#شرح_حدیث
💢 بيمارى مؤمن و لطف خداوند
#حضرت_عبدالعظیم_الحسنی_عليه_السلام - به نقل از #امام_جواد_علیه_السلام، از پدرانش - : امير مؤمنان عليه السلام فرمود :
«بيمارى، موجب ثواب نمىشود ؛ ليكن سبب از بين رفتن گناهان بندگان مىگردد . همانا پاداش، در برابر گفتن به زبان و عمل كردن با اعضاى بدن است و خداوند، از روى لطف و كَرَمش، بندگان خود را به خاطر نيّتهاى درست و دلهاى پاك، به بهشت، وارد مىكند» .
📚الأمالى، طوسى : ص ۶۰۲ ح ۱۲۴۵
✍️ شرح :
نقل شده كه #امام_علی_علیه_السلام در بازگشت از جنگ صفّين در نزديكى كوفه، به پيرمردى به نام صالح بن سليم بر خورد كه در سايه خانهاى نشسته و آثار بيمارى در چهرهاش نمايان بود . امام عليه السلام ضمن احوالپرسى، گفتگوى كوتاهى با وى داشت و در پايان، خطاب به او فرمود :
🔅 خداوند ، اين درد و رنجى را كه داشتهاى، مايه ريختن گناهانت قرار دهد؛ چرا كه در بيمارى، پاداشى نيست؛ امّا گناهى براى بنده فرو نمىگذارد، مگر آن كه آن را فرو مىريزد. پاداش، تنها در گفتن به زبان و عمل كردن به دست و پاى است و خداوندعزّ وجلّ، جمعِ فراوانى از بندگان خويش را به راستىِ نيّت و به نهادِ درست ، به بهشت وارد مىكند .
▫️....سيّد رضى رضى اللَّه عنه نيز اين متن را با اندكى تفاوت لفظى ، در نهج البلاغه (حكمت ۴۲) آورده ... است:
🔺 بايد گفت : مؤلّف گرانقدر نهج البلاغه، در تبيين كلام امام عليه السلام، ميان «عوض» و «اجر»، در معنا، تفاوت قائل شده است. از اين رو ، بيمار را مستحقّ «عوض» دانسته، نه «اجر»؛ چون بيمارى، فعل خداوند متعال است؛
✳️ ليكن تأمّل در احاديث رسيده در مورد پاداش بيمارىها، اين احاديث را در چند دسته جاى مىدهد :
▫️۱ . برخى از احاديث، بر اين تصريح كردهاند كه در بيمارى، هيچ پاداشى وجود ندارد ؛ امّا بيمارى، مايه پاكىِ بيمار از گناهان است .
▫️۲ . شمارى از احاديث، بيان مىكنند كه بيمارى ، گناهان انسان را مىريزد ، با اين تفاوت كه اين دسته احاديث ، نسبت به مسئله اجر و پاداش ، سكوت كردهاند .
▫️۳ . برخى از احاديث، بيان مىكنند كه بيمارى ، مرتبه انسان را بالا مىبرد .
▫️۴ . بعضى از احاديث، به وجود پاداشى بزرگ براى بيمارى تصريح مىكنند و برخى نيز از اين خبر مىدهند كه پاداش سه شب تبدار بودن ، با عبادت هفتاد سال ، برابر است .
▫️۵ . در برخى احاديث، آمده كه در نامه عمل بيمار ، نوشته مىشود؛ پاداشى معادل انجام دادن اعمالى كه به سبب بيمارى، توفيق انجام دادن آنها را نيافته است....
♦️از همين جاست كه مىبينيم احاديث مربوط ، به رغم همه اختلافات ظاهرى ، هيچ تعارضى با همديگر ندارند ؛
🚩زيرا :
احاديثى كه از پاداش نداشتن بيمارى سخن مىگويند، نه به عمل و نيّت بيمار، بلكه به خود بيمارى نظر دارند،
و احاديثى كه از ثواب بيمار و بالا رفتن رتبه او حكايت مىكنند، به شكيبايى و مقاومت و نيّت او ناظرند. از اين رو ، اگر بيمار در دوران تندرستى، عمل نيكى انجام مىداده (براى مثال، نماز شب مىخوانده)، پاداش آن براى وى در دوران بيمارى نيز نوشته مىشود.
بيمارى كه علاوه بر اين، شكيبايى هم مىكند، افزون بر آن پاداش، پاداش شكيبايى خويش را هم مىگيرد، و بيمارى كه علاوه بر شكيبايى، دعا و گريه و زارى نيز مىكند، از جايگاه بالاترى نزد خدا برخوردار مىشود .
📚 حکمتنامه حضرت عبد العظیم الحسنی علیهالسلام
☑️ http://hadith.net/post/56037/
🔸 @hadithnet
💠 #حديث_روز چهارشنبه 20 آذر 1398
🔺 خلوت دانش
🔅 #امام_علی_علیه_السلام :
🔸 مَن خَلا بِالعِلمِ لَم توحِشهُ خَلوَةٌ .
🔹«هر كس با دانشْ خلوت كند، از هيچ خلوتى احساس تنهايى نمىكند.»
📚 غرر الحكم : ح ٨١٢٥
🔸 @hadithnet
💠 #حديث_روز پنج شنبه 21 آذر 1398
🔺 همه چیز در قرآن و حدیث
🔅 #امام_کاظم_علیه_السلام :
🔸 لَيسَ شَيءٌ إلاّ وجاءَ فِي الكِتابِ وَالسُّنَّةِ .
