🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸لیلة الرغائب🔸
شب جمعه اول ماه رجب، حرم اندر حرم است. یعنی هم از نظر ماه رجب بودن حرم است و هم از نظر شب جمعه بودن حرم است.
اما شب جمعه اول با شب جمعههای دوم و سوم متفاوت است و برای آن اعمال مخصوص گذاشتهاند و به آن لیله الرغائب میگویند؛ برای اینکه آرزوهای انسان در این شب میتواند با دعا مستجاب شود و به آرزوهایش برسد. این جایزه کسی است که از این شب استفاده کند.
یک مالک بزرگی، از افراد روستاهای مختلف طلبکار بود و خیلی هم در مطالباتش سختگیر بود. یک وقتی اعلام کرد من فلان ساعت در دفترم هستم، هرکس بیاید صورت بدهیاش را بیاورد، در این فاصله زمانی بدهیهایش را قلم میگیرم.
افراد مختلفی این اطلاعیه را دیدند اما گفتند که او میخواهد ببیند چه کسی در توهم است و حرفش را باور میکند. یک روستایی که بدهی سنگینی به آن مالک داشت گفت تا حالا دروغی از این مالک نشنیدهام؛ به دفترش میروم و رفت و آن مالک صورت بدهیهایش را صفر کرد و بخشید.
وقتی افراد دیگر فهمیدند به مالک گفتند چرا این کار را کردی؟ او گفت میخواستم قدرت ایمان را به شما نشان دهم. این روستایی به من ایمان آورد، باورم کرد و این نتیجه را گرفت. کسان دیگر که این حرف مرا باور نکردند این نتیجه را نگرفتند.
در لیلة الرغائب هم خداوند میفرماید شما را به آرزوهایتان میرسانم. آنهایی که به خدا ایمان دارند آرزوهایشان را از خدا میگیرند و کسانی که باور ندارند نتیجه نمیگیرند.
#لیله_الرغائب #ماه_رجب #شب_ارزوها #این_الرجبیون
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸 افراد صالح را در هر محله مسلح کنید | نباید همۀ مردم خلع سلاح شوند🔸
این چیز خوبی نیست که مثلاً انسان وقتی سارق مسلح به خانه اش می آید چیزی نداشته باشد از خودش دفاع کند. وقتی مردم مسلح نباشند چه طوری بیایند فرد مسلح را بگیرند؟ من به نیروهای مسلح عرض می کنم که زمینه #مسلح شدن #صالحین را ان شاء الله فراهم کنند. اینکه همه مسلح باشند، غلط است اما اینکه همه بی سلاح باشند هم #غلط_است! صالح باید مسلح بشود و غیرصالح خلع سلاح شود. این خوب است.
اگر در هر محله، چند تا از افراد مسلحِ متدین وجود داشته باشند، سارق مسلح جرئت نمی کند بیاید. اینها هم وقتی #آمادگی داشته باشند، با سلاحشان می روند در سینه اش. باید در هر کوچه ای، در هر محله ای، پنج تا، شش تا، از این افرادی که #آموزش دیده اند و مسلح هستند، وجود داشته باشد. مثل صدر اسلام بشود. در صدر اسلام نمی توانستند [به راحتی] ترور بکنند. چون اگر او سلاح داشت، این هم سلاح داشت.
باید دست مردم با سلاح آشنا بشود. مؤمنین صدر اسلام، آشنا بودند به سلاح. یعنی هرجا می رفتند سلاحشان همراهشان بود. در کوچه، در بازار، در خانه شان. مدتها فرهنگ هایی بر ما حکومت کرده بودند که مردم را به بی سلاحی عادت دادند. الآن فرد #می_ترسد که سلاح داشته باشد. چون فکر می کند شاید خود سلاح، قاتل جانش بشود! اما باید دیدِ افراد اینطور باشد که: من بروم آموزش ببینم که بتوانم با سلاح از خودم دفاع کنم، بتوانم سلاح خودم را حفظ کنم. این را لازم ببیند.
