eitaa logo
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
72.5هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
337 ویدیو
703 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله حائری‌شیرازی (ره) نظرات، پیشنهادات و انتقادات: @haeri1395 ادمین فروش کتاب: @Ketab_haershirazi کانال صوتی: @haerishirazi_mp3 شماره تماس: 09195194676 [لطفا تقاضای ارسال فایل نفرمایید]
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸تربیت از طریق ناخودآگاه🔸 کسی که معتاد به هروئین می‌شود، آیا به او می‌گویند که: ما می‌خواهیم تو را معتاد به هروئین کنیم؟ هرگز! بلکه به او می‌گویند ما می‌خواهیم تو را از خستگی و افسردگی نجات دهیم. تربیت هم همین‌گونه است. در تربیت منفی، در تربیت مثبت، در تخریب و در اصلاح، باید ناخودآگاه عمل کرد تا به نتیجه رسید. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی: 🔸رمضان، ماه زمامداری فطرت بر طبیعت🔸 رمضان، ماه زمامداری فطرت بر طبیعت است. طبیعت انسان تشنه میشود و میخواهد آب بخورد؛ امّا خدا گفته است صبر کن، که حکم فطرت است. طبیعت میگوید، بخواب اما فطرت میگوید، برای رضای خدا شبی را احیا بدار و با خدای خودت راز و نیاز کن. طبیعت میگوید غیبت کن و فطرت میگوید،کار دیگری کن از این کار خدا خوشش میآید؟ وقتی انسان به نفع فطرت فشار آورد و بر طبیعت حکومت کرد، مهار اسب وحشی را برای فطرت هموار کرده است. طبیعت انسان هرچه بیشتر کنترل شود، رامتر میشود و هرچه رهایش کنی، وحشیتر.
آیت الله حائری شیرازی همت‌های مگسی «الدنیا سجنُ المُؤمِنِ وَ راحَةُ الکافِرِ»: دنیا زندان مؤمن و راحت کافر است. این نشان می‌دهد که مؤمن چون همت دارد دنیا برایش کوچک و زندان است ولی کافر چون همتش کوچک است، مگسی است که زمینه پرواز برایش هست. انسان‌ها ترقی می‌کنند تا مثلاً رئیس‌جمهور آمریکا بشوند، اینکه کسی از شاگرد محصل ساده بودن، به مقام ریاست جمهوری در آمریکا برسد برای عده‌ای یک پرواز است اما برای همت‌های مگسی، برای انسان‌های مگس همت، این‌یک پرواز خیلی بزرگ است که یک پسر رخت‌شویی مثلاً توانسته بالا بیاید تا به مقام ریاست جمهوری آمریکا برسد. برای او کشورهای دیگر مطرح نیستند. او ازآنجا به اینجا منتقل شدن را می‌گوید یک پرواز صورت گرفت و می‌گوید چقدر پر زد تا توانست خودش را به اینجا برساند. مثل این است که بگوید پشۀ بسیار کوچکی چقدر پرواز کرده تا از این گوشۀ قفس به سقف قفس برسد. البته این پرواز و اوج گرفتن تلقی می‌شود، اما برای چه کسی؟ برای غیر مؤمن. برای مؤمن، رئیس‌جمهور شدن یعنی چی؟ یعنی این چه چیزی است که بتواند بگوید پرواز و اوج گرفتن؟ پس می‌بینید همت وقتی کوچک شد قفس بزرگ می‌شود. وقتی قفس بزرگ به نظر آمد، این نقل و انتقالات یک پرواز و مسافرت شناخته می‌شود. علی علیه‌السلام می‌فرماید: «کانَ لی فی ما مَضی آخ فِی اللهِ وَ کانَ یعظمه فی عَینی صِفَرُ الدُّنیا فی عَینِهِ»: من در گذشته یک برادر دینی داشتم که وقتی می‌دیدم دنیا برای او کوچک است، شخصیت او پیش من بزرگ می‌شد؛ یعنی احساس می‌کردم که این زمین را برای خودش کافی نمی‌داند و نمی‌تواند در این درجات دنیوی پرواز کند، او در فضای ترقیات دنیوی، زمینۀ پرواز را نمی‌دید و پر نمی‌زد، چون دنیا در نظرش کوچک شده بود و هر وقت من او را می‌دیدم، او در نظرم بزرگ می‌شد که چقدر بزرگ است که دنیا در نظرش کوچک بود و از آن‌طرف چقدر انسان باید کوچک بشود که دنیا در نظرش بزرگ باشد یعنی هر چه انسان کوچک‌تر و مگس همت‌تر بشود، دنیا در نظرش بزرگ‌تر می‌شود. @haerishirazi