🔹«چيزى نيست، مگر آن كه در كتاب خدا يا سنّت نبوى آمده است.»
📚 الاختصاص : ص ٢٨١
🔸 @hadithnet
💠 پرسش :
چرا در احادیث، از تعیین وقت برای #ظهور #امام_مهدی_علیه_السلام ، نهی شده است؟
🔸پاسخ :
با توجّه به این که زمان #ظهور #امام_مهدی_علیه_السلام ، در دامنه علم الهى قرار دارد و هیچ کس از آن آگاه نیست، احادیث به دلایل زیر از تعیین وقت برای ظهور امام مهدی(ع) نهی کرده اند:
🔺یک. بیان زمان #ظهور ، گم راه کردن مردم و سوق دادن آنان به نادانى است و مشمول آیاتى همچون
⚜️﴿وَ لا تَقْفُ ما لَیسَ لَکَ بِهِ عِلمٌ؛ [۱] چیزى را که به آن علم ندارى، دنبال مکن﴾ مى شود.
🔺دو. زمان #ظهور ، امرى مقدّس است و به گونه طبیعى، دستاویز کسانى قرار مى گیرد که در صدد سوء استفاده از امور مقدّس براى پیشبرد مقاصد سیاسى و اجتماعى خود هستند و لازم است که از این آسیب و خلل، پیشگیرى شود.
🔺سه. تعیین زمان های متعدّد براى #ظهور و روشن شدن نادرستی آنها، سبب ناامیدى توده مردمى مى شود که با امید و آرزو، به روزى به عنوان «روز موعود» چشم دوخته اند.
[۱]. اسرا: آیه ۳۶.
📚 دانش نامه امام مهدی(ع) بر پایه قرآن، حدیث و تاریخ: ج ۸ ص ۱۵۹
🔸 @hadithnet
💠 #حديث_روز جمعه 22 آذر 1398
🔺 جمعه، برترین روزها
🔅 #امام_صادق_(علیهالسلام) :
🔸 فَضَّلَ اللّهُ الجُمُعَةَ عَلىٰ غَيرِها مِنَ الأَيّامِ، وإنَّ الجِنانَ لَتُزَخرَفُ وتُزَيَّنُ يَومَ الجُمُعَةِ لِمَن أتاها، وإنَّكُم تَتَسابَقونَ إلَى الجَنَّةِ عَلى قَدرِ سَبقِكمُ إلَى الجُمُعَةِ، وإنَّ أبوابَ السَّماءِ لَتُفتَحُ لِصُعودِ أعمالِ العِبادِ.
🔹 خداوند، روز جمعه را بر روزهاى ديگر برترى بخشيده است. در روز جمعه، بهشت براى کسی که به [نماز] جمعه بيايد، آراسته و مزيّن میشود، و شما به اندازۀ پيشتازیتان به سوى [نماز] جمعه، به سوى بهشت، پيش خواهيد تاخت و درهاى آسمان نیز براى بالا رفتن اعمال بندگان، باز میشوند.
📚 الكافي: ج۳ ص۴۱۵ ح۹
🔸 @hadithnet
💠 #حديث_روز شنبه 23 آذر 1398
🔺 خستگی خانواده!
🔅 #امام_علی_علیه_السلام :
🔸 مَن ضاقَ خُلُقُهُ مَلَّهُ أهلُهُ .
🔹«كسى كه بداخلاق است، خانواده اش از او خسته [و بيزار] مى شوند.»
📚 الكافي : ج ٨ ص ٢٣ ح ٤
🔸 @hadithnet
💠 #حديث_روز یکشنبه 24 آذر 1398
🔺 تکلیف و طاقت
🔅 #امام_صادق_علیه_السلام :
🔸 ما كَلَّفَ اللَّهُ العِبادَ إلّا ما يُطيقونَ، إنَّما كَلَّفَهُم فِي اليَومِ وَاللَّيلَةِ خَمسَ صَلَواتٍ .
🔹«خداوند، بيش از طاقت بندگان بر آنها تكليف نمىكند. در هر شبانهروز، تنها پنج نماز بر آنان تكليف كرده است.»
📚 المحاسن : ج ١ ص ٤٦١ ح ١٠٦٩
🔸 @hadithnet
💠#اشارات_قرآنی روایات
🔹#امام_مهدی_علیه_السلام ، صراط مستقیم الهی
⚜️(اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِیمَ) ⚜️
«[خداوندا!] ما را به راه راست هدایت فرما.»
✍️ درخواست هدایت به راه مستقیم، مهم ترین خواسته یکتاپرستان از خداوند است: (إِیَّاکَ نَعْبُدُ... اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِیمَ)
. برای دست یابی به راه مستقیم، باید دعا کرد: (اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِیمَ).
. امام عصر، صراط الهی است.
💢 مفضّل بن عمر گوید: از #امام_صادق_علیه_السلام پرسیدم: «صراط چیست؟» فرمود:
🔅 «هُوَ الطَّرِیقُ إِلَی مَعْرِفَهِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ هُمَا صِرَاطَانِ صِرَاطٌ فِی الدُّنْیَا وَ صِرَاطٌ فِی الْآخِرَهِ ..... 1
🔸صراط راهی به سوی شناخت خدای بزرگ است، و آن دو گونه است؛ صراطی در این دنیا و صراطی در آن دنیا. اما صراط دنیا امام است که فرمانبرداری از او واجب می باشد؛ هرکس در دنیا او را شناخت و رهنمودهای او را به کار بست، از صراط آخرت خواهد گذشت، ...».