#راهبرد_امنیت_مردم_محور
#راهبرد_امنیت_محله_محور
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸حکومت اسلامی، زندان نیست. باید به مردم صالح اعتماد کرد و تسلیحشان کرد🔸
در دورۀ رژیم سابق، دولت زندانبان بود. زندانبان قانونش این است که اجازه ندهد زندانی مسلح باشد. درست هم هست. در زندان نه اسلحه، نه چاقو و نه هیچ نوع تیزیای مجاز نیست. شیشۀ تیز دست زندانی جُرم است. زندانیها وقتی میخواستند خیار پوست بکنند، یکی از طوقهای پایین تختخوابها که افتاده بود را بر میداشتند و آن میسائیدند که لبش تیز بشود. بعد با این، خیارشان را پوست میکندند و این قسمت را زیر لحافی، تشکی، چیزی قایم میکردند تا در بازرسیها، آن تکۀ طوق دیده نشود.
مردم ما در سابق بنا بود خلع سلاح کامل بشوند. اما ببینید؛ به عنوان مثال، به عشایری که در دورۀ شاه، قرار بود خلع سلاح کامل شوند، الآن به عنوان نیروهای مسلح خطاب میشوند. وصیت نامۀ امام که اساسیترین سند ماست را نگاه کنید: «قوای مسلح، از ارتش و سپاه و ژاندارمری و شهربانی تا کمیتهها و بسیج و عشایر ...».
عشایر را عطف میکند به ارتش و سپاه و بسیج. یعنی چی؟ یعنی تسلیح عشایر، جزء اهداف شما باشد. مطلقاً؟ نه! باید گزینشی باشد. با حساب و کتاب باشد!
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸نحوۀ مدیریت «مال» و «سلاح» در حکومت اسلامی🔸
مردم در 22 بهمن قیام کردند و زندانبان را برکنار کردند و امامِ زندانی را رهبر کردند و زندانیهایشان را به تخت نشاندند. خب، این مردم که قیام کردند دو چیز باید داشته باشند: یکی «مال»، یکی «سلاح». اما حساب شده.
مال نباید به انحصار سرمایه داری منتهی بشود وگرنه ما هم مثل آمریکا خواهیم شد. نه انحصار از نوع غربی و نه انحصار از نوع شرقی، نباید وجود داشته باشد. زمینها باید به مردم برگردد، آبها به مردم برگردد. اما نحوۀ انتقال آنها از دولت به مردم، باید به صورت سالمی صورت بگیرد. در دورۀ طاغوت، این اموال را روی پشت بام بردند. ما دوباره میخواهیم بیاوریم توی حیاط. اما از پشت بام نمیشود به پایین پرتاب کرد! باید برای [مالک کردن دوبارۀ مردم بر اموال]، مکانیزم داشت، راه حل داشت.
در تسلیح انسانهای صالح هم باید با دقت و گزینش بشود. به هر مدعی نباید سلاح داد. باید مطمئن بود که از این سلاح سوء استفاده نمیشود. من برای این که ببینید نه مطلقاً میتوانیم خلع سلاح کنیم و نه مطلقاً میتوانیم مسلح کنیم، دو مثال میزنم:
فرض کنیم دانش آموزی مسلح شده، معلم چقدر همه را نفرین میکند وقتی این بچه روی او سلاح میکشد؟ به نظام نفرین میکند، به اوّل تا آخر لعن میکند که چرا اینها را جمع نمیکنند.
اما آن کسی که آدم صالحی است و میتواند از خودش دفاع کند، وقتی که سارق مسلحی به خانهاش میآید و هیچ چیزی برای دفاع ندارد، حالا او چه میگوید؟ خودمان را جای او بگذاریم. سارق مسلح آمده توی خانهاش، میرود در اتاق، جلوی او به زنش تجاوز میکند!
او میپرسد که آیا علی (علیه السلام) هم در خانهاش اسلحه نبود؟ سلمان هم در خانهاش اسلحه نبود؟ اگر به خانۀ آنها میآمدند و تجاوز میکردند، کسی نبود از خودشان دفاع کند؟
ببینید؛ در خیابان، مردم با سلاح نیایند، توی بازار و اداره، مردم با سلاح نیایند. چرا؟ چون نیروی مسلح میتواند به آنجا بیاید. اما در آن جاهایی که نیروی حکومتی مسلح وجود ندارند چه باید کرد؟ اما در خانه [و محلهٔ] مردم که نیروی مسلح نمیتواند بیاید چه باید کرد؟!
