🔹یادداشت آیت الله حائری شیرازی پیرامون انسانشناسی🔹
بسم الله الرحمن الرحیم
اگر اطلاعات صحیح «انسانشناسی» در کار باشد، میتوان از روی «شرایط»، ناهنجاریهای آینده را پیشبینی کرد؛ اما آنکه از «انسانشناسی» صحیح تهیدست باشد، اول ناهنجاریها را میبیند و بعد به دنبال علتش میگردد و متأسفانه انسان را متأثر از «شرایط» میبیند بهطوریکه گمان میکند انسان با شرایطی سارق میشود و با شرایطی سالم میگردد. درحالیکه عکس این قضیه صادق است. انسان با نیروهایی که با خود دارد میتواند جهت شرایط را به نفع خود تغییر دهد و اینجا دو انسان مطرح میشود؛ انسانی که در وقت کاستیها میخواهد با عبور از قانون و مقررات، مشکل را حل کند و انسانهایی که میخواهند از راهی صحیح که همه استفاده میکنند، استفاده کنند.
آنهایی که انسان را نمیشناسند، همهٔ انسانها را به یک چوب میرانند و میگویند: فقر علت دزدی است پس باید با فقر مبارزه شود و بهترین راه آن این است که هنجارشکن را مدتی بازداشت کنند تا زمینهٔ رفع فقر او فراهم شود و شرایط مناسب برای عبور از فقر را پیدا کنند؛ اما آنها که انسان را به دو دسته تقسیم میکنند میگویند: کسی که میخواهد تردستی کند، با آموزش و تغییر شرایط عوض نمیشود. او باید بداند در مقابل هر هنجارشکنی، مجازاتی متناسب با آن است تا از اول بجای اینکه از راه غیرقانونی وارد شود راه قانونی را انتخاب کنند. این دسته میگویند باید با انسان برخورد شود درحالیکه دسته اول میگویند انسان مقصر نیست و معلول شرایط است و باید شرایط را عوض کرد.
نتیجهٔ انسانشناسی، اصلاح برخورد انسان با هنجارشکنان میشود. برای دزد جریمهٔ بازدارنده قائل میشود. زندان جریمهٔ بازدارنده نیست بلکه مرکز فحشا و فساد و کانون میکروبها و ریشهٔ بسیاری از بدبختیهاست. قاچاق انسان همریشه در همین ناهنجاریها دارد. ریشهٔ اصلی، فقر نیست بلکه دوشخصیتی بودن انسان است. انسان تک ذاتی نیست، هم «فطرت» و هم «طبیعت» در انسان ذاتی است و انسان بین این دو کشش زندگی میکند. آنکه وقتی فقیر میشود میخواهد از راه قانونشکنی دارا شود «طبیعتگراست» و آنکه میخواهد از راه قانون مشکل را حل کند «فطرتگرا» است. فطرت گرایی باید تشویقات و ترغیبات لازم را داشته باشد و طبیعتگرایی تهدیدات و مجازات و جریمههای بازدارنده. این نوع انسانشناسی مقدمه ورود به بحثهای علوم انسانی است. متأسفانه هرچه انسان میکشد از خود نشناسی است.
والسلام
محی الدین حائری شیرازی
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸عاشورا، صحنۀ گذشت از تعلّقات و محبوبها🔸
مشکل ابلیس چه بود که وقتی گفتند به آدم سجده کن، سجده نکرد؟ او گفت: «أَنَا خَيْرٌ مِنْهُ خَلَقْتَني مِنْ نارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طينٍ» (من از او بهترم! مرا از آتش و او را از گل آفريدهاى). او قبول دارد که هر دو آفریدۀ خدا هستند، ولی چطور شد که قبول نکرد سجده کند؟ چطور شد که شش هزار سال سجدۀ قبلی مشکلی نداشت، ولی این یک سجده مشکل داشت؟ علتش این بود که شیطان «عزّتپرست» بود.
