eitaa logo
مـعارف حـدیث | 🔅
4.5هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
298 ویدیو
260 فایل
کانال پایگاه حدیث نت (hadith.net) وابسته به مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث 🔸حدیث روز، شرح حدیث، احادیث داستانی، بیان‌ و تحلیل‌، کلیپ قرآنی حدیثی، حدیث انتظار ، تصاویر حدیثی، پرسش و پاسخ، مناسبت‌ها، معرفی کتاب و...
مشاهده در ایتا
دانلود
مـعارف حـدیث | 🔅
🔸تحليلى در باره آسيب هاى خانواده (1) ✍ خانواده ، مانند همه نهادهاى پر ارزش، در معرض انواع آسيب ها و
🔺 🔺 🔺 🔸تحليلى در باره آسيب هاى خانواده (2) 🔺 الف . آسيب هاى كلّى خانواده ، ب . آسيب هايى مرتبط با مرد ، ج . آسيب هاى مرتبط با زن . 🔸الف ـ آسيب هاى كلّى : 1⃣ . تحميل پيوند زناشويى 2⃣ . مَهريه سنگين : ✍ حكمت وجود مهريه (كابين) ، تعديل روابط زن و مرد و نيز پيوند دادن آنها به يكديگر است . مهريه ، با حيا و عفاف زن ، هم ريشه است. زن به الهام فطرى در يافته است كه عزّت و احترام او ، به اين است كه خود را رايگان در اختيار مرد قرار ندهد . قرآن كريم، با لطافت و ظرافت بى نظير مى فرمايد: ⚜«وَءَاتُواْ النِّسَآءَ صَدُقَاتِهِنَّ نِحْلَةً » ⚜ كابين زنان را به عنوان هديه [و از روى طيب خاطر] به آنها بدهيد» . 📗 سوره نساء : آيه 4 . 🔆 نکات آیه : صدُقه»، از مادّه «صِدق» ، نشانه صداقت و راستين بودن علاقه مرد است . ضمير «هُنَّ» ، اشاره به آن است كه مهريه، به خودِ زن تعلّق دارد ، نه پدر و مادر وى، و به اصطلاح، «شيربها» نيست . كلمه «نِحله»، دلالت دارد كه مهريه، در واقع ، چيزى جز هديه و پيشكش مرد به زن نيست . 🔱 نکته مهم : ميزان مهريه، نبايد با حكمت آن در تضاد باشد ؛ چون در اين صورت، آفت تحكيم نهاد خانواده مى گردد . 🔅 (ص) مى فرمايد : خَيرُ الصَّداقِ أيسَرُهُ . 🔹بهترين مهريه ، سبك ترينِ آن است . 📚کنزالعمال ح 44707 🔺سنگينىِ مهريه، موجب كينه و دشمنىِ خانوادگى است : 🔅 : لا تُغالوا بِمُهورِ النِّساءِ ، فَتَكونَ عَداوَةً . 🔹 در مهريه هاى زنان ، زياده روى نكنيد ؛ چون مايه دشمنى مى شود . 📚 مكارم الأخلاق : ج ۱ ص ۵۰۶ ➡️ http://hadith.net/post/42601/ 🔸 @hadithnet
💠 دوشنبه 30 مهر 1397 🔺 یک عادت، عامل انواع درد 🔅 🔸 إدمانُ الشِّبَعِ يورِثُ أنواعَ الوَجَعِ . 🔹 عادت به پرخورى ، انواع دردها را به دنبال مى آورد . 📚 غرر الحكم : ج ١ ص ٣٥٩ ح ١٣٦٣ 🔸 @hadithnet
💠 🔺 شفافیت مسئولین با مردم و عدم پنهان‌کاری 🔸 نامه امام علی علیه السلام، خطاب به مسئولان و فرماندهان نظامی، (نامه 51 نهج البلاغه) بیان شده در ابتدای درس خارج فقه رهبر معظم انقلاب اسلامی، 🔅 : ... فإنَّ حَقّا عَلَى الوالي أَلاّ يُغَيِّرَهُ على رَعِيَّتِهِ فَضْلٌ نالَهُ ، و لا طَوْلٌ خُصَّ بِهِ ، و أنْ يَزيدَهُ ما قَسَمَ اللّهُ لَهُ مِنْ نِعَمِهِ دُنُوّا مِنْ عِبادِهِ ، و عَطْفا على إخْوانِهِ. ألاَ و إنَّ لَكُمْ عِندي ألاّ أحْتَجِزَ دُونَكُمْ سِرّا إلاّ في حَرْبٍ ، و لا أطْويَ دُونَكُمْ أمْرا إلاّ في حُكْمٍ ، و لا اُؤخِّرَ لَكُمْ حَقّا عَنْ مَحِلِّهِ ، و لا أقِفَ بِهِ دُونَ مَقْطَعِهِ ، و أنْ تَكونوا عِندي في الحَقِّ سَواءً ، فإذا فَعَلْتُ ذلكَ وَجَبَتْ للّهِ عَلَيْكُمُ النِّعْمَةُ و لي عَلَيْكُمُ الطّاعةُ . 