@haerishirazi
🔹آیتالله حائری شیرازی رضواناللهعلیه🔹
🔸اندیشههای "شاهساز" با رفتن شاه نرفتهاند/ شاه مؤمن نبود/ امام و رهبری خود را به خدا سپردهاند🔸
رهبر معظم انقلاب براساس آیۀ "أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ" میفرماید که جهان بر سر یک پیچ تاریخی است و مقصود از این پیچ تاریخی، انتقال قدرت از مستکبران به مستضعفان است...
گفتمان امام راحل در عالم کثرت بود؛ عالم وحدت مدنظرشان چه بود؟ درخصوص بیانات ایشان سؤال این است که براساس سخنان ایشان، راه انتقال از عالم کثرت به عالم وحدت چیست؟ صالحان چه کسانی هستند که وارثان عالم و زمین میشوند؟
... مراد از صالحان در آیۀ "يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ"، همان واحدین و موحدین است. امروزه اختلاف و نزاع اصلی بر سر گفتمان شرک و گفتمان توحید است. ظلم از آثار شرک است...
گفتمان امام و رهبری همان گفتمان توحید است و آنچه که غرب در حال تزریق به عالم است، گفتمان شرک است. غرب هرچه که میکند عین عمل معاویه است، همانطور که معاویه اجازه نمیداد کسی شرک را تبیین کند ولی با گسترش توحید مشکلی نداشت، غرب امروز هم با تبیین ایمان مشکلی ندارد؛ اما با تبیین شرک بهشدت مشکل دارد...
کسی با حسین علیهالسلام بر سر نماز، روزه، حج و... مشکلی نداشت؛ بلکه مشکل با حسین بر سر این بود که پرچم حرکت و ادارۀ جامعه به دست چه کسی باشد...
معرفی رهبر انقلاب به عالم، یک کار توحیدی است؛ زیرا به دیگران این را میفهماند که اطاعت از رهبری همان اطاعت از خدا است. علت اینکه خروجی داعش ضرر برای اسلام است این است که اطاعتش از ولایت محل خدشه است...
آنچه امام و رهبری را از حاکمان امروزی عالم اسلام و عالم مسیحی جدا میکند این است که ایشان اطاعت از خداوند دارند...
برای نشر توحید ابتدا باید شرک را تعریف کرد. متأسفانه پس از بیرون انداختن شاه از کشور هنوز شاهکها حضور دارند و باید در اندیشهها، آن اندیشههایی که شاهساز بوده و هست حذف شوند و اندیشهای که امامساز است، اندیشهای که مطاع از خداست بیاید...
تفاوت اندیشۀ شاهساز و امامساز در این است که شاه، مؤمن اسمی بود اما رسماً مؤمن نبود؛ درحالیکه امام قلباً و ظاهراً مطاع و مؤمن بود. شاه بر مردم ولایت داشت و آنها را به ظلمت میبرد؛ اما امام و رهبری خودشان را به خدا سپردهاند. کسی که میخواهد در ولایت خدا باشد باید قدرتش را از خدا بگیرد و در راه خدا خرج کند...
روح تمام بیانات امام و رهبری این است که مطالب ایشان برای شرکشناسی و راه توحید را نشان دادن بوده و هست. بنده چند توصیه به شما دارم، اول اینکه گفتمان "شرک چیست" را باید در کارهایتان داشته باشید. شما باید شرک را تبیین کنید تا توحید مشخص شود...
تبیین شرک، شاقول شما و استخراج توحید، دیوارکشی بنای شماست. مرکز ایستادگی ما باید با مرکز ثقلمان منطبق باشد. مرکز ثقل ما، خداست و باید برنامه و راهکار ما در حوزۀ جاذبۀ الهی باشد. علت اینکه شرک فرو میریزد این است که مرکز ایستادگیاش از مرکز ثقل جدا میشود...
