eitaa logo
مـعارف حـدیث | 🔅
4.5هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
291 ویدیو
259 فایل
کانال پایگاه حدیث نت (hadith.net) وابسته به مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث 🔸حدیث روز، شرح حدیث، احادیث داستانی، بیان‌ و تحلیل‌، کلیپ قرآنی حدیثی، حدیث انتظار ، تصاویر حدیثی، پرسش و پاسخ، مناسبت‌ها، معرفی کتاب و...
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 دوشنبه 12 آذر 1397 🔺 آثار نیت نیکو 🔅 : 🔸 مَن حَسُنَت نِيَّتُهُ كَثُرَت مَثوبَتُهُ، وطابَت عيشَتُهُ، ووَجَبَت مَوَدَّتُهُ . 🔹 هر كس نيّتش نيكو باشد، پاداشش فراوان و زندگی‌اش خوش مى‌شود و دوست داشتنش [بر ديگران] لازم مى‌آيد . 📚 غررالحكم : ج ٥ ص ٤٤٤ ح ٩٠٩٤ 🔸 @hadithnet
💠 سه شنبه 13 آذر 1397 🔺 عقل و دوراندیشی 🔅 : 🔸 إذا وَرَدَت عَلَى العاقِلِ لَمَّةٌ، قَمَعَ الحُزنَ بِالحَزمِ، وقَرَعَ العَقلَ لِلاِحتِيالِ. 🔹 چون پيشامد سختى بر عاقل در رسد، غم را با دورانديشى مى‌رانَد و درگاه عقل را براى چاره‌جويى مى‌كوبد. 📚 نزهة الناظر : ص ٨٤ ح ١٣ 🔸 @hadithnet
🖼 #تصاویر_حدیثی 💠 در شأن حاکمان نیست ... 🔅 #امام_حسین_علیه_السلام : 🔸 شرُّ خِصالِ المُلوكِ الجُبنُ مِنَ الأَعداءِ ، وَالقَسوَةُ عَلَى الضُّعَفاءِ ، وَالبُخلُ عِندَ الإِعطاءِ؛ 🔹 بدترين خصلت هاى فرمان روايان، ترس از دشمنان، سنگ دلى با ناتوانان و بخل ورزيدن هنگام عطاست. 📚 المناقب لابن شهرآشوب : ج ۴ ص ۶۵ 🔸 @hadithnet
💠 چهارشنبه 14 آذر 1397 🔺 جایگاه شیطان 🔅 (ص) : 🔸 لا يَخلُوَنَّ رجُلٌ بامرأةٍ إلاّ كانَ ثالِثَهُما الشّيطانُ . 🔹 هيچ مردى با زنى (نامحرم)، خلوت نمى كند، مگر اين كه سومين آنها شيطان است. 📚 الترغيب و الترهيب ج ص ٣٨ ح ٣١٤. 🔸 @hadithnet
💠 پنج شنبه 15 آذر 1397 🔺 حلال و حرام دنیا 🔅 : 🔸 الدُّنيا حَلالُها حِسابٌ ، وحَرامُها عِقابٌ ، وأنّى لَكُم بِالرَّوحِ ولَمّا تَأَسَّوا بِسُنَّةِ نَبِيِّكُم! تَطلُبونَ ما يُطغيكُم ولا تَرضَونَ ما يَكفيكُم . 🔹 دنيا، حلالش حساب دارد و حرامش عقاب. كجا شما را آسايش رسد، در حالى كه هنوز به راه و رسم پيامبرتان اقتدا نكرده ايد؟! شما چيزى (ثروت فراوان) را مى‌جوييد كه شما را به سركشى مى‌كشاند، و به اندازه كفافتان قانع نيستيد» . 📚 الكافي: ج ٢ ص ٤٥٩ ح ٢٣ . 🔸 @hadithnet
💠 💢 نكته هايى درباره برترى دانش بر عبادت ✍ احاديث متعدد حکايت از برتري و رجحان کسب علم بر عبادت دارند. از اين احاديث به دست مي آيد که منظور، ترجيح تعلّم واجب يا مستحب بر «عبادت هاى مستحب» است. از اين گذشته علم ذاتا بر عبادت، مقدّم است و يک دليل آن، ممکن نبودن عبادت بدون دانش است. 🔅(ص) فرمود: آن كه در پىِ بابى از دانش بيرون مى‌رود تا با آن، باطلى را به حق يا گمراهى را به هدايت برگردانَد، كردارش همچون چهل سال عبادت عابد است . 📚الأمالي للطوسي : ص 618 ح 1275 🔸در عين حال نبايد از نقش سازنده عبادت در كنار دانش غافل بود؛ چراکه تأثير عبادات در پيدايش نور دانش و الهامات قلبى قابل انکار نيست. 🔸 هدفِ احاديثى كه دانش را بر عبادت ترجيح مى دهند، تضعيف و يا انكار نقش سازنده عبادت در كنار دانش نيست، بلكه تأكيد بر توأم ساختن عبادت با دانش و تحذير از عبادت جاهلانه است . 📚 دانشنامه عقايد ج 3 ص 41 ـ 53 🔺بیشتر بخوانید : 👈 ➡️ http://hadith.net/post/44949/ 🔸 @hadithnet