🔅 🔅 وظيفه حكمران است كه اگر به زيادتى رسيد يا به نعمتى مخصوص گشت موجب تغيير حال و دگرگونى رفتار او بر رعيتش نشود و نعمتهايى كه خدا نصيبش كرده بر نزديكى او به بندگان خدا و مهربانى او به برادرانش بيفزايد. بدانيد حقّ شماست بر من كه رازى را از شما نپوشانم مگر در جنگ، و بدون رايزنى با شما كارى را نكنم مگر در قضاوت، و در اداى حقّ شما تأخير نكنم (حقوق و عطاياى شما را به موقع بپردازم) و در رساندن آن درنگ نكنم و همه شما را در حق يكسان بدانم. پس، هرگاه چنين كردم، خداوند بر شما حقّ نعمت خواهد داشت و من بر شما حقّ اطاعت.🔅 ✍ در منطق حکومت علوی اگر کسی به خاطر مسئولیتش دارای امتیاز و احترامی شد، این موضوع نباید اخلاق و رفتار او را با مردم تغییر بدهد و او را از مردم دور کند. مسئولان نظام اسلامی بدانند شکر نعمت مسئولیتشان در این است که به بندگان خدا نزدیکی بیشتری پیدا کنند، با آنان نشست و برخاست کنند و نسبت به آنها مهربانی و توجه بیشتری به خرج دهند. «اَلا وَ اِنَّ لَکُم عِندِی اَن لَا اَحتَجِبَنَّ (احتجز) دُونَکُم سِرّاً اِلّا فی حَرب». ✍«این نکته‌ی بسیار مهمّی است؛ این شفّافیّتی که حالا سر زبانها است که «آقا شفّاف، شفّاف»، در کلام امیرالمؤمنین است. بعضی‌ها عادت کرد‌ه‌اند هر چیز خوبی که در جامعه‌ی اسلامی است را نسبت بدهند به غربی‌ها. واقعاً انسان تعجّب میکند از کوته‌فکری بعضی‌ها! توجّه به مردم، آراء مردم، اهتمام به مردم، میگوید «ما از غربی‌ها یاد گرفتیم اینها را»؛... 🔺 وقتی مراجعه به منابع اسلامی نمیکنید، وقتی کلمات امیرالمؤمنین و رسول مکرّم اسلام را نمیخوانید، بلد نیستید، خب بله، از غربی‌ها باید یاد بگیرید. میگویند بعضی‌ها، می‌شنوید که «بله، این شفّافیّت را هم آنها به ما یاد دادند»؛ نخیر، شفّافیّت را امیرالمؤمنین یاد داده؛ میگوید حقّ شما بر من -یعنی حقّی که شما پیش من دارید- [این است که] هیچ رازی را از شما پنهان ندارم، هیچ حرفی را از شما پنهان نکنم، مگر در جنگ و مسائل جنگ و مسائلی که با دشمن طرف هستیم، اینجا نمیشود حرفها را زد؛ چون حرف را وقتی که گفتیم، شما شنفتی، دشمن هم می‌شنود. .... 🔺 مسئولان جز در موارد نظامی، امنیتی و اموری که با دشمن مقابله داریم، باید شفاف باشند و هیچ رازی را از مردم پنهان نکنند. 🔸 @hadithnet
💠 سه شنبه 1 آبان 1397 🔺 از صفات مؤمن 🔅 (ص) 🔸 ـ في صِفَةِ المُؤمِنِ ـ :كَثيرُ الحَذَرِ ، قَليلُ الزَّلَلِ ، حَرَكاتُهُ أدَبٌ . 🔹 ـ در وصف مؤمن ـ :بسيار محتاط است ، كم لغزش است ، رفتارش مؤدّبانه است. 📚 التمحيص: ص ۷۴ ح ۱۷۱ 🔸 @hadithnet