باید نیاتتان را الهی و خالص کنید تا بتوانید بهصورت صحیح و مستقیم رشد بیابید. راه عبور از شرک، اخلاص است و اگر کسی اخلاص داشت، موحد میشود، اگر کسی موحد شد، عاشق خدا میشود و عشق به خدا، خودپرستی و خودخواهی را از بین میبرد.
🔸 بیانات در همایش "اندیشۀ راقی"، ۱۷ بهمن ۱۳۹۵.
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸ماه رجب؛ ماه آمادگی برای پرواز🔸
#شب_قدر، شب اوج گیری است. اما هواپیما که شب قدر یکدفعه نمی تواند اوج بگیرد! کسی اوج می گیرد که از اول #رجب، کم کم دور موتور را شدیدتر کرده باشد تا شب قدر بتواند پرواز کند.
@haerishirazi
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸پس طلبه شدی برای چه؟🔸
کلام امام (ره) دل مردم را گرفت، به خاطر چه؟ به خاطر اینکه امام، قیامش «لله» بود. شما هر وقت خواستید حرفی بزنید، تذکری بدهید، یک نگاهی بکنید، یک سرکی به خودتان بکشید ببینید کجا می سوزد؟ #قیام_لله است یا قیام نفس است؟ انگیزه تان چیست؟ اگر دیدید «لله» است، بگویید. آن وقت ببینید چقدر اثر می گذارد.
خدا رحمتش کند مرحوم آقا میرزا #نورالدین_حسینی_الهاشمی (ره). تازه از نجف آمده بود، مُخلص بود. خودش نقل کرده که من داشتم بالای «دروازه قرآن» شیراز قدم می زدم که دیدم چند تا جوان کنار جوی آب رودخانه نشسته اند. تا من را دیدند، شیشه های مشروبشان را کردند در جوی آب. مثلاً شاید دیدند آخوند آمد، قایمش کردند!
خب طبق معمول هم روحانی میآید و برای اینکه نخواهد با اینطور افراد روبرو بشود، نادیده میگیرد. ایشان گفت می خواستم بروم و متعرض اینها نشوم که اگر آخوند ببینند آنهم در آن دورۀ پهلوی، مسخره می کنند، استهزاء می کنند؛ یعنی وضع بدتر می شود.
تا خواستم بروم، به خودم گفتم: #پس_طلبه_شدی_برای_چه؟ عالِم شدی برای چه؟
با خودم گفتم زودتر رد شوم که مبادا اینها #مسخره_ام کنند. بعد برگشتم گفتم: خب مسخره ام بکنند، چه می شود؟ گفتم: آیا درست است من به اینها امر به معروف نکنم؟ نهی از منکر نکنم؟
برگشتم و آهسته آهسته به طرف اینها آمدم. سلام کردم. آرام آرام با اینها حرف زدم تا #قلبشان_نرم_شد؛ اشکشان جاری شد. این شیشه های شرابشان را از زیر در آوردند تا بزنند به سنگ و بشکنند! گفتم: نه، نشکنید! شیشه ها مالیّت دارد. محتوی شیشه ها را خالی کردم روی زمین.
همین ها بعداً از گردانندگان کارهایش شدند. شدند رئیس جلسه، مسأله گوی جلسه، نوحه خوان جلسه. او از قماربازها، استادهای اخلاق درست می کرد. وقتی «قیام لله» باشد، آدم قمارباز را تبدیل می کند به مسأله گو. اما اگر دیدند صحبت خدا و دین نیست، همین مسأله گو #می_شود_قمارباز!
#آیت_الله_سید_نورالدین_حسینی_الهاشمی(ره)
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸امام در دل تو مُرده!🔸
در زمان حیات امام راحل، کسی به من گفت دیشب خواب دیدم حضرت امام از دنیا رفته و خیلی ناراحت بود برای امام. به او گفتم غیبت امام را کرده ای؟ گفت تو از کجا فهمیدی؟! گفتم: «از خوابت! امام در دل تو مرده، برو استغفار کن تا امام در تو زنده بشود. امام در خارج نمرده، امامی که در تو بود، مُرده»!