. #امام_صادق_علیه_السلام در تفسیر آیه (اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِیمَ) فرمود:
«الطَّرِیقَ وَ مَعْرِفَهَ الْإِمَام؛ صراط مستقیم درخواست راه یابی به راه و معرفت امام است». 2
خداوند در قرآن کریم، دین پابرجا و استوار خود را «راه مستقیم» معرفی کرده است. 3 در روایات نیز آمده است که امامان معصوم علیهم السلام فرموده اند: «ما راه مستقیم هستیم».4 یعنی هم نمونه عینی و عملی راه مستقیم، و هم بهترین اسوه و الگو در پیمودن این راه، رهبران آسمانی هستند.
▫️1. معانی الأخبار، ص 32. 2. تفسیر قمی، ج 1، ص 28. 3. سوره انعام، آیه 161 4. تفسیر نورالثقلین، ج 1، ص 20.
📚 برگرفته از "پرتوی از آیات مهدوی، محسن قرائتی"
🔸 @hadithnet
💠 #حديث_روز دوشنبه 25 آذر 1398
🔺 بهترين همدم
🔅 #امام_علی_علیه_السلام :
🔸 العِلمُ أفضَلُ الأَنيسَينِ .
🔹«بهترينِ دو همدم، (از هر همدم دیگری)، دانش است.»
📚 غرر الحكم : ح ١٦٥٤
🔸 @hadithnet
⁉️#پرسش_و_پاسخ
💢 اسلام براى كدام رشته از دانش ها، اهمّيت و ارزش قائل است؟ (بخش اول)
❓كدام دانش، دل را زنده مى كند و انسان را راهنمايى مى نمايد؟
❇️ هيچ مكتبى مانند اسلام براى دانش و معرفت و آگاهى ارزش قائل نيست و مردم را از خطر جهل بر حذر نداشته است.
⁉️آن همه تأكيد اسلام نسبت به تعليم و تعلّم، و آن همه فضائلى كه در متون اسلامى براى دانش و دانشمند ذكر شده، مربوط به كدام رشته از دانش هاست؟
آيا رشته خاصّى از دانش ها مورد نظر اسلام است يا اين كه مطلقِ دانش از نظر اسلام ارزشمند است و از اين همه فضيلت برخوردار است؟
🔰 پاسخ :
✍🏻بررسى دقيق موارد كاربرد واژه دانش و معرفت در متون اسلامى نشان مى دهد كه دانش در اسلام به طور كلّى در دو مفهوم به كار رفته است :
يكى حقيقت و اصل دانش، و ديگرى ظاهر و فرع آن.
از نظر اسلام ، دانش ، حقيقت و جوهرى دارد و ظاهر و پوسته اى. انواع دانش هاى رسمى، اعم از اسلامى و غير اسلامى، پوسته دانش محسوب مى شوند و حقيقت دانش و معرفت ، چيز ديگرى است .
آن جا كه گفته مى شود :
⚜️«إِنَّمَا يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَـؤُاْ . ⚜️(1) از ميان بندگان خدا، تنها دانايان از او بيم دارند» .
سخن از حقيقت و جوهر دانش است .
🔹حقيقت دانش ، نورى است كه در پرتو آن ، انسان ، جهان را آن گونه كه هست ، مى بيند و جايگاه خود را در هستى مى يابد .
#امام_علی_علیه_السلام درباره اين نور و مهم ترين خواص آن ، كه رساندن انسان به مقصد اعلاى انسانيت است ،
مى فرمايد :
🔅قد أحيا بعَقلِهِ ، وأماتَ نَفسَهُ ، حَتّى دَقَّ جَليلُهُ ، ولَطُفَ غَليظُهُ ، وبَرَقَ لَهُ لامِعٌ كَثيرُ البَرقِ ، فَأبانَ لَهُ الطَّريقَ ، وسَلَكَ بِهِ السَّبيلَ ، وتَدافَعَتهُ الأبوابُ إلى بابِ السَّلامَةِ ، ودارِ الإقامَةِ ، وثَبَتَت رِجلاهُ بِطُمَأنينَةِ بَدَنِهِ في قَرارِ الأمنِ وَالرّاحَةِ ، بِمَا استَعمَلَ قَلبَهُ ، وأرضى رَبَّهُ . (2)
🔅 (صاحب چنين نورى)، عقلش را زنده داشته و نفسش را كشته است ، تا آن جا كه درشتى هايش خُرد، و خشونت هايش نرم شده، و نورى پُرفروغ برايش درخشيدن گرفته است كه شاه راه توحيد را روشن مىسازد و در پرتوش راه پيموده مى شود . بدين سان ، درها يكى پس از ديگرى ، او را به آستانِ سلامت مطلق و براى اقامت جاويد ، مى راند و ثابت قدم و استوار در جايگاه امنيت و آسايش ثبات مى يابد؛ زيرا كه او قلب خود را به كار گرفت و پروردگارش را خشنود كرد .
🚩 آيات و احاديثى كه نورانيت انسان را مقدّمه حركت صحيح او در جامعه و به سوى كمال مطلق مى دانند ، و يا دانش را به نور تفسير مى كنند ، و يا دانش را ملازم با ايمان به خدا و رسالت انبياى الهى ، و همراه با صفات پسنديده و اعمال شايسته مى دانند، در واقع، جوهر و حقيقت دانش را توضيح مى دهند .
