🔹آیت الله حائری شیرازی (رحمت الله علیه)🔹
🔸سگ خشم را مهار بزن تا همه سگها اسیرت شوند🔸
بزرگان نکردند در خود نگاه
خدابینی از خویشتن بین مخواه
از آن بر ملائک شرف یافتند
که خود را به از سگ نپنداشتند
از سلمان فارسی پرسیدند: این محاسن (ریشهای) تو بهتر است یا دُم سگ؟
سلمان فرمود: اگر از پل صراط گذشتم ریش من، اگر نگذشتم، دم سگ.
این پاسخ سلمان، بهخاطر حلم اوست. او استهزاءکننده را با این سخن منقلب کرد.
طرف، از شرم آب شد؛ به خیال خود آمده بود که سلمان را به لغو بکشاند و مسخره کند، سلمان او را از لغو بیرون کشید.
شد غلامی که آب جو آرد
آب جو آمد و غلام ببرد
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی (رحمت الله علیه)🔹
🔸عاشورا؛ کارنامه دو جریان در سقیفه🔸
عاشورا میدان عمل بود نه جلسه سخنرانی؛ خیلیها در جلسه سخنرانی بلبل میشوند و اگر شخصی ضعیفالنفس آنجا باشد، مغلوب سخنوری او میشود، اما در میدان عمل حسینبن علی(ع) گفت، «کردید؟ بیایید نتیجۀ آن را ببینید!» سلمان فارسی در روز سقیفه این جمله را به فارسی گفت: «کردید و نکردید» یعنی نماز و روزه و حج و جهاد به جای آوردید، ولی آن را تباه کردید.
حسینبن علی(ع) در عاشورا گفت، بیایید در میدان عمل بسنجید که کارنامه این دو جریان چگونه است؟ آن علی(ع) که گفتید، مردم او را نمیخواهند، محصولش را ببینید؛ شهدای کربلا محصول کار علی(ع) است، از بچه شش ماهه تا پیرمرد نود ساله؛ تربیت علی همه را به بهترین خلقشان، بهترین برنامه و تقویمشان رسانده است، تربیت علی از علی اصغر شافع روز جزا میسازد، تا آنجا که قنداقهای که این بچه را با آن میبندند، حبلاللّه است.
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی (رحمت الله علیه)🔹
🔸مقایسه صلح امام حسن(ع) و تخریب کشتی حضرت خضر(ع) و موسی(ع)🔸
قرآن کریم میفرماید:
«مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللّهِ وَالَّذینَ مَعَهُ اَشِدّأ عَلَی الْکفّارِ رُحَمأ بَینَهُمْ» کسانیکه با پیامبر (ص) هستند با دشمنان سخت و با دوستان مهربان هستند.
نمیگوید « وَالَّذینَ امَنُوا مَعَهُ» بلکه میگوید «وَالَّذینَ مَعَهُ» چون مقام «اَشِدّاءُ عَلَی الْکفّارِ رُحَمأ بَینَهُمْ» یک مقام بالایی است که برای همه حاصل نمیشود اما برای خود حضرت موجود است، و باید مشابهاش هم برای آنکسی که «مَعَ» یعنی همراه ایشان است باشد.
اصحاب امام حسن مجتبی(ع) نتوانستند که «مَعَ» او باشند، نتوانستند این «رُحَمأ بَینَهُمْ» را رعایت کنند. با اینکه حضرت در بین آنها بود اما آنها نمیدانستند که چه رحمت بزرگی در بین جمعیت خودشان دارند و میگفتند: ای کاش کشته شده بودیم یا کشته شده بودید!!
این اتفاق نظیر همان داستان حضرت خضر (ع) است که به حضرت موسی (ع) میفرماید: «إِنَّک لَن تَسْتَطِیعَ مَعِی صَبْرًا». اینها هم نتوانستند با حضرت باشند چون صبری که لازم بود نداشتند، با اینکه آنها با حضرت بیعت کرده بودند و معنای بیعتشان هم این بود که: «سَتَجِدُنِی إِنْ شَاءَ اللَّهُ صَابِرًا وَلَا أَعْصِی لَک أَمْرًا» در هر کاری هر اندازه که لازم باشد صبر میکنیم، اما در عمل نشان دادند که چنین نیست و فکر کردند که اینکار امام حسن مجتبی(ع) تقویت معاویه و مهلت دادن به اوست!