گفت کجای این خواب می گوید من غیبت امام را کردم؟
گفتم: «وقتی از امام ناراضی و گله مند می شوی، از او می بُری، و وقتی از او راضی می شوی، با او یکی می شوی، متصل می شوی. «إنَّما يَجمَعُ النّاسَ الرِّضا و السُّخطُ». آن بخش از امام که در تو تجلی داشت از کَفَت رفت». این آقا علاقه مند به امام بود، با این علاقه، امام در او تجلی کرده بود. اما وقتی غیبتش را کرد، این جلوه را از دست داد.
گاهی توسلاتی به امام زمان (علیه السلام) می کنی، توسلت می گیرد. وقتی می خواهند به تو بگویند که دعایت را مستجاب کردیم و توسلت موثر شد، خواب رهبر بزرگوار را می بینی. این خواب، معنایش همین است. ایشان مظهر است. گاهی انسان یک سیدی را می بیند نه رهبری را. این هم مظهر است.
خواب دیدن یک «اسم»، بعضی اوقات نشانۀ «مسمّی» است. یکی آمد خدمت امام عرض کرد که یکی از اموات را خواب دیدم که اسمش حسین است. امام گفت به همین زودی زیارت امام حسین (ع) نصیبت می شود.
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸پشمک!🔸
نظم را رعایت کنید. آدم اگر بی برنامه باشد، پُف می کند مثل #پشمک!
پشمک خورده اید؟ پشمک چقدر است؟ وقتی می گذارید در دندان چقدر می شود؟ حجم زیادی دارد اما مغز چندانی ندارد! وقتی که شما برنامه نداشته باشید، وقتتان و کارهایتان می شود مثل پشمک. #حجم کارتان زیاد است، اما #کیفیت کارتان خیلی کم است.
در عوض اگر برنامه داشته باشید و معلوم باشد چه زمانی می خوابید، چه زمانی برمی خیزید، چه زمانی مطالعه می کنید؛ اینها را وقتی فشرده می کنید دیگر پشمک نمی شود؛ #شکلات است! فشرده است!
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی رحمت الله علیه🔹
🔸ماجرای عجیب امام کاظم علیه السلام و شطیطۀ نیشابوری🔸
شطیطه یک خانم نیشابوری است. اهالی نیشابور برای موسی بن جعفر علیه السلام وجوهاتشان که شامل سکههای طلا میشد را فرستادند. شطیطه چهار سکه درهم سیاه فرستاد با یک کلاف نخ. فردی که به نمایندگی از اهل نیشابور به مدینه رفته بود، وجوهات را تحویل امام داد.
حضرت نگاه به سکهها کرد، کیسه، کیسه، کیسه طلا. حضرت فرمود: من قبول نمیکنم، ما نیازی نداریم، اینها را به صاحبشان برگردانید. حضرت فرمود: دیگر چیزی نیست؟ مرد نیشابوری گفت نه. بار دیگر امام فرمود: خوب فکر کن. مرد نیشابوری گفت بله، یک زنی وقتی من میخواستم بیایم یک کلافی داد و چند تا درهم سیاه، چون قابل شما را نداشت؛ من رویم نشد بیاورم.
امام فرمود: همان را بیاور. حضرت سکه سیاه و کلاف را برداشت. بعد به او فرمود: بلند شو؛ رفتند یک مقداری پارچه آوردند، یک مقدار پول، گفت این را بده به آن خانم؛ بگو این پارچه از پنبهای بود که ملک اجدادی ماست و خواهرم حکیمه به دست خودش این پنبه را رشته و این پارچه را بافته. این را دادم برای کفنت. از وقتی که این پارچه به تو میرسد تا وقتی این پول را مصرف کنی در حیات هستی.
مقداری میماند برای خرج بقیه مقدمات کفن و دفن. به او سلام برسان و بگو روز رفتن تو ما میآییم، و من بر تو نماز میخوانم.
این فرد میگوید من برگشتم نیشابور. وقتی برگشتم همینهایی که پول طلا داده بودند، از امام موسی بن جعفر علیه السلام برگشته بودند و به عبدالله افطح رجوع کرده بودند. طبیعی بود که احساس میکردند پول شان هدر رفته اگر حضرت قبول کرده باشد.