1. فاطر : آيه 28 .
2. نهج البلاغة : خطبه 220
📚#محمدی_ری_شهری، دانش نامه عقايد اسلامي ج 2، ص 247
👈 بیشتر بخوانید :
➡️ http://hadith.net/post/42859/
🔸 @hadithnet
💠 #حديث_روز سه شنبه 26 آذر 1398
🔺 یاری شب!
🔅 #امام_علی_علیه_السلام :
🔸 نِعمَ عَونُ العِبادَةِ السَّهَرُ.
🔹«نیکویارِ بندگی، شبْ زندهداری است.»
📚 غرر الحكم : ح ۹۹۲۰
🔸 @hadithnet
💠 #حديث_روز چهارشنبه 27 آذر 1398
🔺 پایه های اسلام
🔅 #امام_باقر_علیه_السلام :
🔸 بُنِيَ الإِسلامُ عَلى خَمسَةِ أشياءَ : عَلَى الصَّلاةِ ، وَالزَّكاةِ ، وَالحَجِّ ، وَالصَّومِ ، وَالوِلايَةِ .
🔹«اسلام بر پنج چيز بنا شده است: بر نماز، زكات، حج، روزه و ولايت.»
📚 الكافي : ج ٢ ص ١٨ ح ٥
🔸 @hadithnet
💠 #حديث_روز پنج شنبه 28 آذر 1398
🔺 دختر و هدیه به خانواده!
🔅 #پیامبر_اکرم_(ص):
🔸 مَن دَخَلَ السّوقَ فَاشتَرى تُحفَةً فَحَمَلَها إلى عِيالِهِ، كانَ كَحامِلِ صَدَقَةٍ إلى قَومٍ مَحاويجَ ، وَليَبدَأ بِالإِناثِ قَبلَ الذُّكورِ .
🔹«هر كس وارد بازار شود و هديه اى بخرد و آن را براى خانواده اش ببَرد، همانند كسى است كه براى عدّه اى نيازمند، صدقه مى بَرَد، و بايد آن هديه را نخست به دختران بدهد و سپس به پسران.»
📚 ثواب الأعمال : ص ٢٣٩ ح ١
🔸 @hadithnet
#زلال_معرفت
💠 برادرىِ دينى در حكومت جهانى #امام_مهدی_علیه_السلام
✍️ بر پايه احاديثى كه در منابع معتبر شيعه و سنّى آمده، #پیامبر_اکرم_(ص) ، پيشبينى فرموده كه در آخر زمان، مسلمانانى بسى بافضيلت تر از مسلمانان صدر اسلام، پديد خواهند آمد و آنان را به دليل قوّت ايمان و سرسختى در مسئوليت پذيرى برادر خود مى نامد.
متن يكى از اين احاديث كه از #امام_باقر_علیه_السلام نقل شده، چنين است:
🔅روزى #پیامبر_اکرم_(ص) ، در حالى كه جماعتى از يارانش نزد ايشان بودند، دو بار فرمود :
▫️ «بار خدايا ! مرا با برادرانم ملاقات ده» .
يارانش كه پيرامون ايشان بودند ، گفتند : مگر ما برادران تو نيستيم ، اى پيامبر خدا؟!
▫️فرمود : «نه . شما ياران منيد. برادران من، مردمانى از آخِرْ زمان هستند كه با آن كه مرا نديده اند، به من ايمان آورده اند.
خداوند ، آنان را پيش از آن كه از پشتِ پدران و ارحام مادرانشان بيرون آورْد، با نام و نام پدرانشان به من شناسانْد.
هر يك از ايشان، بر دينش، پايدارتر از كشيدن شاخ و برگ خار مغيلان با دست در شب تار است، يا همانند كسى است كه اخگرِ چوب درخت شوره گز [كه دير خاموش مى شود] در دست گرفته باشد.
آنان، چراغ هاى تاريكىاند. خداوند، ايشان را از هر فتنه تيره و تار ، مى رهانَد» .(1)
🔻به نظر مى رسد مقصود پيامبر صلى اللّه عليه و آله از بزرگ مردانى كه در اين حديث و احاديث مشابه، آنان را برادران خود مى نامد، همان كسانى اند كه خداوند سبحان ، ويژگى هاى آنان را در سوره مائده : آيه ۵۴، بيان كرده است :
⚜️اى كسانى كه ايمان آورده ايد ، هر كس از شما از دينش برگردد، [بداند] خداوند به زودى گروهى را بياورد كه ايشان را دوست دارد و ايشان ، او را دوست دارند، با مؤمنان ، فروتن، و بر كافران، سرفرازند؛ در راه خدا جهاد مى كنند و از سرزنش هيچ ملامتگرى نمى هراسند. اين، فضل خداست. آن را به هر كه بخواهد، مى دهد؛ و خدا، گشايشگر داناست» .⚜️
🔸در اين آيه، خداوند سبحان، ضمن تهديد جمعى از همراهان پيامبر صلى اللّه عليه و آله كه در باورهاى دينى و دفاع از ارزش هاى اسلامى استوار نبودند، با صراحت اعلام مى فرمايد در آينده تاريخ، گروهى به يارى اين آيين خواهند شتافت كه خدا، آنها را دوست دارد و آنان نيز خدا را دوست دارند، با اهل ايمان، فروتن و مهربان اند و در برابر كافران معاند، سرفراز و قاطع، در راه اقامه ارزش هاى دينى پيكار مى كنند و از سرزنش ملامتگران نمى هراسند.
