💠 #حديث_روز دوشنبه 24 تیر 1398
🔺 ادب و بردباری
🔅 #امام_علی_علیه_السلام :
🔸 إنَّكَ مُقَوَّمٌ بِأَدَبِكَ فَزَيِّنهُ بِالحِلمِ .
🔹«همانا تو به اَدَبَت بهاگذارى مى شوى . پس آن را به بردبارى بياراى.»
📚 غرر الحكم: ح ٣٨١٣
🔸 @hadithnet
💠 #حديث_روز سه شنبه 25 تیر 1398
🔺 مردانگی برتر..
🔅 #امام_علی_علیه_السلام :
🔸 أفضَلُ المُروءَةِ مُؤاساةُ الإِخوانِ بِالأَموالِ ، ومُساواتُهُم فِي الأَحوالِ .
🔹« برترين مردانگى، شريك كردن برادران در اموال، و برابرى با آنان در احوال است.»
📚 غرر الحكم: ح 3314
📅 مناسبت امروز : 🔹 ۲۵ تیر [ روز بهزیستی و تامین اجتماعی ]
🔸 @hadithnet
📗 رونمایی از کتاب «پرتوی از تفسیر اهل بیت (ع)»
🚩 ۲۳ تیرماه در سومین همایش «سیره امام رضا (ع)؛ آموزهها و کارکردها»، با حضورآیتالله #محمدی_ری_شهری در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در قم از کتاب «پرتوی از تفسیر اهل بیت (ع)» رونمایی شد.
آیتالله ریشهری در این مراسم در سخنانی گفت:
🔺«جامعترین نوع تفاسیر، تفسیری است که براساس شیوه اهل بیت (ع) تفسیر شده باشد که کتاب «پرتوی از تفسیر اهل بیت (ع)» بر همین مبنا و گامی در این مسیر است. این اثر آغاز حرکتی در جهت مرجعیت علمی اهل بیت در تفسیر قرآن است....»
🔺« قرآنی که اهل بیت (ع) آن را تفسیر نکرده باشند و مورد بیان اهل بیت قرار نگرفته باشد قرآنی نیست که بتواند جامعه را نجات دهد؛ این قرآن، قرآن صامت است.»
💢 ... چرا دوباره ما هم تفسیری جدید تولید کردهایم؟
حجتالاسلام والمسلمین #عبدالهادی_مسعودی :
🔺زیرا روایات تفسیری موجود در بهترین نوع خود بررسی آیات صریح است، ولی در آیات غیر صریح این کار نشده و در گذشته هم امکان آن نبوده، زیرا ابزار رایانهای در اختیار محققان نبوده است.
🔺این تفسیر از همه منابع در دسترس از لغت و ادب و تاریخ و مباحث دانشهای معمولی بشری در حد توان کمک گرفته است همچنین در این تفسیر از روش کار گروهی و تحقیق جمعی استفاده کردهایم که در گذشته امکان آن وجود نداشته است.
💢بسیاری از مفسران ما حافظ قران بودهاند، ولی همه روایات را حافظ نبودهاند، ولی آیتالله ری شهری، مولف این تفسیر هم از جوانی حافظ قرآن بوده و هم از جوانی بر احادیث تسلط داشته است و ما از این فرصت مغتنم بهره بردیم.
👈 بیشتر بخوانید :
➡️ http://hadith.net/post/68980/
🔸 @hadithnet
💠 #حديث_روز چهارشنبه 26 تیر 1398
🔺 عوامل نجاتبخش
🔅 #امام_صادق_علیه_السلام :
🔸 المُنجِياتُ: إطعامُ الطَّعامِ، وإفشاءُ السَّلامِ، وَالصَّلاةُ بِاللَّيلِ وَالنّاسُ نِيامٌ.
🔹« عوامل نجاتبخش، عبارتاند از: اِطعام كردن، سلام کردن به همگان، و نماز خواندن در شب، هنگامى كه مردم خفتهاند.»
📚 الكافي: ج۴ ص۵۱ ح۵
🔸 @hadithnet
💠 #شرح_حدیث
🔺 بخیل از غذای دیگران نمی خورد تا ...
🔅 #امام_رضا_علیه_السلام :
اَلسَّخِیُّ یَأکُلُ مِن طَعامِ النّاس ِلیَأکُلُوا مِن طَعامهِ، وَ الَبخیلُ لا یَاکُلُ مِن طَعامِ النّاسِ لِئلاّ یَأکُلُوا مِن طَعامِهِ؛
🔹 بخشنده و سخاوتمند، از غذای مردم می خورد تا آنان هم از غذایش بخورند، ولی بخیل از غذای دیگران نمی خورد، تا از غذایش نخورند.
📚 مسند الامام الرضا علیه السلام ج ۱، ص ۲۹۵
✍️ شرح حدیث:
لذّت بعضی در خوردن طعام است، لذّت بعضی در خوراندن طعام (۱).
سخاوتمندان، زیبایی زندگی را در آن می بینند که دست و دل باز باشند و سفره احسانشان گشاده باشد و دیگران بر سفره ی آنان بنشینند و بهره مند گردند.
اهل سخاوت، از غذای دیگران استفاده می کنند، تا دیگران هم بر سر سفره آنان بنشینند.
امّا فرومایگان، از ترس این که مبادا کسی مهمان آنان شود، نه مهمانی می روند و نه از طعام دیگران چیزی می خورند، تا مجبور نشوند عوض آن را بدهند.
