eitaa logo
مـعارف حـدیث | 🔅
4.4هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
283 ویدیو
259 فایل
کانال پایگاه حدیث نت (hadith.net) وابسته به مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث 🔸حدیث روز، شرح حدیث، احادیث داستانی، بیان‌ و تحلیل‌، کلیپ قرآنی حدیثی، حدیث انتظار ، تصاویر حدیثی، پرسش و پاسخ، مناسبت‌ها، معرفی کتاب و...
مشاهده در ایتا
دانلود
. ﷽؛ 💠 سه شنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ 🏷 قرآن و تفسير به رأى!! 🔅 : 🔸 «به باطل، در قرآن فرو مرويد و در آن مستيزيد و بدون علم، در باره آن سخن مگوييد كه شنيدم جدّم پيامبر خدا صلى الله عليه و آله مى فرمايد : «هر كس بدون علم در باره قرآن سخن بگويد، بايد جايگاهش را از آتش [دوزخ] برگيرد» . 🔹 «لا تَخوضوا فِي القُرآنِ ولا تُجادِلوا فيهِ، ولا تَتَكَلَّموا فيهِ بِغَيرِ عِلمٍ ، فَقَد سَمِعتُ جَدّي رَسولَ اللّهِ صلى الله عليه و آله يَقولُ : مَن قالَ فِي القُرآنِ بِغَيرِ عِلمٍ فَليَتَبَوَّأ مَقعَدَهُ مِنَ النّارِ». 📚 التوحيد : ص ٩١ ح ٥ •❀• ذکر امروز :یا ارحم الراحمین (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
🔘 🗓 : ۷ صفر، (به روایتی) (۵۰ ق) 🔸 در وقوع شهادت امام مجتبی (علیه السلام) در ماه صفر، بین علمای شیعه اختلافی وجود ندارد، لکن در میان علمای شیعه در روز شهادت امام (علیه السلام) سه قول وجود دارد: ▫️ قول اول: آخر ماه صفر قول دوم: (۲۸ صفر) ▫️ قول سوم: (۷صفر): این قول مشهور میباشد و از دو جهت حائز اهمیت است: ▪️ اول: از جهت قائلین به آن، در کمّ و کیف از جهت قائلین، در کمّیت و کیفیت نسبت به قائلین دو قول مذکور برتری دارد. در روایات به روز دقیق شهادت امام(ع) اشاره شده و این خود نشان ترجیح این قول نسبت به اقوال دیگر است. ▪️ دوم: سیره علماء : سیره علمی و سنت عملی علماء اینگونه بوده که در روز هفتم ماه صفر، در کلیه بلاد شیعه اقامهٔ عزا مینمودند. خصوصا در نجف اشرف و حوزه علمیه قم پس از ورود آیت الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری (قدس سره) به قم و تاسیس حوزه، دستور به تعطیلی بازار، حوزه علمیه و اقامه عزا نمودند؛ و پس از ایشان تحفّظ این سنت در سیرهٔ بزرگانی همچون آیات عظام بروجردی و گلپایگانی (قدس سرهما) بوده است. ┈• 🔅 : ▫️ امام حسن (ع) در زمان خود عابدترين ، زاهدترين و برترين مردم بود. إنَّ الحَسَنَ بنَ عَليّ‌ عليه السلام كانَ أعبَدَ النّاسِ في زَمانِهِ و أزهَدَهُم و أفضَلَهُم امالی صدوق ، ص ۲۲۴ . ┈• 🔅 : ▫️ در مجازات خطا كار شتاب مكن و ميان خطا ومجازات، راهی برای عذرخواهی قرار ده. لاتُعاجِلِ الذَّنبَ بِالعُقُوبَةِ واجْعَلْ بَينَهُما لِلاِعتِذارِ طَريقاً بحار الأنوار، ج ۷۸، ص ۱۱۳ . 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 چهارشنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ 🏷 فریب غفلت! 🔅 : 🔸 «فريب خوردن كامل، در غافل ماندن از دشمن است» . 🔹 «جِماعُ الغُرورِ في الاِستِنامَةِ إلَى العَدُوِّ». 📚 غرر الحكم : ح ٤٧٧٥ •❀• ذکر امروز :یا حیُّ یا قَیُّوم (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
