eitaa logo
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
73.2هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
326 ویدیو
645 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله حائری‌شیرازی (ره) نظرات، پیشنهادات و انتقادات: @haeri1395 ادمین فروش کتاب: @Ketab_haershirazi کانال صوتی: @haerishirazi_mp3 شماره تماس: 09195194676 [لطفا تقاضای ارسال فایل نفرمایید]
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸 روایات طبی برای اثبات حقانیت ائمه بوده نه نفی ارزش تجربه بشری🔸 اینهایی که می گویند ما طب جدید را قبول نداریم و فقط طب قال الصادق و قال الباقر را قبول داریم، . ائمه این جراحی ها را قبول ندارند؟ یقیناً ! گاهی این آقایان افراط و تفریط می کنند. کل علوم تجربی را می گویند باید اسلامی باشد. این روایات طبی برای این بوده که ائمه بگویند ما هم بلدیم و از شما هم بهتر بلدیم، [نه اینکه بخواهند ارزش تجربۀ بشری را نفی کنند]. ما اگر از صحبت می کنیم به خاطر این است که در لسان ائمۀ اطهار برای مداواها، برای بیماری ها هم ارشاداتی شده، ما هم این ارشادات را جمع آوری می کنیم و از آنها استفاده می کنیم. اما آن ها اصلاً نیامده اند برای پزشکی. این جزء رسالت ائمه و انبیاء نیست. برای این ها باید از راه خودش که تجربه هست وارد بشویم، اگر انبیاء و اولیاء در این زمینه مطلبی بگویند حاشیه ی وظائف شان است، متن کارشان جای دیگر است. اینکه ائمه گاهی در پزشکی مطالبی می فرمودند مثل این بوده که شما یک سری معلومات را به بچه ات نشان بدهی تا بفهمد که بابایش هم بلد است. از معلمش هم بهتر بلد است. اما اگر تکلیف های بچه ات را خودت انجام بدهی بچه چیزی یاد نمی گیرد و رشد نمی کند. ائمه این علوم را به مردم نشان می دهند، برای اینکه وقتی می خواهند نصیحت کنند، مردم نصیحت ها را قبول کنند. امام رضا وقتی که به مامون می گوید من مزاجت را بهتر از این چیزی که اطبا بلدند درست می کنم، با این کار می خواهد قبضه اش کند [نه اینکه ارزش طب تجربی را نفی کند]. در که دستورات طبی ائمه با طب جدید دارد، اولویت با دستورات ائمه است. ائمه ما در طبی که دارند، استادند. اما ما که می خواهیم روال کار را طی کنیم، باید از راه برویم. از راه تعبد نباید برویم. بدانید که در علوم تجربی بر مبنای تعبد به جایی نمی رسید. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸تفاوت علوم تجربی و علوم انسانی🔸 طب بر خلاف علوم انسانی، نیازی به انسان شناسی ندارد. وقتی طب نیاز به انسان شناسی ندارد، پس صِرف تجربه است. بشر در تجربه موفق است. مگر این جراحی هایی که می کنند ناموفق است؟! مگر علی علیه السلام وقتی زخم خورد طبیب را نیاوردند بالای سرشان برای اینکه معاینه کند؟ اطباء جدید، تمام تحقیقاتی که در پزشکی می کنند ، چون پزشکی ربطی به انسان شناسی ندارد تا در حوزه دین قرار بگیرد. امام صادق علیه السلام در کتاب به مفضل می گوید: نگاه کن مفضل، عبرت بگیر. ببین خدا را خلق کرد برای غذای مردم. اما کاشتن و داشتن و برداشتن و پاک کردن و آرد کردن و خمیر کردن و نان پختنش را خودش بر عهده نگرفت. این کار را نکرد. هم برای این که مردم بی کار نمانند، چون بی کاری آفت بزرگی است و جامعه را از بین می برد، و هم برای اینکه فکر مردم تعطیل نشود، مردم فکر کنند و تجربه کنند، چیز یاد بگیرند. و از راه چیز یاد گرفتن ها، خداشناس بشوند. از نوع خلق گندم است [که باید از خود دین اخذ شود و بشر توانایی آن را ندارد]، اما و از جمله پزشکی، از نوع کاشت و داشت و برداشت و پاک کردن و آرد کردن و نان پختن است که به عهده انسان است. آنچه را که برای بشر مقدور نیست، انبیاء می آورند. آنچه را که برای بشر مقدور است اگر انبیاء گفتند، استطراداً گفته اند. برای اینکه حقانیت خودشان را نشان بدهند گفته اند. طب الصادق، طب الرضا، طب النبی استطرادی است. پیامبران و امامان برای طب نیامده اند. @haerishirazi
♨️ اطلاعیه: دفتر حفظ و نشر آثار مرحوم آیت الله حائری شیرازی (ره) جهت انجام امور مربوطه، اخیراً با مشکلاتی در زمینۀ تأمین فضای کاری مواجه شده است. اگر از موسسات فرهنگی مستقر در شهر مقدس ، موسسه‌ای وجود دارد که بخشی از ساختمان آن بلا استفاده باشد و بتوانند -ولو بصورت موقت یکساله- آن را جهت امور دفتر بصورت رایگان در اختیار قرار دهند، لطفاً به ادمین کانال اطلاع دهید. فضای مورد نیاز بایستی ظرفیت استفادۀ حدود 10 نفر کادر اجرایی و پژوهشی را دارا باشد. با تشکر آی دی ادمین: @haeri1395 @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸بگو من هر شب نمی‌توانم بلند شوم🔸 بسیاری اشخاص، وقتی مقداری تنبه و توجه به خداوند پیدا کردند، پیش خود می‌گویند که من هر شب باید بلند شوم و نماز شب بخوانم. چنین حرفی نزن. بگو نه؛ من نمی‌توانم هر شب بلند شوم، من عادت کرده‌ام هر شب بخوابم. بجایش بگو من هفته‌ای یک شب بلند می‌شوم و یک نماز شب دو رکعتی می‌خوانم. به مرور این دو رکعت را چهار رکعت و هفته‌ای یک شب را تبدیل به دو شب کنید. @haerishirazi
استاتوس163.jpg
254.3K
فایل وضعیت واتساپ / استوری اینستاگرام @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸 شرط اول؛ بدست آوردن دل همسر🔸 پدر چه کند که مربی خوبی برای فرزند خود باشد؟ شرط اول این است که دل همسرش را بدست بیاورد. این سنگ اول تربیت اولاد است. هر کس توانست همسر خودش را قانع کند به اینکه خدمت‌گزار اوست، به او عشق می‌ورزد و برای سعادت او آرزوی توفیق دارد؛ آن وقت است که می‌تواند نقشۀ تربیتی فرزندان خودش را ترسیم کند. هر جا پدری در تربیت موفق نشد، مشکل در عدم همکاری مادر بود! @haerishirazi
استاتوس163.jpg
597.1K
