🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸مقامات عارفان را انکار نکنیم🔸
در میان اهل عرفان یک نوع اصطلاحاتی هست که برخی، آنها را نمی توانند تحمّل کنند و می گویند: اینها بدعت و خرافات است؛ مثلاً «صعق». درصورتیکه وقتیکه ما به مناجات شعبانیه که آنهمه اهمیت دارد مراجعه می نماییم میبینیم که این کلمه در آنجا آمده: «إِلَهِي وَ اِجْعَلْنِي مِمَّنْ نَادَيْتَهُ فَأَجَابَكَ وَ لاَحَظْتَهُ فَصَعِقَ بِجَلاَلِكَ»
یعنی: خدایا مرا از کسانی قرار ده که آنان را خواندی و تو را پاسخ گفتند و گوشه چشمی به آنان نمودی و از هوش رفتند.
پس معلوم می شود که در اسلام هم «فَصَعِقَ بِجَلاَلِكَ» داریم؛ با این حساب چگونه این بدعت است؟ این در مناجات شعبانیه ای است که تمام ائمّه اطهار می خوانده اند. اتفاقاً در قرآن هم آنجا که قضیه به کوه طور آمدن موسی را بیان می کند، می فرماید: (... فَلَمَّا تَجَلَّى رَبُّهُ لِلْجَبَلِ جَعَلَهُ دَكًّا وَخَرَّ مُوسَى صَعِقًا) یعنی: چون پروردگار او برای کوه تجلّی کرد آن را از هم گسیخت و موسی نیز بی هوش بر زمین افتاد.
پس چرا ما کسانی را نداشته باشیم که این حالات عارفانه را داشته باشند؟ چرا جوّی را به وجود بیاوریم که اگر کسی این حالت را داشت و یا سخن از آن به میان آورد مرعوبش کنیم و در ملأ عام نتواند ظاهر شود و اگر هم ظاهر شد مردم به او نسبت جنون دهند و یا به انحراف متّهم سازند؟
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸جذابیت های کار اطلاعاتی، مایۀ لغزش است🔸
نیروهای اطلاعاتی باید در خبر گرفتن، خواندن نامۀ دیگران، و تفحص و تجسس، مواظب باشند. خطر در این است که از سویی وظیفه دارید و باید بررسی کنید، نفس هم #خوشش_میآید، ولی از سوی دیگر باید #مرز_شرعی را رعایت کنید. قدیمیها که میخواستند برای نوروز در خانهها شیرینی «لوز» درست کنند، بادام را خُرد و با شکر مخلوط میکردند؛ برای درست کردن لوز به بچهها میگفتند: «بنشینید بادامها را تلخ و شیرین کنید؛ سر آنها را بجوید، و هرکدامش تلخ بود کنار بگذارید.» بچهها نیز کمی از سر بادامها را میخوردند. گاهی نفسشان غلبه پیدا میکرد و تا نصف مغز بادام را میخوردند و بقیهاش را داخل ظرف میریختند! همان اول فهمیده بودند که شیرین است، اما قانع نبودند!
گاهی بعضی از تحقیقات و بهدست آوردن برخی از اطلاعات #شیرین است. اگر چیزی را که بهراستی بدمزه باشد یا نتوان آن را خورد به شما بدهند، مثلاً به شما بگویند که ببینید از بین اینها کدامش «جوهرلیمو» و کدامش «نمک» است، دیگر برای خوردن وسوسه نمیشوید و به یک سرِ زبان زدن بسنده میکنید؛ اما چیزی که خوردنی و خوشمزه باشد، و انسان مجبور باشد که آن را فقط بچشد، در اینجا هم چشیدن است، هم هوس.
وقتی فرمان میدهید یا میخواهید مجازات کنید، این همان جریان بادام تلخ و شیرین است؛ این اتفاق برای نفس انسان خوراک است. فرماندهی، پیروزی، تحقیقات، بررسی، اطلاع پیدا کردن، دستور دادن، جریمه کردن، همۀ اینها خوراکی است؛ نفس برای این امور اشتها دارد. مواظب باشید #هوای_نفس در کار نیاید.
@haerishirazi
🎉 🎉 🎉 مژده:
📚به حول و قوه الهی و بعد از مدت ها انتظار، 3 جلد از کتاب نفیس و بسیار ارزشمند #تمثیلات از آیت الله حائری شیرازی (ره) به چاپ رسید.
📚 این کتاب، یکی از #پرمخاطب_ترین آثار آیت الله حائری شیرازی است که اکنون و پس از ویرایشی جدید، به ساحت اهل اندیشه تقدیم میشود. بدون شک، آیت الله حائری شیرازی در عصر ما یکی از برجستگان و #سرآمدان_فن_تمثیل بهحساب میآیند که استقبال فراوان از چاپهای گذشتۀ این مجموعه، شاهد بر این مدعاست.