🔸بى ترديد، كامل ترين مصاديق اين پيشگويى، ياران #امام_مهدی_علیه_السلام هستند؛ بلكه در تفسير القمّى ذيل جمله «يُحِبُّهُم وَ يُحِبُّونَهُ» آمده :
🔅[اين آيه ] در باره قائم عليه السلام و يارانش نازل شده است كه «در راه خدا جهاد مى كنند و از سرزنش هيچ ملامتگرى نمى هراسند» ..[2]
.... زيد زَرّاد مى گويد: به #امام_صادق_علیه_السلام گفتم: ما مى ترسيم كه مؤمن نباشيم .
🔅امام عليه السلام فرمود: «چرا اين گونه فكر مى كنيد؟».
▫️گفتم : چون ميان خود كسى را نمى يابيم كه برادرش نزد او بر درهم و دينارش، مقدّم باشد، و ما درهم و دينار را نزد خود بر برادر دينى مان - كه با دوستى اميرمؤمنان گِرد آورده است - ، مقدّم مى يابيم.
امام عليه السلام فرمود:
🔅هرگز [اين گونه نينديش ] ! شما مؤمن هستيد ؛ امّا ايمانتان كامل نمى شود تا قائم ما قيام كند كه آن هنگام ، خداوند ، عقل هايتان را جمع مى كند و مؤمنانى كامل مى شويد .
[1]بصائر الدرجات : ص ۸۴ ح ۴ ، [2]تفسير القمّى : ج ۱ ص ۱۷۰ ،
📚 دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن، حدیث و تاریخ ج 9 ص ۴۴۱
👈 بیشتر بخوانید :
➡️ http://hadith.net/post/45600/
🔸 @hadithnet
💠 #حديث_روز جمعه 29 آذر 1398
🔺 فطرت خدایی
🔅 #امام_باقر_(علیهالسلام) :
🔸 قال رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه وآله : كُلُّ مَولودٍ يولَدُ عَلَى الفِطرَةِ؛ يَعني عَلَى المَعرِفَةِ بِأَنَّ اللّهَ عز و جل خالِقُهُ، كَذلِكَ قَولُهُ: «وَ لَئِن سَأَلْتَهُم مَّنْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ لَيَقُولُنَّ اللَّهُ» .
🔹 پيامبر خدا صلىالله عليه وآله فرمود : «هر كودكى با سرشت خدايى به دنيا مىآيد؛ يعنى با اين شناخت كه خداوند عز و جل آفريدگار اوست. اين است سخن خداوند كه: «اگر از آنان بپرسى چه كسى آسمانها و زمين را آفريده است؟ هر آينه مىگويند: خدا» » .
📚 الكافي : ج ۲ ص ۱۳ ح ۴
🔸 @hadithnet
💠 #حديث_روز شنبه 30 آذر 1398
🔺 حدّ وسط
🔅 #امام_صادق_(علیهالسلام) :
🔸 إنَّ اللّهَ أدَّبَ رَسولَهُ (ص) فَقالَ : يا مُحَمَّدُ «خُذِ الْعَفْوَ وَأْمُرْ بِالْعُرْفِ وَأَعْرِضْ عَنِ الْجَاهِلِينَ» ، قالَ : خُذ مِنهُم ما ظَهَرَ وما تَيَسَّرَ ، وَالعَفوُ : الوَسَطُ .
🔹 خداوند ، رسول خود را تربيت كرد و فرمود : اى محمّد! «عفو را بگير و به كار پسنديده فرمان ده و از نادانان، رخ برتاب» . [ خدا در اين آيه ]فرمود : از ايشان آنچه آشكار و ميسّر است ، بگير . «عفو» يعنى حدّ وسط .
📚 تفسير العيّاشي: ج ۲ ص ۴۳ ح ۱۲۶
🔸 @hadithnet
[
💐 بهترین همنشین
🔅 #امام_علی_علیه_السلام : لا تُجالِسوا إلاّ مَن يُذَكِّرُكُمُ اللّهَ رُؤيَتُهُ، ويَزيدُ في عَمَلِكُم مَنطِقُهُ، ويُرَغِّبُكُم فِي الآخِرَةِ عَمَلُهُ.
▫️ همنشينى نكنيد مگر با كسى كه ديدارش شما را به ياد خدا بيندازد. و گفتارش بر عمل شما بيفزايد. و كردارش شما را به آخرت متمايل كند.
▫️ شرح نهج البلاغَة، ج 20، ص 325، ح 722.
🔸 @hadithnet
🗓 #مناسبتها
🍉 شب یلدا
💠 آداب همنشینی، همصحبتی (1)
🔸دقت در انتخاب همصحبت و همنشین :
#پیامبر_اکرم_(ص) : الْمَرْءُ عَلَى دِينِ خَلِيلِهِ وَ قَرِينِهِ.
همانا آدمی بر دین دوست و همراهش است.
▫️الکافی، ج 2 ص 642
🔹پرهیز از همصحبتی با سه گروه:
#پیامبر_اکرم_(ص) : ثلاثةٌ مُجالَسَتُهُم تُميتُ القَلبَ : مُجالَسَةُ الأنْذالِ، و الحَديثُ مَع النّساءِ، و مُجالَسَةُ الأغْنياءِ .
همنشينى با سه كس دل را مى ميراند: همنشينى با فرومايگان، گفتگو با زنان (نامحرم)، و نشستن با توانگران.