وقتی پول را به ایشان دادم خوشحال شدند که پول شان به ایشان برگشته. رفتم سراغ شطیطه، پارچه و سکهها را به او دادم، سلام آقا را رساندم. [گفتم] درهمها را تحویل گرفتند و آقا دعا کرد.
من روزشماری میکردم ببینم این زن کی فوت میکند. روز نوزدهم شطیطه فوت کرد و من به علما گفتم حضرت مال هیچکس را قبول نکرد الا این زن. تجلیل عجیب و تشییع پرشکوهی از او شد و من میخواستم بدانم چه کسی بر او نماز میخواند.
علما به صف ایستاده بودند، همه به صف ایستاده بودند، یک دفعه دیدم موسی بن جعفر علیه السلام آنجا حاضر شد؛ تکبیر را گفت و نماز را خواند و اینها هم گفتند شاید یکی از علما برای یک شهر دیگر بوده، آمدند جلو به احترام او. هیچکس نفهمید کی بود. حضرت نماز را بر او خواند. وقتی نمازش تمام شد، به من یک نگاهی کرد یعنی یادت آمد من وعده دادم؟ عملی کردم. زبانم بند آمده بود که حرفی بزنم.
این دستگاه امام زمان است. سکۀ طلای آنها را نمیپذیرد اما کلاف آن زن را میپذیرد و شما میخواهید پذیرفته شوید. دستگاه پذیرش او دستگاه دقیقی است. ممکن است یک سرباز صفر شما را قبول کند، اما یک فرماندۀ بزرگتان را قبول نکند. ممکن است یک بیاسم و بیشهرت و بیعنوان و کفش بردار و آب بده و جاروکش و فرد بیقابلیتی را بپذیرد و خدمات او را قبول کند، اما یک معروفِ مشهورِ پر سابقۀ همه چیز تمام را قبول نکند.
@haerishirazi
🔹 آیت الله حائری شیرازی 🔹
🔸چگونه در طول هفته از جهت معنوی شارژ باشیم؟🔸
یک جوری برنامه ریزی کنید که از جمعهها بهرهبرداری شود. جمعه اگر از لحاظ عبادت، خوب اداره شود، بقیۀ هفته هم خوب اداره میشود! مثل این است که مثلاً شما در ابتدای روز، صبحانه خوردهاید؛ این باعث میشود که دیگر تا ظهر ضعف نکنید!
اگر در جمعه از لحاظ عبادت، کار خوب و حسابی و دهان گیری کردید، تا آخر هفته ضعف نمیکنید، تا آخر هفته شارژ هستید. اگر در جمعه، باطری خودتان را خوب تقویت کنید، تا عصر پنجشنبه کم نمیآورید.
به عبادت و زیارت امامزادهها بپردازید. به زیارت قبور بروید. بعد از نماز جمعه در عصر، دعای سمات بخوانید.
#نماز_جمعه
@haerishirazi
بسم الله الرحمن الرحیم
📣 اطلاعیه دعوت به همکاری
دفتر مرحوم آیت الله حائری شیرازی جهت تکمیل کادر تدوین کتب مرحوم استاد، نیاز به ویراستار متخصص و باتجربه دارد. آن دسته از عزیزانی که شرایط زیر را دارا می باشند، لطفاً به ادمین (@haeri1395) پیام بدهد. حتماً مختصری از سوابق و تجربیات کاری خود را نیز ذکر بفرمایید.
🔸 شرایط همکاری:
1️⃣ تحصیلات حوزوی
2️⃣ تجربۀ کافی در حیطۀ ویراستاری #متون_دینی
@haerishirazi
📣✨ #تخفیف کتاب📚
🔥 پنجشنبه و جمعه ۱۹ و ۲۰ اسفند میتوانید کتابهای آیت الله حائری شیرازی را با ۲۵ درصد #تخفیف تهیه نمایید.