چو مهمان آیدت، دلشاد می باش
ز هر بند غمی آزاد می باش
منه منّت چو بر خوان تو باشند
که آن شکرانه بر جان تو باشند(۲)
🚩 در احادیث آمده است که میزان علاقه مندی دیگران را نسبت به خود، از خوب غذا خوردن بر سر سفره ی خودتان بشناسید.
درباره ی طعام و اطعام، توصیه های فراوانی در دین ما آمده است. از جمله پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر غفاری چنین سفارش می کند:
🔅«طعام خود را به کسی بخوران که به خاطر خدا دوستش داری و طعام کسی را بخور که به خاطر خدا دوستت دارد(۳)».
🔺از یاد نبریم که خداوند، سخّی و جواد است و سخاوتمندان را دوست دارد.
بخل هم صفتی ناپسند است و بخیلان نکوهیده ی خدایند.
▫️۱. مضمون حدیثی از امام علی علیه السلام: لذّه الکرام فی الاطعام، و لذّه اللّئام فی الطّعام، ر. ک: میزان الحکمه، حدیث ۱۱۱۴۱ .
▫️۲. ناصر خسرو.
▫️۳. بحارالانوار، ج ۷۴، ص ۸۵.
📚 جواد محدثی، حکمت های رضوی
🔸 @hadithnet
💠 #حديث_روز پنج شنبه 27 تیر 1398
🔺 سه چيز هلاكت آور
🔅 #امام_علی_علیه_السلام :
🔸 ثَلاثٌ هُنَّ المُحرِقاتُ الموبِقاتُ : فَقرٌ بَعدَ غِنىً ، وذُلٌّ بَعدَ عِزٍّ ، وفَقدُ الأَحِبَّةِ .
🔹« سه چيز، سوزاننده و هلاكت آورند؛ فقر پس از توانگرى، خوارى پس از سرافرازى، و از دست دادنِ دوستان.»
📚 غرر الحكم : ح ٤٦٨٢
🔸 @hadithnet
▫️
💠 #حدیث_انتظار
🔅#امام_صادق_علیه_السلام :
ألا تَعلَمُ أنَّ مَنِ انتَظَرَ أمرَنا ، وصَبَرَ عَلى ما يَرى مِنَ الأَذى وَالخَوفِ ، هُوَ غَداً في زُمرَتِنا؟
🔸آيا نمیدانى كسى كه چشم به راه امر ما باشد و بر آزار و هراسى كه میبيند، شكيب ورزد، فردا[ى قيامت] در زمره ما خواهد بود؟!
📚دانشنامه امام مهدی (عج): ج۵، ص۳۵۸
➡️ http://hadith.net/post/63114/
🔸 @hadithnet
💠 #حديث_روز شنبه 29 تیر 1398
🔺 كانون خوبى ها
🔅 #امام_علی_علیه_السلام :
🔸 جِماعُ الخَيرِ فِي المُوالاةِ فِي اللّهِ وَ المُعاداةِ فِي اللّهِ ، وَ المَحَبَّةِ فِي اللّهِ وَ البُغضِ فِي اللّهِ .
🔹« دوستى به خاطر خدا ، دشمنى به خاطر خدا ، و مهرورزى و كين ورزى به خاطر خدا ، كانون خوبى هاست.»
📚 غرر الحكم : ح 4781
🔸 @hadithnet
💠 #حديث_روز یکشنبه 30 تیر 1398
🔺 یتیم و نیازمند و ناتوان ...
🔅 #امام_علی_علیه_السلام :
🔸 بِرّوا أيتامَكُم، وواسوا فُقَراءَكُم، وَارفَقوا بِضُعَفائِكُم.
🔹« به يتيمانتان نيكى كنيد ، نسبت به نيازمندانتان مواسات نماييد، و با ناتوانانتان مُدارا (مهربانى) كنيد.»
📚 غرر الحكم : ح 4449
🔸 @hadithnet
💠 #حديث_روز دوشنبه 31 تیر 1398
🔺 چو عضوی به درد آورد...
🔅 #امام_صادق_علیه_السلام :
🔸 إنَّمَا المُؤمِنونَ إخوَةٌ بَنو أبٍ وأُمٍّ ، وإذا ضَرَبَ عَلى رَجُلٍ مِنهُم عِرقٌ سَهِرَ لَهُ الآخَرونَ .
🔹« مؤمنان برادرند و فرزندان يك پدر و مادرند. هر گاه در يكى از آنان رگى [از درد] بزند، ديگران نيز براى او بى خوابى مىكشند.»
📚 الكافي ج ٢ ص ١٦٥ ح ١
🔸 @hadithnet
💢 #ضرب_المثل_و_حدیث
💠 بنى آدم اعضاى يكديگرند كه در آفرينش ز يك گوهرند .
🔅 نظير سخن #امام_صادق_علیه_السلام :
مَثَلُ المُؤمِنونَ في تَبارِّهِم وتَعاطُفِهِم كَمَثَلِ الجَسَدِ إذَا اشتَكى تَداعى لَهُ سائِرُهُ بِالسَّهَرِ وَالحُمّى؛
🔸مؤمنان در نيكوكارى و مهربانى به يكديگر چونان يك پيكرند كه هرگاه [عضوى از آن] به درد آيد ، ديگر اعضا، با بى خوابى و تب، با آن همدردى مى كنند.
📚 بحارالأنوار، ج 71، ص 274.
📖 ماه در آب (مثلهای فارسی در آینه حدیث)، ص 83
🔸 @hadithnet