eitaa logo
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
73.1هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
326 ویدیو
647 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله حائری‌شیرازی (ره) نظرات، پیشنهادات و انتقادات: @haeri1395 ادمین فروش کتاب: @Ketab_haershirazi کانال صوتی: @haerishirazi_mp3 شماره تماس: 09195194676 [لطفا تقاضای ارسال فایل نفرمایید]
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹آیت‌الله حائری شیرازی رحمه الله علیه🔹 🔸 احمد آقا گفت: با انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای قلب امام را شاد کردید 🔸 آیت‌الله حائری شیرازی در بخشی از خاطرات خود که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی ثبت و ضبط شده است می‌گوید: بعد از قرائت وصيتنامهامام خمینی توسط رئیس جمهوری وقت، در همان وقت استراحتی كه دادند آمدند بيرون براي ناهار، آيت‌الله شرعي من را ديد. آن موقع ايشان عضو خبرگان نبود. من بودم. به من گفت كه هيأت رئيسه نظرشان اين است كه شورايي بشود امّا در مردم شورايي جاذبه ندارد. مردم نياز به روحيه دادن دارند. اگر يك رهبر واحدی باشد دل مردم قرص مي‌شود. بايد روحيه پيدا كنند. من كه معمولم نبود براي نطق قبل از دستور ثبت نام كنم رفتم و ثبت نام كردم كه عليه شورايي شدن و به نفع رهبري فردي صحبت كنم. ناطق‌هاي قبل از دستور آمدند تا نوبت به من رسید نماينده‌ها گفتند كه مطالب تكراری است كفايت مذاكرات دادند. وقتی هيأت رئيسه اعلام كرد نظر خبرگان رهبری شورايی نبود و رهبری فردی است، يك نفر از اين خبرگان اسم رئيس‌جمهور، آیت‌الله خامنه‌ای را آورد. ایشان خيلي اوقاتش تلخ شد و رفت پشت تريبون و مخالفت کرد. خلاصه به رای گذاشتند و آیت‌الله خامنه‌ای با رای بالا رای آورد. بعد از اینکه در جلسه خبرگان آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان رهبر انتخاب شد، آقای جنتی به من گفت برویم جماران و یک سر سلامتی به سید احمد آقا بدهیم. رفتیم جماران و حاج سید احمد را دیدیم. من به او گفتم كه خبرگان نظرشان آقای خامنه‌ای شد. ایشان گفت: با این کار قلب امام را شاد كردید. @haerishirazi
با توجه به مصادف شدن شب قدر با شب جمعه و جهت عرض ارادت، نثار روح مطهر امیرالمومنین علی علیه السلام و حضرت فاطمۀ زهرا سلام الله علیها صلواتی اهدا کنیم و ارواح همۀ مومنین و مومنات بخصوص «آیت الله حائری شیرازی» را نیز در ثواب آن شریک نماییم 14 صلوات 40 صلوات 72 صلوات 110 صلوات
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
✅ مخاطبان گرامی سعی بفرمایید این سخنرانی مهم و جالب را حتما تا قبل از اتمام شب قدر استماع بفرمایید. (بخصوص ده دقیقه ابتدایی) التماس دعا
🔸حجه الاسلام پناهیان: در رثای آیت الله حائری شیرازی همین بس که اهل «حکمت» بود/ حتما به کتاب های ایشان سر بزنید🔸 🔹 واقعاً بنده بعد از رحلت حضرت آیت الله حائری شیرازی دلم برای ایشان تنگ می شود. با اینکه خیلی به محضر ایشان از نزدیک نرسیده بودم. ولی یاد دورانی می افتم که کتاب های ایشان را می خواندیم. کتاب های ایشان خیلی دلچسب تر از کتاب های شهید مطهری بود. 