eitaa logo
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
72.5هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
335 ویدیو
673 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله حائری‌شیرازی (ره) نظرات، پیشنهادات و انتقادات: @haeri1395 ادمین فروش کتاب: @Ketab_haershirazi کانال صوتی: @haerishirazi_mp3 شماره تماس: 09195194676 [لطفا تقاضای ارسال فایل نفرمایید]
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹آیت الله حائری شیرازی (رحمه الله علیه)🔹 امام حسین علیه السلام در شب عاشورا یک جور سخن گفت و در روز عاشورا یک جور دیگر. شب عاشورا، سخن از «نمی‌خواهم، احتیاج ندارم، بروید، بیعتم را برداشتم» بود. روز عاشورا می‌گوید: «بیائید به من کمک کنید، آیا یاور و مددکاری هست؟ هل من ناصر ینصرنی؟» شب صحبت می‌کند تا مبادا خبیثی در بین طیب‌ها باشد، و روز سخن می‌گوید تا مبادا طیبی در بین خبیث‌ها مانده باشد. شب غربال می‌کند تا فقط صالحان بمانند و روز غربال می‌کند تا فقط اشقیاء در مقابل او ایستاده باشند. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی (رحمه الله علیه)🔹 🔸شهود شب و استقامت روز🔸 گرفتاری بزرگ جامعۀ ما در زمان کنونی، کمبود فرد است. باید فردی در مصادر امور اجرایی قرار بگیرد که که بر نفس خودش مسلّط باشد تا این انقلاب پیش برود و این شما هستید که با قرار دادن تزکیه در رأس برنامه‏ های خودتان، زمینه را برای نجات انقلاب از بُن بست کمبود افراد متعهد فراهم می‏کنید. انقلاب ما به‏ وسیلۀ افراد متعهد برپا شد و علت مُحدِثۀ او افراد متعهد بوده؛ علت مُبقیه‏ اش هم باید همین باشد.تزکیه و تهذیب، نوید‏ دهندۀ آیندۀ مطمئنی برای این انقلاب است. اگر چند سال قبل، بحث تهذیب در یک مجمع دانشجویی مطرح می‏شد، فکرها استقبال نمی‏کرد؛ چون در حالت عمل‏زدگی و اصالت عمل و درگیری قرار گرفته بودند و جهت‏ گیری و جهت‏ یابی و آگاهی در درجۀ دوم اهمیت قرار گرفته بود. انقلاب ما از این جهت به‏ سوی کمال می‏رود که جوان دانشجوی ما میل به عرفان و معارف پیدا می‏کند. تزکیه و تهذیب برای همۀ افراد ضروری است و برای افراد مبارز ضروری‏تر. امام به برکت تهذیب و به برکت تسلّط بر خود، قیام کرد. به برکت یاد خدا و به برکت تسلیم در برابر حق بود که بر هر طاغوتی پیروز شد. او ابتدا بر طاغوت وجود خودش تسلط یافته بود. این جهاد اکبر بود و اساس این جهاد این است که انسان شنیده‏ هایش را خواهد دید. آنچه امروز برای کسی که تزکیه و تهذیب نداشته، شنیدنی است، فردای تهذیب، دیدنی است. این معنای «یخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّوُر» است. انسان قبل از تهذیب در ظلمات است و از این نظر حقایق فقط برایش قابل سمع است. وقتی مُهذّب شد، شناخت، تشخیص، لمس، احساس و شهود او نوع دیگری می‏شود. افرادی که به این حد از شهود و مشاهده می‏رسند، انقلاب را در سخت‏ ترین حالات به پیش می‏ برند. امام حسین علیه السلام در شب عاشورا اصحاب خودش را به شهود رساند؛ یعنی روز عاشورا چکیدۀ شب عاشورا است. استقامت روز، نتیجۀ شهود شب است. آن که از شهود شب محروم است، تعجبی نیست که از صبر در روز محروم باشد. کتاب آئینه تمام نما/فصل 7، انقلاب اسلامی در پرتو عاشورا/ صفحه 222 @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸استخدام در دولت، توکل انسان را کم می کند🔸 شخصیت انسان، در رابطه‌ی بین تلاش او برای تولید ارزش اضافی و حق مصرفی که دارد، تبلور پیدا می‌کند. حال اگر دولت آمد و این رابطه را برهم زد، باعث می‌شود که فرد ادامه‌ی حیات خودش را در «تلاش خود» نبیند، بلکه در این ببیند که «دولت» او را بپذیرد و «استخدامش» کند. در صورتی که شخصیت فرد موقعی تبلور پیدا می‌کند که او «کار» خودش را در «نانش» مشاهده کند و کسی را در آن، «واسطه» نبیند. کسی که «ماهیانه» می‌گیرد و خودش را به دولت می‌فروشد و با آن ارتزاق می‌کند، چشمش به دست دولت است، نه خدا. این فرد چطور می‌تواند با تمام وجود، چشمش به دست خدا باشد؟ اما وقتی که ثمره‌ی کار خودش را دید، از خدا می‌خواهد که به او توفیق کار بیشتر بدهد. می‌گوید من تلاش می‌کنم این نخواست، یکی دیگر. اما کسی که می‌گوید اگر دولت نخواست برای او کار بکنم، بعد چه می‌شود؟ چنین فردی از نظر اعتقادات تحلیل می‌رود. پس برای رسیدن به شخصیت مستقل، فرد باید راهی برای «استقلال در روابط تولیدش» پیدا کند. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸حرص در تولید و قناعت در مصرف🔸 ما از زندگی علی(ع) تنها فقرش را برای مردم گفته ایم و از تولید ثروتش نگفته ایم. نتیجه کار ما این شده که مومنان با مشکلات مالی روبه رو هستند. علی (ع) بزرگ ترین تولید کننده و در زمینه مصرف زاهدترینِ اهل عالم بود و این خودش هنر است. چون ما از تولید ایشان نگفته ایم به تولید کم قانع شده ایم و حال با مشکلات اقتصادی روبرو هستیم. این در حالی است که باید در بحث تولید حریص بود. ما نباید به تولید و علم کم قانع باشیم. هرچه در آمدتان بیشتر باشد بهتر می توانید خدمت کنید. هرچه مقتدرتر و با سوادتر باشید، بهتر است. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸قرآن، روایت‌گر عاشورا به زبان عبرت‌آموز🔸 قرآن کریم درحالی‌که گذشته را بیان می‌کند، آینده را هم بیان کرده است! مثلاً وقتی می‌گوید بنی‌اسرائیل هارون را رها کردند و گوساله را گرفتند، می‌خواهد هشدار بدهد که ای مسلمان‌ها، شما گرفتار چنین مشکلی خواهید شد و بین امام حسین علیه السلام و یزید، یزید را ترجیح خواهید داد؛ درست مثل اینکه بین هارون و گوساله، گوساله را ترجیح دادند. کتاب آئینه تمام نما/فصل 3، عوامل واقعۀ عاشورا/ صفحه 133 @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی (رحمه الله)🔹 🔸عاشورا، موضع شکر بود نه صبر🔸 @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸عاشورا، موضع شکر بود نه صبر🔸 در زیارت عاشورا میخوانیم: «اللَّهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ حَمْدَ الشَّاكِرِينَ لَکَ عَلَى مُصَابِهِمْ» (خدايا سپاس تو را، سپاس شكرگزاران بر مصيبتزدگیشان). عاشورا، حمد صابران نیست، بلکه حمد شاکران بر مصیبتهاست. امام خمینی هم گفت: «مرگ مصطفی از الطاف خفیّۀ الهی بود». وقتی میگوید: لطف است، یعنی تشکر میکند. کتاب آئینه تمام نما/فصل 2، درس‌های عاشورا/ صفحه 55 @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸برای سنجش ایمان افراد، کفر به طاغوت آنها را بسنجید🔸 یکی از مصادیق فهم در دین این است که وقتی از ایمان کسی تعریف می‌کنند، شما ببینید کفر به طاغوت او چگونه بوده است. تمام مشکلات عالَم اسلام این است که کفر به طاغوت را جدّی نگرفتند و از کنار آن به‌سادگی گذشتند. امام خمینی رحمه الله، حج را با برائت از مشرکین واقعاً زنده کرد. امام راحل به آن‌هایی که مخالف برائت بودند، گفت: این‌ها به آمریکا لبیک می‌گویند! کتاب آئینه تمام نما/فصل 2، درس‌های عاشورا/ صفحه 68 @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸تربیت حسینی🔸 @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸تربیت حسینی🔸 امامان ما تفقّه در دین را به خوبی به اولادشان یاد میدادند و آنها را تربیت میکردند. پس از عاشورا اوضاع کمی آرامتر شده بود و یزید بر سر صلح آمده بود و میخواست استمالت کرده باشد. روزی امام سجاد علیه السلام و کودکی از فرزندان امام حسین علیه السلام را نزد خود خواند. یزید رو به آن کودک کرد و گفت: آیا با پسر من، خالد، کُشتی میگیری؟ آن کودک گفت: نه؛ ولی چاقویی به من بده و چاقویی هم به او تا با هم مقاتله کنیم. یا من او را میکشم یا او مرا. معنایش این است که کُشتی کار دوستان است و دو رفیق با هم کُشتی میگیرند، من با بچۀ تو دوست نیستم. تو با پدر من دوست نبودی، پس من چگونه با بچۀ تو دوست باشم؟! «إِنِّي سِلْمٌ لِمَنْ سَالَمَكُمْ وَ حَرْبٌ لِمَنْ حَارَبَكُمْ» (من در صلحم با آنکه با شما در صلح است و در جنگم با آنکه با شما در جنگ است). اسلام این است. کتاب آئینه تمام نما/فصل 2، درس‌های عاشورا/ صفحه 68 @haerishirazi
📢 اطلاعیه کسانی که در زمینه ی ساخت کلیپ های یا یا از بیانات، تسلط و تجربه دارند و مایل به همکاری (بصورت دورکاری) با دفتر مرحوم آیت الله حائری شیرازی هستند، به ادمین کانال پیام بدهند. ارسال حداقل 2-3 نمونه کار جهت ارزیابی، الزامی است. با تشکر @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی (رضوان الله علیه)🔹 🔸دو جریان متقابل در اسلام🔸 کشته شدن عثمان و شهادت محسن نقطۀ مشخص شدن دو جریان در تاریخ است. جریان اول همواره از نور به ظلمات می‌رود و یکی از نتایجش پدید آمدن اشقیای کربلا است. همان‌طور که امام حسین علیه السلام فرمود، جریان اول حتی از اجدادشان هم بدتر بودند. ثمرۀ جریان دوم هم شهدای عاشوراست. چه خوب شد که خانواده‌هایشان را با خود بردند و آن اسرا، پیام شهادت را منتقل کردند! اگر شهادت پیام نداشته باشد، اصلاً کاربردی ندارد. کتاب آئینه تمام نما/فصل 1، بینش و بصیرت حسینی/ صفحه 28 @haerishirazi