▫️الخصال ص 87 ح 20
🔸 در روایات، علت نهی از همنشینی با توانگران اینگونه بیان شده که وقتی فرد با گروه ثروتمند نشست و برخاست میکند و نعمتهایی را که خداوند به آنان عنایت کرده میبیند، احساس میکند که خداوند به او نعمتی نداده است.
🔹پرهیز از مجالست با اهل بدعت و گناهکاران :
#امام_صادق_علیه_السلام : لا تَصحَبوا أهلَ البِدَعِ ولا تُجالِسوهُم فَتَصيروا عِندَ النّاسِ كَواحِدٍ مِنهُم .
با بدعت گذار ، همنشينى نكنيد كه [اگر چنين كنيد،] در نظر مردم ، يكى از آنان به شمار مى آييد.
▫️الكافي : ج 2 ص 375 ح 3
📚 اخلاق و آداب مامقانی، ص 113
🔸 @hadithnet
💠 #حديث_روز یکشنبه 1 دی 1398
🔺 از فواید کمخوری
🔅 #امام_علی_(علیهالسلام) :
🔸 مَن قَلَّت طُعمَتُهُ خَفَّت عَلَيهِ مُؤنَتُهُ .
🔹 آن كه خوراكش اندک باشد ، مخارجش (/رنج و زحمتش) كم است .
📚 غرر الحكم : ج ۵ ص ۳۷۱ ح ۸۷۹۷
🔸 @hadithnet
💠 #حديث_روز دوشنبه 2 دی 1398
🔺 دنیا و فرصت عمل!
🔅 #امام_علی_علیه_السلام :
🔸 فِي الآخِرَةِ حِسابٌ ولا عَمَلٌ .
🔹«در آخرت ، حسابرسى است و عمل در كار نيست.»
📚 غرر الحكم : ح ٦٤٩٥
🔸 @hadithnet
💠 #حديث_روز سه شنبه 3 دی 1398
🔺 دوست داشتنىترین نشستن
🔅 #پیامبر_اکرم_(ص) :
🔸 جلوسُ المَرءِ عِندَ عِيالِهِ أحَبُّ إلَى اللّهِ تَعالى مِنِ اعتِكافٍ في مَسجدي هذا .
🔹«نشستن مرد در كنار خانوادهاش، نزد خداوند متعال، دوست داشتنىتر از اعتكاف در اين مسجد من است.»
📚 تنبيه الخواطر : ج ٢ ص ١٢٢
🔸 @hadithnet
🗓 #مناسبتها:
💠 ۴دي تولد پيامبر خدا #حضرت_عيسى_عليه_السلام
✍🏻 مشهور است که پیامبر بزرگ الهی حضرت عیسی بن مریم(ع) در روز ۲۵ دسامبر سال اول میلادی، ۶۲۲ سال قبل از هجرت پیامبر بزرگ اسلام(ص)، در فلسطین به دنیا آمد.
در عین حال نمی توان تاریخ ولادت او را دقیق معلوم ساخت؛ چراکه برخی مورخان، تاریخ تولد ایشان را چهار یا شش سال جلوتر ثبت کرده اند.
💢 تبيين نگاه قرآن، پيامبر اسلام و امامان اهل بيت(ع) به عيسى مسيح، مىتواند به تعامل مسيحيان و مسلمانان کمک کند. از اين رو در اين جا، اشارهوار، نگاه قرآن کريم به عيسى(ع) را گزارش مىکنيم :
⚜ عيسى(ع) بنده خدا و پيامبر او بود، که به سوى بنى اسرائيل فرستاده شد و يکى از پنج پيامبر اولو العزم (صاحب شريعت و کتاب) شمرده مىشود و کتابش انجيل است.
⚜خداوند، عيسى(ع) را «مسيح» ناميد، که «کلمه خدا» و «روحى از او» است و امام و از گواهان بر اعمال است؛ به آمدن محمد، رسول خدا(ص)، بشارت داده است.
⚜در دنيا و آخرت، آبرومند و از مقرّبان است؛ مصطفى و برگزيده و از صالحان است؛ هر جا بود، با برکت بود، و پاک و پاکيزه، و نشانهاى براى مردم و رحمتى از جانب خدا، و نسبت به مادرش نيکرفتار، و از هر گونه آفتى مصون و محفوظ بود و از کسانى بود که خداوند به آنها کتاب و حکمت آموخت.
✅ اين ويژگىها، در واقع، مقامات و فضايل برجستهاى است که خداوند، عيسى(ع) را با آنها توصيف کرده و قدر و منزلت او را نشان داده است.
🔸 #امام_علی_علیه_السلام درباره #حضرت_عيسى_عليه_السلام فرمودند :
🔅. . . وَلامالٌ يَلفِتُهُ و لا طَمَعٌ يُذِلُّهُ ، دابَّتُهُ رِجلاهُ و خادِمُهُ يَداهُ
🔹نه مال و ثروتي داشت كه او را به خود مشغول گرداند و نه طمعي كه به خوارياش اندازد ، مركب او دو پايش بود و خدمت كارش دو دستش
📚 نهج البلاغه ، خطبه ۱۶۰ .
➡️ http://hadith.net/post/5055/
🔸 @hadithnet
💠 #حديث_روز چهارشنبه 4 دی 1398
🔺 همچون رگبار باران...