💠 🔺 نیازهای ادارۀ زندگی 🔅 : إِنَّ المَرءَ يَحتاجُ في مَنزِلِهِ و عِيالِهِ إِلى ثَلاثِ خِلالٍ يَتَکَلَّفُها و إِن لَم يَکُن في طَبعِهِ ذلِکَ: مُعاشَرَةٍ جَميلَةٍ، و سَعَةٍ بِتَقديرٍ، و غَيرَةٍ بِتَحَصُّنٍ. 🔸مرد در [ادارۀ] خانه و خانوادهاش، به سه خصلت نیاز دارد که باید خود را به آنها وادارد، اگر چه در سرشت او نباشد: خوشرفتارى، گشاده‌دستىِ سنجیده، و غیرتِ ناموسدارى. 📚 تحف العقول: ص ۳۲۲؛ ✍ ادارۀ زندگی به عهدۀ مرد است و او در این راه، به امور متعددی نیازمند است. برخی از این امور، آنقدر مهم و اثرگذارند که حتی اگر کسی آنها را در خود نیابد، باید بکوشد که به دستشان بیاورد و به‌گونه‌ای خود را به این کار وا دارد. اگر عصبانی و تندمزاج هستیم، باید بکوشیم که خوشرفتار شویم و تا آنجا که میتوانیم، خود را با اخلاق خوب بیاراییم. 🔺همچنین باید تلاش کنیم که در عین تنگدستی و سختی، نشان دهیم که طبع و سرشت ما گشاده‌دستی است، اگر چه تقدیر الهی، روزیِ ما را همین اندازه مقدّر کرده است. 🔺همچنین در مراقبت از ناموس و محافظت از حرمت خانواده ـ که پایۀ خانوادۀ دینی و انسانی را بنیان مینهد ـ، باید چنان جدّیتی نشان دهیم که هیچکس جرئت زیرپانهادن حریم خصوصی ما را نداشته باشد. 🔸 @hadithnet
💠 چهارشنبه 2 آبان 1397 🔺 میانه روی در خوراک 🔅 (ص) 🔸 عَلَيكُم بِالقَصدِ في المَطاعِمِ ؛ فَإِنَّهُ أبعَدُ مِنَ السَّرَفِ ، وأصَحُّ لِلبَدَنِ ، وأعوَنُ عَلَى العِبادَةِ. 🔹 در باره خوراكى ها ميانه روى كنيد ؛ چرا كه اين، از اسراف به دورتر است و بدن را سالم تر نگه مى دارد و به عبادت ، بيشتر كمك مى كند 📚 غرر الحكم : ج ٤ ص ٣٠١ ح ٦١٥٣ 🔸 @hadithnet
💠 مهم ترين آداب زيارت (1) 🔸 در احاديث اهل بيت عليهم السلام ، ره نمودهايى در باره آداب زيارت امام حسين عليه السلام آمده كه توجّه به آنها ، موجب بهره گيرى بيشتر از بركات زيارت ايشان مى گردد و بى توجّهى به آنها، از بهره زائر مى كاهد. اختلاف روايات، در تبيين ميزان ثواب و بركات زيارت آن امام عليه السلام ، ناظر به امورى از قبيل مراتب زائران در رعايت آداب زيارت است . 🔆 آداب باطنى زيارت 🔺۱ . معرفت در شمارى از روايات ، بهره گيرى از بركات زيارت امام حسين عليه السلام ، مشروط به شناخت حقّ ايشان شده است . 🔺۲ . اخلاص اخلاص نيز مانند معرفت ، مراتبى دارد كه به ميزان آن ، زائر از بركات بى شمار زيارت ، برخوردار مى گردد . [۲] 🔺۳ . حضور قلب و تسليم حقيقت زيارت، جز با داشتن حضور قلب در محضر امام، تحقّق نمى يابد. با پديد آمدن اين احساس در زائر، ادبِ ديگرى كه خشوع (يعنى اطاعت و تسليم) است، براى وى حاصل مى گردد . 🔺۴ . اشتياق بر پايه برخی روايات، كسانى كه با اشتياق بيشترى به زيارت امام حسين عليه السلام بروند، در صف اصحاب او قرار مى گيرند و در قيامت، زير پرچم ايشان و در بهشت نيز با او همنشين هستند . 🔺۵ . حزن در شمارى از روايات، تأكيد شده كه زائر امام حسين عليه السلام ، بايد با قلبى اندوهناك و چهره اى ژوليده و غبارآلود ـ كه نشانه افراد مصيبت زده است ـ ، او را زيارت كند . 📚 دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث ج 10 ➡️ http://hadith.net/post/53757/ 🔸 @hadithnet