. 📀 رونمایی از مجموعه آثار موسسه علمی فرهنگی کتابخانه دیجیتال آثار پژوهشگاه قرآن و حدیث و مرکز همایش‌های علمی و پژوهش‌های آزاد دارالحدیث 📗 متن ۵۴۶ جلد کتاب ، به زبان فارسی و عربی، 🔸 در موضوعات : تفسیر و قرآن، عقاید، اخلاق، سیره و تاریخ، امامت و ... 🔻 مراسم رونمایی از این نرم‌افزار امروز چهارشنبه، ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ رأس ساعت ۱۲ به صورت مجازی، ▫️با حضور حضرت آیت الله محمدی ری شهری . ▫️و سخنرانی حجج‌ اسلام برنجکار و بهرامی . برگزار می شود. 📡 شرکت در نشست رونمایی » 🛒 خرید نرم افزار با تخفیف ویژه » 🌐 اجرای آنلاین در ابر نور 🔸 @hadithnet
تشخیص دوست از دشمن.mp3
3.87M
•┈┈• | | 🎧 💢 تشخیص دوست از دشمن 🔅 : 🔸 به وقت از دست رفتن توانايى، دوست از دشمنْ پديدار مى ‌شود. ▫️ عندَ زَوالِ القُدرَةِ يَتَبَيَّنُ الصَّديقُ مِنَ العَدُوِّ. 📚 دوستی در قرآن و حديث، ص۱۶۸ 🎤 استاد ، ⏱ ۸.۳۰ دقیقه 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ 🏷 گونه های مردم 🔅 : 🔸 «مردم، سه دسته اند : ▫️ دانشمند خدايى ▫️ و آموزنده در مسير رستگارى ▫️ و توده اى نادان كه در پى هر بانگى مى روند و با هر بادى، اين سو و آن سو مى شوند، و نه از نور دانش، بهره اى گرفته اند و نه به پناهگاهى استوار، پناه برده اند .» . 🔹 «النّاسُ ثَلاثَةٌ: عالِمٌ رَبّانِيٌّ ومُتَعَلِّمٌ عَلى سَبيلِ نَجاةٍ وهَمَجٌ رَعاعٌ أتباعُ كُلِّ ناعِقٍ ؛ يَميلونَ مَعَ كُلِّ ريحٍ، لَم يَستَضيؤوا بِنورِ العِلمِ، ولَم يَلجَؤوا إلى رُكنٍ وَثيقٍ». 📚 امالی مفيد : ص ٢٤٧ ح ٣ •❀• ذکر امروز :یا ربَّ العالمین (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
. 💠 متن و ترجمه کامل حدیث نصب شده در حسینیه‌ی امام خمینی(ره)، در دیدار امروز قهرمانان المپیک و پارالمپیک ایران در بازی‌های ۲۰۲۰ توکیو با : 🔅 اگر كوه‌ها از جاى بجنبد تو ثابت باش. دندان بر دندان بفشار. سر خود را به خداوند بسپار. قدم‌هايت را بر زمين ميخكوب كن. ديده به آخر لشگر دشمن بينداز. به وقت حمله چشم فروگير. و آگاه باش كه پيروزى از جانب خداى سبحان است. ▫️ تزُولُ الْجِبَالُ وَ لَا تَزُلْ، عَضَّ عَلَى نَاجِذِكَ، أَعِرِ اللَّهَ جُمْجُمَتَكَ، تِدْ فِي الْأَرْضِ قَدَمَكَ، ارْمِ بِبَصَرِكَ أَقْصَى الْقَوْمِ وَ غُضَّ بَصَرَكَ، وَ اعْلَمْ أَنَّ النَّصْرَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ سُبْحَانَهُ. 📚 نهج البلاغه، خطبه ۱۱ 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 یکشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ 🏷 چهره شاد و دل ترسان! 🔅 : 🔸 «خداشناس، چهره اش شاد و خندان است، و دلش ترسان و اندوهناك» . 🔹 «العارِفُ وَجهُهُ مُستَبشِرٌ مُتَبَسِّمٌ وقَلبُهُ وَجِلٌ مَحزونٌ». ▫️ Imam Ali (AS) said, ‘The gnostic’s face is cheerful and smily, whereas his heart is apprehensive and sorrowful. 📚غرر الحكم : ح ١٩٨٥ •❀• ذکر امروز :یا ذَا الجَلال و الاِکرام (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