در داستان حضرت خضر (ع) و حضرت موسی (ع) زمانیکه حضرت خضر (ع) کشتی را سوراخ کرد حضرت موسی (ع) خیال نمود که این ضربهای است به اهل کشتی، و چنین میگوید «اَخَرَقتَها لِتُغرِقَ اَهلَها، لَقَد جِئتَ شَیئاً أِمراً» یعنی آیا این کشتی را سوراخ کردی تا اهل آنرا در دریا غرق کنی؟ مسلماً تو بسیار کار منکر و زشتی را بهجای آوردی!
اصحاب حضرت امام حسن مجتبی (ع) نیز زمانیکه دیدند بین حضرت و معاویه صلحنامهای نوشته شد همان اعتراض حضرت موسی (ع) را در مقابل حضرت خضر (ع) از خود نشان دادند و گفتند: «مثل اینکه با معاویه بیعت کردی تا همه این ضعفا را تسلیم او بکنی و موجب بقاء حکومت او و موجب ضعف روحیه مردم بشوی» و در جملات خود این مطلب «مُذِلَّ الْمُؤْمِنین» را ذکر میکردند، اما امام حسن مجتبی(ع) با بزرگواری خویش میفرمودند که من انشاءالله «مُعِزَّ الْمُؤمِنین» هستم، چون اینکار امام حسن مجتبی (ع) مانند سوراخ کردن کشتی توسط حضرت خضر (ع) بود تا مردم بتوانند از آن استفاده صحیح بنمایند.
این مسئله مهم باعث میشود که حضرت خضر (ع) برای حفظ کشتی مجبور میگردد تا کشتی را سوراخ کند تا برای استفاده در مراحل بعد قابل استفاده باشد.
کشتی امامت هم لازم است گاهی مواقع بهصورتی درآید که دیگران خیال کنند در آن خرابی حاصل گردیده است، تا اصلش از بین نرود و عیب هم پیدا ننماید ولو در ظاهر چنان نشان دهد که خراب است.
امام حسن مجتبی (ع) هم در زمان خویش جریانات را بهگونهای دقیق و ظریف پیش بردند تا مقدمهای برای صحنه عظیمی مانند صحنه کربلا در روز عاشورا باشد و مسئله شهادت حسین بن علی(ع) و اصحابش و فرزندان و ... با آن عظمت و ارزش بهعنوان جریانی برای احقاق حقوق حقه مسلمین در بالاترین درجه ایثار و از خودگذشتگی و فداکاری برای مشخص شدن حق از باطل و مؤمن از منافق واقع گردد تا تاریخ آنرا بهعنوان بزرگترین سند افتخار اسلام و عدم سازش مسلمانان در برابر ظالمان و جباران ثبت گرداند و ماهم امروز اثر آنرا با اقتدا کردن رزمندگان به سردار بزرگ کربلا در جبهههای نبرد حق علیه باطل در مشکلترین و سختترین شرایط ایجاد شده از طرف دشمنان اسلام مشاهده مینمائیم.
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی (رحمت الله علیه)🔹
🔸علوم انسانی؛ تنگۀ احد جمهوری اسلامی🔸
پاسداری در حقیقت پاسداری از علوم انسانی است و جنگ بر سر علوم انسانی است. این بحث امروز هم نیست. در سال ۱۳۵۹ سمیناری تحت عنوان انتقال به تعلیم و تربیت اسلامی برگزار شد و ما در آن سمینار این مسأله را مطرح کردیم که علوم انسانی در دانشگاههای ما به منزله تنگه احد است.
در جنگ احد حضرت به نگهبانان تنگه فرموده بود که اگر ما مشرکین را شکست دادیم و آنها را تا مکه تعقیب کردیم، شما از جای خودتان نباید تکان بخورید و اگر آنها ما را تا مدینه تعقیب کردند، باز شما در جای خودتان استوار باشید.
در باب علوم انسانی هم ماجرا از این قرار است. اگر ما همه پیروزیها را از دست بدهیم اما کرسی علوم انسانی دانشگاهها به دست اسلام بیافتد، ما همۀ عقب ماندگیها و ناکامیهای خودمان را جبران میکنیم. اما اگر پیروزیهایی در سطوح مختلف بدست بیاوریم، درحالیکه اسلام نتواند کرسی علوم انسانی را در دانشگاهها تسخیر کند، تمام پیروزیها موقتی است و ما همۀ آنها را در فاصله زمانی کمی از دست خواهیم داد.