فایل وضعیت واتساپ / استوری اینستاگرام @haerishirazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ ویژۀ اربعین ♨️ 🎥 ببینید | اگر بخواهند فیلم نشان دهند، چه می‌کنند؟ اول چراغ‌ها را خاموش و فضا را تاریک می‌کنند تا شما فیلم را خوب ببینید. مراسم اربعین همان فیلمی است که خداوند می‌خواهد به اهل عالَم نشان بدهد. تاریکی فضا هم همین جنگ داعش و آدمکشی‌هاست... 🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 @haerishirazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 مصاحبه کننده: وضعیت فرهنگی جامعه، وضعیت خوبی نیست. چه کار باید کرد؟ ✅ آیت الله حائری شیرازی: ظاهرش اینطور است. باطنش اینطور نیست ... وقتی موقع امتحان رسید، معلوم می شود!! @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸برای شما ساده است؛ اما برای بچه وحشت آور است!🔸 بچه، هم به پدرش علاقه دارد، هم به مادرش. فرزند نسبت به پدر و مادر، مثل کسی است که او را روی میز گذاشته باشید و دو میز را کنار هم بچسبانید. یک پای بچه به این میز، و یک پا به آن میز چسبیده باشد. اگر این دو میز را از هم دور کنند، این بچه شقّه می‌شود! اگر این دو میز را تکان بدهند، بچه که یک پایش روی این است و یک پایش روی آن، رنگش می‌پرد، لرزش پیدا می‌کند، رنج می‌کشد. این یک واقعیت است. این چیزهایی که پدر و مادر، پیش خودشان خیلی ساده به آن نگاه می‌کنند، برای بچه، یک حال وحشت آوری ایجاد می‌کند. مثلاً فرض کنید خانم از آقا فاصله می‌گیرد، به او رو نمی‌کند، اعتصاب می‌کند، با او حرف نمی‌زند و شوهر هم با زن، حرف نمی‌زند. این مثل اینست که دو میز، یک متر فاصله گرفته باشند. وای به حال بچه! اگر زن و مرد، بنایشان بر انس و الفت با یکدیگر باشد، مثل میزی است که با هم جوش خورده است. این بچه، یک احساس آرامشی بر روی این میز دارد، اضطراب ندارد؛ لذا از نظر اخلاقی و روحی، سالم رشد می‌کند. اما وقتی این دو تا به ستیز می‌افتند، بچه ممکن است در آینده به یک ضددین تبدیل شود. بسیاری از این آدم‌هایی که دین اختراع می‌کنند یا با دین مبارزه می‌کنند، ریشه‌اش در جدایی‌های پدر و مادرشان هم هست. @haerishirazi
استاتوس166.jpg
306.6K
فایل وضعیت واتساپ / استوری اینستاگرام @haerishirazi
🔹آیت‌الله حائری شیرازی🔹 🔸اربعین؛ پرچم کشتی تمدن اسلامی🔸 این جمعیت چند میلیونی که به پیاده‌روی اربعین می‌روند را چه کسانی پذیرا هستند؟ همان کسانی که هشت سال با ما جنگیدند و ما نیز با آنها جنگیدیم. چیزی جز عنصر حب نمی‌تواند مردم عراق را وادار به چنین رفتارهایی کند. در روایتی داریم «هَلِ الدِّینُ إِلَّا الْحُب»؛ یعنی آیا دین جز محبت است؟ اگر محبت را برداریم، از دین چیزی باقی نمی‌ماند. ما در حدیث کساء می‌خوانیم «انّی ما خلقت سماء مبنیّة ...» خداوند می‌فرماید من آسمان و زمین و خورشید و ماه و فلک و دریا را جز با محبت اهل‌بیت (علیهم‌السلام) نیافریده بودم. خداوند همه چیز را به نسبت حب اهل‌بیت (علیهم‌السلام) آفرید. اربعین را مانند پرچمی بر روی کشتی به اهتزاز در آورید، وقتی کشتی از دور می‌آید، ابتدا پرچم دیده شود. کشتی مثال همان تمدن است و پرچم مثال ماجرای اربعین؛ یعنی ابتدا اربعین دیده می‌شود و بعد