✅ با توجه به مسدود شدن تلگرام، آدرس کانال آیت الله حائری شیرازی در پیام رسان های ایرانی به شرح زیر اعلام می شود: 🔸 ایتا: http://eitaa.com/haerishirazi 🔸 بله: http://ble.im/haerishirazi 🔸 سروش: http://sapp.ir/haerishirazi
✅ دوستانی که سخنرانی های آیت الله حائری شیرازی را از ما دریافت کرده اند و بصورت تبرعی پیاده نموده اند، لطفا فایل ها را «فقط» به آی دی @haeri1395 در پیام رسان «بله» ارسال بفرمایند.
اطلاعیه‌ بیت آیت الله حائری، منسوب شاغل در آموزش و پرورش تهران ندارد. بیت آیت الله حائری با صدور اطلاعیه‌ای، خبر منتشر شده در برخی شبکه‌های اجتماعی را تکذیب کرد. بیت مرحوم آیت الله حائری اعلام کرد: این خاندان هیچ منسوب شاغل در آموزش و پرورش استان تهران ندارد و انتصاب فوق را به شدت تکذیب می‌کند. در اطلاعیه فوق طرح این گونه مسائل و انتساب آن به بیوت علمای ربانی جهت خدشه دار کردن و تخریب چهره روحانیون ذی‌شان و مورد وثوق جامعه عنوان شده است. در این اطلاعیه از دادستانی محترم تقاضای ورود به موضوع و برخورد قاطع و سریع با منتشر کنندگان این خبر در فضای مجازی را کرده است و تاکید شده که بیت امام جمعه سابق شیراز، هر گونه پیگیری حقوقی در خصوص خبر کذب منتشره در شبکه‌های اجتماعی را برای خود محفوظ می‌داند.
ای از تو هنوز .... صد و شصت روز از رحلت تو می گذرد اما گویا هنوز خناسان آرام نشدند درک آنکه چگونه می شود که هند انتقامش را از جگر و پیکر حمزه بگیرد امروز برایم آسان تر شد، وقتی میخواست انتقام ناکامی را از پیکر بی جان تو بگیرد. نزدیک به یکی از وزرای کاری کابینه فعلی که اجتماعیست از مهرهای تندرو ناکام مانده، اولین کانالیست که خبر را پوشش می دهد "نواده محی الدین حائری شیرازی امام جمعه سابق شیراز عامل تجاوز به دانش آموزان دبیرستان معین غرب تهران"! با هیئت تحریریه تماس گرفته میشود که مرحوم پدرم نواده ای با این عنوان نشانه در آموزش و پرورش تهران ندارد می گویند خبر ما موثق است!! و پس از آن عصر ایران و فرارو و.... صفحات مجازی همچون اینستاگرام که بماند. آنچنان رپورتاژ خبر وسیع است که احساس انفعال می کنم تکذیبیه ای منتشر می کنم و از تمامشان خارج میشوم ... به پناه می برم خواهش می کنم با توجه به وسعت پوشش خبر در فضای مجازی در انتهای توضیح فاجعه مدرسه غرب تهران گفته شود فرد مذکور آقازاده نیست همین. پس از کج و قوسها می گویند با در خواست شما موافقت نشد!! تو نیستی و تیغ های عریان پیکر بی جان و حیثیت خاندانت را نشانه گرفته اند و هیچ مدافع غیوری هم در میدان کار و زار جنم دفاع ندارد. تک تنها مانده ام. یادم به کلام همیشگیت می افتد هر وقت در تنگنای روزگار تنها می شدی: "ان الله یدافع عن الذین امنوا" خدا از مؤمنانش بالأخره دفاع خواهد کرد. آرام می شوم در مدت کوتاهی نام خاطی فاش می شود او سید است و ما شیخ و رو سیاهی به زغال می ماند...