پا روی عزّت خودش نمیگذاشت و شش هزار سال عبادتی را که در امتداد عزّت خودش بود، انجام میداد. مرتباً عبادت میکرد و عزیزتر میشد؛ ظاهرش عبادت بود و باطنش عزّتطلبی. خدا نمیخواست او را رسوا کند، خدا خواست او را از این جهل نجات دهد. خدا میخواست بزرگترین کمک را به ابلیس بکند. روی خودت پا بگذار و از حجاب خودت بیرون بیا و از خودمحوری، به خدا محوری منتقل شو. یک سجده است، ولی محور را از خودمحوری به خدامحوری انتقال میدهد.
خداوند در قرآن کریم میفرماید: «لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ حَتَّى تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ» (هرگز به نيكى دست نخواهيد يافت، مگر از آنچه دوست داريد به ديگران ببخشيد). میفرماید آنچه دوستداری را خرج کن. خرجکردنِ «عزّت» واقعاً سخت است.
حسینبنعلی علیه السلام در عاشورا چه کرد؟ محبوبانش را به میدان آورد: دخترش را، زنش را، بچۀ شیرخوارش را. او همۀ اینها را انفاق میکند. عاشقها این کار را میکنند و غیرعاشقها این کار را نمیکنند. عاشق اگر بهخاطر عشقش بدنام شود، صدایش درنمیآید و اعلام برائت و پشیمانی نمیکند. فحشش را هم میخورد. امام حسین علیه السلام عاشق است و به او میگویند «خارجی».
امام خمینی رحمه الله هم عاشق بود و از آبرویش خرج میکرد. بزرگترین کارهای امام در جاهایی که عزّتش را زیر پا میگذارد، تجلّی میکند. میدانید در فتوایی که امام علیه سلمان رشدی صادر کرد، چه کرد؟ امام راحل در دنیا عزّتی پیدا کرده بود و میدانست که اگر بگوید او را بکُشید، همۀ عالَم با او مخالفت میکنند. دیدید چه بر سر امام آوردند؟
گاهی لوبیا را میریزند داخل دیگ و گوشت هم میریزند و آبگوشتی درست میکنند. این یک نوع مصرف کردن لوبیاست. گاهی هم لوبیا را خاک میکنند. وقتی دفنش کردند زیر خاک متلاشی میشود، اما جوانه میزند و بالا میآید. وقتی انسان انفاق میکند، مانند این است که دفن میکند. باید عزیزترین چیز را دفن کنی. وقتی دفنش کردی محصول بیشماری به تو میدهد. «مَثَلُ الَّذينَ يُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ في سَبيلِ اللَّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنابِلَ في كُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ وَ اللَّهُ يُضاعِفُ لِمَنْ يَشاءُ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَليمٌ» (مَثَل آنان كه دارايىهاى خود را در راه خداوند مىبخشند، چون دانهاى است كه هفت خوشه برآورده باشد، در هر خوشه صد دانه و خداوند براى هر كه بخواهد چند برابر مىگرداند و خداوند نعمتگسترى داناست).
نباید عزّتمحور بود؛ بلکه تکلیفمحوری صحیح است. تکلیفمحور آن است که آبرو بیاورد، نه اینکه آبرو بردارد. آبرو بهدست آوردن موجسواری است. آبرو خرج کردن تکلیفمحوری است. انسان باید حرف حق را بزند، اگرچه به او فحش بدهند.
کتاب آئینه تمام نما/فصل درسهای عاشورا/ صفحه 103
جهت تهیه کتاب به این آدرس مراجعه نمایید: @haeri1395
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸تربیت از طریق ناخودآگاه🔸
کسی که معتاد به هروئین میشود، آیا به او میگویند که: ما میخواهیم تو را معتاد به هروئین کنیم؟ هرگز! بلکه به او میگویند ما میخواهیم تو را از خستگی و افسردگی نجات دهیم.
تربیت هم همینگونه است. در تربیت منفی، در تربیت مثبت، در تخریب و در اصلاح، باید ناخودآگاه عمل کرد تا به نتیجه رسید.
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی:
🔸رمضان، ماه زمامداری فطرت بر طبیعت🔸
رمضان، ماه زمامداری فطرت بر طبیعت است.
طبیعت انسان تشنه میشود و میخواهد آب بخورد؛ امّا خدا گفته است صبر کن، که حکم فطرت است.
طبیعت میگوید، بخواب اما فطرت میگوید، برای رضای خدا شبی را احیا بدار و با خدای خودت راز و نیاز کن.