تمدن اسلامی. در پیاده‌روی اربعین، اینکه چطور یک پیرزن از زوار مهمان‌نوازی می‌کند را فیلم‌برداری کنید. در خانه‌ای که شخص عراقی امکانات ضعیف مادی دارد ولی با این حال از شما مهمان‌نوازی می‌کند را انعکاس دهید. ماجرای اربعین، انسان را به انسان گره می‌زند، همان انسانی که تمدن غرب به آن اهمیت نمی‌دهد و او را خوار می‌کند. اگر می‌خواهید نهال دوستی بکارید، اربعین را به عنوان پرچم کشتی تمدن اسلام به عالم نمایش دهید. این پرچم و این تمدن می‌تواند کاری کند که دو کشوری که هشت سال با هم مبارزه کردند را دور هم گرد آورد. همایش ملی «ظرفیت‌های فرهنگی و تمدنی اربعین» 21 آبان 1394 @haerishirazi
استاتوس168.jpg
886.7K
فایل وضعیت واتساپ / استوری اینستاگرام @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸آقای حسن زاده، شامه اش قوی است🔸 آقای حسن زاده نظرش این است که «طلعت صغرای [ظهور امام زمان] واقع شده و جمهوری اسلامی، حاصل این طلعت صغری است.» امام زمان (ع) یوسف است و امت، یعقوبش هستند. بوی پیراهن یوسف را آن کسی می شنود که شدت انتظارش بیشتر است: «لَمَّا فَصَلَتِ الْعِيرُ قالَ أَبُوهُمْ إِنِّي لَأَجِدُ رِيحَ يُوسُفَ لَوْ لا أَنْ تُفَنِّدُونِ». چرا سایر مردم، این بو را نشنیدند؟ آقای حسن زاده بو را شنیده، چون شامّه اش قوی است! این را به شما بگویم امثال آقای حسن زاده و آقای جوادی آملی، این‌ها کسانی نیستند که آدم به راحتی از حرف‌هایشان عبور کند. @haerishirazi
استاتوس169.jpg
684.9K
فایل وضعیت واتساپ / استوری اینستاگرام @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸زلال🔸 آقای حسن زاده شخصیت کمی نیست. آدم فوق العاده ای است. در ریاضیات، نجوم، هیئت، پزشکی، عرفان، فلسفه، فقه و اصول و کل اینها، جامعیت فوق العاده‌ای دارد. اگر می‌خواهید یک کسی را ببینید که ذلت باطنه اش بر عزت ظاهرش غالب شده است، به آقای حسن زاده نگاه کنید. خیلی آزاد است، خیلی آزاد است. انسان وقتی زلال می‌شود، اینجوری است. ببینید، ذکر مؤمن (آیة الله حسن زاده آملی)، جلسۀ ما را نورانی می‌کند. این همان «انفسکم فی النفوس» است [که در زیارت جامعه آمده]؛ مجلس می‌شود مجلس اهل بیت (ع). @haerishirazi
استاتوس151.jpg
668.1K
فایل وضعیت واتساپ / استوری اینستاگرام @haerishirazi
🔹 آیت الله حائری شیرازی 🔹 🔸«نترسید» از اینکه بگویند «ترسید»🔸 ...اصلاً انبیاء یک طرف، روز عاشورا یک طرف. خیلی کار مهمی است. این را نمی‌خواهم بگویم که حسین ابن علی(ع) کاری بزرگ‌تر از حسن ابن علی(ع) کرده. امام حسن(ع)، امامِ امام حسین(ع) است... امام حسن مجتبی(ع) خیلی کار عظیمی کرده، اما از ادراک ما بیرون است. چون بزرگ است نمی‌توانیم درکش کنیم. شما می‌گویید مگر می‌شود؟ هر چه بزرگ‌تر باشد ما باید بهتر درک کنیم! نه. در مسئلۀ نور، شما فقط طول موج خاصی را می‌توانید ببینید. طول موجی که بالاتر از نور قرمز باشد و اشعه‌ای که طول موجش کمتر از بنفش باشد را نمی‌توانید ببینید. قدرت ادراک نور توسط چشمان ما، محدود به اشعۀ بین «مادون قرمز» و «ماوراء بنفش» است. عظمت شجاعت حسن بن علی(ع) از این نوع است که خارج از ادراک ما است. امام حسن مجتبی(ع) «نترسید» از اینکه بگویند «ترسید». این خیلی مهم است! نترسیدن انسان، معادله درجه یک است. نترسد از اینکه بگویند ترسید، این معادله درجه دو است. علی(ع) که مصداق بارز صبر و استقامت است، کارش به جایی رسیده است که خواب پیغمبر(ص) را دیده و شکایت کرده و پیغمبر(ص) هم گفته است که نفرین آنها بکن و ایشان هم در خواب نفرین کرد. حالا امتی با این ویژگی‌ها را تحویل داده به امام حسن(ع) و ایشان از حالا باید شروع کند. شما می‌بینید که وقتی با معاویه صلح می‌کند، چه زجری در درون خودش می‌کشد؟ فقط می‌داند که رضای خدا است! @haerishirazi
استاتوس171.jpg
924.1K
فایل وضعیت واتساپ / استوری اینستاگرام @haerishirazi
🔹 آیت الله حائری شیرازی 🔹 🔸اصل در رهبری و مدیریت، تشویق است، نه خرده گیری🔸 اصل مهم در رهبری و مدیریت این است که وقتی مردم کاری می‌کنند، رهبر یا مدیر، آنها را زیاد تشویق کند تا آنها در کارشان رغبت پیدا کنند، نه اینکه اگر خلافی کردند چنان خلاف را بزرگ کند که شخصیتشان کوبیده شود. خصوصیت رهبر یا مدیر قدرتمند این است که صد تا عیب می‌بیند، یکی را به رو نمی‌آورد؛ اما یک خوبی می‌بیند به آن اهمیت می‌دهد. «یَا مَنْ أَظْهَرَ اَلْجَمِیلَ وَ سَتَرَ اَلْقَبِیحَ»؛ خداوند در رهبری‌اش، با خلق این‌طور رفتارمی‌کند؛ جمیل را اظهار می‌کند و قبیح را استتار و پنهان می‌کند. نه برای اینکه نمی‌داند، بلکه برای اینکه می‌خواهد این شخص کوبیده و خرد نشود و شخصیت او له نشود. مدیران و رهبرانی که زیاد انتقاد می‌کنند و خرده می‌گیرند، ملت‌هایشان را عقب می‌برند. @haerishirazi
استاتوس170.jpg
880.8K
فایل وضعیت واتساپ / استوری اینستاگرام @haerishirazi
🔸 یکی از شاگردان سلوکی آیت الله حائری شیرازی از نحوه آشنایی با ایشان: 🔹 درسال 51 هجری شمسی برای زیارت حضرت علیه افضل صلوات المصلین با دو نفر از طلاب عازم مشهد مقدس شدیم و در طی شانزده روزی که آنجا مشرف بودیم هر روز به حضرت متوسل بودیم جهت معرفی استاد اخلاق مورد تایید امام علیه السلام و هرروز در عالم نوجوانی و آغاز طلبگی با ادبیات خاصی حضرت را به یکی از اجداد طاهرینش قسم میدادیم که شخص مورد اعتمادی در مسائل عرفانی و سلوکی به ما معرفی فرمایند که از او بهره ببریم و گرفتار اشخاص نااهل و منحرف و عارف نما در این مسیر نشویم. تا اینکه روز آخر حضرت را به مادرش صدیقه طاهره سلام الله علیها قسم دادیم و بعد عازم اصفهان شدیم. 🔹 یک روز در حیاط مدرسه علمیه نیم آوراصفهان ایستاده بودم و در چند قدمی بنده یکی از روحانیون با یک طلبه دیگر مشغول صحبت بودند که یک دفعه این دو نفر نام آیت لله حائری شیرازی را به زبان آوردند و من تا بحال این اسم را نشنیده بودم. 