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸نماز؛ آنچه هست و آنچه باید باشد🔸 نماز «آن چه را که انسان باید باشد»، یعنی «انسان ایده آل» را عرضه می‌کند. نماز انسانِ «آن چه هست» را با انسانِ «آن چه باید باشد» مقایسه می‌کند و با تفاضل این دو، در نمازگزار حرکت به وجود می‌آورد. مثلاً انسان به خدا می‌گوید: «ایاک نعبد و ایاک نستعین»:یعنی «جز تو را نمی‌پرستم و جز از تو کمک نمی‌گیرم» همین جمله، ایده آل و اختلاف پتانسیل او می‌شود و زمینهٔ حرکت را در او به وجود می‌آورد. «انسانِ بی نماز» مانند چرخ اتومبیلی است که درجا بچرخد، شب و روز می‌گذرد و او همان جا مانده است. این که نماز را با نیت «قُربَهً اِلَی الله» می‌خوانند، به این خاطر است که نمازگزار قبل از نماز، در یک مرتبهٔ قرب است و بعد از نماز باید در مرتبه‌ای دیگر باشد. به عبارت دیگر باید در او فاصلهٔ «آن چه هست» به «آن چه باید باشد» نزدیک‌تر شده باشد. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸گفتار نیک، پندار نیک، کردار نیک🔸 مفاهیم تجریدی به اموری می گویند که هم به حق می خورد و هم به باطل. شما شنیدید که در آیین زرتشت می‌گویند گفتار نیک، کردار نیک، پندار نیک. این حرف‌ها کلی گویی است. این انبیاء هستند که به ما می‌گویند چه چیز نیک است و چه چیز شر. وگرنه هر کسی کار خودش را نیک می داند. مگر ابلیس به کار خودش می‌گوید ضلالت؟ ابلیس به کار انبیاء می‌گوید گمراهی. سلمان‌فارسی در خانواده‌ای زرتشتی به دنیا آمد، اما به عقلش عمل کرد و به کمک آن مسیحیت را پیدا کرد اما از مسیحیت به سمت اسلام آمد. به چه دلیل؟ به دلیل اینکه عقلش را راهنمای خود کرد، عقلش هم او را تا در خانۀ پیغمبرصلی الله‌علیه‌وآله آورد. عقل مثلِ عقربۀ مغناطیسی است. نقشه داشته‌باشی، عقربه هم داشته‌باشی، تو را به مقصد می‌رساند. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی 🔸گفتار نیک، پندار نیک، کردار نیک🔸 مفاهیم تجریدی به اموری می گویند که هم به حق می خورد و هم به باطل. شما شنیدید که در آیین زرتشت می‌گویند گفتار نیک، کردار نیک، پندار نیک. این حرف‌ها کلی گویی است. این انبیاء هستند که به ما می‌گویند چه چیز نیک است و چه چیز شر. وگرنه هر کسی کار خودش را نیک می داند. مگر ابلیس به کار خودش می‌گوید ضلالت؟ ابلیس به کار انبیاء می‌گوید گمراهی. سلمان‌فارسی در خانواده‌ای زرتشتی به دنیا آمد، اما به عقلش عمل کرد و به کمک آن مسیحیت را پیدا کرد اما از مسیحیت به سمت اسلام آمد. به چه دلیل؟ به دلیل اینکه عقلش را راهنمای خود کرد، عقلش هم او را تا در خانۀ پیغمبرصلی الله‌علیه‌وآله آورد. عقل مثلِ عقربۀ مغناطیسی است. نقشه داشته‌باشی، عقربه هم داشته‌باشی، تو را به مقصد می‌رساند. @haerishirazi🔹