ملاحظه میکنید خطر همان خطر تنگۀ احد است. مسأله تهاجم فرهنگی ریشه در مسایل علوم انسانی دارد.
@haerishirazi
🔥ربا و خلق پول بانکی را متوقف کنید⚠️
✍فراخوان مقاله (تا 9 دی)
همایش "ماهیت پول در تمدن اسلامی"🏅
(اصفهان - 4 بهمن 97)
ارسال مقالات به @En_Gholami
#گروه_معیشت_و_اقتصاد_متا
@MataNevesht
BinesheTamadoni.ir
🔸آیت الله حائری شیرازی (رحمت الله علیه)🔸
🔹کاپیتولاسیون؛ بت شکنی یا قول لین؟🔹
چرا خدا به موسی(ع) گفت که با فرعون با زبان نرم و قول لَیِّن صحبت کند؟ فَقُولَا لَهُ قَوْلًا لَّینًا لَّعَلَّهُ یتَذَکرُ أَوْ یخْشَی سوره مبارکه طه/ آیه 44.
علتش این است که موسی با فرعون با تحمّل برخورد کند تا اصلاحش کند. ارشادش کند. چون این مقام، جای اتمام حجت بود. اما اشتباه نشود گاهی هست که طرفِ انسان، مغرور، معبود و مسجود است! همه سجدهاش میکنند. این شخص بت است و بت شکنی لازم است. «العالم بزمانه لا تهجم علیه اللوابس» یعنی بدانی اینجا، جای بتشکنی است یا جای اتمام حجت!
در قضیه موسی(ع) که میخواست فرعون را ارشاد کند جای قولاً لینا بود. امام راحل که میخواست با شاه پهلوی بعد از قانون کاپیتولاسیون برخورد کند، جای بتشکنی بود. عالم به زمان یعنی همین!
امام(ره) در قضیه کاپیتولاسیون چه کرد؟ این «حرام» را در ذهن مردم منکر کرد. گفت: با این قانون مجلس، اگر یک ایرانی یک سگ آمریکایی را زیر بگیرد دادگاههای آمریکایی میتوانند او را احضار کنند. اما اگر یک آشپز آمریکایی شاه ایران را بکشد دادگاههای ایران نمیتوانند او را احضار کنند. چون مصونیت دارد!!! سگ آمریکایی برابر بود با شاه ایرانی!!!
بعضیها به امام(ره) میگفتند خدا به موسی(ع) گفت با فرعون با زبان نرم وقول لین صحبت کن. تو با شاه چرا قولاً لینا نیستی؟!
انسان باید به زمانهاش نگاه کند و ببیند چه زمانی است. در قضیه کاپیتولاسیون، امریکاییها میخواستند سلطه پیدا کنند. امام(ره) میخواهد منکریت این حرام را اعلام کند. برای اینکه آمریکاییها سلطه پیدا نکنند بتشکنی میکند. اینجا بتشکنی لازم است نه قولاً لینا!
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی (رحمت الله علیه)🔹
🔸با اذان گفتن خودت را بشکن🔸
برای این که مردم به نماز علاقه پیدا کنند، باید بزرگان را ببینند که نماز میخوانند. مثلاً برای این که اذان در مردم رایج شود، بزرگان باید اذان بگویند. مثلاً کسی که صاحب مغازه است، شاگردش را به جای خود در مغازه بگذارد و خودش اذان بگوید.
کار خدا را به کس دیگری ندهید. در بازار باید کسی که از همه محترمتر است، اذان بگوید. در مدرسه مدیر باید اذان بگوید. در اداره مدیر کل باید اذان بگوید. امام جمعه باید اذان بگوید. استاندار باید اذان بگوید.
حال اگر کسی صدایی بهتر از امام جماعت داشت نیز باید اذان بگوید. ما در چیزهایی که خودمان را میشکنیم، اجر میبریم. وقتی پیشخدمت اذان بگوید، ترقی میکند ولی وقتی مدیر کل اذان بگوید، دیگران تعجب میکنند و او کمی شکسته میشود، اما همین شکسته شدنها ما را میسازد و در آخرت و در بهشت دری میشود که انسان را از آن داخل میکنند. آن دری که آدم راست راست راه میرود و وارد بهشت میشود، شهادت است.