طبیعت میگوید غیبت کن و فطرت میگوید،کار دیگری کن از این کار خدا خوشش میآید؟
وقتی انسان به نفع فطرت فشار آورد و بر طبیعت حکومت کرد،
مهار اسب وحشی را برای فطرت هموار کرده است.
طبیعت انسان هرچه بیشتر کنترل شود، رامتر میشود و هرچه رهایش کنی، وحشیتر.
آیت الله حائری شیرازی
همتهای مگسی
«الدنیا سجنُ المُؤمِنِ وَ راحَةُ الکافِرِ»: دنیا زندان مؤمن و راحت کافر است. این نشان میدهد که مؤمن چون همت دارد دنیا برایش کوچک و زندان است ولی کافر چون همتش کوچک است، مگسی است که زمینه پرواز برایش هست.
انسانها ترقی میکنند تا مثلاً رئیسجمهور آمریکا بشوند، اینکه کسی از شاگرد محصل ساده بودن، به مقام ریاست جمهوری در آمریکا برسد برای عدهای یک پرواز است اما برای همتهای مگسی، برای انسانهای مگس همت، اینیک پرواز خیلی بزرگ است که یک پسر رختشویی مثلاً توانسته بالا بیاید تا به مقام ریاست جمهوری آمریکا برسد. برای او کشورهای دیگر مطرح نیستند. او ازآنجا به اینجا منتقل شدن را میگوید یک پرواز صورت گرفت و میگوید چقدر پر زد تا توانست خودش را به اینجا برساند. مثل این است که بگوید پشۀ بسیار کوچکی چقدر پرواز کرده تا از این گوشۀ قفس به سقف قفس برسد.
البته این پرواز و اوج گرفتن تلقی میشود، اما برای چه کسی؟ برای غیر مؤمن. برای مؤمن، رئیسجمهور شدن یعنی چی؟ یعنی این چه چیزی است که بتواند بگوید پرواز و اوج گرفتن؟ پس میبینید همت وقتی کوچک شد قفس بزرگ میشود. وقتی قفس بزرگ به نظر آمد، این نقل و انتقالات یک پرواز و مسافرت شناخته میشود.
علی علیهالسلام میفرماید:
«کانَ لی فی ما مَضی آخ فِی اللهِ وَ کانَ یعظمه فی عَینی صِفَرُ الدُّنیا فی عَینِهِ»: من در گذشته یک برادر دینی داشتم که وقتی میدیدم دنیا برای او کوچک است، شخصیت او پیش من بزرگ میشد؛ یعنی احساس میکردم که این زمین را برای خودش کافی نمیداند و نمیتواند در این درجات دنیوی پرواز کند، او در فضای ترقیات دنیوی، زمینۀ پرواز را نمیدید و پر نمیزد، چون دنیا در نظرش کوچک شده بود و هر وقت من او را میدیدم، او در نظرم بزرگ میشد که چقدر بزرگ است که دنیا در نظرش کوچک بود و از آنطرف چقدر انسان باید کوچک بشود که دنیا در نظرش بزرگ باشد یعنی هر چه انسان کوچکتر و مگس همتتر بشود، دنیا در نظرش بزرگتر میشود.
@haerishirazi
✅ با توجه به مسدود شدن تلگرام، آدرس کانال آیت الله حائری شیرازی در پیام رسان های ایرانی به شرح زیر اعلام می شود:
🔸 ایتا: http://eitaa.com/haerishirazi
🔸 بله: http://ble.im/haerishirazi
🔸 سروش: http://sapp.ir/haerishirazi
✅ دوستانی که سخنرانی های آیت الله حائری شیرازی را از ما دریافت کرده اند و بصورت تبرعی پیاده نموده اند، لطفا فایل ها را «فقط» به آی دی @haeri1395 در پیام رسان «بله» ارسال بفرمایند.
اطلاعیه
بیت آیت الله حائری، منسوب شاغل در آموزش و پرورش تهران ندارد.
بیت آیت الله حائری با صدور اطلاعیهای، خبر منتشر شده در برخی شبکههای اجتماعی را تکذیب کرد.