. | | 💠 خيانت خواص و پيروى عوام از آنان ✍️ در روزگار حاكميت ، نقش بنيادين در تصميم گيرى هاى غالب مردم را رؤساى قبايل، ايفا مى كردند. امام عليه السلام بسى تلاش كرد تا آنان، راه را با معيار حق برگزينند و مردمان را بدان بسنجند، نه اين كه حق را با معيار افراد و شخصيت هاى برجسته و ... 🔻امام عليه السلام اين فضاى ملال آور را بدين سان ترسيم ... و مردمان را در گزينش راه زندگى، به سه گروه تقسيم كرده است : ۱ . دانشورانى راه يافته: «عالم ربّانى»؛ ۲ . جستجوگرانِ حق و راهيانِ رهايى از تاريكى و تباهى: «متعلّم على سبيل النجاة»؛ ۳ . مردمانى كه نه راه درست و استوار را مى شناسند، و نه جهت حركت را مى دانند؛ بلكه تصميم بر حركت پيروى ناآگاهانه از خواص، آنان را جهت مى دهد. ▫️ امام عليه السلام آنان را «هَمَجٌ رَعاع» ناميده است؛ مگس هاى خُردِ نشسته بر صورت چارپايان، و فرومايگان احمقى كه با هر بادى به سويى حركت مى كنند و بدون دستيابى به موضعى استوار، با هر جريانى به يك سو مى شوند. 🚩 در تحليل امام عليه السلام كسانى كه نه راه درست زندگى را مى دانند و نه به خود اجازه انديشيدن و دانستن مى دهند و از سرِ ناآگاهى، از ديگران پيروى مى كنند، مگس هايى را مانند كه گرداگرد نادان تر از خود، گِرد آمده اند و از آن، بهره مى جويند. اين گونه كسان، نه پايگاه فكرى استوارى دارند ونه در موضعى استوار، توانِ ايستادن دارند. 🌐 بیشتر بخوانید 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 دوشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ 🏷 روزی و تقدیر! 🔅 : 🔸 «بسا انسانهايى كه [در طلبِ روزى] خود را به رنج مى‌افكنند، اما در سختى و تنگدستى به سر مى‌برند و بسا كسانى كه در طلبِ روزى ميانه روى مى‌كنند و دست تقدير، آنان را يارى مى‌رساند» . 🔹 «كَم مِن مُتعِبٍ نفسَهُ مُقَتَّرٌ علَيهِ، و مُقتَصِدٍ في الطَّلَبِ قد ساعَدَتهُ المَقاديرُ .». 📚 بحار الأنوار : ج ١٠٣ ص ٣٥ ح ٦٩ •❀• ذکر امروز :یا قاضِیَ الحاجات (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
. | 📖 | 📗 رضایت از زندگی 💢 رنج بى حاصل ! 🔸 تصوّر انسان اين است كه براى راحتى زندگى، فقط بايد امكانات و درآمد بيشترى داشت. بايد هرچه بيشتر بهره مند شد، تا لذّت زندگى را درك كرد! اين باور و تصوّر، ميل به بيشتر داشتن و بيشتر خرج كردن و بيشتر بهره مند شدن را در انسان برمى انگيزد. اين جاست كه حرص و طمع، متولّد مى‌شود! ... ▫️ هرچه انسان، حريص تر شود، به همان اندازه از آرامش، دور شده است! ▫️ راهى كه حريص مى‌پيمايد، به وادى آرامش ختم نمى‌شود و ... آن مقدارى