🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸در کشتی، بعد از درنوردیدن مسافتی کوتاه از ساحل، به هر طرف نگاه کنید، بالای سرتان یا ابر است یا آسمان. در زمانهای قدیم، از ستارهها برای شناختن راه استفاده میکردند اما به محض ابری شدن هوا، کشتی دیگر نمیداند به کدام سمت میرود.
چینیها دیدند عقربه مغناطیسی به سمت خاصی میایستد و از اینجا قطبنما را اختراع کردند. با این قطبنما خواه هوا ابری باشد یا صاف، با نگاه کردن به آن عقربه میفهمند که الان در چه جهتیاند.
تقوا قطبنمای انسان است. اگر شیطان، تقوا را از انسان بدزدد، انسان سرنشین کشتی میشود که وسط دریاست و بالای سرش ابر و زیر پایش آب و از هیچ طرف نشانهای نیست.
سرنشینان چنین کشتی سرگردانی حاضرند همه هستیشان را در ازای یک قطبنما بدهند. خطیب جمعه باید در هر دو خطبه بگوید: «اتقوا اللّه» یعنی: «ای اهل کشتی! مبادا قطبنمای خود را گم کنید یا خرابش کنید».
شیطان اگر بخواهد کشتی عقل را منحرف کند، نمیآید اموال کشتی را از انبار بدزدد، تمام همُّ و غم او این است که قطبنمای کشتی را از کار بیندازد و انسان را وسوسه میکند تا تقوا را از او بگیرد. اگر تقوا دزدیده شد، دیگر هیچ چیز، درد انسان را درمان نمیکند.
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸چرا دوره غیبت استمرار پیدا کرده است؟🔸
امام زمان عج الله، وقتی مالک امت میشود که امت تابع حجت درونیاش (عقل) بشود. این حجت درونی، حلقه واسطه بین انسان و حجت بیرونی (انبیاء و امامان معصوم علیهم السلام) است.
آنهایی که با حجت بیرونی درگیر میشوند و سنگ به آن میزنند، قبلاً به حجت درونیشان سنگ پرانی کردهاند. کسانی که با علی و فاطمه علیهم السلام، آن طور رفتار کردند، قبلاً با حجت درونیشان این رفتار را کردهاند. قبلاً به حجت درونی خود بند انداخته و آن را به اطاعت از هوی و هوس وادارش کردهاند. قبلاً در، به پهلوی حجت درونی خود زدهاند.
برای شروع کار، باید با حجت درونی خود تجدید بیعت کنید. بگردید و آن حجت درونی را در خود پیدا کنید و آن همان عقلی است که به شما دادهاند.
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸یکی از علل گرفتاری به غرور این است که انسان پیش ازاینکه نیت را ارزیابی کند،عمل را ارزیابی میکند.
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸تقدیرالمعیشه و نظم🔸
پارچهای دارید و میخواهید با آن لباس بدوزید.
اگر ناشی باشید، زود قیچی دست میگیرید و پارچه را ضایع میکنید، بعد میبینید تکههایی را هدر دادهاید اما پارچه کم آمد.
قبل از بریدن، باید الگوی خیاطی داشته باشید.
درآمد و پول، مثل پارچه است. اندازهگیری دخل و خرج، مثل الگوی خیاطی.
اگر چنان الگو را بگذارید که نه زیاد بیاورید نه کم، این میشود «تقدیرالمعیشه».
همین مثال را بر زمان و کار تطبیق بدهید.
کاری که میکنیم الگو است. زمانی که در اختیار داریم، پارچه است.
کار را چنان در این وقت بگنجانیم که نه وقت زیاد بیاوریم نه کم. «نظم» یعنی اینکه کار را بهدقت اندازهگیری کنیم.
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸احترام به والدین و جایگاه آن ها نزد خداوند🔸
پدر و مادر رابطه بین تو و خدای تو هستند. این پل ارتباطی خودت را قطع نکن.
تو شاخه نازکی هستی مثل درختان که شاخه امسال بر روی شاخه پارسال تکیه دارد. نسل امروز به نسل گذشته تکیه دارد. این تکیه گاه خودت را محکم نگه دار.
اگر تو حاجتی داری بدان که خدا گرو میکشد. روایت داریم خدا میگوید برو به مادرت بگو به من بده تا من به تو بدهم. من تاکنون از راه پدر و مادرت به تو روزی دادم و الآن آنها را سبک نمیکنم. حال که آنها از دنیا رفتند یا فرتوتاند، باز هم واسطه رزق تو آنها هستند.
روایت داریم برو سر قبر مادرت دو رکعت نماز بخوان و حاجت بگیر.
میگوید ما از این کانال به تو روزی میدادیم الان هم برو آنجا. پشت سرتان را محکم کنید تا پیش رویتان محکم بشود. مشکلات پیش رو ریشه در مشکلات پشت سر دارند.
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸روش صحیح تنبیه در تربیت کودک🔸
خدا رحمت کند مادرم را.
یکی از راههای تربیتی وی این بود که هرگاه از ما خلافی میدید، دیگر کار به ما نمیداد و نمیگذاشت در خانه کار کنیم؛ یعنی ظرف شستن و دوخت و دوز و مانند آنها را از ما سلب میکرد و از این طریق کار را پیش ما ارزشمند میساخت.
امروزه بسیاری از ما دقیقاً بالعکس عمل میکنیم؛ یعنی وقتی بچه خلافی کرد او را به کار وا میداریم یا اگر اذیت کرد، کار او را دو برابر میکنیم.
در نتیجه، چنین بچه ای کار را تنبیه تلقی میکند، در حالیکه ما بیکاری را به عنوان تنبیه تلقی میکردیم!
@haerishirazi