❗️عید مبارک 🎉
👨🏻💻آیدی سفارش 👇
@hekmat1398
📱شماره تماس 👇
۰۹۳۶۰۳۲۳۷۶۶
@hekmat_books
جرعهای از مناجات شعبانیه1.mp3
754.5K
🔊 بشنوید | چرا مناجات شعبانیه با صلوات شروع میشود؟
🔸جرعهای از مناجات شعبانیه1🔸
🔹دلیل آن را از قرآن میگویم:
«ائْتُونِي بِأَخٍ لَكُمْ مِنْ أَبِيكُمْ أَلَا تَرَوْنَ أَنِّي أُوفِي الْكَيْلَ وَأَنَا خَيْرُ الْمُنْزِلِينَ»؛
(برادران از یوسف در مقابل متاعی که آورده بودند طعام خواستند و یوسف چون بار غلّه آنها را بست گفت: میخواهم در سفر دیگر برادر پدری خود (بنیامین) را نزد من بیاورید، نمیبینید که من پیمانه را تمام میدهم و بهترین میزبانم؟)
این قانونش است؛ گناهکار باید بیگناه را بیاورد، درب را روی او باز میکنند، او هم از این درب باز شده بیاید داخل. خداوند درب را روی صلوات نمیبندد، شما هم خودتان همین کار را میکنید.
مغازهدارها جنسهایشان را چگونه میفروشند؟ چکار می کنند؟
چند تا جنس خوب و مرغوب میگذارد رو، اینها مشتری جمع کن است، بقیه به وسیلۀ اینها میآیند داخل.
جهت شنیدن صوت کامل جلسۀ اول شرح مناجات شعبانیه کلیک نمایید.
#شعبان
#شعبانیه
#مناجات_شعبانیه
@haerishirazi
جرعهای از مناجات شعبانیه2.mp3
790.4K
🔊 بشنوید | چرا استغفار و توبه قبول نمیشود؟
🔸جرعهای از مناجات شعبانیه2🔸
این دعا جنبههای دارویی فراوانی دارد مثلا چرا استغفار و توبه قبول نمیشود؟
نگاه کنید به این عبارت، «إِلَهِي اعْتِذَارِي إِلَيْكَ اعْتِذَارُ مَنْ لَمْ يَسْتَغْنِ عَنْ قَبُولِ عُذْرِهِ»؛ خیلی مهم است که انسان احساس کند مستغنی از اینکه عذرش قبول شود نیست. این حالت است که موجب قبول توبه میشود.
این را شما در دعای بعد از زیارت امام رضا علیه السلام میبینید؛ آنجا میگوید: «رَبِّ إِنِّي. أَسْتَغْفِرُكَ اسْتِغْفَارَ حَيَاءٍ. وَ أَسْتَغْفِرُكَ اسْتِغْفَارَ رَجَاءٍ»، تعداد زیادی را میشمارد؛ لازمۀ استغفار این است که این ابعاد را داشته باشد، اگر داشته باشد اثر میکند؛ و عموماً علت پاک نشدن لکهها این است که این را وایتکس نمیزنند، بلکه صابون معمولی میزنند. صابون این لکهها را پاک نمیکند. اشک یکی از این وایتکسها است، میتواند کار کند، اما چه اشکی؟
اشک خودش، هویتش متفاوت است، چقدر سوز دنبالش باشد، چقدر اعتراف دنبالش باشد، خصوصیت این مناجات همین است که این جهات را در انسان بالا میبرد.
جهت شنیدن صوت کامل روی این لینک کلیک کنید.
@haerishirazi
جرعهای از مناجات شعبانیه3.mp3
1.45M
🔊 کلیپ صوتی | آیا خداوند به ما بیاعتنایی میکند؟
🔸جرعهای از مناجات شعبانیه🔸
🔹 هیچ محرز نیست که انسان دعا کند و خدا هم بشنود.
شنیدن یک نوع پذیرش است، شنیدن یک نوع اعتنا است؛
نشنیدن یک نوع بیاعتنایی است؛ نه اینکه نمیشنود، بلکه بیاعتنائی میکند.
«و اسمع ندائی» یعنی خدایا به من بیاعتنایی نکن، به من کم محلی نکن.
با مسامحه با من رفتار کن؛ کوتاه بیا، سخت نگیر.
جهت شنیدن صوت کامل جلسۀ سوم روی این لینک کلیک کنید.
