یادداشت های مهاجر( وَ إِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ)
#شهادت_امام_کاظم علیه السلام 🔹حق "فقرا" در جیب "اغنیا"ست (امام کاظم ع و قداست "شاد کردن" انسان)
الان فرصت شد یکبار دیگر این صوت را گوش کنم واقعا نکات خیلی خوبی بیان کردن👌
البته به شرطی که باور کنیم و در عمل پایبند باشیم!
🍃🍃🍃
امام کاظم (علیه السلام):
سه چیز را دنبالش باشید تا مورد لطف خدا قرار بگیرید (هم دنیا و هم آخرتتان اصلاح شود):
1⃣. با عقل جلوی همه چیز خواهی (هوای نفس) را بگیرید.(با عقل خواسته هایتان را مدیریت کنید)
یعنی سطحی از عقلانیت را در خود تقویت کنیم که جلوی هواپرستی ما بایستد!
2⃣. مقداری از علم و آگاهی که بار جهل را از دوش انسان بردارد. (تصمیم گیری ما احمقانه نباشد.)
3⃣. غنا و ثروتی که خوف فقر را از خانه انسان ببرد.
حدودا از دقیقه ۱۰ مربوط به این حدیث است.
🪴
یادداشت های مهاجر( وَ إِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ)
#شهادت_امام_کاظم علیه السلام 🔹حق "فقرا" در جیب "اغنیا"ست (امام کاظم ع و قداست "شاد کردن" انسان)
🍃🍃🍃
✍شاید کمتر کسی باشد که نپذیرد در عصر رسانه، سرعت تحول زندگی بشر و تغییرات سبک زندگی، آنقدر بالا رفته که قابل مقایسه با دوره های پیشین نیست!
➕علاوه بر تغییرات شگرف در سبک زندگی، از جمله حضور ۲۴ ساعته افراد در محیط عمومی اجتماع، که توسط پیامرسان ها و شبکه های اجتماعی رقم می خورد و تعاملات گسترده ناشی از آن، کالاهای جدید، فرمول های نو، ارزش های مد روز، وسوسه های تازه، شیوه های جدید کسب درآمد و مواردی از این دست و پذیرش عمومی آنها،
همه و همه به سطح بالایی از درگیری قوه خیال انسان منجر شده است و همین امر، خودآگاهی فرد را نسبت به تغییراتی که درون و بیرونش در حال وقوع است، پایین می آورد!
📱از یک طرف نوپدید بودن کارکردهای رسانه و تغییرات سریع آن و از طرف دیگر، مدل سنتی، کند و سلبی ورود حوزه های علمیه و علمای اخلاق به مسائل جدید و عقب بودن آنها از این تغییرات، جامعه مسلمانان را در خلاء آگاهی و مهارت خودکنترلی فرو می برد!
🌐مسلمان در عصر رسانه، نه می تواند از سبک جدید زیست فردی و اجتماعی به طور کامل کناره گیری کند،
چرا که علاوه بر توقف بسیاری امور روزمره بر همین سبک، امکان شناخت مسائل جدید و کنشگری آگاهانه را از او سلب می کند،
⚠️و نه می تواند نسبت به تغییر و تحولات درونی و بیرونی خود کم دقت و بی تفاوت باشد!
🔆اینجاست که حدیث نورانی از حضرت موسی بن جعفر (علیه السلام)، از مومنین دستگیری می کند که می فرمایند:
💡با عقل، هوای نفس و خواسته هایتان را مدیریت کنید؛
👈با عقل، قوه خیالتان را کنترل کنید،
با عقل؛
▫️حدود و موازین شرعی و انسانی،
▫️ارتباط خود با هر پدیده،
▫️نظام ارزش ها و ضد ارزش ها
را بر مبنای شناخت از محکمات شرع، برای خود تعیین و مرزهای خود را ترسیم کنید،
🌀بارها و بارها مرزهای منتج از عقلانیت دینی را به نفس و خیال خود تلقین کنید،
تا بتوانید جلوی وسوسه ها و تزئینات شیطان بایستید!
💠در روزگاری هستیم که عقلانیت مومن باید آنقدر قوی باشد که بتواند از تقوایش، محافظت کند.
چرا که از بین تقوای گریز و پرهیز و ستیز، تقوای ستیز است که بیش از بقیه، ما را در کنشگری آگاهانه و حضور سالم و موثر در اجتماع یاری خواهد کرد.
