفَّتْ دُمُوعُهُنَّ وَ ذَهَبَتْ . 📚 اصول کافى جلد 2 صفحه 367 روایت 9
❓منتقم امام حسین کیست؟ 🖌 امام صادق علیه‏السلام فرمود: چون کار حسین چنان شد که شد (اصحاب و جوانهایش کشته شدند و خودش تنها ماند) فرشتگان به سوى خدا شیون و گریه برداشتند و گفتند: با حسین برگزیده ات و پسر پیغمبرت چنین رفتار کنند؟ پس خدا شبح و سایه حضرت قائم علیه‏السلام را به آنها نمود و فرمود: با این انتقام او را مى‏گیرم. 🖌 قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام لَمَّا كَانَ مِنْ أَمْرِ الْحُسَيْنِ علیه السلام مَا كَانَ ضَجَّتِ الْمَلَائِكَةُ إِلَى اللَّهِ بِالْبُكَاءِ وَ قَالَتْ يُفْعَلُ هَذَا بِالْحُسَيْنِ صَفِيِّكَ وَ ابْنِ نَبِيِّكَ قَالَ فَأَقَامَ اللَّهُ لَهُمْ ظِلَّ الْقَائِمِ علیه السلام وَ قَالَ بِهَذَا أَنْتَقِمُ لِهَذَا. 📚 اصول کافى جلد 2 صفحه 366 روایت 6
امام باقر علیه‏السلام فرمود، چون نصرت خدا براى حسین بن على علیه‏السلام فرود آمد تا آنجا که میان آسمان و زمین قرار گرفت، او را در انتخاب نصرت یا دیدار خدا مخیر ساختند، او دیدار خدا را انتخاب کرد. عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ لَمَّا نَزَلَ النَّصْرُ عَلَى الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ حَتَّى كَانَ بَيْنَ السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ ثُمَّ خُيِّرَ النَّصْرَ أَوْ لِقَاءَ اللَّهِ فَاخْتَارَ لِقَاءَ اللَّهِ. ‏ اصول کافى جلد 2 صفحه 367 روایت 7
🖌 على بن ابراهیم در حدیث مرفوعى (که سندش به معصوم رسد) حدیث کند که فرمود: هنگامى که حضرت على بن الحسین علیهما السلام را نزد یزید بن معاویه بردند و در برابر او نگهداشتند یزید که خدایش از رحمت خود دور کرده گفت: ""و آنچه بشما مصیبت رسد از آن چیزى بود که خود کردید"" (و این آیه شریفه را خواند) حضرت على بن الحسین علیهما السلام فرمود: این آیه درباره ما نیست، همانا درباره ما گفتار خداى عزوجل است: هیچ مصیبتى در زمین نرسد و نه بجانهاى شما جز اینکه در کتابى است پیش از آنکه آنها را بیافرینیم همانا این بر خدا آسان است. (سوره حدید آیه 22) 🖌 رَفَعَهُ قَالَ لَمَّا حُمِلَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ص إِلَى يَزِیدَ بْنِ مُعَاوِيَةَ فَأُوقِفَ بَيْنَ يَدَيْهِ قَالَ يَزِیدُ لَعَنَهُ اللَّهُ وَ ما أَصابَكُمْ مِنْ مُصِیبَةٍ فَبِما كَسَبَتْ أَيْدِیكُمْ فَقَالَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ع لَيْسَتْ هَذِهِ الْآيَةُ فِینَا إِنَّ فِینَا قَوْلَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ ما أَصابَ مِنْ مُصِیبَةٍ فِی الْأَرْضِ وَ لا فِی أَنْفُسِكُمْ إِلَّا فِی كِتابٍ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَبْرَأَها إِنَّ ذلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِیرٌ. 📚 اصول کافى جلد 4 صفحه: 187 روایة: 3
گناه نکردن آسانتر است یا توبه؟ 🖌 حضرت صادق علیه السلام فرمود: امیرالمؤمنین علیه السلام فرموده: گناه نکردن آسانتر از توبه است، و بسا ساعتی شهوترانى که اندوه درازى بجا گذارد. 🖌 قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام:تَرْكُ الْخَطِیئَةِ أَيْسَرُ مِنْ طَلَبِ التَّوْبَةِ وَ كَمْ مِنْ شَهْوَةِ سَاعَةٍ أَوْرَثَتْ حُزْناً طَوِیلًا. 📚 اصول کافى جلد 4 صفحه: 188 روایة: 1