#شعبان
#شعبانیه
#مناجات_شعبانیه
@haerishirazi
جرعه ای از مناجات شعبانیه 4.mp3
2.89M
🔊 بشنوید | بزرگترین منت خداوند بر انسان چیست؟
🔸جرعهای از مناجات شعبانیه4🔸
باید بدانیم، بزرگترین منّتی که خداوند به انسان میگذارد، این است که هدیهاش را قبول کند. وقتی انسان همه چیزش را میدهد، اگر خدا قبول کرد بزرگترین خدمت را به او کرده. اگر خطوراتی در ذهن انسان بیاید که من با این کاری که برای خدا کردم و قدمی برداشتم و یک مسئلهای را حل کردم، اینها زمینۀ عدم توجه خدا به عمل انسان میشود....
جهت شنیدن صوت کامل جلسۀ چهارم شرح مناجات شعبانیه روی این لینک کلیک نمایید.
#شعبان
#شعبانیه
#مناجات_شعبانیه
@haerishirazi
شرح مناجات شعبانیه 5.mp3
13.81M
🔊 بشنوید | حضور قلب در نماز، با اراده و تصمیم و فشار و تمرین نیست!
🔸جرعهای از مناجات شعبانیه5🔸
قبل از حضور قلب پیدا کردن در نماز، انسان باید اجازۀ ورود به نماز را پیدا کند.
اجازه ورود به نماز لفظاً لفظِ الله اکبر است، اما معناً، معنای الله اکبر است. وقتی معنای الله اکبر در نفس انسان واقعاً بزرگتر از خود انسان و همه تعلّقاتش باشد، زنجیربان، زنجیر را از جلویش بر میدارد و با الله اکبر وارد نماز میشود.
وقتی وارد نماز شد، شیطان نمیتواند وارد این حرم شود. این حرم الهی است. شیطان عبور ممنوع است و حق ورود ندارد. وقتی آمد جایی که در تیررس شیطان نیست، در امان قرار میگیرد و بدون این که به خودش فشار بیاورد، از اول تا آخر نماز حواسش به خدا است.
اصلاً حضور قلب با اراده و تصمیم و فشار و تمرین نیست. حضور قلب ریشه اش تقوا است. ورود به نماز هم ریشه اش همین است.
جهت شنیدن صوت کامل جلسۀ پنجم شرح مناجات شعبانیه روی این لینک کلیک نمایید.
جلسه پنجم
#شعبان
#شعبانیه
#مناجات_شعبانیه
@haerishirazi
جرعه از مناجات شعبانیه 6.mp3
3.66M
🔊 بشنوید |مناجات مانند تیری در کمان است
🔸جرعهای از مناجات شعبانیه6🔸
فرض کن بین دنیا و آخرت یک رودخانه فاصله است و انسان هر چه میخواهد در آخرت بسازد و در آن زندگی کند، باید با تیر و کمان به آن طرف رودخانه پرتاب کند؛ منجنیق یا کمان و زه یا زور بازو، همه اینها میشود تقوا. وقتی تقوا بالا است، یعنی قدرت و خرج پرتاب زیاد است و از رودخانه رد میشود و به آن طرف ساحل میافتد.
وقتی انسان میرود آن دنیا، تمام چیزهای پرتاب شده را جمع میکند؛ با آن همه چیز میتواند بخرد، خانه بخرد، آب بخرد، چشمه بخرد. هر چه در بهشت میدهند از اینها میتواند بخرد. اما اگر محبت دنیا در کار انسان باشد، این تیری که میخواهد از روی رودخانه عبور کند، به خاطر این محبت دنیا در جاذبه خودش محبوس میشود و بر میگردد.
وقتی میرود آن دنیا، میگوید کو؟ میگویند نیامده، نیامده، نیامده.
مناجات هم همین است. نفسِ مناجات تیر است؛ مُناجی تیرانداز است؛ تقوا قوس و وتر است.
جهت شنیدن صوت کامل جلسۀ ششم شرح مناجات شعبانیه روی این لینک کلیک نمایید.
جلسه ششم
#شعبان
#شعبانیه
#مناجات_شعبانیه
@haerishirazi