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸سنت افطاری ساده🔸 رمضان -ماه خدا- مثل هر مسجد و بقاع متبرکه، حرم خداست ولی از نوع زمان. همان‌طور که شب و روز و جمله «حتی لیلة‌القدر» و سایر ایام و لیالی برجسته، حرم‌های زمانی خداوند‌ند. همان‌طور که گناه در خانه‌ی کعبه و مسجدالحرام و حرم مجازات سنگین دارد و عبادت، اجر عظیم، در حرم‌های زمانی چون جمعه و شب قدر نیز اجرها و زجرها مضاعف است. چرا این همه بر سنت افطاری دادن تأکید شده؟ چرا سادگی افطار ولو با یک آب دادن و با یک عدد خرما و یا لقمه‌ای نان، افطار دادن پذیرفته شده است؟ در افطار ساده و بی‌تشریفات چه اثری است که در افطارهای رنگین و پر خرج نیست؟ مسأله‌ی خود نخوردن و به دیگران خوراندن، یعنی روزه‌گرفتن و افطاردادن دو روی یک سکه‌اند. وقتی انسان خود را از خوردن و آشامیدن و امور دیگر بازمی‌دارد، خود را به خدای خود مرتبط می‌کند. فرمانِ روزه از خداست و انسان در حال روزه در اطاعت و ارتباط با خدای خویش است. اصولاً ایمان یعنی ارتباط. چه زیبا در داستان مادر موسی به این نکته اشاره شده است: «وَأَصْبَحَ فُؤَادُ أُمِّ مُوسَی فَارِغًا إِن کَادَتْ لَتُبْدِی بِهِ لَوْلَا أَن رَّبَطْنَا عَلَی قَلْبِهَا لِتَکُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ» نزدیک بود مادر موسی وقتی فرزندش را در صندوق گذاشته و آب، صندوق او را می‌برد بگوید فرزندم! و همه چیز فاش شود، اگر نه این بود که قلب او را مرتبط کردیم تا به وعده‌ی ما مؤمن باشد و آن را باور داشته باشد. اگر ولی بود ایمان روشن است، این روشنی نتیجه ارتباط با دستگاه الهی است، چراغ برقی خانه‌ها هم با ارتباط با شبکه روشن است. افطار دادن هم احیاء ارتباط انسان با خدا از طریق برادران و خواهران دینی است. همان‌طور که روزه از خودگذشتگی است و به خدا رسیدن و ارتباط با خدا، روشنی دل یعنی ایمان را هم تأمین کرده است. افطار دادن هم از خودگذشتن و به باورمندان خداوند پیوستن است، ارتباط با مرتبطین به خدا، ارتباط با خداوند است. گذشت از خود، هم در خودداری از خوردن و هم افطار دادن به دیگران است؛ ولی همان‌طور که روزه‌دار باید زبان و دل او هم از گناه به دور باشد، افطار دادن هم باید از خودنمائی و تفاخر مبرّا و منزه باشد. همان‌طور که گناهان بازگشت به خودخواهی خویشتن است و روزه را آسیب می‌رساند، رنگین شدن افطاری، بازگشت به خودنمائی است و روح از خودگذشتگی افطار را می‌میراند. چقدر خوب است هزینه‌های سنگین افطار برای سیران و بی‌نیازانِ کم‌شمار را به افطار دادن ساده به روزه‌داران پرشمار تبدیل کنیم. چه سود است در افطاری‌ای که اغنیاء در آن دعوت شده و محتاجان در ورود به آن ممنوع باشند؟ @haerishirazi
haeri shabe ghadr.mp3
4.77M
مراسم احیاء شب قدر توسط آیت الله حائری شیرازی رحمه الله علیه