📚 ازآنجاکه که اساساً هدف تمثیل، محسوس کردن معقولات و کاستن از پیچیدگی و سنگینی محتوا و اقناعیتر کردن مطالب است، لذا این مجموعه برای #طیف_وسیعی_از_مخاطبان قابل استفاده است. هم #دانش_آموزان و #دانشجویان و هم #اساتید و #حوزویان، با هر سطح از دانش و معلومات دینی میتوانند از این کتاب بهره ببرند.
📚 این مجموعه کتاب را می توانید با تخفیف تابستانه از نمایندگی های #نشر_معارف (#پاتوق_کتاب) تهیه بفرمایید.
جهت خرید اینترنتی از کانال #حکمت_ناب نیز در روزهای آینده اطلاع رسانی خواهد شد.
@haerishirazi
🔸 حجه الاسلام و المسلمین پناهیان:
گرمای کتاب های آیت الله حائری شیرازی، نسبت به کتاب های مشهورترین علمای ما غیر قابل مقایسه است.
@haerishirazi
🔸 متاسفانه مطلع شدیم خانوادۀ یکی از اعضای دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله حائری شیرازی به کرونا مبتلا شده اند. از اعضای محترم کانال تقاضا داریم برای شفای همۀ مومنین و مومنات بخصوص این مورد منظور و نیز رفع کامل این بلیّه از شیعیان، حمد و صلواتی قرائت بفرمایند.
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
هنگامی که می خواهید در مراسم عزاداری شرکت کنید، وضو بگیرید و تمام لباسهایتان طاهر باشد و خیلی با توجه باشید.
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸جوان ها مثل پیرمردها عزاداری نکنند!🔸
جوانها توجه کنند که اظهار علاقۀ جوان به امام حسین علیه السلام شکلی دارد و اظهار علاقۀ پیرمرد نیز شکلی دیگر؛ همانطور که وقتی شخصی از دنیا میرود، بستگان او هر کدام به شکلی شیون میکنند. شما جوانها بدانید که هنوز وقت آن نشده که آرام آرام اشک بریزید. کار شما فعلاً این نیست.
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸نکته ای لطیف پیرامون رابطۀ تعظیم شعائر حسینی با ظهور امام زمان (علیهما السلام)🔸
[قرآن دربارۀ لباس حضرت یوسف دو بیان دارد: ابتدا می فرماید: وَجَاءُوا عَلَىٰ قَمِيصِهِ بِدَمٍ كَذِبٍ: (پیراهن او را با خونی دروغین، [نزد پدر] آوردند)
[یکبار هم از قول حضرت یوسف میگوید]: «اذْهَبُوا بِقَمِيصِي هَذَا فَأَلْقُوهُ عَلَىٰ وَجْهِ أَبِي يَأْتِ بَصِيرًا وَأْتُونِي بِأَهْلِكُمْ أَجْمَعِينَ»: (این پیراهن مرا ببرید، و بر صورت پدرم بیندازید، بینا میشود! و همه نزدیکان خود را نزد من بیاورید!)
[همانگونه که] آغاز حزن یعقوب، از #قمیص و پیراهن یوسف شروع شد، حالا هم که میخواهد بشارت بیاید، باز هم یوسف مأموریت پیدا کرده که لباس خودش را بفرستد برای یعقوب و بیاندازند روی صورت او تا چشمش دوباره روشن بشود.
در انقلاب [امام زمان علیه السلام] هم اینگونه است. [آغاز غضب خداوند بر مردم، در رابطه با قضیۀ امام حسین بود:] «فلمّا قتل الحسین اشتدّ غضب اللَّه علی اهل الارض». روزی که این غضب برطرف بشود و فرج بشود هم، باز -باید [مثل داستان یوسف که] از همین قمیص، [فرج حاصل شد]- باید از اینجا برگردد [و فرج حاصل شود]. همانطوری که #حزن ها از آنجا شروع شده، #فرج ها هم باید از آنجا شروع بشود. غصه ها با این آمده، سرور ها هم با همین باید بیاید. تنگی ها با همین آمده، گشایش ها هم باید با همین بیاید.
[به همین جهت] باز شدن راه کربلا [و اقبال گسترده مردم به زیارت امام حسین علیه السلام] شاید مقدمهٔ فرج باشد که مردم چشمشان باز بشود و بتوانند امام زمان (علیه السلام) را ببیند؛ کما اینکه این انقلاب هم، باز از برکات عاشورا انجام شد: «لاینتشر الهدی إلا من حیث انتشر الضلال».
این هم [در روایات] هست که در قیامت، فاطمه ی زهرا (سلام الله علیها)، #پیراهن امام حسین (علیه السلام) را می آورد و فرج و گشایش و اجازه ی شفاعت، از آنجا شروع می شود. روایتی هم داریم که پیراهن حضرت امام حسین، خدمت حضرت امام زمان (علیه السلام) است.
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی رضوان الله علیه🔹
🔸این کار، در کودک اثر زیادی می گذارد🔸
من یادم هست وقتی که بچه بودم، در خانواده وقتی همه به خواب می رفتند، آخر شب می آمدم خدمت پدر. پدرم این قصه های #پیغمبران را در همان طفولیت برای من نقل می کرد و گاهی مثلاً یک قصه چندین شب طول می کشید و همینطور مقید بودم و گوش می کردم. وقتی این برنامه اش مصادف شد به ایام #محرم، پدرم جریان عاشورا و جریان مسافرت حضرت، جریان بیعت گرفتن از امام حسین در مدینه، جریانی که از این ماه رجب شروع شده است، به تفصیل، شب به شب نقل می کرد.