💠 شنبه 17 آذر 1397 🔺 وفاداری 🔅 : 🔸 سَبَبُ الاِئتِلافِ الوَفاءُ. 🔹 وفادارى، موجب الفت است . 📚 غرر الحكم : ج ٤ ص ١٢٠ ح ٥٥١١ 🔸 @hadithnet
به کفاف بسنده کردن.mp3
1.2M
💠 #شرح_حدیث_صوتی 🔊 🔸 به کفاف بسنده کردن 🔅 #امام_علی_علیه_السلام : 🔸 اعْلَمْ أَنَّ كُلَّ شَيْءٍ تُصِيبُهُ مِنَ الدُّنْيَا فَوْقَ قُوتِكَ فَإِنَّمَا أَنْتَ فِيهِ خَازِنٌ لِغَيْرِكَ. 🔹 بدان كه بيش از مصرف روزانه ات، هر چه به دست تو رسد، تو امانتدار آن براى ديگران هستى. 📚 الخصال، ج۱، ص۱۶ 🎤 #امهدی_غلامعلی، ⏱10 دقیقه ➡️ @hadithnet
💠 یکشنبه 18 آذر 1397 🔺 پیرو یا پیشوا ؟! 🔅 : 🔸 لَأَن تَكونَ تابِعا فِي الخَيرِ، خَيرٌ لَكَ مِن أن تَكونَ مَتبوعا فِي الشَّرِّ . 🔹 در خوبى، پيرو باشى ، بهتر از آن است كه در بدى ، پيشوا باشى . 📚 غرر الحكم: ج ٥ ص ٢٨٠ ح ٧٣٦١ 🔸 @hadithnet
💠 🔸 وجوب پیشوا برای انسان ها 🔹جمعي از اصحاب ، خدمت ايشان بودند و هشام بن حکم ـ که جوان بود ـ در ميان آنان بود. فرمود: 🔅«اي هشام! به من گزارش نمي دهي که با عمرو بن عُبَيد، چه کردي و از او چه پرسيدي؟». هشام گفت: اي فرزند پيامبر خدا! هيبت شما مرا مي گيرد و از شما شرم دارم و زبانم در برابرتان بند مي آيد. 🔅امام (ع) فرمود: «وقتي به شما دستوري مي دهم، اجرا کنيد». هشام گفت: از وضعيت عمرو بن عبيد و مجلس درس او در مسجد بصره، خبردار شدم. اين امر، بر من گران آمد و به سوي او ره سپار شدم ...و به مسجد بصره رفتم. ديدم جمع بسياري بر گرد عمرو بن عبيد حلقه زده اند و از وي پرسش مي کردند. من از مردم، راه خواستم. برايم راه باز کردند و من رفتم و در انتهاي جمعيت، دو زانو نشستم. آن گاه گفتم: ▫️ اي مرد دانشمند! من مردي غريبم. اجازه مي دهي سؤالي بپرسم؟ گفت: آري. ▫️گفتم: تو چشم داري؟ گفت: پسرم! اين چه سؤالي است؟ چيزي را که مي بيني، چگونه در باره اش مي پرسي؟ ▫️گفتم: سؤال من، همين گونه است. گفت: بپرس، پسرم! هر چند پُرسشت احمقانه است. گفتم: پاسخ سؤالم را بده. گفت: بپرس. ▫️گفتم: آيا چشم داري؟ گفت: آري. گفتم: با آن، چه مي کني؟ گفت: با آن، رنگ ها و اشخاص را مي بينم. ▫️گفتم: آيا بيني داري؟ گفت: آري. گفتم: با آن، چه مي کني؟ گفت: با آن، بوها را استشمام مي کنم. ▫️گفتم: آيا دهان داري؟ گفت: آري. ▫️گفتم: با آن، چه مي کني؟ گفت: با آن، مزه ها را مي چشم. ▫️گفتم: آيا گوش داري؟ گفت: آري. گفتم: با آن، چه مي کني؟ گفت: با آن، صدا را مي شنوم. ▫️گفتم: آيا دل داري؟ گفت: آري. ▫️گفتم: با آن، چه مي کني؟ گفت: به وسيله آن، آنچه را بر اين اندام ها و حواس، وارد مي شود، تمييز مي دهم. ▫️گفتم: آيا با وجود اين اندام ها، از دل، بي نيازي نيست؟ گفت: نه. ▫️گفتم: چگونه نه، در حالي که اين اندام ها صحيح و سالم هستند؟ گفت: پسرم! اين اندام ها هر گاه در چيزي که بوييده يا ديده يا چشيده و يا شنيده اند، شک کنند، آن را به دل، ارجاع مي دهند و دل، يقين حاصل مي کند و شک را از بين مي برد. ▫️به او گفتم: پس خداوند، دل را در حقيقت، براي [رفع] شک اندام ها گذاشته است؟ گفت: آري. ▫️گفتم: پس وجود دل، لازم است وگر نه، اندام ها به يقين نمي رسند؟ گفت: آري. ▫️به او گفتم: اي ابو مروان! پس خداوند ـ تبارک و تعالي ـ که اندام هاي تو را به حال خود رها نکرده ـ بلکه براي آنها پيشوايي قرار داده است تا بر دريافت هاي صحيحِ آنها صحّه بگذارد و به آنچه در آن شک شده است، يقين کند ـ [آيا] اين همه مخلوق را در سرگرداني و شک و اختلاف، رها مي سازد و برايشان پيشوايي که شک و سرگرداني شان را به او ارجاع دهند، قرار نمي دهد، در صورتي که براي اندام هاي تو، پيشوايي قرار داده است تا سرگرداني و شک خود را به او ارجاع دهي؟! عمرو، خاموش ماند و چيزي به من نگفت. سپس رو به من کرد و گفت: تو هشام بن حَکمي؟ ▫️گفتم: خير. گفت: از همنشينان اويي؟ گفتم: خير. گفت: پس اهل کجايي؟ گفتم: از اهالي کوفه. گفت: پس تو، خود او هستي. آن گاه، مرا در آغوش کشيد و به جاي خود نشانيد و خودش از جايش برخاست و تا زماني که من نشسته بودم، ديگر سخني نگفت. [با شنيدن سخنان هشام،] خنديد و فرمود: 🔅«اي هشام! اين مطالب را چه کسي به تو آموخته است؟». هشام گفت: مطالبي است که از خود شما آموخته بودم و آنها را به هم ربط دادم. 🔅امام فرمود: «به خدا سوگند که اين مطلب، در کتاب هاي ابراهيم(ع) و موسي(ع) نوشته است». 📚الکافي: ج 1 ص 169 ح 3، دانشنامه قرآن و حديث، ج 6، ص 280. 🔸 @hadithnet
💠 دوشنبه 19 آذر 1397 🔺 شرط الفت 🔅 : 🔸 شَرطُ الاُلفَةِ تَركُ الكُلفَةِ. 🔹 شرط الفت ، ترك تكلّف است . 📚 المواعظ العدديّة : ص ٥٧ 🔸 @hadithnet
💠 🔸حقوق بشر در کلام 🔅 و أَشْعِرْ قَلْبَكَ الرَّحْمَةَ لِلرَّعِيَّةِ وَ الْمَحَبَّةَ لَهُمْ وَ اللُّطْفَ بِهِمْ وَ لَا تَكُونَنَّ عَلَيْهِمْ سَبُعاً ضَارِياً تَغْتَنِمُ أَكْلَهُمْ فَإِنَّهُمْ صِنْفَانِ إِمَّا أَخٌ لَكَ فِي الدِّينِ وَ إِمَّا نَظِيرٌ لَكَ فِي الْخَلْقِ ... 🔹بر دلت مهربانى بر شهروندان و دوستى و لطف به آنان را وارد ساز و بر آنان، درنده اى آسيب رسان مباش كه خوردن شكارش را غنيمت داند ؛ چراكه شهروندان ، دو دسته اند : دسته اى برادر دينى تواند ، و دسته ديگر ، در آفرينشْ همانند تو.؛ ..... 💢به مالک اشتر در آن نامه معروف مي‌نويسد که با مردم چنين باش، چنان باش و مثل گرگ درنده‌اي به جان آنها نيفت. دنبالش اين را ميگويد: «فانّهم صنفان»؛ مردم دو دسته‌اند: «امّا اخ لک في الدّين و اما نظير لک في الخلق»؛ يا برادر ديني تو هستند و يا در انسانيّت، شريک تو؛ يعني مثل تو انسانند. بنابراين براي اميرالمؤمنين، در دفاع از مظلوم و در احقاق حقوق انسان، اسلام مطرح نيست؛ مسلمان و غيرمسلمان داراي اين حق هستند. ببينيد اين چه منطق والا و چه پرچم سربلندي است که اميرالمؤمنين در تاريخ برافراشته است! حال عدّه‌اي در دنيا اسم حقوق بشر را مي‌آورند؛ دروغ محض، رياي محض؛ هيچ جا، حتّي در کشورهاي خودشان هم حقوق بشر را رعايت نميکنند، چه برسد به سرتاسر دنيا! حقوق بشر به معناي حقيقي را، اميرالمؤمنين اين‌گونه بيان و به آن عمل کرد. 📚 نهج البلاغة نامه 53 ، 👈 رهبر معظم انقلاب اسلامي، 1380/09/16 ➡️ @hadithnet