eitaa logo
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
72.3هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
334 ویدیو
683 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله حائری‌شیرازی (ره) نظرات، پیشنهادات و انتقادات: @haeri1395 ادمین فروش کتاب: @Ketab_haershirazi کانال صوتی: @haerishirazi_mp3 شماره تماس: 09195194676 [لطفا تقاضای ارسال فایل نفرمایید]
مشاهده در ایتا
دانلود
💎 حجه الاسلام پناهیان: انسان نمی تواند هرکسی را حتی پیش هر اهل علمی بفرستد؛ اما می شود جوان ها را به مطالعۀ آثار ایشان و تأسی به سیرۀ ایشان ترغیب کرد. در حوزه های علمیه به اندازۀ ایشان برای طبقات مختلف مردم، حرف در سبک زندگی ندارد! من در دوره ی به سختی می توانستم کتابی غیر از بخوانم. ولی یادم هست که به کتاب های ایشان علاقمند شده بودم. گرمای کتاب های آیت الله حائری شیرازی، نسبت به کتاب های مشهورترین علمای ما است. @haerishirazi
🔹بخشی از نامۀ آیت الله حائری شیرازی خطاب به مرحوم آیت الله هاشمی در سال 1394 🔹 🔸دولتی که شق القمر نخواهد کرد!🔸 ... «یکی از اشتباهات [دولت فعلی به عنوان] وارثان آن دولت [نهم و دهم] این بود که در تکمیل خانه‌ها [ی مسکن مهر] عقب نشینی کردند تا صاحبان آن مجبور شوند به ثمن بخس، خانۀ خود را به دلال‌ها بفروشند و آنها با تکمیل خانه‌ها به آلاف و الوف برسند و مستحقینِ خانه، دوباره دربه‌در شوند ... ... بگذارید دولت فعلی کند و معجزه‌ای انجام دهد و وضع مردم را از نظر و بهتر کند، آنگاه خواهید دید که مُشک آن است که خود ببوید نه آنکه عطار بگوید.» @haerishirazi
استاتوس152.jpg
628.4K
فایل وضعیت واتساپ / استوری اینستاگرام @haerishirazi
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی خطاب به آیت الله حائری شیرازی (ره): ما از محضر شما آموختیم. حکمت‌های فراوانی در فرمایشات شما بود. ان شا الله با خودتان ما را دعا کنید. (دیدار خصوصی در زمان ریاست حجت الاسلام والمسلمین رئیسی بر سازمان بازرسی کل کشور. دهۀ 70 شمسی) @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸تنفیذ یعنی اعطای مشروعیت🔸 قرآن دربارۀ «داوود، طالوت و جالوت» مطلبی گفته که می‌توانیم از آن بهره‌برداری کنیم. امت بنی اسرائیل به پیامبرشان عرض کردند: «پادشاهی برای ما مبعوث کن که در خدمت او در راه خدا بجنگیم». خیلی مطلب در این آیه هست؛ یکی از آن‌ها این است که پادشاه را باید پیغمبر انتخاب کند و می‌آمدند از پیغمبر می‌خواستند که . وقتی خدا این مطلب را نقل می‌کند معنایش این است که در اسلام هم همین‌طور است. به همین دلیل، رئیس جمهور که مسئول قدرت اجرایی است، با اینکه مردم به او رأی می‌دهند اما رئیس جمهور نمی‌شود مگر بعد از تنفیذ مقام رهبری. یعنی رهبری، او را رئیس جمهور می‌کند. به همین خاطر، قبل از تنفیذ، به او می‌گویند «رئیس جمهور منتخب»، اما بعد از تنفیذ به او می‌گویند «رئیس جمهور». همین رهبر بزرگوار هم وقتی رئیس‌جمهور شدند، امام راحل در حکم تنفیذشان نگفت من ریاست جمهوری شما را تنفیذ می‌کنم بلکه گفت: «رأی ملت را تنفیذ‏‎ ‎‏و ایشان را به سمت ریاست جمهوری اسلامی ایران ». آیه هم همین را می‌گوید: «إِذْ قَالُوا لِنَبِيٍّ لَهُمُ ابْعَثْ لَنَا مَلِكًا نُقَاتِلْ فِي سَبِيلِ اللَّه». وقتی مردم خودشان فردی را صالح دانستند و انتخاب کردند، او آراء مردم را دارد، اما حکم او نافذ نیست. وقتی «ولی فقیه» امضاء کرد، یعنی از این به بعد حکم رئیس جمهور نافذ می‌شود. تنفیذ به معنای دریافت مشروعیت است. البته رهبری به رأی مردم احترام می‌گذارد و بر مبنای انتخابی که مردم کنند تصمیم می‌گیرد. مردم هستند که چشم دارند و انتخاب‌گر هستند. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸شرط اینکه اطاعت از کسی «فی سبیل الله» باشد چیست؟