💠 مهم ترين آداب زيارت (2) 🔸 توجّه به ره نمودهايى اهل بيت عليهم السلام در باره آداب زيارت امام حسين عليه السلام ، موجب بهره گيرى بيشتر از بركات زيارت ايشان مى گردد و بى توجّهى به آنها، از بهره زائر مى كاهد. 🔆 آداب ظاهرى زيارت اهمّيت اين آداب، هر چند به اندازه اهمّيت آداب باطنى نيست ؛ ليكن رعايت آنها زمينه ساز تحقّق شمارى از آداب باطنى و كمال بهره بردارى از بركات آنهاست . مهم ترينِ اين آداب : 🔺۱ . غسل غسل زيارت ، نه تنها ظاهرِ زائر را پاك مى كند ؛ بلكه پاكى از گناهان و طهارت معنوى را نيز به همراه دارد . 🔺۲ . پوشيدن پاكيزه ترين لباس در برخى از روايات ، توصيه شده كه زائر، پس از غسل، لباس پاكى بر تن نمايد و سپس عازم زيارت شود؛ ليكن برخى ديگر ، پوشيدن پاكيزه ترين لباس را توصيه كرده اند. 🔺۳ . استفاده نكردن از بوى خوش و زينت ادب حضور، ايجاب مى كند كه نه تنها زائر، خود را زينت نكند؛ بلكه توصيه شده با چهره اى ژوليده و غمبار، وارد حرم شريف امام حسين عليه السلام شود . 🔺۴ . سكوت در حديثى از امام صادق عليه السلام ، توصيه شده كه هنگام زيارت سيّد الشهدا عليه السلام، زائر براى تأسّى به فرشتگان حاضر در حرم مطهّر آن امام عليه السلام، شايسته است كه سكوت را مراعات كند و جز خير و نيكى (خواندن زيارت نامه و نماز و دعا و ذكر)، بر زبان جارى نسازد . 🔺۵ . آرامش و وقار يكى از آداب زيارت سيّد الشهدا عليه السلام ، اين است كه زائر با آرامش و وقار به سوى حرم مطهّر ايشان حركت كند و بدين منظور ، گام هايش را كوتاه بردارد و عجله نكند . رعايت اين ادب ، موجب تقويت حضور قلب در زائر مى گردد . 🔺۶ . اجازه ورود خواستن حرم امام عليه السلام ، در واقع خانه خاندان و يكى از خانه هاى پيامبر (ص) محسوب مى شود. و وارد شدن به آن، بدون اجازه، شايسته نيست. لذا ادب، ايجاب مى كند كه پيش از ورود به آن، از خدا و پيامبر صلى الله عليه و آله و اهل بيت عليهم السلام ، اذن دخول ، گرفته شود . 🔅 فرمود : فَإِن خَشَعَ قَلبُكَ وَ دَمِعَت عَينُكَ ، فَهُوَ عَلامَةُ الإِذنِ ؛ فَادخُل . 🔸 پس اگر دلت خاشع (تسليم) و اشكت سرازير شد ، نشانه صادر شدن اذن است . پس داخل شو . ▫️ داشتن حالت خشوع و تضرّع هنگام ورود به كربلاى حسين عليه السلام ، نشانه پذيرش امام و اذن اوست . اگر چنين حالى به زائر دست داد ، خوشا به حالش! در غير اين صورت ، شايسته است كه به حال اضطرار ، قدرى توقّف كند ، شايد كه مشمول عنايت هاى آن بزرگوار گردد . 🔺۷ . پيش گذاشتن پاىِ راست مقدّم داشتن پاى راست ، ادب ورود به مكان هاى مقدّس است و در خصوص ورود به حرم سيّد الشهدا عليه السلام، در روايت صفوان از امام صادق عليه السلام ، به اين ادب ، تصريح گرديده است . 🔺۸ . خواندن زيارت هاى مأثور زائر مى تواند به هر نحوى كه مايل است و ادبْ اقتضا مى كند، با امام عليه السلام سخن بگويد؛ امّا بهره گيرى از زيارت نامه هاى مأثور (رسيده از اهل بيت عليهم السلام )، ثواب بيشترى دارد؛ زيرا افزون بر تعبّد، اين زيارت نامه ها، حامل پيام ها و ره نمودهاى بسيار مهم و ارزنده و صحيحى هستند كه با اين ميزان از استوارى و دقّت و ارزش، در غير آنها يافت نمى گردند. 🔹 گفتنى است كه جامع ترين زيارت نامه ها براى اهل بيت عليهم السلام ، زيارت «جامعه كبيره» است . 📚 دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث ج 10 ➡️ http://hadith.net/post/53757/ 🔸 @hadithnet
