⁉️امر به معروف / مدرنیته ؛ تقابل جعلی یا واقعی؟!
⭕️ اگر اسلام و مدرنیته تناقض دارند و جمع نمی شوند،
اگر افراد متجدد، فضای فکریِ متفاوتی دارند ،
🤔 چطور می شود آنها را امر به معروف کرد؟!
🔰مطابق تعالیم دین مبین، تبلیغ و امر به معروف به عنوان دو واجب عمومی ، هم در بستر جامعه ایمانی و هم در بستر جامعه ی مسلمانِ دچار انحراف، به قوت خود باقی هستند . اما با توجه به شرایط، روش ها و مصادیق آن فرق می کند.
🔷اگر انسانِ تربیت شده در زیست جهانِ مدرن، امر و نهی مستقیم لسانی را بر نمی تابد، اگر پای منبرهای تبلیغی سنتی نمی نشیند، طبق تعالیم اسلام، لازم و واجب است از روش ها و ابزارهای مشروع و موثر برای او استفاده کرد.
⬅️ لذا به دست اوردن این روش ها و ابزارها هم به همان نسبت بر مکلفین واجب می شود .
⬅️ پس اگر رسوخِ مدرنیته و مولفه های آن، مانعِ تحقق امر به معروف و نهی از منکر هستند، باید راه شکستنِ آن فضای فکری را بیابیم.
🔻و اگر امر به معروف لسانی و گذرگاهی در شرایطی اثر عکس می دهد، مکلف باید دنبال روش های موثر برای رساندن پیام خود باشد.
🔻🔺البته که وقتی مفاهیم بنیادینِ معرفت شناسانه، هستی شناسانه و انسان شناسانه افراد، دچار تغییر اساسی شده اند، اولویتِ رُتبی و نه لزوما اولویتِ زمانی، با تصحیحِ چنین مفاهیمی است.
⚠️ و بدون این مهم، هر چقدر برای تغییر روبناها تلاش کنیم، آن مشکلِ ریشه ای، به گونه ای جدید بیرون خواهد زد.
⛔️خصوصا در زمانه ای که شیاطین به راحتی روی ضعف های شناختی افراد دست می گذارند و آنها را به رفتارهای پرخطر سوق می دهند.
⛔️و چنانچه مفاهیم بنیادینِ جامعه بر همین ریلِ نسبی گرایی و لذت گرایی و منفعت طلبی های شخصیِ مادی، پیش برود، در فتنه های بعدی که قطعا پیچیده تر خواهند بود، باید منتظر فجایع عجیب و غریب تری از آنچه در فتنه ز. ز.آ اتفاق افتاد،باشیم.
📝انشاء الله در مورد روش های غیر مستقیم و غیر لسانیِ امر به معروف و نهی از منکر خواهم نوشت.
✍ مهاجر الی الله
السلام علیک یا عین الله الناظره
و ید الله الباسطه
‼️هم امر به معروف، هم وحدت اجتماعی! ۱
با توجه به آنچه پیشتر گفتیم، با ملاحظه لزومِ ترمیمِ ساختارِ اجتماعیِ مودت پایه و لزوم احیای ولای طرفینی* ، می شود به روش های عملی زیر برای احیای فریضتین امر به معروف و نهی از منکر اندیشید؛
👈۱. خانم های محجبه در خلال زندگی عادی و نه یک برنامه اضافی و تحمیلی، در همان محله مسیر رفت و آمد همیشگی خودشان، به طور مستمر هفتگی ، به پیاده روی و خرید مایحتاج بپردازند. طوری که برای کسبه محل به عنوان یک مشتری همیشگی شناخته شده باشند.
🔆بسیاری از مواقع در هنگام خرید و خصوصا مواجهه با قیمت های جدید ، صحبت هایی بین فروشنده و مشتری ها رد و بدل می شود. اینجا زمان همدردی و همدلی است.
البته کوتاه...
🔆بسیاری مواقع شرایطی پیش می آید که می شود به مردم کمکی کرد. اینجاها موقع ترمیم مودت ها ست.
🔆گاهی می شود همزمان با پذیرش ایرادات موجود، خیلی کوتاه و بدون گارد، روشنگری کرد. البته نیاز به اطلاعات کافی دارد که حمل بر تعصب و ماله کشی نشود...
✅ فواید چنین حضور مستمری عبارتند از؛
1⃣ . می تواند بسیاری از سمپاشی ها و اتهاماتی که از سوی رسانه های معاند نسبت به قشر محجبه و چادری القاء شده را تعدیل کند. همچنین فرصتی برای اصلاح اشتباهات قبلیِ خودی هاست!
2⃣ . راه حلی است برای ترمیم فضای مودت و همدلی در سطح اجتماع.
خصوصا اگر حین خرید از نیازمندی دستگیری شود ، به سالخورده ای کمک شود، یا باری از دوش یک همشهری برداشته شود.
3⃣ . پیاده روی ها و خرید های سبک اگر مستمرا و در جریان زندگی باشد ، نه تنها برنامه اضافه ای بر زندگی تحمیل نمی شود ، بلکه بخشی از کارهای خانواده هم انجام می شود.
ملاحظات؛
⚠️ منظور از پیاده روی و حضور اجتماعی، حضور مانور گونه و غیر طبیعیِ جماعتی از چادری ها در سطح محلات و شهر نیست. بلکه منظور، یک حضور کاملا طبیعی در بین مردم است.
🔷 توصیه به گفتگو با شهروندان، برای خانم هایی است که اطلاعاتشان از سطح رسانه ها کمی بالاتر باشد و بتوانند تا حدودی تحلیل کنند. البته کسب اطلاع و تحلیل، برای همگان واجب است.
🔷 توصیه به گفتگو هر چند کوتاه، ترجیحا برای خانم های میانسال و سنین بالاتر است.
البته جوان ترها در جمع های خانمانه و نه فضای مختلط ، لازم است گفتگو و همدلی داشته باشند.
ادامه دارد...
*ولای طرفینی یعنی هر دو طرف نسبت به هم ولایت دارند و بتوانند در مسائل مختلف همدیگر را امر و نهی کنند.
#وحدت_کلمه
✍ مهاجر الی الله