گاهی انسان باید کمی خودش را بشکند. در قدیم که کوچهها طاق داشتند، وقتی که مردم به آنها میرسیدند باید سرشان را خم میکردند و اگر یادشان میرفت، پیشانی آنها به طاق میخورد! بنابراین فرد مجبور بود که خودش را خم کند و بشکند تا بتواند عبور کند؛ مثل رکوع و سجود نماز که انسان را میشکند.
بهتر است که انسان با اذان گفتن کوچک شود؛ چون این کوچک شمردن او را بزرگ میکند! هر وقت دیدید که با عبادتی کوچک میشوید، آن را به دیگری ندهید؛ چون شما را بالا میبرد و تکبر را از وجودتان بیرون میکند. هر عبادتی سختتر باشد، بیشتر انسان را بزرگ میکند.
@haerishirazi
🔸 آیت الله حائری شیرازی (رحمت الله علیه)🔸
🔹مزد چهل روز عزاداری🔹
اربعین یک روز نیست، بلکه به چهل روز میگویند اربعین. به موسی علیه السلام هم گفت که «و واعدنا موسی ثلاثین لیلة و اتممناها بعشر فتم میقات ربه اربعین لیلة»، اربعین به معنای چهلمین روز نیست، به معنیِ چهل روز است، اما ریشهاش این است که انسان چهل روز وفاداری به خدایش را حفظ کند، در روز چهلم مزدی به او میدهند.
اربعین مزد چهل روز سوگواری است. اهمیتش به خاطر این [است] که نتیجهی چهل روز را در روز چهلم دریافت میکند، روایت داریم «من اصبح لله اربعین صباحا»، کسی چهل روز خلوص خودش را، ارتباط خودش را، ذکر خودش را، یاد خودش را دربارهی خدا محفوظ نگه دارد روز چهلم چشمهی دلش جوشش میکند و حکمت از قلبش بر زبانش جاری میشود، پس اهمیتی که زیارت اربعین دارد برای این [است] که آن روز بیایند مزد بگیرند، مزد چهل روز سوگواری شان را بگیرند.
@haerishirazi
🔹 آیت الله حائری شیرازی (رحمت الله علیه)🔹
🔸 قیام امام عصر با شمشیر، برای براندازی اکراه است🔸
درست است که حضرت قیام به سیف و شمشیر می کند، اما قیام به سیف او برای براندازی اکراه است، نه برای این که تحت پوشش آن اکراه، مردم را به دینی وادار کند. «لَا إِکرَاهَ فِی الدِّینِ». هیچ پیغمبری بر اکراه دین اقدام نکرد. همه بر براندازی اکراه بودند. برای همین، فرصت انتخاب به انسان ها دادند تا انسان خود انتخاب کرد.
اگر خود انسان انتخاب نکند و تمام عالم جمع شوند، نمی توانند جای این انتخاب را که خود انسان انجام می دهد، پر کنند. نه نوح و نه لوط و نه همه انبیا، اگر جمع بشوند، یک نفر را که نخواهد به راه صحیح نرود، نمی توانند هدایت کنند.
«إنّ لله علی النّاس حجّتین حجّة ظاهرة و حجّة باطنة فأمّا الظّاهرة فالرّسل و الانبیاء و الائمّة و و أمّا الباطنة فالعقول» این هر دو حجت هستند؛ چه انبیا، چه عقل و فطرت انسان. معنای این قضیه آن است که حجت باطنه، تنها راه رسیدن به حجت ظاهره است.
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی (رحمت الله علیه)🔹
🔸 سیخ در چشم آمریکا🔸
میبینید روزی چند نفر در کشورهای همسایه ما کشته میشوند و ما چه امینیتی داریم؟ کشورهایی که از گل نازکتر به آمریکا نگفتند امروز آمریکا آنها را بدبخت کرده. عراقیها هرچه میکشند از وقتی است که صدام از آمریکا تعریف کرد و بعد از صدام این مصیبتها به سرشان آمد. افغانستان چه بد خدمتی به امریکا کرده که الان این اختلافات و مصیبتهایی که دارند بخاطر امریکاست. پاکستان همه گونه خدمت به ایشان کرده.