🔹 ناگهان مشاهده کردم در کنارم حضرت علی ابن موسی الرضا علیه السلام ایستاده اند (حالت مکاشفه) و اشاره کردند و فهماندند که استادی که طلب میکردید همین آقای حائری هستند. من فوراً از آن روحانی سوال کردم این آقای حائری اهل کجا هستند که الان نام او را آوردید؟! گفت ساکن شیرازند. بدون معطلی خودم را به شیراز درب منزل آقای حائری رحمه الله علیه رساندم و دو روز منزل ایشان مهمان بودم. ایشان چون مادرشان بیماری آسم داشتند شبها تا صبح بیدار بودند و برای ما که دو نفر بودیم صحبت می کردند و روزها می خوابیدند. و از آن روز باب ارتباط و آشنایی و مراوده با ایشان آغاز گردید. حشره الله مع النبین و الصدیقین و حسن اولئک رفیقا. 💬 (نقل از یکی از شاگردان آیت الله حائری شیرازی که مایل به ذکر نامشان نیستند) @haerishirazi
🔹 آیت الله حائری شیرازی 🔹 🔸چگونه در طول هفته از جهت معنوی شارژ باشیم؟🔸 یک جوری برنامه ریزی کنید که از جمعه‌ها بهره‌برداری شود. جمعه اگر از لحاظ عبادت، خوب اداره شود، بقیۀ هفته هم خوب اداره می‌شود! مثل این است که مثلاً شما در ابتدای روز، صبحانه خورده‌اید؛ این باعث می‌شود که دیگر تا ظهر ضعف نکنید! اگر در جمعه از لحاظ عبادت، کار خوب و حسابی و دهان گیری کردید، تا آخر هفته ضعف نمی‌کنید، تا آخر هفته شارژ هستید. اگر در جمعه، باطری خودتان را خوب تقویت کنید، تا عصر پنجشنبه کم نمی‌آورید. به عبادت و زیارت امامزاده‌ها بپردازید. به زیارت قبور بروید. بعد از نماز جمعه در عصر، دعای سمات بخوانید. @haerishirazi
استاتوس172.jpg
721K
فایل وضعیت واتساپ / استوری اینستاگرام @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸بوی بهشت از پانصد سال راه هم می‌رسد/ مغرور نشویم🔸 حافظ در یک بیت معنای بلندی را بازگو کرده که برای خیلی از ما فهم آن آسان نیست و بلکه ممکن نیست، می‌گوید: کس ندیده است ز مشک ختن و نافۀچین آنچه من هر سحر از باد صبا می‌بینم حلالش باد! می‌گوید: من عطری از این باد صبا استشمام می‌کنم که کسی از مشک ختن و نافۀ چین استشمام نکرده. حالا، تو بگو اینها در اسلام نیست! اگر انکار کردی، برای اسلام بهتر می‌شود؟ بگو این بوها نیست و بگو همه‌اش خیالات است! همین حرم که می‌روید غیر از عطری که به آن می‌زنند و گلابی که می‌پاشند، عطر دیگری هم دارد. در همین صحن حرم امام رضا (علیه السلام)، ده- بیست سال قبل (1)، نماز می‌خواندم که بویی آمد که نه بوی گلاب بود و نه بوی عطر. بوی عجیبی می‌آمد. وقتی به کسی که اهل این راه بود گفتم، گفت: آری، بوی بهشت از پانصد سال راه هم می‌آید! یعنی هنوز ممکن است پانصد سال راه تا بهشت داشته باشی، غرور پیدا مکن که به جایی رسیده‌ای! هنوز تا بهشت پانصد سال فاصله است. حرف به موقع و بجایی است. چون انسان تا یک بویی به مشامش رسید مثل بوی علم یا بوی ایمان، پیش خود می‌گوید: بله، همه چیز درست شد. در باز شد و چشم و گوشم باز شد. اما به او می‌گویند: نه آقا، هنوز پانصد سال فاصله ‌داری و خیلی کار دارد تا برسی. (1) در حدود دهۀ 50 شمسی @haerishirazi