اینها کارهای موثری است. یعنی پدر و مادر یکی از خدمات بزرگی که به فرزند می کنند همین است که سرگذشت اینها را برای طفل بیان کنند. این در وجود طفل از همان طفولیت اثر می گذارد. در اخلاقش، کردارش، رفتارش، در عبادتش، نمازش، روزه اش اثر می گذارد و همهٔ اینها را اصلاح می کند.
#تربیت_کودک
@haerishirazi
12.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ببینید | موشن کمیک
معرفی کتاب آیینۀ تمام نما
اثری از آیت الله حائری شیرازی
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸برادری و اخوت، بستر و مقدمۀ مطالبه گری و امر به معروف و نهی از منکر است🔸
❓سوال: در امر به معروف شما فرمودید اگر شما با زبان دل صحبت بکنید، آن مؤثر میشود، ما بعضی از فتاوا را داریم که با توجه به کلمه امر، آنجا میگویند که شما باید آمرانه صحبت کنید.
✅ پاسخ آیتالله حائری شیرازی:
خداوند تبارک و تعالی میگوید: «الْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ ۚ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ». میگویند اول برادریت را ثابت کن، بعد ادعای میراث کن. اینجا هم اول «بعضهم اولیاء بعض»ت را جا بینداز تا او بداند که تو دوستش هستی، او بداند آمدهای نجاتش بدهی، او بداند نیامدهای سوارش بشوی؛ بعد امر به معروف و نهی از منکر کن.
دیگران هم همین کار را میکنند که بچههای ما را گمراه میکنند.آنها چه جوری میکنند؟! آنها از راهش وارد میشوند. آنها با تواضع میآیند، خاکی میشوند. امام وقتی به ما امر به معروف میکرد، از موضع استعلا بهمان میگفت؟! مگر به ما نگفت من دست شما را میبوسم؟ میخواست امر به معروف کند که مردم امشب بروند به پشت بامها و الله اکبر بگویند. مگر امر به معروف نیست؟! می خواست وحدت را درست کند. چه جوری گفت؟ گفت من پای کسانی را که امشب به پشت بامها بروند میبوسم. در جریان آقای شریعتمداری و اختلافی که بین تبریز و قم میخواست واقع شود، امام به دست اکتفا نکرد، اینجا من دیدم گفت من پای آنهایی که به پشت بام بروند و تکبیر بگویند را میبوسم. وقتی آنها آمدند در عمل، آن وقت دقت این سخنان روشن میشود؛
اینکه امام می گوید متأسفانه روحانیت ما تجریدی است، دقیقا یعنی همین. وقتی آنها آمدند در عمل و خواستند امر به معروف بکنند آن وقت معلوم می شود.
بنده خدایی گفته بود: وقتی میخواهید دور کعبه بچرخید، باید دقیقاً شانههایتان به کعبه عمود باشد. این حاجی آمده بود گفته بود خودش بیاید ببینم چطور شانهاش را دقیقاً عمود میگیرد که به من میگوید این طوری باش؟! یعنی الان کعبه است، این دیوار است، میگوید باید شانهات عمودی باشد. حاجی گفت وقت طواف، جمعیت آنجا من را بلند میکنند آنجا میگذارندم زمین. تجریدی یعنی همین، نگاه کن ببین چطور میشود و امکان دارد.
شما وقتی با پیغمبر صحبت میکنی، دستور میدهی یا درخواست میکنی؟ [با اینکه ما در برابر پیغمبر، درخواست می کنیم نه اینکه دستور بدهیم] اما قرآن میگوید: «الا من امر بصدقة»؟ میگوید ای پیغمبر؛ نجوایی که اینها میکنند، خیری درش نیست مگر کسی بیاید بگوید آقا به فلانی کمکی بکن که بیچاره است. میخواهد بگوید «به تو میگوید بکن»، میگوید «امر بکند به تو که بکنی»! مگر با پیغمبر می شود با استعلا حرف بزنی؟! مگر نمیگوید «لَا تَرْفَعُوا أَصْوَاتَكُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِيِّ» وقتی با هم دارید صحبت میکنید «كَجَهْرِ بَعْضِكُمْ لِبَعْضٍ» نکنید.
پس وقتی میگوید «الا من امر بصدقة»، منظور از «امر»، تذکر و یادآوری است.
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸لکه گیر قوی برای دل🔸
روضۀ امام حسین (ع) قدرت لکهگیری اش بسیار زیاد است. هر چیزی که لکهاش را نمیتوان با آب خالی یا با حلّالهای قویتر شست، چارهاش روضۀ امام حسین (ع) است. قدرت روضۀ امام حسین (ع) خیلی زیاد است و لکههای دل را برطرف میکند.
@haerishirazi