اما شما مردم ایران، لانه جاسوسی را گرفتید و چشمان را بستید و اعضای سفارتخانهشان را 444 روز نگه داشتید و بازجوییشان کردید. کاغذهای خرد شدۀ کاغذ خردکن را که اسرارشان بود کنار هم گذاشتید و دهها جلد کتاب کردید و این کتابها را به زبانهای مختلف منتشر نمودید و با این کار سیخ در چشم آمریکا کردید.
آیا فکر میکنید خودتان توانستید امنیتتان را حفظ کنید؟ آیا این عرضه خودتان بود؟ نه؛ این بال امام زمان بود. شما زیر بال او هستید. اگه آنها گربه هستند شما یک جوجه بیشتر نیستید. شما زیر بال مادرتان هستید. اگر یک ذره از زیر این بال مادر فاصله گرفته بودید و از این آقا فاصله گرفته بودید خورده شده بودید.
@haerishirazi
haeri shirazi tarbiat shokr .mp3
936.3K
🔉 بشنونید
تربیت بر اساس «شکر»
آیت الله حائری شیرازی (رحمت الله علیه)
🔸 در شب و روز جمعه و جهت عرض ارادت، نثار روح مطهر 🌸امام حسن عسکری علیه السلام🌸 صلوات و قرائت فاتحه ای را اهدا کنیم و ارواح همۀ مومنین و مومنات بخصوص "آیت الله حائری شیرازی" را نیز در ثواب آن شریک نماییم.🔸
🔹 آیت الله حائری شیرازی (رحمت الله علیه)🔹
🔸 انسان چگونه میتواند صفت رازداری را بدست آورد؟🔸
اگر انسان دانست و نگفت مگر به اندازه خودش و در جای خودش، قرب به خدا پیدا میکند، و یکی از معانی قرب این است که اخلاق الهی در او متجلی میشود، و حال ببینید خلق ما چگونه است؟ ما باید با خودمان مجاهده کنیم تا بتوانیم این صفت رازداری را در خودمان نگه داریم، و این کار اولش طوری است که باید یکی دو تا راز را نگویید تا سعه صدر پیدا نمایید و بعد راحت میتوانید نگویید.
فرض کنید که اگر بادکنک را باد کنید دیگر بادش خالی نشود و کوچک نگردد. ابتدا که میخواهد باد شود فشار لازم دارد اما بعد که کش آمد و باد شد جادار میشود و خوب میتوانید داخل آن چیزی را جای دهید. بعضی چیزها هست که جا پیدا میکند مانند کیسههای توری که هر چه وسایل داخل آن میریزند مرتب جا پیدا میکند و جادار میشود نفس انسانی و صدر انسانی هم اینطوری است که اگر چیزی در آن وارد شد و گفتی معنایش این است که فشار رویش نیامده و جا باز نمیکند، ولی اگر با خودت مجاهده با نفس کردی و برای رضای خدا نگفتی، این نگفتن برایت عادی میشود.
انسان باید متوجه باشد که اگر میخواهد یک رازی را داخل خودش نگاه دارد یک دوره فشار دارد، یک دوره سختی دارد و اگر انسان آن دوره را گذراند میتواند رازداری کند.
@haerishirazi
🔹 آیت الله حائری شیرازی (رحمت الله علیه)🔹
🔸 انسان چگونه میتواند صفت رازداری را بدست آورد؟🔸
اگر انسان دانست و نگفت مگر به اندازه خودش و در جای خودش، قرب به خدا پیدا میکند، و یکی از معانی قرب این است که اخلاق الهی در او متجلی میشود، و حال ببینید خلق ما چگونه است؟ ما باید با خودمان مجاهده کنیم تا بتوانیم این صفت رازداری را در خودمان نگه داریم، و این کار اولش طوری است که باید یکی دو تا راز را نگویید تا سعه صدر پیدا نمایید و بعد راحت میتوانید نگویید.
فرض کنید که اگر بادکنک را باد کنید دیگر بادش خالی نشود و کوچک نگردد. ابتدا که میخواهد باد شود فشار لازم دارد اما بعد که کش آمد و باد شد جادار میشود و خوب میتوانید داخل آن چیزی را جای دهید. بعضی چیزها هست که جا پیدا میکند مانند کیسههای توری که هر چه وسایل داخل آن میریزند مرتب جا پیدا میکند و جادار میشود نفس انسانی و صدر انسانی هم اینطوری است که اگر چیزی در آن وارد شد و گفتی معنایش این است که فشار رویش نیامده و جا باز نمیکند، ولی اگر با خودت مجاهده با نفس کردی و برای رضای خدا نگفتی، این نگفتن برایت عادی میشود.
