eitaa logo
حدیث شناسی
147 دنبال‌کننده
19 عکس
16 ویدیو
0 فایل
🍃عن ابی جعفر (ع) : یا فضیل اِنَّ‌حَدیثَنا‌ یُحیِی‌ القُلوبِ🍃 🔸️حدیث 🔹️رجال 🔸️فقه الحدیث 🔹️کتاب شناسی 🔸️ سایر دانش های مربوط به حدیث ارتباط با مدیر : @Karimian14
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 ویژگی مهم جامعه منتظر از منظر امام باقر(ع) 🔹️عَنْ بُرَيْدٍ اَلْعِجْلِيِّ قَالَ: قِيلَ لِأَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ إِنَّ أَصْحَابَنَا بِالْكُوفَةِ لَجَمَاعَةٌ كَثِيرَةٌ فَلَوْ أَمَرْتَهُمْ لَأَطَاعُوكَ وَ اِتَّبَعُوكَ قَالَ يَجِيءُ أَحَدُكُمْ إِلَى كِيسِ أَخِيهِ فَيَأْخُذُ مِنْهُ حَاجَتَهُ فَقَالَ لاَ. فَقَالَ هُمْ بِدِمَائِهِمْ أَبْخَلُ... الحدیث (اختصاص،ص۲۴). 🔸️ به امام باقر (ع) گفته شد: يارانمان در کوفه بسيارند. اگر فرمان دهید از شما اطاعت خواهند کرد. فرمود: چنان هستند که کسی بدون اجازه برادر دينی، از مال او نيازمندی خود را بر طرف کند؟ گفت خير. فرمود: پس آنان که از بذل مال دريغ کنند، در نثار خون بخيل ترند. 🔴پی نوشت: یکی از مهم ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی تربیت انسان های آزاده ای است که بر دادن خون بخیل نیستند. آن ها در همراهی با ولی خود برای دستیابی به آرمان ها، لحظه ای درنگ نکرده و سراپا تسلیم امر او هستند.داشتن چنین یارانی آرزوی بسیاری از معصومان(ع) بود. هرچند که این دستاورد بزرگ برای دنیای فردگرا و منفعت گرای امروز چیزی غیرقابل درک است، اما در هرصورت تنها کسانی می توانند در نبرد تمدنی بین حق و باطل در آخر الزمان پیروز شوند که قلبا تسلیم امر ولی بوده و بر دادن خون بخیل نباشند. تشکیل محور مقاومت در قلب جغرافیای جهان اسلام و تربیت انسان هایی که در راه حق بخیل بر خون نیستند، راهبردی کلان برای نهادینه کردن مفهوم انتظار و تلاش جمعی برای تسریع در ظهور حجت حق است. و این چیزی است که شیطان بزرگ به خوبی آن را درک کرده است، بنابراین برای حفظ موجودیت خود، لحظه ای در مقابله با جبهه حق تردید نخواهد کرد. از این رو آن پیر فرزانه فرمود: "دشمن در دشمنی و نقشه‌کشی خودش جدی است و ما هم در مقابله با دشمن به شدت جدی هستیم". 🍃@hadithshenasi🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌼 عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَا أَقْبَحَ بِالْمُؤْمِنِ أَنْ تَکُونَ لَهُ رَغْبَةٌ تُذِلُّهُ. 🌺 حضرت امام صادق(ع) فرمود: چه زشت است که در مؤمن خواسته و رغبتی باشد كه او را به خوارى كشاند. 📚الکافی،ج۲ص۳۲۰ 🍃@hadithshenasi🍃
حدیث شناسی
🔴 جغرافیای مدارس حدیثی شیعه تأمل در متون حدیثی و تاریخی بیانگر این است که حوزه‌های کوچک و بزرگ حدی
🟠ویژگی های مدرسه حدیثی قم برخی از حوزه های حدیثی شیعه در عرصه فعالیت های حدیثی، ویژگی هایی داشتند که آن ها را از سایر حوزه ها متمایز می ساخت. بدین جهت به این حوزه ها، "" گفته می شد. یکی از این مدارس حدیثی است که به معرفی برخی از ویژگی های آن می پردازیم : 1️⃣ میراث داری هجرت محدثان حوزه‌های دیگر حدیثی به قم و مسافرت های حدیثی محدثان قم موجب شد که مجموعه ای غنی از میراث شیعه در قم جمع شود. 2️⃣ نص گرایی مهم ترین ویژگی مدرسۀ حدیثی قم نص گرایی و اعتماد به متون نقلی است. آنان سعی می‌کردند از دخالت مستقل عقل در تحلیل و تأویل حدیث بپرهیزند. 3️⃣ اجتناب از رأی و عقل گرایی نتیجۀ طبیعی تفکر نص گرایی مدرسۀ قم آن بود که از تفکر عقل گرای رایج در آن زمان دوری جوید. آنان قیاس و اجتهاد را در احکام فقهی و غیر فقهی مردود می‌دانستند. 4️⃣ برخورد شدید با نقل احادیث ضعیف مواجهۀ عالمان قم با راویان ضعیف و روایات آنان مشهور است. اخراج برخی از راویان مشهور و صاحب کتاب از قم، تنها به این دلیل صورت گرفت که آنان از احادیث ضعیف زیادی نقل می کردند. 