استدراج چیست؟ 🖌 حضرت صادق علیه السلام فرمود: همانا چون خداوند خوبى بنده‏اى را بخواهد و آن بنده گناهى مرتکب شود خدا دنبالش او را کیفرى دهد و استغفار را به یاد او آورد، و چون براى بنده‏اى بدى خواهد و او گناهى کند خدا دنبالش نعمتى به او دهد تا استغفار را از یاد ببرد و به آن حال ادامه دهد، و این است گفتار خداى عزوجل ""بتدریج و آهستگى آنها را غافلگیر کنیم از راهیکه ندانند"" (سوره اعراف آیه 182) یعنى به سبب (دادن) نعمت هنگام (ارتکاب) گناهان. 🖌 قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام إِنَّ اللَّهَ إِذَا أَرَادَ بِعَبْدٍ خَيْراً فَأَذْنَبَ ذَنْباً أَتْبَعَهُ بِنَقِمَةٍ وَ يُذَكِّرُهُ الِاسْتِغْفَارَ وَ إِذَا أَرَادَ بِعَبْدٍ شَرّاً فَأَذْنَبَ ذَنْباً أَتْبَعَهُ بِنِعْمَةٍ لِيُنْسِيَهُ الِاسْتِغْفَارَ وَ يَتَمَادَى بِهَا وَ هُوَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَيْثُ لا يَعْلَمُونَ بِالنِّعَمِ عِنْدَ الْمَعَاصِی. ‏ 📚 اصول کافى جلد 4 صفحه: 189 روایة: 1
استدراج چیست؟ 🖌 از امام صادق علیه السلام معناى استدراج را پرسیدند فرمود: آن اینست که بنده‏اى گناه کند پس به او مهلت داده شود و نعمتى جدید به او داده شود، و آن نعمت ها او را از آمرزش خواهى از گناهان سرگرم کند، پس او سقوط کند از جایی که نداند. ِ🖌ِ قَالَ سُئِلَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام عَنِ الِاسْتِدْرَاجِ؛ فَقَالَ هُوَ الْعَبْدُ يُذْنِبُ الذَّنْبَ فَيُمْلَى لَهُ وَ تُجَدَّدُ لَهُ عِنْدَهَا النِّعَمُ فَتُلْهِیهِ عَنِ الِاسْتِغْفَارِ مِنَ الذُّنُوبِ فَهُوَ مُسْتَدْرَجٌ مِنْ حَيْثُ لَا يَعْلَمُ. ‏ 📚 اصول کافى جلد 4 صفحه: 189 روایة: 2
چگونه به حساب خود برسیم؟ 🖌 حضرت موسى بن جعفر علیهما السلام فرمود: از ما نیست کسى که هر روز به حساب خود نرسد، پس اگر کار نیکى کرده است از خدا بخواهد آن را زیاد کند، و اگر گناه و کار بدى کرده در آن گناه از خدا آمرزش خواهد و بسوى او بازگشت (توبه) کند. 🖌 عَنْ أَبِی الْحَسَنِ الْمَاضِی علیه السلام قَالَ لَيْسَ مِنَّا مَنْ لَمْ يُحَاسِبْ نَفْسَهُ فِی كُلِّ يَوْمٍ فَإِنْ عَمِلَ حَسَناً اسْتَزَادَ اللَّهَ وَ إِنْ عَمِلَ سَيِّئاً اسْتَغْفَرَ اللَّهَ مِنْهُ وَ تَابَ إِلَيْهِ ‏ 📚 اصول کافى جلد 4 صفحه: 190 روایة: 2
اینکه از دیگران بهتر هستیم کافیست؟ 🖌 حضرت باقر علیه السلام فرمود: اى ابا نعمان مردم تو را مغرور نکنند (با مدح یا مقایسه خود با مردم) زیرا سزاى کارت به تو رسد نه به آنان و روزت را به کارهای بیهوده به پایان مبر، زیرا با تو کسى هست که کردار تو را بر تو نگهدارد و نیکى کن زیرا من ندیده‏ام چیزى براى تدارک گناه گذشته و کهنه بهتر و شتابانتر از کردار نیکى که تازه باشد. 🖌ِّ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ يَا أَبَا النُّعْمَانِ لَا يَغُرَّنَّكَ النَّاسُ مِنْ نَفْسِكَ فَإِنَّ الْأَمْرَ يَصِلُ إِلَيْكَ دُونَهُمْ وَ لَا تَقْطَعْ نَهَارَكَ بِكَذَا وَ كَذَا فَإِنَّ مَعَكَ مَنْ يَحْفَظُ عَلَيْكَ عَمَلَكَ وَ أَحْسِنْ فَإِنِّی لَمْ أَرَ شَيْئاً أَحْسَنَ دَرَکاً وَ لَا أَسْرَعَ طَلَباً مِنْ حَسَنَةٍ مُحْدَثَةٍ لِذَنْبٍ قَدِیمٍ. ‏ 📚 اصول کافى جلد 4 صفحه: 191 روایة: 3
حساب اعمالمان را به که بسپاریم؟ 🖌 حضرت صادق علیه السلام فرمود: [بار اعمال] خودت را خودت بردار و اگر چنین نکنی دیگرى آن را برندارد. 🖌 قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام احْمِلْ نَفْسَكَ لِنَفْسِكَ فَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ لَمْ يَحْمِلْكَ غَيْرُكَ. ‏ 📚 اصول کافى جلد 4 صفحه: 192 روایة: 5