انسان باید متوجه باشد که اگر میخواهد یک رازی را داخل خودش نگاه دارد یک دوره فشار دارد، یک دوره سختی دارد و اگر انسان آن دوره را گذراند میتواند رازداری کند.
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی (رحمت الله علیه)🔹
🔸علت غیبت امام دوازدهم را در رابطه امت با امام یازدهم باید جست🔸
امام یازدهم(ع) در عصری بودند که شیعیان ناشکری میکردند. آنها مبلغی وجوهات (خمس و زکات) خدمت امام(ع) فرستاده بودند.
عدهای از شیعیان نامهای به امام(ع) نوشتند که بیلان مصرف این اموالی که خدمت شما رسیده را به ما بگویید و اینکه این پولها را چگونه خرج کردید. آدم به امام زمانش نامه بنویسد، بگوید اموال را به کی دادی؟ کجا خرج کردی؟
حضرت پاسخ داد: چرا این سؤال را از امامان قبلی نکردید؟ چه زمانی رسمتان بوده از امام سؤال کنید که این پولها کجا رفته؟ کجا خرج شده؟ اگر امامت یک امر مستمری است چرا با من این رفتار را میکنید اما با امامان قبلی نکردید؟
بعد از این پاسخ، حضرت دستور داد پرده مشکی رنگی بر در اتاق ایشان آویختند. مردم که برای سوال میآمدند حق نداشتند پرده را عقب بزنند و از پشت پرده با آن حضرت صحبت میکردند. غیبت از اینجا آغاز شد.
چرا؟! چون ناشکری کردند.
غیبت نتیجه ناشکری است. ظهور نتیجه شکرگزاری است. هر چه شکرگزاری بیشتر شود پرده غیبت رقیقتر میشود. این پرده، غباری است بین امام و مأموم. این غبار از امام نیست از امت است. هر چه غبار امت فرو بشیند، جمال امام روشنتر میشود.
@haerishirazi
🔸آیت الله حائری شیرازی (رحمت الله علیه)🔸
🔹چرا دوره غیبت استمرار پیدا کرده است؟🔹
امام زمان عج الله، وقتی مالک امت میشود که امت تابع حجت درونیاش (عقل) بشود. این حجت درونی، حلقه واسطه بین انسان و حجت بیرونی (انبیاء و امامان معصوم علیهم السلام) است.
آنهایی که با حجت بیرونی درگیر میشوند و سنگ به آن میزنند، قبلاً به حجت درونیشان سنگ پرانی کردهاند. کسانی که با علی و فاطمه علیهم السلام، آن طور رفتار کردند، قبلاً با حجت درونیشان این رفتار را کردهاند. قبلاً به حجت درونی خود بند انداخته و آن را به اطاعت از هوی و هوس وادارش کردهاند. قبلاً در، به پهلوی حجت درونی خود زدهاند.
برای شروع کار، باید با حجت درونی خود تجدید بیعت کنید. بگردید و آن حجت درونی را در خود پیدا کنید و آن همان عقلی است که به شما دادهاند.
@haerishirazi
آیت الله حائری شیرازی رحمت الله علیه
این خیال محالی است که انسان بتواند با حفظ «آبرو» قدمی برای اسلام بردارد!...
در جنگ گرم انسان باید جمجمهاش را به خدا عاریه دهد و در «جنگ نرم» باید «آبرویش» را بدهد.
#آبرو
#جنگ_نرم
#انسان
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی (رضوان الله علیه)🔹
🔹به سوی خدا فرار کنید🔹
قرآن میفرماید: «ففرّوا الیاللّه» به سوی خدا فرار کنید. «فراری» چه میکند؟ هرچه چیزی مثل زمین و خانه، یخچال و تلویزیون داشته باشد نقد میکند؛ سپس ریالها را به ارز تبدیل میکند. شب و روز در تدارک فرار است. حاضر است هر کاری کند تا تاریخ خروجش را یک روز حتی یکساعت جلو بیندازد.
مؤمن هرچه دارد، باید همه را نقد و تبدیل به ارز آخرت کند. ارز دنیا فانی و ارز آخرت باقی است.