@hafezaat
📚 مطالعه کنید
🔶🔹 اثرگذاری فضای سایبر بر زنان و دختران و اقتضائات حکمرانی در حوزه زن و سایبرنتیک
❇️ گفتوگوی روزنامهی «جوان» با محمدعلی شکوهیانراد، پژوهشگر مطالعات سایبرنتیک
بررسی جامعهشناختی آثار متقابل زنان و فضای سایبر در کشورهای مختلف از جمله ایران، حاکی است این اثرگذاری دوسویه در زنان از شدت و عمق بیشتری برخوردار است تا در مردان!
1⃣ علتهای تأثیرپذیری بیشتر خانمها نسبت به آقایان از فضای سایبر چیست؟
چون زنان نسبت به مردان، بُعد احساسی عمیقتری دارند، باعث میشود در فرایندهای کنترل محتوا و سناریوهای رسانهای که با اهداف خاص طراحی میشود، زودتر تحت تأثیر قرار گیرند و واکنش همراستا با آن محتوا را بروز دهند.
بهعبارت دیگر تحریک احساسی زنان و دختران از طریق ارائه اطلاعات هدفمند و کانالیزه در موضوعات مختلف، سریعتر به نتیجه میرسد
2⃣ فرق نوع تأثیرپذیری مردان از فضای سایبر نسبت به زنان چیست؟
در بررسی ابعاد جامعهشناختی کابران فضای سایبر، اصطلاحی مطرح است با عنوان «کشش جنسیتی کاربر». منظور از «کشش جنسیتی کاربر» این است که صرف تمایز جنسیت کاربر (و نه دیگر تفاوتها) کدام مطالب کمکشش و کدام مطالب پرکشش هستند؟
برای مثال، مردان عموماً نسبت به مطالب اقتصادی که اثر مستقیم بر شرایط معیشتی دارد، کمکشش هستند، چون جزو اولیات زندگی مردان است، بنابراین مردان در اولویت بروز واکنش قرار میگیرند، از این رو در طراحی سناریوهای ساخت یا تخریب اجتماعی از طریق اقتصاد (مانند فتنههای ۱۳۹۶ و ۱۳۹۸)، اکثر مطالب رسانه برای جنسیت مرد طراحی و منتشر میشود.
اما عموماً در حوزههایی مثل سبک زندگی شامل الگوی پوشش، الگوهای تربیتی، الگوی روابط زوجین، بازیهای جدید خانگی، الگوهای آرایشی، الگوهای غذایی و موارد مشابه، زنان کمکششتر از مردان هستند و راحتتر تحت تأثیر قرار میگیرند، زیرا این مطالب به ذات خلقت آنها بازمیگردد و میل درونی دارند، پس تلاش کمتری لازم است تا زنان به این قبیل موضوعات توجه کنند، به همین دلیل است که برای ساخت یا تخریب اجتماعی از طریق موضوعات فوق، محتوا برای جنسیت زن تولید میشود (مانند فتنه۱۴۰۱)
✴️ برای مطالعهی پاسخ سؤالات:
3⃣ طبق برخی پژوهشها، تأثیرپذیری خانمها از فضای سایبر میتواند موجب تحمیل فشار روانی زیادی به زنان و دختران شود و سلامت روان آنها را تحت تأثیر قرار دهد. این فرایند چگونه اتفاق میافتد؟
4⃣ چگونه میتوان هم در فضای سایبر حضور داشت و هم از تأثیرات منفی آن اجتناب کرد؟ به بیان دیگر، شکلدهی فضای سایبر ما چگونه باید باشد؟
5⃣ با عنایت به نقش مهم زنان در جامعه و جایگاه محوری آنها در حوزه مادری، همسری و تأثیرپذیری سایر اعضای خانواده از زنان به ویژه در نقش مادری، اثرپذیری زنان از فضای سایبر و شبکههای اجتماعی میتواند بر سایر اعضای خانواده هم تأثیرگذار باشد و در فضای جامعه گسترش یابد. راهکار مدیریت این فضا چیست؟
💢 متن کامل مصاحبه را مطالعه نمایید:
🌐 http://Javann.ir/1279165
✍️ تمدننگار | شکوهیانراد
@SHRChannel
🌐 لینک:
https://eitaa.com/joinchat/2793996420C418ac5a508
🍃🍃
عشق به اهل بیت ➕ عقلانیت دینی
راه نجات مومنین از ابتلائات و امتحانات روزگار است.
اللهم وفّقنا🤲
🌱🌱🌱