💠 شنبه 12 آبان 1397 🔅 : 🔸 من أحسَنِ الإِحسانِ الإِيثارُ؛ 🔹 از بهترين نيكوكارى ها ، ايثار است. 📚 غرر الحكم : ج ۶ ص ۳۴ ح ۹۳۸۶ 🔸 @hadithnet
💠 ❓اگر انسان نسبت به کسی ـ بجا یا ناخواسته ـ بغضی در دل داشت چه کند؟ 🔸پاسخ : ✍ در مواردى كه بغض و نفرت قلبى، ارزش شمرده شده يا به جهت خاصّى و يا بدون جهت، انسان در خود نسبت به ديگرى و يا ديگران ، احساس تنفّر قلبى مى نمايد، طبق قرآن و روايات اسلامى، باید این موارد را رعایت کند: 1⃣ . اجتناب از ظلم تنفّر قلبى هر چند ارزش هم شمرده شود، نبايد به تجاوز به حقوق مبغوض و ظلم بر او بينجامد : 🔹 مى فرمايد : 🔅المُؤمِنُ لا يَحيفُ عَلى مَن يُبغِضُ ، وَ لا يَأثَمُ فيمَن يُحِبُّ . مؤمن به كسى كه دشمنش مى دارد ، ستم نمى كند و به خاطر كسى كه او را دوست دارد ، مرتكب گناه نمى شود . 📚میزان الحکمه ج 1 ص 459 2⃣ . اجتناب از زياده روى رعايت اعتدال و اجتناب از افراط و زياده روى در ابراز تنفّر قلبى : از (ص) روايت شده : 🔅أبغِض بَغيضَكَ هَونا ما ، عَسى أن يَكونَ حَبيبَكَ يَوما ما . دشمنت را در حدّ ميانه دشمن بدار ؛ زيرا شايد روزى دوست تو شود . 📚میزان الحکمه ج 7 ص 403 3⃣ . اجتناب از جدايى شخص مسلمان، اگر به هر دليلى نسبت به مسلمان ديگر، احساس بغض و تنفّر كرد، نبايد با او قهر كند و از او جدا شود و اگر قهر كرد، نبايد جدايى بيش از سه روز، ادامه يابد : 🔅لا هِجرَةَ فَوقَ ثَلاثٍ . بيش از سه روز ، نبايد قهر كرد . 📚میزان الحکمه ج 12 ص 571 4⃣ . رعايت احتياط اگر انسان بدون جهت نسبت به كسى احساس تنفّر قلبى كرد، نشانه آن است كه ميان آنها هماهنگى روانى وجود ندارد و روح، احساس خطر مى نمايد. لذا در معاشرت با چنين افرادى بايد مراقبت هاى لازم به كار گرفته شود . 🔅 : اِتَّقوا مَن تُبغِضُهُ قُلوبُكُم . برحذر باشيد از كسى كه دل هايتان، او را دشمن مى دارد . 📚 بحارالأنوار : ج ۷۴ ص ۱۹۸ ح ۳۴ . 🔸 @hadithnet
💠 یک شنبه 13 آبان 1397 🔺 ثمرات دانش 🔅 🔸 عَلَيكُم بِطَلَبِ العِلمِ فَإِنَّ طَلَبَهُ فَريضَةٌ وهُوَ صِلَةٌ بَينَ الإِخوانِ، ودالٌّ عَلَى المُرُوءَةِ، وتُحفَةٌ فِي المَجالِسِ، وصاحِبٌ فِي السَّفَرِ، واُنسٌ فِي الغُربَةِ . 🔹 بر شما باد تحصيل دانش؛ چرا كه تحصيل آن واجب است، و هم موجب پيوند ميان برادران است و نشانگر مردانگى [و شخصيت] و ارمغان انجمن‌ها ، و يار سفر و همدم تنهايى است . 📚 كنز الفوائد : ج ١ ص ٣١٩ 🔸 @hadithnet
💠 دوشنبه 14 آبان 1397 🔺 رام کردن اخلاق و عادت‌ها 🔅 🔸 ذَلِّلوا أخلاقَكُم بِالمَحاسِنِ، وقودوها إلَى المَكارِمِ، وعَوِّدوا أنفُسَكُمُ الحِلمَ، وَاصبِروا عَلَى الإِيثارِ عَلى أنفُسِكُم فيما تَجمُدونَ عَنهُ. 🔹 اخلاق خود را رام خوبى‌ها و كمالات كنيد و آنها را به سوى خصلت‌هاى والا بكشانيد. خويشتن را به بردبارى عادت دهيد و در آنچه بخل مى‌ورزيد، با شكيبايى ايثار كنيد. 📚 تحف العقول : ص ٢٢٤ 📅 مناسبت امروز : ۱۴ آبان ، روز فرهنگ عمومی 🔸 @hadithnet