بیت مرحوم آیت الله حائری اعلام کرد: این خاندان هیچ منسوب شاغل در آموزش و پرورش استان تهران ندارد و انتصاب فوق را به شدت تکذیب میکند.
در اطلاعیه فوق طرح این گونه مسائل و انتساب آن به بیوت علمای ربانی جهت خدشه دار کردن و تخریب چهره روحانیون ذیشان و مورد وثوق جامعه عنوان شده است.
در این اطلاعیه از دادستانی محترم تقاضای ورود به موضوع و برخورد قاطع و سریع با منتشر کنندگان این خبر در فضای مجازی را کرده است و تاکید شده که بیت امام جمعه سابق شیراز، هر گونه پیگیری حقوقی در خصوص خبر کذب منتشره در شبکههای اجتماعی را برای خود محفوظ میداند.
#دل_نوشته ای از #دکتر_محمدعلی_حائری
تو هنوز #مظلومی....
صد و شصت روز از رحلت تو می گذرد اما گویا هنوز خناسان آرام نشدند درک آنکه چگونه می شود که هند انتقامش را از جگر و پیکر حمزه بگیرد امروز برایم آسان تر شد، وقتی #مسیح_علی_نژاد میخواست انتقام ناکامی #سند_2030 را از پیکر بی جان تو بگیرد.
#کانال_روزاروز نزدیک به یکی از وزرای کاری کابینه فعلی که اجتماعیست از مهرهای تندرو ناکام مانده، اولین کانالیست که خبر را پوشش می دهد "نواده محی الدین حائری شیرازی امام جمعه سابق شیراز عامل تجاوز به دانش آموزان دبیرستان معین غرب تهران"!
با هیئت تحریریه تماس گرفته میشود که مرحوم پدرم نواده ای با این عنوان نشانه در آموزش و پرورش تهران ندارد می گویند خبر ما موثق است!!
و پس از آن عصر ایران و فرارو و.... صفحات مجازی همچون اینستاگرام که بماند.
آنچنان رپورتاژ خبر وسیع است که احساس انفعال می کنم تکذیبیه ای منتشر می کنم و از تمامشان خارج میشوم ...
به #صدا_و_سیما پناه می برم خواهش می کنم با توجه به وسعت پوشش خبر در فضای مجازی در انتهای توضیح فاجعه مدرسه غرب تهران گفته شود فرد مذکور آقازاده نیست همین. پس از کج و قوسها می گویند با در خواست شما موافقت نشد!!
تو نیستی و تیغ های عریان پیکر بی جان و حیثیت خاندانت را نشانه گرفته اند و هیچ مدافع غیوری هم در میدان کار و زار جنم دفاع ندارد. تک تنها مانده ام.
یادم به کلام همیشگیت می افتد هر وقت در تنگنای روزگار تنها می شدی: "ان الله یدافع عن الذین امنوا" خدا از مؤمنانش بالأخره دفاع خواهد کرد.
آرام می شوم در مدت کوتاهی نام خاطی فاش می شود او سید است و ما شیخ و رو سیاهی به زغال می ماند...
#حائری_شیرازی
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸نماز؛ آنچه هست و آنچه باید باشد🔸
نماز «آن چه را که انسان باید باشد»، یعنی «انسان ایده آل» را عرضه میکند. نماز انسانِ «آن چه هست» را با انسانِ «آن چه باید باشد» مقایسه میکند و با تفاضل این دو، در نمازگزار حرکت به وجود میآورد.
مثلاً انسان به خدا میگوید: «ایاک نعبد و ایاک نستعین»:یعنی «جز تو را نمیپرستم و جز از تو کمک نمیگیرم» همین جمله، ایده آل و اختلاف پتانسیل او میشود و زمینهٔ حرکت را در او به وجود میآورد.
«انسانِ بی نماز» مانند چرخ اتومبیلی است که درجا بچرخد، شب و روز میگذرد و او همان جا مانده است. این که نماز را با نیت «قُربَهً اِلَی الله» میخوانند، به این خاطر است که نمازگزار قبل از نماز، در یک مرتبهٔ قرب است و بعد از نماز باید در مرتبهای دیگر باشد. به عبارت دیگر باید در او فاصلهٔ «آن چه هست» به «آن چه باید باشد» نزدیکتر شده باشد.
@haerishirazi