🔅 #حضرت_عيسى_عليه_السلام:
🔸 زَاحِمُوا العُلَماءَ في مَجالِسِهِم وَلَو جُثُوّاً عَلَى الرَّكبِ؛ فَإِنَّ اللَّهَ يُحيِي القُلوبَ المَيتَةَ بِنورِ الحِكمَةِ كَما يُحيِي الأَرضَ المَيتَةَ بوابِلِ المَطَرِ .
🔹«در مجالس دانشمندان گرد آييد، اگر چه [به خاطر كمبود جا ، ناگزير] بر روى زانوان و سرپا بايستيد؛ زيرا خداوند، دلهاى مرده را با نور حكمت زنده مىسازد، چنان كه زمين مرده را با رگبار باران، زنده مىكند.»
📚 تحف العقول: ص ٣٩٣
🔸 @hadithnet
💠 #حديث_روز پنج شنبه 5 دی 1398
🔺 ميانه روى در مخارج
🔅 #امام_کاظم_علیه_السلام :
🔸 سَأَلتُ أبَا الحَسَنِ الأَوَّلَ عليه السلام عَنِ النَّفَقَةِ عَلَى العِيالِ ، فَقالَ : ما بَينَ المَكروهَينِ : الإِسرافِ وَالإِقتارِ .
🔹«به نقل از عبد اللّه بن اَبان : از امام كاظم عليه السلام در باره خرج كردن براى خانواده پرسيدم . فرمود : «ميانه روىِ دو ناخوشايند : ولخرجى و سختگيرى» .
📚 الكافي : ج ٤ ص ٥٥ ح ٢
🔸 @hadithnet
#شرح_حدیث
💠 مؤمنانی که مرتبهشان از صحابه بالاتر است
💢شخص [عبدالله بنمحیریز] فرصت پیدا کرده، دستش به یکی از اصحاب پیغمبر رسیده و میخواهد استفاده کند؛ میگوید: یک حدیثی که از پیغمبر شنیدی را برای ما نقل کن.
▫️آن صحابی گفت که یک حدیث خوبی برایتان نقل میکنم؛ یک روز مثلاً صبحانه یا ناهار در خدمت حضرت بودیم و غذا خوردیم؛ ابوعبیده که جزو رجال معروفِ دوروبرِ پیغمبر بود [حضور داشت و گفتیم:] شما کسی بهتر از ما هم میشناسید؟ اوّل که به تو ایمان آوردیم، اسلام را اختیار کردیم؛ بعد هم که با تو آمدیم و جنگ کردیم؛ بهتر از این چه میشود؟ شما کسی بهتر از ما را سراغ دارید؟
🔅قالَ: بَلى قَومٌ مِن اُمَّتی یَأتونَ مِن بَعدِکُم فَیُؤمِنونَ بی
#پیامبر_اکرم_(ص) فرمود: آن کسانی که به من ایمان میآورند، در حالی که من را ندیدهاند، از شما افضلند. در دعای سمات میخوانید که⚜️«وَ آمَنّا بِهِ وَ لَم نَرَهُ صِدقاً وَ عَدلاً»؛(1) یعنی به پیغمبر ایمان آوردیم -«صِدقاً وَ عَدلاً» قید «آمَنّا» است- در حالی که پیغمبر را ندیدهایم.
آن کسانی که آن وجود نورانی را ندیدهاند، آن معجزات را ندیدهاند، آن تأثیرِ نَفَس را ندیدهاند، آن کسانی آن تجسّم توحید، تجسّم اخلاق، تجسّم فضیلت، تجسّم همهی آرزوهایی را که ممکن است به ذهنِ برترینِ انسانها برسد -که رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله) بود- ندیدهاند، در عین حال به او ایمان آوردهاند و وظایف شرعیشان را انجام دادهاند و جهاد در راه خدا هم کردهاند، معلوم است که از شما افضلند؛ درست است؛ مقتضای عقل و قاعده هم همین است.
🔸امام (رضوان الله علیه) فرمودند این کسانی که امروز هستند، از اصحاب پیغمبر، یا بالاترند یا کمتر نیستند؛(2) واقعش همین است.
آن جوانِ مؤمنِ مخلصی که از همهی لذّات زندگی، از همهی آرزوهای جوانی، از همهی شهوات، خواستهها، از زندگیِ راحت، از پدر و مادر، از همسر، از فرزند چشم میپوشد، میرود در راه خدا جهاد [میکند] -حالا یا در جبهههای دفاع مقدّس، مثل آن دورانها، یا در جبههی دفاع از حرم، مثل زمان ما، یا دفاع از امنیّت، فرق نمیکند- از آنها بالاترند.
🔹 قدر این حالت را باید دانست؛ و قدردانیاش هم به این است که واقعاً و حقیقتاً آن جوری که از ما توقّع هست عمل کنیم؛ بخصوص ما عمّامهایها که خب مرجعِ دینِ مردم محسوب میشویم و دینشان را از ما میخواهند سؤال کنند، تقیّد به دین داشته باشیم. و اگر ماها از جهت تقوا و پرهیزکاری و ورع از محارم و بیرغبتی به جلوههای مادّیِ دنیا و زیباییهای دنیا و مانند اینها، تقیّد را به خودمان تحمیل کنیم و وادار کنیم خودمان را به این معنا، مسلّماً بهتر از آنها هستیم.