🔹 ایشان چه نقشی [بزرگی] داشت در اینکه دانشجوها را جهت بدهد. شمعی بود که بی صدا سوخت. سخنران اول و معلم اول دینی دانشجوها بعد از انقلاب بود. انجمن اسلامی دفتر تحکیم وحدت کتاب های ایشان را چاپ می کرد. ما از آن طریق با ایشان آشنا شدیم که یک عالم دینی ای هست به نامِ نامی ایشان، و چه می کرد این حکمتی که در زبان ایشان جاری بود! من در تقدیر از این شخصیت عزیز می توانم بگویم ایشان از عالمان دارای «حکمت» بود. بعضی ها ذوق دارند اما حکیم نیستند. فقط کلمه را به زیبایی کنار هم می چینند. می بینید تمام کلمات حافظ را استفاده کرده. سجع و قافیه هم دارد. حتی استعاره و صناعات شعری را هم آورده. اما کلامش مغز ندارد. 🔹 حکمت، گمشده ی ماست. «کاد الحکیم ان یکون نبیّاً». در رثای این عالم بزرگوار همین بس که اهل حکمت بودند! حتماً به کتاب های ایشان سر بزنید. پُر بهره خواهید شد. @haerishirazi
آیت الله حائری شیرازی رحمه الله علیه ماه رمضان، ماه زمامداری فطرت بر طبیعت است. اینکه انسان تشته می‌شود و می‌خواهد آب بخورد، از طبیعت است، امّا اینکه خدا گفته است صبر کن، از حکم فطرت است. طبیعت می‌گوید، بخواب اما فطرت می‌گوید، برای رضای خدا شبی را احیا بدار و با خدای خودت راز و نیاز کن. طبیعت می‌گوید غیبت کن و فطرت می‌گوید، از این کار خوشت می‌آید، ولی آیا خدا هم خوشش می‌آید؟ مسئله آن است که آدم، گاهی جلوی گرسنگی و تشنگی را می‌گیرد، اما جلوی عصبانیت و امیال خودش را نمی‌تواند بگیرد؛ از گرسنگی و تشنگی، فشار به طبیعت آمده است و خود را از راه غضب تحمیل می‌کند. @haerishirazi
آیت الله حائری شیرازی رحمه الله علیه ختم قرآن در ماه رمضان قرآن را در ماه رمضان ختم کردن برای این است که در حقیقت، انسان یک دور تاریخ را مرور کرده باشد. یک دور خوش قولی‌های خدا و بدقولی‌های شیطان را دیده باشد. حال آنکه می‌گوید: آنان هم با هم خوش قول نبودند ولی ما با آنها خوش قول بودیم. این هم یک درس دیگری است که به ما می‌دهد. می‌گوید: ببینید آنها با ما آنچنان ناسپاسی و نافرمانی می‌کردند، آن وقت ما با آنها چنین نیکو و کریمانه برخورد می‌کردیم. حال اگر کسی با ما صاف و یک رو چون کف دست باشد، آیا ما او را تنها رها خواهیم کرد؟ هرگز . @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸چرا روزه ی عید فطر، حرام است؟🔸 هیچ فکر کرده ایم چرا واژه «اداره» را برای بخش های حکومت بکار می بریم؟ چون «گردش» است و گردش حول یک محور است. تمام چرخ ها در صنعت دایره هستند. چرا بیضی نسیتند؟ چون بیضی دو کانون دارد؛ آیا اداره یک مملکت از قانون صنعت و اجتماع می تواند جدا باشد؟ در مسئله رویت هلال اگر بر مبنای شهادت شهود فردی عمل کنیم و در نتیجه اختلاف نظر حاصل شود، بعضی باید روزه را واجب بدانند که خوردن آن کفاره آنچنانی دارد و بعضی باید روزه را حرام بدانند و در نماز عید شرکت کنند. آیا با اختلاف در مساله جشن عید، جشن ما و عزای دشمن خواهیم داشت یا عزای ما و جشن دشمن؟ عقل می گوید حرام و واجب قرار دادن روزه برای آن بوده که همه با هم بگیرند و همه با هم افطار کنند. اگر روزه عید حرام نبود، بسیاری به عنوان بدرقه رمضان روزه می گرفتند و وحدت حاصل نمی شد. پس حکیمی که فکر حفظ وحدت از راه حرام کردن روزه در بعد از ماه را کرده بود، فکر حفظ وحدت در اعلام رؤیت و عدم رؤیت را هم کرده است و اگر نه، پس امام برای چیست؟ عید گرفتن یا آخر رمضان دانستن مثل ذکر رکوع نیست که مومنین در انتخاب آن آزادند. بلکه هماهنگی در شروع و اتمام رکوع است. اضافه شدن چند رکوع [در نماز جماعت] و به خاطر اشتباه ماموم پذیرفته است؛ اما [اضافه شدن رکوع] در نماز فرادا پذیرفته نیست. حال که اسلام جهانی نیست که همه مسلمین جهان در یک روز عید بگیرند، لااقل در هر کشور به یک مرکز اکتفا شود و این زیبایی را بر زیبایی دیگر بیافزاییم. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸ریاضت و طراوت🔸 تربیت انسان، پیچیده است. وقتی میخواهید فساد را از خود دور کنید، باید مثل پوست کندن تخم مرغ یا پرتقال باشد. بچه ها که میخواهند پرتقال پوست بگیرند، دست خودشان را پرتقالی میکنند اما تمام آب پرتقال هم به صورتشان و به روی فرش میپاشد و پوست هم تکه تکه و بدریخت میشود. وقتی بچه ها تخم مرغ را پوست میگیرند، یا پوست به تخم مرغ میچسبد یا تخم مرغ به پوست و چقدر هم زشت میشود اما کسی که وارد است، چنان پوست میکند که اصلاً نه تخممرغ را زخم میکند و نه چیزی از پوست به تخم مرغ میماند و شکلی زیبا هم پیدا میکند. فساد را باید مثل پوست تخممرغ از خود دور کنی، آنچنان از میان این فساد بیرون بیایی که طراوتی و جمالی پیدا کنی، آنچنان از گناه جدا شوی که ذرهای از آلودگی گناه با تو نماند و زخمی هم از تو کنده نشود. مجاهده با نفس، اگر درست انجام شود، سالک در عین حال که ریاضت میکشد، زیبا و معطر و نیرومند خواهد شد. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸رهبر و راهبرد تربیت جامعه🔸 تربیت‌، گرفتن و رها‌کردن دارد؛ یعنی باید فرد را از آنکه به راه خطا برود بگیری و به راه صحیح بیاوری و طبق یک برنامۀ زمان‌بندی‌شده رهایش کنی. دورۀ رها‌کردن خیلی ظریف‌تر از دورۀ گرفتن است؛ یعنی کسی را نخست تحت‌تأثیر خود قرار‌دادن ساده است. کسی را از تأثیر خود خارج‌کردن و او را روی پای خودش واداشتن دشوار است؛ یعنی چنان دستت را از اطراف او کنار ببری که راه خودش را ادامه بدهد و خرد نشود. وقتی به کسی تعلیم دوچرخه‌‌سواری می‌دهید چه می‌کنید؟ او که وارد نیست؛ او را می‌گیرید، اما همین‌که او دو تا پا زد، رهایش می‌کنید. همین‌که توانست تعادلش را حفظ کند، دست از پشتش برمی‌دارید. گرفتنش آسان است؛ اما این گرفتن به‌ضرر اوست. اگر رهایش کنید که زمین بخورد خوب است! چرا؟ چون «سلامت در وابستگی»، برای انسان «هلاکت» است. درحالی‌که زخمی‌شدن در حفظ تعادل، سعادت است. رهبر جامعه هم، هنگام «گرفتن» و قبضه‌کردن جامعه، کار ساده‌ای دارد؛ کار دشوار او در «رها‌کردن» جامعه است. وابسته‌شدن جامعه به رهبرِ خودش ساده است. روی پای خود ایستادنِ جامعه، به‌طوری‌که خود بفهمد، خود بداند و خود درک کند، دشوار است. برای گذشتن از این مرحله، جامعه «زخم‌هایی» را باید تحمل کند و آسیب‌هایی را باید قبول کند تا بتواند روی پای خود بایستد، بفهمد و حرکت کند. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸تهاجم فرهنگی🔸 اگر انسان‌ها بد تعلیم و تربیت شوند، ‌ابزار تهاجم فرهنگی خواهند شد. در جنگ نظامی، اگر یک عده نظامی بر عدۀ دیگری غالب شوند، مغلوب را ‌‌‌‌می‌کشند یا به اسارت می‌‌گیرند؛ اما در جنگ فرهنگی، اگر فرهنگی بر فرهنگ دیگر غالب شود، به‌‌جای اینکه مغلوب کشته یا اسیر شود، تغییر سِمَت می‌‌دهد و عوض اینکه سرباز و افسرِ دوست باشد، سرباز و افسرِ دشمن می‌‌شود. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸من به این رهبر اقتدا کرده ام🔸 عصر ما عصری است که به خاطر حاکمیت طاغوت‎ها، هزار سال است که عده‎ای از نور به ظلمت می‎روند «وَ الَّذينَ کفَرُوا أَوْلِياؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمات‎» و به خاطر ولایت الله، عده‎ای هزار سال است از ظلمت به نور می‎روند. فاصله این‎ها در این عصر ما بیشتر از یک سال قبل است، بیشتر از ده سال قبل است، بیشتر از صدسال قبل است؛ چرا؟ چون هر دو در حال دور شدن از هم هستند. بشر به ظلمتی رسیده است که در هیچ تاریخی سابقه چنین ظلمتی نداشته است. ظلم‎هایی در این عصر می‎شود که در هیچ عصری چنین ظلمتی نبود. بالعکسش هم هست. پاک‎هایی پیدا می‎شوند در این عصر که در هیچ عصری چنین پاک‎هایی نبودند. این‎ها به خاطر ولایت الله است. «اللَّهُ وَلِيُّ الَّذينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ‎ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّور» . اصل ولایت است. انسان اگر تحت ولایت الهی باشد مرتباً از ظلمت به سمت نور می‎رود. طاغوت اسم خاصی ندارد. هر جا خدا نبود طاغوت است. خود انسان وقتی غیر خدایی عمل کند، می‎شود طاغوت. ظلمتش را زیاد می‎کند. اما هنگامی با ولایت الله است که از ظلمت به نور می‎رود. شما می‎گویید من با نماز از ظلمت به نور می‎روم یا با ولایت الله از ظلمت به نور می‎روم؟ نه؛ با نماز نمی‎روی، با ولایت می‎روی. وقتی ولایت نبود، انسان را دور می‎کند از خدا. به عاشورا نگاه کن. مگر عاشورایی‎ها نماز نمی‎خواندند؟ نماز بی ولایت می‎خواندند. شدند اشقیای کربلا با همان نماز، با همان حج، با همان جهاد، با همان امربه‎معروف، با همان نهی از منکر، با همان روزه، با همان زکات، با همان صله‎رحم. همه این‎ها را انجام می‎دادند، اما شدند اشقیای کربلا. چرا؟ چون با ولایت طاغوت بودند و این مهم است که انسان بگوید من به این رهبر (آیت الله خامنه‎ای) حواسم هست و اقتدا کرده‎ام، حرف‎های دیگران -هر که باشند- حواست را پرت نکند. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸قیامت و بروز باطن انسان🔸 هیچ کس با نگاه یا لمس یک نوار کاست نمی تواند بفهمد که آن نوار پر است یا خالی، و اگر پر است چه چیزی در آن ضبط شده است. ظاهر نوار کاست هیچ نشانه ای به ما نمی دهد، مگر این که در دستگاه ضبط صوت قرار داده شود. قیامت دستگاه ضبط صوتی است که در آن، نطق اعضاء و جوارح آشکار خواهد شد. ظاهر انسان ها، مانند نوارها شبیه یکدیگر است، تنها یک دستگاه خدایی مانند قیامت است که با آن می توان از درون انسان ها پرده برداشت. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸بوی گناه🔸 آن که خودش سیر خورده باشد، بوی سیر را نه از خود و نه از دیگران نمی‌شنود. گناه، بوی بدی دارد که خود گناهکار، آن بو را در نمی‌یابد؛ اما آنها که اهل گناه نیستند، کاملا بوی نامطبوع آن را استشمام می‌کند. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸شرط ظهور🔸 امام زمان(عج) اگر غايب مىشود، ابتدا در دلها غايب مىشود و بعد از آن، در جامعه؛ و اگر ظاهر مىشود، ابتدا بر دلها ظاهر مىشود و بعد از آن بر جامعه. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 اگر وقت خود را بیشتر صرف انتخاب راه و جهت حرکت کنیم، راه برای ما هموار خواهد شد. بسیاری از اوقات، انرژی خود را صرف حرکت میکنیم، درحالیکه انتخاب جهت مهمتر است. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸آیا همیشه باید به «ما قال» توجه کرد و نه «مَن قال»؟🔸 ما اين دو جمله را داريم: «اُنْظُرْ اِلي ما قالَ وَ لا تَنْظُرْ اِلي مَنْ قالَ»؛ نگاه كن ببين چه چيزی گفته شده، نگاه نكن كه چه كسی گفته است. اين يك روايت است. روايت ديگر در ذيل آيه «فَلْيَنْظُرِ الاِنْسانُ اِلي طَعامِهِ» (انسان باید به طعامش توجه کند) است که امام باقر(علیه السلام) می فرمايند: مراد از طعام در این آیه، «عِلْمُهُ الّذي يَاْخُذُهُ عَمَّنْ يَاْخُذُهُ» است، یعنی مقصود از اين طعام، علمى است كه انسان اخذ مىكند و انسان باید بنگرد که این علم را «از چه كسى» اخذ مىكند؟ می گويد: «عَمَّنْ» (از کی گرفته ای؟)، نمی گويد: «عَمَّا» يعنی نگاه كند به علمش ببيند از «چه كسی» می گيرد. حالا شما می گوييد: يك جا به ما گفتيد: «ما قال» را نگاه كن، جای ديگر مي‌گويد: «مَنْ قال» را نگاه کن؟ به ذهن مي‌آيد كه تناقض باشد. نه! تناقض نيست. چرا؟ چون در آنجا که می‌گويد: «انظر الی ما قال»، اين را به كسی می گويد كه قدرت تصور و قدرت تصديق دارد و «صاحب نظر» است. به او می گويد : «انظر»؛ یعنی می تواني خودت «نگاه كنی». اینجا با «ناظر» دارد حرف می زند و با كسی كه چشم بينا دارد صحبت می کند. اما در آيه «فَلْيَنْظُرِ الاِنْسانُ اِلي طَعامِهِ» دارد با «مقلّد» و کسی که صاحبنظر نیست حرف می زند. به كسی كه می خواهد تقليد بكند می گويد: تحقيق كن، ببين او كيست؟ حتی مرجع تقليدت را با تحقيق بشناس. چرا؟ چون گفته‌های او «خوراك علمی» توست. رساله عملی او را تو گویا «می خوری» و «مصرف می كنی» و «طعام» توست. او را بشناس. @haerishirazi
🎁📢 مژده ان شا الله از امروز سلسله جلسات شرح ابیات عرفانی حافظ توسط آیت الله حائری شیرازی (ره)، در کانال بارگذاری خواهد شد. این سلسله جلسات، سحرها و در کنار مقبره ی حافظ (علیه الرحمه) تشکیل می شد (در دهه ی 80) و مرحوم استاد (ره) با شور و حرارت و حالات معنوی به شرح ابیات می پرداختند که ان شا الله می تواند برای مخاطبین کانال، روح فزا باشد. با ما همراه باشید و کانال را به دوستانتان معرفی بفرمایید.
✅ حجه الاسلام محمد رضا رنجبر در مقدمه ای بر متن پیاده شده ی این جلسات، اینطور نگاشته اند: از آنجا که جوشش ضمیر استاد بزرگوارم را بارها آزموده و از خُمّ مصاحبت آن عزیز جرعه ها نوشیده بودم و از سویی اقبال قلوب نسبت به حضرت خواجه شمس الدین محمد حافظ شیرازی را نیز همگان شاهدیم، از این رو اصرار بسیار ورزیدم که ایشان به انتخاب خود تک بیت ها و یا احیاناً غزل هایی شرح و توضییح کنند؛ و پیشنهادم این بود که این امر شبانه و در حافظیه و در جوار تربت پاک حضرتش که زیارتگه رندان جهان خواهد شد، اتفاق افتد؛ و افتاد. البته همچنان برای اینجانب جای شگفت است که چگونه ایشان حافظ را تفأل وار می گشود و بیتی و یا غزلی را گزینش می کرد و بی هیچ آمادگی شرح می گفت، و این در حالی بود که تصویربرداران برای شبکه های داخلی و خارجی تصویر می گرفتند ... @haerishirazi
✅ به دلیل محدودیت حجم بارگذاری در پیام رسان ایتا، امکان بارگذاری ویدئوی این جلسات جود ندارد. لطفا جهت دانلود ویدئو به کانال آیت الله حائری شیرازی در پیام رسان «بله» یا «سروش» مراجعه بفرمایید.
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸علت رنج کشیدن برخی انسان ها در آخرت🔸 بسیاری از امراض انسان، ریشه در زمان بارداری و دوران جنینی فرد دارد. این امراض تا وقتی نوزاد در رحم مادر است رنجی برای او ایجاد نمیکند، اما پس از تولد، آرام آرام نشانه های بیماری بروز میکند! دنیا رحم است و ما جنین آخرتیم. امراض روح ما در آخرت خودشان را نشان میدهند، چون روح ما متعلق به آنجاست. خشم، شهوت، زیاده طلبی و سایر رذایل و امراض اخلاقیِ خود را در دنیا نمیفهمیم، بلکه در آخرت درمی یابیم و آنجاست که روحمان باید رنج بکشد، چرا که این مریضی ها را از رحم دنیا به آخرت برده ایم و در آنجا مانند یک نوزاد ناقص الخلقه و مریض مادرزاد، پا گذاشته ایم. @haerishirazi