5️⃣ مبارزه با متون غلوآمیز آنچه مدرسۀ حدیثی قم را مشهور ساخته بود برخورد شدید و نسبتاً بدون مسامحۀ عالمان قم در برابر خطر غالیان و خط غلو بود. 6️⃣ کثرت نگارش مدرسۀ حدیثی قم از جهت کثرت آثار حدیثی ، مدرسه ای نمونه است. در تحقیقی نزدیک به هزار کتاب حدیثی اثر مدرسۀ قم شمرده شده است. 🍃@hadithshenasi🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍂🍂🍂🍂🍂 آه از آن رفتگان بی برگشت... غروب پنجشنبه شد و دل گرفته ی آنانی که رفتند و آشیانه را خالی گذاشتند... با شاخه گلی از فاتحه و صلوات یادشان کنیم...⚘️ 🍃@hadithshenasi🍃
🌼 عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (ع) يَقُولُ لَيْسَ نَبِيٌّ فِي السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ إِلَّا يَسْأَلُونَ اللَّهَ تَعَالَى أَنْ يَأْذَنَ لَهُمْ فِي زِيَارَةِ الْحُسَيْنِ (ع) فَفَوْجٌ يَنْزِلُ وَ فَوْجٌ يَصْعَدُ. 🌺 اسحاق بن عمّار مى گويد: از امام صادق(ع) شنيدم كه مى فرمودند: پيغمبرى در آسمان‌ها و زمين نیست مگر آنكه از خداوند متعال درخواست کنند كه به ايشان اذن داده شود تا امام حسين(ع) را زيارت كنند پس فوجى از پیامبران از آسمان نازل شده و به زيارت آن جناب رفته و فوجى پس از زيارت به آسمان مى روند. 📚 کامل الزیارات،ج۱، ص۱۱۱ 🍃@hadithshenasi🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚘️ عَنْ عَلِیِّ بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَخِیهِ مُوسَی بْنِ جَعْفَرٍ ع قَالَ: 🍃 إِذَا فُقِدَ الْخَامِسُ مِنْ وُلْدِ السَّابِعِ فَاللَّهَ اللَّهَ فِی أَدْیَانِکُمْ لَا یُزِیلُکُمْ عَنْهَا أَحَدٌ یَا بُنَیَّ إِنَّهُ لَا بُدَّ لِصَاحِبِ هَذَا الْأَمْرِ مِنْ غَیْبَةٍحَتَّی یَرْجِعَ عَنْ هَذَا الْأَمْرِ مَنْ کَانَ یَقُولُ بِهِ إِنَّمَا هِیَ مِحْنَةٌ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ امْتَحَنَ بِهَا خَلْقَهُ لَوْ عَلِمَ آبَاؤُکُمْ وَ أَجْدَادُکُمْ دِیناً أَصَحَّ مِنْ هَذَا لَاتَّبَعُوهُ قَالَ فَقُلْتُ یَا سَیِّدِی مَنِ الْخَامِسُ مِنْ وُلْدِ السَّابِعِ فَقَالَ یَا بُنَیَّ عُقُولُکُمْ تَصْغُرُ عَنْ هَذَا وَ أَحْلَامُکُمْ تَضِیقُ عَنْ حَمْلِهِ وَ لَکِنْ إِنْ تَعِیشُوا فَسَوْفَ تُدْرِکُونَ🍃. ⚘️ على بن جعفر از برادرش حضرت امام کاظم (ع) نقل می کند كه فرمود: هر گاه پنجمين فرزند هفتمين امام ناپديد شود، خدا را، خدا را نسبت به دينتان مواظب باشيد، مبادا كسى شما را از دينتان جدا كند. پسر جان ناچار صاحب الامر غيبتى كند كه معتقدين به امامت هم از آن برگردند، همانا امر غيبت يك آزمايشى است از جانب خداى عزوجل كه خلقش را بوسيله آن بيازمايد، اگر پدران و اجداد شما (امامان و پيغمبران پيشين) دينى درست‌تر از اين دين سراغ داشتند، از آن پيروى ميكردند (پس اگر ديگران بواسطه طول غيبت امام از دين برگشتند شما ثابت و پا برجا باشيد). من عرضكردم: آقاى من! پنجمين فرزند هفتمين امام كيست‌؟ فرمود: پسر جان! عقل شما از درك آن كوچكتر و مغز شما از گنجايش آن تنگ تر است ولى اگر زنده باشيد بدان خواهيد رسيد. 📚 الکافی، ج۱،ص۳۳۶ 🍃@hadithshenasi🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍂🍂🍂🍂 چه جمعه ها که یک به یک غروب شد، نیامدی... امروز هم نیامدی... 🍃@hadithshenasi🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 امروز ۴ ربیع الثانی در تقویم ما به عنوان سالروز ولادت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) معین شده است. در هیچ یک از منابع و کتب قدما چنین تاریخی وجود ندارد. آیت الله استادی معتقد است تاریخ ۴ربیع و ۱۵ شوال به عنوان ولادت و وفات حضرت عبدالعظیم(ع) از کتاب نورالآفاق نقل شده و به کتاب های دیگر راه پیدا کرده است . مطالب این کتاب نیز نادرست و فاقد اعتبار است. اما در عین حال مشخص شدن روزی به عنوان بزرگداشت آن حضرت، کاری مفید است. 🍃@hadithshenasi🍃