📚 امالی طوسی، مجلس چهاردهم، ص ۳۹۱؛
1) مصباح المتهجّد، ج ۱، ص ۴۱۹
2) صحیفهی امام، ج ۲۱، ص ۴۱۰ (با اندکی تفاوت)
🔺حضرت #آیت_الله_خامنهای رهبر انقلاب اسلامی، ابتدای درس خارج فقه
➡️ http://hadith.net/post/69375/
🔸 @hadithnet
💠 #حديث_روز شنبه 7 دی 1398
🔺 دوستِ راستين
🔅 #امام_علی_علیه_السلام :
🔸 الصَّديقُ الصَّدوقُ مَن نَصَحَكَ في عَيبِكَ ، وحَفِظَكَ في غَيبِكَ ، وآثـَرَكَ عَلى نَفسِهِ .
🔹«دوستِ راستين، كسى است كه از سرِ صدق، عيبت را به تو گوشزد كند و در نبودت، تو را پاس بدارد و تو را بر خويشتن، برگزيند.» .
📚 غرر الحكم : ح ١٩٠٤.
🔸 @hadithnet
💢 #پرسش_و_پاسخ
❓ پرسش : اصلى ترين آفت ديده بصيرت چیست؟
🔸 پاسخ :
نقطه مقابل مجاهدت هاى علمى و عملى ـ كه موجب تقويت ديده بصيرت مى گردند ـ ، پيروى از تمايلات نفسانى است . از اين رو ، اصلى ترين آفت ديده بصيرت يافتن ، هواپرستى و پيروى عملى از خواسته هاى ناپسندِ درونى است و بدين سان ، هر چه پيروىِ انسان از نفس امّاره ، بيشتر شود، چشمِ بصيرت او ضعيف تر مى گردد .
در روايتى از #امام_علی_علیه_السلام آمده :
🔅الهَوى شَريكُ العَمى .
هَوَس ، شريكِ كوردلى است .
وقتى انسان، به چيزى علاقه پيدا كرد ، ديگر نمى تواند معايب آن را ببيند و زشتى هاى آن را بشنود :
عَينُ المُحِبِّ عَمِيَّةٌ عَن مَعايِبِ المَحبوبِ ، وَ اُذُنُهُ صَمّاءُ عَن قُبحِ مَساويهِ .
ديده عاشق ، از ديدن عيب هاى معشوق، كور است و گوش او ، از شنيدن زشتى معايبش ، كَر .
🔹ساير آفات و موانع بصيرت ، ريشه در پيروى از تمايلات نفسانى دارد و بدين جهت اصلى ترين راه مبارزه با آفات، داشتن ديده بصيرتِ جهاد با نفس است كه در فرهنگ روايات اسلامى، «جهاد اكبر» ناميده شده است.
🔸كسى كه توفيق اين جهاد را نيابد و در ميدان مبارزه با تمايلات نفسانى ، شكست بخورد ، نه تنها ديده بصيرت را از دست مى دهد و از درجه انسانيتْ سقوط مى كند ، بلكه از هر حيوانى ، گم راه تر و خطرناك تر مى گردد . چنين انسانى ، سرنوشتى جز دوزخ ، نخواهد داشت .
➡️ http://hadith.net/post/42767/
🔸 @hadithnet
💠 #حديث_روز یکشنبه 8 دی 1398
🔺 محبوبِ پیامبر_اکرم_(ص)
🔅 #پیامبر_اکرم_(ص) :
🔸 إنَّ أحَبَّكُم إلَيَّ أحسَنُكُم أخلاقا، المُوَطَّؤونَ أكنافا ، الَّذينَ يَألَفونَ ويُؤلَفون.
🔹«محبوب ترين هاى شما در نزد من، كسانى هستند كه خوش اخلاق ترند، نرم خو و بى آزارند، با مردم الفت مى گيرند و مردم با آنها الفت مى پذيرند.»
📚 المعجم الأوسط : ج ٧ ص ٣٥٠ ح ٧٦٩٧
🔸 @hadithnet
💠 #حديث_روز دوشنبه 9 دی 1398
🔺 زمانشناسی و پیمودن راه درست
🔅 #پیامبر_اکرم_(ص) :
🔸 رحِمَ اللّهُ مَن حَفِظَ لِسانَهُ ، وعَرَفَ زَمانَهُ ، وَاستَقامَت طَريقَتُهُ .
🔹«رحمت خدا بر آن كس كه زبانش را نگه بدارد و زمانش را بشناسد و راه و روش درست را بپيمايد .»
📚 الفردوس : ج ٢ ص ٢٦١ ح ٣٢١٥
🔸 @hadithnet
💠
🔅 #امام_علی_علیه_السلام :
🔸 إنَّما سُمِّيَتِ الشُّبهَةُ شُبهَةً لِأَ نَّها تُشبِهُ الحَقَّ ، فَأَمّا أولِياءُ اللّهِ فَضِياؤُهُم فيهَا اليَقينُ ، ودَليلُهُم سَمتُ الهُدى ، وأَمّا أعداءُ اللّهِ فَدَعاهُم إلَيهَا الضَّلالُ ودَليلُهُمُ العَمى .
🔹 شبهه ، به اين دليل شُبهه ناميده شده كه [در ظاهر، ]شبيه حق است. امّا دوستان خدا، چراغ راهشان در [تاريكى هاى] شبهه ، يقين است و راه نمايشان، راه راست؛ ولى دشمنان خدا، انگيزه شان براى شبهه، گم راهى است و راه نمايشان، كورى [و بى بصيرتى] .
📚غرر الحكم : ح ۳۹۰۹ .
🔸 @hadithnet