مؤمن وقتی همهی کارهایش را کرد، اگر بگویند «امروز بیا» راحتتر است تا بگویند فردا. فراری میگوید، ممکن است از توی پروندهام چیزی در بیاید که ممنوعالخروج بشوم. مؤمن میگوید، تا الان نلغزیدهام، اما اگر اتفاقی بیفتد و سقوط کنم چه؟ بهتر است تا پاک هستم بروم. در سوره جمعه میگوید: «اگر واقعا خدا را دوست میدارید و از اولیاء اللّه هستید آرزوی مرگ کنید» اما چرا ما جرأت نداریم آرزوی مرگ کنیم؟ چون ارزمان را تبدیل نکردهایم. خانهی آنطرف را نساختهایم.
اینکه خطیب جمعه میگوید، تقوا را رعایت کنید، یعنی هر که ارزهایش را تبدیل نکرده، زودتر تبدیل کند، هر که گذرنامهاش را نگرفته، زودتر بگیرد، هر که برای فرار به سوی خدا آماده نشده، زودتر آماده شود. چرا؟ چون اجل به سلیمان هم مهلت نمیدهد.
حضرت سلیمان ایستاده بود و به مسجدالاقصی که ساخته میشد نظاره میکرد که عزرائیل آمد. سلیمان(ع) به عصایش تکیه داده بود. گفت: فرصتی! گفت: نه! گفت: همین؟ گفت: همین! ایستاده قبض روح شد. همینطور تکیه به عصا، ایستاده برجای ماند. تمام خدمه از آدمها و دیوها که کار میکردند همچنان ادامه دادند. مدتها گذشت و آنها میپنداشتند که این هم یکی دیگر از معجزات سلیمان(ع) است که بهطعام و غذا نیاز ندارد؛ تا آنکه موریانه به امر خدا عصا را خورد و عصا فرو ریخت و سلیمان افتاد. قانون خدا چنین است!
@haerishirazi
در شب و روز جمعه و جهت عرض ارادت، نثار روح مطهره حضرت فاطمۀ معصومه سلام الله علیها صلواتی اهدا کنیم، فاتحهای بخوانیم و ارواح همۀ مومنین و مومنات بخصوص آیت الله حائری شیرازی را نیز در ثواب آن شریک نماییم.
🔹آیت الله حائری شیرازی (رضوان الله تعالی علیه)🔹
🔸یوم الحسرة🔸
هنگامىكه انسان به خانه آخرت قدم مىگذارد، مىبيند كه صحبت از صد سال، پانصد سال، هزار سال يا صد هزار سال نيست، سخن از بىنهايت است. مگر در رياضيات نمىگويند كه هر عددى را اگر تقسيم بر بىنهايت كنيم، مىشود صفر؟ مگر قرآن آخرت را تعريف نمىكند كه «خالدين فيها»؟ يعنى نهايت ندارد؛ حال، دنيا تقسيم بر آخرت، چه مىشود؟ طبق قانون رياضى، هر عدد تقسيم بر نامحدود، صفر می شود؛ يعنى زندگى دنيا، صفر است. مسأله اين است كه اگر بعد از مرگ، به اين نكته برسيم، حسرت ما بىنهايت خواهد بود.
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
حرفی که به کسی یا فرزندت میزنی، دانه است و فکر او زمین.
ببین در این زمین چقدر بذر میتوان پاشید؟
اگر در یکمتر زمین یک کیلو گندم پاشیدی، همه دانهها سبز نمیشوند، تازه اگر هم دربیایند، همدیگر را خفه میکنند.
موعظه زیاد، باعث میشود که حرفها همدیگر را لِه کنند، همدیگر را بپوشانند.
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی (رحمه الله)🔹
🔹خدا رحمت کند مادرم را.
یکی از راههای تربیتی وی این بود که هرگاه از ما خلافی میدید، دیگر کار به ما نمیداد و نمیگذاشت در خانه کار کنیم؛ یعنی ظرف شستن و دوخت و دوز و مانند آنها را از ما سلب میکرد و از این طریق کار را پیش ما ارزشمند میساخت.
امروزه بسیاری از ما دقیقاً بالعکس عمل میکنیم؛ یعنی وقتی بچه خلافی کرد او را به کار وا میداریم یا اگر اذیت کرد، کار او را دو برابر میکنیم.
در نتیجه، چنین بچهای کار را تنبیه تلقی میکند، در حالیکه ما بیکاری را به عنوان تنبیه تلقی میکردیم!
@haerishirazi