🔸 این آیه را ببینید: «إِذْ قَالُوا لِنَبِيٍّ لَهُمُ ابْعَثْ لَنَا مَلِكًا نُقَاتِلْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ». به پیامبرشان گفتند تو یک پادشاهی برای ما انتخاب بکن که ما در خدمت او در راه خدا بجنگیم. چه رابطه ای است بین «فِي سَبِيلِ اللَّهِ» و «ابْعَثْ لَنَا مَلِكًا»؟ دارد می‌گوید: پادشاه باشد تا وقتی در رکابش می جنگیم به حساب بیاید! این دو تا به هم ربط دارند. می گوید اگر مبعوث از طرف خدا نباشد، جنگی که در خدمتش می‌کنیم در راه خدا نخواهد بود! امام هم در حکم تنفیذ رئیس جمهور می نوشتند: «بر اساس رأیی که مردم به شما دادند، من شما را به ریاست جمهوری اسلامی ایران ». امام صرفاً نگفته من ریاست جمهوری شما را «تنفیذ» می کنم، بلکه گفته: «من شما را به ریاست جمهوری منصوب می کنم». این معنای ولایت مطلقه است. یعنی هر کسی سمتی دارد، به شکلی جزء حوزۀ ولایت است. همه باید ولایتشان برگردد به او. طبق آیۀ «الله ولی الذین آمنوا»، ولایت مربوط به خداست و این ولایت خداوند، از کانال ولی فقیه به دیگران می رسد. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸ملاک مشروعیت رئیس جمهور🔸 رییس جمهور با رأی مردم مشروعیت پیدا می‌کند یا با تنفیذ ولی فقیه؟ ریاست جمهوری در قانون اساسی، انتصاب است. انتخاب مردم، مقدمۀ آن است. مردم پیشنهاد می‌کنند و امام بر اساس پیشنهاد آن‌ها منصوب می‌کند. حجیّت این قانون اساسی، متکی به ولی فقیه است. ولی فقیه اگر امضاء خود را از قانون اساسی بردارد، قانون اساسی غیر مشروع می‌شود ولو این که همۀ مردم به آن رأی داده باشند. رأی مردم زمینه‌ای شد که امام آمد و گفت: «حالا که مردم رأی دادند و خبرگان قانون اساسی را نوشتند، عمل به این قانون اساسی مُجزی است». این بیان امام، به قانون اساسی حجیت داد. یک وقتی در مجلس خبرگان بودیم. قرار بود گروه تحقیقی تشکیل بشود که از بیت امام تحقیق کنیم و گروه تحقیق، بیت امام را زیر نظر داشته باشند. شرط کردند که اعضای گروه تحقیق، نباید منصوب امام باشند. رهبر فعلی، آن موقع رئیس جمهور بود و عضو خبرگان بود. ایشان را هم به عنوان عضو گروه تحقیق پیشنهاد دادند. ایشان بلند شد و گفت: امام در مورد ریاست جمهوری من گفته‌اند: من شما را به ریاست جمهوری منصوب می‌کنم. پس این شرایط گروه تحقیق در من نیست. من منصوب شدۀ ایشان هستم. @haerishirazi
در شب و روز جمعه، صلوات و فاتحه ای قرائت کنیم و روح مطهر امام خمینی(ره)، آیت الله حائری شیرازی، آیت الله مصباح یزدی، شهدای انقلاب اسلامی، سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و همهٔ مؤمنین و مؤمنات را در ثواب آن شریک نماییم. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸جایگاه حقوقی دولت و مجلس🔸 یک روزی خدمت مقام معظم رهبری بودم. استاندار و نمایندگان مجلس فارس هم بودند. ایشان گفتند که فلانی، حضار را معرفی کنید. من هم گفتم: «نمایندگان شما»، «نمایندگان دولت» و «نمایندگان مردم»! ایشان اول تشویق کردند که [من اینطور خلاصه، همۀ حضار را معرفی کردم] و گفتند: «فلانی مطالب را بصورت زُبده مطرح می‌کند». بعد فرمودند: آن‌ها هم نمایندگان ما هستند! درحالیکه من گفته بودم، نمایندگان شما و نمایندگان مردم و نمایندگان دولت. اما ایشان گفتند: نمایندگان دولت و نماینده‌های مردم هم نمایندۀ ما هستند. یک استدراک به جا و به موقع انجام دادند. این معنای ولایت مطلقه است. وقتی رهبر حکم رئیس جمهور را تنفیذ می‌کند، رئیس جمهور ولایت دارد. یک لحظه این تنفیذ را بردارد، ولایت قطع می‌شود. این همان وضعی است که رهبر نسبت به امام زمان(عج) دارد. تا زمانی که امام زمان(عج) راضی باشد، ایشان ولایت دارد. عیناً مثل آهنربا. میخی را زده‌اید به این آهن ربا، میخ دومی را به میخ اول، میخ سومی را به میخ دوم، و میخ‌های کوچکی را به این میخ آخر وصل کردید. حالا اگر ارتباط میخ آخر با میخ وسط قطع شد، تمام میخ‌های کوچک متصل به او، می افتند. این نکاتی است که باید دقیق و درست از آن دفاع شود. @haerishirazi