را هم كه دارد از دست مى‌دهد. ▫️ شخص حريص، از جهت آرامش روحى و لذّت زندگى، يك «محروم» محسوب مى‌شود. مى‌فرمايد: 🔅حريص از دو چيز، محروم مى‌شود و دو چيز، گريبان گير او مى‌شود : از قناعت محروم مى‌شود، پس به بى‌آسايشى مبتلا مى‌گردد و از رضايت، محروم مى‌شود، پس به بى‌يقينى مبتلا مى‌گردد . الخصال ، ج۱، ص۶۹ ، ح ۱۰۴ 🔻 شخص حريص، نه آسايش دارد و نه به خداوند اعتماد دارد و اين، به خاطر از دست دادن قناعت و رضايت از تقدير الهى است. شخص حريص به آنچه هست قانع نيست و از تقدير الهى ناراضى است. درباره تأثير ناخوشايند حرص بر زندگى مى‌فرمايد: 🔅حريص، در حال استراحت ديده نشود . غرر الحكم ، ح ۶۶۰۱ ▫️ شخص حريص، تصوّر مى‌كند كه مى‌تواند با حرص ورزيدن و دست و پا زدن بيشتر، بر روزى خود بيفزايد ؛ اما چون طبق قانون روزى، همه چيز مشخّص و معيّن است، حرص او فايده اى نخواهد داشت. از سويى خود را خسته كرده و از سوى ديگر، ناكام شده است... و احساس ناكامى می کند و ... نارضايتى ... مى‌فرمايد: 🔅 تو قسمت خود را مى‌يابى و روزى تو تضمين شده و آنچه را برايت مقدّر شده، به طور كامل خواهى‌گرفت. پس جانت را از بدبختى حرص و ذلّت طلب كردن، راحت ساز و به خدا اعتماد كن و در كسب روزى، با وقار و آرامى عمل كن. غرر الحكم ، ح ۶۶۱۹ نيز مى‌فرمايد: روزى معين شده به وسيله حرص حاصل نمى‌شود و به جهت امساك برنمى‌گردد. أعلام الدين ، ص ۳۱۴ 🚩 ... ريشه همه اينها در شناخت نادرست است والاّ كسى كه بداند خدا ضامن روزى است و آن را معين فرموده و حرص او بر ميزان تقديرش تأثيرى ندارد، قطعا طمع نمى‌ورزد. برخوردار نبودن از شناخت صحيح، حرص را به دنبال دارد و حرص، مايه رنج و عذاب بيشتر مى‌گردد و بدين سان، آسايش و آرامش روانى از انسان سلب مى‌گردد و در اين صورت نمى‌توان انتظار زندگى خوش و توأم با احساس رضايت داشت. مى‌فرمايد : 🔅 اگر روزى انسان تقسيم شده است، پس حرص براى چيست؟ الخصال ، ص۴۵۰ ، ح ۵۵ 📚 عباس پسندیده، رضایت از زندگی، ص ۷۱ » خرید کتاب 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 سه شنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ 🏷 امید به هدایت! 🔅 : 🔸 «ـ در جنگ صفّين ـ: سوگند به خداوند كه يك روز جنگ را به تأخير نينداختم، جز آن كه اميد داشتم گروهى به من ملحق شده، راه يابند و به نور هدايت من به راه حق آيند. اين امر، براى من دوست داشتنى‌تر است از آن كه آنان را بر گمراهى بكُشم، گرچه خود آنان، گناه خويش را بر دوش مى‌كشند» . 🔹 «ـ في حَربِ صِفّينَ ـ: فَوَاللّهِ ما دَفَعتُ الحَربَ يَوما إلّا وأنَا أطمَعُ أن تَلحَقَ بي طائِفَةٌ، فَتَهتَدِيَ بي وتَعشُوَ إلى ضَوئي، وذلِكَ أحَبُّ إلَيَّ مِن أن أقتُلَها عَلى ضَلالِها، وإن كانَت تَبوءُ بِآثامِها». 📚 نهج البلاغه : خطبه ٥٥ •❀• ذکر امروز :یا ارحم الراحمین (۱۰۰ مرتبه) 📅 مناسبتهای امروز : ۳۰ شهریور ، روز گفتگوی تمدنها - ۲۱ سپتامبر، روز جهانی صلح 🔸 @hadithnet